Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z real... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.255.2020.1.HW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.08.2020, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.255.2020.1.HW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 24 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją pn. () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją pn. ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Szpital () świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z dnia 23 stycznia 2020 r.). Szpital ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pn. () realizowanego w ramach działania (). Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Y (czynny podatnik VAT), który będzie liderem projektu. Wymogiem do spełnienia wszystkich procedur naboru wniosku o dofinansowanie jest dołączenie zaświadczenia z organu podatkowego określającego, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części. Szpital jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999 r. z tytułu wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu. Przedmiotem projektu będzie budowa łącznika pomiędzy budynkami obu szpitali, a także rozbudowa budynków obu szpitali o dodatkowe pomieszczenia:

  1. część inwestycji realizowanej przez Wnioskodawcę obejmuje:
    1. budowę łącznika między budynkiem () a budynkiem głównym wraz z wydzieleniem komunikacji w obu budynkach i szybem windy szpitalnej dla ();
    2. rozbudowę budynku ();
    3. budowę 1/2 łącznika, spinającego obiekty Y i Szpitala, wraz z budową sali () i rozbudową () dla potrzeb ();
  2. część inwestycji realizowanej przez Y dotyczy dobudowy do budynku głównego szpitala () obiektu z pomieszczeniami przeznaczonymi na działalność:
    1. Izby Przyjęć na poziomie parteru,
    2. dla Oddziału () na poziomie I piętra, (),
    3. dla Oddziału () na poziomie II piętra.

Aktualnie budynki Y i Szpitala nie są skomunikowane. Planowana budowa łącznika rozwiąże problem komunikacji dla pacjentów oraz personelu obu szpitali. Chorzy leczeni w obu szpitalach uzyskają większą dostępność do badań diagnostycznych, np. pacjenci () Szpitala otrzymają bezpośredni dostęp do () wykonywanej w Y oraz do świadczeń (), a pacjenci Y do () Szpitala. Poprzez realizację projektu będzie możliwe wzajemne konsultowanie pacjentów bez narażania chorych na transport zewnętrzny. Skomunikowanie obiektów partnerów pozwoli pracownikom medycznym obu jednostek na wykorzystywanie infrastruktury obu szpitali.

Celem działań podejmowanych w ramach projektu jest zapewnienie lepszego dostępu do świadczonych usług medycznych i optymalnego wykorzystania zasobów obu partnerów. Przedsięwzięcie obu szpitali przyczyni się do minimalizowania różnic w poziomie zdrowia, a zadania zaplanowane w ramach projektu dotyczą zwiększenia dostępu do infrastruktury zdrowotnej wynikającej m.in. z potrzeb zmieniającej się struktury demograficznej. Realizacja projektu zapewni zwiększenie dostępności do świadczeń w zakresie diagnozowania i leczenia pacjentów z ww. powodów, w szczególności zaś z chorobami (). Realizowane przez Lidera i Partnera () inwestycje skutkować będą efektywniejszym leczeniem schorzeń (). Efekt realizacji projektu będzie wykorzystywany do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które są ustawowo zwolnione z podatku VAT. Celem Partnerstwa jest realizacja projektu zapewniającego zwiększenie dostępności do świadczeń w zakresie diagnozowania i leczenia pacjentów z ww. powodów, w szczególności zaś z chorobami (). Y jako Lider upoważniony jest na etapie aplikowania o dotację do podpisania i złożenia zbiorczego wniosku o dofinansowanie projektu, reprezentowania Partnera przed Instytucją Zarządzającą oraz do zawarcia umowy o dofinansowanie projektu. Na etapie realizacji projektu do reprezentowania Partnera przed Instytucją Zarządzającą, przygotowania i przeprowadzania postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w zakresie tej części projektu, która jest wspólna dla Partnera i Lidera, składania zbiorczych wniosków o płatność.

Partner projektu jest zobowiązany do przygotowania i przeprowadzania postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w celu wykonania zadań przewidzianych do realizacji przez Partnera, przekazywania Liderowi dokumentów finansowych umożliwiających przygotowanie zbiorczych wniosków o płatność. Partner będzie zobowiązany do finansowania kosztów utrzymania, użytkowania, ponoszenia nakładów odtworzeniowych związanych infrastrukturą powstałą w wyniku realizacji Projektu. Partner projektu nie będzie przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera. W przypadku otrzymania dofinansowania na realizację projektu Lider na podstawie otrzymanych dokumentów od Partnera będzie sporządzał wspólny wniosek o płatność i występował o dotację do (). Środki przekazywane będą na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera a ten niezwłocznie będzie przekazywał środki na wyodrębniony rachunek bankowy Partnera (zgodnie z poniesionymi kosztami kwalifikowanymi przez Partnera i zawartą umową o dofinansowanie). Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na poszczególnych Partnerów projektu. Powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek trwały każdego z Partnerów.

Efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy), które są ustawowo zwolnione od podatku VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione od podatku VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje Mu prawo do odliczenia podatku VAT, a tym samym stanowi on koszt kwalifikowany. Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 86. PKWiU, które z mocy ustawy zgodnie z art. 43 pkt 18 ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Bezpośrednimi beneficjentami projektu będą pacjenci.

Realizacja przedmiotowego projektu skutkować będzie zwiększeniem bezpieczeństwa zdrowotnego, zapewni lepszą organizację usług zdrowotnych, oraz wykorzystanie infrastruktury i aparatury medycznej. Wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital.

Powstałe w wyniku projektu mienie będzie własnością Szpitala i będzie stanowić środek trwały Szpitala. Wydatki ponoszone przez Szpital w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Po zakończeniu projektu, jego produkty będą własnością Szpitala. Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Efekty projektu będą wykorzystane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy), które są ustawowo zwolnione od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Szpital ubiegający się o fundusze unijne do projektu realizowanego w ramach działania () pn.: () ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 86)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są ustawowo zwolnione od podatku VAT. Realizacja projektu poprawi dostępność do wysokospecjalistycznych świadczeń zdrowotnych w zakresie chorób (). Przyczyni się do zwiększenia potencjału obu jednostek w zakresie świadczeń (). Efekty inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 86, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym Zainteresowany uważa, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, a tym samym stanowi on koszt kwalifikowalny projektu pn. ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi medyczne, które korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Szpital ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pn. () realizowanego w ramach działania (). Projekt będzie realizowany w partnerstwie z Y (czynny podatnik VAT), który będzie liderem projektu. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999 r. z tytułu wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu. Przedmiotem projektu będzie budowa łącznika pomiędzy budynkami obu szpitali, a także rozbudowa budynków obu szpitali o dodatkowe pomieszczenia:

  1. część inwestycji realizowanej przez Wnioskodawcę obejmuje:
    1. budowę łącznika między budynkiem () a budynkiem głównym wraz z wydzieleniem komunikacji w obu budynkach i szybem windy szpitalnej dla () Oddziału ();
    2. rozbudowę budynku ();
    3. budowę 1/2 łącznika, spinającego obiekty Y i Szpitala, wraz z budową sali () i rozbudową () dla potrzeb ();
  2. część inwestycji realizowanej przez Y dotyczy dobudowy do budynku głównego szpitala () obiektu z pomieszczeniami przeznaczonymi na działalność:
    1. Izby Przyjęć na poziomie parteru,
    2. dla Oddziału () na poziomie I piętra, wraz z budową 1/2 łącznika, spinającego obiekty Y i Szpitala,
    3. dla Oddziału () na poziomie II piętra.

Aktualnie budynki Y i Wnioskodawcy nie są skomunikowane. Planowana budowa łącznika rozwiąże problem komunikacji dla pacjentów oraz personelu obu szpitali. Chorzy leczeni w obu szpitalach uzyskają większą dostępność do badań diagnostycznych, np. pacjenci () Szpitala otrzymają bezpośredni dostęp do () wykonywanej w Y oraz do świadczeń (), a pacjenci Y do medycyny nuklearnej Szpitala. Poprzez realizację projektu będzie możliwe wzajemne konsultowanie pacjentów bez narażania chorych na transport zewnętrzny. Skomunikowanie obiektów partnerów pozwoli pracownikom medycznym obu jednostek na wykorzystywanie infrastruktury obu szpitali.

Celem działań podejmowanych w ramach projektu jest zapewnienie lepszego dostępu do świadczonych usług medycznych i optymalnego wykorzystania zasobów obu partnerów. Przedsięwzięcie obu szpitali przyczyni się do minimalizowania różnic w poziomie zdrowia, a zadania zaplanowane w ramach projektu dotyczą zwiększenia dostępu do infrastruktury zdrowotnej wynikającej m.in. z potrzeb zmieniającej się struktury demograficznej. Realizacja projektu zapewni zwiększenie dostępności do świadczeń w zakresie diagnozowania i leczenia pacjentów z ww. powodów, w szczególności zaś z chorobami (). Realizowane przez Lidera i Partnera () inwestycje skutkować będą efektywniejszym leczeniem schorzeń (). Efekt realizacji projektu będzie wykorzystywany do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, które są ustawowo zwolnione z podatku VAT. Celem Partnerstwa jest realizacja projektu zapewniającego zwiększenie dostępności do świadczeń w zakresie diagnozowania i leczenia pacjentów z ww. powodów, w szczególności zaś z chorobami (). Y jako Lider upoważniony jest na etapie aplikowania o dotację do podpisania i złożenia zbiorczego wniosku o dofinansowanie projektu, reprezentowania Partnera przed Instytucją Zarządzającą oraz do zawarcia umowy o dofinansowanie projektu. Na etapie realizacji projektu do reprezentowania Partnera przed Instytucją Zarządzającą, przygotowania i przeprowadzania postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w zakresie tej części projektu, która jest wspólna dla Partnera i Lidera, składania zbiorczych wniosków o płatność.

Partner projektu jest zobowiązany do przygotowania i przeprowadzania postępowań w sprawie udzielania zamówień publicznych w celu wykonania zadań przewidzianych do realizacji przez Partnera, przekazywania Liderowi dokumentów finansowych umożliwiających przygotowanie zbiorczych wniosków o płatność. Partner będzie zobowiązany do finansowania kosztów utrzymania, użytkowania, ponoszenia nakładów odtworzeniowych związanych infrastrukturą powstałą w wyniku realizacji Projektu. Partner projektu nie będzie przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera. W przypadku otrzymania dofinansowania na realizację projektu Lider na podstawie otrzymanych dokumentów od Partnera będzie sporządzał wspólny wniosek o płatność i występował o dotację do (). Środki przekazywane będą na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera a ten niezwłocznie będzie przekazywał środki na wyodrębniony rachunek bankowy Partnera (zgodnie z poniesionymi kosztami kwalifikowanymi przez Partnera i zawartą umową o dofinansowanie). Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na poszczególnych Partnerów projektu. Powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek trwały każdego z Partnerów.

Efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy), które są ustawowo zwolnione od podatku VAT.

Przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych. Bezpośrednimi beneficjentami projektu będą pacjenci.

Realizacja przedmiotowego projektu skutkować będzie zwiększeniem bezpieczeństwa zdrowotnego, zapewni lepszą organizację usług zdrowotnych, oraz wykorzystanie infrastruktury i aparatury medycznej. Wydatki poniesione w związku z realizowanym projektem zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na Szpital.

Powstałe w wyniku projektu mienie będzie własnością Szpitala i będzie stanowić środek trwały Szpitala. Wydatki ponoszone przez Szpital w ramach projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy). Po zakończeniu projektu, jego produkty będą własnością Wnioskodawcy. Szpital świadczy usługi na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Efekty projektu będą wykorzystane do świadczenia usług w zakresie opieki medycznej (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy), które są ustawowo zwolnione od podatku VAT.

Wątpliwości Zainteresowanego, dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca ubiegający się o fundusze unijne do projektu realizowanego w ramach działania () pt.: () ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia.

Na podstawie powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje, gdyż jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy efekty projektu będą wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej, które są ustawowo zwolnione od podatku od towarów i usług oraz przedmiotem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych.

Zatem, w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, i tym samym Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją przedmiotowego Projektu.

Podsumowując, w odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że Wnioskodawca ubiegający się o fundusze unijne do projektu realizowanego w ramach działania () pn.: () nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu w obiekcie służącym wyłącznie do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Informuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej