Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.735.2022.1.MH

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.735.2022.1.MH

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo pismem z 1 grudnia 2022 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Centrum Kultury jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, Nr Rejestru …., organ rejestrowy Urząd Miejski. W statucie stanowiącym załącznik do Uchwały nr …. Rady Miejskiej …. z dnia 27 marca 2012 określony został przedmiot i zakres działania.

Przedmiotem działania CK jest wykonywanie zadań gminy w zakresie kultury, w  tym rekreacji i sportu oraz zapewnienie obsługi ekonomiczno-administracyjnej placówek i  obiektów kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych.

Do zadań CK należą w szczególności:

-edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę,

-gromadzenie, dokumentowanie, tworzenie, ochrona i udostępniania dóbr kultury,

-tworzenie warunków rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz rozwój folkloru, rękodzieła ludowego i artystycznego,

-organizowanie imprez kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych i rozrywkowych dla mieszkańców Gminy,

-organizowanie imprez zleconych w zakresie upowszechniania kultury, sportu, rekreacji i turystyki,

-prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej oraz sportowo-rekreacyjnej wśród dzieci i młodzieży, współpraca ze szkołami i organizacjami młodzieżowymi,

-współpraca ze stowarzyszeniami, organizacjami kulturalnymi i sportowo-rekreacyjnymi na zasadach organizowania i finansowania działalności kulturalnej w zakresie zadań własnych gminy,

-opieka i wyposażenie w urządzenia użyteczności kulturalnej oraz sportowo-rekreacyjnej przynależnych obiektów i terenów,

-zapewnienie dostępności, właściwej eksploatacji i konserwacji obiektów oraz urządzeń użyteczności kulturalnej i sportowo-rekreacyjnej CK,

-prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej oraz marketingu w zakresie kultury, sportu, rekreacji i turystyki.

W celu realizacji ww. zadań CK prowadzi działalność w domach kultury, świetlicach oraz na terenie obiektów sportowych, będące w dyspozycji CK na podstawie umowy użytkowania. Ponadto CK może podejmować inną działalność gospodarczą, handlową i usługową w celu pozyskania środków na realizację zadań kulturalnych i sportowo-rekreacyjnych.

Zgodnie z zapisem w Rejestrze Instytucji Kultury przedmiotem działalności Centrum Kultury jest upowszechnianie i rozwój kultury. Działalność CK opiera się na przepisach ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz.U.  z 2020 r., poz. 194). Opisane usługi są zgodne z zadaniami statutowymi.

Dochód z działalności przeznaczany jest na cele statutowe oraz na poprawę jakości świadczonych usług. Centrum Kultury jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlega w szczególności sprzedaż biletów wstępu do kina, na koncerty, na zajęcia rekreacyjno-sportowe, basen letni, sprzedaż usług najmu pomieszczeń oraz refakturowanie opłaty za zużyte media, sprzedaż towarów (prowadzenie kawiarni Nisza). Ponadto Centrum Kultury wykonuje czynności zwolnione z podatku VAT, tj. zajęcia plastyczne, teatralne, rękodzieło artystyczne oraz czynności nieodpłatne poza obrotem VAT.

Centrum Kultury jest realizatorem projektu pn. „…”, na który została przyznana pomoc na operację w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2024 w  ramach umowy o przyznanie pomocy nr ……z dnia 24.08.2022 r. pomiędzy Województwem a Centrum Kultury.

Cel ogólny - stworzenie warunków do poprawy jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich z wykorzystaniem potencjału przyrodniczego, kulturowego, społecznego, gospodarczego oraz organizacyjnego dla zrównoważonego rozwoju regionu.

Projekt jest odpowiedzią na wyzwania i cele, jakie stawiają przed Państwem mieszkańcy gminy - potencjalni odbiorcy zadania.

Przedmiotem zadania jest stworzenie nowej przestrzeni dla edukacji kulturalnej poprzez przeprowadzenie remontu adaptacyjnego budynku CK z przeznaczeniem jego części na utworzenie w pełni wyposażonej pracowni plastyczno-ceramicznej wraz z wprowadzeniem nowych form zajęć artystycznych (ceramika, rzeźba, rękodzieło).

W ramach zadania zostaną zrealizowane działania:

1.Przeprowadzenie procedury przetargowej.

2.Wyłonienie wykonawcy, zawarcie umowy.

3.Przeprowadzenie robót budowlanych i wykończeniowych. W tym, m.in. wykonanie stropu, ścianki działowej w pomieszczeniu zaplecza, zabudowie stolarki okiennej i drzwiowej, przebudowie instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i centralnego ogrzewania, wykonanie klimatyzacji, prace wykończeniowe. Wnioskodawca posiada prawomocne pozwolenie na budowę - decyzja ….. z dnia 15.10.2021 r. wydane na podstawie złożonego projektu budowlanego wraz z niezbędnymi uzgodnieniami branżowymi.

4.Zakup pieca komorowego do wypalania ceramiki.

5.Zakup wyposażenia na potrzeby prowadzenia edukacji kulturalnej. Zakup koła garncarskiego, a także niezbędnych akcesoriów, stołów, krzeseł oraz gablot wystawienniczych i regałów do prezentacji wyrobów (środki własne).

6.Stworzenie nowej oferty zajęć z zakresu plastyki, opracowanie konspektów lekcji i warsztatów.

Przeprowadzenie instruktażu z zakresu obsługi nowych urządzeń (piec ceramiczny). Nowy program pozwoli na rozszerzenie i uatrakcyjnienie dotychczasowej oferty zajęć edukacyjnych skierowanych zarówno dla najmłodszych jak i najstarszych mieszkańców Państwa gminy. Warsztaty ceramiczne (m.in. wytwarzanie dzieł ceramicznych, wystawowych i użytkowych, szkliwienie i malowanie powstałych wyrobów) i rękodzielnicze uwzględniać będą tematykę odnoszącą się do walorów lokalnej tradycji i materialnego dziedzictwa kultury. Wykonana podczas zajęć mozaika ceramiczna położona zostanie na jednej ze ścian zewnętrznych budynku CK. Motywem przewodnim będą grona winogron oraz węgiel. Przy organizacji warsztatów wykorzystane zostaną piec ceramiczny oraz specjalistyczne narzędzia i materiały (środki własne). Udział w zajęciach pozwoli na wzrost kompetencji odbiorców z zakresu sztuki, a także na rozbudzenie wrażliwości artystycznej i podniesienie zdolności manualnych uczestników.

7.Promocja nowego programu zajęć i warsztatów oferowanych przez CK w mediach społecznościowych, placówkach edukacyjnych oraz wśród działających stowarzyszeń i związków artystycznych.

Beneficjentem projektu jest Centrum Kultury. Wszystkie koszty będą ponoszone przez Wnioskodawcę. Podatek VAT naliczony został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych, przez co będzie podlegał dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020, na realizację operacji w zakresie poddziałania „…”. Zgodnie z wytycznymi przyjęto podatek VAT jako koszt kwalifikowalny, gdyż spełnia warunek, że podatek VAT zostanie poniesiony i beneficjent nie będzie miał prawnej możliwości jego odzyskania. Całkowita wartość wydatków kwalifikowalnych, zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym wynosi ... zł, z czego przyznana pomoc to kwota ... zł.

Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz do czynności poza obrotem VAT (nieodpłatnych). W wyniku realizacji projektu Centrum Kultury nie będzie wykorzystywał nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwa, iż w związku z błędem literowym w nazwie zadania realizowanego przez Centrum Kultury, będącego przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia pod VAT naliczonego podajemy właściwą nazwę zadania: „…”.

Pytanie

Czy w odniesieniu do projektu pn. „…” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2024 Centrum Kultury przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubieganie się o zwrot w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Centrum Kultury nie przysługuje prawo do zmniejszenia podatku należnego o  podatek naliczony od wydatków związanych z realizacją projektu opisanego we wniosku, gdyż realizacja projektu będzie wykorzystywana wyłącznie do działalności kulturalnej zwolnionej z podatku VAT oraz do działalności nieodpłatnej (poza obrotem VAT).

Celem realizacji projektu jest stworzenie nowej oferty zajęć z zakresu plastyki, opracowanie konspektów, lekcji i warsztatów. Przeprowadzenie instruktażu z zakresu obsługi nowych urządzeń (piec ceramiczny). Nowy program pozwoli na rozszerzenie i uatrakcyjnienie dotychczasowej oferty zajęć edukacyjnych skierowanych zarówno dla najmłodszych jak i najstarszych mieszkańców Państwa gminy. Warsztaty ceramiczne (m.in. wytwarzanie dzieł ceramicznych, wystawowych i użytkowych, szkliwienie i malowanie powstałych wyrobów) i rękodzielnicze uwzględniać będą tematykę odnoszącą się do walorów lokalnej tradycji i materialnego dziedzictwa kultury. Wykonana podczas zajęć mozaika ceramiczna położona zostanie na jednej ze ścian zewnętrznych budynku CK. Motywem przewodnim będą grona winogron oraz węgiel. Przy organizacji warsztatów wykorzystane zostaną piec ceramiczny oraz specjalistyczne narzędzia i materiały (środki własne). Udział w zajęciach pozwoli na wzrost kompetencji odbiorców z zakresu sztuki, a także na rozbudzenie wrażliwości artystycznej i podniesienie zdolności manualnych uczestników. Po zrealizowaniu operacji w pracowni będącej przedmiotem wniosku aplikacyjnego Centrum Kultury będzie wykonywało czynności nieodpłatne (bezpłatne warsztaty, nieodpłatne spotkania tematyczne prowadzone przez wykwalifikowanych instruktorów, artystów, twórców) oraz odpłatne usługi kulturalne zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 p. 33 ustawy o podatku VAT (zajęcia plastyczne, ceramiczne, rękodzieło, rzeźbiarstwo). Jak wynika z opisu wniosku, celem organizowanych zajęć jest m.in. tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury. Usługi powyższe są usługami kulturalnymi i mieszczą się w PKD... - Usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych.

Centrum Kultury po zrealizowaniu projektu będzie realizować cele statutowe tj. edukacja kulturalna i wychowanie przez sztukę, tworzenie warunków rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz rozwój rękodzieła ludowego i artystycznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest/nie będzie spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - Centrum Kultury nie będzie wykorzystywało nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają/nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w związku z realizacją projektu pn. „…” nie mają/nie będą Państwo mieli prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie wykorzystujecie Państwo/nie będziecie Państwo wykorzystywali towarów i usług nabywanych w ramach realizacji ww. projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazać należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).