Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0111.KDIB3-3.4012.583.2022.1.PJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111.KDIB3-3.4012.583.2022.1.PJ

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z (…) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, wpłynął (…) r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina jest w trakcie realizacji przedsięwzięcia pn. „(…)”. Powyższe zadanie zostanie zrealizowane przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach (…). Przedmiotem projektu jest budowa nowoczesnego obiektu infrastruktury rekreacyjnej. Powstanie tor przeznaczony do jazdy na deskorolce lub rolkach zwany popularnie skateparkiem. W ramach projektu powstanie obiekt o wymiarach 33x10 m zawierający następujące figury: (…) oraz (…). Ponadto zostanie wykonane dojście do skateparku w formie ciągu pieszego z kostki brukowej wraz z podjazdem dla wózków, oświetlenie w postaci 4 szt. lamp LED (dwa słupy), mała architektura (ławki młodzieżowe, ławki parkowe z oparciem, kosze na śmieci, stojaki na rowery, tablica z regulaminem) oraz zieleń o pow. 450 m2. Zadanie będzie obejmowało również rozbiórkę starego, drewnianego skateparku, który ze względu na bardzo zły stan techniczny nie nadaje się do użytku.

Realizacja inwestycji wpłynie na rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej w (…). Dzieci i młodzież będą mogli korzystać ze skateparku, a dorośli, w tym seniorzy zyskają miejsce do spacerów i odpoczynku.

Z tytułu realizowanego zadania Gmina nie osiągnie żadnych przychodów z uwagi na ogólnodostępny i bezpłatny charakter organizowanego przedsięwzięcia, będącego zadaniem własnym. Projekt ma służyć zaspokojeniu potrzeb lokalnej społeczności w zakresie aktywnej rekreacji oraz poprawie integracji społecznej, której niski poziom jest charakterystyczny dla większości miejscowości, gdzie niegdyś istniał PGR.

Wydatki zostaną częściowo pokryte dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej. Koszt całego projektu wynosi (…) zł. Dofinansowanie ze środków europejskich (…) zł.

Gmina zwraca się o wydanie indywidualnej interpretacji, z uwagi na fakt, iż jest ona niezbędnym elementem wniosku o płatność.

Pytanie

Czy z tytułu realizacji projektu pn. „(…)” Gmina posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od faktur dokumentujących poniesione w ramach projektu wydatki?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina uważa, iż z tytułu realizacji projektu pn. „(…)” polegającego na zapewnieniu mieszkańcom dostępu do nowoczesnego obiektu infrastruktury rekreacyjnej nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT z uwagi na brak związku poniesionych w ramach projektu wydatków ze sprzedażą opodatkowaną Gminy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym, mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei w art. 15 ust. 6 stwierdzono, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zadania własne Gminy uregulowane zostały w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Są to między innymi zadania z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz zadania z zakresu promocji.

Gmina uważa zatem, że wszystkie działania związane z realizacją projektu mieszczą się w katalogu zadań własnych, do których realizacji Gmina została powołana. Tak więc Gmina działa w tym zakresie jako organ władzy publicznej realizujący swoje zadania statutowe, a niejako podatnik podatku od towarów i usług. Ponadto Gmina nie będzie pobierała od mieszkańców żadnych opłat, a tym samym nie będzie dokonywała sprzedaży usług.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają między innymi: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Nie zostanie zatem spełniony podstawowy warunek jakim jest odpłatność świadczeń. Musi być zachowana zasada wykonywania czynności wymienionych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w zamian za wynagrodzenie, czyli transakcje muszą być wzajemne. Wynagrodzenie w zamian za odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług, musi mieć konkretny wymiar, a więc być konkretną wielkością wyrażalną w pieniądzu. Zobowiązanie podatkowe VAT występuje dopiero po ustaleniu wysokości wynagrodzenia, do którego ma zastosowanie odpowiednia stawka podatkowa.

W omawianej sytuacji Gmina nie wystąpi jako podatnik podatku od towarów i usług, ponieważ nie dojdzie do wystąpienia odpłatnych transakcji wzajemnych. W związku z powyższym , skoro Gmina realizując projekt występuje jako organ władzy publicznej, wykonuje swoje zadania własne i nie pobiera z tego tytułu opłat, to nie działa w tym zakresie jako podatnik podatku od towarów i usług, a tym samym nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U.  z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jego podmioty prawa publicznego, nawet, jeśli pobierają należności, opłaty i składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest w trakcie realizacji przedsięwzięcia pn. „(…)”. Przedmiotem projektu jest budowa nowoczesnego obiektu infrastruktury rekreacyjnej. Powstanie tor przeznaczony do jazdy na deskorolce lub rolkach zwany popularnie skateparkiem. W ramach projektu powstanie obiekt o wymiarach 33x10 m zawierający następujące figury: (…) oraz (…). Ponadto zostanie wykonane dojście do skateparku w formie ciągu pieszego z kostki brukowej wraz z podjazdem dla wózków, oświetlenie w postaci 4 szt. lamp LED (dwa słupy), mała architektura (ławki młodzieżowe, ławki parkowe z oparciem, kosze na śmieci, stojaki na rowery, tablica z regulaminem) oraz zieleń o pow. 450 m2. Zadanie będzie obejmowało również rozbiórkę starego, drewnianego skateparku, który ze względu na bardzo zły stan techniczny nie nadaje się do użytku.

Realizacja inwestycji wpłynie na rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury rekreacyjnej w (…). Dzieci i młodzież będą mogli korzystać ze skateparku, a dorośli, w tym seniorzy zyskają miejsce do spacerów i odpoczynku.

Z tytułu realizowanego zadania Gmina nie osiągnie żadnych przychodów z uwagi na ogólnodostępny i bezpłatny charakter organizowanego przedsięwzięcia, będącego zadaniem własnym.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie, jak wynika z okoliczności przedstawionego zdarzenia przyszłego, związek taki nie wystąpił, bowiem ww. zadanie inwestycyjne nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług wykonywanymi przez Gminę. Jak Państwo wskazali we wniosku, zrealizowany projekt nie będzie generował dochodów dla Gminy. Ponadto, co również wynika z opisu sprawy, realizacja ww. zadania mieści się w katalogu zadań własnych Gminy, wynikających z  ustawy o samorządzie gminnym. Oznacza to, że realizując ww. projekt nie będziecie Państwo działali w charakterze podatnika VAT.

Wobec powyższego nie przysługuje Państwu – w związku z art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione w ramach projektu pn. „(…)”.

W konsekwencji Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.