Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na realizację projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.78.2023.3.MGO

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.78.2023.3.MGO

Temat interpretacji

Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem pn. .... Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 kwietnia 2023 r. (wpływ 19 kwietnia 2023 r.) oraz pismem z 26 kwietnia 2022 r. (wpływ 28 kwietnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z 26 kwietnia 2023 r.

Zrzeszenie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach swojej działalności realizował projekt „…”.

W celu dofinansowania zadania ubiega się o dofinansowanie na podstawie umowy z Województwem nr … z dnia (...) lipca 2020 oraz ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 -2020 (Dz. U. z 2021 r. poz. 182, z późn. zm.).

Warunkiem do zakwalifikowania w ww. projekcie kosztów brutto zadania jest uzyskanie interpretacji indywidualnej.

Przedmiotowy projekt składa się z trzech elementów: organizacji warsztatów rękodzieła i sztuki ludowej, organizacji konkursu na flagę oraz organizacji „…”.

a. Warsztaty rękodzieła i sztuki ludowej: - Termin: (...) 2022 r.

- Miejsce realizacji zadania: Szkoła Podstawowa,

- Uczestnicy: (...) artystów z … (malarze, hafciarki, rzeźbiarze),

- Program: w ramach warsztatów odbył się m.in.: warsztaty twórczości w zakresie malarstwa, rzeźby i haftu, wyjazd do Muzeum w … i Muzeum w ... Warsztaty prowadzone były przez osoby posiadające stosowne kwalifikacje i doświadczenie w danym zakresie tematycznym.

Koszty kwalifikowane operacji „warsztaty rękodzieła i sztuki ludowej”:

-zakup materiałów dla artystów - materiały (malarskie, hafciarskie) zostały rozdzielone i przekazane artystom w celu tworzenia prac (np.: podobrazia, farby, tkanina lniana, muliny);

-wyżywienie uczestników warsztatów - zakup usługi wyżywienia uczestników podczas warsztatów;

-wyjazd do Muzeum w … i Muzeum … - zakup usługi w celu zorganizowania przejazdu i wstępu artystów do ww. muzeów.

b. Konkurs na flagę

Termin: (...) 2022 r.

Uczestnicy: konkurs ma formułę otwartą, każdy mógł wziąć w nim udział i zgłosić swoją pracę konkursową.

Koszty kwalifikowane operacji „…”: karta podarunkowa dla zwycięzcy konkursu na kwotę …zł.

c. Dzień …:

- Termin: (...) 2022 r.

- Miejsce realizacji zadania: O. w …

- Uczestnicy: około (...) osób (mieszkańcy i turyści)

- Zasady rekrutacji: impreza była bezpłatna i udział mogli wziąć wszyscy zainteresowani.

Zasady uczestnictwa: Uczestnicy warsztatów z rękodzieła i sztuki ludowej zostali wybrani przez organizatorów. Byli to artyści ludowi: malarze, hafciarki, rzeźbiarze z terenu Pomorza oraz z zagranicy, ze sporym dorobkiem artystycznym. Uczestnikami byli: uczestnicy warsztatów - artyści, zaproszeni artyści oraz osoby, które przybyły na imprezę z terenu …. Udział zarówno w warsztatach jak i „…” miał charakter nieodpłatny (ich uczestnicy nie ponosili opłat za udział w tym wydarzeniu) - projekt w tym zakresie nie generował przychodów.

Uczestnikami „..” w … byli: uczestnicy warsztatów - artyści, zaproszeni artyści oraz osoby, które przybyły z terenu … (mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach).

Koszty kwalifikowane operacji „…”:

-promocja … - zakup zaproszeń, plakatów i banerów,

-catering - zakup usługi cateringowej dla artystów i zaproszonych gości,

-nagłośnienie i wynajem sceny,

-warsztaty twórcze - zakup usług w celu przeprowadzenia warsztatów dla uczestników … (warsztaty z ceramiki, malarstwa na szkle, haftu, wikliniarstwa),

-druk folderu - wydruk folderu podsumowującego ww. działania.

Folder został rozdysponowany bezpłatnie w budynkach użyteczności publicznej na terenie … .

Planowane wydatki w ramach projektu „…” zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz „…”.

Towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie były wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przedmiotowy projekt realizował założony cel operacji, jakim jest promocja dziedzictwa kulturowego … oraz marki … poprzez organizację trzech wydarzeń kulturowych i promocyjnych. Dzięki realizacji zadania możliwe było promowanie marki … jak również popularyzacja dziedzictwa wśród mieszkańców … i turystów przebywających na tym terenie.

Pytanie sformułowane w uzupełnieniu z 26 kwietnia 2023 r.

Czy Zrzeszenie … w związku z realizacją projektu „…” na podstawie umowy z Województwem nr … z dnia (...) lipca 2020 ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie sformułowane w uzupełnieniu z 26 kwietnia 2023 r.

Zrzeszenie będąc czynnym podatnikiem VAT nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem, gdyż realizacja planowanych projektów nie była związana ze sprzedażą opodatkowaną. Zrzeszenie nie pobierało żadnych opłat oraz nie uzyskiwało żadnych innych przychodów związanych z projektem. Brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynika ze stanu faktycznego - w związku z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Państwo realizowali projekt pn. „...”. Przedmiotowy projekt składał się z trzech elementów: organizacji warsztatów rękodzieła i sztuki ludowej, organizacji konkursu na flagę ... oraz organizacji „...”.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym zadaniem.

Odpowiadając na Państwa pytanie należy zaznaczyć, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek ten nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu nie były wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z wydatków poniesionych na realizację projektu pn. „…”.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązujacego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja indywidualna dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, w tym opodatkowanie otrzymanego przez Państwa dofinansowania w ramach ww. projektu, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając niniejszą interpretację tut. Organ jako element zaistniałego stanu faktycznego przyjął wskazaną w opisie sprawy okoliczność, że w ramach Projektu, Zrzeszenie nie wykorzystywało towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności wykorzystywania towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, iż pojęcie „koszty kwalifikowane” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm., dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.