w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. ... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.449.2020.EJU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21.08.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.449.2020.EJU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. ...

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 8 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 21 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.) oraz pismem z 20 sierpnia 2020 r. (data wpływu 20 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją zadania. Wniosek został uzupełniony pismem z 21 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 15 lipca 2020 r. znak 0111-KDIB3-2.4012.449.2020.1.EJU oraz pismem z 20 sierpnia 2020 r. (data wpływu 20 sierpnia 2020 r.),.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z 21 lipca 2020 r. oraz piśmie z 20 sierpnia 2020 r.):

Gmina Ś. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2005 r.

Gmina złożyła w dniu 16 września 2019 r. w Urzędzie Marszałkowskim wniosek o przyznanie pomocy na realizację zadania pn. ze środków dla operacji typu w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialna i w oszczędzanie energii w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Głównym celem projektu jest poprawa warunków życia mieszkańców Gminy Ś. poprzez m.in. przebudowę stacji uzdatniania wody Ś..

W ramach zadania inwestycyjnego zostanie rozbudowana i przebudowana stacja uzdatniania wody Ś..

Prace będą polegały na:

  • rozbudowie i przebudowie technologii stacji uzdatniania wody,
  • wybudowaniu fundamentu pod zbiornik retencyjny,
  • zakupie zbiornika retencyjnego wraz z dostawą i montażem,
  • zagospodarowaniu terenu wokół stacji uzdatniania wody,
  • wykonaniu fundamentów pod urządzenia,
  • wykonaniu posadzek w hali technologicznej,
  • zakupie tablic rozdzielczych i ich montaż,
  • zakupie przewodów elektromagnetycznych i ich montaż,
  • wykonaniu pomiarów i prób montażowych.

Zadanie zaplanowano zrealizować do dnia 31 lipca 2020 r.

Realizacja przedmiotowego zadania finansowana będzie ze środków własnych Gminy oraz uzyskanego dofinansowania ze środków dla operacji typu w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialna i w oszczędzanie energii w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Planowany całkowity koszt inwestycji wynosi 566 489,90 zł.

Wydatki, jakie Gmina poniesie w związku z realizacją zadania, zostaną udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego. W ww. wniosku o przyznanie pomocy m.in. na realizację zadania dotyczącego rozbudowy i przebudowy stacji uzdatniania wody Ś., Gmina w kosztach kwalifikowanych zadania wykazała podatek od towarów i usług (VAT).

Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie dostawy wody. Efekty realizacji nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe zadanie należy bowiem do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujące sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.).

Wykonanie inwestycji polegającej na rozbudowie i przebudowie stacji uzdatniania wody Ś. nie będzie służyło do wykonywania odpłatnych czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tym samym nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powstała infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Z tego względu jako rozbudowa i przebudowa stacji uzdatniania wody jako zadanie własne Gminy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę nie będzie podlegać podatkowi VAT, gdyż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020, poz. 106 ze zm., zwana dalej VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że

  1. Gmina Ś. jest właścicielem stacji uzdatniania wody w Ś..
  2. Po zakończeniu inwestycji stacja uzdatniania wody w Ś. będzie oddana w zarząd (na podstawie umowy eksploatacji) Zakładowi jednostka nie jest scentralizowana z Gminą Ś. na potrzeby rozliczenia podatku VAT.
  3. Podmiotem, który będzie pobierał opłaty od użytkowników korzystających z przebudowanej stacji uzdatniania wody będzie Zakład.
  4. Gmina Ś. z tytułu umowy eksploatacji stacji uzdatniania wody nie podlega czynnościom opodatkowanym, realizacja zadania odbywa się na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Faktury z tytułu dostawy wody będą wystawiane przez Zakład i pobierane będą wszystkie korzyści.

Po zakończeniu inwestycji stacja uzdatniania wody w Ś. będzie oddana nieodpłatnie w zarząd (na podstawie umowy eksploatacji) Zakładowi jednostka nie jest scentralizowana z Gminą Ś. na potrzeby rozliczania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Ś. będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na potrzeby realizacji zadania .

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, tj. czynności dokonywane odpłatnie w ramach działalności gospodarczej, w zamian za wynagrodzenie.

Art. 15 ust. 6 VAT stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że organ będzie uznany za podatnika od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Gmina Ś. nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie dostawy wody dla mieszkańców Gminy. Powyższe zadanie należy bowiem do zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty obejmujące sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym. Z tego względu na podstawie art. 15 ust. 6 VAT Gmina nie będzie w tym zakresie uznawana za podatnika VAT.

W związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy VAT, warunkujące możliwość skorzystania przez Gminę z prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją zadania.

Planowana inwestycja nie ma bowiem związku z czynnościami opodatkowanymi, gdyż realizując to zadanie Gmina nie będzie działać jako podatnik VAT. Realizując zadanie inwestycyjne pn. ...

Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Oznacza to, że w zaistniałej sytuacji nie zostają spełnione przesłanki zapewniające możliwość odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. .

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych np. interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 lutego 2020 r. 0113-KDIPT1-1.4012.811.2019.1.MSU, interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 lutego 2020 r. 0114-KDIP4-3.4012.97.2019.1.RK, interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 lutego 2020 r. 0114-KDIP4-1.4012.32.2019.2.MK, interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 stycznia 2020 r. 0114-KDIP4-1.4012.42.2019.1.MK, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 stycznia 2020 r. IPPP1.4512-428/15-2/20-S/KM, interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 stycznia 2020 r. 0114-KDIP4.4012.779.2019.1.RK, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 stycznia 2020 r. 0112-KDSL2-2.4012.109.2019.2.AS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Generalna zasada wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z treści wynika, że Gmina realizuje wniosek pn. . W ramach zadania inwestycyjnego zostanie rozbudowana i przebudowana Stacja Uzdatniania Wody. Gmina Ś. jest właścicielem ww. Stacji Uzdatniania Wody w Ś, która po zakończeniu inwestycji będzie oddana w zarząd (na podstawie umowy eksploatacji) Zakładowi jednostka nie jest scentralizowana z Gminą Ś. na potrzeby rozliczenia podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania .

Jak wskazał Wnioskodawca efekty realizacji nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie dostawy wody. Po zakończeniu inwestycji stacja uzdatniania wody w Ś. będzie oddana nieodpłatnie w zarząd (na podstawie umowy eksploatacji) Zakładowi. Jak podał Wnioskodawca podmiotem, który będzie wystawiał faktury z tytułu dostawy wody oraz pobierał opłaty od użytkowników korzystających z przebudowanej Stacji Uzdatniania Wody będzie Zakład Usług.

Przedstawiony przez Gminę opis sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w omawianej sprawie w związku z realizacją projektu, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, z uwagi na brak związku poniesionego wydatku na realizację projektu z wykonywaniem przez Wnioskodawcę sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie spełniając przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania .

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Ponadto, Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej