Odliczenie podatku w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.334.2020.1.PG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.07.2020, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.334.2020.1.PG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Odliczenie podatku w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2020 r. (data wpływu 7 lipca 2020 r.) uzupełnionym w dniu 17 lipca 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu myjni-dezynfekatora oraz sterylizatora parowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu myjni-dezynfekatora oraz sterylizatora parowego. Wniosek uzupełniono w dniu 17 lipca 2020 r. o umowę Spółki.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi głównie działalność leczniczą, a więc jest podmiotem leczniczym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną wyrobów medycznych, ortopedycznych w wyspecjalizowanym sklepie. Przedsiębiorstwo zajmuje się również działalnością rachunkowo-księgową.

Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Spółka planuje wdrożenie nowoczesnych maszyn i urządzeń, które będą wykorzystywane w procesie dekontaminacji, polegającego na usuwaniu i zabijaniu drobnoustrojów oraz w procesie sterylizacji sprzętu medycznego wykorzystywanego przez jednostkę w zabiegach artroskopowych. Wprowadzona innowacja procesowa podniesie bezpieczeństwo pacjentów i standard świadczonych usług, jak również wpłynie korzystnie na optymalizację wykorzystania przez Spółkę zasobów sprzętowych i materiałowych. Wprowadzona innowacja procesowa w postaci schematu leczniczego z zastosowaniem myjni-dezynfekatora z wbudowaną suszarką, przelotowa oraz sterylizatora parowego pozwoli na zastosowanie w procedurach medycznych nowych i innowacyjnych rozwiązań.

Myjnia-dezynfekator z wbudowaną suszarką, przelotowa oraz sterylizator parowy, który Spółka planuje zakupić będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółce będzie przysługiwało zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu myjni-dezynfekatora z wbudowaną suszarką, przelotowa oraz sterylizatora parowego, wykorzystywanych wyłącznie do działalności medycznej w procesach usuwania i zabijania drobnoustrojów, czyli oczyszczanie, dezynfekcja i sterylizacja (niszczenie wszystkich form życia mikrobiologicznego)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup myjni-dezynfekatora oraz sterylizatora parowego będzie służył jedynie do działalności medycznej Spółki w procesach dekontaminacji oraz sterylizacji sprzętu medycznego wykorzystywanego w wykonywanych zabiegach artroskopowych, czyli do świadczenia usług służących profilaktyce, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze są zwolnione od podatku.

Fakt zwolnienia od podatku wymienionych powyżej usług oznacza, że Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług wykorzystywanych do ich świadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określonego czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) jest podmiotem leczniczym i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka planuje wdrożenie nowoczesnych maszyn i urządzeń, które będą wykorzystywane w procesie dekontaminacji, polegającego na usuwaniu i zabijaniu drobnoustrojów oraz w procesie sterylizacji sprzętu medycznego wykorzystywanego przez jednostkę w zabiegach artroskopowych. Wprowadzona innowacja procesowa podniesie bezpieczeństwo pacjentów i standard świadczonych usług, jak również wpłynie korzystnie na optymalizację wykorzystania przez Spółkę zasobów sprzętowych i materiałowych. Wprowadzona innowacja procesowa w postaci schematu leczniczego z zastosowaniem myjni-dezynfekatora z wbudowaną suszarką, przelotowa oraz sterylizatora parowego pozwoli na zastosowanie w procedurach medycznych nowych i innowacyjnych rozwiązań. Myjnia-dezynfekator z wbudowaną suszarką, przelotowa oraz sterylizator parowy, który Spółka planuje zakupić będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu myjni-dezynfekatora z wbudowaną suszarką, przelotowa oraz sterylizatora parowego, wykorzystywanych wyłącznie do działalności medycznej w procesach usuwania i zabijania drobnoustrojów, czyli oczyszczania, dezynfekcji i sterylizacji (niszczenia wszystkich form życia mikrobiologicznego).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z informacji zawartych w opisie sprawy wynika bowiem, że myjnia-dezynfekator z wbudowaną suszarką, przelotowa oraz sterylizator parowy, który Spółka planuje zakupić będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT. Zatem ww. towar, który Spółka zamierza nabyć nie będzie wykorzystywany przez nią do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z zakupem myjni dezynfekatora oraz sterylizatora parowego, ponieważ nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka związku zakupów ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Podsumowując, Spółce nie będzie przysługiwało, zgodnie z art. 86 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu myjni-dezynfekatora z wbudowaną suszarką, przelotowa oraz sterylizatora parowego, które będą wykorzystywane wyłącznie do działalności medycznej w procesach usuwania i zabijania drobnoustrojów, czyli oczyszczania, dezynfekcji i sterylizacji (niszczenie wszystkich form życia mikrobiologicznego).

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej