Opodatkowanie usług świadczonych na rzecz kontrahenta z siedzibą ze Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakup... - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.209.2022.2.RD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.209.2022.2.RD

Temat interpretacji

Opodatkowanie usług świadczonych na rzecz kontrahenta z siedzibą ze Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych ze świadczoną usługą.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2022 r., który dotyczy opodatkowania usług świadczonych na rzecz kontrahenta z siedzibą ze Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych ze świadczoną usługą. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 maja 2022 r. (data wpływu 1 czerwca 2022 r.).  

Treść wniosku jest następująca: 

Opis stanu faktycznego

Państwa Spółka prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zarejestrowaną 3 lutego 2020 r. pod nazwą A. spółka z o.o. prowadzoną pod adresem (…). Działalność Państwa Spółki związana jest z naprawą oraz konserwacją maszyn umieszczoną pod kodem PKD: 33.12.Z. Spółka ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.). Państwa Spółka jest czynnym podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z póżn. zm.) - dalej: „ustawa o VAT”.

Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.) Państwa Spółka wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, poniżej przedstawiony zostanie wyczerpujący opis stanu faktycznego oraz pytanie interpretacyjne wraz ze stanowiskiem Państwa Spółki w sprawie oceny prawnej.

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie naprawy i konserwacji maszyn. W ramach prowadzonej działalności Państwa Spółka świadczy usługi w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii dla kontrahenta z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (dalej: „Kontrahent”). Usługi wykonywane są u klientów Kontrahenta mających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce oraz w innych krajach UE (dalej: „Klienci”). Montaż linii odbywa się w budynku / hali u Klientów Kontrahenta. Jednak przedmiotowe linie mogą zostać zdemontowane i przeniesione w inne miejsce. Z Kontrahentem została podpisana umowa o świadczenie usług. W przedmiotowej umowie została zawarta informacja, iż zamawiający usługę Kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Stanów Zjednoczonych oraz nie posiada na terytorium Polski jak i innych krajów Unii Europejskiej filii, ani oddziałów. Stosownie do treści zawartej umowy, w przypadku zmiany miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w czasie obowiązywania umowy strona poinformuje o tym fakcie w formie pisemnej. Wynagrodzenie płatne jest na podstawie wystawionej faktury za wykonanie usługi z adnotacją „Do rozliczenia podatku VAT zobowiązany jest nabywca usługi (odwrotne obciążenie)”. Do wykonania usługi Spółka musi niejednokrotnie dokonać zakupu części. Zakupy udokumentowane są fakturami zawierającymi VAT naliczony. Spółka jest w posiadaniu dokumentacji potwierdzającej wykonanie usług montażu i ich związek z dokonanymi zakupami.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że stosownie do art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Kontrahent Spółki jest podmiotem z siedzibą na terenie Stanów Zjednoczonych, prowadzącym działalność gospodarczą. W ocenie Spółki, jej Kontrahent jest więc podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT. Kontrahent z siedzibą działalności gospodarczej na terytorium Stanów Zjednoczonych nie posiada na terytorium Polski jak i innych krajów Unii Europejskiej filii, ani oddziałów. Nie jest także zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w Polsce.

Usługi są wykonywane w budynkach/halach u klientów Kontrahenta mieszczących się w różnych miastach w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej. Usługi związane są z dostawą, posadowieniem, montażem i uruchomieniem linii do cięcia blachy. Usługa polega na posadowieniu części składowych linii we wskazanym miejscu na hali przy użyciu wynajętych maszyn, montażu elementów linii w jedną całość przy użyciu zakupionych materiałów i narzędzi, a następnie uruchomieniu linii. Montaż i wsparcie przy uruchomieniu linii nie stanowi integralnej części budynku/hali bez której budynek/hala lub jej konstrukcja są niepełne, przedmiotowe linie mogą zostać zdemontowane i przeniesione w inne miejsce. Linia nie jest przytwierdzona, jest posadowiona na podłodze budynku. Nie jest przytwierdzana w sposób trwały, który uniemożliwiałby jej przeniesienie. Linia jest posadowiona na podłodze budynku i przymocowana demontowalnymi kotwami. Nie jest przytwierdzana w sposób trwały, który uniemożliwiałby jej przeniesienie. Podczas ewentualnego zdemontowania i przeniesienia linii budynek/hala, w którym linia jest zamontowana nie ulegnie poważnemu uszkodzeniu lub znacznej zmianie stanu fizycznego.

Podczas ewentualnego demontażu i przenoszenia linii, jeśli linia zostanie prawidłowo rozmontowana, nie powinno być problemu z jej przeniesieniem i uruchomieniem w innym miejscu. Innymi słowy, ewentualne powstałe podczas ewentualnego demontażu i przenoszenia linii uszkodzenia lub zmiany będzie można łatwo naprawić. Co do zasady, prawidłowy demontaż nie powinien jednak spowodować żadnych uszkodzeń. Demontaż i przeniesienie linii nie powinno spowodować uszkodzenia miejsca, w którym linia obecnie jest posadowiona. Linia jest mocowana za pomocą kotew do posadzki. Po odkręceniu kotew jest możliwość przeniesienia linii, trzeba naprawić posadzkę po miejscach kotwienia.

Linia produkcyjna nie jest ściśle związana z budynkiem, może zostać przeniesiona i posadowiona w innym miejscu bez jej uszkodzenia, jeśli zostanie w sposób prawidłowy zdemontowana, przetransportowana, a następnie zmontowana w docelowym miejscu. Innymi słowy, po demontażu i przeniesieniu linii można ją uruchomić ponownie bez uszkodzenia lub zmiany istoty tej linii. Linia po demontażu nie powinna wymagać naprawy, nie traci na wartości i ciągle może realizować swoje funkcje. Ewentualny demontaż i przeniesienie linii (której dotyczą świadczone przez Spółkę usługi) wymaga wykorzystania specjalistycznego sprzętu i fachowej wiedzy. Trzeba posiadać wiedzę w zakresie automatyki i mechaniki maszyn przemysłowych oraz informatyki przemysłowej. Ponadto trzeba posiadać stosowne uprawnienia oraz kwalifikacje do obsługi maszyn i urządzeń oraz uprawnienia w zakresie instalacji elektrycznych.

Konkretna nieruchomość (budynek/hala) w którym Spółka świadczy usługę w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii nie stanowi elementu centralnego i niezbędnego tej usługi, determinującego jej charakter. Innymi słowy, linie są montowane w różnych miejscach, u różnych klientów Kontrahenta, w wielu różnych budynkach/halach.

Dostawa towarów będących przedmiotem zakupów dokonywanych przez Spółkę ma miejsce na terytorium Polski. W efekcie, w ocenie Spółki miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania dokonanych zakupów przez Spółkę (aby Spółka mogła zrealizować usługę będącą przedmiotem wątpliwości) jest Polska.

W ocenie Spółki zakupy udokumentowane fakturami będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. W ocenie Spółki, podatek związany z nabyciem na terytorium Polski zakupów niezbędnych do wykonania usługi montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii mógłby być odliczony gdyby miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług było terytorium Polski tj. czynności opodatkowane (świadczenie usług w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii) gdyby miejscem ich opodatkowania była Polska, stanowiłyby czynności opodatkowane uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

Pytanie

1.Czy świadczone przez Państwa Spółkę usługi podlegają opodatkowaniu VAT na terytorium Stanów Zjednoczonych na podstawie art. 28b ustawy o VAT, tj. w miejscu, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej?

2.Czy Państwa Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z kupnem niezbędnych części przeznaczonych do wykonania usług montażowych na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Świadczone przez Państwa Spółkę usługi podlegają opodatkowaniu VAT na terytorium Stanów Zjednoczonych na podstawie art. 28b ustawy o VAT, tj. w miejscu, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

2.Państwa Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z kupnem niezbędnych części przeznaczonych do wykonania usług montażowych na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT.

Ad 1

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione:

3.wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej:

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności - art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 28a ustawy o VAT na potrzeby stosowania rozdziału 3 ustawy o VAT regulującego miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28I, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Na podstawie art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu - 28b ust. 3 ustawy o VAT.

W przypadku świadczenia usług, które są przeznaczone wyłącznie na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c - art. 28b ust. 4 ustawy o VAT.

Stosownie natomiast do art. 28e ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten jest odpowiednikiem art. 47 Dyrektywy VAT, stosownie do którego miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Szczegółowe regulacje dotyczące usług związanych z nieruchomościami zawiera rozporządzenie 282.

1.         Dyrektywa 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, Dz.U.UE.L.2006.347.1.

2.         Rozporządzenie wykonawcze 282/2011 ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (wersja przekształcona); Dz.U.UE.L.2011.77.1.

Zgodnie z art. 13b przedmiotowego aktu, do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

a)każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;

b)każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;

c)każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;

d)każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

Stosownie do art. 31a ust. 1 przedmiotowego aktu, usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

a)gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;

b)gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)opracowanie planów budynku lub jego części przeznaczonych na określoną działkę, bez względu na to, czy budynek został wzniesiony;

b)świadczenie usług nadzoru budowlanego lub ochrony na miejscu;

c)wznoszenie budynku na terenie oraz prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące budynku lub jego części;

d)budowę stałych struktur na terenie, jak również prace budowlane i rozbiórkowe dotyczące stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;

e)prace terenowe, łącznie z usługami rolniczymi, takimi jak orka, siew, nawadnianie i nawożenie;

f)badanie i ocenę ryzyka dla nieruchomości i jej stanu;

g)szacowanie wartości nieruchomości, łącznie z przypadkami, kiedy taka usługa jest wymagana na potrzeby ubezpieczenia, w celu ustalenia wartości nieruchomości jako zabezpieczenia kredytu lub w celu oszacowania ryzyka i strat w przypadku sporów;

h)wynajem lub wydzierżawianie nieruchomości inne niż opisane w ust. 3 lit. c) łącznie z przechowywaniem towarów w wyznaczonej do tego określonej części nieruchomości przeznaczonej do wyłącznego użytku przez usługobiorcę;

i)świadczenie usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, łącznie z prawem do przebywania w określonym miejscu na podstawie praw do korzystania z nieruchomości w oznaczonym czasie i podobnych;

j)przyznanie lub przeniesienie praw innych niż objęte lit. h) oraz i) do wykorzystania nieruchomości w całości lub w części, łącznie z zezwoleniem na korzystanie z części nieruchomości, np. udzielanie pozwoleń na połów lub polowanie, przyznawanie dostępu do poczekalni w portach lotniczych lub korzystanie z infrastruktury, za którą pobiera się opłaty, takiej jak most lub tunel;

k)utrzymanie, remont i naprawę budynku lub jego części, łącznie z takimi pracami jak sprzątanie, układanie płytek, tapetowanie i układanie parkietu;

l)utrzymanie, remont i naprawę stałych struktur, takich jak systemy rurociągów gazowych, wodnych, kanalizacyjnych i podobnych;

m)instalację lub montaż maszyn lub sprzętu, które po zainstalowaniu lub zamontowaniu są uznane za nieruchomość;

n)utrzymanie i naprawę oraz kontrolę maszyn lub sprzętu, jak również nadzór nad maszynami lub sprzętem, jeżeli maszyny lub sprzęt są uznane za nieruchomość;

o)zarządzanie nieruchomościami inne niż zarządzanie portfelem inwestycji w nieruchomości objęte ust. 3 lit. g), obejmujące obsługę nieruchomości komercyjnej, przemysłowej lub mieszkalnej przez właściciela nieruchomości lub na jego rzecz;

p)pośrednictwo w sprzedaży, dzierżawie lub wynajmie nieruchomości oraz ustanowieniu lub przeniesieniu określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane jako majątek rzeczowy, czy nie), inne niż pośrednictwo objęte ust. 3 lit. d);

q)usługi prawne związane z przeniesieniem tytułu do nieruchomości, ustanowieniem lub przeniesieniem określonych udziałów w nieruchomościach lub praw rzeczowych dotyczących nieruchomości (bez względu na to, czy są one traktowane tak jak rzeczy), takie jak czynności notarialne lub sporządzanie umów kupna lub sprzedaży nieruchomości, nawet jeżeli transakcja, w wyniku której dochodzi do zmiany stanu prawnego nieruchomości, nie zostaje przeprowadzona.

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)opracowania planów budynku lub jego części, jeżeli nie są one przeznaczone na określoną działkę;

b)przechowywania towarów na terenie nieruchomości, jeżeli żadna część nieruchomości nie jest przeznaczona do wyłącznego użytku przez usługobiorcę;

c)świadczenia usług reklamowych, nawet jeżeli wiąże się to z wykorzystaniem nieruchomości;

d)pośrednictwa w świadczeniu usług zakwaterowania hotelowego lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, jeżeli pośrednik działa w imieniu i na rzecz osoby trzeciej;

e)udostępniania miejsca na stoisko podczas targów lub wystaw, łącznie z innymi powiązanymi usługami umożliwiającymi wystawcy przedstawienie towarów, takimi jak projekt stoiska, transport i przechowywanie towarów, udostępnianie maszyn, okablowanie, ubezpieczenie i reklama;

f)instalacji lub montażu maszyn lub sprzętu, utrzymania i naprawy oraz kontroli maszyn lub sprzętu, jak również nadzoru nad maszynami lub sprzętem, które me są lub nie stają się częścią nieruchomości;

g)zarządzania portfelem inwestycji w nieruchomości;

h)usług prawnych powiązanych z umowami, innych niż objęte ust 2 lit. q), łącznie z doradztwem dotyczącym warunków umowy dotyczącej przeniesienia nieruchomości lub wykonania takiej umowy lub też udowodnienia istnienia takiej umowy, jeżeli takie usługi nie dotyczą przeniesienia tytułu do nieruchomości.

Zgodnie z art. 31b rozporządzenia 282, jeżeli sprzęt jest pozostawiony do dyspozycji usługobiorcy w celu przeprowadzenia prac dotyczących nieruchomości, transakcja ta jest świadczeniem usług związanych z nieruchomościami jedynie wtedy, gdy usługodawca ponosi odpowiedzialność za wykonane prace. Przyjmuje się, że usługodawca, który dostarcza usługobiorcy sprzęt wraz z odpowiednim personelem obsługującym w celu przeprowadzenia prac, bierze odpowiedzialność za wykonanie tych prac. Domniemanie, że usługodawca jest odpowiedzialny za wykonanie prac, można obalić za pomocą jakichkolwiek istotnych przesłanek wynikających ze stanu faktycznego lub prawnego.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, w ramach prowadzonej działalności Państwa Spółka świadczy usługi w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii dla Kontrahenta z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Usługi wykonywane są u Klientów Kontrahenta mających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce oraz w innych krajach UE. Montaż linii odbywa się w budynku / hali u Klientów Kontrahenta. Jednak przedmiotowe linie mogą zostać zdemontowane i przeniesione w inne miejsce. Z Kontrahentem została podpisana umowa o świadczenie usług. W przedmiotowej umowie została zawarta informacja, iż zamawiający usługę Kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Stanów Zjednoczonych oraz nie posiada na terytorium Polski jak i innych krajów Unii Europejskiej filii, ani oddziałów. Stosownie do treści zawartej umowy, w przypadku zmiany miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w czasie obowiązywania umowy strona poinformuje o tym fakcie w formie pisemnej.

W ocenie Państwa Spółki, miejsce świadczenia przedmiotowych usług powinno zostać ustalone zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT. Usługi powinny być opodatkowane w miejscu, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej - tj. w Stanach Zjednoczonych. Kontrahent w zawartej umowie wskazał, że nie posiada na terytorium Polski jak i innych krajów Unii Europejskiej filii, ani oddziałów. W ocenie Państwa Spółki oznacza to, że Kontrahent nie posiada na terytorium Polski jak i innych krajów Unii Europejskiej stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. W efekcie, miejsce świadczenia przedmiotowych usług nie będzie ustalone zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy o VAT (stosownie do którego, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej). Państwa Spółka stoi także na stanowisku, że przedmiotowe usługi nie będą opodatkowane zgodnie z art 28e ustawy o VAT jako usługi związane z nieruchomościami w miejscu położenia nieruchomości. Stosownie bowiem do art. 31a ust. 3 pkt f rozporządzenia 282, ustęp 1 dotyczący usług związanych z nieruchomościami nie ma zastosowania do instalacji lub montażu maszyn lub sprzętu, utrzymania i naprawy oraz kontroli maszyn lub sprzętu, jak również nadzoru nad maszynami lub sprzętem, które nie są lub nie stają się częścią nieruchomości.

W stanie faktycznym, jak już wskazano powyżej Państwa Spółka świadczy usługi w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii dla Kontrahenta z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Usługi wykonywane są u Klientów Kontrahenta mających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce oraz w innych krajach UE. Montaż linii odbywa się w budynku / hali u Klientów Kontrahenta. Jednak przedmiotowe linie mogą zostać zdemontowane i przeniesione w inne miejsce.

W ocenie Państwa Spółki, linia nie jest nierozerwalnie połączona z nieruchomością. Usługa świadczona przez Państwa Spółkę nie jest więc ściśle związana z określoną nieruchomością. Usługa montażu linii nie powinna być więc opodatkowana na podstawie art. 28e ustawy o VAT w miejscu położenia nieruchomości. Zastosowanie znajdzie natomiast art. 28b ust. 1 ustawy o VAT - w efekcie usługa będzie opodatkowana w miejscu siedziby usługobiorcy, tj. w Stanach Zjednoczonych.

Takie stanowisko jest prezentowane m.in. w interpretacjach indywidualnych:

a)z dnia 20 maja 2021 r. 0114-KDIP1-2.4012.134.2021.2.ŁN:

„W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi montażu i demontażu okablowania maszyn specjalistycznych w fabrykach. Przy tym prace wykonywane przez Wnioskodawcę nie ingerują w elementy zespolone z nieruchomością. Okablowanie maszyny nie stanowi głównej instalacji budynku. Okablowanie maszyny nie stanowi integralnej część danej maszyny. Jednocześnie podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny budynek nie ulegnie poważnemu uszkodzeniu lub znacznej zmianie stanu (naruszona zostanie podłoga w taki sposób, że zostaną widoczne ślady po zdemontowanych ramach, stelażu maszyn, które były przytwierdzone do podłoża kotwami/śrubami). Powstałe podczas ewentualnego usunięcia/przeniesienia maszyny uszkodzenia lub zmiany będzie można stosunkowo łatwo naprawić poprzez zaślepienie ubytków podłoża. Co więcej po ewentualnym usunięciu/przeniesieniu maszyny maszyna nie traci wartości i może służyć do tego samego celu w innej lokalizacji (maszyna może wymagać naprawy, jeśli ulegnie uszkodzeniu podczas demontażu lub samego transportu). Zatem biorąc pod uwagę informacje wskazane przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że usługi okablowania nie mają bezpośredniego związku z nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy. Tym samym świadczone usługi okablowania nie stanowią usług, do których znajduje zastosowanie art. 28e ustawy. Jednocześnie do usług okablowania nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. W konsekwencji miejsce świadczenia usług okablowania należy ustalić na podstawie art. 28b ustawy.”

z dnia 1 grudnia 2020 r. 0112-KDIL1-3.4012.393.2020.2.JK:

„Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi montażu krzeseł w kinach, zmiany obicia krzeseł oraz mycia i czyszczenia krzeseł, nie mają wystarczająco bezpośredniego związku z nieruchomością, aby można było uznać je za usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 28e ustawy. Należy bowiem wskazać, że krzesła nie będą trwale połączone z nieruchomością, czyli fundamentem oraz konstrukcją stalową. Montaż krzeseł będzie polegał na tym, że zostaną one połączone z podestem poprzez śruby (w trakcie ich montażu nie będą wykonywane prace o charakterze budowlanym). Tego rodzaju połączenie krzeseł z nieruchomością należy uznać za nietrwałe, ponieważ urządzenia mogą być w łatwy sposób odłączone od nieruchomości (śruby mogą być odkręcone). Krzesła mogą być zdemontowane bez jakiegokolwiek istotnego uszkodzenia nieruchomości. Jak wskazał Wnioskodawca krzesła można przenieść do innego kina tej samej sieci, które ma takie same sale. Zatem, mogą one być zdemontowane bez jakiegokolwiek istotnego uszkodzenia, zniszczenia lub zmiany w nieruchomości (fundamentach oraz konstrukcji stalowej). Jedynie podesty do których były one przytwierdzone należy wykonać na nowo, ponieważ miejsca wkrętu śrub są już zdeformowane po demontażu takich krzeseł. Zdemontowanie więc krzeseł będzie się wiązało jedynie z późn. zm. podestów, które jednak nie będą wpływały na możliwość wykorzystania krzeseł, które potencjalnie mogą być zdemontowane i ponownie zamontowane na innej nieruchomości. Po ewentualnym zdemontowaniu krzesła mogą być nadal wykorzystywane np. po zamontowaniu ich na innej nieruchomości. Oznacza to, że montowane krzesła nie będą ściśle, bezpośrednio związane z konkretną nieruchomością.

Należy podkreślić, że fakt wykonywania przedmiotowych prac w konkretnej nieruchomości nie jest wystarczający dla zastosowania art. 28e ustawy. Dla zastosowania art. 28e ustawy konieczne jest, aby montowane krzesła były uznane za nieruchomość, zgodnie z art. 13b lit. d rozporządzenia 282/2011. tj. ich przeniesienie wiązałoby się ze zniszczeniem lub zmianą budynku, co w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć miejsca. Tylko w takim przypadku usługi montażu można by było uznać za usługi związane z nieruchomościami, co wynika z art. 31a ust. 2 lit. m oraz art. 31a ust. 3 lit. f rozporządzenia 282/2011. W konsekwencji należy wskazać, że z uwagi na fakt, iż montowane krzesła nie będą ściśle, bezpośrednio związane z konkretną nieruchomością, w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług montażu krzeseł w kinach, zmiany obicia krzeseł oraz mycia i czyszczenia krzeseł nie będzie miał zastosowania art. 28e ustawy, ponieważ świadczone usługi nie będą stanowić usług związanych z nieruchomościami.

Tym samym dla świadczonych usług montażu krzeseł w kinach, zmiany obicia krzeseł oraz mycia i czyszczenia krzeseł wykonywanych przez Wnioskodawcę zastosowanie znajdzie art. 28b ustawy, czyli miejscem świadczenia usług a tym samym opodatkowania będzie miejsce w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę czyli w Polsce.”

z dnia 6 listopada 2020 r. 0114-KDIP1-1.4012.438.2020.2.KOM:

„Jak wskazuje Wnioskodawca - urządzenia chłodnicze, których dotyczą świadczone przez Spółkę usługi nie są częściami składowymi nieruchomości, na których są zamontowane i mogą być od nich odłączone bez spowodowania uszkodzenia lub istotnej zmiany danej nieruchomości. Zamontowane na nieruchomości urządzenia chłodnicze, nie stanowią integralnej części tej nieruchomości, bez której ta nieruchomość lub jej konstrukcja byłaby niepełna. Urządzenia chłodnicze, których serwisu dokonuje Wnioskodawca, można zdemontować i zamontować w innym miejscu oraz uruchomić ponownie, bez uszkodzenia lub zmiany istoty tego urządzenia. Zdemontowanie/usunięcie urządzenia chłodniczego z nieruchomości nie powoduje, że zmienia się jej charakter i dana nieruchomość nie może już pełnić funkcji, dla której została przeznaczona. Centralnym elementem usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz spółki belgijskiej są urządzenia chłodnicze, a nie sama nieruchomość, na której te urządzenia są zamontowane.

Dokonując analizy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia, należy stwierdzić, że w tym przypadku usługi serwisu urządzeń chłodniczych nie wykazują ścisłego związku z konkretną nieruchomością położoną w Polsce, a ich charakter jest na tyle uniwersalny, że usługi te mogą być świadczone w takiej samej formie w każdym innym miejscu. Tym samym, w przypadku świadczonych przez Wnioskodawcę usług serwisu urządzeń chłodniczych nie występują cechy istotne dla zakwalifikowania tych usług jako usług związanych z nieruchomością, które na podstawie art. 28e ustawy podlegałyby opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości.

W związku z tym zastosowanie w niniejszej sprawie znajdzie zasada ogólna wynikająca z art. 28b ustawy, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę, a w przypadku gdy usługi świadczone są dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej miejsce, miejscem świadczenia będzie to stałe miejsce”.

z dnia 23 czerwca 2017 r. 0112-KDIL1-3.4012.111.2017.1.KM:

„W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca, świadcząc usługi wynajmu, montażu i demontażu rusztowań, dostarcza usługobiorcy rusztowanie wraz z odpowiednim personelem obsługującym to rusztowanie. Jednak jak jednoznacznie wskazał Wnioskodawca, personel ten bierze odpowiedzialność za wykonanie prac związanych z rusztowaniem (montaż, demontaż, przeniesienie w inne miejsce rusztowania), natomiast nie odpowiada za wykonane prace dotyczące danej nieruchomości (np. prace budowlane). Tym samym należy stwierdzić, że przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami związanymi z nieruchomością.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa pozwala na stwierdzenie, że miejscem świadczenia wykonywanych przez Wnioskodawcę usług montażu i demontażu wynajmowanych rusztowań - wbrew jego stanowisku - nie jest miejsce położenia nieruchomości. Nie można uznać ww. usług za związane z nieruchomościami, ponieważ sam montaż i demontaż rusztowań nie doprowadzi do zmiany prawnej lub fizycznej nieruchomości (obiektu budowlanego). Ponadto sama nieruchomość w takiej sytuacji me stanowi elementu składowego i centralnego świadczonej usługi, gdyż takim jest rusztowanie i jego montaż. Podkreślenia wymaga również to, że czynności jakie Wnioskodawca wykonuje ograniczają się jedynie do montażu i demontażu rusztowań i nie wykonuje on żadnych innych robót budowlanych, które pozwalałyby na uznanie, że montaż rusztowania stanowi element składowy usługi związanej z nieruchomością (obiektem budowlanym).”

Ad 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone gdyby czynności te byty wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Wskazana regulacja wprowadza dwa podstawowe warunki, których łączne spełnienie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju.

pierwszym z nich jest to aby hipotetycznie w przypadku świadczenia takich samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem świadczenie usług poza terytorium kraju powinno mieć charakter sprzedaży opodatkowanej.

drugi z tych warunków dotyczy posiadania przez podatnika dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności opodatkowanych poza terytorium kraju i ich związek z importem lub nabyciem towarów i usług na terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać to czynności.

W celu wykonania usług na rzecz Klientów Kontrahenta Spółka musi niejednokrotnie dokonać zakupu części na terytorium Polski. Zakupy udokumentowane są fakturami zawierającymi VAT naliczony.

Jak wskazano powyżej Państwa Spółka stoi na stanowisku, że świadczone przez Spółkę  usługi są opodatkowane zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT na terytorium Stanów Zjednoczonych.

W przypadku, gdy usługi są opodatkowane poza terytorium Polski, Państwa Spółka  wskazuje, że z perspektywy art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT

hipotetycznie - w przypadku świadczenia takich samych usług w kraju Spółce przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku naliczonego. Świadczenie usług poza terytorium kraju powinno mieć więc charakter sprzedaży opodatkowanej.

Spółka posiada dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności opodatkowanych poza terytorium kraju i ich związek z importem lub nabyciem towarów i usług na terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Państwa Spółce przysługuje więc prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących zakupy związane z wykonywaniem usługi opodatkowanej na terytorium Stanów Zjednoczonych.

Takie stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w interpretacjach indywidualnych

z dnia 25 września 2020 r. 0111-KDIB3-3.4012.369.2020.1.PJ:

„W przedmiotowej sprawie powyższe warunki są spełnione. Usługa świadczona przez Wnioskodawcę - jak wskazuje Wnioskodawca - gdyby była wykonywana na terytorium kraju, byłaby opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca będzie sporządzać dokumenty pozwalające na ustalenie związku pomiędzy zakupami towarów, surowców, materiałów przeznaczonych do świadczenia usług a wykonanymi usługami budowlanymi drogowymi, wobec czego będzie posiadać stosowne dokumenty, z których wynika związek poniesionych wydatków - nabytych towarów i usług - z usługami budowlanymi świadczonymi poza terytorium kraju.

Wnioskodawca jest zatem uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonywanych w Polsce zakupów asfaltu na potrzeby usług budowlanych drogowych wykonywanych na Ukrainie.”

z dnia 16 czerwca 2020 r. 0114-KDIP1-2.4012.99 2020.2.KST:

„Z opisu sprawy wynika, że Spółka z siedzibą w Finlandii, zajmuje się przewozami autobusowymi i jest częścią największej fińskiej spółki działającej w sektorze autobusowych przewozów pasażerskich. A. Spółka macierzysta w ramach działalności gospodarczej wykonuje tylko czynności opodatkowane (autobusowe przewozy pasażerskie), które uprawniają ją do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług związanych z prowadzoną działalnością.  Jednocześnie gdyby sprzedaż ta (wykonywanie usług przez macierzystą spółkę) wykonywana była na terytorium Polski, tj. świadczenie usług przez macierzystą spółkę, gdyby było świadczone na terytorium Polski, stanowiłoby czynności opodatkowane uprawniające do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy regulujące kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz wskazane okoliczności sprawy należy stwierdzić, że po dokonaniu rejestracji w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w Polsce na potrzeby wykonywania usług na rzecz macierzystej spółki na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Przy czym dokonując odliczenia  na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy Państwa Spółka musi być w posiadaniu odpowiednich dokumentów potwierdzających związek odliczonego w Polsce podatku z wykonywanymi czynnościami.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawiliście we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą,

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.eksport towarów;

3.import towarów na terytorium kraju;

4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy,

rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisu sprawy wynika, że działalność Państwa Spółki związana jest z naprawą oraz konserwacją maszyn umieszczoną pod kodem PKD: 33.12.Z. Państwa Spółka jest czynnym podatnikiem w rozumieniu ustawy. W ramach prowadzonej działalności Państwa Spółka świadczy usługi w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii dla kontrahenta z siedzibą w Stanach Zjednoczonych („Kontrahent”). Kontrahent prowadzi działalność gospodarczą jest więc podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT. Usługi wykonywane są u klientów Kontrahenta mających siedzibę działalności gospodarczej w Polsce oraz w innych krajach UE. Montaż linii odbywa się w budynku/hali u Klientów Kontrahenta. Usługa polega na posadowieniu części składowych linii we wskazanym miejscu na hali przy użyciu wynajętych maszyn, montażu elementów linii w jedną całość przy użyciu zakupionych materiałów i narzędzi, a następnie uruchomieniu linii. Montaż i wsparcie przy uruchomieniu linii nie stanowi integralnej części budynku/hali bez której budynek/hala lub jej konstrukcja są niepełne, przedmiotowe linie mogą zostać zdemontowane i przeniesione w inne miejsce. Linia nie jest przytwierdzona, jest posadowiona na podłodze budynku. Nie jest przytwierdzana w sposób trwały, który uniemożliwiałby jej przeniesienie. Linia jest posadowiona na podłodze budynku i przymocowana demontowalnymi kotwami. Nie jest przytwierdzana w sposób trwały, który uniemożliwiałby jej przeniesienie. Podczas ewentualnego zdemontowania i przeniesienia linii budynek/hala, w którym linia jest zamontowana nie ulegnie poważnemu uszkodzeniu lub znacznej zmianie stanu fizycznego. Podczas ewentualnego demontażu i przenoszenia linii, jeśli linia zostanie prawidłowo rozmontowana, nie powinno być problemu z jej przeniesieniem i uruchomieniem w innym miejscu. Innymi słowy, ewentualne powstałe podczas ewentualnego demontażu i przenoszenia linii uszkodzenia lub zmiany będzie można łatwo naprawić. Co do zasady, prawidłowy demontaż nie powinien jednak spowodować żadnych uszkodzeń. Linia jest mocowana za pomocą kotew do posadzki. Po odkręceniu kotew jest możliwość przeniesienia linii, trzeba naprawić posadzkę po miejscach kotwienia. Linia produkcyjna nie jest ściśle związana z budynkiem, może zostać przeniesiona i posadowiona w innym miejscu bez jej uszkodzenia, jeśli zostanie w sposób prawidłowy zdemontowana, przetransportowana, a następnie zmontowana w docelowym miejscu. Innymi słowy, po demontażu i przeniesieniu linii można ją uruchomić ponownie bez uszkodzenia lub zmiany istoty tej linii. Linia po demontażu nie powinna wymagać naprawy, nie traci na wartości i ciągle może realizować swoje funkcje. Ewentualny demontaż i przeniesienie linii  wymaga wykorzystania specjalistycznego sprzętu i fachowej wiedzy. Konkretna nieruchomość (budynek/hala) w którym Spółka świadczy usługę w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii nie stanowi elementu centralnego i niezbędnego tej usługi, determinującego jej charakter. W przedmiotowej umowie została zawarta informacja,  iż zamawiający usługę Kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Stanów Zjednoczonych oraz nie posiada na terytorium Polski jak i innych krajów Unii Europejskiej filii, ani oddziałów. Stosownie do treści zawartej umowy, w przypadku zmiany miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w czasie obowiązywania umowy strona poinformuje o tym fakcie w formie pisemnej. Wynagrodzenie płatne jest na podstawie wystawionej faktury za wykonanie usługi z adnotacją „Do rozliczenia podatku VAT zobowiązany jest nabywca usługi (odwrotne obciążenie)”. Do wykonania usługi Spółka musi niejednokrotnie dokonać zakupu części. Zakupy udokumentowane są fakturami zawierającymi VAT naliczony. Dostawa towarów będących przedmiotem zakupów dokonywanych przez Spółkę ma miejsce na terytorium Polski. W efekcie, w ocenie Spółki miejscem świadczenia, a zarazem opodatkowania dokonanych zakupów przez Spółkę (aby Spółka mogła zrealizować usługę będącą przedmiotem wątpliwości) jest Polska. Zakupy udokumentowane fakturami będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Spółka jest w posiadaniu dokumentacji potwierdzającej wykonanie usług montażu i ich związek z dokonanymi zakupami. Podatek związany z nabyciem na terytorium Polski zakupów niezbędnych do wykonania usługi montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii mógłby być odliczony gdyby miejsce świadczenia i opodatkowania tych usług było terytorium Polski tj. czynności opodatkowane (świadczenie usług w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii) gdyby miejscem ich opodatkowania była Polska, stanowiłyby czynności opodatkowane uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

Wątpliwości Państwa Spółki dotyczą kwestii czy świadczone usługi montażu i wsparcia linii należy traktować jako usługi związane z nieruchomością czy też powinny podlegać opodatkowaniu w myśl art. 28b ustawy tj. w miejscu, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy zauważyć, że w przypadku świadczenia usług miejsce świadczenia decyduje o tym, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą.

Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, w myśl tego artykułu,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy,

miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy,

w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Natomiast, według art. 28e ustawy,

miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis art. 28e ustawy – jak wynika z jego brzmienia – stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość. Usługi które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Kryterium położenia nieruchomości jest tu zatem decydujące – determinuje ono docelowo miejsce opodatkowania usługi związanej z daną nieruchomością. Co istotne, zasada wyrażona w art. 28e ustawy obejmuje wyłącznie usługi, które dotyczą konkretnej nieruchomości – jedynie wówczas można w praktyce zastosować opodatkowanie w miejscu położenia nieruchomości.

Także Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.) w art. 47 przewiduje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „nieruchomość” oraz pojęcia „usługi związanej z nieruchomościami”. Niemniej jednak ustawodawca unijny wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich wprowadził rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1042/2013 z dnia 7 października 2013 r. (Dz. Urz. UE L Nr 284 z 26.10.2013 r., s. 1) zmianę do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011 – pojęcie „nieruchomość”, jak również wyjaśnił, na czym polegają „usługi związane z nieruchomościami”.

Zgodnie z art. 13b rozporządzenia 282/2011 – do celów stosowania dyrektywy 2006/112/WE za „nieruchomość” uznaje się:

a. każdą określoną część ziemi, na jej powierzchni lub pod jej powierzchnią, która może stać się przedmiotem własności i posiadania;

b. każdy budynek lub każdą konstrukcję przytwierdzone do gruntu lub w nim osadzone powyżej lub poniżej poziomu morza, których nie można w łatwy sposób zdemontować lub przenieść;

c. każdy zainstalowany element stanowiący integralną część budynku lub konstrukcji, bez którego budynek lub konstrukcja są niepełne, taki jak drzwi, okna, dachy, schody i windy;

d. każdy element, sprzęt lub maszynę zainstalowane na stałe w budynku lub konstrukcji, które nie mogą być przeniesione bez zniszczenia lub zmiany budynku lub konstrukcji.

Jednocześnie w myśl art. 31a ust. 1 rozporządzenia nr 282/2011,

usługi związane z nieruchomościami, o których mowa w art. 47 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują jedynie te usługi, które mają wystarczająco bezpośredni związek z daną nieruchomością. Usługi uważa się za mające wystarczająco bezpośredni związek z nieruchomością w następujących przypadkach:

a.  gdy wywodzą się z nieruchomości, a dana nieruchomość stanowi element składowy usługi i jest elementem centralnym oraz niezbędnym z punktu widzenia świadczonych usług;

b. gdy są świadczone w odniesieniu do nieruchomości lub dla niej przeznaczone i mają na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu danej nieruchomości.

Jednocześnie w art. 31a ust. 2 rozporządzenia 282/2011 zawarto wykaz przykładowych usług, które należy uznać za związane z nieruchomościami, czyli usług objętych zakresem stosowania art. 47 dyrektywy 2006/112/WE. Co więcej w art. 31a ust. 3 rozporządzenia 282/2011 zawarto wykaz przykładowych usług, których nie należy traktować jako usług związanych z nieruchomościami, czyli usług nieobjętych zakresem stosowania art. 47 dyrektywy 2006/112/WE.

I tak, zgodnie z art. 31a ust. 2 lit. m) rozporządzenia, świadczenie usług związanych nieruchomościami

obejmuje w szczególności instalację lub montaż maszyn lub sprzętu, które po zainstalowaniu lub zamontowaniu są uznane za nieruchomość.

Natomiast zgodnie z art. 31a ust. 3 lit. f) rozporządzenia,

ustęp 1 nie ma zastosowania do instalacji lub montażu maszyn lub sprzętu, utrzymania i naprawy oraz kontroli maszyn lub sprzętu, jak również nadzoru nad maszynami lub sprzętem, które nie są lub nie stają się częścią nieruchomości.

Zatem szczególne miejsce świadczenia określone w art. 28e ustawy dotyczy wyłącznie usług, które ściśle odnoszą się do konkretnej określonej co do miejsca położenia nieruchomości. W konsekwencji usługą związaną z nieruchomością nie jest każda dowolna usługa wykazująca chociażby najmniejszy związek z daną nieruchomością, lecz jedynie usługa która wprost odnosi się do konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości będącej też centralnym punktem usługi bądź też, ma na celu zmianę prawnego lub fizycznego stanu konkretnej (określonej co do położenia) nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie Państwa Spółka świadczy usługi w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii dla kontrahenta z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Montaż linii odbywa się w budynku/hali u Klientów Kontrahenta. Usługa polega na posadowieniu części składowych linii we wskazanym miejscu na hali przy użyciu wynajętych maszyn, montażu elementów linii w jedną całość przy użyciu zakupionych materiałów i narzędzi, a następnie uruchomieniu linii. Montaż i wsparcie przy uruchomieniu linii nie stanowi integralnej części budynku/hali bez której budynek/hala lub jej konstrukcja są niepełne, przedmiotowe linie mogą zostać zdemontowane i przeniesione w inne miejsce. Linia nie jest przytwierdzona, jest posadowiona na podłodze budynku i przymocowana demontowalnymi kotwami. Po odkręceniu kotew jest możliwość przeniesienia linii, trzeba naprawić posadzkę po miejscach kotwienia. Linia  nie jest przytwierdzana w sposób trwały, który uniemożliwiałby jej przeniesienie. Podczas ewentualnego zdemontowania i przeniesienia linii budynek/hala, w którym linia jest zamontowana nie ulegnie poważnemu uszkodzeniu lub znacznej zmianie stanu fizycznego. Podczas ewentualnego demontażu i przenoszenia linii, jeśli linia zostanie prawidłowo rozmontowana, nie powinno być problemu z jej przeniesieniem i uruchomieniem w innym miejscu.  Linia produkcyjna nie jest ściśle związana z budynkiem, może zostać przeniesiona i posadowiona w innym miejscu bez jej uszkodzenia, jeśli zostanie w sposób prawidłowy zdemontowana, przetransportowana, a następnie zmontowana w docelowym miejscu. Linia po demontażu nie powinna wymagać naprawy, nie traci na wartości i ciągle może realizować swoje funkcje. Konkretna nieruchomość (budynek/hala) w którym Spółka świadczy usługę w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii nie stanowi elementu centralnego i niezbędnego tej usługi, determinującego jej charakter.

Zatem biorąc pod uwagę informacje podane we wniosku przez Państwa Spółkę należy stwierdzić, że usługi w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii nie mają bezpośrednio związku z konkretną  nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy. Nieruchomość w której będzie montowana linia nie nadaje głównego sensu usłudze, a linie są montowane w różnych miejscach w wielu rożnych budynkach. Tym samym w przypadku świadczonych przez Państwa usług w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii nie występują cechy istotne do zakwalifikowania tych usług, jako usług związanych z nieruchomością, które na podstawie art. 28e podlegałyby opodatkowaniu w miejscu położenia nieruchomości. Jednocześnie do usług świadczonych przez Państwa Spółkę nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług wynikające z art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. W konsekwencji miejsce świadczenia opisanych we wniosku usług należy ustalić na podstawie art. 28b ustawy. W analizowanym przypadku kontrahent na rzecz którego świadczona jest usługa montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą z siedzibą na terenie Stanów Zjednoczonych. Z wniosku ponadto nie wynika aby kontrahent posiadał stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce dla którego świadczona byłaby ta usługa. Jak wskazywaliście Państwo we wniosku Kontrahent nie posiada na terytorium Polski jak i innych krajów Unii Europejskiej filii ani oddziałów, a ponadto w wystawionej fakturze dla kontrahenta Państwa Spółka wpisywała adnotację „Do rozliczenia podatku VAT zobowiązany jest nabywca usługi (odwrotne obciążenie)”.  Zatem stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy  świadczone usługi montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym kontrahent będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. w analizowanym przypadku na terytorium Stanów Zjednoczonych. Tym samym świadczone przez Państwa Spółkę usługi nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.

W konsekwencji stanowisko Państwa Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Państwa Spółki dotyczą także prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z kupnem niezbędnych części przeznaczonych do wykonania usług montażowych. 

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi:

a)suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami  i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,

podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby – hipotetycznie – w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy,

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast zgodnie z  art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy,

nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Zatem w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku lub gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku podatnik mimo spełnienia przesłanek, o których mowa art. 86 ustawy nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w otrzymanej fakturze.

Jak wskazaliście Państwo we wniosku do wykonania usługi Spółka musi niejednokrotnie dokonać zakupu części. Zakupy są udokumentowane fakturami zawierającymi podatek VAT i są dokonywane na terytorium Polski. Miejscem świadczenia a zarazem opodatkowania dokonanych zakupów jest Polska. Ponadto zakupy udokumentowane fakturami będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Jak już ustalono w odpowiedzi na pytanie nr 1 miejsce świadczenia i opodatkowania usługi wykonywanej przez Państwa Spółkę znajduje się w miejscu gdzie usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej tj. w Stanach Zjednoczonych. Państwa Spółka zaś  jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.  Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy regulujące kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz wskazane okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Państwa Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów udokumentowanych fakturami VAT na potrzeby świadczonej usługi montażu i wsparciu przy uruchomieniu linii na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Choć usługa nie jest opodatkowana w Polsce to co istotne podatek związany z nabyciem na terytorium Polski zakupów niezbędnych do wykonania usługi mógłby być odliczony gdyby miejsce świadczenia i opodatkowania było na terytorium Polski. Z przepisów ustawy i wydanych rozporządzeń nie wynika, aby czynności o których mowa we wniosku (świadczenie usług w zakresie montażu i wsparcia przy uruchomieniu linii), były wyłączone z opodatkowania lub podlegały zwolnieniu z opodatkowania.  Ponadto Spółka jest w posiadaniu dokumentacji potwierdzającej wykonanie usług montażu i ich związek z dokonanymi zakupami. W konsekwencji Państwa Spółce przysługuje na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z kupnem niezbędnych części przeznaczonych do wykonania usług montażowych.

Tym samym stanowisko Państwa Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należy uznać za prawidłowe.   

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).