Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkami, budowlami oraz urządzeniami budowlanymi. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.73.2023.3.PRP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.73.2023.3.PRP

Temat interpretacji

Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkami, budowlami oraz urządzeniami budowlanymi.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 20 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości nr  1 zabudowanej budynkami, budowlami oraz urządzeniami budowlanymi, a także w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 kwietnia 2023 r. (wpływ 28 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pani … (dalej: „Wnioskodawczyni", „Wynajmująca”) jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym. Od października 2004 r. Wnioskodawczyni jest pracownikiem spółki ….. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”, „Najemca”), której udziałowcem od początku jej istnienia jest mąż Wnioskodawczyni, Pan ….. Wnioskodawczyni została wspólnikiem Spółki w 2017 r.

Wnioskodawczyni powiązana jest kapitałowo i osobowo ze spółką kapitałową ….. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”), podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz posiada status podatnika podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) czynnego. Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy. Spółka, począwszy od 2022 r. wybrała, zgodnie z art. 28j ustawy o CIT, opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (dalej: „estoński CIT”).

Wnioskodawczyni w 2004 r. nabyła za kwotę 66.000,00 PLN od Spółdzielni …..w likwidacji prawo użytkowania wieczystego gruntu - nieruchomości zabudowanej położonej w obrębie geodezyjnym …., oznaczonej jako działka pgr  1, o łącznej powierzchni 0,4252 ha (dalej: „Nieruchomość”). Na terenie Nieruchomości znajdowały się, stanowiące odrębną od gruntu własność, dwa niezdatne do użytku budynki gospodarczo-magazynowe o łącznej powierzchni ok. 300 m2 oraz wewnętrzna droga dojazdowa do budynków. W 2011 r Wnioskodawczyni nabyła na własność Nieruchomość od Gminy …. za kwotę ..... PLN. Nieruchomość Wnioskodawczyni należy do jej majątku osobistego nie jest przedmiotem wspólności ustawowej (majątkowej, małżeńskiej). Nieruchomość nie wchodziła i nie wchodzi w skład jakiegokolwiek przedsiębiorstwa, nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej oraz nie stanowiła składnika majątkowego lub towaru handlowego w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni .....2004 r zawarła ze Spółką umowę przedwstępną najmu Nieruchomości, w której strony, z uwagi na stan Nieruchomości (budynków i drogi), wskazały konieczność przeprowadzenia przez Wynajmującego prac remontowych, doprowadzających Nieruchomość do stanu użyteczności. Szczegółowy zakres robót w tym zakresie określony został w protokole do obowiązującej od 01.06.2004 r. umowy Najmu Nieruchomości. Na podstawie umowy najmu Nieruchomości z dnia....2004 r zawartej pomiędzy Wnioskodawczynią a Spółką, Wnioskodawczyni wynajęła Spółce całą Nieruchomość, tj. grunt wraz z zabudowaniami o łącznej powierzchni 345 m2 oraz w międzyczasie, prowadziła prace remontowe, które zgodnie z zawartą umową przypadały na jej rzecz. Prace remontowe będące po stronie Wnioskodawczyni zostały sfinansowane z jej prywatnych środków.

Czynsz najmu uzyskiwany przez Wnioskodawczynię z tytułu umowy najmu Nieruchomości, rozliczała ona w ramach najmu prywatnego, opodatkowując przychody uzyskiwane z tego tytułu najpierw na zasadach ogólnych, a następnie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na przestrzeni lat, w oparciu o zawartą umowę najmu Nieruchomości, Spółka dokonywała inwestycji w obcy środek trwały, mianowicie ponosiła wydatki związane z przystosowywaniem całości Nieruchomości, w tym budynków, do specyfiki swojej działalności gospodarczej. W 2010 r Spółka dokonała również rozbudowy jednego z budynków magazynowych, powiększając go o ok. 600 m2 powierzchni, a w latach kolejnych, między innymi dobudowano wiaty, wykonano parking, zainstalowano ogrzewanie w magazynach. Łączne wydatki Spółki z tego tytułu, zaksięgowane jako inwestycja w obcym środku trwałym do chwili obecnej wyniosły ok. ..... PLN netto.

W grudniu 2019 r. z powodu outsourcingu usług logistycznych oraz magazynowych, Spółka zrezygnowała z wynajmu części Nieruchomości. Począwszy od tego miesiąca, wynajmowana przez Spółkę od Wnioskodawczyni powierzchnia wynosiła 244 m2 powierzchni biurowo-magazynowej i 1.295,58 m2 terenu (dojazd do budynku i grunt pod budynkiem).

Wnioskodawczyni oraz Spółka dokonały ustaleń dotyczących rozliczenia poniesionych przez Najemcę nakładów inwestycyjnych (inwestycji w obcych środkach trwałych). Rozliczenie nakładów poniesionych na Nieruchomość będącą przedmiotem niniejszego wniosku, będzie miało charakter odpłatny - zgodnie z ustaleniami, po zakończeniu umowy najmu, Wynajmująca zobowiązana jest zwrócić Najemcy wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych na rzecz Nieruchomości przez Spółkę. Strony umowy, korzystając z opinii rzeczoznawcy, określą wartość rynkową poniesionych przez Najemcę nakładów inwestycyjnych, tak by uwzględniała ona ich umorzenie, przydatność dla Wynajmującej oraz stan techniczny.

Obecnie Wnioskodawczyni rozważa odpłatne zbycie Nieruchomości na rzecz podmiotu trzeciego. Wskazać należy, iż czynność sprzedaży wykonywana będzie w charakterze okazjonalnym, a Wnioskodawczyni nie zmierza do nadania jej stałego charakteru. Wnioskodawczyni nie prowadzi sprzedaży lokali/nieruchomości w sposób powtarzalny, nie prowadzi ona również działalności w zakresie obrotu nieruchomościami. Ponadto, rozwiązanie umowy najmu Nieruchomości pomiędzy Wnioskodawczynią a Spółką nastąpi przed jej odpłatnym zbyciem. Cena sprzedaży Nieruchomości będzie uwzględniała wartość nakładów inwestycyjnych na Nieruchomości.

Ponadto, w odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania o treści:

1)W jaki sposób będą pozyskiwani potencjalni nabywcy nieruchomości, np. ogłoszenia czy reklamy w prasie, telewizji, poprzez Internet, itp.?

Odp. Wnioskodawczyni poszukując potencjalnego nabywcy korzystała w przeszłości (przez okres około 1 roku) z usług biura pośrednictwa nieruchomości z siedzibą w ….. Biuro nie znalazło jednak nabywcy, który zapłaciłby Wnioskodawczyni oczekiwaną kwotę. Również w czasie trwania współpracy z biurem pośrednictwa nieruchomości, na płocie będącym ogrodzeniem Nieruchomości, wywieszony był baner informujący, iż Nieruchomość jest na sprzedaż. Po zakończeniu współpracy z biurem pośrednictwa nieruchomości, baner został zdjęty z ogrodzenia - baner zawierał kontakt do biura nieruchomości. Dodatkowo, w ramach współpracy i w jej czasie, oferta sprzedaży Nieruchomości była udostępniana na niektórych portalach zamieszczających oferty kupna/sprzedaży nieruchomości.

Począwszy od 20 grudnia 2022 r. Wnioskodawczyni zdecydowała o podjęciu kolejnej współpracy z biurem pośrednictwa nieruchomości, tym razem z siedzibą w ….

2)Czy będzie Pani korzystała z usług podmiotów w zakresie pośrednictwa nieruchomościami lub też innych osób, czy też we własnym zakresie będzie pozyskiwała potencjalnych nabywców ww. lokali?

Odp. Począwszy od 20 grudnia 2022 r., w ramach poszukiwań potencjalnych nabywców dla Nieruchomości, Wnioskodawczyni podjęła współpracę z biurem pośrednictwa nieruchomości z siedzibą w ….

3)Czy dokonywała Pani wcześniej sprzedaży nieruchomości, a jeśli tak – to należy podać odrębnie dla każdej sprzedanej nieruchomości:

·kiedy i w jaki sposób weszła Pani w posiadanie tych nieruchomości;

·w jakim celu nieruchomości te zostały przez Panią nabyte;

·w jaki sposób nieruchomości były wykorzystywane od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży;

·kiedy dokonała Pani ich sprzedaży i co było przyczyną ich sprzedaży;

·ile nieruchomości zostało sprzedanych i jakich (niezabudowanych czy zabudowanych, a jeśli zabudowanych – to czy były to nieruchomości mieszkalne czy użytkowe);

·na co zostały przeznaczone środki ze sprzedaży ww. nieruchomości.

Odp. Wnioskodawczyni nie dokonywała wcześniej sprzedaży jakiejkolwiek nieruchomości, wobec czego pozostałe pytania uzupełniające Wnioskodawczyni pozostawia bez odpowiedzi.

4)Czy posiada Pani jeszcze inne nieruchomości przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz wymienionych we wniosku)? Jeśli tak, to ile i jakie?

Odp. Wnioskodawczyni, poza Nieruchomością będącą przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację posiada:

-spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w …. - akt notarialny z dnia 17.08.1999 r. Wnioskodawczyni nie planuje sprzedaży prawa do lokalu, planując w przyszłości przeznaczyć je zstępnemu;

-współwłasność ustawową w nieruchomości położonej w … (Gmina ….). Współwłaścicielem jest mąż Wnioskodawczyni. Nieruchomość składa się z działki budowlanej, zabudowanej budynkami w stanie niepozwalającym na ich użytkowanie oraz części rolnej (pastwiska). Wnioskodawczyni nie planuje sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

5)Czy jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Odp. Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

6)Czy Nieruchomość od dnia nabycia do dnia przedmiotowej sprzedaży była/jest wykorzystywana przez Panią wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?

Odp. Nieruchomość od dnia nabycia do chwili obecnej, a i również do momentu potencjalnej sprzedaży, była i będzie przez Wnioskodawczynię wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

7)Czy nabycie Nieruchomości, będącej przedmiotem sprzedaży, nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

Odp. Pierwotnie Gmina … dokonując sprzedaży Nieruchomości na rzecz Wnioskodawczyni wystawiła fakturę ze stawka podatku VAT 23%. Wnioskodawczyni zwróciła się jednak do Gminy z wnioskiem o zweryfikowanie jej stanowiska, z uwagi na przedstawione przez Wnioskodawczynię wyroki i interpretacje wskazujące, iż sprzedaż własności nieruchomości dotychczasowemu użytkownikowi wieczystemu nie podlega przepisom ustawy o VAT, gdyż nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT (nabycie miało miejsce przed 1 maja 2004 r.). W konsekwencji, Gmina …wystąpiła o interpretację w przedmiotowym zakresie i w rezultacie otrzymanego rozstrzygnięcia, wystawiła fakturę korygującą wskazując w miejscu stawki „np.” oraz dokonała na rzecz Wnioskodawczyni zwrotu kwoty podatku VAT.

Nabycie Nieruchomości nie nastąpiło zatem w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

8)W jaki sposób zostało udokumentowane nabycie Nieruchomości, będącej przedmiotem sprzedaży (np. fakturą, rachunkiem)?

Odp. Nabycie Nieruchomości udokumentowane zostało umową sprzedaży w formie aktu notarialnego oraz fakturą.

9)Czy przy nabyciu Nieruchomości, będącej przedmiotem sprzedaży, był wykazany podatek należny? Jeżeli nie, to dlaczego podatek nie był wykazany?

Odp. Zgodnie z wyjaśnieniami udzielonymi w ramach ww. pytania nr 7), po zweryfikowaniu stanowiska przez Gminę …. finalnie transakcja nabycia Nieruchomości nie nastąpiła w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VA T. W konsekwencji zatem przy nabyciu Nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży, podatek należny nie był wykazany.

10)Czy w związku z nabyciem przedmiotowej Nieruchomości, będącej przedmiotem sprzedaży, przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Odp. W wyniku okoliczności wskazanych w odpowiedzi na ww. pytanie nr 7), Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowej Nieruchomości.

11)Proszę podać kiedy będzie miała miejsce transakcja sprzedaży przedmiotowej Nieruchomości (proszę podać miesiąc, rok).

Odp. Wnioskodawczyni nie jest w stanie podać szczegółowej daty, Nieruchomość jest wciąż w procesie oferowania jej nabywcom. Wnioskodawczyni wyraża natomiast nadzieję i będzie przykładała wszelkich starań, by transakcja ta miała miejsce jeszcze w roku 2023.

12)Jakie naniesienia będą posadowione na Nieruchomości na moment planowanej Transakcji?

Odp. Na moment planowanej transakcji na Nieruchomości będą posadowione:

-budynek magazynowy - istniejący na terenie Nieruchomości już w momencie zakupu prawa użytkowania wieczystego. Budynek ten został rozbudowany przez Najemcę, przystosowany do magazynowania artykułów spożywczych. Powierzchnia budynku magazynowego wynosi 499,10 m2;

-budynek magazynowo-biurowo-socjalny - istniejący na terenie Nieruchomości już w momencie prawa do zakupu prawa użytkowania wieczystego jako budynek magazynowy. W 2005 r. nastąpiła zmiana sposobu użytkowania z budynku magazynowego na budynek magazynowo-biurowo-socjalny. Powierzchnia tego budynku wynosi 244 m2;

-ogrodzenie - istniejące już w momencie nabycia prawa wieczystego użytkowania Nieruchomości, ulepszone przez Najemcę poprzez zamontowanie bramy automatycznej oraz furtki. Długość całkowita ogrodzenia wynosi około 263 m;

-wybrukowane place manewrowe przylegające do budynków oraz wybrukowana droga wewnętrzna o łącznej powierzchni 1327 m2. Plac manewrowy wykonał Najemca, a droga wewnętrzna znajdowała się na terenie Nieruchomości w momencie nabycia prawa użytkowania wieczystego i była przez Wnioskodawczynię prywatnie wyremontowana;

-wybrukowany parking dla samochodów osobowych o powierzchni 27 m2, zmodernizowany przez Najemcę;

-instalacja wodno-kanalizacyjna z przyłączem- Wnioskodawczyni, jako właścicielka, partycypowała w kosztach budowy kanalizacji sanitarnej wykonywanej przez Gminę …., natomiast wewnętrzna instalacja wodno-kanalizacyjna istniała już w momencie zakupu prawa użytkowania wieczystego;

-instalacja energii elektrycznej wraz z przyłączem,

-instalacja gazowa wraz z przyłączem.

13)     Czy naniesienia posadowione na Nieruchomości na moment planowanej Transakcji stanowią budynki/budowle lub ich części bądź urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.)?

Odp. Tak, naniesienia istniejące na Nieruchomości na moment planowanej transakcji stanowią budynki/budowle (każdy budynek/budowla znajdująca się na przedmiotowej Nieruchomości) lub ich części bądź urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

14)Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli posadowionych na Nieruchomości na moment planowanej Transakcji w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odp. Na moment planowanej transakcji nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli posadowionych na Nieruchomości (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości) w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

15)Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli posadowionych na Nieruchomości na moment planowanej Transakcji a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Odp. Tak, pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli posadowionych na Nieruchomości (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości) na moment planowanej Transakcji a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

16)Czy ponosiła Pani nakłady na ulepszenie budynków/budowli posadowionych na Nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej poszczególnych budynków/budowli?

Odp. Tak, Wnioskodawczyni ponosiła nakłady na ulepszenie budynków/budowli (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości) posadowionych na Nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości poszczególnych budynków/budowli. Jednakże od daty dokonania tychże ulepszeń (2004 rok) upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

17)Czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budynków/budowli posadowionych na Nieruchomości przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Odp. Nie, Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do wydatków na ulepszenia budynków/budowli posadowionych na Nieruchomości (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości).

18)Czy po oddaniu do użytkowania ulepszonych poszczególnych budynków/budowli miało miejsce ich pierwsze zasiedlenie?

Odp. Tak, po oddaniu do Najemcy do użytkowania ulepszonych poszczególnych budynków/budowli miało miejsce ich pierwsze zasiedlenie, w stosunku do każdego z budynków/budowli. Spółka w okresie trwania umowy najmu dokonywała ulepszeń budynków/budowli (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości) posadowionych na terenie Nieruchomości, a wydatki poniesione na przedmiotowe ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

19)Czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonych poszczególnych budynków/budowli, a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Odp. Tak, pomiędzy zasiedleniem ulepszonych poszczególnych budynków/budowli (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości) a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ostatnie prace o tym charakterze, wykonywane były w 2017 roku. Prace dotyczyły wykonania ogrzewania na terenie budynku magazynowego, a nakłady z tego tytułu ponosiła Spółka.

20)W związku z informacją zawartą we wniosku, że: „Na przestrzeni lat (…) Spółka dokonywała inwestycji w obcy środek trwały”, należy wskazać:

-Jakich inwestycji dokonywała Spółka?

Odp. Inwestycje dokonane przez Spółkę przedstawiają się następująco:

·modernizacja i dostosowanie do celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej budynku magazynowo-biurowo-socjalnego wraz z modernizacją istniejącej wiaty,

·modernizacja i dostosowanie do celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej budynku magazynowego wraz z modernizacją istniejącej wiaty,

·rozbudowa budynku magazynowego wraz z budową placu manewrowego obsługującego budynek,

·modernizacja parkingu,

·budowa dwóch nowych wiat przy budynku magazynowym.

-W którym roku Spółka dokonywała tych inwestycji?

Odp. Inwestycja Spółki polegająca na modernizacji i dostosowaniu do celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej budynku magazynowo-biurowo-socjalnego wraz z modernizacją wiaty, miała miejsce na przestrzeni lat 2004-2014.

Inwestycja Spółki polegająca na modernizacji i dostosowaniu do celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej budynku magazynowego oraz modernizacji istniejącej przy budynku wiaty, miała miejsce na przestrzeni lat 2005-2012.

Inwestycja Spółki polegająca na rozbudowie budynku magazynowego oraz budowie placu manewrowego obsługującego budynek miała miejsce na przestrzeni lat 2007-2017. Dla uściślenia, rozbudowa hali miała miejsce na przestrzeni lat 2007-2010. Po oddaniu do użytkowania rozbudowanej hali, w latach 2010-2017 miały miejsce ulepszenia tej rozbudowanej hali.

Inwestycja Spółki polegająca na modernizacji parkingu miała miejsce na przestrzeni lat 2010-2011.

Inwestycja Spółki polegająca na budowie nowych wiat (dwóch) miała miejsce na przestrzeni lat 2009-2012.

-Czy wskutek tych inwestycji powstały nowe naniesienia na Nieruchomości? Jeśli tak, to jakie i kiedy zostały oddane do użytkowania?

Odp. Budynki i budowle znajdujące się na terenie Nieruchomości były jedynie rozbudowywane i modernizowane.

Ogrodzenie Nieruchomości było jedynie modernizowane.

Parking oraz droga wewnętrzna były jedynie modernizowane.

W ramach inwestycji Spółki powstały nowe naniesienia na Nieruchomości, takie jak:

·plac manewrowy - oddany do użytku w 2010 r.,

·wiaty (dwie) - oddane do użytku w 2012 r.

-Czy wskutek tych inwestycji zostały ulepszone istniejące naniesienia znajdujące się na Nieruchomości w momencie nabycia? Jeśli tak, to jakie budynki/budowle zostały ulepszone i czy ulepszenia przekroczyły 30% wartości początkowej poszczególnych budynków/budowli?

Odp. Wykonane przez Spółkę ulepszenia na naniesieniach istniejących na Nieruchomości w momencie nabycia przekroczyły 30% wartości początkowej poszczególnych budynków/budowli (każdego z nich). Na naniesieniach znajdujących się na Nieruchomości zostały poczynione następujące ulepszenia:

1.W ramach modernizacji i dostosowania do celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej budynku magazynowo-biurowo-socjalnego:

-prace remontowe i modernizacyjne,

-prace modernizacyjne związane z oknami, drzwiami, podłogami, oświetleniem, wentylacją, kominami,

-zakup i montaż bramy automatycznej oraz furtki,

-zakup i montaż systemu alarmowego,

-prace modernizacyjne związane z instalacją elektryczną,

-modernizacja ogrodzenia,

-prace nad instalacją wodno-kanalizacyjną, instalacją sanitarną,

-prace nad instalacją centralnego ogrzewania,

-prace nad instalacją gazową,

-ocieplenie budynku, zakup i montaż rynien i parapetów,

-przyłączenie do kanalizacji,

-zakup i montaż blachodachówki,

-roboty wykończeniowe związane z dachem,

-budowa ścian działowych.

2.W ramach modernizacji i dostosowania do celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej budynku magazynowego:

-zakup i montaż więźby, pokrycia dachu - blachodachówki, rynien,

-montaż bramy segmentowej,

-prace związane z instalacją elektryczną,

-docieplenie budynku,

-prace budowlane i wykończeniowe,

-modernizacja systemu alarmowego,

-modernizacja systemu odwodnieniowego,

-zakup i montaż oświetlenia,

-obicie magazynu panelami.

3.W ramach rozbudowy budynku magazynowego:

-roboty budowlane i wykończeniowe związane z rozbudową budynku magazynowego,

-prace związane z elewacją budynku,

-prace nad systemem odwodnieniowym,

-prace nad instalacją elektryczną,

-rozbudowa i montaż systemu alarmowego,

-zakup i montaż oświetlenia,

-docieplenie hali,

-montaż nagrzewnic,

-prace nad instalacją przeciwpożarową,

-zakup i montaż bramy segmentowej,

-zakup i montaż przewodu kominowego,

-prace nad instalacją gazową,

-wykonanie instalacji centralnego ogrzewania,

-wykonanie placu manewrowego.

4.W ramach modernizacji parkingu:

-zakup kruszywa, kostki, krawężników oraz zakup usług wykonania miejsc parkingowych, robót ziemnych związanych z parkingiem, w tym systemu odprowadzania wody z parkingu.

5.W ramach budowy dwóch nowych wiat przy budynku magazynowym:

-prace związane z budową wiat, zakup materiałów, montaż elementów,

-rozbudowa systemu alarmowego,

-prace nad instalacją elektryczną,

-zakup i montaż bram segmentowych.

21)Kiedy planuje Pani odkupienie wartości nakładów poniesionych przez Spółkę?

Odp. Wnioskodawczyni planuje dokonać odkupu nakładów poniesionych przez Spółkę wraz z chwilą zakończenia umowy najmu. Umowa najmu zostanie przez strony rozwiązana przed sprzedażą Nieruchomości na rzecz podmiotu trzeciego.

22)Czy wartość odkupionych od Spółki nakładów przekroczy 30% wartości początkowej poszczególnych budynków/budowli?

Odp. Tak, wartość odkupionych od Spółki nakładów przekroczy 30% wartości początkowej każdego z budynków/budowli.

23)Czy będzie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia od Spółki poniesionych nakładów?

Odp. Wnioskodawczyni nie jest podatniczką podatku VAT, nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia od Spółki poniesionych przez Spółkę nakładów.

24)Czy zawarła Pani z nabywcą umowę przedwstępną lub inny dokument, na podstawie którego zobowiązała się Pani sprzedać przedmiotową Nieruchomość. Jeżeli odpowiedź na pytanie jest twierdząca, to należy jednoznacznie wskazać:

-jakie prawa i obowiązki wynikające z postanowień ww. umowy lub innego dokumentu zawartego z  nabywcą, ciążyły na kupującym a jakie na sprzedającym?

-czy w umowie przedwstępnej sprzedaży lub innym dokumencie zostały ustalone warunki, które musiały zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej prawo własności nieruchomości na nabywcę? Jeśli tak, to jakie?

-czy udzieliła Pani nabywcy ww. nieruchomości pełnomocnictwa (zgody, upoważnienia) w celu występowania w Jej imieniu w sprawach dotyczących przedmiotowej nieruchomości?

-jeżeli tak, to do uzyskania jakich konkretnie decyzji i pozwoleń, udzieliła Pani pełnomocnictw nabywcy do występowania w Jej imieniu?

-jakich czynności dokonał do momentu sprzedaży przez Panią ww. nieruchomości, nabywca w związku z udzielonym pełnomocnictwem?

Odp. Wnioskodawczyni nie zawarła z żadną stroną umowy przedwstępnej, ani żadnego innego dokumentu, na podstawie którego Wnioskodawczyni zobowiązała się sprzedać Nieruchomość. Nieruchomość jest wciąż w trakcie oferowania jej potencjalnym nabywcom. Wobec powyższego Wnioskodawczyni pozostawia kolejne pytania bez odpowiedzi.

25)Na jaki okres czasu zawarto umowę najmu Nieruchomości?

Odp. Umowa najmu Nieruchomości zawarta została na czas nieokreślony. Stronom przysługuje trzymiesięczny okres wypowiedzenia.

Pytanie

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym, w przypadku planowanej przez Wnioskodawczynię transakcji zbycia nieruchomości wraz z nabytymi przez nią uprzednio nakładami Spółki w nieruchomość Wnioskodawczyni, transakcja sprzedaży rzeczonej nieruchomości winna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług? (oznaczone jako pytanie nr 1 wniosku)

Państwa stanowisko w sprawie

W świetle wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego planowanej przez Wnioskodawczynię transakcji zbycia na rzecz podmiotu trzeciego Nieruchomości wraz z nabytymi przez nią uprzednio nakładami Spółki w Nieruchomość stanowiącą jej własność, w ocenie Wnioskodawczyni transakcja ta nie będzie stanowiła podstawy do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W pierwszej kolejności podkreślić należy poniższe okoliczności omawianego zdarzenia przyszłego:

-Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie jest również zarejestrowana jako podatnik VAT czynny;

-Nieruchomość, której zbycie Wnioskodawczyni planuje, nie stanowiła i nie stanowi składnika majątkowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie stanowiła (chociażby potencjalnie) środka trwałego prowadzonej działalności gospodarczej;

-przychody z najmu Nieruchomości uzyskiwane przez Wnioskodawczynię nie były i nie są opodatkowane jako przychody z działalności gospodarczej. Przychody te opodatkowane były natomiast początkowo na zasadach ogólnych, a następnie i obecnie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

-planowane zbycie Nieruchomości przez Wnioskodawczynię stanowiło będzie zbycie nieruchomości stanowiącej część jej majątku osobistego (prywatnego);

-przedmiotowa Nieruchomość nie została przez Wnioskodawczynię nabyta z zamiarem odsprzedaży;

-Wnioskodawczyni nie prowadzi aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami, która przybiera profesjonalną w pełni zorganizowaną formę. Sprzedaż omawianej nieruchomości nie miałaby również charakteru zawodowego, profesjonalnego, miałaby jedynie charakter incydentalny.

Powyższe powoduje, iż planowane przez Wnioskodawczynię zbycie na rzecz podmiotu trzeciego Nieruchomości, wraz z nabytymi przez nią uprzednio od Spółki nakładami inwestycyjnymi, stanowi sprzedaż majątku osobistego Wnioskodawczyni. Planowana czynność związana ze zbyciem Nieruchomości, wykonywana jest przez osobę fizyczną, nieprowadząca działalności gospodarczej, transakcja będzie miała charakter okazjonalny, nie zmierzający do nadania jej stałego charakteru przez Wnioskodawczynię. Powyższe powoduje, iż czynność polegająca na zbyciu Nieruchomości, będzie stanowiła zwykłe wykonywanie prawa własności Wnioskodawczyni, co z kolei nie może zostać uznane samo z siebie za prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Potwierdzenie powyższego stanowiska zawarte zostało chociażby w indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 marca 2019 roku, sygn. 0111-KDIB3- 2.4012.791.2018.2.MGO:

„Zatem jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku gdy brak jest przesłanek świadczących o aktywności sprzedawcy w przedmiocie zbycia nieruchomości, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem - zbycie nieruchomości nie stanowi działalności handlowej podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz mieści się w ramach zarządu majątkiem prywatnym”.

Teza, zgodnie z którą, sprzedaż majątku prywatnego, dokonywanego w ramach zwykłego zarządu prawem własności, sama w sobie nie stanowi działalności gospodarczej, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu zawarta została również w poniższych wyrokach:

-wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w połączonych sprawach C-180/10 Jarosław Słaby v. Minister Finansów i C-181 Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć v. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie,

-wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1536/10,

-wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 czerwca 2017 r., sygn. akt I FSK 451/17,

-wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 marca 2017 r., sygn. I FSK 1643/15.

Wymienione wyroki potwierdzają, iż dla okoliczności opodatkowania danej czynności zbycia nieruchomości podatkiem VAT kluczowe znaczenie ma stopień aktywności zbywcy w zakresie obrotu nieruchomościami. Na profesjonalne działania w zakresie obrotu nieruchomościami jednoznacznie wskazuje m.in.: aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami, która przybiera profesjonalną w pełni zorganizowaną formę. Na zawodowy, gospodarczy charakter działań sprzedawcy wskazują też jednoznacznie takie okoliczności jak: uzyskanie przed transakcją decyzji o warunkach zabudowy, bądź też wystąpienie o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego gruntu. Sądy uznały, iż działania sprzedawcy oceniać należy kompleksowo, a nie jedynie przez pryzmat jego poszczególnych elementów. Istotne jest bowiem, aby działania te szły w parze z nakładami inwestycyjnymi przekraczającymi standardowe koszty zwykłego zarządu związane z nieruchomością stanowiącą majątek prywatny.

Reasumując, w świetle powyższego, planowana przez Wnioskodawczynię, na rzecz podmiotu trzeciego, transakcja zbycia Nieruchomości wraz z nabytymi przez nią uprzednio nakładami Spółki w Nieruchomość stanowiącą jej własność, nie będzie stanowiła podstawy do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że:

Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego.

Zgodnie art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE:

Do celów ust. 1 lit. b) „teren budowlany” oznacza każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie.

Na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE:

Opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Z opisu sprawy wynika, że w 2004 r. nabyła Pani prawo użytkowania wieczystego gruntu - nieruchomości zabudowanej, oznaczonej jako działka pgr  1. Na terenie Nieruchomości znajdowały się, stanowiące odrębną od gruntu własność, dwa niezdatne do użytku budynki gospodarczo-magazynowe oraz wewnętrzna droga dojazdowa do budynków. W 2011 r nabyła Pani na własność Nieruchomość od Gminy …. Nieruchomość należy do Pani majątku osobistego nie jest przedmiotem wspólności ustawowej (majątkowej, małżeńskiej). Na podstawie umowy najmu Nieruchomości z dnia 01.06.2004 r zawartej pomiędzy Panią a Spółką, wynajęła Pani Spółce całą Nieruchomość, tj. grunt wraz z zabudowaniami oraz w międzyczasie, prowadziła prace remontowe, które zgodnie z zawartą umową przypadały na Pani rzecz. Na przestrzeni lat, w oparciu o zawartą umowę najmu Nieruchomości, Spółka dokonywała inwestycji w obcy środek trwały, mianowicie ponosiła wydatki związane z przystosowywaniem całości Nieruchomości, w tym budynków, do specyfiki swojej działalności gospodarczej. Pani oraz Spółka dokonały ustaleń dotyczących rozliczenia poniesionych przez Najemcę nakładów inwestycyjnych (inwestycji w obcych środkach trwałych). Rozliczenie nakładów poniesionych na Nieruchomość będącą przedmiotem niniejszego wniosku, będzie miało charakter odpłatny - zgodnie z ustaleniami, po zakończeniu umowy najmu, Wynajmująca zobowiązana jest zwrócić Najemcy wartość nakładów inwestycyjnych poniesionych na rzecz Nieruchomości przez Spółkę. Wartość odkupionych od Spółki nakładów przekroczy 30% wartości początkowej każdego z budynków/budowli. Począwszy od 20 grudnia 2022 r., w ramach poszukiwań potencjalnych nabywców dla Nieruchomości, podjęła Pani współpracę z biurem pośrednictwa nieruchomości z siedzibą w ….. Nie jest Pani czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nieruchomość od dnia nabycia do chwili obecnej, a i również do momentu potencjalnej sprzedaży, była i będzie przez Panią wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Nabycie Nieruchomości nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Przy nabyciu Nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży, podatek należny nie był wykazany. Nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem przedmiotowej Nieruchomości. Na moment planowanej transakcji na Nieruchomości będą posadowione:

-budynek magazynowy,

-budynek magazynowo-biurowo-socjalny;

-ogrodzenie;

-wybrukowane place manewrowe przylegające do budynków oraz wybrukowana droga wewnętrzna;

-wybrukowany parking dla samochodów osobowych;

-instalacja wodno-kanalizacyjna z przyłączem;

-instalacja energii elektrycznej wraz z przyłączem,

-instalacja gazowa wraz z przyłączem.

Na moment planowanej transakcji nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli posadowionych na Nieruchomości (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości) w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli posadowionych na Nieruchomości (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości) na moment planowanej Transakcji a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponosiła Pani nakłady na ulepszenie budynków/budowli (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości) posadowionych na Nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości poszczególnych budynków/budowli. Jednakże od daty dokonania tychże ulepszeń (2004 rok) upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Nie przysługiwało Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do wydatków na ulepszenia budynków/budowli posadowionych na Nieruchomości (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości). Po oddaniu do Najemcy do użytkowania ulepszonych poszczególnych budynków/budowli miało miejsce ich pierwsze zasiedlenie, w stosunku do każdego z budynków/budowli. Spółka w okresie trwania umowy najmu dokonywała ulepszeń budynków/budowli (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości) posadowionych na terenie Nieruchomości, a wydatki poniesione na przedmiotowe ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Pomiędzy zasiedleniem ulepszonych poszczególnych budynków/budowli (każdego budynku/budowli znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości) a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ostatnie prace o tym charakterze, wykonywane były w 2017 roku.

Odnosząc się do Pani wątpliwości objętych zakresem zadanego pytania nr 1 należy wskazać, że na mocy art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360, z późn. zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Tak więc najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.

Zatem najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, gdy wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy najmu mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe), bez względu na to, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego wskazać należy, iż najem przez Panią przedmiotowej zabudowanej Nieruchomości spowodował, że straciła ona charakter majątku prywatnego. Wykorzystywanie przez Panią w sposób ciągły dla celów zarobkowych przedmiotowej Nieruchomości spowodowało, że ww. Nieruchomość – wbrew Pani twierdzeniu- była wykorzystywana w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, a nie wyłącznie w ramach majątku osobistego.

W związku z powyższym uznać należy, że podejmowane przez Panią działania oraz dokonane czynności wykluczają sprzedaż zabudowanej Nieruchomości w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że ww. sprzedaż będzie dostawą dokonaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a Pani będzie działała jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Z uwagi na powyższe, w tej konkretnej sytuacji nie można uznać, że przedmiotem dostawy będzie Pani składnik majątku osobistego, a sprzedaż Nieruchomości będzie stanowiła realizację prawa do rozporządzania majątkiem osobistym.

W konsekwencji, skoro w tej sprawie wystąpią przesłanki stanowiące podstawę uznania Pani za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, to czynność sprzedaży zabudowanej Nieruchomości, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy wskazać, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana albo zwolniona od tego podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 13 ustawy o VAT:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

-wyrobów tytoniowych,

-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b

d)terenów budowlanych,

e)nowych środków transportu,

f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

-motocykli (PKWiU ex 45.4);

2)świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c)jubilerskie,

d)ściągania długów, w tym factoringu;

3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:

Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT:

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części – w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Natomiast, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W odniesieniu do sprzedaży działki zabudowanej należy zauważyć, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.).

W myśl art. 3 pkt 1, pkt 2, pkt 3 i pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2) budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

3) budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

9) urządzeniach budowlanych należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne.

Zatem w celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy budynków, budowli znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do ww. budynków, budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w stosunku do budynków, budowli znajdujących się na Nieruchomości nr  1 doszło do pierwszego zasiedlenia (po ulepszeniach przekraczających 30% ich wartości początkowej) i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą ww. budynków, budowli upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do dostawy budynków, budowli znajdujących się na Nieruchomości nr  1, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Ponadto, jak wyżej wskazano, zgodnie z ustawą Prawo budowlane, urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Tym samym urządzenia budowlane znajdujące się na przedmiotowej Nieruchomości, powinny być traktowane jako element przynależny do ww. budynków, budowli i opodatkowane według tych samych zasad, co ww. budynki, budowle. Skoro zatem dostawa budynków, budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to  również dostawa urządzeń budowlanych znajdujących się na przedmiotowej Nieruchomości będzie objęta tym zwolnieniem.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT – sprzedaż gruntu Nieruchomości nr  1, z którym związane są budynki, budowle będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Reasumując, transakcja sprzedaży przez Panią, działającą w charakterze podatnika podatku VAT, Nieruchomości nr  1 wraz z posadowionymi budynkami, budowlami oraz urządzeniami budowlanymi będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, korzystającą ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Wobec powyższego Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Panią opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

W odniesieniu natomiast do powołanej interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Z kolei odnośnie powołanych przez Panią orzeczeń, wskazać należy, że wyroki sądów administracyjnych, są to rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane orzeczenia nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).