Brak możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.438.2022.1.TK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.438.2022.1.TK

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 października 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT zapłaconego w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”, w tym:

1)„(…)” działka nr 16;

2)„(…)”, działka nr 6.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planowana inwestycja pn. „(…)”, w tym:

1)„(…)”;

2)„(…)”;

dofinansowana jest w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Planowana inwestycja realizowana będzie w obrębie 2 miejscowości (…).

Zadanie pn. „(…)” zakłada wykonanie robót budowlanych w 2 lokalizacjach o charakterze publicznym, służących niekomercyjnie mieszkańcom obszaru Lokalnej Grupy Działania.

W miejscowości (…) zaplanowano budowę ogólnodostępnego placu zabaw przy (…) (nr działki 6) oraz doposażenie w niezbędny sprzęt oraz urządzenia siłowni zewnętrznej w miejscowości (…) (nr działki 16).

Obiekty mają charakter terenów użyteczności publicznej, nieodpłatnej i ogólnodostępnej dla wszystkich jej użytkowników. Zmodernizowanie dwóch obiektów rekreacyjno-sportowych w (…), w oparciu o sporządzone kosztorysy inwestorskie i dokumentację projektową.

Rozliczenie inwestycji nastąpi w oparciu o faktury VAT wystawione na Gminę i protokoły odbioru potwierdzające realizację inwestycji.

Efekt realizacji projektu dla społeczności lokalnej:

1.Budowa ogólnodostępnego placu zabaw w (…) działka nr 6 zakłada demontaż starych urządzeń i montaż nowych urządzeń placu zabaw, montaż kosza na śmieci, ławek, tablicy informacyjnej, wykonanie nawierzchni bezpiecznych oraz wykonanie ogrodzenia z paneli ogrodzeniowych. Operacja zakłada osiągnięcie rezultatów/efektów poprzez powstanie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury w postaci nowego placu zabaw dla mieszkańców i obszaru LGD.

2.Doposażenie w niezbędny sprzęt oraz urządzenia siłowni zewnętrznej w miejscowości (…) działka nr 16 zakłada montaż urządzeń siłowni terenowej oraz elementów małej architektury. Wykonane zostaną nowe trawniki oraz umiejscowiona zostanie tablica informacyjna.

Obiekty mają charakter terenów użyteczności publicznej, nieodpłatnej i ogólnodostępnej dla wszystkich jej użytkowników. Obiekty są w większości jedynymi gromadzącymi osoby miejscami stanowiącymi kulturalne centra aktywności swoich miejscowości, przez co realizują cel szczegółowy, jakim jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i poprawa warunków życia mieszkańców wsi poprzez rozwój infrastruktury i usług społecznych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb grup defaworyzowanych, seniorów, oraz potrzeb edukacyjnych mieszkańców.

Operacja przewiduje wykorzystanie lokalnych zasobów kulturowych – spotkania najstarszych mieszkańców sołectw z młodzieżą i dziećmi na placu zabaw oraz zasobów przyrodniczych i kulturalnych – modernizacja gminnych terenów zielonych, sprzyjających rozwojowi aktywności społecznej mieszkańców poprzez udział w festynach i piknikach.

Operacja odpowiada na potrzeby społeczne mieszkańców oraz wzmacnia potencjał społeczny, ponieważ realizowana jest w odpowiedzi na inicjatywę mieszkańców oddalonych od siebie sołectw, które zgłosiły potrzebę realizacji tego typu zadań.

Całkowita wartość projektu: (…) zł.

Koszty kwalifikowane: (…) zł.

Źródła finansowania: 59,50% – program rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020;

40,50% – środki własne Gminy.

W związku z ubieganiem o przyznanie dofinansowania w ramach PROW 2014-2020 Gmina złożyła oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Gmina jest zobligowana do przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim woj. interpretacji indywidualnej, celem uzyskania refundacji poniesionych nakładów finansowych.

Ww. inwestycja będzie odbywać się w ramach wykonywania zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2, 10 i 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.), tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina po realizacji inwestycji nie będzie pobierała opłat za korzystanie ze zmodernizowanej infrastruktury. Faktury związane z realizacją projektu wystawione zostaną na Gminę.

Efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy w związku z planowaną realizacją inwestycji pn. „(…)”, w tym:

1)„(…)” działka nr 16;

2)„(…)”, działka nr 6;

dofinansowanej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „wspólnota samorządowa – Gmina” ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, Gmina nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona we wniosku o dofinansowanie projektu. Brak możliwości odzyskania podatku VAT wynika z faktu, że Gmina jest płatnikiem podatku VAT tylko do umów cywilno-prawnych – art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), oraz że zrealizowane inwestycje nie będą wykorzystywane na cele związane z czynnościami opodatkowanymi – art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Gmina realizując projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Przepis art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

§podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

§podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10, pkt 15 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina planuje inwestycję pn. „(…)”, w tym:

1)„(…)”;

2)„(…)”.

Ww. inwestycja dofinansowana jest w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach Strategii Rozwoju Lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Planowana inwestycja realizowana będzie w obrębie 2 miejscowości.

Zadanie pn. „(…)” zakłada wykonanie robót budowlanych w 2 lokalizacjach o charakterze publicznym, służących niekomercyjnie mieszkańcom obszaru Lokalnej Grupy Działania. W miejscowości (…) zaplanowano budowę ogólnodostępnego placu zabaw przy (…) (nr działki 6) oraz doposażenie w niezbędny sprzęt oraz urządzenia siłowni zewnętrznej w miejscowości (…) (nr działki 16).

Rozliczenie inwestycji nastąpi w oparciu o faktury VAT wystawione na Gminę i protokoły odbioru potwierdzające realizację inwestycji.

Efekt realizacji projektu dla społeczności lokalnej:

1.Budowa ogólnodostępnego placu zabaw przy (…) działka nr 6 zakłada demontaż starych urządzeń i montaż nowych urządzeń placu zabaw, montaż kosza na śmieci, ławek, tablicy informacyjnej, wykonanie nawierzchni bezpiecznych oraz wykonanie ogrodzenia z paneli ogrodzeniowych. Operacja zakłada osiągnięcie rezultatów/efektów poprzez powstanie ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury w postaci nowego placu zabaw dla mieszkańców i obszaru LGD.

2.Doposażenie w niezbędny sprzęt oraz urządzenia siłowni zewnętrznej w miejscowości (…) działka nr 16 zakłada montaż urządzeń siłowni terenowej oraz elementów małej architektury. Wykonane zostaną nowe trawniki oraz umiejscowiona zostanie tablica informacyjna.

Obiekty mają charakter terenów użyteczności publicznej, nieodpłatnej i ogólnodostępnej dla wszystkich jej użytkowników. Obiekty są w większości jedynymi gromadzącymi osoby miejscami stanowiącymi kulturalne centra aktywności swoich miejscowości, przez co realizują cel szczegółowy, jakim jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i poprawa warunków życia mieszkańców wsi poprzez rozwój infrastruktury i usług społecznych ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb grup defaworyzowanych, seniorów, oraz potrzeb edukacyjnych mieszkańców. Operacja przewiduje wykorzystanie lokalnych zasobów kulturowych – spotkania najstarszych mieszkańców sołectw z młodzieżą i dziećmi na placu zabaw oraz zasobów przyrodniczych i kulturalnych – modernizacja gminnych terenów zielonych, sprzyjających rozwojowi aktywności społecznej mieszkańców poprzez udział w festynach i piknikach.

Operacja odpowiada na potrzeby społeczne mieszkańców oraz wzmacnia potencjał społeczny, ponieważ realizowana jest w odpowiedzi na inicjatywę mieszkańców oddalonych od siebie sołectw, które zgłosiły potrzebę realizacji tego typu zadań.

Gmina po realizacji inwestycji nie będzie pobierała opłat za korzystanie ze zmodernizowanej infrastruktury.

Efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina będzie miała możliwość odzyskania podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem mimo, iż Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak – jak wskazał Wnioskodawca – zmodernizowane obiekty mają charakter terenów użyteczności publicznej, nieodpłatnej i ogólnodostępnej dla wszystkich jej użytkowników. Gmina po realizacji inwestycji nie będzie pobierała opłat za korzystanie ze zmodernizowanej infrastruktury. Efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W konsekwencji Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r., ponieważ Gmina nie spełnia tego warunku, nie będzie miała zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. pn. „(…)”, w tym:

1)„(...)” działka nr 16;

2)„(…)”, działka nr 6.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy także zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).