
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 maja 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka (…) podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Rok obrotowy Spółki nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, ponieważ rozpoczyna się (…) danego roku i kończy się (…) kolejnego roku. Fakt ten zgłoszony został zarówno do Naczelnika Urzędu skarbowego, jak i ujawniony jest w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Główna działalność Spółki opodatkowana podatkiem VAT koncentruje się na usługach (…). Przeważający profil działalności Spółki zawiera się w kodzie PKD (…). Spółka zatrudnia obecnie (…) pracowników. (…)% przychodów z działalności operacyjnej Spółki to przychody ze sprzedaży (…) dla udziałowca (…), który posiada 100% udziałów.
Z racji tego, że jedynym udziałowcem Spółki jest Spółka (…) zajmująca się sprzedażą (…), a także (…), Spółka często jest wizytowana przez przedstawicieli zagranicznych kontrahentów, celem zapewnienia i potwierdzenia legalności, prawidłowości i zgodności z obowiązującymi standardami (…). W tym też celu Spółka posiada i utrzymuje od lat certyfikaty (…). (…).
W tym celu Spółka w (…) 2025 r. zawarła umowę leasingu na samochód (…) - osobowy (…) o wartości przekraczającej 150.000 zł (dalej: „samochód”) z przeznaczeniem do działalności gospodarczej, a tym samym do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Samochód wskazany we wniosku posiada numer rejestracyjny (…), przeznaczony jest do przewozu maksymalnie (…) osób. Rodzaj pojazdu wskazany w dowodzie rejestracyjnym: „samochód osobowy”. Wskazany samochód jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 4a pkt 9a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.). Spółka zaprowadziła stosowną ewidencję przebiegu pojazdu, wpisała samochód do obowiązującego w Spółce Regulaminu używania samochodów służbowych do celów wyłącznie służbowych, złożyła informację VAT-26 i odliczyła 100% podatku VAT od wstępnej opłaty leasingowej obliczając stosowną proporcję do wartości nie przekraczającej 150.000,00 zł. oraz zaliczyła 100 % opłaty wstępnej do kosztów uzyskania przychodów stosując odpowiednią proporcję do wartości nie przekraczającej 150.000,00 zł.
Obecnie samochód jest używany (…). W czasie , kiedy samochód nie jest wykorzystywany na potrzeby Spółki, Spółka planuje rozpocząć oddawanie samochodu do odpłatnego używania zarówno podmiotom zewnętrznym, jak również pracownikom. W tym celu Spółka planuje poszerzyć zakres swojej działalności o PKD (…). Zdaniem Spółki jest to działanie uzasadnione ekonomicznie, ponieważ samochód będzie „pracował na siebie” w większym zakresie. Każdy wynajem odbywać się będzie na podstawie umowy najmu, w której określony będzie m.in. czas trwania najmu. Czas trwania najmu może wynosić od jednego do kilkunastu dni. Wynajem będzie odbywać się zarówno na rzecz podmiotów niepowiązanych, jak i powiązanych oraz na rzecz pracowników. Za każdym razem wynajem będzie odpłatny, a Spółka będzie dokumentować transakcje fakturami VAT lub paragonami fiskalnymi. Każdorazowe wynagrodzenie z tytułu umów najmu zawieranych przez Wnioskodawcę z podmiotami trzecimi i pracownikami będzie ustalane na poziomie rynkowym. W trakcie pomiędzy umowami najmu auto będzie wykorzystywane tylko i wyłącznie do celów działalności . W tym czasie auto będzie garażowane na terenie siedziby Spółki na parkingu strzeżonym i monitorowanym przez niezależną firmę.
Spółka posiada regulamin użytkowania Samochodu, który wyklucza używanie go do celów innych niż do działalności gospodarczej, a w szczególności do celów prywatnych pracowników lub osób trzecich. W okresach, gdy nie będzie zawarta żadna umowa najmu samochodu, samochód będzie używany tylko na potrzeby działalności gospodarczej Spółki, w tym jego dotankowania, serwisu, przeglądu technicznego. Regulamin określa osoby uprawnione do ww. czynności. Regulamin określa, że Samochód jest garażowany w przeznaczonym do tego miejscu, którym jest siedziba Spółki. Wszelkie koszty związane z eksploatacją pojazdu, takie jak: części zamienne, materiały eksploatacyjne, a także koszty ubezpieczenia Samochodu będzie ponosiła Spółka. Spółka będzie również transportowała samochód w celu wykonania niezbędnych do prawidłowego użytkowania pojazdu usług serwisowych. Samochód wykorzystywany jest i będzie jedynie do celów działalności gospodarczej, w tym do najmu oraz wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wyklucza tym samym użytkowanie samochodu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Oprócz posiadanego regulaminu użytkowania Wnioskodawca zabezpiecza klucze do Samochodu przed nieautoryzowanym użyciem poprzez zamknięcie ich w sejfie. Spółka nadal będzie prowadziła ewidencję przebiegu pojazdu wpisując w nią każdorazowy wyjazd oraz każdorazowe wynajęcie auta.
Spółka od momentu nabycia Samochodu zalicza do kosztów uzyskania przychodów w stosownej proporcji do wartości nie przekraczającej 150.000 zł., koszty leasingu, wydatki eksploatacyjne oraz składki ubezpieczeniowe związane z samochodem.
Pismem z 16 maja 2025 r. uzupełnili Państwo opis sprawy i wyjaśnili, że:
- zawarta przez Spółkę (…) umowa leasingu operacyjnego spełnia warunki określone w art. 17b ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm.).
- Spółka wymieniając we wniosku wydatki eksploatacyjne miała na myśli przede wszystkim wydatki niezbędne do skutecznego użytkowania auta, czyli zakup paliwa, płynu do spryskiwaczy, płynu chłodniczego, płynu hamulcowego, niezbędne naprawy, badania diagnostyczne, wymianę opon, zakup i wymianę części zamiennych, naprawy powypadkowe, czyszczenie tapicerki czy mycie auta.
- Przytaczając we Wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej pojęcie „inne wydatki związane z samochodem” Spółka (…) miała na myśli tę samą grupę wydatków eksploatacyjnych wymienionych w punkcie ad 2.
- W regulaminie w sprawie zasad użytkowania samochodów do celów służbowych zawarto m. in :
w § 2. „Cel i zakres użytkowania”
(…),
W § 5. „Miejsce parkowania samochodu”
(…),
W § 6. „Ewidencja przebiegu pojazdu służbowego”
(…),
W § 8. „Zakres wpisu użytkownika w ewidencji przebiegu samochodu służbowego”
(…).
5. Z opisu sprawy wynika, że Państwo zabezpieczają klucz do samochodu w (…), proszę wyjaśnić kto z Państwa firmy ma prawo pobierać klucz z (…)?
- Klucz do samochodu służbowego zabezpieczony jest w (…), do którego dostęp ma wyłącznie (…) odpowiedzialna za kontrolę prawidłowości prowadzenia ewidencji pojazdu oraz Prokurent Spółki. Klucz do samochodu udostępniany jest (…). Klucz do samochodu służbowego ma prawo pobrać (…).
- Samochód używany będzie przez upoważnionych pracowników firmy, wpisanych do Załącznika nr 2 Regulaminu, w tym również przez kadrę kierowniczą i Zarząd tylko i wyłącznie na potrzeby działalności gospodarczej. W przypadku użytkowania auta na potrzeby Spółki do działalności gospodarczej, Spółka nie będzie zawierała umów najmu z pracownikami Spółki. Spółka nadal będzie prowadziła ewidencję przebiegu pojazdu i tym samym Spółka wyklucza możliwość używania samochodu na potrzeby inne niż prowadzona działalność gospodarcza.
- Samochód nigdy nie był, ani też w przyszłości nie będzie wykorzystywany przez pracowników do celów innych niż działalność opodatkowana.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług oznaczone we wniosku nr 2
Czy w przypadku rozszerzenia działalności o wynajem aut Spółka nadal będzie uprawniona do pełnego odliczenia podatku Vat zarówno od rat leasingu operacyjnego, jak i kosztów eksploatacyjnych samochodu osobowego w stosownej proporcji do wartości nie przekraczającej 150.000,00 zł., który następnie będzie przekazywany do użytkowania osobom trzecim na podstawie umowy najmu?
Państwa stanowisko w sprawie podatku od towarów i usług
Ad. 2
Zgodnie z art. 86a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361, 852, 1473 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całej kwoty podatku Vat w przypadku gdy pojazdy samochodowe są: a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
W art. 86a ust. 4 ustawodawca zamieścił przepis, w myśl którego pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli: 1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub 2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Jednocześnie w 86a ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361, 852, 1473 z późn. zm.), ustawodawca zamieścił przepis, w myśl którego warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych: 1) przeznaczonych wyłącznie do: a) odprzedaży, b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika, c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.
Zdaniem Spółki, jeżeli Spółka wykorzystuje leasingowany samochód wyłączenie w celu działalności gospodarczej, zamierza również rozszerzyć zakres swojej działalności o wynajem samochodów osobowych zgłaszając stosowną zmianę w KRS, nadal będzie prowadziła ewidencję przebiegu pojazdu, samochód będzie służył tylko i wyłącznie do działalności w zakresie opodatkowanej podatkiem Vat zarówno na podstawie zawieranych umów najmu, jak i do wyłącznej działalności Spółki, to można uznać, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów działalności gospodarczej.
Tym samym, zdaniem Spółki, nie znajduje w tej sprawie zastosowania ograniczenie odliczenie podatku Vat w zakresie zawartym w art. 86a ust.1 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniem nr 2, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Należy wskazać, że kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane w art. 86a ustawy.
Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy:
W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:
1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;
2) należnego z tytułu:
a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;
4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.
Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pojazdach samochodowych - rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:
Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Zatem zgodnie z powyższymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku „mieszanego”.
Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie „mieszane” należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób „mieszany”.
Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów „mieszanych”.
Jednakże od wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy zasady przewidziano wyjątki.
W świetle art. 86a ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Według art. 86a ust. 4 ustawy:
Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Na mocy art. 86a ust. 5 ustawy:
Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:
1) przeznaczonych wyłącznie do:
a) odprzedaży,
b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze
- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
2) w odniesieniu do których:
a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.
Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane choćby przejściowo - do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika).
Zatem w odniesieniu do pojazdu, który jest przeznaczony np. do odprzedaży lub do najmu, dzierżawy, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Zgodnie z art. 86a ust. 6 ustawy:
Ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.
W myśl art. 86a ust. 7 ustawy:
Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:
1) numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
2) dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
3) stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
4) wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
a) kolejny numer wpisu,
b) datę i cel wyjazdu,
c) opis trasy (skąd - dokąd),
d) liczbę przejechanych kilometrów,
e) imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
5) liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji (art. 86a ust. 7).
W art. 86a ust. 12 ustawy wskazano, że:
Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3. (art. 86a ust. 12 ustawy).
Mając na uwadze treść cytowanych przepisów, należy stwierdzić, że z regulacji art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.
Co do zasady, w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.
Jednakże w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Zgodnie z tym przepisem (art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ), warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży oraz oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.
Ponadto, przepis art. 86a ust. 5 pkt 1 lit. a i c ustawy ma zastosowanie, jeżeli odprzedaż i najem tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.
Trzeba jednak tu zauważyć, że użycie wyrazu „wyłącznie” w wyżej cytowanych przepisach wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane - choćby przejściowo - do innych celów.
Z opisu sprawy wynika, że główna działalność Państwa opodatkowana podatkiem VAT koncentruje się na usługach związanych z (…). (…)% przychodów z działalności operacyjnej Państwa Spółki to przychody ze sprzedaży (…) dla udziałowca (…), który posiada (…)% udziałów. Z racji tego, że jedynym udziałowcem Państwa jest Spółka (…) zajmująca się sprzedażą (…) dla (…), a także (…), Spółka często jest wizytowana przez przedstawicieli zagranicznych kontrahentów, celem zapewnienia i potwierdzenia legalności, prawidłowości i zgodności z obowiązującymi standardami (…). (...)
W tym celu w (...) 2025 r. zawarli Państwo umowę leasingu na samochód (…) - osobowy z przeznaczeniem do działalności gospodarczej, a tym samym do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Rodzaj pojazdu wskazany w dowodzie rejestracyjnym: „samochód osobowy”.
Zaprowadzili Państwo stosowną ewidencję przebiegu pojazdu, wpisała samochód do obowiązującego w Spółce Regulaminu używania samochodów służbowych do celów wyłącznie służbowych, złożyła informację VAT-26.
Obecnie samochód jest używany tylko i wyłącznie do wyjazdu na targi branżowe, na dostarczanie dokumentów przetargowych do instytucji w Polsce oraz do przywozu kontrahentów. Planują Państwo rozpocząć oddawanie samochodu do odpłatnego używania zarówno podmiotom zewnętrznym, jak również pracownikom. Czas trwania najmu może wynosić od jednego do kilkunastu dni. Wynajem będzie odbywać się zarówno na rzecz podmiotów niepowiązanych, jak i powiązanych oraz na rzecz pracowników. Za każdym razem wynajem będzie odpłatny. Każdorazowe wynagrodzenie z tytułu umów najmu zawieranych przez Wnioskodawcę z podmiotami trzecimi i pracownikami będzie ustalane na poziomie rynkowym. W trakcie pomiędzy umowami najmu auto będzie wykorzystywane tylko i wyłącznie do celów działalności . W tym czasie auto będzie garażowane na terenie siedziby Spółki na parkingu strzeżonym i monitorowanym przez niezależną firmę. Posiadają Państwo regulamin użytkowania Samochodu, który wyklucza używanie go do celów innych niż do działalności gospodarczej, a w szczególności do celów prywatnych pracowników lub osób trzecich. W okresach, gdy nie będzie zawarta żadna umowa najmu samochodu, samochód będzie używany tylko na potrzeby działalności gospodarczej Spółki, w tym jego dotankowania, serwisu, przeglądu technicznego. Regulamin określa osoby uprawnione do ww. czynności. Regulamin określa, że Samochód jest garażowany w przeznaczonym do tego miejscu, którym jest siedziba Spółki. Wszelkie koszty związane z eksploatacją pojazdu, takie jak: części zamienne, materiały eksploatacyjne, a także koszty ubezpieczenia Samochodu będzie ponosiła Spółka. Spółka będzie również transportowała samochód w celu wykonania niezbędnych do prawidłowego użytkowania pojazdu usług serwisowych. Samochód wykorzystywany jest i będzie jedynie do celów działalności gospodarczej, w tym do najmu oraz wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Państwa wątpliwości w zakresie podatku od towarów i usług, objęte pytaniem nr 2, dotyczą ustalenia czy w przypadku rozszerzenia działalności o wynajem aut nadal Państwo będą uprawnieni do pełnego odliczenia podatku Vat zarówno od rat leasingu operacyjnego, jak i kosztów eksploatacyjnych samochodu osobowego w stosownej proporcji do wartości nie przekraczającej 150.000,00 zł., który następnie będzie przekazywany do użytkowania osobom trzecim na podstawie umowy najmu.
W przedmiotowej sprawie istotne są zwłaszcza przepisy art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a i art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z treści tych regulacji wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów lub wydatkami eksploatacyjnymi tych pojazdów w sytuacji, gdy pojazdy te są wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej.
Do celów pełnego odliczenia podatku, fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. Co do zasady w celu dokonania pełnego odliczenia muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.
Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z interpretacją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN przez pojęcie „wyłącznie” należy rozumieć „tylko” oraz „jedynie”. Przy definiowaniu słowa „wyłącznie” mogą być również pomocne synonimy tego słowa, wśród których wskazuje się: absolutnie; bezwzględnie; całkowicie; jedynie; tylko; zupełnie.
Zatem możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach, dotyczących wydatków związanych z pojazdami samochodowymi dotyczy tylko tych pojazdów, które przeznaczone są jedynie do wykonywania czynności służbowych, tym samym nie są wykorzystywane, choćby przejściowo, w inny sposób.
Dla celów pełnego odliczania VAT fakt wykorzystywania pojazdów wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych.
W tym miejscu wskazać należy, że przepisy ustawy nie określają, w jaki sposób podatnik ma zapewnić w przedsiębiorstwie wyeliminowanie użytku prywatnego używanych w nim pojazdów samochodowych dla celów pełnego odliczenia podatku naliczonego. Określone przez podatnika zasady używania pojazdów muszą obiektywnie potwierdzać, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w działalności gospodarczej i nie ma możliwości prywatnego użytku tych pojazdów.
Analiza przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz przywołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że opisany przez Państwa sposób użytkowania samochodu osobowego, o którym mowa we wniosku, wyklucza użycie tego samochodu do celów innych niż Państwa działalność gospodarcza.
Powyższą tezę potwierdzają okoliczności, że przedmiotowy samochód jest wykorzystywany tylko do odbioru lub dostarczenia kontrahentów zagranicznych z/ lub na lotnisko, obecnie samochód jest używany tylko i wyłącznie do wyjazdu na targi branżowe, na dostarczanie dokumentów przetargowych do instytucji w Polsce oraz do przywozu kontrahentów. Prowadzą Państwo regulamin użytkowania Samochodu, z którego wynika m.in., że samochód służbowy pozostaje do dyspozycji Użytkowników tylko i wyłącznie w czasie pracy lub w czasie wypełniania przez nich obowiązków na rzecz Pracodawcy lub zlecającego wykonanie danego zadania. Użytkownik nie jest uprawniony do korzystania z samochodu służbowego w czasie wolnym od pracy lub w celach niezwiązanych z działalnością Pracodawcy. Użytkownik nie jest uprawniony do przekazywania samochodu służbowego do używania osobom trzecim bez wyraźnej zgody Pracodawcy. Po godzinach pracy lub po wykonaniu zadań związanych z działalnością parkowanie Samochodów służbowych może mieć miejsce jedynie w następujących miejscach - na parkingu (…), za zgodą pracodawcy w miejscu wykonywania zadań służbowych (np. targi branżowe, parkingi hotelowe w delegacji służbowej). Prowadzą Państwo ewidencję przebiegu pojazdu. Kontrola prawidłowości prowadzenia ewidencji przebiegu samochodu służbowego należy do (…), która potwierdza prawidłowość dokonanych wpisów swoim podpisem. Ponadto planują Państwo rozpocząć oddawanie samochodu do odpłatnego używania zarówno podmiotom zewnętrznym, jak również pracownikom.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz przedstawiony sposób użytkowania samochodu (…) należy uznać, że przedmiotowy samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do prowadzenia Państwa działalności gospodarczej. Wprowadzony przez Państwa regulamin wykorzystania samochodu oraz prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu pozwala na stwierdzenie, że zostaną stworzone przez Państwa stosowne procedury użytkowania tego pojazdu, które będą wykluczać potencjalne użycie tego pojazdu do celów innych niż działalność gospodarcza np. do celów prywatnych osób zatrudnionych w Państwa spółce. Podjęte przez Państwa działania, mające na celu wykluczenie użycia samochodu służbowego do celów innych niż działalność gospodarcza np. garażowane samochodu na terenie siedziby Spółki na parkingu strzeżonym i monitorowanym przez niezależną firmę. Ponadto gdy samochód będzie wykorzystywany do innej działalności gospodarczej polegającej na wynajmowaniu tego samochodu - za każdym razem wynajem będzie odpłatny. Każdorazowe wynagrodzenie z tytułu umów najmu zawieranych przez Państwa z podmiotami trzecimi i pracownikami będzie ustalane na poziomie rynkowym. W trakcie pomiędzy umowami najmu auto będzie wykorzystywane tylko i wyłącznie do celów działalności . W tym czasie auto będzie garażowane na terenie siedziby Spółki na parkingu strzeżonym i monitorowanym przez niezależną firmę. Klucze od samochodu będą zamykane w (…), do którego dostęp ma (…), kontrolująca ewidencje przebiegu pojazdu.
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że w opisanych okolicznościach samochód służbowy (…) - osobowy (…) będzie wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 86a ust. 3 pkt 1 lit. a w związku z art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy, tym samym, będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę 100% podatku naliczonego, od wydatków związanych z tym pojazdem samochodowym.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
