Posługiwanie się właściwą nazwą na wystawionych fakturach. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.304.2022.4.JM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.304.2022.4.JM

Temat interpretacji

Posługiwanie się właściwą nazwą na wystawionych fakturach.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

10 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 24 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy posługiwania się właściwą nazwą na wystawionych fakturach. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 września 2022 r. (wpływ 21 września 2022 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

X Spółka komandytowa (…)

2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania:

·         Pan Y (…)

·Pan W (…)

·         Z Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością  (…)

Opis stanu faktycznego

X Spółka Komandytowa, (dalej jako: Spółka), jest spółką utworzoną w marcu 2020 roku, posiadającą siedzibę działalności w Polsce. Spółka oraz wszyscy jej wspólnicy, podlegali w roku 2021 i nadal podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Rok podatkowy Spółki jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Spółka skorzystała z uprawnienia wskazanego w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2123) i w związku z tym uzyskała status podatnika CIT z dniem 01 maja 2021 r.

Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest sprzedaż detaliczna elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Dnia 16 czerwca 2021 r. w formie aktu notarialnego wspólnicy Spółki dokonali zmiany umowy Spółki (zmiana ujawniona w KRS dnia 07.10.2021 r.). Przed zmianą Spółka posiadała trzech wspólników dwóch komandytariuszy (osoby fizyczne) oraz jednego komplementariusza (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością). Po zmianie funkcje wspólników w Spółce zostały zmienione i przy pozostaniu w tym samym składzie osobowym (od momentu utworzenia spółki) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dawny komplementariusz) została komandytariuszem, natomiast dwie osoby fizyczne (dawni komandytariusze) zostali komplementariuszami. Wszyscy Wspólnicy mają i mieli prawo do udziału w zysku Spółki. W związku z ww. zmianą funkcji w Spółce zmieniła się również jej nazwa.

Pozostałe dane Spółki tj. Regon, NIP i adres nie uległy zmianie.

Po dokonanej zmianie wspólnikom będącym osobom fizycznym przysługuje po 49% udziału w zysku, natomiast komplementariusz posiada prawo do 2% udziału w zysku.

Wskazane powyżej osoby fizyczne (dawni komandytariusze i obecni komplementariusze) są członkami zarządu i jedynymi udziałowcami wspólnika będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dawny komplementariusz i obecny komandytariusz). Wspólnik będący osobą prawną nie posiada udziałów/akcji w innym podmiocie aniżeli Spółka, nie jest również członkiem zarządu innych podmiotów.

Spółka do momentu złożenia przedmiotowego wniosku nie dokonała wypłat z zysków uzyskanych przez Wspólników Spółki za okres od 01.05.2021 do 31.12.2021 r.

Sprostowanie oczywistych omyłek pisarskich:

W części H poz. 63 wniosku proszą Państwo o sprostowanie oczywistej omyłki pisarskiej – zdanie „Po dokonanej zmianie wspólnikom będącym osobom fizycznym przysługuje po 49% udziału w zysku, natomiast komplementariusz posiada prawo do 2% udziału w zysku” powinno brzmieć w następujący sposób: „Po dokonanej zmianie wspólnikom będącym osobami fizycznymi przysługuje po 49% udziału w zysku, natomiast komandytariusz posiada prawo do 2% udziału w zysku.”

Na pytania:

1.„Pod jaką nazwą (prosimy podać pełną nazwę) działali Państwo w okresie przed zmianą nazwy Spółki?

2.Kiedy i na podstawie jakich dokumentów zmienili Państwo nazwę Spółki na obecną?

3.Kiedy zostali Państwo wpisani do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod aktualną nazwą?

4.Czy w okresie od dnia zmiany nazwy Spółki do dnia wpisania tej nazwy do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego dokumentowali Państwo realizowaną sprzedaż fakturami? Jeśli tak, to prosimy wskazać nazwę sprzedawcy jaką wykazywali Państwo na wystawianych fakturach.

5.Czy w zgłoszeniu identyfikacyjnym (NIP-2) i w zgłoszeniu rejestracyjnym (VAT-R), bądź też w zgłoszeniu aktualizacyjnym wskazali Państwo nową nazwę Spółki, tj. X Spółka komandytowa?”,

odpowiedzieli Państwo:

Ad.1. Przed zmianą nazwy Spółka funkcjonowała pod nazwą Z Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa.

Ad. 2. Akt notarialny, w ramach którego dokonano zmiany umowy Spółki został odczytany, przyjęty i podpisany dnia 16 czerwca 2021 roku. Wspomniana zmiana umowy Spółki obejmowała również nową nazwę. W akcie notarialnym nie wskazano szczególnych regulacji dotyczących dat skuteczności poszczególnych elementów zmiany umowy spółki, w szczególności zmiany nazwy.

Ad. 3. Wpis w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, w ramach którego uwidoczniono aktualną nazwę Spółki został dokonany dnia 07.10.2021 r.

Ad. 4. Na fakturach sprzedaży do czasu zmiany w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego wykazywana była nazwa Z Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa.

Ad. 5. Tak, w zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-2 oraz VAT-R wskazano nową nazwę Spółki, tj. X Spółka komandytowa.

Pytanie

1)(we wniosku 6) Czy zmieniona nazwa Spółki, która jest obowiązkowym elementem faktury według art. 106e ustawy o VAT powinna być stosowana na fakturach od dnia dokonania zmiany umowy Spółki w formie aktu notarialnego, od dnia wpisania zmiany do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego czy od innej daty?

Państwa stanowisko w sprawie

Stosownie do art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy zarówno podatnika jak i nabywcy towarów lub usług, oraz ich adresy.

Powyższe jednoznacznie wskazuje, że faktury dokumentujące transakcje muszą zawierać nazwy określające strony transakcji. Jeżeli jedna ze stron transakcji zmieni swoją nazwę, zmiana ta winna znaleźć swoje odzwierciedlenie między innymi w dokumentach potwierdzających transakcje. Oznacza to, że na fakturach VAT wystawianych po dokonaniu zmiany winna być już zamieszczona nowa nazwa.

Regulacje dotyczące zmian umów spółek znajdują się w Kodeksie Spółek Handlowych (dalej jako: KSH). W związku z tym, Spółka powinna stosować nową nazwę na fakturach z datą skuteczności zmiany nazwy Spółki wynikającą z przepisów ww. Kodeksu, dlatego, że przepisy podatkowe nie stanowią inaczej.

KSH rozróżnia dwa rodzaje momentów z którą określona zmiana jest skuteczna - według wpisu do rejestru (wpis konstytutywny) i w momencie podjęcia czynności prawnej (wpis deklaratoryjny). Konkludując, jeżeli KSH stanowi, że wpis do rejestru prezentujący dokonaną zmianę ma charakter konstytutywny zmiany danych na fakturach powinny zostać odzwierciedlone również w momencie ujawnienia zmiany w rejestrze.

Jeżeli wpis do rejestru ma charakter deklaratoryjny zmiany danych na fakturach powinny zostać odzwierciedlone na fakturach bez oczekiwania na wpis do rejestru.

W związku z tym, iż w przypadku zmiany nazwy Spółki komandytowej wpis ma charakter deklaratoryjny Spółka powinna stosować nową nazwę już od dnia podjęcia zmiany umowy Spółki dokonanej w formie aktu notarialnego tzn. od dnia 16 czerwca 2021 roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a  pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Na mocy art. 106b ust. 2 ustawy:

Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.

Według art. 106b ust. 3 ustawy:

Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1) czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,

b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,

1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:

a) przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,

b) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Z przytoczonych przepisów wynika zatem, że podmiot, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest zobowiązany do wystawienia faktury.

Elementy, które powinna zawierać faktura, określa art. 106e ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy:

Faktura powinna zawierać:

1) datę wystawienia;

2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15) kwotę należności ogółem;

(…).

Faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa.

Należy w tym miejscu podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, pełni ona bowiem szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług, czy też otrzymania zaliczki, co oznacza, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy nie wskazuje ona zaistniałego zdarzenia gospodarczego.

Zgodnie z art. 103 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.):

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym dziale do spółki komandytowej stosuje się odpowiednio przepisy o spółce jawnej, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Stosownie do art. 105 ww. ustawy:

Umowa spółki komandytowej powinna zawierać:

1) firmę i siedzibę spółki;

2) przedmiot działalności spółki;

3) czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony;

4) oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość;

5) oznaczony kwotowo zakres odpowiedzialności każdego komandytariusza wobec wierzycieli (sumę komandytową).

Zgodnie z art. 106 Kodeksu spółek handlowych:

Umowa spółki komandytowej powinna być zawarta w formie aktu notarialnego.

W myśl art. 110 § 1 ust. 1 tej ustawy:

Zgłoszenie spółki komandytowej do sądu rejestrowego powinno zawierać:

1) firmę, siedzibę i adres spółki;

2) przedmiot działalności spółki;

3) nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) komplementariuszy oraz odrębnie nazwiska i imiona albo firmy (nazwy) komandytariuszy, a także okoliczności dotyczące ograniczenia zdolności wspólnika do czynności prawnych, jeżeli takie istnieją;

4) nazwiska i imiona osób uprawnionych do reprezentowania spółki i sposób reprezentacji; w przypadku gdy komplementariusze powierzyli tylko niektórym spośród siebie prowadzenie spraw spółki – zaznaczenie tej okoliczności;

5) sumę komandytową.

Na podstawie art. 110 § 2 ww. ustawy:

Wszelkie zmiany danych wymienionych w § 1 powinny zostać zgłoszone sądowi rejestrowemu.

Natomiast według art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2022 r. poz. 166 ze zm.):

Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Według art. 5 ust. 2b ww. ustawy:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego zawiera dane:

1) objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, przekazywane automatycznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego;

2) uzupełniające: skróconą nazwę (firmę), wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej, dane kontaktowe, a w przypadku osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych – dane dotyczące poszczególnych wspólników, w tym ich identyfikatory podatkowe.

Z art. 5 ust. 3 ww. ustawy wynika, że:

Zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera: pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

1) w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami – NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;

2) w przypadku spółek cywilnych, osobowych spółek handlowych i podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców na zasadach określonych dla spółek osobowych – dane dotyczące wspólników, w tym również identyfikator podatkowy poszczególnych wspólników;

3) w przypadku podatkowych grup kapitałowych – dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Na mocy art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, oraz zarządca sukcesyjny mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. W okresie od dnia śmierci przedsiębiorcy do dnia ustanowienia zarządu sukcesyjnego albo wygaśnięcia uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, a także w okresie od dnia, w którym zarządca sukcesyjny przestał pełnić tę funkcję, do dnia powołania kolejnego zarządcy sukcesyjnego albo wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego obowiązek aktualizowania danych za przedsiębiorstwo w spadku wykonują osoby, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), dokonujące czynności, o których mowa w art. 13 tej ustawy. Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego dokonują zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie danych uzupełniających wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2.

Natomiast art. 9 ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się:

1) odpowiednio przepisy art. 5 ust. 4a;

2) wzory formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 5 ust. 5 albo formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy należy wskazać, że na fakturach dokumentujących sprzedaż oraz nabycie towarów i usług powinny być wskazane m.in. imiona i nazwiska lub nazwy sprzedawcy i nabywcy towarów lub usług i ich adresy oraz identyfikatory podatkowe.

Ustawa wprowadza katalog elementów, jakie powinna zawierać faktura, przy czym katalog ten nie jest zamknięty. Oznacza to, że na fakturze można umieszczać również informacje dodatkowe, jeśli podatnik uzna, że taka jest potrzeba.

Faktura musi jednak zawierać dane umożliwiające jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej, zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług określony został rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 430).

Zgodnie z § 1 pkt 1 ww. rozporządzenia:

Określa się wzór zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.

W części B.1. tego zgłoszenia – „Dane identyfikacyjne”, w poz. 11 należy podać nazwę pełną.

Zatem, co do zasady, celem wypełnienia dyspozycji wynikających z powołanych przepisów, w przypadku podatnika niebędącego osobą fizyczną dane identyfikacyjne stanowi przede wszystkim nazwa pełna. W fakturze ww. podatnicy powinni umieszczać nazwę pełną podaną w zgłoszeniu identyfikacyjnym oraz w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R.

Z opisu sprawy wynika, że X Spółka Komandytowa jest spółką utworzoną w marcu 2020 roku. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. 16 czerwca 2021 r. w formie aktu notarialnego wspólnicy Spółki dokonali zmiany umowy Spółki (zmiana ujawniona w KRS dnia 07.10.2021 r.). Przed zmianą Spółka posiadała trzech wspólników – dwóch komandytariuszy (osoby fizyczne) oraz jednego komplementariusza (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością). Po zmianie funkcje wspólników w Spółce zostały zmienione i przy pozostaniu w tym samym składzie osobowym (od momentu utworzenia spółki) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dawny komplementariusz) została komandytariuszem, natomiast dwie osoby fizyczne (dawni komandytariusze) zostali komplementariuszami. W związku z ww. zmianą funkcji w Spółce zmieniła się również jej nazwa. Pozostałe dane Spółki tj. Regon, NIP i adres nie uległy zmianie. Przed zmianą nazwy Spółka funkcjonowała pod nazwą Z Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa. Na fakturach sprzedaży do czasu zmiany w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego wykazywana była nazwa Z Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa. W zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-2 oraz VAT-R wskazano nową nazwę Spółki, tj. X Spółka komandytowa. 

Państwa wątpliwości dotyczą posługiwania się właściwą nazwą na wystawionych fakturach.

Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, iż zgłoszenie identyfikacyjne podatników wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego zawiera dane objęte treścią wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, przekazywane automatycznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego oraz dane uzupełniające: skróconą nazwę (firmę), wykaz rachunków bankowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, z wyjątkiem rachunku VAT w rozumieniu art. 2 pkt 37 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, w tym jego NIP, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej, dane kontaktowe. Ponadto podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego dokonują zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie danych uzupełniających wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. W Państwa sytuacji nie zachodzi konieczność zgłoszenia aktualizacyjnego z uwagi na to, że nie dochodzi do zmiany danych uzupełniających wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zmiana nazwy spółki wymaga zgłoszenia do sądu rejestrowego i jest skuteczna dopiero z chwilą wpisu do właściwego rejestru. W związku z powyższym od 7 października 2021 r., tj. od dnia wpisu nowej nazwy spółki (firmy) w Krajowym Rejestrze Sądowym w fakturach dokumentujących realizowaną przez Państwa sprzedaż powinni Państwo wskazywać nową nazwę Państwa firmy.

Zatem Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług.

Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych zostanie załatwiony odrębnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Mają Państwo (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).