Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnego użyczenia pomieszczeń na rzecz podmiotów trzecich. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.124.2022.2.SR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.124.2022.2.SR

Temat interpretacji

Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnego użyczenia pomieszczeń na rzecz podmiotów trzecich.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnego użyczenia pomieszczeń na rzecz podmiotów trzecich jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnego użyczenia pomieszczeń na rzecz podmiotów trzecich oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki na realizację zadania pn. …., w przypadku uznania, że nieodpłatne użyczenie pomieszczeń będzie skutkowało koniecznością opodatkowania tej czynności podatkiem VAT. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 kwietnia 2022 r. (wpływ 14 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1996 roku. W 2021 roku Gmina otrzymała dofinansowanie projektu w ramach Osi Priorytetowej 11 Rewitalizacja przestrzeni regionalnej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (umowa nr …) na realizację zadania pn. ….

W ramach projektu wybudowano salę gimnastyczną, która została połączona z już istniejącym budynkiem Szkoły Podstawowej przewiązką i zakupiono do ww. sali gimnastycznej pierwsze wyposażenie.

Zakres robót budowlanych przedstawiał się następująco:

1)Usunięcie ziemi do poziomu „0”;

2)Wydzielenie klatki schodowej w istniejącym budynku szkoły oraz wykucie otworu dla przewiązki, w tym: prace rozbiórkowe, roboty murarskie i nadproża, podjazd do przewiązki, roboty wykończeniowe, stolarka;

3)Roboty żelbetowe, w tym: roboty ziemne, fundamenty i słupy żelbetowe, podłoga na gruncie, schody, trzpienie, wieńce, podciągi, stropy, szyb windowy;

4)Roboty murowe;

5)Dach;

6)Kominy;

7)Stolarka;

8)Roboty wykończeniowe wewnętrzne, w tym: posadzki, ściany, sufity, schody na obydwu kondygnacjach;

9)Poręcze dla niepełnosprawnych;

10)Ocieplenie i elewacja;

11)Malowanie murów oporowych farbą do betonu;

12)Utwardzenie terenu;

13)Widownia zewnętrzna;

14)Instalacje elektryczne wewnętrzne, instalacja ogrzewcza, instalacja kanalizacyjna wraz z montażem urządzeń sanitarnych, instalacja wodociągowa, wraz z montażem armatur, instalacja wentylacji mechanicznej nawiewnej i wywiewnej, zakup i montaż wyposażenia, zakup i montaż kurtyny, drenaż;

15)Instalacje elektryczne zewnętrzne i wewnętrzne;

16)Przebudowa kotłowni gazowej wraz z wewnętrzną instalacją gazową, w tym: demontaż istniejącego kotła gazowego wraz z armaturą i orurowaniem, budowa kotłowni gazowej o mocy 180kW opartej o dwa gazowe pracujące w kaskadzie, wymiana rurociągu gazowego zasilającego kotłownię, montaż aktywnego systemu bezpieczeństwa gazu;

17)Przyłącz kanalizacji sanitarnej , przyłącz instalacji kanalizacji deszczowej oraz przyłącz wodociągowy;

18)Instalacja kanalizacji sanitarnej, instalacja wodociągowa, instalacja hydrantowa;

19)Biały montaż;

20)Instalacja c.o. oraz instalacja wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej;

21)Dostawa i montaż platformy oraz wyposażenia sportowego.

Punkt 16 ww. zakresu robót tj. przebudowa kotłowni gazowej wykonany został w budynku Szkoły Podstawowej (już istniejącym), a kotłownia ta ogrzewa zarówno budynek Szkoły Podstawowej, jak również budynek nowo powstałej sali gimnastycznej.

Założenia zadania pn. … przewidują, iż w celu realizacji wskaźnika projektu związanego z lokowaniem nowych podmiotów rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej lub przeniesieniem działalności gospodarczych podmiotów, które już istnieją na obszar objęty projektem, zostaną wykorzystane pomieszczenia Budynku Szkoły Podstawowej, w których nie wykonywano robót budowlanych, w ramach zadania o którym mowa powyżej, jak również w ramach tegoż zadania nie było do nich zakupywane wyposażenie. Pomieszczenia te zostaną nieodpłatnie udostępnione dwóm przedsiębiorcom. Udostępnienie zostanie dokonane na mocy umowy użyczenia podpisanej przez Wójta Gminy na okres powyżej 3 miesięcy, zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 roku.

W związku z realizacją powyższego zadania Gmina dokonała nabycia towarów i usług. Otrzymane od kontrahentów z tego tytułu faktury zawierały kwotę podatku naliczonego. Nadmienić również należy, że efekty tych prac nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego Gmina nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Na pytanie Organu „Czy nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń budynku Szkoły Podstawowej na rzecz dwóch przedsiębiorców związane jest z realizacją zadań własnych Gminy, a jeżeli tak to proszę wskazać:

a)jakie to są dokładnie zadania własne gminy,

b)czy ww. przedsiębiorcy wykorzystują ww. nieodpłatnie udostępnione pomieszczenia do celów związanych z realizacją zadań własnych Gminy, czy do innych celów własnych (jakich)?”,

odpowiedzieli Państwo, że „Tak nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń budynku Szkoły Podstawowej na rzecz 2 przedsiębiorców będzie związane z realizacją zadań własnych gminy.

a)są to zadania z zakresu pomocy społecznej i edukacji publicznej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne gminny obejmują w szczególności zadania z zakresu pomocy społecznej. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o pomocy społecznej do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowych należy dożywianie dzieci i takie zadanie realizuje pierwszy z przedsiębiorców.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne gminny obejmują w szczególności zadania z zakresu edukacji publicznej jednym z nich jest zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych co wynika z art. 8 ust. 15 ustawy prawo oświatowe. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy prawo oświatowe do zadań organu prowadzącego szkołę jakim jest w przypadku szkoły podstawowej gmina należy zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki co będzie realizowane przez drugiego z przedsiębiorców poprzez sprzątanie.

b)tak przedsiębiorcy będą wykorzystywać ww. nieodpłatnie udostępnione pomieszczenia do celów związanych z realizacją zadań własnych gminy takich jak zadania z zakresu pomocy społecznej oraz edukacji publicznej, o których mowa powyżej.”

W związku z nabyciem budynku Szkoły Podstawowej, w której znajdują się pomieszczenia, o których mowa we wniosku o indywidualną interpretację podatkową Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nabyła go nieodpłatnie (poza systemem VAT-u) w drodze komunalizacji i z tytułu jego nabycia Gminie nie służyło prawo do odliczenia VAT.

W odniesieniu do pomieszczeń będących przedmiotem użyczenia Gmina nie ponosiła wydatków, w stosunku do których Gminie przysługiwało by prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Pytania

Czy nieodpłatne użyczenie pomieszczeń podmiotom trzecim dla celów prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej będzie skutkowało dla Gminy koniecznością opodatkowania tej czynności podatkiem od towarów i usług?

W przypadku odpowiedzi twierdzącej na ww. zadane pytanie, prosimy o odpowiedź:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania pn. …?

Państwa stanowisko w sprawie

Definicja umowy użyczenia została zawarta w art. 710 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym artykułem przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu w użyczenie, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. W wyniku wydania przedmiotu umowy (rzeczy ruchomej bądź nieruchomości) nie dochodzi jednak do przysporzenia kosztem majątku użyczającego, jako że użyczony przedmiot umowy pozostaje dalej w jego majątku.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1 przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 należy rozumieć każde odpłatne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług za odpłatne świadczenie usług uznać należy również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Wywodząc z powyższych, aby użyczenie rzeczy/nieruchomości uznane mogło zostać na równi z odpłatnym świadczeniem usługi, i powstał obowiązek naliczenia przez użyczającego podatku VAT muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1)podmiot użyczający musi działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług,

2)świadczenie musi być wykonane na rzecz osób, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, lub świadczenie nie jest związane z prowadzoną przez użyczającego działalnością gospodarczą,

3)podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem w całości lub w części.

Odnosząc się do pkt 1) należy zaznaczyć że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do pkt 2) należy zaznaczyć że świadczenie nie będzie wykonywane na rzecz osób, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a także stosując wykładnię prowspólnotową, trzeba uznać, że wszystkie czynności wykonywane przez Gminę są realizowane w ramach działalności przedsiębiorstwa Gminy w rozumieniu art. 26 ust. 1 lit. a Dyrektywy 112 oraz art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT (ILPP1/443-462/13-2/MD – Pismo wydane przez: Izba Skarbowa w Poznaniu). Podkreślić należy, że Gmina nie prowadzi przedsiębiorstwa jako takiego, lecz jako podmiot utworzony na podstawie prawa publicznego wykonywać może jedynie czynności mieszczące się w ramach swoich zadań ustawowych. Gmina nie może więc wykonać żadnej czynności, która nie mieści się w zakresie zadań przypisanych jej ustawowo, (w szczególności Gmina nie może wykonywać działalności prywatnej), a więc Gmina nie może wykonać żadnej czynności niemieszczącej się w ramach działalności jej przedsiębiorstwa. Jak już powiedziano powyżej, celem wprowadzenia przepisów art. 26 ust. 1 lit. a Dyrektywy 112 oraz art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT było opodatkowanie VAT czynności wykonywanych jako podatnik VAT (tzn. w warunkach określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy) dla celów prywatnych, lub bardziej ogólnie do celów innych niż działalność przedsiębiorstwa podatnika. W przedmiotowej sprawie Gmina świadczyć będzie nieodpłatnie czynności w ramach zadań, do realizacji których została powołana, tj. zadań własnych, tak więc będą to czynności wykonywane w ramach jej przedsiębiorstwa.

Ponieważ, jak to wskazano powyżej, celem przepisów art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku VAT oraz art. 26 ust. 1 lit. a Dyrektywy 112 było objęcie opodatkowaniem VAT czynności wykonywanych poza działalnością przedsiębiorstwa podatnika, nieodpłatne wykonywanie takich czynności przez Gminę jako niespełniające warunków wskazanych w art. 26 ust. 1 lit. a Dyrektywy 112 oraz ustawy o podatku VAT nie będzie opodatkowane podatkiem VAT.

Rozpatrując trzecią z przesłanek, tj. istnienie prawa do odliczenia podatku VAT, należy powiedzieć po pierwsze, że co do nieruchomości, których Gmina stała się właścicielem na drodze nieodpłatnej, a więc komunalizacji (przedmiot umowy użyczenia tj. pomieszczenia przeznaczone do użyczenia znajdują się w budynku Szkoły Podstawowej – przejętej przez Gminę w drodze komunalizacji), Gminie nie służyło prawo do odliczenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie bowiem z brzmieniem przepisu art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia przysługiwać musi z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych. Ponieważ Gmina nabyła nieruchomości poza systemem VAT-u (w drodze komunalizacji), z tytułu ich nabycia Gminie nie służyło prawo do odliczenia VAT.

Przebudowa kotłowni w budynku szkoły, jak również budowa sali gimnastycznej były przeprowadzone dla celów wykorzystania nieruchomości w czynnościach niepodlegających opodatkowaniu VAT, tj. użytkowaniu przez mającą tam siedzibę Szkołę Podstawową. Powyższe oznacza, że Gminie w stosunku do nakładów inwestycyjnych nie służyło prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, Gmina bowiem przewidywała, że budynek nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych VAT – tzn. jest i będzie udostępniony nieodpłatnie Szkole Podstawowej.

Reasumując, w ocenie Gminy, oddanie w nieodpłatne użyczenie będzie czynnością, która nie spełnia wymogów opodatkowania VAT na podstawie przepisu art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatnego użyczenia pomieszczeń na rzecz podmiotów trzecich jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę).

Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, podatnik nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.

Należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie wpisywało się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu, nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z cyt. wyżej art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że wyłączenie przewidziane w tym przepisie dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Dokonując wykładni powołanych wyżej przepisów art. 15 ust. 6 ustawy, należy rozgraniczyć sferę imperium, która jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług od sfery dominium, w której stosownie do wskazanych wyżej przepisów, organy powinny być traktowane jak podatnicy tego podatku. Podatnikiem podatku od towarów i usług jest więc również organ władzy publicznej, jeżeli w stosunku do określonej czynności lub transakcji zachowuje się jak podmiot gospodarczy. Z tego właśnie względu, ustawodawca uznał w art. 15 ust. 6 ustawy, że organy nie są podatnikami w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Powyższy przepis nie jest samodzielną podstawą do określenia, kiedy organ władzy publicznej jest podatnikiem VAT. Nie można go bowiem interpretować w oderwaniu od wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy definicji podatnika jako podmiotu wykonującego działalność gospodarczą w rozumieniu ust. 2 tego artykułu, przy czym działalność ta musi być wykonywana samodzielnie – we własnym imieniu i na własny rachunek. Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 6 i 8 ww. ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych; edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina nieodpłatnie udostępni pomieszczenia budynku Szkoły Podstawowej dwóm przedsiębiorcom. Udostępnienie zostanie dokonane na mocy umowy użyczenia zgodnie z art. 35 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń budynku Szkoły Podstawowej na rzecz przedsiębiorców będzie związane z realizacją zadań własnych gminy. Przedsiębiorcy będą wykorzystywać ww. nieodpłatnie udostępnione pomieszczenia do celów związanych z realizacją zadań własnych gminy takich jak zadania z zakresu pomocy społecznej oraz edukacji publicznej. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o pomocy społecznej do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowych należy dożywianie dzieci i takie zadanie realizuje pierwszy z przedsiębiorców. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy prawo oświatowe do zadań organu prowadzącego szkołę jakim jest w przypadku szkoły podstawowej gmina należy zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki co będzie realizowane przez drugiego z przedsiębiorców poprzez sprzątanie.

Mają Państwo wątpliwości czy nieodpłatne użyczenie pomieszczeń podmiotom trzecim dla celów prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej będzie skutkowało dla Gminy koniecznością opodatkowania tej czynności podatkiem od towarów i usług.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że ich realizacja ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że w ocenie tutejszego organu, każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy, należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina realizując te czynności, nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działa jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.

W odniesieniu do Państwa sytuacji należy zauważyć, że świadczenie polegające na nieodpłatnym udostępnianiu pomieszczeń Szkoły na rzecz podmiotów trzecich, będzie się odbywało w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych mających na celu zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie pomocy społecznej oraz edukacji publicznej.

Mając na uwadze powyższe, w kontekście niniejszej sprawy należy stwierdzić, że nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń Szkoły na rzecz podmiotów trzecich będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Gmina realizując te czynności nie będzie występowała w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji nieodpłatne użyczenie pomieszczeń na rzecz podmiotów trzecich, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy, bowiem nieodpłatne udostępnianie będzie się odbywało w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Odpowiadając zatem na Państwa pytanie należy wskazać, że nieodpłatne użyczenie pomieszczeń podmiotom trzecim dla celów prowadzonej przez nich pozarolniczej działalności gospodarczej nie będzie skutkowało dla Gminy koniecznością opodatkowania tej czynności podatkiem od towarów i usług.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania pierwszego jest prawidłowe.

Z uwagi na warunkowy charakter pytania drugiego, nie udziela się odpowiedzi na to pytanie, gdyż oczekiwali Państwo na nie odpowiedzi wyłącznie w przypadku uznania, że nieodpłatne użyczenie pomieszczeń będzie skutkowało koniecznością opodatkowania tej czynności podatkiem VAT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).