Opodatkowanie na terytorium Polski świadczonych usług na rzecz Serwisu afiliacyjnego oraz opodatkowanie wypłat środków (cashback) na rzecz Użytkownika... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.91.2022.2.JSZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.91.2022.2.JSZ

Temat interpretacji

Opodatkowanie na terytorium Polski świadczonych usług na rzecz Serwisu afiliacyjnego oraz opodatkowanie wypłat środków (cashback) na rzecz Użytkownika.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie pytań nr 1 i 3 wniosku jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy :

-podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania na terytorium Polski świadczonych usług na rzecz Serwisu afiliacyjnego oraz opodatkowania wypłat środków (cashback) na rzecz Użytkownika,

-podatku dochodowego od osób fizycznych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawcą (zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT) jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” bądź „Spółka”), która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się marketingiem afiliacyjnym. W tym celu Spółka stworzyła stronę internetową (dalej: „Platforma”), na której za pomocą odnośników kieruje użytkowników (dalej: „Użytkownicy”) na strony sklepów internetowych, dzięki czemu jest wynagradzana prowizją za każdą transakcję, która zostanie dokonana przez Użytkownika na stronie danego sklepu internetowego. Spółka w tym celu dołączyła do sieci afiliacyjnej (dalej: „Serwis afiliacyjny”), która umożliwia jej połączenie swojej Platformy z ponad 500 sklepami internetowymi. Świadczone przez Spółkę usługi są zatem usługami reklamy/promocji sklepów internetowych.

Spółka dzięki zakupom dokonanym przez Użytkowników za pośrednictwem Platformy otrzymuje od Serwisu afiliacyjnego (kontrahenta będącego podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy o VAT, nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski - mającego siedzibę w Niemczech) określony procent kwoty wydanej przez Użytkownika na zakupy w jednym ze sklepów internetowych, z czego określony procent tej kwoty jest następnie przez Spółkę przekazywany Użytkownikowi - tzw. cashback. Spółka nie otrzymuje żadnego stałego wynagrodzenia ani od Serwisu afiliacyjnego ani od sklepów internetowych. Otrzymywane środki pieniężne pochodzą wyłącznie od Serwisu afiliacyjnego, a osiągnięcie przez Spółkę przychodu zależy wyłącznie od dokonanych zakupów przez Użytkowników. Z kolei Serwis afiliacyjny dostaje wynagrodzenie od sklepów internetowych za poszerzanie sieci afiliacyjnej, m.in. o Platformę Spółki.

Ekonomiczny ciężar wypłacenia określonej kwoty środków pieniężnych (cashbacku) Użytkownikowi (osobie fizycznej, która ukończyła 18 lat i posiada pełną zdolność do czynności prawnych) dokonującemu zakupów w sklepie internetowym ponosi sklep internetowy. To on wynagradza Serwis afiliacyjny za dokonane przez Użytkownika zakupy. Serwis afiliacyjny z kolei przekazuje część tego wynagrodzenia Spółce, która następnie wypłaca określony procent tej kwoty Użytkownikowi (otrzymane środki pieniężne od Serwisu afiliacyjnego składają się z jednej kwoty należnej Spółce i Użytkownikowi, która obejmuje wynagrodzenie zarówno dla Spółki, jak i dla Użytkownika). O wysokości zwrotu kwoty Użytkownikowi decyduje Spółka w oparciu o ustalone wynagrodzenie przez Serwis afiliacyjny.

Spółka nie może swobodnie dysponować, ani korzystać z całej kwoty jaką otrzymuje od Serwisu afiliacyjnego. Może to robić wyłącznie w kwocie jej należnej jako otrzymane wynagrodzenie za świadczone usługi na rzecz Serwisu afiliacyjnego.

Aby otrzymać cashback Użytkownik musi założyć na Platformie darmowe konto. Użytkownik nie ponosi żadnych kosztów związanych z posiadaniem konta. W celu otrzymania cashbacku Użytkownik musi „wejść” do danego sklepu internetowego przez Platformę wybierając w pierwszej kolejności interesujący go sklep internetowy z dostępnej listy sklepów, a następnie klikając przycisk „do sklepu”. Platforma przekierowuje go wówczas do wybranego sklepu, gdzie Użytkownik dokonuje zakupów i finalizuje zamówienie w ten sam sposób jak gdyby „wszedł” do sklepu z pominięciem Platformy.

Użytkownik przed przekierowaniem jest informowany, że zakup powinien być przez niego dokonany w czasie do 15 minut od momentu wejścia do sklepu internetowego. Użytkownik może również zainstalować w przeglądarce internetowej dedykowaną Platformie wtyczkę, która informuje go czy dany sklep internetowy, na którego stronie obecnie się znajduje, współpracuje z Platformą i możliwe jest uzyskanie zwrotu części kwoty za złożone zamówienie. W tym wypadku Użytkownik nie musi wchodzić do danego sklepu przez Platformę, by aktywować cashback. Obecnie wtyczka dostępna jest w dwóch przeglądarkach (... i ...).

Zgodnie z regulaminem Platformy, Użytkownik nie może używać kuponów rabatowych otrzymanych poza Platformą. W przypadku użycia takich kuponów rabatowych możliwa jest odmowa zwrotu gotówki (cashbacku). Wnioskodawca może również odmówić zwrotu gotówki w sytuacji, gdy Użytkownik płaci kartą podarunkową lub kartą stałego klienta. Jeżeli nie dojdzie do nabycia towarów lub usług, w związku z którymi Użytkownikowi został przyznany cashback (np. Użytkownik anuluje lub dokona zwrotu swojego zamówienia, w przypadku odstąpienia od umowy, na podstawie której dokonano zakupu), a także w przypadku nadużyć Użytkownika lub błędnego zaksięgowania danej czynności, cashback nie zostanie przyznany lub zostanie anulowany.

Wysokość cashbacku zależy od sklepu internetowego. Informacje o tym, jaki procent zwrotu można uzyskać każdorazowo podany jest na karcie sklepu internetowego. Niektóre sklepy internetowe naliczają zwrot gotówki w zależności od kwoty netto. Informacja o tym, od jakiej kwoty (netto czy brutto) dany sklep internetowy nalicza cashback, jest podana w informacji o danym sklepie. Rejestracja transakcji zakupu na koncie osobistym Użytkownika następuje w ciągu 48 godzin od momentu dokonania zakupu przez Użytkownika w sklepie internetowym. Uzyskanie prawa do cashbacku przez Użytkownika powoduje obowiązek wydania go przez Spółkę w terminie od 30 do 150 dni od dnia dokonania zakupu w sklepie internetowym.

Zgromadzone i potwierdzone środki Użytkownik może wypłacić w dowolnym momencie, pod warunkiem, iż została zebrana minimalna kwota do wypłaty, wynosząca 50 PLN. Wypłata środków nie wiąże się z żadnymi kosztami obciążających Użytkownika.

Spółka dokonuje wypłaty środków w terminie do 14 dni od złożenia przez Użytkownika dyspozycji wypłaty cashback, przy czym dyspozycja wypłaty może zostać złożona nie wcześniej niż po upływie 150 dni od dnia dokonania zakupu w sklepie internetowym.

Klientowi nie przysługuje prawo wymiany cashbacka na żadną inną nagrodę lub świadczenie. Użytkownikiem, zgodnie z regulaminem Platformy może być tylko osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat i posiada pełną zdolność do czynności prawnych. Zwrot środków finansowych (cashback) dotyczy wszystkich Użytkowników na takich samych warunkach wynikających z regulaminu Platformy.

Pytania

1)Czy w świetle art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, świadczone przez Spółkę usługi na rzecz Serwisu afiliacyjnego posiadającego siedzibę na terytorium Niemiec nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce?

2)W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznaniu, że świadczone przez Spółkę usługi podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, to czy świadczone przez Spółkę usługi na rzecz Serwisu afiliacyjnego korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT?

3)Czy wypłata przez Wnioskodawcę środków (cashback) na rzecz Użytkownika podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

1)W ocenie Wnioskodawcy w świetle art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, świadczone przez Spółkę usługi na rzecz Serwisu afiliacyjnego posiadającego siedzibę na terytorium Niemiec nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...). Powyższa regulacja wyraża w swej istocie zasadę terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale jedynie w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy o VAT - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej (art. 2 pkt 2 ustawy o VAT).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Ogólne reguły konstrukcyjne systemu VAT wskazują na istotną cechę, którą warunkuje istnienie usługi. Za usługę uznać bowiem można tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z tego korzyść. Zauważył to m.in. WSA w Warszawie, który w wyroku z dnia 9 kwietnia 2009 r. stwierdził, że: „Elementem koniecznym do uznania, że umowa obejmowała świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT, jest wyodrębnienie podmiotu będącego odbiorcą świadczenia” (SA/Wa 154/09, LEX nr 493616). Nadto, aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi więc istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

W niniejszym stanie faktycznym Wnioskodawca otrzymuje przychód w postaci cashbacku z tytułu dokonania przez Użytkownika zakupów w sklepie internetowym, do którego „wszedł” poprzez Platformę. Z kolei Serwis afiliacyjny uzyskuje przychód za zwiększenie ruchów w sklepach internetowych (otrzymuje wynagrodzenie od sklepów internetowych). Taki stan rzeczy oznacza, że istnieje wzajemność świadczeń.

Z przywołanych na wstępie przepisów wynika, że ustalenie miejsca świadczenia usługi jest kluczowe do uznania danej czynności za podlegającą opodatkowaniu w Polsce bądź też nie podlegającą temu opodatkowaniu. Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Rozdział ten wprowadza szczególne reguły dotyczące miejsca świadczenia w odniesieniu do niektórych usług (przede wszystkim usług niematerialnych).

Na potrzeby stosowania ww. rozdziału, tj. w kwestiach ustalania miejsca świadczenia usług, ustawodawca wprowadził w art. 28a ustawy o VAT odmienną definicję podatnika. I tak, ilekroć we wspomnianym rozdziale jest mowa o podatniku rozumie się przez to:

1)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

2)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n (zob. np. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lipca 2021 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.282.2021.1.PK).

Wnioskodawca świadczy usługi w postaci promowania sklepów internetowych na rzecz Serwisu afiliacyjnego mającego siedzibę w Niemczech. To bowiem Serwis afiliacyjny wypłaca mu z tego tytułu wynagrodzenie w postaci określonego procentu kwoty jaką Użytkownik wydał dokonując zakupów w sklepie internetowym i to z Serwisem afiliacyjnym Wnioskodawca zawarł umowę, który w jej wyniku zezwolił mu na promowanie konkretnych sklepów internetowych.

Mając powyższe na względzie, w świetle art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, świadczone przez Spółkę usługi na rzecz Serwisu afiliacyjnego posiadającego siedzibę na terytorium Niemiec nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

2)W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznaniu, że świadczone przez Spółkę usługi podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, to czy świadczone przez Spółkę usługi na rzecz Serwisu afiliacyjnego korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT?

Zwolnienia przedmiotowe w podatku VAT przewiduje art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, który enumeratywnie wskazuje na czynności korzystające ze zwolnienia z podatku VAT. Wskazać należy, iż usługom świadczonym przez Spółkę można przypisać charakter usług reklamy/promocji. Ustawa o VAT nie definiuje jednak pojęcia usług reklamowych. W konsekwencji należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN reklama to „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”. W związku z tym za usługi reklamowe należy uznać usługi, których celem jest zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów, nakłonienie go do skorzystania z oferty danego sklepu. Reklama opiera się w głównej mierze na perswazji i kształtowaniu opinii, gustów klienta o towarze i samym sprzedawcy. Mając na względzie orzecznictwo TSUE usługi reklamowe należy rozumieć bardzo szeroko i w związku z tym powinny obejmować wszelką działalność promocyjną, jeżeli w ich zakres wchodzi informowanie odbiorców o istnieniu firmy w celu zwiększenia sprzedaży (wyroku Trybunału Sprawiedliwości z dnia 17 listopada 1993 r., sygn. akt C-73.92).

Spółka nie jest agencją reklamową trudniącą się jedynie świadczeniem usług reklamowych, jednakże z orzecznictwa unijnego wynika, że dla uznania danej usługi za usługę reklamową nie jest konieczne jej wykonywanie przez podmiot zajmujący się reklamą, np. agencję reklamową (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 17 listopada 1993 r. w sprawach C-68/92 i C-73/92). Działalność Spółki opiera się jednak w głównej mierze na usługach promowania sklepów internetowych, dzięki czemu zwiększają one swoje przychody, co w konsekwencji przekłada się na wynagrodzenie dla samej Spółki. Ustawa o VAT nie przewiduje w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwolnienia z podatku VAT dla usług reklamy/promocji. W ocenie Spółki konieczne jest zatem - w przypadku uznania, że usługi te podlegają opodatkowaniu w Polsce - opodatkowanie powyższych usług według stawki podstawowej, z uwagi na brak przepisów ustawy oraz przepisów aktów wykonawczych przewidujących stawkę w niższej wysokości.

Mając powyższe na względzie, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznaniu, że świadczone przez Spółkę usługi podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce, to czy świadczone przez Spółkę usługi na rzecz Serwisu afiliacyjnego korzystają ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w 43 ust. 1 ustawy o VAT.

3)W ocenie Wnioskodawcy, wypłata przez Wnioskodawcę środków (cashback) na rzecz Użytkownika nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają ściśle określone przez ustawę o VAT czynności. Jak wskazuje art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlegają:

1)Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2)Eksport towarów,

3)Import towarów na terytorium kraju,

4)Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5)Wewnątrzwspółnotowa dostawa towarów.

Oznacza to, iż jeżeli dana czynność wypełnia przesłanki warunkujące uznanie jej za którąkolwiek z powyższej wymienionych czynności to należy opodatkować ją podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o którą mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami w rozumieniu ww. ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Środki pieniężne nie są zatem towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Przekazanie Użytkownikom określonej kwoty - cashbacku nie może być więc uznane za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle powyższych regulacji przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o VAT zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ww. ustawy. Przez pojęcie usługi należy rozumieć zatem każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie jak i zaniechanie. Tym samym przy ocenie charakteru danej czynności należy zwrócić uwagę, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni odbiorca odnoszący z niego korzyść.

Powyższe stanowisko jest aprobowane przez organy podatkowe, które również twierdzą, że: „Wnioskodawca w związku ze zwrotem gotówki (cashback) na rzecz uczestnika programu nie dokonuje dostawy towarów ani też nie świadczy usług.” (zob. interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2017 r., nr 2461-IBPP2.4512.41.2017.2.BW).

Spółka nie jest też podmiotem, który dokonuje na rzecz Użytkownika sprzedaży towarów czy usług, z tytułu zakupu których przysługuje zwrot gotówki. Nie można zatem również uznać, że Spółka udziela rabatu.

Mając powyższe na względzie, wypłata przez Wnioskodawcę środków (cashback) na rzecz Użytkownika nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań 1 i 3 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji są kwestie objęte pytaniami nr 1 i 3 wniosku.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia, jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku, którego istnieje bezpośredni jego odbiorca odnoszący korzyść związaną z tym świadczeniem.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

W myśl art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powołany przepis wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług.

Podatnikiem według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W świetle regulacji przepisu art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 28b ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy art. 28e, 28f ust. 1 i 1a, 28g ust. 1, 28i, 28j ust. 1 i 2, i 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmują się Państwo marketingiem afiliacyjnym. W tym celu stworzyli Państwo stronę internetową, na której za pomocą odnośników kieruje użytkowników na strony sklepów internetowych, dzięki czemu są Państwo wynagradzani prowizją za każdą transakcję, która zostanie dokonana przez Użytkownika na stronie danego sklepu internetowego. W tym celu dołączyli Państwo do sieci afiliacyjnej, która umożliwia jej połączenie swojej Platformy z ponad 500 sklepami internetowymi. Świadczone przez Państwa usługi są zatem usługami reklamy/promocji sklepów internetowych. Dzięki zakupom dokonanym przez Użytkowników za pośrednictwem Platformy otrzymują Państwo od Serwisu afiliacyjnego (kontrahenta będącego podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy o VAT, nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski - mającego siedzibę w Niemczech) określony procent kwoty wydanej przez Użytkownika na zakupy w jednym ze sklepów internetowych, z czego określony procent tej kwoty jest następnie przez Spółkę przekazywany Użytkownikowi - tzw. cashback. Nie otrzymują Państwo żadnego stałego wynagrodzenia ani od Serwisu afiliacyjnego ani od sklepów internetowych. Otrzymywane środki pieniężne pochodzą wyłącznie od Serwisu afiliacyjnego, a osiągnięcie przez Państwa przychodu zależy wyłącznie od dokonanych zakupów przez Użytkowników. Z kolei Serwis afiliacyjny dostaje wynagrodzenie od sklepów internetowych za poszerzanie sieci afiliacyjnej, m.in. o Państwa Platformę. Ekonomiczny ciężar wypłacenia określonej kwoty środków pieniężnych (cashbacku) Użytkownikowi (osobie fizycznej, która ukończyła 18 lat i posiada pełną zdolność do czynności prawnych) dokonującemu zakupów w sklepie internetowym ponosi sklep internetowy. To on wynagradza Serwis afiliacyjny za dokonane przez Użytkownika zakupy. Serwis afiliacyjny z kolei przekazuje część tego wynagrodzenia Państwu, którzy następnie wypłacają określony procent tej kwoty Użytkownikowi (otrzymane środki pieniężne od Serwisu afiliacyjnego składają się z jednej kwoty należnej Państwu i Użytkownikowi, która obejmuje wynagrodzenie zarówno dla Państwa jak i dla Użytkownika). O wysokości zwrotu kwoty Użytkownikowi decydują Państwo w oparciu o ustalone wynagrodzenie przez Serwis afiliacyjny. Nie mogą Państwo swobodnie dysponować, ani korzystać z całej kwoty jaką otrzymuje od Serwisu afiliacyjnego. Może to robić wyłącznie w kwocie jej należnej jako otrzymane wynagrodzenie za świadczone usługi na rzecz Serwisu afiliacyjnego.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem zadanego pytania nr 1 należy zauważyć, że w okolicznościach niniejszej sprawy świadczą Państwo usługi reklamy/promocji sklepów internetowych na rzecz Serwisu afiliacyjnego, będącego podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy, nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski - mającym siedzibę w Niemczech. Jednocześnie stwierdzić należy, że w przypadku ww. usług wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie mają zastosowania. Zatem miejscem świadczenia (opodatkowania) usług świadczonych przez Państwa na rzecz Serwisu afiliacyjnego – na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy – jest terytorium państwa, w których ww. kontrahent posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. w Niemczech. W konsekwencji ww. usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Nie udziela się przy tym odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 2, gdyż oczekiwali Państwo na nie odpowiedzi w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznaniu, że świadczone przez Państwa ww. usługi podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Przechodząc natomiast do kwestii objętej zakresem zadanego pytania nr 3 w pierwszej kolejności należy zauważyć, że środki pieniężne – jako środek płatniczy – nie stanowią towaru w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy.

Zatem skoro środki pieniężne nie uznaje się za towar w rozumieniu przepisów ustawy, to  wypłaty przez Państwa środków Cashback na rzecz uprawnionych Użytkowników nie można utożsamiać z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Z kolei jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie stanowi, co do zasady, usługę. Muszą być jednak przy tym spełnione następujące warunki:

-istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,

-wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługę świadczoną na rzecz usługobiorcy,

-istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy usługi,

-odpłatność za otrzymane świadczenie (usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,

-istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

W przedmiotowej sprawie wypłata przez Państwa środków (cashback) Użytkownikom nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług, ponieważ z wniosku nie wynika aby Użytkownik świadczył na rzecz Państwa jakiekolwiek usługi.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że wypłata przez Państwa środków (cashback) na rzecz Użytkowników nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ustawy.

W konsekwencji, skoro czynności polegające na wypłacie przez Państwa środków (cashback)  na rzecz Użytkowników nie stanowią dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ustawy, ani wynagrodzenia za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, to ww. czynności nie mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Zatem wypłata przez Państwa środków (cashback) na rzecz Użytkownika nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).