brak prawa do odliczenia - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.162.2022.1.MN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.162.2022.1.MN

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania „xxxx”. Uzupełniliście go Państwo pismem z 30 marca 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT, a od 1 stycznia 2017 r. podjęło scentralizowane rozliczenie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, w tym z Przedszkolem Samorządowym. (zwanym dalej: Przedszkolem).

Miasto, jako Wnioskodawca, a Przedszkole, jako jednostka realizująca, przygotowują wniosek w ramach konkursu, na zadanie, z zakresu edukacji ekologicznej, organizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) pn. „xxx”. Celem ww. konkursu, jest wybór projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach bloków tematycznych polegających na:

- zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji

  ekologicznej i przyrodniczej (blok l),

- polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach. Pracownie te winny zostać wyremontowane,

  wyposażone w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizulany celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok Il).

Konkurs skierowany jest do przedszkoli, szkół i ich zespołów oraz specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych z terenu województwa, a także uczelni wyższych, z tym zastrzeżeniem, że przedszkola mogą aplikować wyłącznie na projekty objęte zakresem bloku l.

W imieniu placówki, wniosek konkursowy składa jednostka samorządu terytorialnego lub inny organ prowadzący placówkę (Wnioskodawca). W przedmiotowym przypadku Wnioskodawcą jest Miasto.

Wniosek o dotację może dotyczyć tylko jednego projektu realizowanego przez konkretną placówkę, pod danym adresem szkoły lub przedszkola z zastrzeżeniem, w danym miejscu może zostać utworzony tylko jeden punkt dydaktyczny albo jedna pracownia edukacyjna.

W ramach konkursu nie będą dofinansowane projekty zakończone przed dniem złożenia wniosku do WFOŚiGW, a dofinansowanie zadań zgłoszonych do konkursu nie może przekroczyć 90% ich kosztów całkowitych Projektu.

Warunkiem uzyskania dofinansowania przez wnioskodawcę jest złożenie przez niego wniosku o udzielenie dofinansowania wraz z wymaganymi załącznikami. W przypadku, gdy wnioskodawca ubiega się o rozliczanie w kwotach brutto, a jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, zgodnie z regulaminem konkursu, wymogiem WFOŚiGW jest m.in. przedłożenie przez niego interpretacji indywidualnej, wydanej w przedmiotowym zakresie.

Jak wspomniano na wstępie, Miasto dokonuje scentralizowanego rozliczenia VAT z Przedszkolem realizującym projekt.

W ramach konkursu, Miasto zamierza zgłosić wniosek dotyczący realizacji zadania „xxx”. To projekt zagospodarowania części ogrodu przedszkolnego, tak by stworzyć bazę do prowadzenia zajęć edukacyjnych oraz warsztatowych w jednostce. W altanie z ławkami i stołem będą się odbywać zajęcia koła badawczo-przyrodniczego. Zaplanowane działania mają na celu uatrakcyjnienie wizualne terenu wokół placówki, ale przede wszystkim wzbogacenie jej oferty o innowacje pedagogiczne takie jak: warsztaty terenowe, zajęcia edukacyjne o tematyce związanej z ekologia i ochroną środowiska oraz akcje ekologiczne i konkursy. Odbiorcami wszystkich ww. działań będą dzieci uczęszczające do Przedszkola oraz ich nauczyciele.

Planowany termin realizacji zadania to okres od 15 września 2022 r. do 30 czerwca 2023 r.

W ramach przygotowywanego projektu zakupione zostaną:

- rośliny kwitnące, byliny, krzewy, nasiona traw, warzyw, ziół oraz sadzonki owoców jagodowych,

- ziemia ogrodowa, żwirek ozdobny, kamień ozdobny, kora,

- altana ogrodowa, grządki podwyższone do uprawy roślin, rezerwuar na wodę deszczową, dekoracyjne elementy solarne,

- budki lęgowe dla ptaków, poidła dla ptaków, domki dla motyli z poidłami, edukacyjne zestawy do hodowli motyli,

- dziecięce narzędzia ogrodnicze, lornetki 10x25 mm, lupy 3x/75,

- atlas ptaków, ilustrowany atlas roślin, książka kulinarna dla dzieci, ilustrowany zielnik, pakiet multimedialny „Ekologia i środowisko” do tablicy multimedialnej,

- usługa pielęgnacji korony drzew rosnących na terenie ogrodu przedszkola.

Realizacja wyżej opisanego zadania mieści się w statutowych zadaniach Przedszkola i będzie miała wyłącznie cel edukacyjny.

Zakupione pomoce będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji projektu – nie będą stanowiły przedmiotu dostawy towarów ani świadczenia usług – nie będą wynajmowane, dzierżawione ani użyczane, za korzystanie z nich nie będą pobierane opłaty. Ponadto, zgodnie z utrwaloną wykładnia prawa, opłaty za pobyt i wyżywienie dzieci w przedszkoli nie podlegają VAT, gdyż stanowią realizację zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Miasto będzie mogło skorzystać z prawa odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji zadania „xxx” w konkursie pn. „xxx”, dla którego Miasto jako Wnioskodawca, a Przedszkole jako jednostka realizująca projekt, będzie występowało z wnioskiem o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z zapisami art. 3 i 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r. oraz wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, jednak nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności edukacji publicznej.

W myśl art. 8 ust. 15 ustaw z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawa oświatowego: zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, przedszkoli integracyjnych i specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 32 ust. 2, szkół podstawowych, w tym integracyjnych oraz z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.

Stosownie do art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych, opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego w publicznych placówkach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz opłaty za korzystanie z wyżywienia w takich placówkach stanowią niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym, o których mowa w art. 60 pkt 7 ustawy o finansach publicznych.

Na podstawie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że od 1 stycznia 2017 r. Miasto zobowiązane jest do prowadzenia scentralizowanego rozliczenia VAT z jednostkami organizacyjnymi – w tym m.in. z Przedszkolem Samorządowym. Miasto obowiązek nałożony ww. przepisami wypełnia prawidłowo. W ramach rozliczeń z kontrahentami nabywcą towarów i usług wskazanym na fakturach VAT jest Miasto, a jednostki organizacyjne są jedynie ich odbiorcami.

W przypadku ewentualnego odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycia, to właśnie Miasto, a nie Przedszkole, uzyskuje prawo pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje natomiast wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy nabywane towary i usługi, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawione powyżej przepisy prawa, wskazują także, iż w przypadku realizacji zadań o charakterze publicznym, którym niewątpliwie jest realizacja edukacji publicznej, jednostka samorządu terytorialnego nie występuje w roli podatnika podatku od towarów i usług, a opłaty pobierane za pobyt i wyżywienie dziecka w przedszkolu mają charakter opłaty publicznoprawnej, a nie komercyjnej ceny, zatem nie może stanowić podstawy opodatkowania świadczenia podlegającego opodatkowaniu VAT.

W Państwa ocenie, realizacja zadania „xxx” w ramach konkursu pn. „xxx”, stanowi w całości realizację zadań, do których jednostka została powołana przepisami prawa i będzie miała bezpośredni i ścisły związek ze sferą działań publicznych, pozostającą poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nabycia dokonywane w związku z realizacją w Przedszkolu ww. zadania w konkursie pn. „xxx”, sfinansowane zarówno z budżetu Miasta, jak i dotacji z WFOŚiG, to nabycia, których nie da się przyporządkować do żadnych czynności opodatkowanych Miasta.

W związku z powyższym, mając na względzie wykładnię art. 15 ust. 1 i 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy od towarów i usług, Miasto stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących nabycia związane z realizacją zadania „xxx” w konkursie pn. „xxx”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Rozpatrując kwestie zawarte we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać na art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., zgodnie, z którym:

Jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie zaś do art. 4 ww. ustawy:

Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    a) nabycia towarów i usług,

    b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosowanie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a od 1 stycznia 2017 r. podjęli Państwo scentralizowane rozliczenie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, w tym z Przedszkolem Samorządowym. W ramach konkursu, zamierzają Państwo zgłosić wniosek dotyczący realizacji zadania „xxx”. Planowany termin realizacji zadania to okres od 15 września 2022 r. do 30 czerwca 2023 r.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą możliwości skorzystania z prawa odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji opisanego zadania.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony. Jak wynika z okoliczności przedstawionego zdarzenia przyszłego towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z tego tytułu w zaistniałej sytuacji brak jest prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odpowiadając więc na Państwa pytanie potwierdzić należy, że Miasto nie będzie mogło skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji zadania „xxx” w konkursie pn. „xxx” dla którego występuje jako Wnioskodawca, a Przedszkole jako jednostka realizująca projekt.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).