Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.17.2023.1.LK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.17.2023.1.LK

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Projekt pn. „(…)” jest realizowany w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020.

Wnioskodawcą projektu była Gmina (…). Projekt zmierza do poprawy konkurencyjności miejscowości (…) poprzez budowę obiektu, który poprawi warunki korzystania z rekreacji oraz aktywnego wypoczynku na wodzie.

Inwestycja realizowana będzie na działce będącej Państwa własnością o numerze (…) w obrębie geodezyjnym (…).

W zakres projektu wchodzi:

  • Roboty przygotowawcze, w tym roboty pomiarowe,
  • Budowa altany prostokątnej o wymiarach 5,66 x 6,18 m. o konstrukcji drewnianej z pokryciem z blachodachówki na deskowaniu pełnym. Konstrukcja drewniana szlifowana i impregnowana lakierobejcą w kolorze jasnobrązowym. Nawierzchnię altany stanowić będzie kostka betonowa grubości 6 cm na podsypce cementowo-piaskowej.
  • Budowa altany ośmiokątnej o max wymiarach 5,99 x 5,99 m. o konstrukcji drewnianej z pokryciem z blachodachówki na deskowaniu pełnym. Konstrukcja drewniana szlifowana i impregnowana lakierobejcą w kolorze jasnobrązowym. Nawierzchnię altany stanowić będzie kostka betonowa grubości 6 cm na podsypce cementowo- piaskowej. Wewnątrz przewidziano wykonanie stołu (1 kpl.) na środku i ławek drewnianych (7 kpl.), zamocowanych do ażurowej konstrukcji altany.
  • Mała architektura obejmująca dostawę i montaż koszy parkowych stalowych na śmieci w ilości 2 kpl. oraz tablicy informacyjnej z regulaminem (1 kpl.)
  • Zakup 5 kajaków wraz z 5-cioma kompletami wioseł i 10-ma kamizelkami ratunkowymi.

Celem projektu jest poprawa konkurencyjności miejscowości (…) w oczach mieszkańców i turystów jako miejsca wypoczynku, prowadzenia działalności gospodarczej i zamieszkania poprzez utworzenie punktu postoju kajakarzy nad rzeką (…), który poprawi warunki korzystania z rekreacji oraz aktywnego wypoczynku na wodzie.

Rezultatem projektu będzie wzrost konkurencyjności obszaru LGD „(…)” w zakresie rekreacji.

Zakres projektu jest niezbędny do osiągnięcia zamierzonego celu. Podniesienie konkurencyjności obszaru wymaga inwestycji w ogólnodostępne niekomercyjne obiekty turystyczne na terenie, które poprzez swoje położenia sprzyja rozwojowi rekreacji i aktywnemu wypoczynkowi.

Całkowity koszt projektu wynosi 83 259,41 zł, w tym koszt kwalifikowalny to 83 259,41 zł i dofinansowanie to 52 977,00 zł.

Projekt realizowany jest od 1 czerwca 2022 r. do 31 stycznia 2023 r.

Powstały w wyniku realizacji projektu majątek będzie własnością Gminy.

Wydatki poniesione na wyżej wymienioną inwestycję nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Realizując jednak powyższe zadanie nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT w związku z brzmieniem art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług przez Gminę w ramach projektu wystawiane będą na Gminę.

Projekt pn. „(…)” należy do zadań własnych gminy (t. j. Dz. U. z 2022 r.  poz. 559 ze zm.), zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Towary i usługi zakupione w ramach przedmiotowej inwestycji nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie udostępniana mieszkańcom i turystom nieodpłatnie.

Pytanie

Czy w wyżej opisanym zaistniałym stanie faktycznym Gmina jako podatnik VAT oraz podmiot figurujący w ewidencji płatników podatku VAT ma możliwość odzyskania podatku VAT, wynikającego z kosztów poniesionych przez Gminę w związku z realizacją opisanego zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, ze względu na fakt, że Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, traktuje się podatek VAT jako koszt kwalifikowany. Na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a także ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 29 października 2010 r. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wskazaliście Państwo, że realizowany projekt mieścił się w obszarze zadań własnych Gminy, a więc w zakresie, w którym Gminy nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług. Gmina realizowała Projekt (czynny podatnik podatku VAT), ale nie czyniła czynności podlegających opodatkowaniu, a więc nie istniał związek poniesionych wydatków na realizację przedmiotowego projektu ze świadczeniem usług opodatkowanych VAT.

W związku z tym Gminie nie przysługuje prawo zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu „(…)”. Nie będzie także możliwe odzyskanie podatku naliczonego poprzez jego zwrot w trybie przewidzianym w Rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust. 4. wymienionego rozporządzenia. W związku z powyższym Gmina realizując projekt nie może odzyskać podatku VAT i dlatego podatek ten jest kosztem kwalifikowanym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołane przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl natomiast art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 10 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z okoliczności sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Realizujecie Państwo projekt pn. „(…)” w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego PROW na lata 2014-2020. W zakres projektu wchodzi: roboty przygotowawcze, w tym roboty pomiarowe; budowa altany prostokątnej o wymiarach 5,66 x 6,18 m., budowa altany ośmiokątnej o max wymiarach 5,99 x 5,99 m.; mała architektura obejmująca dostawę i montaż koszy parkowych stalowych na śmieci oraz tablicy informacyjnej z regulaminem, zakup 5 kajaków wraz z 5-cioma kompletami wioseł i 10-ma kamizelkami ratunkowymi. Rezultatem projektu będzie wzrost konkurencyjności obszaru LGD „(…)” w zakresie rekreacji. Powstały w wyniku realizacji projektu majątek będzie własnością Gminy. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług przez Gminę w ramach projektu wystawiane będą na Państwa. Projekt należy do zadań własnych gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Towary i usługi zakupione w ramach przedmiotowej inwestycji nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie udostępniana mieszkańcom i turystom nieodpłatnie.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odzyskania podatku VAT w ramach realizacji operacji pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, należy wskazać, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie zostaną spełnione. Realizowana inwestycja związana jest z wykonywaniem przez Państwa zadań własnych, a ponoszone z tego tytułu wydatki na towary i usługi nabyte w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Nie będziecie Państwo wykorzystywali przedmiotu projektu do świadczenia czynności opodatkowanych VAT. Powstała w ramach powyższego projektu infrastruktura będzie udostępniana mieszkańcom i turystom nieodpłatnie.

Skoro będziecie Państwo realizować projekt w ramach zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym i nie będziecie ponosić wydatków w związku z prowadzoną w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług działalnością gospodarczą, to nabywając towary i usługi nie będziecie działać w charakterze podatnika VAT.

Zatem w przypadku realizowanej inwestycji brak jest związku nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi w konsekwencji czego nie będzie Państwu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania (zwrotu) różnicy tego podatku z tytułu realizacji operacji pn. „(…)”.

Dodatkowe informacje

Zauważyć należy, iż pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. Tym samym nie odnieśliśmy się do tego czy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.   

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).