
Temat interpretacji
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Powiatu w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Powiatu z 29 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Państwa Powiat jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.
Państwa Powiat ubiega się o środki finansowe w ramach ogłoszonego przez Stowarzyszenie konkursu - poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - Infrastruktura turystyczna i rekreacyjna, z przeznaczeniem dla Ośrodka , który jest jednostką organizacyjną Państwa Powiatu.
Na realizację projektu pod nazwą „…”, Państwa Powiat może uzyskać dotację w wysokości ok. 63.630,00 zł (63,63%). Wkład własny wymagany po stronie Państwa Powiatu niezbędny do realizacji projektu, wynosić będzie ok. 36.370,00 zł (36,37%). Łączna wartość dla projektu wyniesie ok. 100.000,00 zł.
Zagospodarowanie terenu, jednostce organizacyjnej Państwa Powiatu ma za zadanie wykorzystanie zasobów naturalnych, terenów zielonych, jakie zapewnia przylegający park należącego do Ośrodka. Poczynione inwestycje przedmiotową operacją pozwolą zwiększyć walory turystyczne i rekreacyjne dla lokalnych mieszkańców i mieszkańców sąsiednich wiejskich miejscowości z terenu gminy jak i z terenu Państwa Powiatu. Beneficjentami projektu będą nie tylko podopieczni Ośrodka, ale również uczniowie z pobliskich szkół podstawowych, przedszkoli, osoby z różnymi niepełnosprawnościami, młodzież, osoby dorosłe i seniorzy. Zakres realizacji zagospodarowania przewiduje zakup, instalację urządzeń i stanowisk z elementami sensorycznymi, edukacyjnymi, poznawczymi, mającymi wpływ na ochronę środowiska, edukację i rozwój fizyczny, rekreacyjny. Wykonana operacja pozwoli na przeprowadzenie lekcji przyrody, wychowania edukacyjnego, zajęć sportowych. Zamontowane urządzenia mogą stanowić element zabawy, zdrowej konkurencji podczas organizowanych zajęć, zawodów, konkursów. Natomiast zasadzone różnorodne rośliny rozbudza zmysły, świadomość, wpłyną na rozwój osób z niepełnosprawnościami, a także nauczą jak ważna jest przyroda, otoczenie, to co nas otacza, co pozwala dbać o środowisko, zapewnić mu właściwy i zdrowy rozwój. Nauka przyrody dla różnych grup wiekowych, konkursy przyrodnicze, poznawcze (zapach, smak, struktura), to również elementy operacji ważne do właściwej realizacji właśnie na tym terenie, dla tej grupy odbiorców, która na co dzień będzie się przy niej rozwijać, a także dla pozostałych, których nawet okazjonalny kontakt z zaplanowanymi atrakcjami da możliwość rozwoju, poznania czegoś nowego, nauczenia się właściwych relacji społecznych i przyrodniczych w nowym otoczeniu. Operacja ma charakter niekomercyjny, ogólnodostępny, a wykonane zagospodarowanie terenu w ww. elementy posłuży społeczności lokalnej.
Ośrodek działa od 1978 roku.
Ośrodek realizuje cele i zadania określone w ustawie prawo oświatowe oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności zapewnia uczniom i wychowankom rozwój umysłowy, emocjonalny, fizyczny z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości psychofizycznych, w warunkach poszanowania godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej. Ośrodek jest prowadzony dla dzieci i młodzieży, która wymaga stosowania specjalnych oddziaływań wychowawczych, pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych ze względu na występujące niepełnosprawności.
Ośrodek umożliwia udział w:
1.Indywidualnych lub grupowych zajęciach profilaktyczno-wychowawczych, rewalidacyjnych, usprawniających ruchowo i innych o charakterze terapeutycznym, przygotowujących dzieci i młodzież do samodzielności w życiu społecznym.
2.Szkole Specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Szkoła rozwija autonomię uczniów, tzn. wspiera ich w osiągnięciu niezależności w zakresie zaspokajania własnych potrzeb i zaradności w życiu codziennym oraz przygotowuje do podjęcia aktywności zawodowej lub „parazawodowej” w warunkach pracy chronionej, warsztatach terapeutycznych lub we własnym gospodarstwie domowym. Podstawowym zadaniem szkoły jest wyposażenie uczniów w odpowiednie umiejętność i wiadomości, tak, aby mogli samodzielnie podejmować i organizować swoją aktywność w szkole, w domu, w szerszym środowisku społecznym oraz przekazanie określonego zasobu wiedzy teoretycznej i praktycznej przysposabiającej do pracy.
3.Zespołach rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych na terenie Ośrodka i Domu Pomocy Społecznej, dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
4.Grupach wychowawczych.
5.Wczesnego wspomagania dzieci z problemami rozwojowymi.
Ośrodek umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów przez: organizowanie zajęć pozalekcyjnych, organizowanie konkursów dydaktycznych, sportowych, rekreacyjnych, udział w imprezach szkolnych, powiatowych, wojewódzkich, ogólnopolskich.
Realizacja celu projektu - Rozwój infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej w Ośrodku - umożliwi zwiększenie oferty w infrastrukturę turystyczną i rekreacyjną Ośrodka dla osób niepełnosprawnych jak również dla mieszkańców i okolicznych miejscowości. Realizacja celu w znaczny sposób poprawi dostępność mieszkańcom środowisk wiejskich do profesjonalnej bazy turystycznej i rekreacyjnej.
Z tytułu realizacji powyższego projektu, Państwa Powiat nie będzie osiągał żadnych przychodów. Rozliczanie projektu będzie odbywało się bezpośrednio ze Stowarzyszeniem. Ponoszone w ramach realizacji przedmiotowego projektu wydatki będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Państwa Powiat. Majątek wytworzony w ramach realizacji projektu będzie wykorzystywany jedynie do realizacji zadań publicznych określonych w ustawie o samorządzie powiatowym, tj. edukacja publiczna, rekreacja, aktywizacja społeczna, kultura. Po zakończeniu projektu zakupione sprzęty oraz obiekty pozostaną własnością Państwa Powiatu i będą przez niego zarządzane i utrzymywane. W imieniu Państwa Powiatu utrzymaniem powyższej bazy rekreacyjnej (urządzenia, stanowiska z elementami sensorycznymi oraz gry) zajmować się będzie Ośrodek - jednostka organizacyjna Państwa Powiatu.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku VAT oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem, warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując zadania w ramach projektu nie będzie wykorzystywał ich do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem, bowiem będzie występował jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne określone przepisami prawa, nie prowadzi działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy Państwa Powiat poprzez realizację zadania publicznego pn. „…” objętym Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 - Infrastruktura turystyczna i rekreacyjna, z przeznaczeniem pozyskanych środków dla Ośrodka, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa Powiat uważa, że nie ma możliwości do odliczenia podatku VAT zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia. Efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie w ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi a tematyką/zakresem projektu (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku). Zakupy i usługi wytworzone w ramach realizowanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności poza działalnością gospodarczą. Prawo do odliczenia powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy o VAT oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Nabycie towarów w ramach projektu nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Państwa Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją konkursu ogłoszonego przez Stowarzyszenie. Państwa Powiat będzie występował jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne, określone przepisami prawa w zakresie kultury, edukacji społecznej, kultury fizycznej i pomocy społecznej. Będzie rozpowszechniał powyższe nieodpłatnie na rzecz ogółu społeczeństwa. Majątek wytworzony w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych poza działalnością gospodarczą.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Powiat przedstawiło we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 528, z późn. zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku – zadania realizowane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, Państwa Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu. Z tego tytułu Państwa Powiatowi nie będzie również przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Tym samym, Państwa Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ zadania realizowane w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwa Powiat przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Powiatu musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Powiat musi się zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
