Opodatkowanie czynności zwolnienia Sprzedającego z dostawy transz paliwa gazowego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Sprzedającego na ... - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.99.2023.1.MKA

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.99.2023.1.MKA

Temat interpretacji

Opodatkowanie czynności zwolnienia Sprzedającego z dostawy transz paliwa gazowego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Sprzedającego na podstawie faktur wystawionych przez Kupującego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania czynności zwolnienia Sprzedającego z dostawy transz paliwa gazowego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Sprzedającego na podstawie faktur wystawionych przez Kupującego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski i na podstawie przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych  podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest handel paliwami gazowymi w systemie sieciowym. Prowadzona działalność wykonywana jest przez Wnioskodawcę, będącym przedsiębiorstwem energetycznym, na podstawie koncesji na obrót paliwami gazowymi (koncesja Nr (...) udzielona na okres od 10 lipca 2013 r. do 10 lipca 2028 r.).

Spółka, w ramach prowadzonej przez siebie działalności obrotu paliwami gazowymi, zawiera z klientami - odbiorcami paliwa gazowego (dalej: „Kupujący”), kompleksowe umowy sprzedaży paliwa gazowego, na które składa się z umowa i załączniki do umowy (dalej: „Umowa kompleksowa”). Kupujący również posiada siedzibę na terytorium Polski i na podstawie przepisu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Na podstawie Umowy kompleksowej Spółka jako sprzedawca paliwa gazowego, zobowiązana jest m.in. do:

1)sprzedaży i dostawy paliwa gazowego w punkcie odbioru (punktu wyjścia z systemu operatora do instalacji odbiorczej Kupującego), w ramach mocy umownej (rozumianej jako maksymalną ilość paliwa gazowego, którą można odebrać w ciągu jednej godziny), z uwzględnieniem pozostałych warunków określonych w Umowie kompleksowej,

2)przeniesienia na Kupującego własności sprzedawanego paliwa gazowego, przy czym wszelkie prawa oraz tytuł prawny do paliwa gazowego, a także ryzyko utraty takiego paliwa gazowego, przechodzą ze Spółki na Kupującego z chwilą dostarczenia paliwa gazowego przez Spółkę w punkcie odbioru Kupującego.

Z kolei Kupujący, na podstawie Umowy kompleksowej, zobowiązany jest m.in. do:

1)zakupu i odbioru paliwa gazowego w punkcie odbioru, w ramach mocy umownej z uwzględnieniem pozostałych warunków określonych w Umowie kompleksowej,

2)terminowego regulowania należności za odebrane paliwo gazowe,

3)regulowania wszelkich pozostałych należności wynikających z Umowy kompleksowej.

Mając na uwadze powyższe, w ramach Umowy kompleksowej Spółka zobowiązana jest do zapewnienia ciągłości dostaw paliwa gazowego do Kupującego. Natomiast Kupujący zobowiązany jest do ciągłego odbioru paliwa gazowego dostarczonego do punktu odbioru przez Spółkę. Wyjątki od ciągłości dostaw zostały określone w Umowie kompleksowej i dotyczą warunków, w których może nastąpić ograniczenie lub wstrzymanie dostaw gazu (m.in. nieterminowe płatności, awarie w infrastrukturze, nielegalny pobór gazu, ogłoszenie upadłości lub otwarcie postępowania układowego Wnioskodawcy, wprowadzenie podwyższonych stopni zasilenia przez operatora, konieczność przeprowadzenia prac remontowych, itp.).

Zgodnie z treścią Umowy kompleksowej, Kupujący zobowiązuje się, na czas trwania Umowy kompleksowej, do odbioru określonej, prognozowanej ilości paliwa gazowego na każdy miesiąc. Ponadto, na podstawie i zasadach określonych w Umowie kompleksowej, Kupujący może dokonywać zakontraktowania stałych cen paliwa gazowego w transzach. Dzięki zakontraktowaniu stałych cen paliwa gazowego, Kupujący zabezpiecza wolumen paliwa gazowego i cenę po jakiej jest on do Kupującego dostarczany (bez względu na późniejsze wahania cen na rynku). Jako zasada, w przypadku, gdy Kupujący nie zabezpieczy stałych cen na dany rozpoczynający się miesiąc, Spółka kupuje w tym miesiącu paliwo gazowe dla dostaw do Kupującego według cen dla dostaw natychmiastowych (tzw. rynek dnia następnego).

W przypadku zakontraktowania przez Kupującego stałej ceny na dany okres, Sprzedawca zobowiązany jest do dostarczenia danego wolumenu w zakontraktowanej przez Kupującego cenie.

Przy obecnych wahaniach cen paliwa gazowego w głównej mierze w związku z wydarzeniami geopolitycznymi, w związku z trudnościami w określeniu wolumenu paliwa gazowego jaki Kupujący zobowiązuje się odebrać oraz w związku z poszukiwaniem przez Kupującego alternatywnych źródeł energii, Spółka zamierza wprowadzić w Umowie kompleksowej możliwość zrezygnowania z dostawy zakontraktowanego paliwa gazowego. Rezygnacja z dostaw paliwa gazowego odbywałaby się w ten sposób, że:

1)Kupujący będzie miał prawo zwolnić Spółkę z obowiązku dostawy zakontraktowanego paliwa gazowego na warunkach określonych w Umowie kompleksowej i w ustalanej cenie, o ile takie zwolnienie z obowiązku dostawy paliwa gazowego będzie korzystne dla Wnioskodawcy,

2)zwolnienie Spółki z obowiązku dostawy transz paliwa gazowego po zakontraktowanej cenie nastąpi, o ile Wnioskodawca, po uwzględnieniu kosztów takiej operacji, będzie mógł zrealizować dodatkowy zysk poprzez odsprzedaż paliwa gazowego zakontraktowanego pierwotnie przez Kupującego na rzecz innych podmiotów, według cen wyższych niż ceny uzgodnione z Kupującym.

3)zwolnienie z obowiązku dostawy paliwa gazowego odbędzie się za wynagrodzeniem należnym Kupującemu.

4)zwolnienie z obowiązku dostawy transz paliwa gazowego po zakontraktowanych cenach odbywać się będzie poprzez wysłanie przez Kupującego do Spółki (w formie elektronicznej) zapytania, w którym Kupujący wskaże m.in. okres, którego ma dotyczyć zwolnienie z obowiązku dostawy transzy paliwa gazowego oraz wielkość transzy (w MW) objętej zwolnieniem z obowiązku dostawy. W odpowiedzi na zapytanie, Wnioskodawca prześle do Kupującego (również drogą elektroniczną) ofertę kalkulacji wynagrodzenia należnego Kupującemu z tytułu zwolnienia Spółki z obowiązku dostawy transz paliwa gazowego. Zasady kalkulacji wynagrodzenia będzie określać załącznik do Umowy kompleksowej. Przyjęcie powyższej oferty kalkulacji wynagrodzenia przez Kupującego nastąpi drogą elektroniczną. Niezwłocznie po przyjęciu oferty, Kupujący i Spółka potwierdzają również drogą elektroniczną zwolnienie z obowiązku dostawy transz paliwa gazowego w tzw. potwierdzeniu transakcji.

5)wynagrodzenie Kupującego z tytułu zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku dostaw zostanie udokumentowane fakturą/fakturami wystawionymi przez Kupującego.

Pytania

1.Czy w związku z opisanym w zdarzeniu przyszłym, tj. zwolnieniem Wnioskodawcy z obowiązku dostawy transz paliwa gazowego po zakontraktowanych wcześniej cenach, czynność ta stanowić będzie dla Spółki nabycie usługi podlegającej opodatkowaniu VAT?

2.Czy Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturze/fakturach wystawionych przez Kupującego na rzecz Spółki z tytułu zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku dostaw transz paliwa gazowego po zakontraktowanych wcześniej cenach?

Państwa stanowisko w sprawie oceny stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym:

1.Zwolnienie Wnioskodawcy z obowiązku dostawy transz paliwa gazowego po zakontraktowanych wcześniej cenach stanowić będzie dla Spółki nabycie usługi podlegającej opodatkowaniu VAT.

2.Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturze/fakturach wystawionych przez Kupującego na rzecz Spółki z tytułu zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku dostaw transz paliwa gazowego po zakontraktowanych wcześniej cenach.

V. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne św iadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Pod pojęciem towaru, na mocy art. 2 pkt 6, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy czym należy zwrócić uwagę w szczególności na przepis art. 8 ust. 1 pkt 2, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym uznać należy, że pojęcie świadczenia - składającego się na istotę usługi - należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem.

Przy definiowaniu „świadczenia” należy odwołać się do przepisów prawa cywilnego. W świetle art. 353 § 2 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Tak więc na świadczenie może składać się zachowanie polegające na działaniu (dokonanie czynności na rzecz innego podmiotu) lub na zaniechaniu (zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji).

Co do zasady każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu lub na zaniechaniu stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie należy podkreślić, że czynność podlega opodatkowaniu, gdy dokonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego tej płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Aby dana usługa podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi więc istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Zaprezentowana argumentacja w przedmiocie wzajemności świadczeń jako warunku koniecznego do uznania usługi za podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT znajduje szerokie poparcie w orzecznictwie krajowych sądów administracyjnych, jak i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), dla przykładu:

1)wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 15 marca 2012 r., sygn. akt I SA/Ke 89/12, w którym sąd stwierdził, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, na podstawie którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych. Aby usługa podlegała obowiązkowi podatkowemu z tytułu VAT koniecznym warunkiem jest, by świadczona była odpłatnie, przy czym pomiędzy czynnością podlegającą opodatkowaniu (usługą), a wynagrodzeniem otrzymanym z tytułu jej wyświadczenia musi istnieć bezpośredni, czytelny i dostrzegalny związek,

2)wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08, w który TSUE wskazał, że jeżeli działalność usługodawcy polega wyłącznie na świadczeniu usług bez bezpośredniego świadczenia wzajemnego, brak jest podstawy opodatkowania i usługi te nie podlegają tym samym podatkowi VAT (teza 43). Świadczenie usług tylko wtedy dokonywane jest „odpłatnie”  w rozumieniu art. 2 pkt 1 VI dyrektywy, jeżeli pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych, a wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywisty ekwiwalent usługi świadczonej na rzecz usługobiorcy (teza 44),

3)wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 marca 1988 r. w sprawie C-1 02/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise, w którym TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT,

Podobnie, za przesłanki niezbędne do uznania określonego zdarzenia za odpłatne świadczenie usług określa się w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo:

1)interpretacja indywidualna z 24 września 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.348.2019.2.KO, w której stwierdził, że w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlega opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest określenie, czy wykonywano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonywania tego świadczenia miało być wypłacone. Przy czym muszą być przy tym spełnione następujące warunki:(i) w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia, (ii) świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie),

2)interpretacja indywidualna z 20 sierpnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.269.2019.1.RMA, w której wskazał, że przez świadczenie należy rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak mieć na uwadze, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT, gdy są wykonywane odpłatnie. By uznać dane świadczenie za odpłatne, musi natomiast istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą,

3)interpretacja indywidualna z 25 kwietnia 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.95.2019.2.RS, z której wynika, że aby świadczenie usług mogło zostać opodatkowane z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę. Zatem odpłatne świadczenie usług może zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy świadczącym usługę i jej beneficjentem istnieje stosunek prawny, w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Istotnym jest, że przez świadczenie usług należy rozumieć również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Zaniechanie określonej aktywności lub znoszenie cudzej aktywności albo sytuacji, stanowi zatem świadczenie usług dla potrzeb VAT.

Potwierdzenie powyższego znajduje swój wyraz w wydawanych interpretacjach indywidualnych, które do kategorii usług opodatkowanych podatkiem VAT zaliczają usługi polegające na zaniechaniu określonej aktywności, na przykład:

1)odstąpienie od umowy przez sprzedającego w zamian za wynagrodzenie - interpretacja indywidualna z 23 września 2020 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.523.2020.3.ŻR,

2)odstąpienie od czynności sądowo-administracyjnych w kwestii własności nieruchomości w zamian za wynagrodzenie - interpretacja indywidualna z 23 lipca 2019 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.406.2019.1.MM,

3)zobowiązanie się do zaniechania utrudniania, uniemożliwiania albo opóźniania postępowania w sprawie uzyskania klauzuli ostateczności oraz prawomocności pozwolenia na budowę w zamian za wynagrodzenie - interpretacja z 3 czerwca 2019 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.228.2019.1.IK.

4)zrzeczenie się dochodzenia roszczeń w zamian za wynagrodzenie - interpretacja indywidualna z  4 lipca 2018 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.271.2018.1.IZ,

5)wyrażenie zgody na wcześniejsze rozwiązanie umowy w zamian za wynagrodzenie (interpretacja indywidualna z 16 kwietnia 2013 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP4/443-70/13-2/UNr).

Należy podkreślić, iż w stanach faktycznych lub zdarzeniach przyszłych przywołanych powyżej interpretacji, spełnione były następujące przesłanki, przemawiające za uznaniem określonych zachowań za świadczenie usług:

1)istniał stosunek prawny między podatnikiem a osobą zainteresowaną uiszczeniem na jego rzecz wynagrodzenia,

2)stosunek prawny zobowiązywał:

a)podatnika VAT do powstrzymania się od określonego działania, z którego to powstrzymania korzyść czerpała osoba zainteresowana,

b)osobę zainteresowaną powstrzymaniem się podatnika VAT od określonego działania, do zapłaty na jego rzecz wynagrodzenia w zamian za to powstrzymanie się od działania.

Mając powyższe na uwadze należy więc stwierdzić, że aby uznać dane świadczenie za świadczenie odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a beneficjentem, i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). Tym samym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, powstrzymanie się od określonej aktywności, tolerowanie określonej sytuacji lub zaniechanie realizacji określonych uprawnień przez podatnika VAT do których to działań albo zaniechań podatnik zobowiązał się w zamian za wynagrodzenie, stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz przywołanych przepisów prawa należy zatem uznać, że wypłata przez Wnioskodawcę na rzecz Kupującego wynagrodzenia w zamian za zwolnienie Spółki z obowiązku dostawy transz paliwa gazowego po zakontraktowanych wcześniej cenach, stanowić będzie zapłatę za usługę, ze względu na poniższe przesłanki:

1)na mocy Umowy kompleksowej Kupujący będzie mógł zrezygnować z uprawnienia do zakupu transz paliwa gazowego po zakontraktowanych wcześniej cenach zwalniając Wnioskodawcę z obowiązku dokonania dostaw gazu w określony zakresie. Tym samym Kupujący zrezygnuje z prawa domagania się spełnienia przez Spółkę świadczenia określonego w Umowie kompleksowej,

2)w związku ze zwolnieniem Wnioskodawcy z obowiązku dostaw gazu Spółka:

a)nie będzie zobowiązana do sprzedaży na rzecz Kupującego określonej ilości gazu w określonym czasie po zakontraktowanych wcześniej cenach.

b)nie będzie pozostawać w zwłoce w spełnieniu tego świadczenia na rzecz Kupującego,

c)nie będzie ponosić odpowiedzialności cywilnoprawnej z tytułu niewykonania Umowy,

3)jednocześnie Wnioskodawca zapłaci na rzecz Kupującego wynagrodzenie za zwolnienie z obowiązku dostaw gazu. Tym samym stosunek obligacyjny, na mocy którego Kupujący zrezygnuje z nabycia określonej ilości gazu w zamian za wynagrodzenie, będzie miało charakter wzajemny. Istnieć będzie bezpośredni związek pomiędzy rezygnacją przez Kupującego z prawa do nabycia określonej ilości gazu, a wynagrodzeniem zapłaconym przez Spółkę,

4)pomiędzy Wnioskodawcą i Kupującym istnieć będzie stosunek prawny przewidujący świadczenie wzajemne, ponieważ:

a)Umowa kompleksowa przewidywać będzie możliwość zwolnienia Wnioskodawcy z dostawy gazu po zakontraktowanych wcześniej cenach,

b)w związku ze zwolnieniem z obowiązku dostaw gazu Kupujący otrzyma od Wnioskodawcy część zysku zrealizowanego przez Spółkę,

5)Wnioskodawca uzyska korzyść materialną z tytułu zwolnienia go z obowiązku dostaw gazu ze względu na obowiązujące ceny gazu.

W konsekwencji, opisana sytuacja spełniać będzie warunki wynikające z art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, który to przepis w ramach definicji usług na równi z działaniami traktuje powstrzymanie się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W opisanej sytuacji Kupujący godzi się na brak realizacji przez Wnioskodawcę dostaw gazu po zakontraktowanych wcześniej cenach, a w zamian otrzymuje wynagrodzenie. Tym samym stosunek obligacyjny (Umowa kompleksowa), na mocy którego Kupujący zrezygnuje z nabycia określonej ilości gazu w zamian za wynagrodzenie, będzie miała charakter wzajemny. Istnieć będzie bowiem bezpośredni związek pomiędzy rezygnacją przez Kupującego z prawa do nabycia określonej ilości gazu a wynagrodzeniem zapłaconym przez Spółkę. Wynagrodzenie to będzie miało charakter ekwiwalentny, gdyż pozostawać będzie w związku z wysokością zysku zrealizowanego przez Wnioskodawcę w związku ze zwolnieniem go z obowiązku dostawy paliwa gazu. Jednocześnie Spółka będzie beneficjentem świadczenia wykonanego przez Kupującego, gdyż dzięki zwolnieniu Wnioskodawcy z obowiązku dostawy zakontraktowanego paliwa gazowego, Spółka będzie mogła zrealizować dodatkowy zysk poprzez odsprzedaż paliwa gazowego zakontraktowanego pierwotnie przez Kupującego na rzecz innych odbiorców według cen wyższych niż ceny uzgodnione w Umowie kompleksowej z Kupującym.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 1 czerwca 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.137.20222.1.IK.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zwolnienie Wnioskodawcy z obowiązku dostawy transz paliwa gazowego po zakontraktowanych wcześniej cenach stanowić będzie dla Spółki nabycie usługi podlegającej opodatkowaniu VAT.

Ad. 2

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o który m mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Powyższa zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Sformułowany w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy zatem dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca dał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przywołane przepisy prawa, naliczony przez Kupującego podatek VAT w związku z realizowanym na rzecz Wnioskodawcy świadczeniem będzie stanowił dla Spółki podatek naliczony podlegający odliczeniu na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy VAT. Okoliczności sprawy wskazują bowiem, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, zwolnienie Spółki z obowiązku dostawy transz paliwa gazowego stanowić będzie usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, a nabywanie od Kupującego opisanej we wniosku usługi będzie miało związek z opodatkowaną działalnością Wnioskodawcy, tj. sprzedażą gazu na rzecz innych odbiorców, która to sprzedaż podlegać będzie opodatkowaniu VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturze/fakturach wystawionych przez Kupującego na rzecz Spółki z tytułu zwolnienia Wnioskodawcy z obowiązku dostaw transz paliwa gazowego po zakontraktowanych wcześniej cenach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie opodatkowania czynności zwolnienia Sprzedającego z dostawy transz paliwa gazowego oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Sprzedającego na podstawie faktur wystawionych przez Kupującego uznaję za prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego,  obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego,  obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

‒   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.