Brak prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT w odniesieniu do projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.38.2023.2.AK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.38.2023.2.AK

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT w odniesieniu do projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „..”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 marca 2023 r. (data wpływu).

 Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatku VAT). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Gmina zawarła dnia 27 grudnia 2018 r. umowę o dofinansowanie projektu pn.: „..” w ramach Programu Operacyjnego: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2014-2020. W odniesieniu do PKD: O.84.11.Z Kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej.

Przedmiotem projektu jest rozwój technologii informacyjno-komunikacyjnych w usługach publicznych świadczonych przez Gminę, poprzez wzrost liczby eUsług, wzrost ich zaawansowania, rozwój e-usług, modernizację systemów oraz usprawnienia i optymalizację procesów związanych z ich świadczeniem poprzez rozszerzenie zakresu spraw, które mieszkańcy, przedsiębiorcy i osoby przebywające poza terenem gminy będą mogli załatwić przez narzędzia informatyczne oraz wdrażanie publicznych usług cyfrowych o najwyższych poziomach zaawansowania. Elektronizacja ułatwi też kontakt z administracją i wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. E-usługi oferują możliwość załatwienia w całości spraw on-line oraz dokonania ePłatności.

Przedmiotem projektu była także szeroko rozumiana modernizacja infrastruktury Urzędu Gminy, aby zrealizować wymogi związane ze świadczeniem eUsług m.in. takie jak: zakup i wdrożenie eUsług, zakup kserokopiarek wielofunkcyjnych, zakup i wdrożenie eUsług wspierających organizacje pozarządowe, zakup i wdrożenie eUsług eRada wraz z doposażeniem w potrzebny sprzęt, doposażenie serwerowni, doposażenie sieci, zakup centralnego UPS, zakup aplikacji antywirusowych, poprawa bezpieczeństwa serwerowni (wymiana systemu monitoringu), wyposażenie stanowisk komputerowych, szkolenia, audyty i promocja projektu.

Głównym celem realizacji projektu było wzmocnienie komunikacji elektronicznej pomiędzy Urzędem Gminy a mieszkańcami i przedsiębiorcami, poprawa jakości i dostępności eUsług świadczonych przez Urząd Gminy, wzmocnienie stopnia cyfryzacji, rozwój eUsług publicznych w zakresie tworzenia nowych oraz podniesienia poziomu zaawansowania istniejących eUsług; zwiększenie bezpieczeństwa zasobów sektora publicznego; usprawnienie funkcjonowania administracji Gminy. Ponadto zakładano poszerzenie oferty eUsług, świadczonych drogą elektroniczną, podniesienie efektywności pracy personelu i Urzędu, oszczędności Urzędu (redukcja kosztów usług pocztowych, kosztów wydruków), podniesienie efektywności zarządzania zasobami informacyjnymi Urzędu Gminy, zwiększenie bezpieczeństwa zasobów informacyjnych Gminy, poprawę wizerunku Gminy, wzrost atrakcyjności Gminy, podniesienie poziomu bezpieczeństwa przetwarzanych danych, podwyższenie standardu i jakości życia mieszkańców, oszczędności czasu poświęcanego przez mieszkańców i przedsiębiorców na kontakty z Urzędem, mniejsze zanieczyszczenie środowiska, degradację środowiska naturalnego.

Projekt był realizowany w okresie 09.02.2018 r. -31.12.2022 r. Opisany we wniosku projekt realizowany jest w ramach działalności statutowej gminy i należy do zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminny.

Realizacja projektu służy zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności upowszechnianiu idei samorządowej i promocji gminy (pkt 17 i 18 ), współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych (pkt 19) oraz ochronie środowiska (pkt 1). Gmina występuje w roli beneficjenta, zamawiającego i pozostaje właścicielem majątku powstałego w ramach projektu.

Faktury dokumentujące zakupy towarów i usług nabywanych na potrzeby realizacji inwestycji wystawiane były na Gminę i opłacane również przez Gminę. Gmina nie pobierała i nie będzie pobierała opłat, nie osiągała dochodu z projektu, który jest przedmiotem wniosku.

W uzupełnieniu wniosku, na pytania zawarte w wezwaniu, tj.:

1)Czy efekty projektu pn. „…” są wykorzystywane przez PaństwaGminę:

a)do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.)?

b)do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

c)zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?

2)W sytuacji, gdy efekty ww. projektu, są wykorzystywane przez PaństwaGminę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

3)Do jakich czynności Państwa Gmina wykorzystuje efekty ww. projektu, tj. czy do czynności:

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

4)Jeżeli efekty ww. projektu, o którym mowa we wniosku, są wykorzystywane przez Państwa Gminę zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy Państwa Gmina ma obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z zwolnionymi od podatku VAT?

5)Ile wynosi prewpółczynnik wyliczony dla Urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, tj. PaństwaGminy, zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług?

6)W sytuacji, gdy prewspółczynnik nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy Państwa Gmina uznaje, iż wynosi on 0%?

7)Ile wynosi proporcja ustalona dla przez PaństwaGminę zgodnie z art. 90 ust. 2 –ust. 9a ustawy o podatku od towarów i usług?

8)W sytuacji, gdy proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy PaństwaGmina uznaje, iż wynosi ona 0%?

9)Czy w sytuacji, gdy ww. proporcja wyliczona dla przez PaństwaGminę przekracza 98%, to Państwa Gmina uznaje, iż wynosi ona 100%?

 wskazali Państwo:

1)efekty projektu pn. „…” są wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT,

2)nie dotyczy,

3)Gmina wykorzystuje efekty projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

4)nie dotyczy,

5)prewspółczynnik wyliczony dla Urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego zgodnie ze sposobem, określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, na podstawie danych finansowych za 2022 r., wynosi 1,54 %, tj. w zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej - 2%,

6)w związku z tym, że prewspółczynnik, o którym mowa w pkt 5, nie przekracza 2%, Gmina uznaje, że wynosi 0%,

7)proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 – 9a ustawy o VAT, na podstawie danych finansowych za 2022 r., wynosi 64,66 %, tj. w zaokrągleniu w górę do najbliższej liczby całkowitej – 65 %,

8)nie dotyczy,

9)nie dotyczy.

Pytanie

Czy Gmina w odniesieniu do opisanego w pkt 61 projektu będzie miała prawo odzyskania naliczonego podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie będzie miała prawa odliczenia naliczonego podatku VAT, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach projektu nie służą czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Realizacja projektu odbyła się w ramach zadań własnych gminy. Nabyte mienie, oprogramowanie i szkolenia w ramach realizacji projektu wykorzystywane są do obsługi. Ostatecznym wynikiem realizacji projektu są ogólnodostępne usługi publiczne (eUsługi).

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które  nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo -przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 17, 18 oraz 19  ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie

1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

17. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

18. promocji gminy;

19. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 działalność pożytku publicznego, organizacje pozarządowe, wyłączenie stosowania przepisów ustawy ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali  – Gmina wykorzystuje efekty projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Państwa Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu. Z tego tytułu Państwa Gminie nie przysługuje również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Państwa Gmina nie ma również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Państwa Gmina nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Państwa Gmina nie ma prawa do odzyskania naliczonego podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „..”, ponieważ efekty ww. projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwa Gmina przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Gminy musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i Państwa Gmina musi się zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).