Możliwość korzystania ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej pobieranych opłat parkingowych przy użyciu urządzenia s... - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.374.2022.2.MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.374.2022.2.MS

Temat interpretacji

Możliwość korzystania ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej pobieranych opłat parkingowych przy użyciu urządzenia samoobsługowego.

 Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej pobieranych opłat parkingowych przy użyciu urządzenia samoobsługowego.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 października 2022 r. (wpływ 28 października 2022 r.) oraz pismem z 26 października 2022 r. (wpływ 7 listopada 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzicie Państwo od (…). sprzedaż opłat parkingowych za pomocą kasy rejestrującej. Firma zakupiła urządzenie samoobsługowe bez kasy rejestrującej, które przyjmuje należności w bilonie oraz w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy.

W uzupełnieniu z dnia 26 października 2022 r. (wpływ 7 listopada 2022 r.), odpowiadając na zadane pytania ostatecznie doprecyzowali Państwo opis stanu faktycznego:

1) Czy pobierane opłaty za pomocą samoobsługowych urządzeń były w Państwa firmie ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2022 r.?

ODP. Nie, firma przed 1 stycznia 2022 r. nie posiadała samoobsługowego urządzenia ewidencjonującego opłaty za pomocą kasy rejestrującej. Od (…) prowadziliśmy sprzedaż opłat parkingowych za pomocą kasy fiskalnej w punkcie poboru, obsługiwanego przez pracownika, a nie za pomocą samoobsługowego urządzenia. (…) firma testowo wprowadziła urządzenie samoobsługujące bez kasy fiskalnej.

2) Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję (zapłata za usługi parkingowe pobierana przy użyciu samoobsługowego urządzenia) jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła?

ODP. Tak, z dowodów i ewidencji dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, że klient z samoobsługowego urządzenia nabywa „BILET PARKINGOWY”.

Pytanie

Czy firma ma możliwość korzystania ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r., pozycja 40 z załącznika w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Firma ma możliwość korzystania ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r., pozycja 40 z załącznika w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym;

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy,

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia;

W załączniku do ww. rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano:

w poz. 40:

Świadczenie usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w: 1) bilonie lub banknotach, lub 2) innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Jednakże z przepisu § 6 ust. 2 rozporządzenia wynika;

Jednocześnie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 - zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień - nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.

Z opisu sprawy wynika, że przed 1 stycznia 2022 r. nie posiadaliście Państwo samoobsługowego urządzenia ewidencjonującego opłaty za pomocą kasy rejestrującej. Od (…) prowadziliście Państwo sprzedaż opłat parkingowych za pomocą kasy fiskalnej w punkcie poboru, obsługiwanego przez pracownika a nie za pomocą samoobsługowego urządzenia. (…) firma testowo wprowadziła urządzenie samoobsługujące bez kasy fiskalnej.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług parkingowych stosownie do postanowień § 2 w związku z poz. 40 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas.

Ograniczenia wymienione w ww. przepisie § 6 ust. 2 rozporządzenia nie mają zastosowania w omawianej sprawie, bowiem jak wynika z opisu nie ewidencjonowali Państwo za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2022 r. pobieranych opłat za pomocą samoobsługowego urządzenia (automat płatniczy). Ewidencjonowano na kasie rejestrującej opłaty parkingowe pobierane przez pracownika. Poza tym usługi parkingowe nie zostały wymienione w przepisie § 4 ww. rozporządzenia.

Dodatkowo, jak Państwo wskazali, z dowodów i ewidencji dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, że klient z samoobsługowego urządzenia nabywa „BILET PARKINGOWY”.

Mając na uwadze powyższy opis stanu faktycznego oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 40 załącznika do niego zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży opisanych usług, tj:

1)przed dniem 1 stycznia 2022 r. nie rozpoczęliście Państwo ewidencjonowania przyjmowania opłaty za usługi parkingowe pobierane przy użyciu urządzenia samoobsługującego na kasie rejestrującej (urządzenie przyjęte do użytkowania (…) r.)

2)należność przyjmowana jest w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej),

3)z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła (z dowodów i ewidencji dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, że klient z samoobsługowego urządzenia nabywa „BILET PARKINGOWY”),

4)usługi parkingowe nie zostały wymienione w przepisie § 4 ww. rozporządzenia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz uregulowania wynikające z przepisu § 2 ust. 1 w związku z poz. 40 załącznika do rozporządzenia, stwierdzić należy, że nie macie Państwo obowiązku (do 31 grudnia 2023 r.) ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu – uzyskanego z tytułu świadczenia usług parkingowych, za które płatność pobierana jest za pomocą urządzenia samoobsługującego.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).