Dotyczy opodatkowania sprzedaży egzekucyjnej części działek objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.370.2022.2.PC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.370.2022.2.PC

Temat interpretacji

Dotyczy opodatkowania sprzedaży egzekucyjnej części działek objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 20 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania sprzedaży egzekucyjnej części działek objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Uzupełnił go Pan pismem z 4 października 2022 r. (data wpływu 7 października 2022 r.) na wezwanie Organu z 27 września 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jako komornik sądowy od 2020 r. prowadzi Pan przeciwko dłużnikowi (…) postępowanie egzekucyjne Km (…) i inne w toku którego egzekucja została skierowana do nieruchomości będących wyłączną własnością tego dłużnika tj.:

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 0,9966 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część wschodnia działki o pow. 0,1350 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - E9MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 0,8747 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część wschodnia działki o pow. 0,0990 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - E9MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM - obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 1,7761 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część wschodnia działki o pow. 0,0360 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - E9MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 1,3224 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część wschodnia działki o pow. 0,1300 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako E9MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 1,1279 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część północna działki o pow. 0,2140 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - U2MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 3,3485 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część północna działki o pow. 0,6200 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - U2MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 2,0689 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część wschodnia działki o pow. 0,2340 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - E9MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowany przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM - obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 1,0968 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona,użytkowana jako grunt orny. Część południowa działki o pow. 0,2250 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - U1MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego ustalono, że dłużnik od 2007 r. jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT

Na podstawie informacji uzyskanych od dłużnika i udokumentowanych w aktach postępowania egzekucyjnego w protokołach opisu i oszacowania ustalono, że wszystkie wskazane powyżej działki są wykorzystywane m.in. przez dłużnika w ramach wykonywanej przez niego działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem VAT. W związku z powyższym nieruchomości te nie są wykorzystywane wyłączne na cele działalności zwolnionej z podatku VAT. Ponadto ustalono, że wskazane powyżej nieruchomości są dzierżawione przez braci dłużnika - (…) oraz (…), rolników indywidualnych, którzy nie są podatnikami podatku VAT i wykorzystują powyższe nieruchomości w ramach wykonywanej przez siebie działalności rolniczej.

W toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego nie zdołano dotychczas ustalić, czy z tytułu nabycia w/w nieruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto nie zdołano ustalić, czy w stosunku do w/w nieruchomości dłużnik lub dzierżawcy podejmowali aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawców takie jak np. uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg dojazdowych oraz czy podejmowali działania marketingowe/reklamowe wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia w celu znalezienia przyszłego kupca.

W toku czynności opisu i oszacowania wskazanych powyżej nieruchomości dłużnik oświadczył ze sprzedaż licytacyjna wszystkich wskazanych powyżej działek będzie opodatkowana podatkiem VAT w stawce 23%.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Zgodnie z ustaleniami poczynionymi w toku postępowania egzekucyjnego Komornik ustalił, że:

dla będącej przedmiotem wniosku działki (…)objętej księgą wieczystą (…), która jest preferowana do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa wyznaczone są linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu,

dla będącej przedmiotem wniosku działki (…) objętej księgą wieczystą (…), która jest preferowana do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa wyznaczone są linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu,

dla będącej przedmiotem wniosku działki (…) objętej księgą wieczystą (…), która jest preferowana do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa wyznaczone są linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu,

dla będącej przedmiotem wniosku działki (…) objętej księgą wieczystą (…), która jest preferowana do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa wyznaczone są linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu,

dla będącej przedmiotem wniosku działki (…) objętej księgą wieczystą (…), która jest preferowana do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa wyznaczone są linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu,

dla będącej przedmiotem wniosku działki (…) objętej księgą wieczystą (…), która jest preferowana do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa wyznaczone są linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu,

dla będącej przedmiotem wniosku działki (…) objętej księgą wieczystą (…), która jest preferowana do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa wyznaczone są linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu,

dla będącej przedmiotem wniosku działki (…) objętej księgą wieczystą (…), która jest preferowana do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa wyznaczone są linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu.

Pytanie ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku

Czy sprzedaż egzekucyjna przedmiotowych nieruchomości w drodze licytacji publicznej będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonana w drodze licytacji publicznej przez komornika dostawa wszystkich wskazanych wyżej nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (jako grunty niezabudowane) w części w jakiej nieruchomości te są objęte planem zagospodarowania przestrzennego jako tereny budowlane. W tym wypadku nie są spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Nie ma też podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o VAT, a to z uwagi na fakt, że przedmiotowe nieruchomości są wykorzystywane przez dłużnika na cele prowadzonej przez niego działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem VAT, zaś dłużnik będący czynnym podatnikiem podatku VAT nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Żadna z wymienionych nieruchomości nie jest ponadto zabudowana jakimkolwiek budynkiem. Zatem o zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy o VAT również nie może być mowy.

Z kolei dokonana w drodze licytacji publicznej przez komornika dostawa wszystkich wskazanych wyżej nieruchomości, zdaniem Wnioskodawcy będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT w części w jakiej przedmiotowe nieruchomości nie są objęte planem zagospodarowania przestrzennego. W stosunku do żadnej ze wspomnianych wyżej działek (obszaru objętego działką) nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Te części nieruchomości nie stanowią zatem terenów budowlanych w myśl art. 2 ust. 33 ustawy o VAT. Są zatem terenami innymi niż tereny budowlane i z tego względu ich dostawa podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się z opodatkowania dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427, 1492 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 11 i 41) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik, w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku. Jeżeli na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą towarów, to komornik jest zobowiązany do wystawienia faktury w imieniu i na rzecz dłużnika.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle lub ich części oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kontekście powyższego, uwzględniając definicję działalności gospodarczej, należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który będzie działał w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z opisu sprawy wynika, że jako komornik sądowy prowadzi Pan przeciwko dłużnikowi postępowanie egzekucyjne Km (…) i inne w toku którego egzekucja została skierowana do nieruchomości będących wyłączną własnością tego dłużnika tj.:

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 0,9966 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część wschodnia działki o pow. 0,1350 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - E9MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 0,8747 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część wschodnia działki o pow. 0,0990 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - E9MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM - obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 1,7761 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część wschodnia działki o pow. 0,0360 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - E9MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 1,3224 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część wschodnia działki o pow. 0,1300 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako E9MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 1,1279 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część północna działki o pow. 0,2140 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - U2MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 3,3485 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część północna działki o pow. 0,6200 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - U2MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 2,0689 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona, użytkowana jako grunt orny. Część wschodnia działki o pow. 0,2340 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - E9MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowany przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM - obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

działka (…) objęta księgą wieczystą (…) o powierzchni 1,0968 ha. Przedmiotowa działka jest niezabudowana, nieogrodzona, nieutwardzona,użytkowana jako grunt orny. Część południowa działki o pow. 0,2250 ha jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako - U1MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Dla obszaru objętego przedmiotową działką nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego ustalono, że dłużnik od 2007 r. jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT. Wszystkie wskazane powyżej działki są wykorzystywane m.in. przez dłużnika w ramach wykonywanej przez niego działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem VAT. W związku z powyższym nieruchomości te nie są wykorzystywane wyłączne na cele działalności zwolnionej z podatku VAT. Wskazane powyżej nieruchomości są dzierżawione przez braci dłużnika, rolników indywidualnych, którzy nie są podatnikami podatku VAT i wykorzystują powyższe nieruchomości w ramach wykonywanej przez siebie działalności rolniczej. W toku prowadzonego postępowania egzekucyjnego nie zdołano dotychczas ustalić, czy z tytułu nabycia w/w nieruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto nie zdołano ustalić, czy w stosunku do w/w nieruchomości dłużnik lub dzierżawcy podejmowali aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawców takie jak np. uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg dojazdowych oraz czy podejmowali działania marketingowe / reklamowe wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia w celu znalezienia przyszłego kupca.

Dla działek będących przedmiotem wniosku, które są preferowana do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa wyznaczone są linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu.

Pana wątpliwości na tle przedstawionego opisu sprawy dotyczą tego, czy sprzedaż egzekucyjna przedmiotowych nieruchomości w drodze licytacji publicznej będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do transakcji sprzedaży przedmiotowych nieruchomości, należy uznać dłużnika za podatnika podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zbycie nieruchomości opisanych w złożonym wniosku nastąpi w ramach rozporządzania majątkiem wykorzystywanym w działalności prowadzonej przez dłużnika (…). Wobec tego, z tytułu transakcji sprzedaży przedmiotowych nieruchomości, dłużnik ten będzie występował w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Zatem, dostawa przez Pana, w ramach postępowania egzekucyjnego przedmiotowych nieruchomości, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa transakcja będzie dotyczyła towaru w rozumieniu ustawy oraz będzie dokonana w imieniu i na rzecz podmiotu (dłużnika), objętego dyspozycją art. 15 ustawy jako wykonującego działalność gospodarczą, a więc będącego podatnikiem. Czynność ta zatem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg właściwej stawki podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2022 r. poz. 503):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 cyt. ustawy:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Art. 15 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowi, że:

Wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza projekt planu miejscowego, zawierający część tekstową i graficzną, zgodnie z zapisami studium oraz z przepisami odrębnymi, odnoszącymi się do obszaru objętego planem, wraz z uzasadnieniem.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W planie miejscowym określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania.

Zatem o charakterze danego gruntu powinien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego istotna jest decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

W związku z powyższym, ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Podkreślić należy, że analiza powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) innych niż tereny budowlane.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że część wschodnia działek o numerach (…) oraz (…) objęte są miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako E9MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działek nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Część północna działek nr 277 oraz 280 objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako U2MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działek nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM - obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Natomiast część południowa działki nr 232 objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jako U1MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej. Pozostała część działki nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zgodne ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego ma następujące przeznaczenie MR - obszary zabudowy zagrodowej z dopuszczeniem zabudowy jednorodzinnej i usługowej, RM- obszary rolne z przewagą gleb słabych o niskiej intensywności produkcyjnej - preferowane do wielofunkcyjnego rozwoju rolnictwa. Wskazał Pan, że istnieją linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu dla części działek. Ponadto, dla działek nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Tym samym, działki nr (…) oraz (…) stanowią tereny budowlane zdefiniowane w art. 2 pkt 33 ustawy w części w jakiej zgodnie z liniami rozgraniczającymi występującymi w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod zabudowę. W związku z tym, dostawa działek nr (…) oraz (…) we wskazanej części, nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W odniesieniu do wskazanych powyżej części działek nr (…) oraz (…), które zgodnie z liniami rozgraniczającymi występującymi w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod zabudowę należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu części nieruchomości wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:  

towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W niniejszej sprawie dostawa części działek nr (…) oraz (…), które zgodnie z liniami rozgraniczającymi występującymi w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod zabudowę nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia wymienionego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jak wynika z okoliczności sprawy, dłużnik (…)  wszystkie wskazane powyżej działki wykorzystywał w ramach wykonywanej działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem VAT. A zatem dłużnik nie wykorzystywał tych nieruchomości wyłącznie do celów zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT w ciągu całego okresu ich posiadania. W konsekwencji powyższego, nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca zwolnienie przedmiotowej dostawy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem, w świetle przywołanych przepisów i okoliczności sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż części działek nr (…)  (objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego) nie będzie korzystała ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, w konsekwencji przedmiotowa sprzedaż będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług właściwą stawką podatku.

W konsekwencji, Pana stanowisko w zakresie opodatkowania sprzedaży egzekucyjnej części działek objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy sprzedaży części działek (…) oraz (…) które są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, natomiast w zakresie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą części działek nr (…) oraz (…) nie objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla których nie została wydana żadna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z  29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).