Zwolnienie z opodatkowania dostawy działek zabudowanych (nr 1 i nr 2) oraz opodatkowanie dostawy działki niezabudowanej (nr 3). - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.548.2022.2.IK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.548.2022.2.IK

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania dostawy działek zabudowanych (nr 1 i nr 2) oraz opodatkowanie dostawy działki niezabudowanej (nr 3).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy  podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy działek zabudowanych (nr 1 i nr 2) oraz opodatkowania dostawy działki niezabudowanej (nr 3). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 września 2022 r. (data wpływu 30 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina jest właścicielem nieruchomości położonych w … o numerze ewidencyjnym:

—…, (dalej: Działka nr 1),

—…, (dalej: Działka nr 2),

—… (dalej: Działka nr 3)

(dalej łącznie: Nieruchomości).

Gmina na podstawie decyzji komunalizacyjnych nabyła przedmiotowe Nieruchomości od Skarbu Państwa.

Działki nr 1 i 2 zostały ujęte w księdze wieczystej nr …, natomiast Działka nr 3 w księdze wieczystej nr ….

Obecnie Gmina planuje sprzedać ww. Nieruchomości, niemniej powzięła wątpliwość co do sposobu opodatkowania VAT przedmiotowych transakcji.

Działka nr 1

Przedmiotowa nieruchomość jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (dalej: MPZP), zgodnie z którym stanowi:

—teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (w części oznaczonej jako „13.MN”),

—teren zalewu wód powodziowych (głębokość wody h</=0,5 m),

—teren zalewu wód powodziowych (głębokość wody 0,5m< h</=2,0 m),

—teren ochrony konserwatorskiej (w części oznaczonej jako strefa B),

—teren ochrony krajobrazu kulturowego (w części oznaczonej jako strefa K),

—teren obserwacji archeologicznej (w części oznaczonej jako strefa OW).

Jednocześnie Gmina nie jest w stanie wydzielić udziału poszczególnych przeznaczeń w całkowitej powierzchni Działki nr 1.

W tym miejscu Gmina pragnie również wskazać, iż na nieruchomości znajduje się słup po aktualnie nieczynnej sieci elektroenergetycznej (tj. słup stanowi pozostałość po budowli energetycznej). Ponadto, działka jest częściowo utwardzona płytami betonowymi, które nie są trwale związane z gruntem. Dodatkowo, w środkowej części Działki nr 1 znajdują się obiekt murowany i kanał naprawczy, które nie przedstawiają walorów użytkowych i wartościowych (tj. stanowią elementy dysfunkcyjne o awaryjnym stanie technicznym). Niemniej, zarówno dla obiektu murowanego, jak i kanału naprawczego nie zostały wydane decyzje o rozbiórce. Tym samym, ww. naniesienia znajdujące się na nieruchomości nie zostaną rozebrane przed dniem sprzedaży.

Dodatkowo, Gmina pragnie zaznaczyć, iż wszystkie wskazane powyżej obiekty:

—zostały wzniesione w okresie wcześniejszym niż ostatnich dwóch lat,

—będą przedmiotem sprzedaży.

Końcowo Gmina pragnie poinformować, iż od 2016 r. Działka nr 1 wraz ze znajdującymi się na niej naniesieniami nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT - nie była przedmiotem najmu, dzierżawy ani umów o podobnym charakterze. Gmina nie ponosiła także żadnych wydatków w celu ulepszenia/przebudowy znajdujących się na Działce nr 1 naniesień.

Wraz ze sprzedażą przedmiotowej nieruchomości sprzedawany będzie udział 1/2 w Działce nr 3.

Działka nr 2

Przedmiotowa nieruchomość jest objęta MPZP, zgodnie z którym stanowi:

—teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (w części oznaczonej jako „13.MN”),

—teren zalewu wód powodziowych (głębokość wody h</=0,5 m),

—teren zalewu wód powodziowych (głębokość wody 0,5m< h</=2,0 m),

—teren ochrony konserwatorskiej (w części oznaczonej jako strefa B),

—teren ochrony krajobrazu kulturowego (w części oznaczonej jako strefa K),

—teren obserwacji archeologicznej (w części oznaczonej jako strefa OW).

Jednocześnie Gmina nie jest w stanie wydzielić udziału poszczególnych przeznaczeń w całkowitej powierzchni Działki nr 2.

W tym miejscu Gmina pragnie również wskazać, iż na nieruchomości znajduje się słup po aktualnie nieczynnej sieci elektroenergetycznej (tj. słup stanowi pozostałość po budowli energetycznej). Ponadto, działka jest częściowo utwardzona płytami betonowymi, które nie są trwale związane z gruntem i fragmentami murków oporowych.

Dodatkowo, Gmina pragnie zaznaczyć iż wszystkie wskazane powyżej obiekty:

—zostały wzniesione w okresie wcześniejszym niż ostatnich dwóch lat,

—będą przedmiotem sprzedaży.

W tym miejscu Gmina pragnie również poinformować, iż od 2016 r. Działka nr 2 wraz ze znajdującymi się na niej ww. naniesieniami nie była w żaden sposób wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT - nie była przedmiotem najmu, dzierżawy ani umów o podobnym charakterze. Gmina nie ponosiła także żadnych wydatków w celu ulepszenia/przebudowy znajdujących się na Działce nr 2 naniesień.

Końcowo Gmina pragnie także wskazać, iż teren nieruchomości uzbrojony jest również w sieć kanalizacyjną. Niemniej jednak, rzeczona infrastruktura nie będzie przedmiotem sprzedaży, bowiem nie stanowi ona własności Gminy.

Wraz ze sprzedażą przedmiotowej nieruchomości sprzedawany będzie udział 1/2 w Działce nr 3.

Działka nr 3

Przedmiotowa nieruchomość jest objęta MPZP, zgodnie z którym stanowi:

—teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej (w części oznaczonej jako „12.MN"),

—teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (w części oznaczonej jako „13.MN"),

—teren zalewu wód powodziowych (głębokość wody h</=0,5 m),

—teren zalewu wód powodziowych (głębokość wody 0,5m< h</=2,0 m),

—teren obserwacji archeologicznej (w części oznaczonej jako strefa OW).

Jednocześnie Gmina nie jest w stanie wydzielić udziału poszczególnych przeznaczeń w całkowitej powierzchni Działki nr 3.

W tym miejscu Gmina pragnie również wskazać, iż Działka nr 3 stanowi teren niezabudowany.

Ponadto, przedmiotowa nieruchomość sprzedawana będzie wraz z Działkami nr 1 i 2 w udziałach po 1/2 dla każdej z nich, aby zapewnić obu działkom dostęp do drogi publicznej w granicach działki nr 114 - ul. Oławskiej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

ad a.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

ad b.

Gmina pragnie wskazać, iż w jej ocenie, znajdujące się na Działce nr 1:

-obiekt murowany (tj. budynek niemieszkalny w złym stanie technicznym o powierzchni zabudowy 20 m2) jest trwale związany z gruntem i stanowi budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm., dalej: Prawo budowlane),

-kanał naprawczy (tj. betonowy kanał samochodowy w złym stanie technicznym) jest trwale związany z gruntem i stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane;

-utwardzenie w części gruntu płytami betonowymi o złym stanie technicznym nie jest trwale związane z gruntem, niemniej stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Ponadto, Gmina pragnie doprecyzować, iż na terenie Działki nr 1 znajduje się również fragment ogrodzenia murowanego, które jest trwale związany z gruntem i w ocenie Gminy stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Odnosząc się do naniesień znajdujących się na Działce nr 2 Gmina pragnie wskazać, iż w jej ocenie:

-utwardzenie w części gruntu płytami betonowymi o złym stanie technicznym nie jest trwale związane z gruntem, niemniej stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane;

-fragment murków oporowych w złym stanie technicznym jest trwale związany z gruntem i stanowi budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Końcowo Gmina pragnie również doprecyzować, iż znajdujące się na Działce nr 1 i 2 słupy po aktualnie nieczynnej sieci elektroenergetycznej nie stanowią własności Gminy, w konsekwencji czego nie będą przedmiotem sprzedaży, stanowią jednak budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

ad d.

Gmina nabyła prawo własności Działki nr 1 i 2 oraz prawo własności znajdujących się na nich obiektów budowlanych, tj.:

-murowanego budynku niemieszkalnego,

-betonowego kanału samochodowego,

-fragmentu ogrodzenia murowanego,

-utwardzenia w części gruntu płytami betonowymi oraz

-fragmentu murków oporowych,

w drodze decyzji nr …. z dnia 27 marca 1992 r. o nieodpłatnym nabyciu własności nieruchomości przez gminę ...

Jednocześnie, Gmina pragnie wskazać, iż od 2016 r. ww. działki gruntu wraz z naniesieniami nie były przedmiotem najmu, dzierżawy ani umów o podobnym charakterze. Gmina nie ponosiła także żadnych wydatków w celu ulepszenia/przebudowy znajdujących się ww. naniesień. Co do okresu sprzed 2016 r. Gmina nie ma pewności co do sposobu użytkowania niniejszych nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy należy uznać, że w analizowanych przypadkach doszło do pierwszego zasiedlenia z dniem 27 marca 1992 r.

ad e.

Przy nabyciu budynków i budowli znajdujących się na Działce nr 1 i 2 Gmina nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

ad f.

Przy nabyciu Działki nr 3 Gmina nie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

ad g.

Mając na uwadze odpowiedź udzielną na pytanie nr 1 pkt b, w ocenie Gminy, odpowiedź na pytanie nr 1 pkt g stała się bezprzedmiotowa.

ad h.

Na dzień dostawy Działka nr 3 będzie miała przeznaczenie budowlane wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

ad i.

Gmina pragnie poinformować, iż na Działce nr 3 w części, w której stanowi ona:

—teren zalewu wód powodziowych, jak również

—teren obserwacji archeologicznej

możliwa jest zabudowa wyłącznie o przeznaczeniu zgodnym z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - pod uzupełniający sposób zagospodarowania, tj. wewnętrze ulice dojazdowe (kształt i wielkość Działki nr 3, jako działki gruntu stanowiącej całość nieruchomości gruntowej, uniemożliwia bowiem realizację budynków zgodnie z zapisami przeznaczenia podstawowego wynikającego z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, tj. zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej jak również zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej).

ad j.

Gmina pragnie wskazać, iż:

—Działka nr 1 będzie sprzedawana wraz z udziałem 1/2 w Działce nr 3,

—Działka nr 2 będzie sprzedawana wraz z udziałem 1/2 w Działce nr 3.

ad k.

Gmina pragnie wskazać, iż Działka nr 3 nie była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Pytania

1.Czy planowana transakcja dostawy Działki nr 1 będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT?

2.Czy planowana transakcja dostawy Działki nr 2 będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT?

3.Czy planowana transakcja dostawy Działki nr 3 będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Planowana transakcja dostawy Działki nr 1 będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT.

2.Planowana transakcja dostawy Działki nr 2 będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania VAT.

3.Planowana transakcja dostawy Działki nr 3 będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

IV.       Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

- Gmina jako podatnik VAT

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Zatem, w przypadku, gdy Gmina wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą - powinna być ona traktowana jako podatnik VAT, gdyż w przedmiotowym zakresie działa de facto w sposób analogiczny do tych podmiotów.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części oraz wszelkie postacie energii. Natomiast zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Mając na uwadze, iż Gmina dokona sprzedaży Nieruchomości za wynagrodzeniem i działa jednocześnie w roli podatnika VAT w ramach tych transakcji, przedmiotowe transakcje powinny podlegać opodatkowaniu VAT jako odpłatne dostawy towarów na gruncie ustawy o VAT.

-Sposób opodatkowania VAT transakcji nieruchomościowych

(i)

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowalne.

Z powyższej regulacji wynika, iż ze zwolnienia z VAT będzie korzystała dostawa, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane w rozumieniu ustawy o VAT.

(ii)

Przez tereny budowlane, zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, rozumieć należy grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. 2022 poz. 503 ze zm.) ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w myśl ust. 2 powyższego przepisu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

(iii)

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki, budowle lub ich części będące przedmiotem dostawy, reguluje art. 29a ust. 8 ustawy o VAT. Zgodnie ze wskazaną regulacją, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Na podstawie tego przepisu uznaje się, że w przypadku transakcji, które mają za przedmiot dostawę nieruchomości zabudowanych sposób opodatkowania ustala się w oparciu o zasady przewidziane do posadowionych na tym gruncie budynków lub budowli.

Powyższe stanowisko zajął przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA) w wyroku z 10 sierpnia 2011 r., sygn. I FSK 1232/10, wskazując iż: „(...) w świetle unormowań zawartych w Kodeksie cywilnym niemożliwe jest istnienie własności budynku całkowicie oderwanej od prawa do gruntu. Związanie budynku z gruntem przewidziane jest najwyraźniej w art. 47 § 1 i 2 oraz art. 48 k.c. Z unormowań powyższych wynika jednoznacznie, że budynki są częściami składowymi gruntu i mogą istnieć tylko w sytuacjach przewidzianych w Kodeksie cywilnym lub też w przepisach szczególnych (...) Kluczowe znaczenie w niniejszej sprawie ma również wykładnia art. 29 ust. 5 ustawy VAT. Zgodnie z treścią tego przepisu dostawa budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Przepis ten reguluje szczególną sytuację, gdy podatnik dokonuje w ramach jednej transakcji dostawy dwóch różnych towarów: budynku (budowli lub ich części) oraz gruntu, z którym budynek (budowla lub jej cześć) ten jest trwale związany. Treść tego przepisu, nakazuje opodatkować dostawę gruntu według tej samej stawki, co budynek na nim wybudowany. (...) Niezasadne w świetle przepisów prawa cywilnego jest zatem dzielenie dostawy gruntu zabudowanego na dwie samodzielne i odrębne transakcje dostawy gruntu oraz dostawy budynku. Trudno jest również znaleźć uzasadnienie dla takiego podziału na gruncie regulacji ustawy o podatku od towarów i usług”.

(iv)

Jednocześnie stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W rezultacie, w zależności od tego czy od momentu pierwszego zasiedlenia budynków zgodnie z ww. definicją minęły dwa lata, działka wraz z zabudowaniami będzie podlegać zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 (jeśli okres ten upłynął), albo nie będzie kwalifikować się na zwolnienie z VAT (jeśli od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż 2 lata).

W drugim z ww. przypadków, przy spełnieniu dodatkowych warunków, możliwe będzie zastosowanie zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Przepis ten przewiduje, iż zwolnieniu z VAT podlegają budynki, które nie podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

(v)

W tym miejscu Gmina pragnie ponadto zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia budynku czy budowli.

Należy więc zwrócić uwagę na uregulowania zawarte w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2021 poz. 2351, z późn. zm.) - na podstawie art. 3 pkt 2, pkt 3, pkt 3a i pkt 9 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o:

c)budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

d)budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

e)obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego;

f)urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Odnosząc powyższe uregulowania do niniejszej sprawy. Gmina pragnie wskazać następujące:

a)w odniesieniu do Działki nr 1:

Z uwagi na fakt, że na części terenu przedmiotowej nieruchomości posadowione są:

—słup po aktualnie nieczynnej sieci elektroenergetycznej,

—płyty betonowe, a także

—obiekt murowany i kanał naprawczy, które nie przedstawiają walorów użytkowych i wartościowych, ale dla których nie została wydana decyzja o rozbiórce, ani nie zostały podjęte żadne czynności faktyczne z tym związane,

w ocenie Gminy należy uznać przedmiotową dostawę za dostawę nieruchomości zabudowanej.

Gmina stoi na stanowisku, iż bez znaczenia w przedmiotowej kwestii jest fakt, iż słup stanowi pozostałość po budowli energetycznej, zaś obiekt murowany i kanał naprawczy stanowią elementy dysfunkcyjne o awaryjnym stanie technicznym - na dzień dokonania dostawy nieruchomości rzeczone naniesienia nie zostaną bowiem rozebrane. Jednocześnie pomimo faktu, iż ww. naniesienia są w złym stanie technicznym i nie prezentują żadnej wartości ekonomicznej - to, zdaniem Gminy, dopóki dany obiekt spełnia przesłanki do uznania go za budynek/budowlę, teren, na którym jest on usytuowany jest terenem zabudowanym.

Wobec powyższego, w ocenie Gminy należy uznać, iż w danej sytuacji przedmiotem dostawy będzie nieruchomość gruntowa zabudowana.

Jednocześnie Gmina stoi na stanowisku, że w analizowanym przypadku doszło do pierwszego zasiedlenia, a od tego momentu do momentu planowanego zbycia upłynął okres dłuższy niż 2 lata. W rezultacie, istnieją przesłanki, aby transakcja sprzedaży została objęta zwolnieniem z podatku VAT przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt. 10 ustawy o VAT.

b)w odniesieniu do Działki nr 2:

Z uwagi na fakt, że na części terenu przedmiotowej nieruchomości posadowione są:

—słup po aktualnie nieczynnej sieci elektroenergetycznej,

—płyty betonowe, a także

—fragmenty murków oporowych,

w ocenie Gminy należy uznać przedmiotową dostawę za dostawę nieruchomości zabudowanej.

Gmina stoi na stanowisku, iż bez znaczenia w przedmiotowej kwestii jest fakt, iż słup stanowi pozostałość po budowli energetycznej - na dzień dokonania dostawy nieruchomości nie zostanie on bowiem rozebrany. Jednocześnie wskazać należy, iż zdaniem Gminy, dopóki dany obiekt spełnia przesłanki do uznania go za budowlę, teren, na którym jest on usytuowany jest terenem zabudowanym.

W tym miejscu Gmina pragnie ponadto wskazać, iż w jej ocenie fragmenty murków oporowych stanowią budowle w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane.

Wobec powyższego, zdaniem Gminy należy uznać, iż w danej sytuacji przedmiotem dostawy będzie nieruchomość gruntowa zabudowana.

Jednocześnie Gmina stoi na stanowisku, że w analizowanym przypadku doszło do pierwszego zasiedlenia, a od tego momentu do momentu planowanego zbycia upłynął okres dłuższy niż 2 lata. W rezultacie, istnieją przesłanki, aby transakcja sprzedaży została objęta zwolnieniem z podatku VAT przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt. 10 ustawy o VAT.

Na prawidłowość wskazanego powyżej stanowiska odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT w zakresie nieruchomości zabudowanej fragmentami murków oporowych wskazuje przykładowo wydana na rzecz Gminy interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 listopada 2018 r., sygn. 0113- KDIPT1-3.4012.651.2018.2.MK, w której Organ stwierdził, iż „(...) dostawa muru oporowego oraz chodnika z płyt betonowych korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Wnioskodawca ponosił co prawda wydatki na ulepszenie muru oporowego, które przekroczyły 30 % wartości początkowej tej budowli, jednakże w stosunku do tych wydatków Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w przypadku chodnika z płyt betonowych Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie tej budowli oraz w stosunku do tej budowli Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji powyższego, w odniesieniu do ww. budowli, spełnione zostały przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1  ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek) oraz budynków i budowli, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006 Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów  i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem, dokonując odpłatnego zbycia nieruchomości niezabudowanych oraz zabudowanych, będą Państwo działać jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT. Wobec tego powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503),

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest więc pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku czy budowli na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy również mieć na uwadze art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r., poz. 2351, ze zm.),

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane,

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane,

Przez budowle należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem, tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Ponadto, należy wskazać, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych wprowadzoną Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. z 1999 r., poz. 1316 ze zm.)

Przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

W świetle powyższego wskazać należy, że wyłącznie budynki i budowle trwale z gruntem związane mogą korzystać ze zwolnień od podatku, o których mowa wyżej.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy,

podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2) złożą:

a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy,

oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3) adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i zamierzacie Państwo sprzedać 3 działki (Działkę nr 1, Działkę nr 2, Działkę nr 3), z tym że Działka nr 1 będzie sprzedawana wraz z udziałem ½ w Działce nr 3 i Działka nr 2 będzie sprzedawana wraz z udziałem ½ w Działce nr 3.

Wskazaliście Państwo, że w Państwa ocenie na Działce nr 1, posadowione są:

-obiekt murowany (tj. budynek niemieszkalny w złym stanie technicznym o powierzchni zabudowy 20 m2) jest trwale związany z gruntem i stanowi budynek w rozumieniu Prawa budowlanego,

-kanał naprawczy (tj. betonowy kanał samochodowy w złym stanie technicznym) jest trwale związany z gruntem i stanowi budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego,

-utwardzenie w części gruntu płytami betonowymi o złym stanie technicznym nie jest trwale związane z gruntem, niemniej stanowi budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego,

-fragment ogrodzenia, który jest trwale związany z gruntem i stanowi budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego.

Natomiast na Działce nr 2 w Państwa ocenie posadowione są:

-utwardzenie w części gruntu płytami betonowymi o złym stanie technicznym nie jest trwale związane z gruntem, niemniej stanowi budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego,

-fragment murków oporowych w złym stanie technicznym jest trwale związany z gruntem i stanowi budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego.

Ponadto na Działce nr 1 i 2 posadowione są słupy po aktualnie nieczynnej sieci elektroenergetycznej nie stanowiące własności Gminy, w konsekwencji czego nie będą przedmiotem sprzedaży.

Działka nr 3 stanowi teren niezabudowany i zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego ma przeznaczenie budowlane:

—teren zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej (w części oznaczonej jako „12.MN"),

—teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (w części oznaczonej jako „13.MN"),

—teren zalewu wód powodziowych (głębokość wody h</=0,5 m),

—teren zalewu wód powodziowych (głębokość wody 0,5m< h</=2,0 m),

—teren obserwacji archeologicznej (w części oznaczonej jako strefa OW).

Na Działce nr 3 w części, w której stanowi ona  teren zalewu wód powodziowych, jak również  teren obserwacji archeologicznej możliwa jest zabudowa wyłącznie o przeznaczeniu zgodnym z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego - pod uzupełniający sposób zagospodarowania, tj. wewnętrze ulice dojazdowe (kształt i wielkość Działki nr 3, jako działki gruntu stanowiącej całość nieruchomości gruntowej, uniemożliwia bowiem realizację budynków zgodnie z zapisami przeznaczenia podstawowego wynikającego z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, tj. zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej jak również zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej).

Do pierwszego zasiedlenia posadowionych na Działce nr 1 i nr 2 obiektów doszło 27 marca 1992 r. Nie ponosiliście Państwo żadnych nakładów na ulepszenie obiektów posadowionych na tych działkach. Działka nr 3 nie była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 1 wskazać należy, że dostawa budynku i budowli trwale związanej z gruntem (obiektu murowanego, kanału naprawczego oraz fragmentu ogrodzenia murowanego) posadowionych na Działce nr 1  będzie dostawą po pierwszym zasiedleniu i pomiędzy pierwszym zasiedleniem tych obiektów  a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto nie ponosiliście Państwo wydatków na ulepszenia budynku i budowli trwale z gruntem związanych.

Zatem, w odniesieniu do transakcji sprzedaży obiektu murowanego, kanału naprawczego oraz fragmentu ogrodzenia murowanego, posadowionych na Działce nr 1 zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W tej sytuacji – uwzględniając zapis art. 29a ust. 8 ustawy – dostawa gruntu (Działka nr 1), na którym ww. obiekty są posadowione, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że skoro płyty betonowe są budowlą nie związaną trwale z gruntem, to w okolicznościach przedmiotowej sprawy do ich sprzedaży, nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż nie wystąpi dostawa budynku ani budowli trwale związanej z gruntem, do której można by „przypisać” grunt. Również zaznaczyć należy, że skoro słup nie będzie przedmiotem sprzedaży to nie ma mowy o zastosowaniu do niego ww. przepisów dotyczących zwolnienia z podatku VAT.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wskazać należy, że dostawa budowli trwale związanej z gruntem (fragment murków oporowych) posadowionych na Działce nr 2  będzie dostawą po pierwszym zasiedleniu i pomiędzy pierwszym zasiedleniem tego obiektu a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponadto nie ponosiliście Państwo wydatków na ulepszenia  budowli trwale z gruntem związanej.

Zatem, w odniesieniu do transakcji sprzedaży fragmentu murków oporowych, posadowionego na Działce nr 2 zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W tej sytuacji – uwzględniając zapis art. 29a ust. 8 ustawy – dostawa gruntu (Działka nr 2), na którym ww. obiekt jest posadowiony, również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że skoro płyty betonowe są budowlą nie związaną trwale z gruntem, to w okolicznościach przedmiotowej sprawy do ich sprzedaży, nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż nie wystąpi dostawa budynku ani budowli trwale związanej z gruntem, do której można by „przypisać” grunt. Również zaznaczyć należy, że skoro słup nie będzie przedmiotem sprzedaży to nie ma mowy o zastosowaniu do niego ww. przepisów dotyczących zwolnienia z podatku VAT dostawy.

Z kolei odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 3, wskazać należy, że przedmiotem dostawy będzie działka niezabudowana, która zgodnie z Miejscowym planem Zagospodarowania Przestrzennego ma przeznaczenie budowlane. Z uwagi na zapis art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, dostawa tej działki nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Skoro dostawa niezabudowanej działki gruntu nie może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozważyć zwolnienie dostawy tej działki na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Jak wskazaliście Państwo w opisie sprawy działka ta nie była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych, zatem dostawa tej działki również nie będzie korzystała ze zwolnienia na mocy tego artykułu.

Zatem czynność dostawy niezabudowanej działki nr 3 będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Zatem Organ przyjął za Wnioskodawcą co stanowi budynek i budowle trwale z gruntem związane.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy również wskazać, że od 1 lipca 2020 r. kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a w zw. z art. 42b ustawy o VAT.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w  ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwem systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).