Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.311.2022.1.RM

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.311.2022.1.RM

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 czerwca 2022 r., za pośrednictwem platformy ePUAP, wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Realizują Państwo (Gmina) inwestycję na podstawie otrzymanej promesy na dofinansowanie inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład z Programu Inwestycji Strategicznych Nr (…) Polski Ład-Modernizacja i rozwój sieci oświetlenia ulicznego w (…).

Inwestycja polega na wymianie istniejących wyeksploatowanych i nieefektywnych opraw wysokoprężnych na nowoczesne oprawy ze źródłami światła typu LED oraz:

1)Wykonanie wymaganej dokumentacji nowej infrastruktury oświetlenia ulicznego wraz z uzyskaniem wymaganych: uzgodnień, pozwoleń, decyzji, dokonania zgłoszeń;

2)Budowę nowej infrastruktury oświetlenia ulicznego polegającej na dowieszeniu opraw LED na istniejących słupach sieci energetycznej;

3)Doświetlenie (…) przejść dla pieszych;

4)Wymianę/modernizację (…) szaf oświetlenia ulicznego;

5)Budowę i konfigurację systemu sterowania i zarządzania oświetleniem ulicznym;

6)Dostosowanie istniejących opraw LED do systemu zarządzania oświetleniem ulicznym;

7)Wsparcie techniczne w utrzymaniu systemu w okresie gwarancji,

8)Zamontowanie (…) opraw LED na istniejących słupach,

9)Dostosowanie (…) istniejących opraw LED do systemu sterowania,

10)Wybudowanie (…) punktów oświetleniowych wraz ze słupami i liniami zasilającymi,

11)Wybudowanie (…) punktów oświetleniowych wraz ze słupami i liniami zasilającymi w formule „zaprojektuj i wybuduj”,

12)Przebudowanie (…) opraw i słupów wraz z liniami zasilającymi,

13)Wybudowanie (…) oprawy do doświetlenia (…) przejść dla pieszych wraz ze słupami i liniami zasilającymi w formule „zaprojektuj i wybuduj”,

14)Zainstalowanie i uruchomienie inteligentnego systemu sterowania i zarządzania oświetleniem dla (…) sztuk punktów oświetleniowych.

W związku z realizacją inwestycji nie jest planowane zawieranie umów cywilno-prawnych, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W zakresie wykonywanej inwestycji nie jesteście Państwo podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (art. 15 ust. 6), gdyż podlegają Państwo odrębnym przepisom prawa.

Od wystawionych faktur nie będą Państwo odliczali podatku VAT w składanych deklaracjach VAT-7.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko, iż powyższe okoliczności nie pozwalają Państwu na odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. (...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, przy realizowanej inwestycji nie posiadają Państwo przysługującego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż powstałe składniki majątkowe tej inwestycji nie będą miały i nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności w celu uzyskiwania przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1-3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: 

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że na podstawie promesy na dofinansowanie inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład z Programu Inwestycji Strategicznych realizują Państwo projekt, który polega na wymianie wyeksploatowanych i nieefektywnych opraw wysokoprężnych na nowoczesne oprawy ze źródłami światła typu LED. Realizowana inwestycja obejmuje również wykonanie dokumentacji dla nowej infrastruktury oświetlenia ulicznego (uzyskanie wymaganych uzgodnień, pozwoleń, decyzji i  dokonania zgłoszeń), budowę nowej infrastruktury oświetlenia ulicznego (dowieszenie/zamontowanie opraw LED na istniejących słupach sieci energetycznej, wybudowanie punktów oświetleniowych wraz ze słupami i liniami zasilającymi),  wybudowanie opraw do doświetlenia przejść dla pieszych wraz ze słupami i liniami zasilającymi oraz doświetlenie przejść dla pieszych, wymianę/modernizację szaf oświetlenia ulicznego, budowę i konfigurację systemu sterowania i zarządzania oświetleniem ulicznym, dostosowanie istniejących opraw LED do systemu zarządzania oświetleniem ulicznym, wsparcie techniczne w utrzymaniu systemu w okresie gwarancji, przebudowanie opraw i słupów wraz z liniami zasilającymi oraz instalację i uruchomienie inteligentnego systemu sterowania i zarządzania oświetleniem punktów oświetleniowych.

W związku z realizacją inwestycji nie jest planowane zawieranie umów cywilno-prawnych.

Nabywane w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wydatków poniesionych w ramach opisanego projektu.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie są spełnione, gdyż Państwo realizując projekt pn. „...” nie działają w charakterze podatnika VAT, lecz w zakresie realizacji zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Jak Państwo wskazują, w związku z realizacją inwestycji nie jest planowane zawieranie umów cywilno-prawnych. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W konsekwencji nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).