Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, wykazanego w fakturach zakupowych związanych z budową sieci kanalizacyjne... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.340.2022.1.PS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.340.2022.1.PS

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, wykazanego w fakturach zakupowych związanych z budową sieci kanalizacyjnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, wykazanego w fakturach zakupowych związanych z budową sieci kanalizacyjnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina w dniu 19 lipca 2021 r. złożyła wniosek do Programu Polski Ład o dofinansowanie projektu pn. „(…)”.

Zgodnie ze złożonym wnioskiem koszt całkowity projektu to kwota 1 820 400 zł - kwota brutto z podatkiem VAT. Kwota 1 480 000 zł - jest to kwota netto bez podatku VAT.

Poziom pomocy wynosi 69,88 % wartości kosztów i stanowi kwotę 1 272 156,59 zł.

Pozostałe środki w kwocie 548 243,41 zł to środki własne Gminy. Procentowy udział własny Wnioskodawcy w realizacji inwestycji to 30,12 %.

Zestawienie rzeczowe zadania obejmuje budowę sieci kanalizacji sanitarnej dla ścieków komunalnych o długości 1780,9 m.

Inwestorem odpowiedzialnym za zrealizowanie projektu będzie wyłącznie Gmina.

Okres realizacji zadania ETAPU II: 12 miesięcy od daty podpisania umowy na wykonanie zadania.

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura, czyli sieć kanalizacyjna będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż Gmina jako inwestor we własnym zakresie będzie realizować zadania polegające na odbiorze ścieków od podłączonych do kanalizacji nieruchomości, należących zarówno do osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych.

Z jednej strony będzie to działanie publiczne w ramach zadań własnych Gminy, których celem jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty - zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, który w ust. 1 pkt 3 wymienia zadania własne z zakresu m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

Z drugiej strony Gmina jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług VAT będzie wykonywać działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 z uwzględnieniem ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Gmina będzie zawierać we własnym zakresie z dostawcami ścieków umowy cywilnoprawne na ich odbiór. Za usługę odbioru ścieków Gmina będzie wystawiać dostawcom ścieków faktury VAT. Świadczenie usług odbioru ścieków podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT (obecnie jest to stawka 8%) - więc będzie to usługa (dostawa) podlegająca opodatkowaniu.

Wnioskodawca – inwestor, czyli Gmina, nie wykona samodzielnie robót budowlanych związanych z budową sieci kanalizacji sanitarnej. Zrealizuje je wyłoniony przez Gminę w ramach przeprowadzonego przetargu wykonawca (zwany dalej „Wykonawcą”), z którym Gmina podpisze umowę na budowę sieci kanalizacyjnej. Wykonawca za budowę sieci kanalizacyjnej wystawi Gminie jako Nabywcy faktury z należnym podatkiem VAT (który obecnie dla tego typu inwestycji wynosi 23%).

Podatek VAT znajdujący się na fakturze Wykonawcy będzie dla niego podatkiem należnym, zaś dla Inwestora – Nabywcy, czyli Gminy będzie podatkiem naliczonym.

Pytanie

Czy Gminie jako nabywcy usług budowy sieci kanalizacyjnej przysługiwać będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego (czyli w 100%), który będzie wykazany w fakturach zakupowych związanych z budową tej kanalizacji?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie jako nabywcy usług budowy sieci kanalizacyjnej przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego ( czyli w 100%), który będzie wykazany w fakturach zakupowych związanych z budową sieci kanalizacyjnej w miejscowości (...).

Stanowisko wnioskodawcy wynika z poniższego uzasadnienia.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i spełnia warunki określone w art. 15 ust. 1 ust. 2 i ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którymi Gmina wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina spełnia warunek wynikający z art. 86 ust.1, gdyż nabyte od Wykonawcy usługi w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej będą w całości wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych. Gmina po zakończeniu inwestycji będzie zawierać z osobami i podmiotami umowy cywilnoprawne na odprowadzanie ścieków. Za usługi odbioru ścieków Gmina we własnym zakresie [będzie] wystawiać faktury VAT. Świadczenie tych usług będzie sprzedażą (dostawą) opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości należnej - obecnie jest to 8%.

Określenie zaś zakresu odliczenia podatku naliczonego w całości czyli w 100% wynika z tego, że do wybudowanej sieci kanalizacyjnej, o której mowa w niniejszym wniosku nie będzie podłączona Gmina jak i jej jednostki organizacyjne, tj.: Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej i Zespół Szkolno-Przedszkolny i nie będą one korzystały z nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej. Gmina nie ma utworzonych zakładów budżetowych. Gdyby jednak w przyszłości Gmina  utworzyła nowe jednostki organizacyjne to również one nie będą korzystały z wybudowanej sieci kanalizacyjnej, o której mowa w niniejszym wniosku.

Spełnienie powyższych warunków uzasadnia odliczenie całego (w 100%) podatku naliczonego, który będzie wykazany w fakturach zakupowych związanych z tą inwestycją - czyli budową sieci kanalizacyjnej w miejscowości (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11 grudnia 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji (…).

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, wykazanego w fakturach zakupowych związanych z budową sieci kanalizacyjnej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych przez podatnika podatku VAT nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania  takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura, czyli sieć kanalizacyjna, będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak Państwo wskazali, Gmina będzie zawierać we własnym zakresie z dostawcami ścieków umowy cywilnoprawne na ich odbiór. Za usługę odbioru ścieków będą Państwo wystawiać dostawcom ścieków faktury. Świadczenie usług odbioru ścieków podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, więc będzie to usługa (dostawa) podlegająca opodatkowaniu.

Wskazali również Państwo, że do wybudowanej sieci kanalizacyjnej nie będzie podłączona Gmina oraz jej jednostki organizacyjne (tj.: Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej i Zespół Szkolno-Przedszkolny) i nie będą one korzystały z nowo wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej.

W konsekwencji będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego (100%), wykazanego w fakturach zakupowych związanych z budową sieci kanalizacyjnej. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy  zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).