Wpływ dokonywanych korekt cen transferowych na rozliczenie podatku VAT. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.113.2023.4.RK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.113.2023.4.RK

Temat interpretacji

Wpływ dokonywanych korekt cen transferowych na rozliczenie podatku VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wpływu dokonywanych korekt cen transferowych na rozliczenie podatku VAT. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 maja 2023 r. (wpływ 15 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) posiada siedzibę na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce.

Spółka należy do Grupy (…) (dalej: Grupa) zajmującej się (…). W ujęciu biznesowym Grupa (...) wyodrębnia dwa główne centra powstawania zysków, które stanowią istotne łańcuchy wartości dodanej - działalność produkcyjną oraz działalność dystrybucyjną. Wnioskodawca jest jedną ze spółek prowadzących działalność produkcyjną należących do Grupy. Wnioskodawca jest producentem kontraktowym o rozwiniętych wybranych funkcjach oraz jest głównym producentem w Grupie. Wytworzone przez Spółkę wyroby gotowe są przez nią sprzedawane do centralnej spółki dystrybucyjnej z Grupy (dalej: Spółka Dystrybucyjna). Spółka Dystrybucyjna jest spółką z ograniczoną odpowiedzialności z siedzibą w Polsce oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Wnioskodawca i Spółka Dystrybucyjna są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587; dalej: Ustawa CIT).

Spółka Dystrybucyjna, która kupuje wyroby gotowe od podmiotów produkcyjnych (w tym od Spółki), a następnie sprzedaje je na rzecz zagranicznych dystrybutorów o ograniczonych ryzykach, jest centralnym dystrybutorem / centralnym podmiotem w łańcuchu przepływu produktów w Grupie. W praktyce, całość ryzyka rynkowego jest ulokowana, co do zasady, w Spółce Dystrybucyjnej, która dysponuje odpowiednimi instrumentami oraz decyzyjnością umożliwiającą zarządzanie tym ryzykiem. Spółka Dystrybucyjna powinna konsumować straty poniesione przez podmioty produkcyjne (w tym Wnioskodawcę) oraz dystrybutorów zagranicznych, jak również wszelkie nadwyżki osiągane przez te podmioty.

Zamiarem Wnioskodawcy i Spółki Dystrybucyjnej jest kształtowanie transakcji między nimi w taki sposób, aby zarówno na etapie budżetowania / zawarcia transakcji, jak również na etapie finalnego rozliczenia transakcji, zysk osiągnięty przez Wnioskodawcę był na poziomie rynkowym. Po zakończeniu roku podatkowego lub w jego trakcie zgodnie z przyjętymi okresami rozliczeniowymi (np. miesięcznie, kwartalnie) będzie dokonywana weryfikacja rentowności (dochodowości) osiągnięta w wyniku transakcji przeprowadzanych między Wnioskodawcą i Spółką Dystrybucyjną w tym roku podatkowym lub w danym okresie rozliczeniowym w trakcie roku podatkowego. Jeżeli rentowność (dochodowość) będzie mieściła się w określonym przedziale (wyznaczonym przez benchmark), nie będą dokonywane korekty rentowności (dochodowości). Jeżeli jednak wskaźnik rentowności (dochodowości) wykroczy poza określony przedział, dokonywane będą korekty rentowności (dochodowości) i dokonywane będą dopłaty o charakterze wyrównawczym mające na celu doprowadzenie rentowności (dochodowości) Wnioskodawcy do ustalonego poziomu rentowności (dochodowości) zgodnego z wymogami wynikającymi z przeprowadzonych benchmarków, w oparciu o przepisy cen transferowych.

Wskazane wyżej korekty rentowności będą korektami cen transferowych, o których mowa w art. 11e Ustawy CIT i każdorazowo w odniesieniu do nich będą spełnione wszystkie warunki określone w art. 11e Ustawy CIT.

Możliwe są sytuacje, że w konsekwencji dokonanych korekt cen transferowych, po stronie Spółki:

  • nastąpi zwiększenie przychodów z tytułu realizowanych transakcji sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej (korekta „in plus”) i w takim przypadku Spółka wystawi odpowiedni dokument księgowy „in plus” na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, na podstawie którego Spółka Dystrybucyjna dokona na rzecz Wnioskodawcy zapłaty kwot wskazanych w tym dokumencie,
  • nastąpi zmniejszenie przychodów z tytułu realizowanych transakcji sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej (korekta „in minus”) i w takim przypadku Spółka wystawi odpowiedni dokument księgowy „in minus” na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, na podstawie którego Wnioskodawca dokona na rzecz Spółki Dystrybucyjnej zapłaty kwot wskazanych w tym dokumencie.

Wnioskodawca dokonując powyższych korekt nie będzie korygował pierwotnej ceny dostarczonych wyrobów gotowych. Korekty nie będą służyły obniżeniu lub podwyższeniu cen za wcześniejsze transakcje, lecz będą nakierowane na dostosowanie poziomu zysku osiąganego przez Spółkę w ramach całej sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej do ustalonego przez strony rynkowego poziomu rentowności. W praktyce, korekty nie będą odwoływały się do konkretnych dostaw towarów na rzecz Spółki Dystrybucyjnej i konkretnych faktur wystawionych z tego tytułu w ciągu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego (np. kwartału lub miesiąca), jak również nie będą odnosiły się wprost do cen i ilości dostarczonych wyrobów gotowych, ani żadnej innej pozycji pierwotnie wystawionych faktur. Celem korekty rentowności nie będzie również skorygowanie jakichkolwiek błędów we wcześniejszych rozliczeniach, jak również udzielenie rabatu (czy jakiejkolwiek innej obniżki ceny). Korekta ta będzie dotyczyła wyniku całej sprzedaży wyrobów gotowych dokonanej na rzecz Spółki Dystrybucyjnej w danym roku podatkowym lub innym okresie rozliczeniowym (np. kwartale lub miesiącu).

W dniu 30 grudnia 2021 r. dla Spółki została wydana decyzja o wsparciu przedsiębiorcy realizującego nową inwestycję, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752 ze zmianami) (dalej: Decyzja). Zgodnie z Decyzją wsparcie udzielone jest na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w Decyzji, określonych we wskazanych w Decyzji pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.).

W 2022 r. Spółka z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji osiągała przychody z działalności gospodarczej i przychody te uzyskiwane były na terenie określonym w Decyzji. Przychody takie Spółka będzie również osiągała w 2023 r. i w latach następnych. W odniesieniu do dochodu osiągniętego z tego tytułu Spółka korzysta i będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania CIT określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT. Spółka uzyskiwała, uzyskuje i będzie uzyskiwać w przyszłości również przychody z działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją.

Sprzedaż na rzecz Spółki Dystrybucyjnej przez Wnioskodawcę obejmowała i będzie obejmowała zarówno wyroby gotowe określone we wskazanych w Decyzji pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wytworzone na terenie wskazanym w Decyzji, jak i wyroby gotowe wytworzone w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Wskazane wyżej korekty cen transferowych będą dotyczyły zarówno transakcji sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, jak i transakcji sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. W związku z dokonywaniem korekty cen transferowych Spółka będzie wystawiać odpowiedni dokument księgowy dla całego wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, tj. sprzedaży zarówno wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, jak i wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Każdy indeks wyrobu gotowego będzie miał przypisany kod PKWIU i w oparciu o te kody będzie dzielony przychód z faktur sprzedaży i faktur korekt na przychód osiągnięty ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji i na przychód ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych podzielone w oparciu o kody PKWIU na indeksach będą podstawą do wyliczenia przez Wnioskodawcę klucza przychodowego (dalej: Klucz Przychodowy). Spółka w oparciu o tak ustalony Klucz Przychodowy dokona alokacji korekty cen transferowych z wynikiem finansowym osiągniętym ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji i ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. W oparciu o tak ustalony Klucz Przychodowy Spółka zamierza dokonywać podziału kwoty korekty cen transferowych na część dotyczącą działalności gospodarczej dotyczącej realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji (z której uzyskany dochód korzysta ze zwolnienia z opodatkowania CIT określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT) oraz na część dotyczącą pozostałej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Korekty rentowności (dochodowości) nie będą się wiązały z jakimkolwiek świadczeniem ze strony Spółki Dystrybucyjnej na rzecz Wnioskodawcy bądź ze strony Wnioskodawcy na rzecz Spółki Dystrybucyjnej.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 3)

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że korekty cen transferowych przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji mogą zostać udokumentowane odpowiednią notą księgową, a nie fakturą lub fakturą korygującą oraz Wnioskodawca nie powinien ich uwzględniać w swoich rozliczeniach podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że korekty cen transferowych przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji mogą zostać udokumentowane odpowiednią notą księgową, a nie fakturą lub fakturą korygującą oraz Wnioskodawca nie powinien ich uwzględniać w swoich rozliczeniach podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa (art. 8 ust. 1 Ustawy VAT).

W ocenie Wnioskodawcy, korekty cen transferowych mające na celu dostosowanie poziomu zysku osiąganego przez Spółkę w ramach całej sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej do ustalonego przez strony rynkowego poziomu rentowności nie stanowią czynności opodatkowanych VAT, gdyż nie mieszczą się w katalogu czynności opodatkowanych określonych w art. 5 Ustawy VAT.

Przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznanie danej czynności za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu przepisów o podatku VAT wymaga spełnienia następujących przesłanek:

1)istnienie co najmniej dwóch podmiotów w ramach danego stosunku prawnego, z których jeden będzie świadczył usługi, drugi zaś będzie ich beneficjentem;

2)stosunek prawny łączący usługodawcę i usługobiorcę opiera się na zasadzie wzajemności;

3)istnienie ścisłego i bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniem usługodawcy a otrzymanym przez niego wynagrodzeniem, opartym na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami.

Aby zatem daną czynność uznać za świadczenie usługi, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia. Czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Aby można było mówić o odpłatnym świadczeniu usługi musi wystąpić bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu. Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Zatem dostawa towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są wykonane odpłatnie oraz gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem (odbiorcą) istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Dokonanie korekty rentowności opisanej w zdarzeniu przyszłym nie spełnia wskazanych wyżej warunków. Należy podkreślić, że korekta rentowności Spółki jest dokonywana na podstawie art. 11e Ustawy CIT a jej wartość kalkulowana jest jako różnica pomiędzy rzeczywistą rentownością Spółki a docelowym, zgodnym z rynkowym poziomem rentowności. Korekta cen transferowych polegająca na wyrównaniu (in plus lub in minus) zakładanego poziomu rentowności nie będzie wiązała się żadną czynnością wzajemną. Korekta dochodowości nie ma więc wprost bezpośredniego związku z żadną dostawą towaru czy świadczeniem usług, które potencjalnie mogłoby podlegać opodatkowaniu VAT. Dokonywane przez Spółkę rozliczenia w ramach Grupy nie stanowią więc ani dostawy towarów, ani też świadczenia usług w rozumieniu przepisów Ustawy VAT.

W ocenie Wnioskodawcy brak jest podstaw do uznania, że korekta rentowności powinna stanowić wynagrodzenie za dostawę towaru bądź wykonanie usługi. Korekta dochodowości skutkująca przekazaniem środków pomiędzy Spółką i Spółką Dystrybucyjną nie jest uzależniona od wykonania jakichkolwiek działań, lecz należy ją rozumieć jako formę zagwarantowania określonego poziomu rentowności. Na Wnioskodawcy ciąży obowiązek przeprowadzania transakcji z podmiotami powiązanymi na warunkach rynkowych, co oznacza, że rentowność Spółki z tytułu transakcji z podmiotami powiązanymi musi pozostawać na ustalonym poziomie, mieszczącym się w przedziale wyznaczonym na podstawie analizy rentowności osiąganej przez porównywalne niepowiązane podmioty, pełniące analogiczne role, ponoszące analogiczne ryzyka oraz angażujące analogiczne aktywa.

W ocenie Wnioskodawcy korekty rentowności, których zamierza dokonywać Spółka nie należy również kwalifikować jako korekty cen towarów sprzedanych przez Spółkę do Spółki Dystrybucyjnej. Korekty cen transferowych nie mają wpływu na zmianę podstawy opodatkowania transakcji dokonywanych pomiędzy stronami w trakcie danego okresu rozliczeniowego. Korekty te nie będą bowiem bezpośrednio związane z wysokością wynagrodzenia za poszczególne świadczenia realizowane pomiędzy Spółką a Spółką Dystrybucyjną. Korekcie podlegać będzie wyłącznie rentowność Spółki, bez przyporządkowania korekt do poszczególnych transakcji. Wyrównanie rentowności nie wynika w żadnym przypadku z przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, a kwoty otrzymane przez Spółkę z tytułu takiego wyrównania nie stanowią wyrównania czy korekty należnej zapłaty za towar (wyrób gotowy). Korekty rentowności nie odnoszą się przy tym również do konkretnych faktur wystawionych w danym okresie rozliczeniowym z tytułu dokonanej sprzedaży na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, jak również nie odwołują się do ceny czy ilości dostarczonych towarów ani żadnej innej pozycji pierwotnie wystawionych faktur. Korekta ta będzie dotyczyła wyniku całej sprzedaży wyrobów gotowych dokonanej na rzecz Spółki Dystrybucyjnej w danym roku podatkowym lub innym okresie rozliczeniowym (np. kwartale lub miesiącu). Korekty rentowności nie będą wynikały ponadto ze zmiany warunków handlowych poszczególnych transakcji i nie będą związane z udzieleniem rabatu czy obniżką lub opustem ceny, nie będą one premią czy bonusem. W związku z powyższym, korekty rentowności nie mogą w żaden sposób zostać uznane za korektę podstawy opodatkowania dla poszczególnych zrealizowanych już dostaw towarów.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że zgodnie z art. 106j ust. 1 Ustawy VAT podatnik wystawia fakturę korygującą w przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

  • podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
  • dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  • dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  • stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury korygujące należy wystawiać wyłącznie wskutek zdarzeń wskazanych w art. 106j ust. 1 Ustawy VAT. Natomiast w przedstawionym zdarzeniu przyszłym z całą pewnością nie zajdzie żadne ze zdarzeń wskazanych w tym przepisie. W konsekwencji korekty cen transferowych, które planuje dokonywać Wnioskodawca nie powinny być dokumentowane fakturą korygującą.

Na poparcie swojego stanowiska, Wnioskodawca zwraca uwagę, że zagadnienie wpływu korekty cen transferowych na podatek VAT było również przedmiotem raportu z 18 kwietnia 2018 r. (VEG No 71 REV2) przygotowanego przez Grupę Ekspercką ds. VAT działającą przy Komisji Europejskiej (VAT Expert Group). Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym w tym raporcie, prawidłowe traktowanie podatku VAT zależy od tego, czy istnieje bezpośredni związek z początkową dostawą. W przypadku braku bezpośredniego związku z początkową dostawą oraz braku umownego zobowiązania do dokonania płatności z tytułu korekty cen transferowych, zakłada się, że celem płatności korygującej jest osiągnięcie uzgodnionej marży zysku, co nie jest transakcją podlegającą opodatkowaniu, ani wynagrodzeniem podlegającym opodatkowaniu, tym samym jest poza zakresem VAT (strona 7 raportu). Ponadto, o ile w umowie nie uzgodniono inaczej, biorąc pod uwagę złożoność korekt cen transferowych dla celów podatku VAT, zalecane jest traktowanie wszystkich rodzajów korekt cen transferowych jako będących poza zakresem VAT dla transakcji B2B, w których wszystkie strony mają pełne prawo do odliczenia podatku VAT. Korekta cen transferowych niekoniecznie powinna skutkować korektą cen dla celów podatku VAT, nawet jeżeli korekta zysku może być pośrednią konsekwencją zakupu lub sprzedaży towarów i poniesienia innych kosztów. W związku z tym, korekty cen transferowych nie prowadzą do „nowej” transakcji podlegającej opodatkowaniu ani nie korygują wcześniejszej transakcji. Korekty cen transferowych nie powinny i generalnie nie mogą być bezpośrednio powiązane z poprzednią transakcją. O ile nie istnieje postanowienie umowne wymagające modyfikacji pierwotnie należnego wynagrodzenia, nawet w przypadku, gdy istnieje możliwość ustalenia bezpośredniego powiązania, korekty cen transferowych należy w praktyce uznać za będące poza zakresem podatku VAT, w przypadku, gdy obie strony są podatnikami posiadającymi pełne prawo do odliczenia podatku VAT (strony 8-9 raportu).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, korekty cen transferowych, które Spółka planuje dokonywać w zakresie opisanym w zdarzeniu przyszłym są zdarzeniami pozostającymi poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie będą one wywoływały żadnych skutków na gruncie podatku VAT, tj. Spółka nie powinna uwzględniać tych korekt w swoich rozliczeniach VAT (jako odpłatnego świadczenia usługi lub odpłatnej dostawy towarów) i nie powinna korygować rozliczeń VAT za wcześniejsze poszczególne okresy rozliczeniowe (jako korekta podstawy opodatkowania dokonanych wcześniej dostaw towarów). W konsekwencji planowane korekty cen transferowych nie powinny być dokumentowane fakturami lub fakturami korygującymi, lecz powinny być dokumentowane odpowiednimi dokumentami księgowymi, np. notą księgową. Taką formę dokumentowania potwierdzają też Objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych z 31 marca 2021 r. Nr 2: Korekta cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT (art. 23q ustawy o PIT), zgodnie z którymi: „przepisy ustawy o CIT nie przesądzają, jakim dokumentem księgowym powinna zostać dokonana korekta cen transferowych (w tym KCT11e). Korygowanie cen transferowych może następować w szczególności na podstawie:

  • noty księgowej (debetowej albo kredytowej) korygującej zbiorczo przychody lub koszty podmiotu powiązanego w odniesieniu do danej transakcji kontrolowanej (bez odnoszenia się do konkretnej faktury / noty),
  • zbiorczej faktury korygującej,
  • faktury korygującej konkretną fakturę / pozycję z faktury z okresu rozliczeniowego (...) W sytuacji gdy korekta cen transferowych nie powoduje zmiany wynagrodzenia z tytułu dokonanych transakcji - konkretnych dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotów powiązanych - natomiast ma na celu dostosowanie poziomu rentowności spółki do poziomu rynkowego, taka korekta pozostaje poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, tj. nie podlega temu podatkowi. W konsekwencji nie jest dokumentowana fakturą VAT”.

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają liczne interpretacje indywidualne. Przykładowo:

1)w interpretacji Dyrektora KIS z 14 lutego 2022 r. nr 0114-KDIP4-3.4012.771.2021.2.DS stwierdzono, że: „wystawienie dokumentu korygującego in plus, aby wyrównać dochodowość Spółki, wynikać będzie z ustalonego pomiędzy stronami poziomu rentowności zgodnie z zasadami określania cen transferowych i pozostaje bez wpływu na rozliczenia podatku od towarów i usług prowadzone przez Spółkę, ponieważ wyrównanie do ustalonego poziomu dochodowości pozostaje bez wpływu na zakres opodatkowania sprzedawanych towarów. W świetle powyższego, nie zachodzi również obowiązek korygowania wysokości podstawy opodatkowania, gdyż wyrównanie dochodowości nie ma związku ze zmianą kwoty należnej z tytułu dostaw konkretnych towarów, lecz potrzeby wyrównania dochodowości”.

2)w interpretacji Dyrektora KIS z 8 lutego 2022 r. nr 0114-KDIP4-3.4012.767.2021.1.IG za w pełni prawidłowe uznano stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „korekty dochodowości (rentowności) nie stanowią czynności opodatkowanych VAT, gdyż nie mieszczą się w katalogu czynności opodatkowanych określonych w art. 5 ustawy o VAT. Dokonywane przez Spółkę rozliczenia w ramach Grupy nie stanowią bowiem ani dostawy towarów, ani też świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. (...) Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że czynność wyrównania poziomu dochodowości (korekta dochodowości) oraz dokonania z tego tytułu płatności wyrównawczych pomiędzy Spółką a Spółką zależną nie stanowi zdarzenia mającego wpływ na wysokość podstawy opodatkowania z tytułu wykonanych wcześniej transakcji. Korekta dochodowości stanowi więc czynność pozostającą poza zakresem opodatkowania VAT”.

3)w interpretacji Dyrektora KIS z 26 sierpnia 2021 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.232.2021.2.MR potwierdzono, że: „planowany przez Wnioskodawcę sposób rozliczeń, polegający na wyrównaniu zidentyfikowanych odchyleń od ceny rynkowej nie powinno być dokumentowane fakturami VAT, a innym dokumentem księgowym, np. notą księgową. Brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla dokumentowania tej czynności notą księgową pozostającą bez wpływu na rozliczenia podatku VAT. Wobec tego, wystawiona nota będzie dokumentem, który w świetle regulacji prawnych umożliwi udokumentowanie Korekty Dochodowości”.

4)w interpretacji Dyrektora KIS z 24 sierpnia 2021 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.297.2021.2.APR potwierdzono, że: „wyrównanie dochodowości będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem, tym samym brak będzie podstaw do wystawienia faktury VAT dokumentującej takie zdarzenie (...). Tym samym korekty rentowności transakcji nie powinny być dokumentowane fakturami, a innym dokumentem księgowym, np. notą księgową. (...) Przepisy krajowe nie określają dokumentu jakim powinna zostać udokumentowana korekta rentowności transakcji (korekta dochodowości). Nie jest tym dokumentem faktura, jednak nic nie wskazuje, że nie może nim być np. nota księgowa. Wobec tego, wystawiona nota będzie dokumentem, który w świetle regulacji prawnych umożliwi udokumentowanie przedmiotowej korekty”.

5)w interpretacji Dyrektora KIS z 23 czerwca 2020 r. nr 0113-KDIPT1-2.4012.324.2020.2.IR za w pełni prawidłowe uznano stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „Biorąc pod uwagę, że planowane korekty będą dotyczyć całkowitej rentowności Spółki, tj. nie będą ona bezpośrednio związane z konkretnymi transakcjami wewnątrz Grupy, zdaniem Wnioskodawcy korekty te należy traktować jako zdarzenia niepodlegające opodatkowaniu VA T (ustawa o VAT nie powinna mieć zastosowania). W związku z powyższym, ze względu na to, że faktury zarezerwowane są wyłącznie do dokumentowania zdarzeń podlegających VAT, zdaniem Wnioskodawcy omawiane korekty powinny być dokumentowane odpowiednimi dokumentami księgowymi, np. notą księgową (nie zaś fakturą czy fakturą korygującą)”.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie zajętego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powołanego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest zatem określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy,

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy,

podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka należy do Grupy (...) zajmującej się (…). W ujęciu biznesowym Grupa (...) wyodrębnia dwa główne centra powstawania zysków, które stanowią istotne łańcuchy wartości dodanej - działalność produkcyjną oraz działalność dystrybucyjną. Są Państwo jedną ze spółek prowadzących działalność produkcyjną należących do Grupy i producentem kontraktowym o rozwiniętych wybranych funkcjach oraz głównym producentem w Grupie. Wytworzone przez Państwa wyroby gotowe są przez Państwa sprzedawane do centralnej spółki dystrybucyjnej z Grupy (Spółka Dystrybucyjna). Spółka Dystrybucyjna jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Wnioskodawca i Spółka Dystrybucyjna są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Spółka Dystrybucyjna, która kupuje wyroby gotowe od podmiotów produkcyjnych (w tym od Spółki), a następnie sprzedaje je na rzecz zagranicznych dystrybutorów o ograniczonych ryzykach, jest centralnym dystrybutorem / centralnym podmiotem w łańcuchu przepływu produktów w Grupie. W praktyce, całość ryzyka rynkowego jest ulokowana, co do zasady, w Spółce Dystrybucyjnej, która dysponuje odpowiednimi instrumentami oraz decyzyjnością umożliwiającą zarządzanie tym ryzykiem. Spółka Dystrybucyjna powinna konsumować straty poniesione przez podmioty produkcyjne (w tym Państwa) oraz dystrybutorów zagranicznych, jak również wszelkie nadwyżki osiągane przez te podmioty.

Zamiarem Wnioskodawcy i Spółki Dystrybucyjnej jest kształtowanie transakcji między nimi w taki sposób, aby zarówno na etapie budżetowania / zawarcia transakcji, jak również na etapie finalnego rozliczenia transakcji, zysk osiągnięty przez Państwa był na poziomie rynkowym. Po zakończeniu roku podatkowego lub w jego trakcie zgodnie z przyjętymi okresami rozliczeniowymi (np. miesięcznie, kwartalnie) będzie dokonywana weryfikacja rentowności (dochodowości) osiągnięta w wyniku transakcji przeprowadzanych między Państwem i Spółką Dystrybucyjną w tym roku podatkowym lub w danym okresie rozliczeniowym w trakcie roku podatkowego. Jeżeli rentowność (dochodowość) będzie mieściła się w określonym przedziale (wyznaczonym przez benchmark), nie będą dokonywane korekty rentowności (dochodowości). Jeżeli jednak wskaźnik rentowności (dochodowości) wykroczy poza określony przedział, dokonywane będą korekty rentowności (dochodowości) i dokonywane będą dopłaty o charakterze wyrównawczym mające na celu doprowadzenie rentowności (dochodowości) Wnioskodawcy do ustalonego poziomu rentowności (dochodowości) zgodnego z wymogami wynikającymi z przeprowadzonych benchmarków, w oparciu o przepisy cen transferowych.

Wskazane wyżej korekty rentowności będą korektami cen transferowych, o których mowa w art. 11e Ustawy CIT i każdorazowo w odniesieniu do nich będą spełnione wszystkie warunki określone w art. 11e Ustawy CIT.

Możliwe są sytuacje, że w konsekwencji dokonanych korekt cen transferowych, po stronie Spółki:

  • nastąpi zwiększenie przychodów z tytułu realizowanych transakcji sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej (korekta „in plus”) i w takim przypadku Spółka wystawi odpowiedni dokument księgowy „in plus” na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, na podstawie którego Spółka Dystrybucyjna dokona na rzecz Państwa zapłaty kwot wskazanych w tym dokumencie,
  • nastąpi zmniejszenie przychodów z tytułu realizowanych transakcji sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej (korekta „in minus”) i w takim przypadku Spółka wystawi odpowiedni dokument księgowy „in minus” na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, na podstawie którego dokonają Państwo na rzecz Spółki Dystrybucyjnej zapłaty kwot wskazanych w tym dokumencie.

Dokonując powyższych korekt nie będą Państwo korygować pierwotnej ceny dostarczonych wyrobów gotowych. Korekty nie będą służyły obniżeniu lub podwyższeniu cen za wcześniejsze transakcje, lecz będą nakierowane na dostosowanie poziomu zysku osiąganego przez Państwa w ramach całej sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej do ustalonego przez strony rynkowego poziomu rentowności. W praktyce, korekty nie będą odwoływały się do konkretnych dostaw towarów na rzecz Spółki Dystrybucyjnej i konkretnych faktur wystawionych z tego tytułu w ciągu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego (np. kwartału lub miesiąca), jak również nie będą odnosiły się wprost do cen i ilości dostarczonych wyrobów gotowych, ani żadnej innej pozycji pierwotnie wystawionych faktur. Celem korekty rentowności nie będzie również skorygowanie jakichkolwiek błędów we wcześniejszych rozliczeniach, jak również udzielenie rabatu (czy jakiejkolwiek innej obniżki ceny). Korekta ta będzie dotyczyła wyniku całej sprzedaży wyrobów gotowych dokonanej na rzecz Spółki Dystrybucyjnej w danym roku podatkowym lub innym okresie rozliczeniowym (np. kwartale lub miesiącu).

Korekty rentowności (dochodowości) nie będą się wiązały z jakimkolwiek świadczeniem ze strony Spółki Dystrybucyjnej na rzecz Wnioskodawcy bądź ze strony Wnioskodawcy na rzecz Spółki Dystrybucyjnej.

Wskazali Państwo również, że 30 grudnia 2021 r. została dla Państwa wydana decyzja o wsparciu przedsiębiorcy realizującego nową inwestycję, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Zgodnie z Decyzją wsparcie udzielone jest na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w Decyzji, określonych we wskazanych w Decyzji pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W 2022 r. Spółka z realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji osiągała przychody z działalności gospodarczej i przychody te uzyskiwane były na terenie określonym w Decyzji. Przychody takie Spółka będzie również osiągała w 2023 r. i w latach następnych. Sprzedaż na rzecz Spółki Dystrybucyjnej przez Państwa obejmowała i będzie obejmowała zarówno wyroby gotowe określone we wskazanych w Decyzji pozycjach PKWiU, wytworzone na terenie wskazanym w Decyzji, jak i wyroby gotowe wytworzone w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Wskazane wyżej korekty cen transferowych będą dotyczyły zarówno transakcji sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, jak i transakcji sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. W związku z dokonywaniem korekty cen transferowych Spółka będzie wystawiać odpowiedni dokument księgowy dla całego wyniku finansowego osiągniętego ze sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Spółki Dystrybucyjnej, tj. sprzedaży zarówno wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji, jak i wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Każdy indeks wyrobu gotowego będzie miał przypisany kod PKWIU i w oparciu o te kody będzie dzielony przychód z faktur sprzedaży i faktur korekt na przychód osiągnięty ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji i na przychód ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. Przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych podzielone w oparciu o kody PKWIU na indeksach będą podstawą do wyliczenia przez Wnioskodawcę Klucza Przychodowego. Spółka w oparciu o tak ustalony Klucz Przychodowy dokona alokacji korekty cen transferowych z wynikiem finansowym osiągniętym ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej w zakresie określonym w Decyzji i ze sprzedaży wyrobów gotowych wytworzonych w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją. W oparciu o tak ustalony Klucz Przychodowy Spółka zamierza dokonywać podziału kwoty korekty cen transferowych na część dotyczącą działalności gospodarczej dotyczącej realizacji nowej inwestycji określonej w Decyzji oraz na część dotyczącą pozostałej działalności gospodarczej, tj. działalności gospodarczej prowadzonej w zakresie nieobjętym Decyzją.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii określenia, czy opisane korekty cen transferowych pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a w konsekwencji mogą zostać udokumentowane odpowiednią notą księgową, a nie fakturą lub fakturą korygującą oraz czy nie powinni ich Państwo uwzględniać w swoich rozliczeniach podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do tych wątpliwości należy zauważyć, że opodatkowaniu VAT podlegają tylko takie zdarzenia gospodarcze w ramach, których świadczeniu jednej strony (dostawie towarów bądź świadczeniu usługi) odpowiada świadczenie wzajemne drugiej strony tj. odpłatność (w praktyce rozumiane najczęściej jako wynagrodzenie pieniężne otrzymywane w zamian za dostarczone towary lub wykonane usługi).

W konsekwencji uznanie, że dane zdarzenie gospodarcze stanowić będzie czynność podlegającą VAT jako dostawa towarów lub wykonanie usługi, wymaga tego, aby między stronami doszło do powstania stosunku prawnego, w ramach którego wyraźnie określony zostanie:

  • przedmiot świadczenia, będący przejawem aktywności gospodarczej jednej ze stron (tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarem, lub świadczenie usługi mogące stanowić działanie, powstrzymanie się od działania bądź tolerowanie czynności lub sytuacji),
  • wynagrodzenie stanowiące korzyść, którą ma otrzymać od drugiej ze stron będącej beneficjentem świadczenia, oraz
  • aby możliwe było stwierdzenie, że pomiędzy świadczeniami istnieje bezpośredni związek, pozwalający na uznanie, że świadczenia te mają wzajemny charakter.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy ww. korekty nie będą korygowały pierwotnej ceny dostarczonych wyrobów gotowych. Korekty nie będą służyły obniżeniu lub podwyższeniu cen za wcześniejsze transakcje, będą nakierowane na dostosowanie poziomu zysku osiągniętego przez Państwa w ramach całej sprzedaży wyrobów na rzecz Spółki Dystrybucyjnej do ustalonego poziomu rentowności.

Dodatkowo wskazali Państwo, że korekty nie będą odwoływały się do konkretnych dostaw towarów na rzecz Spółki Dystrybucyjnej i konkretnych faktur wystawionych z tego tytułu w ciągu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego (np. kwartału lub miesiąca), jak również nie będą odnosiły się wprost do cen i ilości dostarczonych wyrobów gotowych, ani żadnej innej pozycji pierwotnie wystawionych faktur. Celem korekty rentowności nie będzie również skorygowanie jakichkolwiek błędów we wcześniejszych rozliczeniach, jak również udzielenie rabatu (czy jakiejkolwiek innej obniżki ceny). Korekta ta będzie dotyczyła wyniku całej sprzedaży wyrobów gotowych dokonanej na rzecz Spółki Dystrybucyjnej w danym roku podatkowym lub innym okresie rozliczeniowym (np. kwartale lub miesiącu).

Wskazali Państwo również, że Korekty rentowności (dochodowości) nie będą się wiązały z jakimkolwiek świadczeniem ze strony Spółki Dystrybucyjnej na Państwa rzecz bądź z Państwa strony na rzecz Spółki Dystrybucyjnej.

Należy zatem stwierdzić, że skoro dokonywane korekty cen transferowych nie odnoszą się do konkretnych dostaw towarów z konkretnego okresu rozliczeniowego i nie odnoszą się do konkretnych faktur dokumentujących sprzedaż oraz nie powodują one zmiany indywidualnych cen sprzedawanych wyrobów gotowych, to dokonywane korekty rentowności stanowią zdarzenia niemające wpływu na rozliczenie podatku VAT.

Dokonywane przez Państwa korekty rentowności nie będą wiązały się z czynnościami wzajemnymi - nie będą wiązały się z jakimkolwiek świadczeniem ze strony Spółki Dystrybucyjnej na Państwa rzecz bądź ze strony Państwa na rzecz Spółki Dystrybucyjnej.

Tym samym ww. korekty rentowności nie będą stanowiły wynagrodzenia za usługi w rozumieniu ustawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, jak również nie będą stanowiły wynagrodzenia za dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym będą zdarzeniami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W kwestii sposobu dokumentowania opisanych we wniosku rozliczeń należy wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy,

podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Z powyższych przepisów wynika, że faktury są dokumentami sformalizowanymi. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla w sposób prawidłowy zdarzenie gospodarcze. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy, mają znaczenie dowodowe.

Z kolei art. 106j ust. 1 ustawy,

w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2) (uchylony)

3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Z wyżej wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie podwyższenia ceny, stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

W analizowanej sprawie należy wskazać, że w związku z korektami cen transferowych dot. dokonywanych dostaw towarów nie ulegną korekcie – obniżeniu/podwyższeniu ceny towarów zbywanych przez Państwa w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Ponadto – jak już wyżej stwierdzono – opisana we wniosku weryfikacja rozliczeń będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, tym samym nie będzie podstaw do wystawienia faktury VAT dokumentującej takie zdarzenie, bowiem – jak wynika z cyt. art. 106b ust. 1 ustawy – faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. Tym samym planowany przez Państwa sposób rozliczeń, nie powinien być dokumentowany fakturą VAT, a innym dokumentem księgowym, np. notą księgową.

Wskazać należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej upoważnienia w żadnym zakresie nie regulują kwestii wystawiania not księgowych. Noty księgowe stanowią dokumenty księgowe na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.), a nie przepisów dotyczących podatku VAT.

Reasumując, planowany przez Państwa sposób rozliczeń nie powinien być dokumentowany fakturami VAT, a innym dokumentem księgowym, np. notą księgową. Brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT dla dokumentowania tej czynności notą księgową pozostającą bez wpływu na rozliczenia podatku VAT. Wobec tego, wystawiona nota będzie dokumentem, który w świetle regulacji prawnych umożliwi udokumentowanie opisanych rozliczeń.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja stanowi udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 3 wniosku), natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytania nr 1 i 2 wniosku) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).