
Temat interpretacji
Usługi zarządzania ASI, które świadczy/zamierza świadczyć Pan na podstawie zawartej umowy na rzecz Zarządzającego Komplementariusza, mieszczą się/będą się mieściły w zakresie czynności zarządzania funduszami inwestycyjnymi wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy. W konsekwencji będą podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie ww. artykułu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 4 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT do świadczonych przez Pana usług.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
A. sp. z o.o. z siedzibą w (…), wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: (…), posiadająca numer NIP (…) jest komplementariuszem w B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ASI spółka komandytowo-akcyjna (dalej jako „Spółka”).
Zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych dotyczących zarządzania i reprezentowania spółki komandytowo-akcyjnej wobec podmiotów trzecich, prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki komandytowo-akcyjnej przysługuje każdemu komplementariuszowi, o ile statut spółki nie stanowi inaczej. Statut może odmiennie regulować zasady prowadzenia spraw spółki przez komplementariuszy. W szczególności statut może przewidywać, że prowadzenie spraw spółki powierza się tylko jednemu lub niektórym spośród komplementariuszy. W Spółce występuje wyłącznie jeden komplementariusz, którym jest A. sp. z o.o., co oznacza z prawnego punktu widzenia, że A. sp. z o.o. jest podmiotem zarządzającym Spółką oraz reprezentującym spółkę wobec podmiotów trzecich. W dalszej części wniosku A.sp. z o.o. będzie zwana „Zarządzającym Komplementariuszem”.
Spółka została zawiązana (…) w wyniku wykonania postanowień umowy inwestycyjnej z (…) zawartej, między innymi, pomiędzy Zarządzającym Komplementariuszem, C. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty oraz czterema osobami fizycznymi (dalej jako „Umowa Inwestycyjna”), w tym przez J.G. (dalej jako „Wnioskodawca”), w której to umowie ustalono, co znalazło odzwierciedlenie wskutek objęcia funkcji komplementariusza Spółki przez Zarządzającego Komplementariusza, że zarządzanie Spółką powierza się Zarządzającemu Komplementariuszowi. Wnioskodawca jest członkiem zarządu Zarządzającego Komplementariusza.
Spółka jest alternatywną spółką inwestycyjną, w rozumieniu art. 8a ust. 2 pkt 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, a jej wyłącznym przedmiotem działalności jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną. Spółka realizuje inwestycje w ramach programu inwestycyjnego realizowanego przy wsparciu Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR), który jest stroną wspomnianej Umowy Inwestycyjnej.
Zgodnie z definicją pojęcia alternatywna spółka inwestycyjna, zawartą w ustawie o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, alternatywna spółka inwestycyjna jest jedną z form alternatywnych funduszy inwestycyjnych, który jest instytucją wspólnego inwestowania a jej przedmiotem działalności jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną.
Alternatywna spółka inwestycyjna może być prowadzona w formie:
a)spółki kapitałowej (spółka z o.o., spółka akcyjna),
b)spółki komandytowej albo spółki komandytowo-akcyjnej, w których jedynym komplementariuszem jest spółka kapitałowa (spółka z o.o., spółka akcyjna).
Podmiotem zarządzającym alternatywną spółką inwestycyjną jest tzw. zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną, którego zadaniem jest zarządzanie alternatywną spółką inwestycyjną, w tym w szczególności zarządzanie portfelem inwestycyjnym oraz zarządzanie ryzykiem. Ustawa o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi przewiduje dwa rodzaje zarządzających alternatywną spółką inwestycyjną:
‒wewnętrznie zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną - w przypadku gdy alternatywna spółka inwestycyjna jest spółką kapitałową (spółka z o.o., spółka akcyjna), zarządzającym jest wtedy zatem sama alternatywna spółka inwestycyjna,
‒zewnętrznie zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną - w przypadku gdy alternatywna spółka inwestycyjna jest spółką komandytową lub spółką komandytowo-akcyjną, zarządzającym może być wyłącznie spółka kapitałowa (spółka z o.o., spółka akcyjna,) będąca komplementariuszem alternatywnej spółki inwestycyjnej.
W przedmiotowej sprawie zarządzającym alternatywną spółką inwestycyjną czyli Spółką jest Zarządzający Komplementariusz. Celem Zarządzającego Komplementariusza jest takie zarządzanie Spółką, które stworzy mechanizmy sprawnego, długofalowego i strategicznego zarządzania działalnością inwestycyjną Spółki, w związku z czym, (…) Zarządzający Komplementariusz oraz Spółka zawarli umowę o zarządzanie.
Ponieważ w Umowie Inwestycyjnej postanowiono nie tylko, że zarządzanie Spółką powierza się Zarządzającemu Komplementariuszowi ale również, że do kompetencji i obowiązków osób fizycznych będących stroną tej umowy, w tym Wnioskodawcy, należy prowadzenie działalności przez Spółkę, a Wnioskodawca posiada wiedzę, doświadczenie i kwalifikacje w zakresie rynku i transakcji venture Capital, niezbędne do zapewnienia realizacji polityki inwestycyjnej Spółki, Zarządzający Komplementariusz oraz Wnioskodawca zawarli (…) umowę, która umożliwia Zarządzającemu Komplementariuszowi sprawne i efektywne zarządzanie Spółką (dalej jako „Umowa”).
Na podstawie postanowień Umowy, Zarządzający Komplementariusz zlecił Wnioskodawcy, a Wnioskodawca zobowiązywał się świadczyć na rzecz Zarządzającego Komplementariusza usługi zarządzania Spółką obejmujące w szczególności zarządzanie portfelem inwestycyjnym Spółki i zarządzanie ryzykiem oraz dokonywanie innych czynności i działań powierzonych zarządzającym alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dalej jako „Usługi Zarządzania”). Wnioskodawca w Umowie podjął się wykonania obowiązków i świadczenia tych usług w powierzonym zakresie i na warunkach określonych w Umowie oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w najlepiej pojętym interesie Spółki.
Usługi Zarządzania, do świadczenia których Wnioskodawca zobowiązał się w Umowie obejmują w szczególności:
1) dokonywanie analiz rynkowych oraz analiz podmiotów będących potencjalnie przedmiotem inwestycji Spółki w szczególności obejmujące badanie ich zgodności z polityką inwestycyjną Spółki oraz identyfikację i ocenę ryzyka związanego z powyższymi, celem podjęcia decyzji inwestycyjnej;
2) monitorowanie rynku w celu wyszukiwania i selekcji podmiotów spełniających warunki inwestycyjne określone w polityce inwestycyjnej będących potencjalnie przedmiotem inwestycji Spółki, celem podjęcia decyzji inwestycyjnej;
3) przygotowywanie wniosków inwestycyjnych oraz przedstawianie wniosków inwestycyjnych odpowiednim organom Spółki, zgodnie z przyjętymi procedurami;
4) podejmowanie decyzji inwestycyjnych;
5) przeprowadzanie analiz ekonomicznych oraz zapewnianie i nadzorowanie sporządzania wszelkich analiz dotyczących inwestycji Spółki (tzw. analiz due diligence) w tym przez zaangażowanie zewnętrznych doradców;
6) negocjowanie warunków i zawieranie w imieniu Spółki umów mających za przedmiot inwestycje;
7) dokonywanie w imieniu Spółki czynności faktycznych i prawnych związanych z nabywaniem oraz zbywaniem instrumentów będących przedmiotem inwestycji w zgodzie ze statutem Spółki, wewnętrznymi regulacjami Spółki, przepisami prawa i Umowy Inwestycyjnej;
8) monitorowanie portfela inwestycyjnego Spółki, w tym w szczególności sposobu wykorzystania przez spółki portfelowe środków z inwestycji;
9) dokonywanie (lub zlecanie) wyceny aktywów Spółki oraz monitorowanie ryzyka związanego z portfelem inwestycyjnym Spółki;
10) negocjowanie warunków i podpisywanie w imieniu Spółki umów związanych ze zbyciem instrumentów będących przedmiotem inwestycji, w zgodzie ze statutem Spółki, wewnętrznymi regulacjami Spółki, przepisami prawa i Umową Inwestycyjną;
11) wybór, na każdym z etapów procesu inwestycyjnego, zewnętrznych doradców, o ile korzystanie z ich usług Wnioskodawca uzna za konieczne oraz współpracę i nadzorowanie takich doradców;
12) wykonywanie, w imieniu Spółki praw z posiadanych przez Spółkę instrumentów, w szczególności związanych z uprawnieniami do powoływania członków rad nadzorczych oraz członków zarządu, celem realizacji i zabezpieczenia interesów Spółki i jej akcjonariuszy;
13) reprezentowanie Spółki;
14) prowadzenie spraw Spółki, rozumiane jako bieżące zarządzanie Spółką;
15) przygotowanie i wdrażanie polityki inwestycyjnej Spółki;
16) przygotowanie i wdrażanie polityki zarządzania ryzykiem Spółki;
17) przygotowanie i wprowadzanie w życie strategii rozwoju Spółki, a także programów naprawczych i restrukturyzacyjnych, jeżeli zaistnieje taka potrzeba;
18) przygotowywanie, uchwalanie i wdrażanie aktów wewnętrznych Spółki, w tym polityki zarządzania konfliktem interesów, regulaminów, instrukcji;
19) sporządzania sprawozdań finansowych Spółki za dany rok obrotowy i przedstawiania go organom uprawnionym do ich oceny i zatwierdzania;
20) bieżącą analizę działalności Spółki;
21) zarządzanie kapitalizacją Spółki, w tym przeprowadzanie emisji i umorzeń akcji (jednostek uczestnictwa) Spółki oraz podziału dochodu Spółki;
22) utrzymywanie stałego kontaktu z inwestorami (akcjonariuszami Spółki) w tym obsługa zapytań inwestorów.
Zgodnie z postanowieniami Umowy, Wnioskodawcy z tytułu wykonywania Usług Zarządzania przysługuje miesięczne wynagrodzenie (dalej jako „Wynagrodzenie Podstawowe”). Umowa przewiduje również, że Wnioskodawcy, oprócz Wynagrodzenia Podstawowego, przysługuje również dodatkowe wynagrodzenie, które jednak do dnia złożenia niniejszego wniosku nie zostało Wnioskodawcy przyznane. W związku z powyższym, Wnioskodawca wystawiał do Zarządzającego Komplementariusza faktury VAT obejmujące comiesięczne Wynagrodzenie Podstawowe powiększone o podatek od towarów i usług naliczony przy zastosowaniu 23% stawki tego podatku.
Faktury, które Zarządzający Komplementariusz wystawiał na rzecz Spółki na podstawie umowy o zarządzanie, zawartej (…) przez Zarządzającego Komplementariusza oraz Spółkę, nie zawierały podatku od towarów i usług a wynagrodzenie, których te faktury dotyczyły były określone jako wynagrodzenie za wykonywanie usług, o których mowa jest w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako „Ustawa VAT”).
Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w fakturach, które Wnioskodawca wystawiał do Zarządzającego Komplementariusza z tytułu wykonywania Usług Zarządzania, Wnioskodawca powinien naliczać podatek od towarów i usług przy zastosowaniu 23% stawki tego podatku czy też powinien wykazywać należne mu Wynagrodzenie Podstawowe jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy VAT.
Pytanie
Czy Wnioskodawca w fakturach, które wystawiał i będzie wystawiać do Zarządzającego Komplementariusza z tytułu wykonywania Usług Zarządzania nie powinien naliczać podatku od towarów i usług przy zastosowaniu 23% stawki tego podatku tylko powinien wykazywać należne mu Wynagrodzenie Podstawowe jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Zgodnie z definicją pojęcia alternatywna spółka inwestycyjna, zawartą w ustawie o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, alternatywna spółka inwestycyjna jest jedną z form alternatywnych funduszy inwestycyjnych, który jest instytucją wspólnego inwestowania a jej przedmiotem działalności jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną.
Spółka, jest alternatywną spółką inwestycyjną, czyli jest jedną z form alternatywnych funduszy inwestycyjnych, jest prowadzona w formie spółki komandytowo-akcyjnej, w których jedynym komplementariuszem jest Zarządzający Komplementariusz.
Jak już była o tym mowa w opisie stanu faktycznego:
a)(…) Zarządzający Komplementariusz oraz Spółka zawarli umowę o zarządzanie,
b)(…) Zarządzający Komplementariusz oraz Wnioskodawca zawarli umowę, która umożliwia Zarządzającemu Komplementariuszowi sprawne i efektywne zarządzanie Spółką (w opisie stanu faktycznego jest ona nazwaną „Umową”),
c)na podstawie postanowień Umowy, Zarządzający Komplementariusz zlecił Wnioskodawcy, a Wnioskodawca zobowiązywał się świadczyć na rzecz Zarządzającego Komplementariusza usługi zarządzania Spółką obejmujące w szczególności zarządzanie portfelem inwestycyjnym Spółki i zarządzanie ryzykiem oraz dokonywanie innych czynności i działań powierzonych zarządzającym alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (w opisie stanu faktycznego jest ona nazwaną „Usługą Zarządzania”).
W związku z powyższym, aby udzielić odpowiedzi na pytanie zadane we wniosku należy rozstrzygnąć, czy Usługi Zarządzania świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy są usługami zarządzania alternatywnym funduszem inwestycyjnym, ponieważ Spółka jest właśnie alternatywnym funduszem inwestycyjnym.
W związku z tym należy zauważyć, że:
a) zakres zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 VATU, oparty jest na przepisach art. 135 ust. 1 lit. g dyrektywy 2006/112 (uprzednio art. 13 część B lit. d pkt 6 VI dyrektywy),
b) usługi polegające na „zarządzaniu”, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy VAT nie zostały w polskim prawodawstwie zdefiniowane.
Zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym, czyli zgodnie z Załącznikiem nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń 1060/2009 i (UE) nr 95/2010, zarządzanie alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi polega, w szczególności, na:
a) zarządzaniu portfelami inwestycyjnymi,
b) zarządzaniu ryzykiem,
c) administrowaniu - na które składa się: obsługa prawna i usługi w zakresie rachunkowości w zarządzaniu funduszami, zapytania klientów, wycena i wyznaczanie ceny w tym zeznania podatkowe, monitorowanie przestrzegania uregulowań, prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa i udziałów, podział dochodu, emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa i udziałów, ustalenia umowne, w tym wysyłanie świadectw, przechowywanie ksiąg.
Ponadto, funkcje realizowane w ramach „zarządzania” zostały wskazane w załączniku nr II do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (dalej: „Dyrektywa UCITS”). Jak wynika z artykułu 6 ust. 2 Dyrektywy UCITS, działalność związana z zarządzaniem UCITS obejmuje, obowiązki, o których mowa w Załączniku II. Zgodnie z Załącznikiem II do Dyrektywy UCITS, funkcje zarządzania obejmują w szczególności:
a) zarządzanie inwestycjami,
b) administrację,
c) obsługę prawną i obsługę rachunkowo-księgową w zakresie zarządzania funduszem,
d) zapytania klientów,
e) wycenę i wyznaczanie ceny,
f) monitorowanie przestrzegania uregulowań,
g) prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa,
h) wypłatę zysków,
i) emisję i umarzanie jednostek uczestnictwa,
j) rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń),
k) prowadzenie ksiąg,
l) wprowadzanie do obrotu.
Pomocne w tym zakresie mogą być orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako „TSUE”), tym bardziej, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 23 kwietnia 2018 r. I FSK 1028/16 wskazał, że państwo członkowskie nie jest upoważnione do definiowania samego pojęcia zarządzania, będącego autonomicznym pojęciem prawa europejskiego. Zatem uzasadnione, w przypadku badania czy dane usługi mieszczą się w pojęciu zarządzania, jest odwołanie się do dorobku orzeczniczego TSUE.
W orzecznictwie TSUE wskazuje się, że pojęcie zarządzania funduszami inwestycyjnymi, o którym mowa w art. 135 ust. 1 lit. g dyrektywy 2006/112 jest autonomicznym pojęciem prawa wspólnotowego, którego treść nie może być zmieniona przez państwa członkowskie (TSUE w wyroku w sprawie C- 169/04 Abbey National plc) co oznacza to, że zakres zwolnienia z VAT przewidzianego w tym przepisie dyrektywy 2006/112, a w konsekwencji zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) Ustawy VAT należy interpretować w zgodzie z prawem wspólnotowym oraz orzecznictwem TSUE.
W orzeczeniu z 4 maja 2006 r. w sprawie C-169/04 (Abbey National plc Inscape lnvestment Fund v. Commissioners of Customs and Excise) TSUE stwierdził, że: „pojęcia określone w załączniku II nie są uznawane za definicje usług zarządzania funduszem powierniczym, lecz za typowe obowiązki spółki zarządzającej”. Zdaniem TSUE, zarządzanie specjalnymi funduszami powierniczymi obejmuje usługi w zakresie administracyjnego zarządzania i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczone przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią, jeżeli tworzą one odrębną całość i - jeśli je oceniać globalnie - wypełniają funkcje specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami.
Podobnie Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 stycznia 2016 r. (sygn. akt I FSK 1915/14) stwierdził, że usługi mogą zostać uznane za usługi zarządzania funduszem, jeżeli tworzą odrębną całość i - jeśli je oceniać globalnie - są specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami. W powołanym wyroku Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził także, że nie tylko zarządzanie inwestycjami, wiążące się z wyborem i zbywaniem aktywów będących przedmiotem takiego zarządzania, lecz również usługi administracyjne i rachunkowe, takie jak obliczanie kwoty dochodów i ceny jednostek uczestnictwa lub udziałów funduszu, wycena aktywów, rachunkowość, przygotowywanie deklaracji w celu podziału dochodów, dostarczanie informacji i dokumentacji na temat rachunków okresowych i deklaracji podatkowych, statystyk i podatku VAT, a także opracowywanie prognoz przychodów wchodzą w zakres pojęcia „zarządzania” specjalnym funduszem inwestycyjnym w rozumieniu art. 13 część B lit. d pkt 6 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. WE. L. Nr 347 str. 1).
TSUE w wyroku w sprawie Abbey National (C-169/04) stwierdził, że zwolnienie z VAT dotyczące zarządzania funduszami inwestycyjnymi, poza czynnościami polegającymi na zarządzaniu zbiorowym portfelem obejmuje czynności, które polegają na zarządzaniu samymi przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, takie jak te zamieszczone w załączniku II do zmienionej dyrektywy 85/611 w rubryce „Administracja”, które są czynnościami właściwymi przedsiębiorstwom zbiorowego inwestowania.
Podsumowując powyższe, zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazanym w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy VAT podlegają usługi, które są związane ściśle z działalnością Spółki (czyli alternatywnej spółki inwestycyjnej będącej alternatywnym funduszem inwestycyjnym) i mogą one dotyczyć zarówno podstawowej działalności Spółki o charakterze inwestycyjnym, jak też bieżącej działalności Spółki jako podmiotu funkcjonującego w obrocie gospodarczym. Zatem zwolnienie to znajdzie zastosowanie do tych usług, które są specyficzne/właściwe dla funkcjonowania Spółki.
W związku z tym należy rozstrzygnąć czy Usługi Zarządzania świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy są specyficzne/właściwe dla funkcjonowania Spółki.
Jak już była o tym mowa w opisie stanu faktycznego, na podstawie postanowień Umowy, Zarządzający Komplementariusz zlecił Wnioskodawcy, a Wnioskodawca zobowiązywał się świadczyć na rzecz Zarządzającego Komplementariusza usługi zarządzania Spółką obejmujące w szczególności zarządzanie portfelem inwestycyjnym Spółki i zarządzanie ryzykiem oraz dokonywanie innych czynności i działań powierzonych zarządzającym alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (usługi te zostały nazwane w opisie stanu faktycznego „Usługami Zarządzania”), przy czym w Umowie wskazano jakiego rodzaju usługi stanowią w szczególności Usługi zarządzania.
Wobec powyższego konieczne jest rozstrzygnięcie czy Usługi Zarządzania wskazane w Umowie są specyficzne/właściwe dla funkcjonowania Spółki a tym samym czy są one usługami, o których jest mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy VAT.
Usługi Zarządzania, do świadczenia których Wnioskodawca zobowiązał się w Umowie, obejmują w szczególności:
1) dokonywanie analiz rynkowych oraz analiz podmiotów będących potencjalnie przedmiotem inwestycji Spółki w szczególności obejmujące badanie ich zgodności z polityką inwestycyjną Spółki oraz identyfikację i ocenę ryzyka związanego z powyższymi, celem podjęcia decyzji inwestycyjnej. Dokonywanie tego rodzaju analiz w celu podjęcia decyzji inwestycyjnej, do podjęcia której zobowiązany jest Wnioskodawca (patrz pkt 4 poniżej) wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie inwestycjami, zarządzanie ryzykiem oraz wycena;
2) monitorowanie rynku w celu wyszukiwania i selekcji podmiotów spełniających warunki inwestycyjne określone w polityce inwestycyjnej będących potencjalnie przedmiotem inwestycji Spółki, celem podjęcia decyzji inwestycyjnej. Dokonywanie tego rodzaju działań w celu podjęcia decyzji inwestycyjnej, do podjęcia której zobowiązany jest Wnioskodawca (patrz pkt 4 poniżej) wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie inwestycjami;
3) przygotowywanie wniosków inwestycyjnych oraz przedstawianie wniosków inwestycyjnych odpowiednim organom Spółki, zgodnie z przyjętymi procedurami. Dokonywanie tego rodzaju działań w celu podjęcia decyzji inwestycyjnej, do podjęcia której zobowiązany jest Wnioskodawca (patrz pkt 4 poniżej) wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako administrowanie, wyznaczanie cen i monitorowanie przestrzegania uregulowań;
4) podejmowanie decyzji inwestycyjnych. Podejmowanie przez Wnioskodawcę decyzji inwestycyjnych wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie inwestycjami;
5) przeprowadzanie analiz ekonomicznych oraz zapewnianie i nadzorowanie sporządzania wszelkich analiz dotyczących inwestycji Spółki (tzw. analiz due diligence) w tym przez zaangażowanie zewnętrznych doradców. Dokonywanie tego rodzaju działań wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie ryzykiem, administrowanie i monitorowanie przestrzegania uregulowań;
6) negocjowanie warunków i zawieranie w imieniu Spółki umów mających za przedmiot inwestycje. Dokonywanie tego rodzaju działań wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie inwestycjami i administrowanie (w tym obsługa prawna);
7) dokonywanie w imieniu Spółki czynności faktycznych i prawnych związanych z nabywaniem oraz zbywaniem instrumentów będących przedmiotem inwestycji w zgodzie ze statutem Spółki, wewnętrznymi regulacjami Spółki, przepisami prawa i Umowy Inwestycyjnej. Dokonywanie tego rodzaju działań wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr 1 do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie inwestycjami i administrowanie (w tym obsługa prawna);
8) monitorowanie portfela inwestycyjnego Spółki, w tym w szczególności sposobu wykorzystania przez spółki portfelowe środków z inwestycji. Dokonywanie tego rodzaju działań wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie ryzykiem, administrowanie i monitorowanie przestrzegania uregulowań;
9) dokonywanie (lub zlecanie) wyceny aktywów Spółki oraz monitorowanie ryzyka związanego z portfelem inwestycyjnym Spółki. Dokonywanie tego rodzaju działań wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako wycena i zarządzanie ryzykiem;
10) negocjowanie warunków i podpisywanie w imieniu Spółki umów związanych ze zbyciem instrumentów będących przedmiotem inwestycji, w zgodzie ze statutem Spółki, wewnętrznymi regulacjami Spółki, przepisami prawa i Umową Inwestycyjną. Dokonywanie tego rodzaju działań wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie inwestycjami, administrowanie, monitorowanie przestrzegania uregulowań, rozliczanie umów;
11) wybór, na każdym z etapów procesu inwestycyjnego, zewnętrznych doradców, o ile korzystanie z ich usług Wnioskodawca uzna za konieczne oraz współpracę i nadzorowanie takich doradców. Dokonywanie tego rodzaju działań wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako administrowanie i zarządzanie ryzykiem;
12) wykonywanie, w imieniu Spółki praw z posiadanych przez Spółkę instrumentów, w szczególności związanych z uprawnieniami do powoływania członków rad nadzorczych oraz członków zarządu, celem realizacji i zabezpieczenia interesów Spółki i jej akcjonariuszy. Dokonywanie tego rodzaju działań wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie inwestycjami oraz administrowanie;
13) reprezentowanie Spółki. Reprezentowanie Spółki jest czynnością typową dla zarządzania oraz stanowi administrowanie określone w określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS;
14) prowadzenie spraw Spółki, rozumiane jako bieżące zarządzanie Spółką. Prowadzenie spraw Spółki jest czynnością typową dla zarządzania oraz stanowi administrowanie określone w określone w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS;
15) przygotowanie i wdrażanie polityki inwestycyjnej Spółki. Tego rodzaju działanie wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie inwestycjami;
16) przygotowanie i wdrażanie polityki zarządzania ryzykiem Spółki. Tego rodzaju działanie wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie ryzykiem;
17) przygotowanie i wprowadzanie w życie strategii rozwoju Spółki, a także programów naprawczych i restrukturyzacyjnych, jeżeli zaistnieje taka potrzeba. Tego rodzaju działanie wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie inwestycjami oraz zarządzanie ryzykiem;
18) przygotowywanie, uchwalanie i wdrażanie aktów wewnętrznych Spółki, w tym polityki zarządzania konfliktem interesów, regulaminów, instrukcji. Tego rodzaju działanie wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie ryzykiem i administrowanie;
19) sporządzania sprawozdań finansowych Spółki za dany rok obrotowy i przedstawiania go organom uprawnionym do ich oceny i zatwierdzania. Tego rodzaju działanie wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie ryzykiem i administrowanie;
20) bieżącą analizę działalności Spółki. Tego rodzaju działanie wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie ryzykiem i administrowanie, zarządzanie ryzykiem oraz zarządzanie inwestycjami;
21) zarządzanie kapitalizacją Spółki, w tym przeprowadzanie emisji i umorzeń akcji (jednostek uczestnictwa) Spółki oraz podziału dochodu Spółki. Tego rodzaju działanie wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako zarządzanie inwestycjami, zarządzanie ryzykiem, administrowanie, wycenia, wypłata zysków oraz prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;
22) utrzymywanie stałego kontaktu z inwestorami (akcjonariuszami Spółki) w tym obsługa zapytań inwestorów. Tego rodzaju działanie wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony w załączniku nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS jako administrowanie, rozliczanie umów oraz zapytania klientów.
Zatem Usługa Zarządzania wykonywana przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy jest specyficzna/właściwa dla funkcjonowania Spółki oraz wpisuje się w zakres usług zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi określony załącznikiem nr I do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. oraz w załączniku nr II do Dyrektywy UCITS, a tym samym jest usługą zarzadzania alternatywnym funduszem inwestycyjnym, o którym jest mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy VAT.
W tym miejscu należy zauważyć, że TSUE w wyroku w sprawie Abbey National (C-169/04) stwierdził również, że zarządzanie funduszami jest określane w zależności od rodzaju świadczonych usług a nie w zależności od osoby świadczącej usługę.
Wynika z tego, że:
a) zwolnienie z VAT dla usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi na podstawie art. 135 ust. 1 lit. g dyrektywy 2006/112 (a w konsekwencji zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy VAT) ma charakter przedmiotowy,
b) dla zastosowania zwolnienia jest zatem decydujące, jaki jest zakres usług a nie status usługodawcy.
Oznacza to, że brak jest podstaw prawnych do tego aby zawęzić stosowanie zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy VAT ze względu na kryterium podmiotowe wyłącznie do usług świadczonych na rzecz alternatywnych funduszy inwestycyjnych (w przedmiotowej sprawie na rzecz Spółki, która jako alternatywną spółką inwestycyjną czyli jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym) przez Zarządzającego Komplementariusza ponieważ zwolnienie to ma charakter przedmiotowy, a zatem ma zastosowanie również do usług zarzadzania świadczonych przez inne podmioty, pod warunkiem, że podejmowane przez nie czynności wpisują się w katalog działań stanowiących zarządzanie alternatywnym funduszem inwestycyjnym (w przedmiotowej sprawie Spółką) objętych zwolnieniem z wskazanym w tym przepisie Ustawy VAT, co znajduje potwierdzenie w wyroku w sprawie C‑275/11 GfBk Gesellschaft fur Bursenkommunikation GmbH, w którym TSUE potwierdził możliwość stosowania zwolnienia z VAT do usług świadczonych przez osobę trzecią na rzecz spółki zarządzającej specjalnym funduszem inwestycyjnym (tj. do usług zleconych innemu podmiotowi przez spółkę zarządzającą).
W związku z powyższym, fakt, że z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę na rzecz Zarządzającego Komplementariusza usługi zarządzania Spółką obejmujące w szczególności zarządzanie portfelem inwestycyjnym Spółki i zarządzanie ryzykiem oraz dokonywanie innych czynności i działań powierzonych zarządzającym alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, Wnioskodawca wystawiał do Zarządzającego Komplementariusza, na podstawie Umowy, comiesięczne faktury obejmujące Wynagrodzenie Podstawowe Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usług Zarządzania a nie wystawiał takich faktur do Spółki (Spółka jest fakturowana przez Zarządzającego Komplementariusza) nie ma znaczenia dla uznania, że Usługi Zarządzania, świadczone przez Wnioskodawcę są przedmiotowo zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy VAT.
Udzielając zatem odpowiedzi na pytanie sformułowane w niniejszym wniosku, zdaniem Wnioskodawcy w fakturach, które wystawiał do Zarządzającego Komplementariusza i będzie wystawiać z tytułu wykonywania Usług Zarządzania, Wnioskodawca nie powinien naliczać podatku od towarów i usług przy zastosowaniu 23% stawki tego podatku, tylko powinien wykazywać należne mu Wynagrodzenie Podstawowe jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku. Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy o VAT,
zwalnia się od podatku usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych – w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Na podstawie art. 43 ust. 15 ustawy o VAT,
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:
1) czynności ściągania długów, w tym factoringu;
2) usług doradztwa;
3) usług w zakresie leasingu.
Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Jednocześnie zwrócić należy uwagę na obowiązujący od 1 stycznia 2022 r. przepis art. 43 ust. 22 ustawy, zgodnie z którym,
podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41, świadczonych na rzecz podatników, i wybrać ich opodatkowanie, pod warunkiem że:
1) jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;
2) złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego rezygnuje ze zwolnienia.
Stosownie zaś do ust. 23 ww. przepisu, również obowiązującego od 1 stycznia 2022 r.,
podatnik, o którym mowa w ust. 22, może, nie wcześniej niż po upływie 2 lat, licząc od początku okresu rozliczeniowego, od którego wybrał opodatkowanie usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41, ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku tych usług, pod warunkiem złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego zawiadomienia o rezygnacji z opodatkowania, przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego ponownie będzie korzystał ze zwolnienia.
Powyższe zmiany przepisów umożliwiają wybór opodatkowania określonych usług, które dotychczas obligatoryjnie korzystały ze zwolnienia od podatku – w tym m.in. właśnie usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi, przy czym możliwość wyboru opcji opodatkowania dotyczy wyłącznie usług świadczonych na rzecz innych podatników, przy zachowaniu warunków określonych w art. 43 ust. 22 i 23 ustawy.
Z opisu sytuacji wynika, że na podstawie postanowień Umowy, Zarządzający Komplementariusz zlecił Panu, a Pan zobowiązał się świadczyć na rzecz Zarządzającego Komplementariusza usługi zarządzania Spółką będącą alternatywną spółką inwestycyjną, obejmujące w szczególności zarządzanie portfelem inwestycyjnym Spółki i zarządzanie ryzykiem oraz dokonywanie innych czynności i działań powierzonych zarządzającym alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Pana wątpliwości dotyczą tego, czy w fakturach, które wystawiał i będzie wystawiać Pan z tytułu wykonywania Usług Zarządzania powinien wykazywać Pan należne mu Wynagrodzenie Podstawowe jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a Ustawy VAT.
W odniesieniu do kwestii, objętej zakresem pytania, należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy, uzależnione jest od łącznego spełnienia dwóch warunków:
1)przedmiotowego – świadczone usługi powinny być kwalifikowane jako usługi zarządzania oraz
2)podmiotowego – ww. usługi zarządzania powinny być świadczone w odniesieniu do funduszy inwestycyjnych, alternatywnych funduszy inwestycyjnych i zbiorczych portfeli papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia usług zarządzania. Jednakże przepis art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT stanowi implementację do krajowego porządku prawnego przepisu art. 135 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.), zgodnie z którym,
zwolnieniu od podatku VAT podlega zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie.
W kontekście ww. przepisu art. 135 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE, TSUE wielokrotnie wskazywał, że jego wykładnia powinna być dokonywana z uwzględnieniem kontekstu, w jaki się wpisuje, celów oraz układu tej dyrektywy oraz z uwzględnieniem zwłaszcza ratio legis zwolnienia, które przewiduje. TSUE przypominał ponadto, że zwolnienia od podatku stanowią wyjątki od ogólnej zasady, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie usługi świadczone odpłatnie przez podatnika, wobec czego należy dokonywać ich ścisłej wykładni. Ponadto zauważono, że zwolnienia przewidziane w art. 13 Szóstej Dyrektywy stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a zatem powinny zostać zdefiniowane z punktu widzenia prawa wspólnotowego, co ma na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich.
Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE (m.in. w sprawach C-169/04, C-275/11, C-595/13) wynika, że celem zwolnienia z opodatkowania transakcji związanych z zarządzaniem funduszami powierniczymi, przewidzianego w art. 13 część B lit. d) pkt 6 Szóstej Dyrektywy (obecnie art. 135 ust. 1 lit. g) Dyrektywy 2006/112/WE), jest w szczególności ułatwienie małym inwestorom inwestowania w papiery wartościowe za pomocą przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania. Celem pkt 6 tego przepisu jest zapewnienie neutralności podatkowej wspólnego systemu podatku VAT w kwestii wyboru między inwestowaniem bezpośrednim w papiery wartościowe, a inwestowaniem za pośrednictwem przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania. Z powyższego wynika, że transakcje, których dotyczy to zwolnienie, są typowe dla działalności, jaką wykonują przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania. Zatem art. 13 część B lit. d) pkt 6 Szóstej Dyrektywy poza czynnościami polegającymi na zarządzaniu zbiorowym portfelem obejmuje czynności, które polegają na zarządzaniu samymi przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, takie jak te zamieszczone w załączniku II do zmienionej Dyrektywy Rady 85/611/EWG z 20 grudnia 1985 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (85/611/EWG) w rubryce „Administracja”, które są czynnościami właściwymi przedsiębiorstwom zbiorowego inwestowania. Dyrektywa 85/611/EWG została zastąpiona dyrektywą 2009/65/WE z 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS).
Zgodnie z art. 6 ust. 2 Dyrektywy 2009/65/WE,
działalność związana z zarządzaniem przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) obejmuje obowiązki, o których mowa w załączniku II.
Załącznik II do tej dyrektywy określa funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem. Są to odpowiednio:
‒zarządzanie inwestycjami,
‒administracja:
a) obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;
b) zapytania klientów;
c) wycena i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe);
d) monitorowanie przestrzegania uregulowań;
e) prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;
f) wypłata zysków;
g) emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa;
h) rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);
i) prowadzenie ksiąg,
- wprowadzanie do obrotu.
Wskazana wyżej definicja zarządzania ma zastosowanie również w odniesieniu do specjalnych funduszy inwestycyjnych innych niż objęte dyrektywą UCITS. W pkt 38 wyroku w sprawie C-595/13 TSUE stwierdził, że spółki takie jak będące przedmiotem postępowania głównego, które zostały utworzone przez wielu inwestorów wyłącznie w celu zainwestowania zgromadzonego majątku w nieruchomości, nie mogą zostać uznane za przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania w rozumieniu dyrektywy UCITS. W takich okolicznościach faktycznych, tj. w odniesieniu do funduszy innych niż objętych dyrektywą UCITS, TSUE przytoczył definicję zarządzania funduszami, którą podał w wyroku C-169/04, a więc nawiązującą do dyrektywy UCITS. W ww. wyroku w sprawie C‑595/13 TSUE wskazał, że poza czynnościami polegającymi na zarządzaniu portfelem do szczególnych funkcji przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania należą funkcje administrowania samymi przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania, takie jak te wymienione w załączniku II do dyrektywy UCITS w rubryce „Administracja”. Zdaniem TSUE, nie tylko zarządzanie inwestycjami, wiążące się z wyborem i zbywaniem aktywów będących przedmiotem takiego zarządzania, lecz również usługi administracyjne i rachunkowe, takie jak obliczanie kwoty dochodów i ceny jednostek uczestnictwa lub udziałów funduszu, wycena aktywów, rachunkowość, przygotowywanie deklaracji w celu podziału dochodów, dostarczanie informacji i dokumentacji na temat rachunków okresowych i deklaracji podatkowych, statystyk i podatku VAT, a także opracowywanie prognoz przychodów wchodzą w zakres pojęcia „zarządzania” specjalnym funduszem inwestycyjnym w rozumieniu art. 13 część B lit. d) pkt 6 Szóstej Dyrektywy.
Z uwagi na powyższe przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że opisane we wniosku usługi zarządzania Spółką, które wykonuje/będzie Pan wykonywać na rzecz A. sp. z o.o. (Zarządzającego Komplementariusza), takie jak:
1) dokonywanie analiz rynkowych oraz analiz podmiotów będących potencjalnie przedmiotem inwestycji Spółki, w szczególności obejmujące badanie ich zgodności z polityką inwestycyjną Spółki oraz identyfikacja i ocena ryzyka związanego z powyższymi, celem podjęcia decyzji inwestycyjnej;
2) monitorowanie rynku w celu wyszukiwania i selekcji podmiotów spełniających warunki inwestycyjne określone w polityce inwestycyjnej będących potencjalnie przedmiotem inwestycji Spółki, celem podjęcia decyzji inwestycyjnej;
3) przygotowywanie wniosków inwestycyjnych oraz przedstawianie wniosków inwestycyjnych odpowiednim organom Spółki, zgodnie z przyjętymi procedurami;
4) podejmowanie decyzji inwestycyjnych;
5) przeprowadzanie analiz ekonomicznych oraz zapewnianie i nadzorowanie sporządzania wszelkich analiz dotyczących inwestycji Spółki, w tym przez zaangażowanie zewnętrznych doradców;
6) negocjowanie warunków i zawieranie w imieniu Spółki umów mających za przedmiot inwestycje;
7) dokonywanie w imieniu Spółki czynności faktycznych i prawnych związanych z nabywaniem oraz zbywaniem instrumentów będących przedmiotem inwestycji w zgodzie ze statutem Spółki, wewnętrznymi regulacjami Spółki, przepisami prawa i Umowy Inwestycyjnej;
8) monitorowanie portfela inwestycyjnego Spółki, w tym w szczególności sposobu wykorzystania przez spółki portfelowe środków z inwestycji;
9) dokonywanie lub zlecanie wyceny aktywów Spółki oraz monitorowanie ryzyka związanego z portfelem inwestycyjnym Spółki;
10) negocjowanie warunków i podpisywanie w imieniu Spółki umów związanych ze zbyciem instrumentów będących przedmiotem inwestycji, w zgodzie ze statutem Spółki, wewnętrznymi regulacjami Spółki, przepisami prawa i Umową Inwestycyjną;
11) wybór, na każdym z etapów procesu inwestycyjnego, zewnętrznych doradców, o ile korzystanie z ich usług Wnioskodawca uzna za konieczne oraz współpraca i nadzorowanie takich doradców;
12) wykonywanie, w imieniu Spółki praw z posiadanych przez Spółkę instrumentów, w szczególności związanych z uprawnieniami do powoływania członków rad nadzorczych oraz członków zarządu, celem realizacji i zabezpieczenia interesów Spółki i jej akcjonariuszy;
13) reprezentowanie Spółki;
14) prowadzenie spraw Spółki, rozumiane jako bieżące zarządzanie Spółką;
15) przygotowanie i wdrażanie polityki inwestycyjnej Spółki;
16) przygotowanie i wdrażanie polityki zarządzania ryzykiem Spółki;
17) przygotowanie i wprowadzanie w życie strategii rozwoju Spółki, a także programów naprawczych i restrukturyzacyjnych, jeżeli zaistnieje taka potrzeba;
18) przygotowywanie, uchwalanie i wdrażanie aktów wewnętrznych Spółki, w tym polityki zarządzania konfliktem interesów, regulaminów, instrukcji;
19) sporządzanie sprawozdań finansowych Spółki za dany rok obrotowy i przedstawianie go organom uprawnionym do ich oceny i zatwierdzania;
20) bieżąca analiza działalności Spółki;
21) zarządzanie kapitalizacją Spółki, w tym przeprowadzanie emisji i umorzeń akcji -jednostek uczestnictwa Spółki oraz podziału dochodu Spółki;
22) utrzymywanie stałego kontaktu z inwestorami - akcjonariuszami Spółki w tym obsługa zapytań inwestorów,
- mieszczą się w definicji zarządzania w rozumieniu tego określenia zdefiniowanego przez TSUE. Opisane usługi zawierają się w załączniku II do Dyrektywy 2009/65/WE. W konsekwencji, spełniony zostanie warunek przedmiotowy dla zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) dla ww. usług.
Usługi te będą podlegały zwolnieniu od podatku pod warunkiem, że spełnione będzie również kryterium podmiotowe. Drugim bowiem warunkiem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT jest warunek podmiotowy. Ww. zwolnieniu podlegają usługi zarządzania świadczone na rzecz funduszy inwestycyjnych, alternatywnych funduszy inwestycyjnych lub zbiorczych portfeli papierów wartościowych w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, a także usługi zarządzania portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych i alternatywnych funduszy inwestycyjnych, o których mowa wyżej lub ich częścią.
Pod pojęciem przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi należy rozumieć przepisy ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1523 ze zm.) – dalej jako u.f.i., a także akty wykonawcze wydane na podstawie przepisów tej ustawy.
Zgodnie z art. 1 u.f.i.,
ustawa określa zasady tworzenia i działania funduszy inwestycyjnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady prowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności przez fundusze zagraniczne i spółki zarządzające.
W myśl art. 38 ust. 1 u.f.i.,
towarzystwem funduszy inwestycyjnych może być wyłącznie spółka akcyjna z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która uzyskała zezwolenie Komisji na wykonywanie działalności określonej w art. 45 ust. 1 (zezwolenie na wykonywanie działalności przez towarzystwo).
Jak stanowi art. 39 ust. 1 u.f.i.,
siedziba zarządu towarzystwa powinna znajdować się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast art. 5 u.f.i. stanowi, że
siedzibą i adresem funduszu inwestycyjnego jest siedziba i adres towarzystwa będącego jego organem.
Z kolei, zgodnie z art. 2 pkt 9 u.f.i.,
przez „fundusz zagraniczny” rozumie się fundusz inwestycyjny otwarty lub spółkę inwestycyjną, które uzyskały zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.
Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 7 u.f.i.,
pod pojęciem „państwa członkowskiego” należy rozumieć państwo inne niż Rzeczpospolita Polska, które jest członkiem Unii Europejskiej.
U.f.i. wyraźnie rozróżnia zatem pojęcie „funduszu inwestycyjnego” oraz „funduszu zagranicznego”.
Zagraniczne alternatywne fundusze inwestycyjne zostały zdefiniowane w u.f.i. pod pojęciem „unijnego AFI”. Zgodnie z art. 2 pkt 10b u.f.i.,
przez unijny AFI rozumie się alternatywny fundusz inwestycyjny, który został zarejestrowany jako alternatywny fundusz inwestycyjny przez właściwy organ w państwie członkowskim lub uzyskał zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności jako alternatywny fundusz inwestycyjny, a w przypadku braku wymogu uzyskania zezwolenia lub rejestracji ‑ prowadząc taką działalność, ma siedzibę na terytorium państwa członkowskiego.
Natomiast na potrzeby u.f.i. za alternatywny fundusz inwestycyjny uznaje się fundusze inwestycyjne typu „specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty” oraz „fundusz inwestycyjny zamknięty” (art. 3 ust. 4 pkt 2 u.f.i.) oraz alternatywną spółkę inwestycyjną (art. 8a ust. 1 u.f.i.).
Mając powyższe na uwadze, fundusze zagraniczne oraz unijne AFI nie mieszczą się w zakresie pojęciowym „fundusze inwestycyjne, alternatywne fundusze inwestycyjne (…) w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi”, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT.
Uwzględniając powyższe, ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy o VAT mogą korzystać czynności zarządzania funduszami z siedzibą w Polsce. W konsekwencji, powyższe zwolnienie nie znajdzie zastosowania do funduszy mających siedzibę za granicą.
Działalność alternatywnych funduszy inwestycyjnych jest regulowana przepisami ww. ustawy z 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Zgodnie z art. 2 pkt 10a u.f.i.
ilekroć w ustawie jest mowa o alternatywnym funduszu inwestycyjnym – rozumie się przez to instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności, w tym w ramach wydzielonego subfunduszu, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.
W myśl art. 3 ust. 1 u.f.i.,
fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.
Jak stanowi art. 3 ust. 3 u.f.i.:
fundusz inwestycyjny prowadzi działalność, ze szczególnym uwzględnieniem interesu uczestników, przestrzegając zasad ograniczania ryzyka inwestycyjnego określonych w ustawie.
Zgodnie z art. 3 ust. 4 u.f.i.,
fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako:
1) fundusz inwestycyjny otwarty;
2) alternatywny fundusz inwestycyjny: specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty albo fundusz inwestycyjny zamknięty.
Według art. 8a ust. 1 u.f.i:
Alternatywna spółka inwestycyjna jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym, innym niż określony w art. 3 ust. 4 pkt 2.
Stosownie do art. 8a ust. 2 u.f.i.:
Alternatywna spółka inwestycyjna może prowadzić działalność w formie:
1) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej albo spółki europejskiej;
2) spółki komandytowej albo spółki komandytowo-akcyjnej, w których jedynym komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna albo spółka europejska.
W oparciu o treść art. 8a ust. 3 u.f.i:
Wyłącznym przedmiotem działalności alternatywnej spółki inwestycyjnej, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną.
Na podstawie art. 8b ust. 1 u.f.i.:
Zarządzający ASI zarządza alternatywną spółką inwestycyjną, w tym co najmniej portfelem inwestycyjnym tej spółki oraz ryzykiem.
W myśl art. 8b ust. 2 u.f.i.:
Zarządzającym ASI może być wyłącznie:
1) w przypadku określonym w art. 8a ust. 2 pkt 1 – spółka kapitałowa będąca alternatywną spółką inwestycyjną, prowadząca działalność jako wewnętrznie zarządzający ASI;
2) w przypadku określonym w art. 8a ust. 2 pkt 2 – spółka kapitałowa będąca komplementariuszem alternatywnej spółki inwestycyjnej, prowadząca działalność jako zewnętrznie zarządzający ASI.
Zgodnie z art. 70a ust. 1 u.f.i.:
Zarządzającym ASI może być wyłącznie spółka kapitałowa, o której mowa w art. 8b ust. 2, z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która uzyskała zezwolenie Komisji na wykonywanie działalności określonej w art. 70e ust. 1 (zezwolenie na wykonywanie działalności przez zarządzającego ASI).
Stosownie do art. 70a ust. 2 u.f.i.:
Na warunkach określonych w rozdziale 3, w przypadku zarządzania portfelami inwestycyjnymi o niskiej wartości, spółka kapitałowa, o której mowa w art. 8b ust. 2, z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może wykonywać działalność określoną w art. 70e ust. 1 jako zarządzający ASI bez zezwolenia Komisji, po uzyskaniu wpisu do rejestru zarządzających ASI.
Ponadto, w myśl art. 70e ust. 1 i 2 u.f.i.:
Przedmiotem działalności zarządzającego ASI może być wyłącznie zarządzanie alternatywną spółką inwestycyjną, w tym wprowadzanie tej spółki do obrotu, oraz, z zastrzeżeniem ust. 2, zarządzanie unijnym AFI, w tym wprowadzanie tych AFI do obrotu.
Zarządzanie unijnym AFI może być przedmiotem działalności wyłącznie zewnętrznie zarządzającego ASI, który uzyskał zezwolenie na wykonywanie działalności przez zarządzającego ASI.
Stosownie do art. 70g ust. 1 u.f.i.:
Zarządzający ASI może, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, z uwzględnieniem art. 75‑82 rozporządzenia 231/2013, powierzyć przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu wykonywanie czynności związanych z działalnością prowadzoną przez tego zarządzającego.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że wskazane usługi zarządzania ASI świadczy/będzie świadczył Pan na rzecz Zarządzającego Komplementariusza, przy czym oba te podmioty mają siedziby na terytorium Polski.
Zatem również przesłanka podmiotowa uprawniająca do zastosowania zwolnienia od podatku, dotycząca świadczenia opisanych usług – zostanie spełniona.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz wnioski płynące z powołanych powyżej przepisów jak również orzecznictwa TSUE należy stwierdzić, że usługi zarządzania ASI, które świadczy/zamierza świadczyć Pan na podstawie zawartej umowy na rzecz Zarządzającego Komplementariusza, mieszczą się/będą się mieściły w zakresie czynności zarządzania funduszami inwestycyjnymi wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy. W konsekwencji będą podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie ww. artykułu.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Jednocześnie, na podstawie art. 106b ust. 2 ustawy:
Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
Natomiast art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Zatem, w związku ze świadczeniem usług zarządzania ASI, zwolnionych od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy, nie jest/nie będzie Pan zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej świadczenie ww. usług. Jednakże, stosownie do ww. art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy, na żądanie nabywcy usługi (tj. Zarządzającego Komplementariusza) jest/będzie Pan zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej świadczenie ww. usług zwolnionych od podatku.
W związku z powyższym Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
