Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur na usługi doradcze. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.108.2023.1.IG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.108.2023.1.IG

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur na usługi doradcze.

Interpretacja indywidualna   – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur na usługi doradcze.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu VAT (w szczególności transakcje odpłatnej dostawy towarów i świadczenia usług, wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów i eksport towarów). Spółka nie dokonuje czynności podlegających zwolnieniu z VAT, które skutkowałyby koniecznością stosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT - w konsekwencji czego Spółka posiada pełne prawo do odliczania VAT naliczonego w związku z prowadzoną działalnością.

Z uwagi na rozwój działalności gospodarczej Spółki, obecnie poszukuje ona możliwości ekspansji międzynarodowej i rozbudowy międzynarodowych kanałów dystrybucji, a także pozyskania klientów i partnerów strategicznych na rynkach międzynarodowych. Jednym z celów wspomnianych działań jest zwiększenie przychodów Spółki, w szczególności przychodów z rynków zagranicznych.

W związku z powyższym Spółka, w porozumieniu z jej wspólnikami / założycielami, zdecydowała o rozpoczęciu procesu zmierzającego m.in. do przygotowania strategii biznesowej, dalszej rozbudowy i profesjonalizacji organizacji oraz pozyskania kontaktów i zasobów (w tym potencjalnie międzynarodowych) niezbędnych dla skutecznej realizacji ww. planów. W tym celu, podjęto kroki zmierzające m.in. do:

przygotowania krótko - i długoterminowych strategii, biznes planów, budżetów, analiz rynku itd. w celu ustalenia optymalnych kroków do podjęcia przez Spółkę w powyższym zakresie;

przekształcenia (zmiany formy prawnej Spółki ze spółki komandytowej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) - co na moment złożenia niniejszego wniosku miało już miejsce;

pozyskania dla Spółki nowego inwestora / finansowania lub doprowadzenie do przejęcia lub fuzji, w której Spółka brałaby udział.

Te ostatnie mogą potencjalnie mieć miejsce w drodze transakcji kapitałowej o dowolnej strukturze (dalej: „Transakcja”). W momencie rozpoczęcia ww. procesu kształt Transakcji nie był określony. Spółka zakładała natomiast, że mogłaby ona prowadzić w szczególności do zbycia (przeniesienia własności w wyniku dowolnego rodzaju czynności prawnej / ich zespołu) całości lub części udziałów w Spółce na rzecz podmiotu trzeciego (niepowiązanego ze Spółką bądź jej obecnymi wspólnikami; dalej: „Inwestor”), zbycia przedsiębiorstwa / zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki lub jej określonych aktywów na rzecz Inwestora, połączenia z innym podmiotem w ramach konsolidacji branży, bądź (alternatywnie), do pozyskania finansowania dłużnego, w tym poprzez objęcie przez Inwestora obligacji (innych papierów dłużnych) Spółki, zapewnieniu przez Inwestora finansowania Spółce albo spłacie/zwolnieniu jej z zobowiązań, które pozwolą Spółce na podjęcie działań celem uzyskania dostępu do dodatkowych kanałów dystrybucji lub zwiększenie jej przychodów.

Pozyskanie Inwestora dla Spółki ma służyć określonym celom, do których zaliczyć można m.in. uzyskanie dostępu do:

dodatkowego, potencjalnie tańszego kapitału / finansowania,

nowych rynków,

nowych kanałów sprzedaży / dystrybucji,

najlepszych praktyk z zakresu zarządzania oraz skalowania dużych organizacji,

know-how i sieci relacji, dających dodatkowe możliwości w zakresie realizacji strategii biznesowej Spółki (np. w zakresie dokonywania przez Spółkę w przyszłości konsolidacji rynku w drodze fuzji i/lub przejęć, budowy sieci dystrybucji i logistyki na nowych strategicznych rynkach zagranicznych, etc.),

puli doświadczonych międzynarodowych menedżerów i doradców strategicznych mogących wesprzeć aktywnie następny etap ekspansji zagranicznej Spółki.

Po wielomiesięcznym procesie rozmów z szerokim kręgiem podmiotów finalnie zostali wybrani potencjalni inwestorzy oraz struktura Transakcji, która zakłada nabycie przez zewnętrznego inwestora większościowego pakietu udziałów w Spółce poprzez zakup bezpośrednio od właścicieli (wspólników) Spółki. Inwestor jest jednocześnie w trakcie uzgadniania z bankami finansującymi model finansowania stosownego zakupu, stąd możliwym jest, iż sprzedaż przez właścicieli udziału w spółce nastąpi na rzecz spółki inwestora otrzymującej finansowanie zewnętrzne, którą to spółkę w kolejnej transakcji przejmie Spółka.

Po przeprowadzeniu połączenia, w zależności od finalnych wycen Spółki oraz podmiotu podlegającego z nią połączeniu, w celu doprowadzenia do ustalonej w ramach Transakcji struktury udziałowej w Spółce konieczne może być podwyższenie kapitału zakładowego Spółki i objęcie w niej nowych udziałów przez Inwestora / podmiot z nim powiązany.

W związku z powyższym, Spółka nawiązała współpracę z profesjonalnymi, zewnętrznymi doradcami, którzy wspierają ją w następujących obszarach związanych z przeglądem opcji strategicznych, przygotowaniem planów i kolejnych kroków ekspansji zagranicznej oraz przygotowaniem do Transakcji oraz jej realizacją:

Doradca 1: Usługi świadczone na rzecz Spółki przez Doradcę 1 można zasadniczo podzielić na dwa zakresy. W pierwszej kolejności, Spółka zleciła Doradcy 1 usługi doradztwa strategicznego obejmujące m.in.:

-analizowaniu rynku, przeprowadzaniu spotkań oraz wywiadów rynkowych oraz przy identyfikacji, ocenie i wyborze dostępnych opcji rozwoju na rynkach międzynarodowych;

-tworzeniu i aktualizacji długofalowej strategii rozwoju międzynarodowego Spółki;

-pozyskiwaniu kontaktów, partnerów strategicznych oraz wszelkich zasobów, w tym zasobów ludzkich (np. doradców i ekspertów branżowych), niezbędnych do realizacji przyjętej strategii, w tym podjęciu i prowadzeniu rozmów z ekspertami i podmiotami branżowymi na rynkach międzynarodowych;

-analizie i ocenie struktury i systemów zarządzania i kontroli Spółki, a także przy procesie dalszego ich rozwoju i profesjonalizacji;

-przygotowaniu budżetu na określony rok obrotowy oraz biznes planu na kolejne lata, w tym przy analizie szans i ryzyk w nich zawartych;

-analizie źródeł finansowania rozwoju, pozyskaniu potencjalnego finansowania bankowego i planowaniu bezpiecznej struktury kapitałowej;

-współpracy przy przekształceniu formy prawnej spółki ze spółki osobowej na spółkę kapitałową oraz przy wszelkich analizach (finansowych, podatkowych czy prawnych) niezbędnych w tym celu.

Powyższe usługi mogą być świadczone w różnych formach - pisemnych opracowań, ale również konsultacji i wyjaśnień, a także w postaci koordynacji prac dodatkowych doradców (np. prawnych lub podatkowych) w przypadku konieczności ich angażowania. Wynagrodzenie za powyższe usługi składa się z kilku komponentów: jednorazowego wynagrodzenia ryczałtowego za analizę sytuacji strategicznej Spółki na rynkach międzynarodowych, wynagrodzenia bieżącego z tytułu świadczonych usług doradztwa obliczanego wg stawki godzinowej oraz comiesięcznego wynagrodzenia dodatkowego na pokrycie kosztów prac analitycznych, researchu i administrowania procesem towarzyszących ww. usługom (wynagrodzenie to jest należne za dany miesiąc wyłącznie w przypadku świadczenia w nim usług doradztwa objętych wynagrodzeniem bieżącym).

Następnie, Spółka zleciła Doradcy 1 usługi doradcze polegające na wsparciu w przygotowaniu i przeprowadzeniu Transakcji, obejmujące w szczególności:

-wyłonienie innych doradców transakcyjnych, w tym doradców finansowych i prawnych, celem przygotowania i realizacji Transakcji, pozyskanie ofert oraz wynegocjowanie umów z tymi doradcami, w konsultacji ze Spółką oraz zgodnie z uzasadnionymi wymaganiami Spółki;

-nadzór nad innymi doradcami w procesie przygotowania harmonogramu transakcji, dokumentów transakcyjnych takich jak teaser, non-disclosure agreement, proces letters (odpowiedni na każdym etapie procesu), memorandum informacyjne, biznes plan oraz prezentacja menedżerska, lub innych dokumentów, jakie mogą być wymagane w związku z transakcją, w tym na potrzeby pozyskania inwestora, przejęcia lub fuzji, które mogą nastąpić w drodze transakcji kapitałowej o dowolnej strukturze;

-identyfikacja potencjalnych partnerów, którzy mogliby uczestniczyć w rozważanej konsolidacji albo fuzji lub przejęciu na rynku międzynarodowym, jakie mogłoby zostać dokonane przez Spółkę oraz doradztwo przy procesie konsolidacji albo fuzji lub przejęcia, a także ostateczna rekomendacja w tym zakresie, przy czym Spółka równolegle analizowała opcje przejęcia określonych podmiotów na rynkach międzynarodowych, opcje fuzji z określonymi podmiotami na rynkach międzynarodowych oraz opcje pozyskania inwestora o strategicznym znaczeniu dla dalszych planów rozwojowych spółki;

-koordynacja wraz z doradcą finansowym, prawnym oraz potencjalnie innymi doradcami transakcyjnymi procesu due diligence prowadzonego w związku z procesem konsolidacji albo fuzji lub przejęcia, a także nadzór nad innymi doradcami w procesie przygotowania dokumentacji związanej z procesem konsolidacji albo fuzji lub przejęcia;

-identyfikacja potencjalnych inwestorów mogących być zainteresowanych Transakcją oraz doradztwo przy tworzeniu tzw. długiej listy takich potencjalnych inwestorów, a także ostateczna rekomendacja w tym zakresie;

-doradztwo przy procesie pozyskiwania ofert wstępnych dotyczących współpracy kapitałowej od potencjalnych inwestorów, a także w procesie szczegółowej oceny tych ofert oraz przy tworzeniu krótkiej listy inwestorów dopuszczonych do procesu due diligence Spółki. W porozumieniu ze Spółką i jej wspólnikami Doradca 1 dokona oceny ofert złożonych przez potencjalnych inwestorów i przygotuje rekomendacje dla Spółki i jej wspólników w zakresie oceny złożonych ofert;

-wsparcie merytoryczne i organizacyjne Spółki w przygotowaniu informacji i analiz niezbędnych do skutecznego przeprowadzenia due diligence oraz potencjalnych inwestorów, w tym w procesie Vendor Due Diligence;

-koordynacja wraz z doradcą finansowym, prawnym oraz potencjalnie innymi doradcami transakcyjnymi procesu due diligence prowadzonego przez potencjalnego inwestora;

-nadzór nad innymi doradcami w procesie przygotowania wstępnej wersji umowy sprzedaży udziałów (SPA) oraz umowy wspólników (shareholders’ agreement);

-doradztwo przy procesie pozyskania ofert wiążących od potencjalnych inwestorów;

-zbieranie i analizowanie informacji rynkowych w związku z Transakcją;

-analiza ostatecznych ofert wiążących oraz przygotowanie rekomendacji dla Spółki i Wspólników w zakresie wyboru najlepszej oferty ostatecznej i wyłonienia ostatecznego inwestora;

-uzgodnienie z wyłonionym inwestorem kluczowych warunków Transakcji oraz negocjacje wspólnie z innymi doradcami adekwatnych umów niezbędnych do realizacji Transakcji, w tym umowy sprzedaży (SPA) definiującej warunki sprzedaży udziałów oraz umowy wspólników (shareholders’ agreement) definiującej warunki przyszłej współpracy Spółki i wspólników z inwestorem; koordynacja doradców prawnych w tym zakresie;

-dostarczanie Spółce regularnych aktualizacji na temat stanu procesu oraz przygotowań do Transakcji, w tym w zakresie odpowiednich informacji zwrotnych od potencjalnych inwestorów oraz stanu rozmów z nimi;

-koordynacja procesu podpisania i zamknięcia oraz ostatecznego rozliczenia Transakcji.

Ponadto, usługi Doradcy 1 mogą objąć również bieżącą koordynację prac pozostałych doradców Spółki zaangażowanych we wsparcie w zakresie Transakcji. Wynagrodzenie za powyższe usługi ma charakter prowizyjny - jego wypłata jest uzależniona od skutecznego przeprowadzenia („zamknięcia”) Transakcji, natomiast wysokość uzależniona jest od wysokości „equity value”, tj. wyceny Spółki na potrzeby Transakcji, skorygowanej o określone wartości (wynagrodzenie będzie stanowiło określoną umownie część equity value, zarówno w zakresie w jakim będzie ona znana bezwarunkowo na momencie „zamknięcia” Transakcji, jak i w zakresie dodatkowych płatności, warunkowych i/lub odroczonych na podstawie dokumentacji Transakcji).

Doradca 2: Świadczone przez Doradcę 2 usługi doradztwa transakcyjnego obejmują w szczególności:

-przygotowanie do procesu transakcyjnego (w tym m.in. ustalenie oczekiwań Spółki co do Transakcji, uzgodnienie z nią listy potencjalnych Inwestorów, przygotowanie tzw. Teasera, biznes planu Spółki, przygotowanie tzw. listów procesowych / Process Letters oraz memorandum informacyjnego, itd.);

-wsparcie na etapie pozyskania ofert wstępnych (w tym m.in. zebranie takich ofert od zainteresowanych potencjalnych Inwestorów, ich przegląd i ocena, spotkania z potencjalnymi Inwestorami, sporządzenie krótkiej listy potencjalnych Inwestorów zainteresowanych przeprowadzeniem badania due diligence, koordynacja przygotowania informacji do takiego badania itd.);

-wsparcie w procesie due diligence przeprowadzonego przez potencjalnych Inwestorów (w tym m.in. zarządzaniem procesem udostępniania ww. podmiotom informacji, w tym raportów Vendor Due Diligence, wsparcie przy przygotowaniu prezentacji zarządu oraz koordynacja wizyt inwestorów w Spółce, zaproszenie potencjalnych Inwestorów do złożenia ofert wiążących i ustalenie ich wymagań, przegląd i ocena takich ofert, itd.);

-wsparcie w procesie negocjacji z potencjalnymi Inwestorami (w tym m.in. wsparcie w uzgodnieniu strategii negocjacyjnej i harmonogramu etapów Transakcji, wsparcie w negocjacji umowy sprzedaży udziałów oraz umowy wspólników, pakietów menedżerskich lub innych kwestii, koordynacja pozostałych doradców w przygotowaniu wymaganej dla zamknięcia Transakcji dokumentacji, koordynacja ostatecznego due diligence w razie takiej potrzeby, wsparcie w koordynacji procesu podpisania umowy inwestycyjnej / innej właściwej dla Transakcji, itd.);

-wsparcie na etapie zamknięcia Transakcji (w tym m.in. monitorowanie warunków niezbędnych do zamknięcia Transakcji oraz wsparcie w koordynacji procesu zamknięcia Transakcji, itd.).

Wynagrodzenie za powyższe usługi składa się z kilku komponentów: wynagrodzenia stałego, wynagrodzenia transakcyjnego (należnego po przeprowadzeniu Transakcji, które zostanie pomniejszone o wartość wynagrodzenia stałego) oraz wynagrodzenia, które może zostać dodatkowo wypłacone przez Spółkę na rzecz Doradcy 2 (do określonej umownie kwoty), w zależności od satysfakcji z opisanych powyżej usług, ich ostatecznego zakresu oraz finalnych warunków Transakcji (wynagrodzenie uznaniowe).

Ponadto, Doradca 2 (na podstawie odrębnej umowy) świadczy na rzecz Spółki usługi polegające na przeprowadzeniu badań:

a)finansowego vendor due diligence, skutkującego przedstawieniem raportu zawierającego informacje m.in. o:

działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę (historia powstania i rozwoju biznesu, struktura własnościowa, przedmiot działalności, lokalizacje itd.);

przychodach Spółki, ich strukturze w różnych konfiguracjach (w podziale na grupy produktowe, rynki geograficzne, klientów itd.), ponoszonych przez nią kosztach, EBITDA, polityce rachunkowej; - porównaniu wyników finansowych Spółki w określonych okresach oraz spodziewanych szacowanych wynikach finansowych w okresach przyszłych;

przepływach finansowych, aktywach oraz pasywach - w odniesieniu do określonych okresów;

b)podatkowego vendor due diligence, skutkującego przedstawieniem raportu zawierającego informacje o wyniku przeglądu rozliczeń podatkowych Spółki w podatku dochodowym od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług za określone okresy, a także przeglądu określonych obszarów z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych, składek na ubezpieczenia społeczne, cła, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od nieruchomości za określone okresy. Raport przedstawia ryzyka podatkowe zidentyfikowane w ramach ww. przeglądu, a także sekcję ogólną przedstawiającą pozycję podatkową Spółki oraz informacje w zakresie realizowanych przez nią obowiązków podatkowych. Powyższe usługi mogą obejmować również dodatkowe czynności, polegające m.in. na przedstawieniu wyników badań vendor due diligence potencjalnym Inwestorom.

Wynagrodzenie za ww. usługi może być ustalane zarówno na poziomie stałym bądź kalkulowane wg stawki godzinowej oraz czasu faktycznie spędzonego na udzielanie wsparcia.

Doradca 3: Usługi prawne, dotyczące w szczególności:

-doradztwa prawnego oraz negocjacji w zakresie umów zawieranych przez Spółkę z pozostałymi doradcami wspierającymi ją w procesie związanym z Transakcją (umowy o świadczenie usług, umowy o zachowaniu poufności NDA);

-doradztwa prawnego w procesie przekształcenia Spółki ze spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością;

-doradztwa prawnego w przygotowaniu Virtual Data Room (VDR);

-przeprowadzenia badania prawnego vendor due diligence oraz ewentualne dodatkowe czynności (np. rozszerzona analiza w ramach badania VDD kwestii praw do użytkowania przez Spółkę platformy internetowej B2B);

-przygotowania oraz negocjowania z potencjalnymi Inwestorami tekstów aktów prawnych (umów oraz innych dokumentów) w procesie związanym z Transakcją, tj. w szczególności termsheet, umowy sprzedaży udziałów (SPA) oraz umowy wspólników (shareholders’ agreement), a także dokumentu dot. przyznanych premii i innych wynagrodzeń dla menedżerów Spółki w zw. z udziałem w procesie zmierzającym do przeprowadzenia Transakcji;

-wsparcia w zakresie „zamknięcia” Transakcji, w tym przygotowania dokumentacji.

Wynagrodzenie za ww. usługi może być ustalane zarówno na poziomie stałym bądź kalkulowane wg stawki godzinowej oraz czasu faktycznie spędzonego na udzielanie wsparcia. Niezależnie od powyższego, ostateczna wysokość wynagrodzenia uzależniona będzie od tego, czy dojdzie do „zamknięcia” Transakcji - w takiej sytuacji wynagrodzenie zostanie podwyższone o ustalony współczynnik (w przypadku niedojścia Transakcji do skutku wynagrodzenie zostanie natomiast obniżone o ustalony współczynnik).

Doradca 4: Usługi doradztwa podatkowego, dotyczące w szczególności:

-oceny konsekwencji podatkowych przekształcenia Spółki ze spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w tym w szczególności analizy ewentualnego opodatkowania takiej transakcji na gruncie polskich przepisów podatkowych;

-analizy konsekwencji podatkowych scenariuszy Transakcji proponowanych przez potencjalnych inwestorów / proponowania zmian do tych scenariuszy bądź scenariuszy alternatywnych;

-analizy powyższych zdarzeń z perspektywy przepisów o obowiązkowym raportowaniu schematów podatkowych (MDR) i wsparcia w zakresie ewentualnego raportowania;

-przygotowywania i składania w imieniu Spółki wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych zmierzających do potwierdzenia konsekwencji podatkowych zdarzeń związanych z Transakcją / procesem pozyskiwania inwestora.

Wynagrodzenie za ww. usługi może być ustalane zarówno na poziomie stałym bądź kalkulowane wg stawki godzinowej oraz czasu faktycznie spędzonego na udzielanie wsparcia.

Doradca 5: Usługi polegające na stworzeniu, zarządzaniu i utrzymaniu przez określony umownie okres bezpiecznego, spersonalizowanego na potrzeby Spółki systemu Virtual Data Room (VDR), celem udostępniania określonym podmiotom (biorącym udział w procesie zmierzającym do przeprowadzenia Transakcji) dokumentów oraz innych materiałów Spółki. Wynagrodzenie za ww. usługi ma charakter stały, niemniej może ono ulegać podwyższeniu w określonych wypadkach, np. przedłużenia okresu, w trakcie którego ma być utrzymywany dostęp do VDR bądź w przypadku umieszczenia w tymże dokumentów powyżej ustalonego umownie limitu stron.

Wskazani powyżej doradcy będą zbiorczo nazywani w dalszych częściach niniejszego wniosku „Doradcami”, świadczone przez nich usługi - „Usługami Doradczymi”, natomiast ponoszone na ich rzecz przez Spółkę wynagrodzenie z tytułu świadczenia wspomnianych usług - „Wynagrodzeniem za Usługi Doradcze”.

Wszyscy Doradcy są, niepowiązanymi ze Spółką ani jej właścicielami, profesjonalnymi podmiotami posiadającymi wieloletnie doświadczenie i ekspertyzę w doradztwie transakcyjnym w zakresie: strategicznym, transakcyjnym/finansowym, prawnym, podatkowym, udostępniania data-room.

Niezależnie od sposobu kalkulacji Wynagrodzenia za Usługi Doradcze (zasady przedstawione odrębnie w przypadku każdego z Doradców), może być ono powiększane przez Doradców o wydatki związane ze świadczeniem Usług Doradczych (np. opłaty administracyjne, sądowe, koszty podróży, zakwaterowania, tłumaczeń itd.). W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, że każdy z Doradców jest czynnym podatnikiem VAT, w związku z czym Wynagrodzenie za Usługi Doradcze rozliczane jest / będzie na podstawie faktur VAT.

Na moment złożenia niniejszego wniosku Spółka otrzymała już określoną ilość faktur VAT od Dostawców, dokumentujących nabycie Usług Doradczych. Jednocześnie (z uwagi na nadal toczący się proces zmierzający do zamknięcia Transakcji) w przyszłości Spółka spodziewa się otrzymać kolejne faktury VAT dokumentujące Usługi Doradcze (w szczególności dokumentujące części Wynagrodzenia za Usługi Doradcze uzależnione od przeprowadzenia Transakcji, a także określone części tego wynagrodzenia o innym charakterze).

W konsekwencji, niniejszy wniosek dotyczy zarówno stanu faktycznego (VAT naliczony na fakturach już otrzymanych), jak i zdarzenia przyszłego (odliczenie VAT w przyszłości).

Pytania

1)Czy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka jest / będzie uprawniona do odliczania VAT z faktur wystawianych przez Doradcę 1, dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze?

2)Czy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka jest / będzie uprawniona do odliczania VAT z faktur wystawianych przez Doradcę 2, dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze?

3)Czy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka jest / będzie uprawniona do odliczania VAT z faktur wystawianych przez Doradcę 3, dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze?

4)Czy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka jest / będzie uprawniona do odliczania VAT z faktur wystawianych przez Doradcę 4, dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze?

5)Czy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka jest / będzie uprawniona do odliczania VAT z faktur wystawianych przez Doradcę 5, dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze?

Państwa stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy:

1)Spółka, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest / będzie uprawniona do odliczania VAT z faktur wystawianych przez Doradcę 1, dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze.

2)Spółka, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest / będzie uprawniona do odliczania VAT z faktur wystawianych przez Doradcę 2, dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze.

3)Spółka, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest / będzie uprawniona do odliczania VAT z faktur wystawianych przez Doradcę dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze.

4)Spółka, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest / będzie uprawniona do odliczania VAT z faktur wystawianych przez Doradcę 4, dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze.

5)Spółka, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest / będzie uprawniona do odliczania VAT z faktur wystawianych przez Doradcę 5, dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Uwagi ogólne

Zdaniem Wnioskodawcy, faktury dokumentujące wykonywane na rzecz Spółki Usługi Doradcze, opisane w zaistniałym stanie faktycznym / opisie zdarzenia przyszłego, na gruncie ustawy o VAT dają prawo do odliczenia VAT.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z pewnymi wyjątkami).

Przepis ten implementuje do polskiego ustawodawstwa art. 168 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 str. 1 ze zm. dalej jako: „Dyrektywa”). Zarówno Dyrektywa, jak i ustawa o VAT nie precyzują w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. W związku z powyższym kwestia ta powinna być interpretowana w świetle naczelnych zasad podatku od wartości dodanej wyrażonych w Dyrektywie, orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: „TSUE”) oraz sądów administracyjnych.

Do fundamentalnych cech podatku od wartości dodanej, wynikających z postanowień art. 1 Dyrektywy, należy zaliczyć zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie.

Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.

Szczegółowe zasady realizacji prawa do odliczenia podatku zawierają przepisy Tytułu X Dyrektywy. Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej. TSUE wielokrotnie stwierdzał, iż prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.

Potwierdzeniem powyżej przedstawionej linii orzecznictwa jest m.in. wyrok TSUE w sprawie C-268/83 D.A. Rompelman i E.A. Rompelman-Van Deelen, z którego wynika, że regulacja dotycząca odliczenia ma za cel całkowicie odciążyć podmiot podlegający opodatkowaniu VAT od podatku od wartości dodanej, który jest winien zapłacić w związku ze swoją działalnością gospodarczą. Wspólny system wartości dodanej zapewnia, że obciążenie podatkiem VAT jest całkowicie neutralne wobec każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od celów i wyników przedsiębiorstwa, pod warunkiem, że takie przedsiębiorstwo samo w sobie podlega opodatkowaniu VAT.

Dopełnieniem tej tezy jest orzeczenie TSUE w sprawie C-37-95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV, w którym Trybunał stwierdził (odwołując się do zasady neutralności podatku VAT), że w sytuacji kiedy nabycie towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności, prawo podatnika do odliczenia podatku VAT zostaje zachowane.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wskazane wyżej przepisy ustawy o VAT oraz orzeczenia umożliwiają podatnikowi, w ramach działalności opodatkowanej, odliczenie podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług stanowiących inwestycje z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie TSUE. W orzeczeniu z 13 marca 2008 r. w sprawie C-437-06 Securenta, Trybunał przesądził, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.

W tym zakresie można odwołać się również do wyroku TSUE z 17 października 2018 r. w sprawie C-249-17 Ryanair, w którym wskazano, że zasada neutralności VAT wymaga, aby przyznać spółce, która ma zamiar nabyć wszystkie akcje innej spółki w celu prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu na rzecz tej innej spółki usług w zakresie zarządzania opodatkowanych podatkiem od wartości dodanej (VAT), prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi usług doradczych, poniesionymi w ramach formalnej oferty nabycia, mimo iż okazało się, że ta działalność gospodarcza nie została zrealizowana, pod warunkiem, że wydatki te mają wyłączną przyczynę w planowanej działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego, o ile spełniona jest przesłanka związku dokonanych zakupów z opodatkowaną VAT działalnością gospodarczą. Związek usług doradczych z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, Usługi Doradcze która Spółka nabywa od Doradców, dotyczą całokształtu działalności Spółki, a w efekcie mają pozwolić Spółce dalej się rozwijać przy wsparciu nowego Inwestora. W szczególności, pozyskanie Inwestora dla Spółki ma służyć określonym celom, do których zaliczyć można m.in. uzyskanie dostępu do:

dodatkowego, potencjalnie tańszego kapitału / finansowania,

nowych rynków,

nowych kanałów sprzedaży / dystrybucji,

najlepszych praktyk z zakresu zarządzania oraz skalowania dużych organizacji,

know-how i sieci relacji, dających dodatkowe możliwości w zakresie realizacji strategii biznesowej Spółki (np. w zakresie dokonywania przez Spółkę w przyszłości konsolidacji rynku w drodze fuzji i/lub przejęć, budowy sieci dystrybucji i logistyki na nowych strategicznych rynkach zagranicznych, etc.),

puli doświadczonych międzynarodowych menedżerów i doradców strategicznych mogących wesprzeć aktywnie następny etap ekspansji zagranicznej Spółki.

Spółka oczekuje, że powyższe przełoży się na ogólny rozwój prowadzonej przez nią działalności gospodarczej (w zakresie której posiada ona pełne prawo do odliczenia VAT). Nie powinno zatem ulegać wątpliwości, iż Usługi Doradcze pozostają w związku z działalnością Spółki dającą prawo do odliczenia VAT.

Przytoczone orzecznictwo jednoznacznie potwierdza, że Spółka ma pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT z tytułu faktur dokumentujących nabycie Usług Doradczych. W ocenie Wnioskodawcy, bez wpływu na powyższą konkluzję pozostaje również metodologia ustalania części Wynagrodzenia za Usługi Doradcze jako procent wartości Transakcji / uzależnienie jego wypłaty od powodzenia Transakcji. Taki rodzaj kalkulacji wynagrodzenia jest powszechnie stosowany w tego typu transakcjach handlowych i sam w sobie nie może wpływać na kwalifikację podatkową wydatku.

Możliwość odliczenia VAT od tego rodzaju wynagrodzenia usługodawcy przez podatników potwierdzały również niejednokrotnie organy podatkowe, przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 22 stycznia 2021 r. znak 0113-KDIPT1-1.4012.864.2020. 3.RG, z 14 stycznia 2021 r. znak 0113-KDIPT1-1.4012.747.2020.2.RG. Wnioskodawca pragnie wskazać, że tożsame z prezentowanym przez niego stanowisko znajduje odzwierciedlenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, przykładowo wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

30 grudnia 2022 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.806.2022.1.WN, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika w zakresie możliwości odliczania VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług świadczonych przez profesjonalnych doradców wspierających podatnika w procesie pozyskiwania inwestora (doradztwo prawne oraz doradztwo transakcyjne);

7 października 2022 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.317.2022.4.MAZ, zgodnie z którą: „(...) należy uznać, że nabyte usługi doradztwa transakcyjnego od Doradcy 1 oraz Doradcy 2 będą związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, a Spółce, będącej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących zakup ww. usług” (doradztwo transakcyjne);

10 października 2022 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.454.2022.4.AMA, zgodnie z którą: „(...) należy uznać, że nabyte usługi doradztwa transakcyjnego od Doradcy 1 oraz Doradcy 2 będą związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, a Spółce, będącej czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących zakup ww. usług” (doradztwo transakcyjne);

16 września 2022 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.549.2022.1.WN, zgodnie z którą: „(...) skoro nabyte usługi doradcze będą związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT prowadzoną przez Państwa Spółkę, będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, Spółce będzie przysługiwać, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Doradcę dokumentującej wynagrodzenie uzależnione od efektu w przypadku skutecznego pozyskania inwestora” (doradztwo transakcyjne).

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, jest / będzie on uprawniony do odliczania VAT z faktur wystawianych przez Doradców 1-5, dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Dyrektywa 2006/112/WE jako fundamentalną cechę podatku od wartości dodane wskazuje zasadę neutralności podatku. Cechą podatku od wartości dodanej, wskazaną w ust. 2 art. 1 ww. Dyrektywy, jest faktyczne obciążenie ciężarem podatku od wartości dodanej jedynie konsumpcji towarów i usług. Z treści tego przepisu należy wnioskować, że podatek ten nie powinien obciążać podmiotów biorących udział w obrocie towarami i usługami, niebędących ich ostatecznymi odbiorcami. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z postanowieniami art. 1, podatek powinien być naliczany na wszystkich stadiach obrotu, z etapem sprzedaży detalicznej włącznie. Mechanizmem zapewniającym obciążenie podatkiem wyłącznie ostatecznych odbiorców towarów i usług, przy jednoczesnym naliczaniu podatku na każdym etapie obrotu, jest wskazane w ust. 2, prawo do odliczenia od podatku należnego podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Ograniczenie prawa do odliczenia podatku przez podatnika, podobnie jak wszelkie odstępstwa od zasady powszechności opodatkowania, powinny mieć charakter wyjątkowy i mogą być wprowadzane jedynie na podstawie wyraźnych przepisów prawa.

Szczegółowe zasady realizacji prawa do odliczenia podatku zawierają przepisy Tytułu X Dyrektywy 2006/112/WE. Z tego powodu należy uznać, że przepisy tego Tytułu należą bez wątpienia do najistotniejszych regulacji ww. Dyrektywy. Neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się, m.in. dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony rozwiązań legislacyjnych zapewniających stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych przez niego towarów i usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej, nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu. Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego ze swoją działalnością opodatkowaną. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku, są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT, jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Z opisu sytuacji wynika, że są Państwo zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują Państwo czynności podlegających opodatkowaniu VAT - w szczególności transakcje odpłatnej dostawy towarów i świadczenia usług, wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów i eksport towarów. Nie dokonują Państwo czynności podlegających zwolnieniu z VAT, które skutkowałyby koniecznością stosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT - w konsekwencji czego posiadają Państwo pełne prawo do odliczania VAT naliczonego w związku z prowadzoną działalnością.

Z uwagi na rozwój działalności gospodarczej obecnie poszukują Państwo możliwości ekspansji międzynarodowej i rozbudowy międzynarodowych kanałów dystrybucji, a także pozyskania klientów i partnerów strategicznych na rynkach międzynarodowych. Jednym z celów wspomnianych działań jest zwiększenie Państwa przychodów, w szczególności przychodów z rynków zagranicznych.

W związku z powyższym zdecydowali Państwo o rozpoczęciu procesu zmierzającego m.in. do przygotowania strategii biznesowej, dalszej rozbudowy i profesjonalizacji organizacji oraz pozyskania kontaktów i zasobów (w tym potencjalnie międzynarodowych) niezbędnych dla skutecznej realizacji ww. planów. W tym celu, podjęli Państwo kroki zmierzające m.in. do:

przygotowania krótko- i długoterminowych strategii, biznes planów, budżetów, analiz rynku itd. w celu ustalenia optymalnych kroków do podjęcia przez Państwa w powyższym zakresie;

przekształcenia (zmiany Państwa formy prawnej ze spółki komandytowej na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością;

pozyskania dla Państwa nowego inwestora / finansowania lub doprowadzenie do przejęcia lub fuzji, w której Państwo braliby udział.

Te ostatnie mogą potencjalnie mieć miejsce w drodze transakcji kapitałowej o dowolnej strukturze (Transakcja). W momencie rozpoczęcia ww. procesu kształt Transakcji nie był określony. Zakładali Państwo natomiast, że mogłaby ona prowadzić w szczególności do zbycia całości lub części Państwa udziałów na rzecz podmiotu trzeciego (niepowiązanego ze Spółką bądź jej obecnymi wspólnikami, zbycia przedsiębiorstwa / zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub jej określonych aktywów na rzecz Inwestora, połączenia z innym podmiotem w ramach konsolidacji branży, bądź (alternatywnie), do pozyskania finansowania dłużnego, w tym poprzez objęcie przez Inwestora obligacji (innych papierów dłużnych) Spółki, zapewnieniu przez Inwestora finansowania Państwa albo spłacie/zwolnieniu Państwa z zobowiązań, które pozwolą Państwu na podjęcie działań celem uzyskania dostępu do dodatkowych kanałów dystrybucji lub zwiększenie przychodów.

Pozyskanie dla Państwa Inwestora ma służyć określonym celom, do których zaliczyć można m.in. uzyskanie dostępu do:

dodatkowego, potencjalnie tańszego kapitału / finansowania,

nowych rynków,

nowych kanałów sprzedaży / dystrybucji,

najlepszych praktyk z zakresu zarządzania oraz skalowania dużych organizacji,

know-how i sieci relacji, dających dodatkowe możliwości w zakresie realizacji Państwa strategii biznesowej (np. w zakresie dokonywania przez Państwa w przyszłości konsolidacji rynku w drodze fuzji i/lub przejęć, budowy sieci dystrybucji i logistyki na nowych strategicznych rynkach zagranicznych, etc.),

puli doświadczonych międzynarodowych menedżerów i doradców strategicznych mogących wesprzeć aktywnie następny etap Państwa ekspansji zagranicznej.

Po wielomiesięcznym procesie rozmów z szerokim kręgiem podmiotów finalnie zostali wybrani potencjalni inwestorzy oraz struktura Transakcji, która zakłada nabycie przez zewnętrznego inwestora większościowego pakietu udziałów Spółki poprzez zakup bezpośrednio od właścicieli (wspólników Spółki). Inwestor jest jednocześnie w trakcie uzgadniania z bankami finansującymi model finansowania stosownego zakupu, stąd możliwym jest, iż sprzedaż przez właścicieli udziału w Spółce nastąpi na rzecz spółki inwestora otrzymującej finansowanie zewnętrzne, którą to spółkę w kolejnej transakcji przejmą Państwo.

Po przeprowadzeniu połączenia, w zależności od finalnych wycen Spółki oraz podmiotu podlegającego z nią połączeniu, w celu doprowadzenia do ustalonej w ramach Transakcji Państwa struktury udziałowej konieczne może być podwyższenie kapitału zakładowego Spółki i objęcie w niej nowych udziałów przez Inwestora / podmiot z nim powiązany.

W związku z powyższym, nawiązali Państwo współpracę z profesjonalnymi, zewnętrznymi doradcami, którzy wspierają Państwa w następujących obszarach związanych z przeglądem opcji strategicznych, przygotowaniem planów i kolejnych kroków ekspansji zagranicznej oraz przygotowaniem do Transakcji oraz jej realizacją.

Wszyscy Doradcy są niepowiązanymi z Państwem ani właścicielami Spółki profesjonalnymi podmiotami posiadającymi wieloletnie doświadczenie i ekspertyzę w doradztwie transakcyjnym w zakresie: strategicznym, transakcyjnym/finansowym, prawnym, podatkowym, udostępniania data-room.

Niezależnie od sposobu kalkulacji Wynagrodzenia za Usługi Doradcze, może być ono powiększane przez Doradców o wydatki związane ze świadczeniem Usług Doradczych (np. opłaty administracyjne, sądowe, koszty podróży, zakwaterowania, tłumaczeń itd.). Każdy z Doradców jest czynnym podatnikiem VAT, w związku z czym Wynagrodzenie za Usługi Doradcze rozliczane jest / będzie na podstawie faktur VAT.

Otrzymali już Państwo określoną ilość faktur VAT od Dostawców, dokumentujących nabycie Usług Doradczych. Jednocześnie (z uwagi na nadal toczący się proces zmierzający do zamknięcia Transakcji) w przyszłości spodziewają się Państwo otrzymać kolejne faktury VAT dokumentujące Usługi Doradcze (w szczególności dokumentujące części Wynagrodzenia za Usługi Doradcze uzależnione od przeprowadzenia Transakcji, a także określone części tego wynagrodzenia o innym charakterze).

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy są/ będą Państwo uprawnieni do odliczania podatku VAT naliczonego z faktur wystawianych przez Doradców 1, 2, 3, 4 i 5, dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze.

Jak zostało wyżej wskazane, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przy czym istotna jest intencja nabycia, tzn. jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, pod warunkiem, że nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wobec powyższego, w każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć, dokonując tych czynności.

W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że w kontekście ponoszonych wydatków na zakup Usług Doradczych, przysługuje i będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Doradców 1, 2, 3, 4 i 5 dokumentujących Wynagrodzenie za Usługi Doradcze opisane we wniosku.

Jak wynika z treści wniosku, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonują Państwo czynności podlegających opodatkowaniu VAT - w szczególności transakcje odpłatnej dostawy towarów i świadczenia usług, wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów i eksport towarów. Nie dokonują Państwo czynności podlegających zwolnieniu z VAT, w konsekwencji posiadają Państwo pełne prawo do odliczania VAT naliczonego w związku z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym, skoro nabywane Usługi Doradcze od Doradcy nr 1, 2, 3, 4 i 5 są/będą mieć związek z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, to przysługuje/ będzie przysługiwać Państwu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących zakup ww. usług. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwać Państwu pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie objętym pytaniami nr 1, 2, 3, 4 i 5 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa,

składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego (…)

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).