Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług szkoleniowych. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.473.2022.1.SR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.473.2022.1.SR

Temat interpretacji

Zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług szkoleniowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 24 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy usług szkoleniowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której w szczególności wykonuje pozostałe pozaszkolne formy edukacji (PKD 85.59.B), świadczy usługi kształcenia, edukacyjne, szkoleniowe. Wnioskodawca ubiega się obecnie o wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego jako placówka niepubliczna, na podstawie art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r., poz. 1082. ze zm.; dalej: „Prawo oświatowe”), będąca placówką kształcenia ustawicznego oraz centrum kształcenia zawodowego, umożliwiającego uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, to jest placówka wchodząca w skład systemu oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca planuje prowadzić szkolenia i kursy podzielone na trzy grupy tematyczne:

1)szkolenia zawodowe – obejmujące kursy specjalistyczne dla poszczególnych grup zawodów, w szczególności szkolenia i kursy z zakresu obsługi maszyn specjalistycznych, to jest wózków widłowych, żurawi przenośnych i przewoźnych, podestów ruchomych itp., kursy spawalnicze, operatora suwnicy, opiekunki osób starszych, pracownika biurowego, sekretarki, a także szkolenia z zakresu obsługi komputera, szkolenia językowe;

2)szkolenia, obejmujące umiejętności miękkie, w szczególności zarządzanie stresem zarządzanie czasem, umiejętności komunikacyjne;

3)szkolenia menedżerskie, obejmujące w szczególności zarządzanie wielokulturowe, zarządzanie personelem, w tym zróżnicowanym wiekowo, zarządzanie wiedzą.

Ww. szkolenia kierowane będą zarówno do osób bezrobotnych, poszukujących pracy, którzy chcą zdobyć kwalifikacje zawodowe, jak i do osób już pracujących – pracowników firm różnego sektora oraz menedżerów, chcących podnieść lub zróżnicować swoje kwalifikacje zawodowe lub nabyć nowe umiejętności. Uczestnikami szkoleń będą osoby fizyczne oraz zakłady pracy.

Wnioskodawca zamierza uzyskać wpis do odpowiedniej ewidencji, prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Po ww. wpisie Wnioskodawca posiadać będzie status jednostki, objętej systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego. Przy tym, Wnioskodawca nie będzie posiadał statusu uczelni, jednostki naukowej oraz jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Wnioskodawca nie będzie świadczył usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz nie planuje uzyskać akredytacji w rozumieniu Prawa oświatowego.

Szkolenia prowadzone będą przez wykwalifikowaną kadrę, posiadającą duże doświadczenie tak praktyczne, jak i w kształceniu oraz będą mieć zatwierdzone programy szkoleń przez odpowiednie instytucje certyfikujące – w przypadku szkoleń, objętych nadzorem takich instytucji. Dla przykładu, programy szkoleń w zakresie obsługi maszyn specjalistycznych, akceptowane będą przez Urząd Dozoru Technicznego. Kursy takie kończyć będą się egzaminem zewnętrznym z zakresu teorii i praktyki przed komisją egzaminacyjną, powołaną przez Urząd Dozoru Technicznego. Wnioskodawca organizować będzie edukacyjne formy kursów i szkoleń dla zainteresowanych, w szczególności osób zainteresowanych poszerzeniem własnych kompetencji zawodowych lub nabyciem nowych umiejętności. Szkolenia, warsztaty i kursy, które znajdować się będą w ofercie Wnioskodawcy obejmować będą szeroki zakres zagadnień, dotyczący zarówno umiejętności twardych, niezbędnych do wykonywania danego zawodu, umiejętności miękkich, jak i umiejętności menedżerskich.

Oferowane szkolenia, skierowane będą do szerokiego grona osób, związanych z wieloma branżami. W zakresie kursów, których sposób i zasady prowadzenia regulowane są przez powszechnie obowiązujące przepisy, usługi prowadzone będą w formach i na zasadach określonych w tych przepisach.

Głównym celem organizowanych przez Wnioskodawcę kursów i szkoleń będzie zdobycie przez uczestników wiedzy teoretycznej oraz praktycznych umiejętności z zakresu objętego tematem danego szkolenia/kursu, a także uaktualnienie lub pogłębienie wiedzy do celów zawodowych. Wiedza i umiejętności, które pozyskane zostaną podczas kursów mogą być także wykorzystywane w ramach dotąd wykonywanych zawodów, jak również mogą stanowić podstawę do wykonywania zawodów, dotąd niewykonywanych przez uczestników kursów.

Wszelkie kursy będą miały określone ściśle zasady ich przeprowadzania, w tym ilość godzin kursu, w zakresie każdego z nich w podziale na zajęcia teoretyczne i praktyczne (tam gdzie takie zajęcia będą przewidziane ), tematy i terminy poszczególnych zjazdów, zasady potwierdzania i usprawiedliwiania nieobecności, a także zasady przeprowadzania egzaminów (w przypadkach kursów nieobjętych egzaminem zewnętrznym) oraz wydawania zaświadczeń.

W rezultacie odbycia szkoleń i kursów, uczestnicy zdobędą lub pogłębią praktyczną wiedzę w zakresie wykonywania konkretnego zawodu lub umiejętności miękkich. Wiedza zdobyta w trakcie kursów stanowić będzie istotny element kształcenia zawodowego kursantów.

Wnioskodawca dysponuje odpowiednią infrastrukturą, umożliwiającą prowadzenie szkoleń z wykorzystaniem technik multimedialnych i interaktywnych. Wnioskodawca posiada także odpowiednią bazę pomieszczeń, w których odbywać się będą wszelkie zajęcia. Zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki nauki, umożliwiające udział w kształceniu także osobom niepełnosprawnym. Kursanci otrzymywać będą wszelkie niezbędne materiały dydaktyczne.

Warunkiem ukończenia kursu będzie odpowiednia, ustalona dla danego kursu, frekwencja oraz zdanie wymaganego egzaminu (w przypadku kursów, w których taki wymóg zostanie wprowadzony). Po zakończeniu kursu Wnioskodawca wystawi kursantom zaświadczenie o odbytym kursie.

Powyższe usługi organizacji szkoleń stanowić będą podstawowe usługi, jakie świadczyć będzie Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zwrócić należy uwagę, że zgodnie z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej, głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest pozaszkolna edukacja. Uczestnicy kursów ponosić będą koszt szkoleń we własnym zakresie. Okazjonalnie możliwe będzie, że poszczególne szkolenia finansowane będą częściowo lub w całości ze środków publicznych. W takim przypadku, Wnioskodawca dysponować będzie dokumentacją, z której wynikać będzie, że zapłata za określone usługi nastąpi ze środków publicznych.

Pytanie

Czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 931 . ze zm.; „ustawa o podatku od towarów i usług”), sprzedaż usług szkoleniowych przez Wnioskodawcę,  organizowanych w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej zwolniona będzie z podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy sprzedaż usług szkoleniowych przez Wnioskodawcę, organizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, zgodnie z opisem stanu przyszłego zwolniona będzie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ww. przepisem, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego, w zakresie kształcenia i wychowania.

Art. 43 ust. 17a ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje, z kolei, że ww. zwolnienie ma zastosowanie do świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanymi przez podmiot świadczący usługi podstawowe.

Ust. 17 tego przepisu przewiduje, że zwolnienie nie ma zastosowania do świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Aby możliwe było zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego oraz świadczyć musi usługi w zakresie kształcenia. Przepis nie wymaga, by podmiot łącznie świadczył usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Obowiązek wychowywania przypisany jest podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane odrębnymi przepisami. Zatem na Wnioskodawcy nie spoczywa ww. obowiązek, a wystarczającym dla zastosowania zwolnienia jest stwierdzenie, że świadczy on usługi kształcenia.

Omawiany przepis stanowi implementację prawa unijnego – art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 roku (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej: „ Dyrektywą 2006/112/WE Rady”. Zgodnie z ww. przepisem zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Jak wynika z orzecznictwa Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zakres zwolnień przewidzianych w ww. dyrektywie stanowi autonomiczne pojęcie prawa wspólnotowego i konieczna jest jego ujednolicona interpretacja w celu unikania rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich.

Powyższa definicja wykorzystana być powinna zatem przy interpretacji art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten do zastosowania zwolnienia wymaga wypełnienia dwojakich przesłanek: o charakterze podmiotowym (usługi świadczy jednostka objęta systemem oświaty) oraz przedmiotowym (jednostka świadczy usługi kształcenia).

Jak wynika z opisu stanu przyszłego, głównym celem i podstawową działalnością Wnioskodawcy będzie organizacja, prowadzenie szkoleń, kursów, które umożliwiać będą uzupełnianie wiedzy oraz nabywanie nowych kwalifikacji zawodowych.

Wnioskodawca wpisany zostanie do ewidencji szkól i placówek niepublicznych, prowadzonej przez odpowiednią jednostkę samorządu terytorialnego, przy czym nie będzie posiadał statusu uczelni, jednostki naukowej oraz jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, ani nie będzie świadczył usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, ani nie uzyska akredytacji, o której mowa w Prawie oświatowym. Powyższe uzasadnia wypełnienie przez Wnioskodawcę przesłanki podmiotowej. Będzie on jednostką systemu oświaty w rozumieniu Prawa oświatowego.

Co więcej, Wnioskodawca adresować będzie szkolenia do osób, chcących poszerzyć swoje kompetencje zawodowe lub nabyć nowe kompetencje w celu zapewnienia najwyższych standardów wykonywanej pracy. Głównym celem organizowanych przez Wnioskodawcę kursów będzie zdobycie przez uczestników wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu tematycznego, którym objęty będzie dany kurs do celu uaktualnienia, poszerzenia lub nabycia wiedzy zawodowej. Usługi szkoleniowe świadczone będą na rzecz osób, które nabywać je będą w związku z wykonywanym aktualnie zawodem lub w związku z zamiarem zdobycia wiedzy i umiejętności do podjęcia innego zawodu. Kursy i szkolenia organizowane będą w ramach ściśle określonych zasad i programów (w tym obejmujących możliwą ilość nieobecności, harmonogram zjazdów, zasady weryfikacji obecności, zasady weryfikacji wiedzy, zasady wydawania certyfikatów itp.). Wszelkie zajęcia prowadzone będą przez wykwalifikowaną i doświadczoną kadrę, a w przypadkach, w których przeprowadzenie danego szkolenia podlegać będzie nadzorowi odpowiedniego organu szkolenie będzie przeprowadzane w oparciu o wytyczne i programy udostępniane przez taki organ. Wnioskodawca posiada niezbędną infrastrukturę i zasoby, umożliwiające przeprowadzenie szkoleń na wysokim poziomie merytorycznym i organizacyjnym.

Powyższe uzasadnia wypełnienie przez Wnioskodawcę przesłanki przedmiotowej. Prowadzone przez niego szkolenia i kursy wypełniać będą definicję, opisaną w Dyrektywie 2006/112/WE Rady i stanowić będą usługi kształcenia, które zwolnione jest od podatku od towarów i usług.

Przy tym, opisywana działalność Wnioskodawcy będzie jego działalnością podstawową.

Z przepisów Prawa oświatowego, a w szczególności art. 168, wynika, że osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Podkreślić należy, że podmiot wykonujący czynności polegające na przekazywaniu informacji celem zdobycia wiedzy, rozwijania umiejętności oraz kształtowania cech charakteru świadczy usługi w zakresie kształcenia (tak też interpretacja indywidualna z dnia 27 grudnia 2021 roku, sygnatura: 0114-KDIP4-2.4012.766.2021.1.MB).

Podsumowując, po wpisie do odpowiedniej ewidencji Wnioskodawca spełni zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, co uzasadniać będzie zastosowanie wobec opisanej w stanie przyszłym sprzedaży usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Jednakże w tym miejscu należy wskazać, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być albo opodatkowana podatkiem albo może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział m.in. zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

− oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, to jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. To szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy 2006/112/WE Rady nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie podkreślał, że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Analogicznie w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy koniecznym jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo instytutem badawczym. Również w tym przypadku niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Jednocześnie z powołanych przepisów art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której, w szczególności wykonuje pozostałe pozaszkolne formy edukacji (PKD 85.59.B), świadczy usługi kształcenia, edukacyjne, szkoleniowe. Ubiega się Pan obecnie o wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego jako placówka niepubliczna, na podstawie art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku – Prawo oświatowe, będąca placówką kształcenia ustawicznego oraz centrum kształcenia zawodowego, umożliwiającego uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, to jest placówka wchodząca w skład systemu oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, planuje Pan prowadzić szkolenia i kursy podzielone na trzy grupy tematyczne:

1)szkolenia zawodowe – obejmujące kursy specjalistyczne dla poszczególnych grup zawodów, w szczególności szkolenia i kursy z zakresu obsługi maszyn specjalistycznych, to jest wózków widłowych, żurawi przenośnych i przewoźnych, podestów ruchomych itp., kursy spawalnicze, operatora suwnicy, opiekunki osób starszych, pracownika biurowego, sekretarki, a także szkolenia z zakresu obsługi komputera, szkolenia językowe;

2)szkolenia, obejmujące umiejętności miękkie, w szczególności zarządzanie stresem zarządzanie czasem, umiejętności komunikacyjne;

3)szkolenia menedżerskie, obejmujące w szczególności zarządzanie wielokulturowe, zarządzanie personelem, w tym zróżnicowanym wiekowo, zarządzanie wiedzą.

Ww. szkolenia kierowane będą zarówno do osób bezrobotnych, poszukujących pracy, którzy chcą zdobyć kwalifikacje zawodowe, jak i do osób już pracujących – pracowników firm różnego sektora oraz menedżerów, chcących podnieść lub zróżnicować swoje kwalifikacje zawodowe lub nabyć nowe umiejętności.

Pana wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ww. usług szkoleniowych.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2021 r. poz. 1082 ze zm.):

System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 4 pkt 30 ustawy Prawo oświatowe:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1)jednostkę samorządu terytorialnego;

2)inną osobę prawną;

3)osobę fizyczną.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1)publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;

2)formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

Zgodnie z art. 117 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe:

Kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.

Stosownie do art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:

Kształcenie ustawiczne może być prowadzone w formie dziennej, stacjonarnej lub zaocznej, a w przypadku form pozaszkolnych – także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Turnus dokształcania młodocianych pracowników może być prowadzony wyłącznie w formie dziennej.

W świetle art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Jak Pan wskazał w opisie sprawy, zamierza Pan uzyskać wpis do odpowiedniej ewidencji, prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Po ww. wpisie będzie Pan posiadać status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 4 Prawa oświatowego.

Zatem będzie Pan spełniał kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Dalszej analizy wymaga przesłanka przedmiotowa uzasadniająca zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że ww. szkolenia kierowane będą zarówno do osób bezrobotnych, poszukujących pracy, którzy chcą zdobyć kwalifikacje zawodowe, jak i do osób już pracujących – pracowników firm różnego sektora oraz menedżerów, chcących podnieść lub zróżnicować swoje kwalifikacje zawodowe lub nabyć nowe umiejętności. Głównym celem organizowanych przez Pana kursów i szkoleń będzie zdobycie przez uczestników wiedzy teoretycznej oraz praktycznych umiejętności z zakresu objętego tematem danego szkolenia/kursu, a także uaktualnienie lub pogłębienie wiedzy do celów zawodowych. Wiedza i umiejętności, które pozyskane zostaną podczas kursów mogą być także wykorzystywane w ramach dotąd wykonywanych zawodów, jak również mogą stanowić podstawę do wykonywania zawodów, dotąd niewykonywanych przez uczestników kursów. W rezultacie odbycia szkoleń i kursów, uczestnicy zdobędą lub pogłębią praktyczną wiedzę w zakresie wykonywania konkretnego zawodu lub umiejętności miękkich. Wiedza zdobyta w trakcie kursów stanowić będzie istotny element kształcenia zawodowego kursantów. Powyższe usługi organizacji szkoleń stanowić będą podstawowe usługi, jakie świadczyć będzie Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Analiza wskazanych okoliczności i powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że ww. usługi szkoleniowe, będą usługami w zakresie kształcenia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Tym samym w świetle powyższych regulacji prawnych oraz przedstawionych okoliczności sprawy, ww. szkolenia, w sytuacji, gdy uzyska Pan status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Przy czym podkreślić należy, że powyższe zwolnienie będzie dotyczyło tylko tych usług w zakresie kształcenia, które Pan wskaże we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Podsumowując, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).