Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby r... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.200.2023.1.MMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.200.2023.1.MMA

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina zamierza złożyć w 2024 roku wniosek o płatność dla zadania „(…)” w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich; „(…)” - PROW 2014-2020.

Planuje się w ramach zadania wykonanie robót budowlanych związanych z budową kanalizacji sanitarnej w miejscowości (...):

Zakres zadania:

ZLEWNIA PS1

Kolektor KG 1

Kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur Ø200 PVC kl. SN 12: L = 1092,0 m;

Kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur Ø160 PVC kl. SN 12: L = 104,0 m (15 sztuk);

Studzienka rewizyjna z kręgów betonowych Ø1000 mm - 35 sztuk;

Studzienka inspekcyjna Ø425 mm PP/PVC - 12 sztuk;

Zaślepka Ø200 km PVC - 1 sztuka;

Zaślepka Ø160 km PVC - 3 sztuki.

Kolektor RT 1

Kanalizacja sanitarna tłoczna z rur Ø125 PEHD PE 100 SDR 17: L = 119,5 m;

Kanalizacja sanitarna tłoczna z rur Ø125 PEHD PE 100-RC SDR 17: L = 348,0 m;

Kanalizacja sanitarna tłoczna z rur Ø180 PEHD PE 100 SDR 17: L = 3,0 m;

Sieciowa przepompownia ścieków PS1 Ø1500mm polimerobetonowa - 1 sztuka;

Studzienka odpowietrzająco - czyszczakowa z kręgów betonowych Ø1200 mm - 1 sztuka;

Studzienka czyszczakowa z kręgów betonowych Ø1200 mm - 1 sztuka.

ZLEWNIA PS6

Kolektor KG 6

Kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur Ø200 PVC kl. SN 12: L = 601,0 m;

Kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur Ø200 PEHD PE100-RC SDR17: L = 35,5 m;

Kanalizacja sanitarna grawitacyjna z rur Ø160 PVC kl. SN 12: L = 144,0 m (24 sztuki);

Studzienka rewizyjna z kręgów betonowych Ø1200 mm - 7 sztuk (w tym 6 kaskadowych);

Studzienka rewizyjna z kręgów betonowych Ø1000 mm - 17 sztuk (w tym 8 kaskadowych);

Studzienka inspekcyjna Ø425 mm PP/PVP - 22 sztuki;

Zaślepka Ø160 km PVC - 2 sztuki.

Kolektor RT 6

Kanalizacja sanitarna tłoczna z rur Ø50 PEHD PE 100 SDR17: L = 21,0 m;

Kanalizacja sanitarna tłoczna z rur Ø50 PEHD PE 100-RC SDR17: L = 37,5 m;

Kanalizacja sanitarna tłoczna z rur Ø63 PEHD PE 100 SDR17: L = 13,0 m;

Kanalizacja sanitarna tłoczna z rur Ø63 PEHD PE 100-RC SDR17: L = 373,0 m;

Kanalizacja sanitarna tłoczna z rur Ø90 PEHD PE 100 SDR17: L = 20,0 m;

Kanalizacja sanitarna tłoczna z rur Ø90 PEHD PE 100-RC SDR17: L = 915,0 m;

Kanalizacja sanitarna tłoczna z rur Ø110 PEHD PE 100 SDR17: L = 3,0 m;

Kanalizacja sanitarna tłoczna z rur Ø160 PEHD PE 100 SDR17: L = 3,0 m;

Rura ochronna Ø160 PEHD PE100-RC SDR17: L = 9,0 m;

Sieciowa przepompownia ścieków PS6 Ø1500mm. Polimerobetonowa - 1 sztuka;

Przydomowa przepompownia ścieków Pp1, Pp2 Ø800 PP/PVC - 2 sztuki;

Studzienka odpowietrzajaco-czyszczakowa z kręgów betonowych Ø1200mm - 3 sztuki;

Studzienka czyszczakowa z kręgów betonowych Ø1200mm - 1 sztuka;

Trójnik redukcyjny Ø90/63 PEHD SDR 17 skośny - 1 sztuka.

Wodociąg:

Wodociąg z rur Ø110 PEHD PE100 SDR 17, L = 186,5 m.

Towarów i usług, które Gmina nabędzie w ramach realizacji projektu, Wnioskodawca bezpośrednio nie będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Wnioskowane zadanie realizowane będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych, tj. spraw obejmujących kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych - art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminy (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875). Wytworzony majątek Gmina przekaże do nieodpłatnego użytkowania Zakładowi (...) Sp. z o.o. w (…), w celu realizacji czynności związanych z eksploatacją sieci. Zakład (...) wystawia faktury VAT za odbiór ścieków.

Faktury związane z realizacją projektu, tj. faktury za roboty budowlane wystawione będą na:

Gminę.

Efekty realizacji powyższej inwestycji wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu eksploatacji, obsługi i utrzymania sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy powierzonej na mocy umowy Zakładowi (...) Sp. z o.o.

Wnioskodawca, tj. Gmina bezpośrednio nie będzie ich wykorzystywał, jednak wytworzony majątek pozostanie własnością Gminy.

Zakład (...) Sp. z o.o., jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, dokonuje odrębnych od Gminy rozliczeń dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy zatem w odniesieniu do opisanego projektu Gmina będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Państwa stanowisko w sprawie

W odniesieniu do projektu pn.: „(…)” Gmina nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT w całości ani w części.

Gmina nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Inwestycja zostanie przekazana nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia odrębnemu podmiotowi - Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością Zakład (...).

Gmina nie będzie wykorzystywać ww. majątku do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Realizacja zadania będzie prowadzona w zakresie wykonywania zadań publicznych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym, nieopłatne przekazanie infrastruktury wytworzonej w ramach projektu nie będzie prowadzone w celu osiągania zysku, a wynika jedynie z realizacji zadania publicznego w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Przekazując nieodpłatnie ww. majątek Gmina nie będzie działać w charakterze podatnika, czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, co w konsekwencji powoduje brak możliwości odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,

obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że Gmina zamierza złożyć w 2024 roku wniosek o płatność dla zadania „(…)” w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich; „(…)” - PROW 2014-2020. Planują Państwo w ramach zadania wykonanie robót budowlanych związanych z budową kanalizacji sanitarnej w miejscowości (...). Towary i usługi, które Gmina nabędzie w ramach realizacji projektu nie będą bezpośrednio wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Wnioskowane zadanie realizowane będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych, tj. spraw obejmujących kanalizację, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych - art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie Gminy. Wytworzony majątek Gmina przekaże do nieodpłatnego użytkowania Zakładowi (...) Sp. z o.o., w celu realizacji czynności związanych z eksploatacją sieci. Zakład (...) wystawia faktury VAT za odbiór ścieków.  Efekty realizacji powyższej inwestycji wykorzystywane będą wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu eksploatacji, obsługi i utrzymania sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy powierzonej na mocy umowy Zakładowi (...) Sp. z o.o. Gmina bezpośrednio nie będzie ich wykorzystywała, jednak wytworzony majątek pozostanie własnością Gminy. Zakład (...) Sp. z o.o. jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, dokonuje odrębnych od Gminy rozliczeń dla potrzeb podatku od towarów i usług.

Państwa wątpliwości w tej sprawie dotyczą kwestii, czy w odniesieniu do opisanego projektu Gmina będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Z powołanych powyżej przepisów prawa wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sytuacji nie zostanie spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ - jak Państwo wskazali – wytworzony majątek Gmina przekaże do nieodpłatnego użytkowania Zakładowi (...) Sp. z o.o., w celu realizacji czynności związanych z eksploatacją sieci. Spółka jest odrębnym od Gminy zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, dokonuje odrębnych od Gminy rozliczeń dla potrzeb podatku od towarów i usług. Zatem Infrastruktura powstała w ramach realizacji Inwestycji będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przez Spółkę, a nie przez Państwa. Tym samym, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości lub w części, gdyż nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Podsumowując, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Państwa na realizację zadania pn. „(…)”.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.    

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

‒  w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).