Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych zwrotu podatku z Wielkiej Brytanii. W odpowiedzi na wezwanie uzupełnił Pan go 23 września 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgodnie z art. 27g ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zgodnie z „Objaśnieniami podatkowymi z dnia 10 sierpnia 2021 r.” dostępnymi na stronie www.gov.pl, jako marynarz czyli osoba pracująca „poza terytorium lądowym państw” korzysta Pan z pełnej wysokości ulgi abolicyjnej co oznacza, że Pana dochód z pracy marynarza jest zwolniony z podatku dochodowego w Polsce. Ponieważ jednak pracuje Pan w firmie, której siedziba mieści się w Wielkiej Brytanii, płaci Pan tam odpowiedni podatek dochodowy, który odprowadzany jest co miesiąc z Pana pensji. Jednakże jako marynarz ma Pan możliwość uzyskania zwrotu tego podatku pod pewnymi warunkami. Dlatego jeśli udaje się Panu spełnić te warunki otrzymuje Pan przelew, który jest zwrotem podatku dochodowego zapłaconego w Wielkiej Brytanii za dany rok podatkowy.

Uzupełniając wniosek wyjaśnił Pan, że dochody od których zapłacił Pan podatek za granicą zostały uzyskane w latach 2018-2025. Odpowiadając na pytanie czy zwrot podatku zapłaconego za granicą nastąpił w tym samym roku podatkowym co jego pobranie w Wielkiej Brytanii, czy w latach następnych wskazał Pan, że zwroty nastąpiły w następujących latach:

·zwrot za 2018/19 - nastąpił w 2020 r.,

·zwrot za 2019/20 - nastąpił w 2023 r.,

·zwrot za 2020/21 - nastąpił w 2023 r.,

·zwrot za 2021/22 - nastąpił w 2023 r.,

·zwrot za 2022/23 - nastąpił w 2023 r.,

·zwrot za 2023/24 - nastąpił w 2024 r.,

·zwrot za 2024/25 - nastąpił w 2025 r.

Potwierdził Pan, że w Polsce podlegał obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zagraniczne dochody uzyskiwał Pan ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 (ze stosunku pracy). Odpowiadając na pytanie, czy do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pracy jako marynarz zgodnie z mającą zastosowanie konwencją/umową o unikaniu podwójnego opodatkowania lub Konwencją MLI miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego zaliczenia, wyjaśnił Pan, że do roku 2020 z Wielką Brytanią miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci wyłączenia z progresją. Od 1 stycznia 2020 r. miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego odliczenia.

Wyjaśnił Pan ponadto, że w zeznaniu podatkowym nie odliczał Pan podatku zapłaconego za granicą i niezwróconego w tym samym roku, ponieważ jako osoba pracująca "poza terytorium lądowym państw" skorzystał Pan z pełnej ulgi abolicyjnej i nie płacił w Polsce podatku. Dochody z pracy marynarza nie były przez Pana uzyskiwane w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochody otrzymał Pan jako marynarz pracujący na statku morskim, czyli osoba pracująca "poza terytorium lądowym państw".

Pytania

Czy zwrot podatku może Pan potraktować jako część dochodu z pracy marynarza i wtedy on również podlega w pełnej wysokości uldze abolicyjnej w Polsce? Czy też musi Pan od niego zapłacić jakiś podatek?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, zwrot podatku z Wielkiej Brytanii jest częścią Pana dochodu z pracy marynarza wykonywanej „poza terytorium lądowym państw” i dlatego podlega w pełnej wysokości uldze abolicyjnej w Polsce. Stąd w Pana ocenie nie ma Pan obowiązku odprowadzenia od niego podatku w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Z wniosku wynika, że jako marynarz czyli osoba pracująca „poza terytorium lądowym państw” korzysta Pan z pełnej wysokości ulgi abolicyjnej co oznacza, że Pana dochód z pracy marynarza jest zwolniony z podatku dochodowego w Polsce. Ponieważ jednak pracuje Pan w firmie, której siedziba mieści się w Wielkiej Brytanii, płaci Pan tam odpowiedni podatek dochodowy, który odprowadzany jest co miesiąc z Pana pensji. Jednakże jako marynarz ma Pan możliwość uzyskania zwrotu tego podatku pod pewnymi warunkami. Dlatego jeśli udaje się Panu spełnić te warunki otrzymuje Pan przelew, który jest zwrotem podatku dochodowego zapłaconego w Wielkiej Brytanii za dany rok podatkowy.

Dochody od których zapłacił Pan podatek za granicą zostały uzyskane w latach 2018-2025. Odpowiadając na pytanie czy zwrot podatku zapłaconego za granicą nastąpił w tym samym roku podatkowym co jego pobranie w Wielkiej Brytanii, czy w latach następnych wskazał Pan, że zwroty nastąpiły w następujących latach:

·zwrot za 2018/19 - nastąpił w 2020 r.,

·zwrot za 2019/20 - nastąpił w 2023 r.,

·zwrot za 2020/21 - nastąpił w 2023 r.,

·zwrot za 2021/22 - nastąpił w 2023 r.,

·zwrot za 2022/23 - nastąpił w 2023 r.,

·zwrot za 2023/24 - nastąpił w 2024 r.,

·zwrot za 2024/25 - nastąpił w 2025 r.

Potwierdził Pan, że w Polsce podlegał obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zagraniczne dochody uzyskiwał Pan ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1 (ze stosunku pracy). Odpowiadając na pytanie, czy do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pracy jako marynarz zgodnie z mającą zastosowanie konwencją/umową o unikaniu podwójnego opodatkowania lub Konwencją MLI miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego zaliczenia, wyjaśnił Pan, że do roku 2020 z Wielką Brytanią miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci wyłączenia z progresją. Od 1 stycznia 2020 r. miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego odliczenia.

W zeznaniu podatkowym nie odliczał Pan podatku zapłaconego za granicą niezwróconego w tym samym roku, ponieważ jako osoba pracująca "poza terytorium lądowym państw" skorzystał Pan z pełnej ulgi abolicyjnej i nie płacił w Polsce podatku. Dochody z pracy marynarza nie były przez Pana uzyskiwane w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dochody otrzymał Pan jako marynarz pracujący na statku morskim, czyli osoba pracująca "poza terytorium lądowym państw".

Skoro zatem – jak Pan wskazał, do uzyskiwanych z Wielkiej Brytanii dochodów zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania lub Konwencją MLI miała zastosowanie odpowiednio metoda wyłączenia z progresją - do roku 2020, a następnie metoda proporcjonalnego zaliczenia – od 1 stycznia 2020 r. , w Polsce w zakresie opodatkowania dochodów znajdowały zastosowanie odpowiednio art. 27 ust. 8 i art. 27 ust. 9 i 9a ustawy.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci wyłączenia z progresją została zawarta w art. 27 ust. 8 ustawy, na podstawie którego:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z tą metodą, dochody do opodatkowania których ma zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci wyłączenia z progresją powinny zostać uwzględnione w zeznaniu składanym za dany rok wyłącznie na potrzeby ustalenia stopy procentowej mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce. Przy zastosowaniu tej metody zagraniczny podatek nie podlega więc odliczeniu.

Metoda proporcjonalnego odliczenia została natomiast uregulowana w art. 27 ust. 9 i 9a ustawy, zgodnie z którym:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z metodą odliczenia proporcjonalnego, podatnik, który osiąga dochody z pracy najemnej za granicą jest zobowiązany do wykazania łącznych dochodów (zarówno krajowych, jak i zagranicznych) w zeznaniu, a od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej odlicza podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w obcym państwie. Odliczenie, w ramach proporcji, podatku zapłaconego w innym państwie jest obowiązkiem podatnika. Nie ma możliwości nieodliczenia podatku zapłaconego w innym państwie (nawet jeśli podatnik spodziewa się zwrotu tego podatku w latach następnych). Zatem jeśli zgodnie z właściwą umową/konwencją o unikaniu podwójnego opodatkowania lub Konwencją MLI do dochodów miała zastosowanie ta metoda unikania podwójnego opodatkowania, to podatnik zobowiązany był odliczyć zagraniczny podatek. Wyjątkiem od powyższego jest sytuacja gdy zwrot podatku nastąpi w tym samym roku, w którym został on pobrany. Wówczas – w skali danego roku podatkowego – podatek ten nie powinien być bowiem traktowany jako zapłacony w danym roku podatkowym, skoro w tym samym roku nastąpił jego zwrot.

Przechodząc do oceny skutków otrzymywanych przez Pana zwrotów podatku z Wielkiej Brytanii wskazuję, że w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych kwestię tę reguluje art. 45 ust. 3a, zgodnie z którym:

Jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

W świetle ww. przepisu skutki zwrotu zagranicznego podatku są zatem ściśle powiązane z metodą unikania podwójnego opodatkowania, która miała zastosowanie do uzyskanych przez podatnika dochodów.

Sposób postępowania ze zwróconym (jako nadpłata) zagranicznym podatkiem dochodowym jest uzależniony od tego, czy podatek ten (w roku jego zapłacenia) został odliczony od podatku polskiego (tj. gdy w umowie/konwencji zawartej z danym państwem lub Konwencji MLI przewidziano metodę zaliczenia jako metodę unikania podwójnego opodatkowania), czy też nie nastąpiło takie odliczenie z uwagi na zastosowanie metody wyłączenia z progresją.

Skutki podatkowe zwrotu podatku zapłaconego od dochodów do których miała zastosowanie metoda wyłączenia z progresją

W sytuacji gdy do uzyskiwanych przez Pana przed 2020 r. dochodów miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci wyłączenia z progresją, to zwrot zagranicznego podatku był dla Pana neutralny podatkowo. Podatek zapłacony od tych dochodów w Wielkiej Brytanii – z racji zastosowania metody wyłączenia z progresją – nie był odliczany w Polsce. Tym samym zwrot takiego podatku nie wiąże się z obowiązkiem dokonania doliczenia na podstawie art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skutki podatkowe zwrotu podatku zapłaconego od dochodów opodatkowanych przy zastosowaniu metody proporcjonalnego odliczenia

W przypadku zwrotu podatku zagranicznego od dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2020 r., w odniesieniu do których miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania w postaci proporcjonalnego odliczenia skutki tego zwrotu są uzależnione od momentu jego uzyskania.

Jak wyjaśniłem powyżej, jeśli zwrot podatku nastąpił w tym samym roku, w którym został pobrany w innym państwie, wówczas podatek ten nie powinien być traktowany jako zapłacony w danym roku podatkowym, a tym samym nie powinien być odliczany w Polsce. W konsekwencji zwrot takiego podatku w roku jego pobrania nie wiąże się z obowiązkiem dokonania doliczenia na podstawie art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeśli natomiast zwrot podatku nastąpił w kolejnym roku podatkowym / w kolejnych latach podatkowych, to w roku podatkowym, w którym nastąpił zwrot podatku uprzednio odliczonego – podatnik ma obligatoryjny obowiązek doliczyć zwróconą kwotę podatku w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym ten zwrot nastąpił. Przy czym doliczenie to dotyczy tej kwoty podatku zapłaconego za granicą, która została odliczona stosownie do treści art. 27 ust. 9 lub ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że w przypadku zwrotu podatku wcześniej odliczonego na mocy art. 27 ust. 9 lub art. 27 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma obligatoryjny obowiązek doliczyć zwróconą kwotę podatku w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym ten zwrot nastąpił.

Zatem w sytuacji gdy zwrot podatku od dochodu rozliczanego zgodnie z metodą proporcjonalnego odliczenia otrzymywał Pan dopiero w kolejnym roku/kolejnych latach to ciążył na Panu obowiązek, o którym mowa w art. 45 ust. 3a ustawy, tj. obowiązek doliczenia zwróconych kwot podatku w zeznaniach podatkowych składanych za rok, w którym ten zwrot nastąpił.

Potwierdza to wyrok z 18 września 2018 r. II FSK 2417/16 w którym Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził:

Jeśli podatnik najpierw odliczył od podatku płaconego w Polsce podatek uiszczony za granicą, a potem uzyskał jego zwrot, musi dokonać doliczenia tego podatku w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym zwrócono mu podatek. Nie jest możliwe złożenie korekty uprzednio złożonego zeznania (z uwzględnieniem zwróconego podatku) w związku z otrzymanym zwrotem podatku z zagranicy i ponowne skorzystanie z tzw. ulgi abolicyjnej.

Co istotne, wbrew Pana stanowisku, ulga abolicyjna, o której mowa w art. 27g ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do wymienionych w tym przepisie kategorii dochodów rozliczanych na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że ulga abolicyjna, o której mowa w art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania do zwrotu podatku dokonanego w następnych latach podatkowych, który powinien zostać doliczony na podstawie art. 45 ust. 3a ustawy.

Na podstawie art. 27g ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:

1)ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub

2)z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi

ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.

Zgodnie z art. 27g ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:

1)ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub

2)z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi

ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.

Zwrócony podatek nie stanowi żadnego z dochodów wymienionych w tym przepisie rozliczanych na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a ustawy. W szczególności nie można przyjąć, że zwrot podatku stanowi przychód ze stosunku pracy.

Wobec powyższego Pana stanowisko, w zakresie możliwości zastosowania ulgi abolicyjnej do podatku zwróconego z Wielkiej Brytanii uznałem za nieprawidłowe.

Końcowo odnosząc się do Pana wskazania, że nie odliczał Pan podatku zagranicznego z uwagi na skorzystanie w pełnej wysokości z ulgi abolicyjnej, wyjaśniam również, że w ramach ulgi abolicyjnej podatnik ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2.

W świetle powyższego, podatnik najpierw dokonuje obliczenia podatku na podstawie art. 27 – zatem dokonuje również odliczenia podatku zagranicznego na podstawie art. 27 ust. 9 lub 9a ustawy, i dopiero od tak ustalonej kwoty odlicza w ramach ulgi abolicyjnej kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2. Zatem w sytuacji, gdy za granicą został pobrany podatek, to w celu skorzystania z ulgi abolicyjnej podatnik w pierwszej kolejności dokonuje odliczenia podatku zagranicznego. Oznacza to, że w sytuacji gdy zapłacił Pan podatek za granicą i podatek ten nie został w tym samym roku zwrócony, to w celu skorzystania z ulgi abolicyjnej był Pan zobowiązany do odliczenia podatku zagranicznego.

Dodatkowe informacje

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do skutków podatkowych zwrotu podatku z zagranicy. W interpretacji nie oceniano sposobu opodatkowania uzyskiwanych wynagrodzeń z pracy, czy też zasadności skorzystania z ulgi abolicyjnej w odniesieniu do tych wynagrodzeń. Tutejszy organ podatkowy wydając interpretację indywidualną oparł się na przedstawionym przez Pana opisie zdarzenia, w tym wskazaniu, że w odniesieniu do uzyskiwanych dochodów miała zastosowanie metoda unikana podwójnego opodatkowania w postaci wyłączenia z progresją a następnie metoda proporcjonalnego odliczenia.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.