Możliwość odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.46.2023.2.MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.46.2023.2.MS

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z (…) r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu pn. (…).

W odpowiedzi na wezwanie uzupełnili Państwo wniosek pismem z (...) r. (data wpływu (...) r.).

Treść wniosku – po uwzględnieniu uzupełnienia – jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

LKS (…) to klub sportowy, zajmuje się szkoleniem dzieci, młodzieży, seniorów (piłka nożna). (…) roku powstało Towarzystwo (…). Towarzystwo działało do wybuchu (...) Wojny (...) Po zakończeniu wojny członkowie (…) postanowili założyć klub sportowy.

Aktualnie prezesem stowarzyszenia jest P(…). Stowarzyszenie aktualnie realizuje umowę przyznania pomocy w ramach programu operacyjnego (…) w ramach działania realizacji lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczność, o których mowa w art. 62 ust. 1 lit. B. Rozporządzenia nr (…) w ramach (…).

Rozporządzenie określa szczegółowe warunki, tryb przyznawania, wypłaty i zwrotu pomocy finansowej na realizację operacji w ramach działań wsparcie przygotowawcze, o którym mowa w art. 62 ust. 1 lit. A rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr (…) oraz uchylającego rozporządzenia Rady (WE) nr (…), oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego Rady (UE) (…) zwanego dalej „rozporządzeniem nr (…)”, realizacja lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczność, w tym korty bieżące, aktywizacja, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. B i D rozporządzenia nr (…) objętych priorytetem (…), zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, zawartym w programie operacyjnym (…) zwanych dalej „programem” oraz wysokość stałej pomocy.

Tytuł operacji (…). Rozpoczęcie prac renowacji jest przewidziane od (…) r. Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). LKS swoje wydatki pokrywa wyłącznie z darowizn oraz dotacji. Boisko jest wykorzystywane wyłącznie do działalności sportowej, rekreacyjnej, nieprzynoszącej zysku.

Na roboty realizowane w ramach projektu składają się roboty z kosztorysu:

1.Roboty (…).

2.Roboty (…).

Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu będą służyły wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Zadanie inwestycyjne nie będzie generowało żadnych przychodów, które pozwoliłyby skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dotyczących zakupu towarów i usług wykorzystywanych do renowacji boiska trawiastego na stadionie w (…).

W celu realizacji niekomercyjnego projektu polegającego na (…) w (…), w dniu (…) r. została zawarta umowa użyczenia na okres od dnia zawarcia umowy do (…) r.

Stronami umowy są:

1.  Gmina (…), NIP (…) reprezentowana przez Dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w (…) na podstawie udzielonego pełnomocnictwa Burmistrza (…) oraz Statutu Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji podjętym uchwałą nr (…)Rady Miejskiej w (…) z dnia (…) r. – Użyczający:

2.  Ludowy Klub Sportowy (…) w (…), ul. (…) NIP (…), reprezentowany przez Prezesa Klubu - Biorący w użyczenie.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w (…) jest jednostką organizacyjną Gminy (…).

Przedmiotem umowy użyczenia jest działka nr (…) położona w (…) przy ul. (…), o powierzchni (…) ha. Formą prawną władania nieruchomością przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w (…) jest trwały zarząd.

Pytanie

Czy Stowarzyszeniu LKS (…) w (…), w związku z realizacją projektu: (…) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług wykorzystywanych do renowacji boiska trawiastego na stadionie w (…)?

Państwa stanowisko w sprawie

Stowarzyszeniu LKS (…) w (…) nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług wykorzystywanych do projektu (…).

Stowarzyszenie nie ma możliwości zakwalifikowania podatku od towarów i usług (VAT) należnego jako vat kwalifikowanego - koszty kwalifikowane w związku z realizacją ww. projektu: (…).

Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku do Urzędu (…) o przyznanie pomocy w ramach działania realizacji lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczność, o których mowa w art. 62 ust. 1 lit B rozporządzenia nr (…). W ramach projektu (…) tytuł operacji: (…).

Kwalifikacja podatku od towarów i usług (VAT) jako koszt kwalifikowany w ramach powyższej operacji jest dobrem ogólnym mieszkańców, ponieważ obiekt będący przedmiotem operacji, z którego korzystają bezpłatnie dorośli, młodzież i dzieci. Obiekt nie jest nastawiony na zysk lecz na ogólną dostępność dla społeczeństwa lokalnego.

Stowarzyszenie LKS (…) w (…) nie będzie mogło odzyskać uiszczonego, w związku z realizacją projektu, podatku od towarów i usług. Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług, wykorzystywanych do projektu: (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

Zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mają Państwo wątpliwości czy przysługuje Państwu, w związku z realizacją projektu pn. (…), możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług służących realizacji ww. projektu.

Z powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku VAT wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawodawca wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony. Projekt dotyczy renowacji boiska trawiastego, które jest wykorzystywane wyłącznie do działalności sportowej i rekreacyjnej oraz nieprzynoszącej zysku. LKS swoje wydatki pokrywa wyłącznie z darowizn oraz dotacji. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu będą służyły wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wskazali Państwo w opisie zdarzenia przyszłego zadanie inwestycyjne nie będzie generowało żadnych przychodów, które pozwoliłyby skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dotyczących zakupu towarów i usług wykorzystywanych do renowacji boiska trawiastego na stadionie w (...).

Należy zatem uznać, że wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. Projektu nie są związane z działalnością opodatkowaną LKS w (...).

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług wykorzystywanych przedmiotowym Projekcie pn. (...).

W świetle powyższego Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zadanego pytania), w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Państwo, w treści składanego wniosku, kształtujecie jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie (np. możliwość odzyskania uiszczonego podatku), które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenia przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r., poz. 1057), należy do  zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.