Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w drodze licytacji komorniczej prawa własności budynków i budowli posadowionych na działkach nr 1, ... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.477.2022.3.MSU

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.477.2022.3.MSU

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w drodze licytacji komorniczej prawa własności budynków i budowli posadowionych na działkach nr 1, 2, 3, 4 i 5 wraz z prawem użytkowania wieczystego działek nr 1, 2 i 3 i prawem własności działek nr 4 i 5.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że stanowisko Pana w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 czerwca 32 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia z  opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w drodze licytacji komorniczej prawa własności budynków i budowli posadowionych na działkach nr 1, 2,  3, 4 i 5 wraz z prawem użytkowania wieczystego działek nr 1, 2 i 3  i prawem własności działek nr 4 i 5.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania - pismem z 18 sierpnia 32 r. (data wpływu 24 sierpnia 32 r.) oraz z 30 sierpnia 32 r. (data wpływu 5 września 32 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w …, prowadzi sprawę egzekucyjną o sygn. akt Km …, przeciwko dłużnikowi Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w …NIP …., adres siedziby: ….. W toku postępowania dokonano zajęcia przysługującego dłużnikowi Okręgowa Spółdzielnia …. prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej, składającej się z działek o nr ewid. 2, 3, 1 i z prawa własności budynków stanowiących odrębną nieruchomość, położonych w Gminie …., miejscowość: …., dla którego Sąd Rejonowy w …. V Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgę wieczystą o numerze KW …...

Nieruchomość w postaci działek nr 1, 2 i 3 o łącznej powierzchni 2,4541ha położonych w mieście …., zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta …. z dnia 21 października 2004r., uchwała ….. Rady Miejskiej w …., znajdują się na terenach urządzeń obsługi gospodarki rolnej symbol RU/z podstawowym przeznaczeniem terenów pod urządzenia produkcji rolnej: spółdzielnie rolnicze, tereny hodowli zwierząt, w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr …., relacja …. Nieruchomość posiada wjazd o nawierzchni asfaltowej, zjazdem indywidualnym na działkę nr 1 i 2, natomiast na działkę nr 3 zjazdem indywidualnym z drogi o nawierzchni asfaltowej relacji …... Ogrodzona działka nr 1 (pow. 1,9268ha), oznaczona jako grunt budowlany pod zabudowę przemysłową posiada kształt zbliżony do prostokąta, zabudowana budynkiem przemysłowo- biurowym (pow. zab. 3.752,85 m2), budynkiem zaplecza technicznego wraz z magazynem i boksami o łącznej pow. 1.037,31 m2, portierni (pow. uż. 52,03 m2), transformatorem, stalową wiatą oraz budowlami. Na działkach nr 2 i 3 znajdują się obiekty parkingu dla pracowników i obiekty zakładowej oczyszczalni ścieków, w której skład wchodzą: przepompownia ścieków ze stacją zbiorczą, rów utleniający, osadnik pionowy, przepompownia osadu, zbiornik regeneracji i stabilizacji osad, koryto pomiarowe.

Na nieruchomości posadowione są (działka 1):

-budynek hali produkcyjnej i budynek biurowy z antresolą o konstrukcji mieszanej, tradycyjny murowany, niepodpiwniczony, wybudowany z 1978/80 r., wyposażony w instalacje: elektryczną, wodno-kanalizacyjną, ogrzewania i c.o. Część socjalno-biurowa obejmuje pomieszczenia w podziemiu, na parterze i I piętrze (antresola). Stan techniczny budynku i zużycie określono przez biegłego na poziomie 40%

-budynek zaplecza magazynowo-technicznego (pow. zab. 739,1 m2), parterowy, niepodpiwniczony, murowany, wybudowany w 1978 r., modernizowany w 2006 r., w skład którego wchodzą: pomieszczenia myjni samochodowej, 2 garaże, magazyny, kazeiniarnia, magazyn techniczny, pomieszczenia socjalne, warsztat elektryczny i mechaniczny, laboratorium,

-budynek magazynowy (pow. uż. 142,11 m2), murowany , o charakterze wózkowni - wózka widłowego, wyposażony w instalacje elektryczną,

-boksy magazynowe (pow. uż. 252,92 m2), wzniesione w technologii murowanej, jako obiekty o charakterze magazynów pomocniczych oraz muru oporowego skarpy,

-budynek portierni i sklepu (pow. uż. 52,03 m2), parterowy, niepodpiwniczony, wybudowany w technologii tradycyjnej murowanej,

-budynek stacji trafo - parterowy, murowany,

-stalowa wiata magazynowa,

-place utwardzone i drogi dojazdowe, place manewrowe o nawierzchni asfaltowej, ciągi piesze z kostki brukowej o pow. 4,664 m2.

Na działkach nr 2 i 3 posadowione są:

-obiekty parkingu dla pracowników i obiekty zakładowej oczyszczalni ścieków, w której skład wchodzą: przepompownia ścieków ze stacją zbiorczą, rów utleniający, osadnik pionowy, przepompownia osadu, zbiornik regeneracji i stabilizacji osad, koryto pomiarowe.

Wartość rynkowa ww. nieruchomości została przez biegłego sądowego oszacowana na kwotę: 4.651.400,00 zł (opinia biegłego sądowego z listy Sądu Okręgowego w …. …. z dnia 12 kwietnia 31 r.).

Ponadto Komornik posiada następujące informacje:

1.właścicielem gruntu jest Skarb Państwa, natomiast dłużnik Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w …. jest użytkownikiem wieczystym gruntu oraz właścicielem posadowionych na tym gruncie budynków i budowli na podstawie:

-decyzji o nabyciu własności z dnia 30.07.1997 r., …. nabytą nieruchomość dłużnik przeznaczył na prowadzenie działalności gospodarczej;

2.dłużnik, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w …., prowadzi działalność gospodarczą od dnia 14.12.2001 r. i jest zarejestrowany w KRS pod nr ... oraz jako czynny podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT pod nr NIP: ….., działalnością gospodarczą wg PKD 10.51Z - przetwórstwo mleka i wyrób serów (i inne). Dłużnik jest podmiotem aktywnym gospodarczo.

3.budynki posadowione na gruncie wykazują wyeksploatowanie, gdyż w trakcie ich użytkowania dłużnik ograniczał się jedynie do bieżących remontów, a tym samym zarówno w dacie kupna, jak i eksploatacji nie przeznaczono żadnych nakładów na ulepszenie lub modernizację;

4.zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług sprzedaż budynków, budowli oraz ich części nieobjętą zwolnieniem z podatku VAT, pod warunkiem, że:

-w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

-dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W uzupełnieniu wniosku z 18 sierpnia 32 r. , na następujące pytania Organu:

1)Które obiekty znajdujące się na działce nr 1stanowią budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 31 r., poz. 2351 z późn. zm.)?

2)Które obiekty znajdujące się na działce nr 1stanowią budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane?

3)Czy obiekty parkingu dla pracowników znajdujące się na działkach nr 2 i nr 3 stanowią budowle czy urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane?

4)Czy obiekty zakładowej oczyszczalni ścieków znajdujące się na działkach nr 2 i nr 3 stanowią budynki/budowle/urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane? Należy wskazać dokładnie, na której działceznajdują się poszczególne obiekty.

5)Jeśli na działkach znajdują się urządzenia budowlane, należy wskazać, z którym budynkiem/budowlą są powiązane.

6)Czy budynki/budowle znajdujące się na ww. działkach są trwale związane z gruntem?

7)Czy boksy oraz wiata stalowa stanowią budynki czy budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane?

8)Czy boksy oraz wiata stalowa są trwale związane z gruntem?

9)Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie ww. budynków/budowli położonych na działkach nr 1, nr 2 i nr 3, mających być przedmiotem sprzedaży w trybie egzekucji, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

10)Czy nabycie przez Dłużnika posadowionych na działkach nr 1, nr 2 i nr 3 obiektów budowlanych nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?

11)Czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?

12)Czy z tytułu nabycia ww. budynków/budowli Dłużnikowiprzysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

13)Czy ww. budynki/budowle są trwale związane z gruntem?

14)Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług? Należy wskazać dokładną datę.

15)Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części ww. budynków/budowli, to należy wskazać, w jakiej części?

16)Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. budynków/budowli przez pierwszego właściciela? Należy wskazać dokładną datę.

17)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

18)Czy ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były budynki, wykonywał Dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

19)Czy Dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie poszczególnychbudynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przekraczające30% wartości początkowej ww. budynków/budowli, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

20)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 19 jest twierdząca, to należy wskazać:

a)W jakim okresie Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie ww. budynków/budowli?

b)Kiedy nastąpiło oddanie do użytkowania ww. budynków/budowli po ulepszeniu?

c)Czy ulepszenia stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania ww. budynków/budowli lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?

d)Czy po ulepszeniu miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli?

e)Jeżeli miało miejsce pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli po ulepszeniu, to należy wskazać, kiedy to nastąpiło (należy podać dzień, miesiąc i rok)?

f)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ww. budynków/budowli po ulepszeniu, a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

g)Czy ww. ulepszone budynki/budowle były wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

21)Jeśli posadowione na działkach 2 i 3obiekty nie są budynkami ani budowlami w  rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane, to należy jednoznacznie wskazać:

a)Jakie jest przeznaczenie zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, czy zgodnie z tym planem są to działki przeznaczone pod zabudowę? Proszę podać informację odrębnie w odniesieniu do każdej działki

b)Czy dla ww. działek 2 i 3, będących przedmiotem wniosku, obowiązuje lub do dnia dostawy zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy, jeżeli tak, to jaki rodzaj zabudowy ona przewiduje? Proszę podać informację odrębnie w odniesieniu do każdej działki.

c)Czy ww. działki 2 i 3były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT, jeżeli tak, to jakiej i na podstawie jakich przepisów prawa korzystał dłużnik ze zwolnienia? Proszę podać informację odrębnie w odniesieniu do każdej działki

d)Czy w związku z nabyciem ww. działek przysługiwało dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Proszę podać informację odrębnie w odniesieniu do każdej działki.

22)Jeżeli nie posiada Pan informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

-czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Pana jako komornika działań?

-czy działania te zostały udokumentowane?

-czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika?

wskazał Pan:

Ad. 1

Poniżej wymienione obiekty znajdujące się na działce nr 1 stanowią budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 31 r., poz. 2351 z późn. zm.): budynek produkcyjno-biurowy; budynek zaplecza magazynowo-technicznego; budynek portierni i sklepu, budynek boksów magazynowych, budynek transformatora.

Ad. 2

Poniżej wymienione obiekty znajdujące się na działce nr 1 stanowią budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane: wiata z blachy, ogrodzenie zakładu, drogi i place, wiata na rowery.

Ad. 3

Obiekt parkingu dla pracowników (teren utwardzony tylko szutrem) znajduje się tylko na działce o nr ewid. 5 i działce o nr ewid. 2 oraz stanowi budowle w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane.

Ad. 4

Obiekty zakładowej oczyszczalni ścieków znajdują się tylko na działce o nr ewid. 4 i działce o nr ewid. 3 stanowią budynki i budowle w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane.

Budynki: budynek przepompowni ścieków ze stacją zbiorczą; budynek przepompowni osadu; budowle: osadnik pionowy wtórny, rów utleniający; zbiornik regeneracji i stabilizacji osadu, zbiornik wstępnego napowietrzenia, poletko ociekowe, koryto pomiarowe, ogrodzenie oczyszczalni, drogi i place.

Ad. 5

Na działce o nr ewid. 1 znajdują się urządzenia budowlane w postaci 2 studni głębinowych, które są powiązane z budynkiem produkcyjno-biurowym.

Ad. 6

Budynki/budowle znajdujące się na ww. działkach są trwale związane z gruntem.

Ad. 7

Boksy magazynowe stanowią budynek oraz wiata stalowa stanowi budowle w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane.

Ad. 8

Boksy magazynowe oraz wiata stalowa są obiektami trwale związane z gruntem.

Ad. 9

Poniżej zestawienie oznaczenia wg PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie ww. budynków/budowli położonych na działkach nr 1, parkingu dla pracowników nr 5, 2 oraz na zakładowej oczyszczalni ścieków 4, 3, mających być przedmiotem sprzedaży w trybie egzekucji, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.):

Obiekty Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej znajdujące się na działce nr 1, stanowią budynki, budowle i urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane:

Budynki (w układzie sekcja-dział-grupa)

Budynek produkcyjno-biurowy 1-12-125

Budynek portierni i sklepu 1-12-123

Budynek boksów magazynowych 1-12-125

Budynek transformatora 1-12-127

Budowle (w układzie sekcja-dział-grupa)

Wiata z blachy 1-12-127

Ogrodzenie zakładu 2-24-242

Drogi i place 2-21-211

Wiata na rowery 1-12-127

Urządzenia budowlane (w układzie sekcja-dział-grupa)

Studnie głębinowe 2-22-222

Obiekty zakładowej oczyszczalni ścieków znajdują się na działce o nr ewid. 4 i działce o nr ewid. 3 stanowią budynki i budowle w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane

Budynki (w układzie sekcja-dział-grupa)

Budynek przepompowni ścieków ze stacją zbiorczą 1-12-127

Budynek przepompowni osadu 1-12-127

Budowle (w układzie sekcja-dział-grupa)

Osadnik pionowy wtórny 2-22-222

Rów utleniający 2-22-222

Zbiornik regeneracji i stabilizacji osadu 2-22-222

Zbiornik wstępnego napowietrzania 2-22-222

Poletko ociekowe 2-22-222

Koryto pomiarowe 2-22-222

Ogrodzenie oczyszczalni 2-24-242

Drogi i place 2-21-211

Obiekt parkingu dla pracowników (teren utwardzony tylko szutrem) na działce o nr ewid. 5 i działce o nr ewid. 2 oraz stanowi budowle w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane (w układzie sekcja-dział-grupa):

Parking dla pracowników 2-21-212

Ad. 10)-18)

Brak danych.

Ad. 19

Nie.

Ad. 22

Informacje posiadane przez komornika wynikają głównie z operatu szacunkowego sporządzonego dla Nieruchomości objętej wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej - operat ten jest sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa regulującymi egzekucje z nieruchomości i nie musi zawierać danych dotyczących, np. daty zajęcia do używania (operat szacunków z dnia 12 kwietnia 31 r. zalega w aktach postępowania Km ….). Komornik powołał także biegłego sądowego w dziedzinie spraw podatkowych i finansowych, który w opinii z dnia 29 kwietnia 31r. stwierdził, iż sprzedaż w drodze licytacji publicznej nieruchomości objętej niniejszym wnioskiem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto komornik pismem z dnia 9 czerwca 32 r. wezwał aktualnego prezesa OSM …. do złożenia oświadczenia czy m.in. dłużnikowi przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT przy nabyciu przedmiotowej nieruchomości jednak prezes OSM …. na każde z postawionych pytań odpowiadał, iż nie posiada wiedzy w tym przedmiocie.

W uzupełnieniu wniosku z 30 sierpnia 32 r., na następujące pytania Organu:

1)Czy wskazane w uzupełnieniu wniosku działki nr 4 i nr 5 również są przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej?

2)Jeśli tak, to należy wskazać:

3)Czy ww. działki nr 4 i nr 5 objęte są prawem wieczystego użytkowania przez Okręgową Spółdzielnię ... w ….?

4)Kiedy ww. działki nr 4 i nr 5 zostały nabyte przez dłużnika?

5)Czy dłużnik ww. działki nr 4 i nr 5 nabył do prowadzenia działalności gospodarczej i wykorzystywał je do prowadzenia działalności gospodarczej?

6)Czy dłużnik wykorzystywał działki nr 1, nr 2,nr 3, nr 4 i nr 5 objęte wnioskiem do prowadzenia działalności gospodarczej dłużej niż 2 lata?

wskazał Pan:

Ad. 1

Tak.

Ad. 2

Nie. Działki o nr ewid. 4 oraz 5 stanowią własność Okręgowej Spółdzielni ... i są objęte księgą wieczystą nr ….. Wartość rynkową ww. działek oszacowano na kwotę 480.500,00 zł.

Ad. 3

Brak informacji.

Ad. 4

Tak.

Ad. 5

Tak.

Pytanie

Czy sprzedaż ww. prawa użytkowania wieczystego i prawa własności budynków i budowli na gruncie oddanym w użytkowanie wieczyste w drodze licytacji publicznej podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b (a contrario) dla budynku zaplecza magazynowo-technicznego i pkt 10a dla pozostałych budynków i budowli ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 32r., poz. 931), egzekucyjna sprzedaż nieruchomości gruntowej zabudowanej, z gruntem w użytkowaniu wieczystym wraz z budynkami i budowlami stanowiącymi odrębne prawo własności w postaci działek nr 1, 2 i 3 o łącznej powierzchni 2.4541 ha, położonych w mieście …., ul. …., dla której Sąd Rejonowy w …. V Wydział Ksiąg wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr …. jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT, bowiem:

-właścicielem gruntu jest Skarb Państwa, natomiast dłużnik Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w …. jest użytkownikiem wieczystym gruntu oraz właścicielem posadowionych na tym gruncie budynków i budowli na podstawie:

-decyzji o nabyciu własności z dnia 30-07-1997r., ….

-nabytą nieruchomość dłużnik przeznaczył na prowadzenie działalności gospodarczej; dłużnik Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w …., prowadzi działalność gospodarczą od dnia 14-12-2001 r. i jest zarejestrowany w KRS pod nr …. oraz jako czynny podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT pod nr NIP: …., działalnością gospodarczą wg PKD 10.51Z - przetwórstwo mleka i wyrób serów (i inne). Dłużnik jest podmiotem aktywnym gospodarczo

-budynki posadowione na gruncie wykazują wyeksploatowanie, gdyż w trakcie ich użytkowania dłużnik ograniczał się jedynie do bieżących remontów, a tym samym zarówno w dacie kupna, jak i eksploatacji nie przeznaczono żadnych nakładów na ulepszenie lub modernizację;

-zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług sprzedaż budynków, budowli oraz ich części nieobjętą zwolnieniem z podatku VAT pod warunkiem, że:

-w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

-dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów;

-ustalając stan faktyczny dotyczący opodatkowania sprzedaży podatkiem VAT, należało uwzględnić treść wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14-05-25r. sygn. akt I FSK 382/14, w którym stwierdzono, że stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, pod pojęciem pierwszego zasiedlenia, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynku lub części budynku po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Cytowany przepis stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. 10 Dyrektywy UE 112, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z opodatkowania następujące transakcje: dostawę budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit a) Dyrektywy 112. ustawa o VAT, definiuje pojęcie „pierwszego zasiedlenia” w art. 2 pkt 14, natomiast Dyrektywa UE/112 posługuje się tym pojęciem lecz go nie definiuje i nie wprowadza dodatkowych warunków określających to zasiedlenie. Należy podkreślić, że zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem unijnym, definicja „pierwszego zasiedlenia” zawarta w Dyrektywie UE/112 ma charakter autonomiczny, w związku z czym wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa Dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie” i w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 polskiej ustawy o VAT. Wykładnia prounijna tego przepisu winna być interpretowana w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia - rozumie się użytkowania przez pierwszego nabywcę lub użytkowania budynków, budowli lub ich części, po wybudowaniu. Jako pierwszego użytkowania budynku, budowali lub ich części należy rozumieć także posiadacza samoistnego, który jest czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Uwzględniając analizę wykładni przepisów dyrektywy UE/112 i przepisu art. 2 pkt 14 ppkt 1 ustawy o VAT należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie pierwsze zasiedlenie nastąpiło z upływem okresu dłuższego niż I lata i tym samym spełniony został wymóg ustawowego zwolnienia przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 10 pkt b ustawy o VAT.

-Same grunty są w rozumieniu ustawy o VAT towarem. W przypadku jednak prawa wieczystego użytkowania gruntów, zarówno jego ustanowienie na rzecz innego podmiotu i późniejszy obrót nim w stanie prawnym obowiązującym do 30 listopada 2008r., w zasadzie nie stanowiły dostawy towarów; Przedmiotem czynności jest bowiem wówczas nie sam grunt, lecz prawo do jego użytkowania w określony sposób. Sam grunt w sensie formalnoprawnym jest przedmiotem czynności, chociaż oczywiście strony faktycznie zmierzają do przeniesienia władztwa nad samym gruntem. Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 11-08-2004r. (…, Dz.U. Min. Fin. Nr 11. poz. 106), uznało oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste za świadczenie usług. W wyroku z dnia 05-10-2005r., sygn. ... Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził zaś, że „ustanowienie użytkowania wieczystego oraz jego zbycie na podst. art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jest dostawą usług”. Sąd najwyższy w uzasadnieniu postanowienia z dnia 10-02-2006r. sygn. akt III CZP 1/06, wyraził pogląd, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste jest usługą o charakterze ciągłym. W uchwale z dnia 08-01-2007r., sygn. akt I FPS 1/06 Naczelny Sąd Administracyjny uznał wszakże, że wieczyste użytkowania należy traktować jako dostawę towarów. Powyższy pogląd z powodów przedstawionych wyżej, chociaż wyrażał stan pożądany na gruncie ówczesnych przepisów budził jednak istotne wątpliwości. Trzeba podkreślić, iż istotą użytkowania wieczystego jest to, że właściciel oddaje użytkownikowi wieczystemu do użytkowania grunt, pozbawiając się władztwa nad nim i godząc się na to, że grunt będzie używał użytkownik wieczysty. Taka jest treść tego świadczenia. Wykonanie tego świadczenia w całości następuje z chwilą ustanowienia użytkowania wieczystego. Wówczas to bowiem właściciel oddaje grunt do używania i przyjmuje na siebie określone zobowiązania, mocą których zgadza się na znoszenie ograniczenia swojego prawa własności gruntu. Z dniem 1-12-2006r. ustanowienie użytkowania wieczystego zostało jednoznacznie i wyraźnie określone jako dostawa towarów. Za dostawę uznano także czynność przeniesienia prawa użytkowania wieczystego.

Na podst. art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w wypadku dostawy budynków, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, w związku z czym sprzedaż gruntu nie ma charakteru samodzielnego lecz jest związana z obiektem, który z tym gruntem jest trwale związany.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, iż zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. b (a contrario) dla stanowiącej własność dłużnika Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska …. nieruchomości gruntowej, składającej się z działek o nr ewid. 4, 5, położonych przy ul. …, w gminie …, miejscowość: …, dla którego Sąd Rejonowy w …..wydział ksiąg wieczystych, prowadzi księgę wieczystą o numerze  ….., jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT, bowiem:

1.Dłużnik Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w …. prowadzi działalność gospodarczą od dnia 14-12-2001 r. i jest zarejestrowany w KRS pod nr ….oraz jako czynny podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT pod nr NIP: …., działalnością gospodarczą wg PKD 10.51 Z - Przetwórstwo mleka i wyrób serów (i inne). Dłużnik jest podmiotem aktywnym gospodarczo.

2.Obiekty posadowione na gruncie wykazują wyeksploatowanie, gdyż w trakcie ich użytkowania dłużnik ograniczał się jedynie do bieżących remontów, a tym samym zarówno w dacie kupna, jak i eksploatacji, nie przeznaczono żadnych nakładów na ulepszenie lub modernizację.

3.Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług sprzedaż budynków, budowli oraz ich części nieobjętą zwolnieniem z podatku VAT pod warunkiem, że:

-w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

-dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ustalając stan faktyczny dotyczący opodatkowania sprzedaży podatkiem VAT należało uwzględnić treść wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14-05-25r. sygn. akt I FSK 382/14, w którym stwierdzono, że stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, pod pojęciem pierwszego zasiedlenia rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynku lub części budynku po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Cytowany przepis stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. 10 Dyrektywy UE/112, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z opodatkowania następujące transakcje: dostawę budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lita) Dyrektywy 112. Ustawa o VAT definiuje pojęcie „pierwszego zasiedlenia” w art. 2 pkt 14, natomiast Dyrektywa UE/112 posługuje się tym pojęciem, lecz go nie definiuje i nie wprowadza dodatkowych warunków określających to zasiedlenie. Należy podkreślić, że zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem unijnym, definicja „pierwszego zasiedlenia” zawarta w Dyrektywie UE/112 ma charakter autonomiczny, w związku z czym wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa Dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajecie budynku,  używanie” i w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 polskiej ustawy o VAT, wykładnia prounijna tego przepisu winna być interpretowana w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia - rozumie się użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkowania budynków, budowli lub  ich części, po wybudowaniu, jako pierwszego użytkowania budynku, budowali lub ich części należy rozumieć także posiadacza samoistnego, który jest czynnym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Uwzględniając analizę wykładni przepisów Dyrektywy UE/112 i przepisu art. 2 pkt 14 ppkt 1 ustawy o VAT, należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie pierwsze zasiedlenie nastąpiło z upływem okresu dłuższego niż 1 lata i tym samym spełniony został wymóg ustawowego zwolnienia przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 10 ppkt b ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 32 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 32 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 31 r., poz. 1540, z późn. zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że sprzedaż nieruchomości w trybie egzekucji stanowi odpłatną dostawę towarów, co oznacza, że zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, objęta jest zakresem przedmiotowym opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do  rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)     przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)     wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o  podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)     wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak  również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)     wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)     ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a  także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)     oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)     zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, budynki, budowle oraz grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż (jak również sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu) jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników majątku przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan - jako Komornik Sądowy - sprawę egzekucyjną o sygn. akt Km …., przeciwko dłużnikowi Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w …. NIP …., adres siedziby: ul. ….. W toku postępowania dokonano zajęcia przysługującego dłużnikowi prawa wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej, składającej się z działek o nr ewid. 2, 3, 1 i prawa własności budynków stanowiących odrębną nieruchomość, położonych w Gminie ….. Ponadto z uzupełnienia wniosku wynika, iż działki nr 4 i nr 5 również będą przedmiotem egzekucji. Działki o nr ewid. 4 oraz 5 stanowią własność Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej i są objęte księgą wieczystą nr …. Dłużnik ww. działki nr 4 i nr 5 nabył do prowadzenia działalności gospodarczej i wykorzystywał je do prowadzenia działalności gospodarczej. Dłużnik wykorzystywał działki nr 1, nr 2,  nr 3, nr 4 i nr 5 objęte wnioskiem do prowadzenia działalności gospodarczej dłużej niż 2 lata.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że Dłużnik jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą pod ww. adresem, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku wykorzystywanego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Dłużnika. Zatem przy dostawie w drodze licytacji komorniczej prawa własności budynków i budowli posadowionych na działkach nr 1, 2,  3, 4 i 5 wraz z prawem użytkowania wieczystego działek nr 1, 2 i 3  i prawem własności działek nr 4 i 5, położonych w Gminie ….. spełnione będą przesłanki do uznania Dłużnika za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła majątku wykorzystywanego w działalności gospodarczej Dłużnika.

W konsekwencji, dostawa w drodze licytacji komorniczej prawa własności budynków i budowli posadowionych na działkach nr 1, 2,  3, 4 i 5 wraz z prawem użytkowania wieczystego działek nr 1, 2 i 3  i prawem własności działek nr 4 i 5będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 29 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)  dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)  pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)  wybudowaniu lub

b)  ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)  w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)  dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Przepis ten ma także zastosowanie do dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 32r., poz. 503 z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jak stanowi art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z  gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak  przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a  także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co  urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od  towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od  budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie  mają one samodzielnego bytu.

Odnosząc się do planowanej w trybie egzekucji komorniczej dostawy, należy zauważyć, że decydujące dla rozstrzygnięcia, czy w przedmiotowej sprawie dla opisanej dostawy zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania jest rozstrzygnięcie kwestii, czy i kiedy względem ww. budynków/budowli nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że planowana w trybie egzekucji komorniczej dostawa prawa własności:

1.znajdujących się na działce nr 1:

-budynków, tj. budynku produkcyjno-biurowego; budynku zaplecza magazynowo-technicznego; budynku portierni i sklepu, budynku boksów magazynowych, budynku transformatora,

-budowli, tj. wiaty z blachy, ogrodzenia zakładu, dróg i placów, wiaty na  rowery,

2.znajdującej się na działkach nr 5i nr 2 budowli, tj. parkingu dla pracowników,

3.znajdujących się na działkach nr 4 i nr 3:

-budynków, tj. budynku przepompowni ścieków ze stacją zbiorczą; budynku przepompowni osadu,

-budowli, tj. osadnika pionowego wtórnego, rowu utleniającego; zbiornika regeneracji i stabilizacji osadu, zbiornika wstępnego napowietrzenia, poletka ociekowego, koryta pomiarowego, ogrodzenia oczyszczalni, dróg i placów,

nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – budynki i budowle wykorzystywane były przez dłużnika w prowadzonej działalności gospodarczej ponad 2 lata. Ponadto w trakcie ich użytkowania dłużnik ograniczał się jedynie do bieżących remontów, a tym samym zarówno w dacie kupna, jak i eksploatacji nie przeznaczono żadnych nakładów na ulepszenie lub modernizację przekraczające 30% wartości początkowej każdego z nich. Tak więc w odniesieniu do budynków i budowli zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto, jak wyżej wskazano, zgodnie z ustawą Prawo budowlane, urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Tym samym urządzenia budowlane w postaci 2 studni głębinowych znajdujących się na działce o nr ewid. 1, które są powiązane z budynkiem produkcyjno-biurowym, powinny być traktowane jako element przynależny do ww. budynku i opodatkowane według tych samych zasad, co ww. budynek. Skoro zatem dostawa budynku produkcyjno-biurowego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to  również dostawa ww. urządzeń budowlanych (studni głębinowych) będzie objęta tym zwolnieniem.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również sprzedaż gruntu w użytkowaniu wieczystym, tj. działek nr 1, 2 i 3 oraz gruntu stanowiącego własność dłużnika, tj. działek nr 4 i nr 5 z którymi związane są w sposób trwały ww.  budynki i budowle, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem, transakcja sprzedaży w drodze licytacji komorniczej prawa własności budynków i budowli posadowionych na działkach nr 1, 2,  3, 4 i 5 wraz z prawem użytkowania wieczystego działek nr 1, 2 i 3  i prawem własności działek nr 4 i 5 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Skoro planowana sprzedaż w drodze licytacji komorniczej prawa własności budynków i budowli posadowionych na działkach nr 1, 2,  3, 4 i 5 wraz z prawem użytkowania wieczystego działek nr 1, 2 i 3  i prawem własności działek nr 4 i 5 będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to badanie przesłanek i rozstrzyganie zwolnienia na podstawie innych przepisów, tj. art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy jest niezasadne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 31 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 32 r. poz. 329z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 31 r. poz. 1540 ze zm.).