Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.246.2023.1.BS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.246.2023.1.BS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Składa do Urzędu Skarbowego w (…) comiesięczne deklaracje JPKV7M dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Gmina zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm., zwanej dalej u.p.t.u.), wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji których została powołana, spoza zakresu VAT, jak również czynności podlegające VAT na podstawie umów cywilnoprawnych zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.t.u.

Gmina na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 40, dalej: „Ustawa o samorządzie gminnym”) zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej m.in. poprzez utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Gmina planuje realizować inwestycję (dalej: „Inwestycja”) pod nazwą: „(…)”, która polega na budowie świetlicy wiejskiej w miejscowości (…).

Świetlica będzie udostępniana nieodpłatnie na potrzeby społeczności lokalnej. Gmina nie zamierza wynajmować jej odpłatnie na podstawie umów cywilnoprawnych. Gmina nie będzie wykorzystywała świetlicy do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Niniejsza działka została otrzymana w drodze komunalizacji i przyjęta do środków trwałych (…) 2019 r. Na wyżej wymienioną Inwestycję Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie celem współfinansowania ze środków własnych Województwa (…) w ramach programu wsparcia „(…)”. Zgodnie z zasadami udzielania pomocy finansowej ze środków własnych budżetu Województwa (…) w ramach programu wsparcia „(…)” oraz rozliczania tej pomocy, Beneficjent zobowiązany jest do zachowania trwałości zadania w okresie, co najmniej od daty złożenia Sprawozdania końcowego do dnia (…) 2028 r., przez co rozumie się niezbywanie przedmiotu zadania, utrzymanie go na własny koszt w stanie zdatnym do korzystania, a także udostępniane ww. przedmiotu zadania w celu zaspokajania potrzeb lokalnej społeczności. Nakaz udostępniania ww. przedmiotu zadania w celu zaspokajania potrzeb lokalnej społeczności nie obejmuje okresów jego wyłączenia z użytkowania w wyniku zdarzeń siły wyższej, sytuacji losowych, awarii oraz okresów naprawy, konserwacji lub niezależnego od Beneficjenta braku właściwego nadzoru albo ochrony. W uzasadnionych przypadkach Zarząd Województwa (…) może zwolnić Beneficjenta z obowiązku zachowania trwałości zadania w całości lub w części.

W ramach inwestycji będą wykonane prace związane z wykonaniem fundamentów pod budynek kontenerowy świetlicy, posadowienie budynku kontenerowego wraz ze schodami z pochylnią dla osób niepełnosprawnych, wykonanie przyłącza wodociągowego wraz z przyłączeniem do budynku, wykonanie przyłącza energetycznego oraz wykonanie przyłącza kanalizacji sanitarnej i montaż szczelnego zbiornika na ścieki.

„(…)” jest inicjatywą mającą na celu zaspokajanie potrzeb mieszkańców (…) poprzez udzielanie przez Województwo (…) wsparcia finansowego gminom, realizującym zadania wspierające integrację i rozwój lokalnych społeczności poprzez zapewnienie podstawowej infrastruktury (Świetlice wiejskie, Gminne/Osiedlowe Ośrodki Kultury, Domy Kultury, itp.), pełniącym rolę „centrum integracyjno-kulturalnego” – budynku/obiektu budowlanego/pomieszczenia o odpowiednich parametrach użytkowych i funkcjonalnych umożliwiających całoroczną oraz niezależną od warunków klimatyczno-pogodowych aktywizację i funkcjonowanie życia zbiorowego tych społeczności. Inicjatywa ma na celu promowanie działań stymulujących między innymi: wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich, miejsko-wiejskich i miast, efektywne wykorzystanie potencjałów tych obszarów oraz promowanie działań wspierających tworzenie warunków dla rozwoju kapitału społecznego oraz poczucia tożsamości regionalnej i narodowej.

Wsparcie finansowe dla gmin zlokalizowanych na terenie Województwa służy realizacji 2 z 5 głównych celów określonych w „(…)”, tj.: „(…)” oraz „(…)” .

Sposobem realizacji tych celów jest m.in.:

1)pielęgnowanie aktywności i świadomości obywatelskiej mieszkańców;

2)rozbudowa zasobów oświatowo-kulturalnych Województwa;

3)zachowanie wartości środowiska kulturowego i przyrodniczego.

Ponoszone przez Gminę wydatki na Inwestycję będą udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami wraz ze szczegółowymi rozliczeniami poszczególnych elementów robót.

Celem inwestycji jest stworzenie nowoczesnego ośrodka życia kulturalnego, miejsca codziennych spotkań i twórczych działań. Gmina będzie wykorzystywać wybudowaną świetlicę do realizacji swoich celów statutowych.

Gmina występuje z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w związku z koniecznością przedłożenia do Zarządu Województwa (…) w ramach sprawozdania końcowego. We wniosku oświadczono, że w związku z planowaną realizacją zadania, Gmina nie ma prawnej możliwości odzyskania w ramach ww. zadania podatku od towarów i usług tj. podatku VAT. Ponieważ Gmina jako Wnioskodawca zamierza zaliczyć koszty podatku VAT realizowanego projektu do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie, musi wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Gminę odzyskany w całości lub części zarówno podczas realizowania projektu, ani po jego zakończeniu. Tylko w takiej sytuacji Gmina może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację inwestycji jako wydatek kwalifikowalny projektu.

Gmina realizując ww. projekt będzie realizowała zadanie własne gminy, nałożone na JST przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży ani usług opodatkowanych podatkiem VAT w związku z planowaną inwestycją oraz nie będzie mogła odzyskać ani w całości, ani w części podatku VAT poniesionego na realizację inwestycji zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawione na Gminę i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) w całości, ani części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów na inwestycję, jak i po zakończeniu jej realizacji. Po zakończeniu realizacji planowanego zadania Gmina nie będzie prowadziła sprzedaży ani usług opodatkowanych podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji. Końcowi odbiorcy inwestycji będą korzystać z ww. projektu w sposób nieodpłatny, ponieważ zgodnie z zasadami udzielania pomocy finansowej ze środków własnych budżetu Województwa (…) w ramach programu wsparcia „(…)” oraz rozliczania tej pomocy, Beneficjent zobowiązany jest do zachowania trwałości zadania w okresie, co najmniej od daty złożenia Sprawozdania końcowego do dnia (…) 2028 r., przez co rozumie się niezbywanie przedmiotu zadania, utrzymanie go na własny koszt w stanie zdatnym do korzystania, a także udostępniane ww. przedmiotu zadania w celu zaspokajania potrzeb lokalnej społeczności. Planowany termin rozpoczęcia inwestycji – (…) 2023 r. Planowany termin zakończenia inwestycji – (…) 2023 r.

Pytanie

Czy Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących realizacji inwestycji pod nazwą: „(…)”, która polega na budowie świetlicy w miejscowości (…), w całości ani w części?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pod nazwą: „(…)”, która polega na budowie świetlicy w miejscowości (…), w całości ani w części.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 – taka sytuacja występuje gdy towary i usługi przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W opisanej sytuacji nie znajduje swojego odzwierciedlenia przytoczony powyżej artykuł. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Nie znajdzie również zastosowania w opisanej sytuacji art. 86 ust. 2a u.p.t.u. który stanowi, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

Przedstawione powyżej zasady wykluczają zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja przedmiotowej inwestycji nie ma celu zarobkowego. Budynek kontenerowy przeznaczony jest na świetlicę wiejską, w której nie będzie prowadzona żadna działalność gospodarcza, w związku z którą Gmina uzyska jakikolwiek dochód opodatkowany podatkiem VAT.

Uzyskana w ramach projektu infrastruktura staje się własnością Gminy.

Efekt realizacji projektu nie będzie miał związku z czynnościami wykonywanymi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, a więc opodatkowanych podatkiem VAT lub zwolnionych z tego podatku. Inwestycja będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.  

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.),

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym,

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Na tle przedstawionych okoliczności sprawy, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak Państwo wskazali, Świetlica będzie udostępniana nieodpłatnie na potrzeby społeczności lokalnej. Nie zamierzają Państwo wynajmować jej odpłatnie na podstawie umów cywilnoprawnych. Nie będą Państwo wykorzystywali Świetlicy do sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.

Tym samym, Państwa stanowisko, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości ani w części od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pod nazwą „(...)” jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).