Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.76.2023.2.OS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.76.2023.2.OS

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 6 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od   towarów i usług w zakresie zwolnienia z  opodatkowania podatkiem VAT najmu prywatnego zawieranego wyłącznie na cele mieszkalne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 marca 2023 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą fizyczną i wynajmuje Pani mieszkania na zasadach najmu prywatnego (w tym studentom), najem mieszkań odbywa się wyłącznie na cele mieszkalne. Ponadto prowadzi Pani własną działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych. Najem prywatny oraz dochodowy związane z prowadzoną działalnością opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Obecnie nie jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, ponieważ kwalifikuje się Pani do zwolnienia podmiotowego podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, Pani dochody roczne nie przekraczają progu 200  tysięcy złotych. W przyszłości planuje Pani budowę oraz najem budynku handlowo- usługowego, który również będzie opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W tym celu chciała się Pani zarejestrować jako czynny podatnik VAT (wymóg przyszłego najemcy), przy wynajmie budynku będzie obowiązywała Panią stawka VAT wynosząca 23%.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani:

1.Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU 2015 dla świadczonych usług wynajmu lokali jest symbol 62.20.11.0.

2.Tak, zakres pytania odnosi się wyłącznie do usług najmu lokali mieszkalnych.

3.Tak, lokale będą wynajmowane we własnym imieniu i na własny rachunek.

4.Usługi najmu lokali objętych zakresem postawionego we wniosku pytania będzie Pani świadczyła na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

5.Nie świadczy Pani i nie będzie świadczyć usług najmu lokali na rzecz:

Jednostek samorządu terytorialnego i ich związków;

Podmiotów prowadzących działalność gospodarczą;

Społecznych agencji najmu o których mowa w art.. 22a ust 1 ustawy z dnia 26  października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkalnego.

6.Tak, Wynajmowane lokale będą zaspokajały wyłącznie potrzeby mieszkaniowe najemców i nie będą wykorzystywane przez najemców w innych celach, np. w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy rejestrując się jako czynny podatnik VAT, najem prywatny zawierany wyłącznie na cele mieszkalne jest zwolniony z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że uzyskane przychody z najmu mieszkania na cele mieszkalne, po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik VAT, kwalifikują Panią do zwolnienia przedmiotowego podatku VAT przy zastosowaniu art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, który jasno określa, że usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o  charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe zwalnia z opodatkowania podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. .j.  Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Należy wskazać, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.

Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.) :

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu przez jego najemcę.

Na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług najem stanowi świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Należy tu zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

W tym miejscu należy zauważyć, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy (od ogólnej zasady powszechności opodatkowania) i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 2224 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561).

Zwolnienie, które znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT stanowi implementację z art. 135 ust. 1 lit. l Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.). Przepis powyższy stanowi, że Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: „(…) dzierżawę i wynajem nieruchomości”.

Krajowe ustawodawstwo stanowi o zwolnieniu z opodatkowania usługi najmu pod warunkiem jego mieszkaniowego przeznaczenia.

Należy ponadto zauważyć, że stosownie do art. 43 ust. 20 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 47 załącznika nr 3 do ustawy.

Powyższe wskazuje, że przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:

·świadczenie usługi na własny rachunek,

·charakter mieszkalny nieruchomości,

·mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.

Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala natomiast na zastosowanie zwolnienia i w konsekwencji następuje opodatkowanie świadczonej usługi.

Z opisu sprawy wynika, że wynajmuje Pani mieszkania na zasadach najmu prywatnego (w  tym studentom), najem mieszkań odbywa się wyłącznie na cele mieszkalne. Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i  Usług PKWiU 2015 dla świadczonych usług wynajmu lokali to  62.20.11.0. Lokale będą wynajmowane we własnym imieniu i na własny rachunek. Usługi najmu lokali objętych zakresem postawionego we wniosku pytania będzie Pani świadczyła na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wynajmowane lokale będą zaspokajały wyłącznie potrzeby mieszkaniowe najemców i nie będą wykorzystywane przez najemców w  innych celach, np. w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Obecnie nie jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, ponieważ kwalifikuje się Pani do zwolnienia podmiotowego podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, Pani dochody roczne nie przekraczają progu 200  tysięcy złotych. W przyszłości planuje Pani budowę oraz najem budynku handlowo- usługowego i w związku z najmem tego budynku chce się Pani zarejestrować jako czynny podatnik VAT.

Pani wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla usług najmu dotyczących wyłącznie lokali mieszkalnych przeznaczonych wyłącznie na cele mieszkalne, po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, jeżeli:

·lokal ma charakter mieszkalny,

·wynajmowany będzie na realizację celów mieszkaniowych osób fizycznych,

·wynajmowany będzie we własnym imieniu i na własny rachunek,

to wynajem nieruchomości dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.

Odnosząc się zatem do kwestii budzącej Pani wątpliwość należy stwierdzić, że na gruncie niniejszej sprawy świadczone przez Panią usługi wynajmu lokali mieszkalnych wyłącznie na cele mieszkaniowe, będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i  usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, ponieważ będą spełnione wyżej opisane przesłanki do zastosowania zwolnienia.

Będzie bowiem Pani świadczyć usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w celu zaspokajania wyłącznie potrzeb mieszkaniowych najemców - lokale nie będą wykorzystywane przez najemców w  innych celach, np. w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Zatem, będzie Pani mogła zastosować dla usług najmu lokali mieszkalnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, zwolnienie o którym mowa w  art.  43  ust. 1 pkt 36 ustawy, natomiast fakt zarejestrowania się jako czynny podatnik podatku VAT nie wpłynie na możliwość stosowania ww. zwolnienia dla świadczonych usług.

Tym samym Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy  zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który  obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do  interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które  są  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi  (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259.; dalej jako „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).