
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 0% w odniesieniu do otrzymywanych zaliczek z tytułu dostawy Koła Widokowego na rzecz Spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Polsce.
Zgodnie z wpisem do KRS, przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest:
1.68.20.Z Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi,
2.68.31.Z - Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami,
3.68.32.Z - Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie,
4.43.12.Z - Przygotowanie terenu pod budowę,
5.25.11.Z - Produkcja konstrukcji metalowych i ich części,
6.41.10.Z - Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków,
7.70.10.Z - Działalność firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
8.64.20.Z - Działalność holdingów finansowych,
9.64.19.Z - Pozostałe pośrednictwo pieniężne,
10.64.92.Z - Pozostałe formy udzielania kredytów.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługę rekreacyjną polegającą na organizacji przejazdów kołem widokowym (dalej: „Koło Widokowe”). Wnioskodawca odpowiada za profesjonalną obsługę klientów, sprzedaż biletów oraz regularną konserwację i serwisowanie Koła Widokowego. Koło Widokowe jest własnością Wnioskodawcy. Koło Widokowe jest obiektem o dużych gabarytach, osiągającym wysokość ponad 43 metrów. Składa się z 36 klimatyzowanych gondoli.
W dniu (…) 2025 r. Wnioskodawca zawarł umowę sprzedaży Koła Widokowego (dalej: „Umowa Sprzedaży”), na mocy której własność Koła Widokowego zostanie przeniesiona na spółkę z siedzibą w USA (dalej: „Kupujący”).
Umowa Sprzedaży przewiduje dostawę Koła na warunkach Ex Works (Incoterms 2020) - Gdańsk. Cena sprzedaży została ustalona w wysokości kilku milionów EUR, a jej płatność została podzielona na (…) części. Część płatności ma charakter zaliczkowy (dalej: „Zaliczki”) i powinna zostać zrealizowana przed dokonaniem dostawy Koła Widokowego. Pierwsza z tych płatności powinna zostać zrealizowana w terminie 10 dni od dnia zawarcia Umowy Sprzedaży (dalej: „Pierwsza Zaliczka”).
Dostawa Koła Widokowego będzie wieloetapowym procesem, który może trwać dłużej niż pół roku. Z uwagi na wielkość i charakter obiektu, jego wysyłkę będzie poprzedzał demontaż. Następnie, Koło Widokowe zostanie przewiezione do Niderlandów, gdzie zostanie poddane inspekcji i modernizacji. Dopiero po ich zakończeniu Koło Widokowe zostanie przetransportowane drogą morską do USA.
W Umowie Sprzedaży został uregulowany wstępny harmonogram dostawy Koła Widokowego, w którym poszczególne etapy dostawy zostały przypisane do kolejnych tygodni. Zgodnie z tym harmonogramem dostawa Koła Widokowego będzie obejmowała m.in. następujące etapy:
- demontaż (tygodnie: 1 i 2);
- transport do fabryki w Niderlandach (tydzień: 3);
- inspekcję i modernizację w Niderlandach (tygodnie: 4 - 14);
- przygotowanie do wysyłki (tydzień: 15);
- wysyłkę do USA (tygodnie: 16 - 21);
- rozładunek kontenerów w USA (tydzień: 22).
Ramy czasowe uregulowane w ww. harmonogramie mają charakter orientacyjny i mogą się zmienić. Opisany wyżej proces dostawy Koła Widokowego nie został jeszcze rozpoczęty. W efekcie, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, iż od końca miesiąca, w którym nastąpi zapłata Pierwszej Zaliczki do momentu wysyłki Koła Widokowego do USA upłynie okres dłuższy niż 6 miesięcy. Niewykluczone jest również, że analogiczny okres minie pomiędzy końcem miesiąca (miesięcy) zapłaty kolejnych Zaliczek a wysyłką Koła Widokowego do USA.
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, ze względu na specyfikę realizacji opisanej dostawy, w przypadku gdy wywóz Koła Widokowego poza terytorium UE i/lub otrzymanie przez Wnioskodawcę dokumentu, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy o VAT nastąpi po upływie 6 miesięcy, liczonych od końca miesiąca otrzymania Pierwszej Zaliczki lub kolejnych Zaliczek, Wnioskodawca będzie uprawniony - na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT - do zastosowania stawki VAT 0% w odniesieniu do tych Zaliczek?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, ze względu na specyfikę realizacji opisanej dostawy, w przypadku gdy wywóz Koła Widokowego poza terytorium UE i/lub otrzymanie przez Wnioskodawcę dokumentu, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy o VAT nastąpi po upływie 6 miesięcy, liczonych od końca miesiąca otrzymania Pierwszej Zaliczki lub kolejnych Zaliczek, Wnioskodawca będzie uprawniony - na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT - do zastosowania stawki VAT 0% w odniesieniu do tych Zaliczek.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy przez eksport towarów, rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Artykuł 2 pkt 1 ustawy stanowi: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Natomiast art. 2 pkt 5 ustawy stanowi: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy: W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
Przy czym, w myśl art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy, dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
W świetle art. 41 ust. 7 ustawy, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
Natomiast według art. 41 ust. 8 ustawy, przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.
Na mocy art. 41 ust. 9 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.
Jednocześnie na podstawie art. 41 ust. 9a ustawy, jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.
Przy czym zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy, przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
Tak więc, w przypadku otrzymania zaliczki z tytułu transakcji stanowiącej eksport towarów w rozumieniu ustawy, stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie wówczas, gdy wywóz towaru nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę i w tym terminie podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku zaś, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż wskazany w art. 41 ust. 9a ustawy, podatnik może zastosować stawkę 0% w odniesieniu do otrzymanej zaliczki jedynie w sytuacji, gdy wywóz w terminie późniejszym uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługę rekreacyjną polegającą na organizacji przejazdów Kołem Widokowym. Wnioskodawca odpowiada za profesjonalną obsługę klientów, sprzedaż biletów oraz regularną konserwację i serwisowanie Koła Widokowego. Koło Widokowe jest własnością Wnioskodawcy. Koło Widokowe jest obiektem o dużych gabarytach, osiągającym wysokość ponad 43 metrów. Składa się z 36 klimatyzowanych gondoli.
W dniu (…) 2025 r. Wnioskodawca zawarł Umowę Sprzedaży na mocy której własność Koła Widokowego zostanie przeniesiona na Kupującego.
Umowa Sprzedaży przewiduje dostawę Koła na warunkach Ex Works (Incoterms 2020) - Gdańsk. Cena sprzedaży została ustalona w wysokości kilku milionów EUR, a jej płatność została podzielona na (…) części. Część płatności ma charakter zaliczkowy i powinna zostać zrealizowane przed dokonaniem dostawy Koła Widokowego. Pierwsza Zaliczka z tych płatności powinna zostać zrealizowana w terminie 10 dni od dnia zawarcia Umowy Sprzedaży.
Dostawa Koła Widokowego będzie wieloetapowym procesem, który może trwać dłużej niż pół roku. Z uwagi na wielkość i charakter obiektu, jego wysyłkę będzie poprzedzał demontaż. Następnie, Koło Widokowe zostanie przewiezione do Niderlandów, gdzie zostanie poddane inspekcji i modernizacji. Dopiero po ich zakończeniu Koło Widokowe zostanie przetransportowane drogą morską do USA.
W Umowie Sprzedaży został uregulowany wstępny harmonogram dostawy Koła Widokowego, w którym poszczególne etapy dostawy zostały przypisane do kolejnych tygodni. Zgodnie z tym harmonogramem dostawa Koła Widokowego będzie obejmowała m.in. następujące etapy:
- demontaż (tygodnie: 1 i 2);
- transport do fabryki w Niderlandach (tydzień: 3);
- inspekcję i modernizację w Niderlandach (tygodnie: 4 - 14);
- przygotowanie do wysyłki (tydzień: 15);
- wysyłkę do USA (tygodnie: 16 - 21);
- rozładunek kontenerów w USA (tydzień: 22).
Ramy czasowe uregulowane w ww. harmonogramie mają charakter orientacyjny i mogą się zmienić. Opisany wyżej proces dostawy Koła Widokowego nie został jeszcze rozpoczęty. W efekcie, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, iż od końca miesiąca, w którym nastąpi zapłata Pierwszej Zaliczki do momentu wysyłki Koła Widokowego do USA upłynie okres dłuższy niż 6 miesięcy. Niewykluczone jest również, że analogiczny okres minie pomiędzy końcem miesiąca (miesięcy) zapłaty kolejnych Zaliczek a wysyłką Koła Widokowego do USA.
W przypadku przekroczenia ww. 6-miesięcznego terminu, niespełnione zostaną warunki zastosowania stawki 0% podatku VAT w eksporcie towarów, o których mowa w art. 41 ust. 9a Ustawy o VAT, tj.
- dokonanie wywozu towarów w terminie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę oraz
- otrzymanie przez podatnik w tym terminie dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
W konsekwencji, możliwość zastosowania stawki 0% podatku VAT w stosunku do Zaliczek, będzie uzależniona od spełnienia warunków z art. 41 ust. 9b Ustawy o VAT. Przepis ten dopuszcza możliwość zastosowania stawki 0% podatku VAT - w przypadku niespełnienia warunków z art. 41 ust. 9a Ustawy o VAT - jeżeli łącznie spełnione są 2 warunki:
- Warunek 1: wywóz towaru w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw;
- Warunek 2: specyfika realizacji tego rodzaju dostaw została jest potwierdzona warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
Ad Warunek 1
W kontekście zasadności zastosowania procedury określonej w art. 41 ust. 9b ustawy należy zaznaczyć, że przymiot „specyficzności” nie dotyczy samej „dostawy”, ale dotyczy jej „realizacji”. Oznacza to, że nie dostawa powinna być specyficzna, ale jej realizacja. Tym samym nie zawsze to niestandardowość, np. produkcji towaru, powinna być decydująca, ale nietypowość realizacji dostawy.
Pojęcie „specyfiki” realizowanej dostawy możne odnosić się zarówno do okoliczności związanych z procesem technologicznym, który jest niezbędny do dokonania dostawy, jak i do szczególnych warunków realizowanej dostawy, związanych ze specyfiką danego rynku lub danego rodzaju towarów. Powyższa specyfika musi wynikać z warunków dostawy określonych w sporządzonej umowie lub z pozostałej dokumentacji posiadanej przez podatnika, związanej z dostawą.
Zatem o zasadności zastosowania normy z art. 41 ust. 9b ustawy, każdorazowo decydować będą obiektywne okoliczności towarzyszące danej dostawie. O faktycznym przedmiocie czynności przesądzać będzie zakres oraz specyfika tych czynności oraz treść umów (warunków dostawy), zawartych każdorazowo przez podatnika i jego kontrahenta.
W Objaśnieniach Podatkowych z dnia 23 kwietnia 2021 r. [Objaśnienia Podatkowe z dnia 23 kwietnia 2021 r. w zakresie pakietu rozwiązań „Slim VAT” oraz wybranych rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT wprowadzonych ustawą z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2020 poz. 2419)] wskazano, że:
Pojęcie „specyfiki” realizowanej dostawy możne odnosić się zarówno do okoliczności związanych z procesem technologicznym, który jest niezbędny do dokonania dostawy, jak i do szczególnych warunków realizowanej dostawy, związanych ze specyfiką danego rynku lub danego rodzaju towarów.
Powyższa specyfika musi wynikać z warunków dostawy określonych w sporządzonej umowie lub z pozostałej dokumentacji posiadanej przez podatnika, związanej z dostawą. Ciężar udowodnienia, że dana dostawa towarów jest specyficzna, w rozumieniu omawianego przepisu, spoczywa na podatniku.
Dokonanie oceny spełnienia warunku związanego ze specyfiką dostawy należy każdorazowo dokonywać na potrzeby danego stanu faktycznego [Objaśnienia Podatkowe, s. 53].
Jako przykłady dostaw, w przypadku których spełniony jest warunek z art. 41 ust. 9b Ustawy o VAT, w Objaśnieniach Podatkowych wskazano m.in.: dostawy towaru dostosowanego do indywidualnych wymogów kupującego [Objaśnienia Podatkowe, s. 54].
Organy podatkowe oraz sądy administracyjne podkreślają, że o „specyfice realizacji dostawy” możemy mówić m.in. w przypadku długiego cyklu produkcyjnego (np. maszyn specjalistycznych) oraz w sytuacjach związanych ze specyficznymi wymaganiami logistycznymi (np. transport ponadgabarytowy). Nieuzasadnione jest natomiast powoływanie się na problemy finansowe czy opóźnienia ze strony podwykonawców. Przykładowo, organy podatkowe uznały, że „specyfika realizacji dostawy” uzasadniająca przekroczenie 6-miesięcznego terminu z art. 41 ust. 9a Ustawy o VAT występuje m.in. w następujących przypadkach:
- w przypadku produkcji pojazdów szynowych o indywidualnych parametrach technicznych, która uzasadnia wydłużenie terminu ze względu na fazę projektową i montażową (interpretacja indywidualna z 13 sierpnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.224.2024.2.MAZ, autor: Dyrektor KIS);
- w przypadku wytwarzania pojazdów szynowych z uwzględnieniem specyficznych parametrów zamawiającego (interpretacja indywidualna z 26 stycznia 2023 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.564.2022.1.GK, autor: Dyrektor KIS);
- w przypadku produkcji maszyn na indywidualne zamówienie, wymagającej złożonego procesu projektowego (interpretacja indywidualna z 22 stycznia 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.693.2020.1.RR, autor: Dyrektor KIS);
- w przypadku dostawy towarów wymagających szczególnych warunków transportu i magazynowania (interpretacja indywidualna z 31 października 2016 r., sygn. IPPP3/4512-584/16-2/KT, autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie).
Jak wynika z przytoczonych wyżej Objaśnień Podatkowych oraz interpretacji indywidualnych, „specyfika realizacji dostawy”, o której mowa w art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, może wynikać z technologicznych, logistycznych lub rynkowych uwarunkowań danej transakcji i musi być wykazana przez podatnika na podstawie dokumentacji. Za przykłady spełniające ten warunek uznaje się m.in. produkcję na indywidualne zamówienie, długi cykl wytwórczy czy szczególne wymagania transportowe.
W świetle przytoczonych powyżej przykładów należy stwierdzić, że „specyfika realizacji dostawy”, uzasadniająca przekroczenie sześciomiesięcznego terminu, o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, wystąpi również w przypadku dostawy Koła Widokowego, o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego.
Ze względu na znaczne gabaryty oraz charakter obiektu (tj. Koło Widokowe o wysokości 43 metrów, składające się z 36 gondol), dostawa ta będzie wiązała się ze szczególnymi wymaganiami transportowymi, w tym z koniecznością demontażu Koła przed jego przetransportowaniem do Niderlandów.
Choć analizowana dostawa nie będzie obejmowała procesu produkcyjnego realizowanego na indywidualne zamówienie, również w tym przypadku można wskazać analogię do przykładów przedstawionych w powołanym orzecznictwie - przed wysyłką do USA Koło Widokowe będzie bowiem musiało przejść długotrwały proces inspekcji i modernizacji, który zostanie przeprowadzony w Niderlandach. Przeprowadzenie tego procesu zostało uzgodnione przez strony w ramach Umowy Sprzedaży i stanowi warunek konieczny jej zawarcia przez Kupującego. Zgodnie z zakładanym harmonogramem, proces ten potrwa ponad 10 miesięcy, co stanowi analogię do długotrwałego cyklu wytwórczego, na który wskazywały organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych.
Dodatkowo o „specyfice realizacji dostawy” przesądza również unikatowy i nietypowy charakter transportowanego obiektu - zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, poza Kołem Widokowym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, w Polsce znajduje się jedynie jeden obiekt o porównywalnej skali, tj. (...), o wysokości ok. 50 metrów. Inne podobne obiekty, jak np. (...), funkcjonowały wyłącznie sezonowo. W związku z powyższym, transport tego rodzaju obiektów realizowany jest bardzo rzadko i musi mieć silnie zindywidualizowany charakter. Rzadkością są również transakcje sprzedaży, których przedmiotem są tego typu urządzenia.
Wszystkie powyższe okoliczności sprawiają, że analizowana w niniejszym wniosku dostawa ma wyjątkowo nietypowy i złożony charakter.
W konsekwencji, należy stwierdzić, iż w dostawa Koła Widokowego będzie spełniała ww. Warunek 1 wymieniony w art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, tj. wywóz towaru w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a będzie uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw.
Ad Warunek 2
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, w Umowie Sprzedaży został uregulowany wstępny harmonogram dostawy Koła Widokowego, w którym poszczególne etapy dostawy zostały przypisane do kolejnych tygodni. Zgodnie z tym harmonogramem dostawa Koła Widokowego będzie obejmowała m.in. następujące etapy:
- demontaż (tygodnie: 1 i 2);
- transport do fabryki w Niderlandach (tydzień: 3);
- inspekcję i modernizację w Niderlandach (tygodnie: 4 - 14);
- przygotowanie do wysyłki (tydzień: 15);
- wysyłkę do USA (tygodnie: 16 - 21);
- rozładunek kontenerów w USA (tydzień: 22).
Jak wynika z powyższego harmonogramu, strony transakcji określiły orientacyjne ramy czasowe procesu dostawy Koła Widokowego z Polski do USA. Harmonogram uwzględnia wszystkie niezbędne etapy tej dostawy, wynikające z technicznych wymogów całego procesu, w tym m.in. demontaż oraz inspekcję i modernizację w Niderlandach. Warunki dostawy określone w Umowie Sprzedaży potwierdzają zatem opisaną powyżej specyfikę realizacji dostawy Koła Widokowego, a także precyzują termin jego wywozu.
W konsekwencji należy stwierdzić, że dostawa Koła Widokowego będzie spełniała wskazany powyżej Warunek 2, o którym mowa w art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, tj. specyfika realizacji tego rodzaju dostaw została potwierdzona warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.
Analizowana w niniejszym wniosku dostawa Koła Widokowego będzie zatem spełniała oba warunki konieczne do zastosowania art. 41 ust. 9b ustawy o VAT.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, ze względu na specyfikę realizacji opisanej dostawy, w przypadku gdy wywóz Koła Widokowego poza terytorium UE i/lub otrzymanie przez Wnioskodawcę dokumentu, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy o VAT nastąpi po upływie 6 miesięcy, liczonych od końca miesiąca otrzymania Pierwszej Zaliczki lub kolejnych Zaliczek, Wnioskodawca będzie uprawniony - na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy o VAT - do zastosowania stawki VAT 0% w odniesieniu do tych Zaliczek.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
