Brak opodatkowania na terytorium Polski dokonywanych dostaw towarów oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.187.2023.1.RM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.187.2023.1.RM

Temat interpretacji

Brak opodatkowania na terytorium Polski dokonywanych dostaw towarów oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2023 r., za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek wspólny z 28 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania na terytorium Polski dokonywanych dostaw towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. AG, NIP: (…)

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B. Sp. z o.o., NIP: (…)

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

A. AG (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech, gdzie zarejestrowana jest jako podatnik podatku od wartości dodanej.

Państwa Spółka jest również zarejestrowana na potrzeby podatku VAT w Polsce, w tym również na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Należą Państwo do międzynarodowej grupy kapitałowej A (dalej: „Grupa”). Przedmiotem działalności Grupy jest produkcja oraz sprzedaż komponentów do wnętrz samochodów, foteli kierowcy oraz pasażera dla pojazdów osobowych, terenowych, ciężarowych, busów oraz pociągów (dalej: „Towary”).

Zajmują się Państwo m.in. sprzedażą Towarów nabytych uprzednio od podmiotów z Grupy oraz spoza niej.

W ramach jednego typu transakcji nabywają Państwo Towary od podmiotu z siedzibą spoza UE (dalej: „Dostawca”), które następnie są przedmiotem odsprzedaży do B. Sp. z o.o. (dalej: „B.”).

B. posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce.

B. jest zarejestrowana na potrzeby podatku VAT w Polsce, w tym również dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych.

B. jest członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej C (część grupy D), w której pełni funkcję producenta kontraktowego m.in. ciągników siodłowych i samochodów ciężarowych (dalej: „Pojazdy”).

B. nabywa komponenty do produkcji Pojazdów w ramach zakupów krajowych oraz w ramach transakcji wewnątrzwspólnotowych, jak również importowych.

W ramach współpracy pomiędzy Państwem oraz B., strony uczestniczą w transakcji łańcuchowej, w ramach której:

Państwo nabywają Towary od Dostawcy z kraju trzeciego (m.in. Turcja) i następnie odsprzedają je do B.,

Towary są dostarczane bezpośrednio od Dostawcy z kraju trzeciego do Polski na warunkach DAP/ siedziba B. Warunki DAP obowiązują dla transakcji pomiędzy Dostawcą i Państwa Spółką oraz odpowiednio pomiędzy Państwa Spółką i B.;

Zgodnie z warunkami DAP:

Sprzedający (w tym przypadku Dostawca):

organizuje transport samodzielnie lub zawiera umowę na transport towarów do wskazanego miejsca,

pokrywa koszty transportu,

ponosi ryzyko związane z dostarczeniem towarów pod uzgodniony adres,

odpowiada za dostarczenie towaru gotowego do rozładunku w określonym miejscu i czasie,

ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie lub utratę towarów do momentu przekazania ich kupującemu,

organizuje odprawę eksportową i ponosi jej koszty

Kupujący (w tym przypadku Państwa Spółka działająca jako nabywca Towarów od Dostawcy oraz odpowiednio B. jako nabywca Towarów od Państwa):

określa miejsce i czas dostawy towarów,

odbiera od sprzedającego towary w określonym wcześniej miejscu i czasie,

opłaca ewentualne koszty poniesione przez sprzedawcę dotyczące odprawy importowej,

ponosi koszty od chwili przejęcia ładunku oraz ewentualne koszty rozładunku,

ponosi koszty odprawy importowej,

uiszcza płatność zgodnie z zawartą umową sprzedaży.

Zgodnie z ustalonymi warunkami dostaw Towary transportowane są bezpośrednio z kraju trzeciego do miejsca przeznaczenia w Polsce.

Za transport Towarów z kraju trzeciego do Polski odpowiada Dostawca.

Polska jest pierwszym i jedynym krajem UE, do którego dostarczone są Towary przetransportowane z kraju trzeciego - Polska jest krajem przeznaczenia Towarów.

B. jest odpowiedzialna za import Towarów w Polsce i uiszcza z tego tytułu podatek VAT należny oraz cło.

B. jest uprawniona do rozliczenia VAT z tytułu importu towarów na podstawie przepisu art. 33a ustawy o VAT. W związku z zaimportowaniem Towarów nabywanych od Państwa, B. będzie posiadała wymaganą dokumentację celną, z której wynikać będzie kwota podatku do odliczenia z tytułu importu albo rozliczy podatek należny z tytułu importu zgodnie z przepisami art. 33a ustawy o VAT.

Zgodnie z dokumentami celnymi:

Dostawca jest wskazany jako eksporter - w kraju trzecim rozpoczyna się procedura celna eksportowa Towarów dostarczanych do Polski do B.,

B. jest wskazana jako importer Towarów w Polsce,

Warunki dostawy jakie zostały wskazane to „DAP”,

Państwo nie jesteście wskazani na dokumentach celnych ani jako eksporter, ani jako importer Towarów,

Na dokumentach CMR w związku z przedmiotową transakcją:

Państwa Spółka jest wskazana jako nabywca,

B. jest wskazana w polu „customs clearance”,

adres B. jest wskazany w polu „delivery address”.

B. wykorzystuje nabywane od Państwa Towary dla potrzeb prowadzonej przez siebie na terytorium Polski działalności gospodarczej, tj. do produkcji Pojazdów. Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT.

Pytania

1)Czy opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcja pomiędzy Państwem i B. stanowi transakcję poprzedzającą import Towarów na terytorium Polski i jako taka nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce?

2)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 jest negatywna to czy B. ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Państwa na rzecz B.?

3)Czy B. - jako importerowi Towarów - będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu importu?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

1)Opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcja pomiędzy Państwem a B. stanowi transakcję poprzedzającą import Towarów na terytorium Polski. Tym samym dostawa Towarów dokonywana przez Państwa na rzecz B. nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.

2)Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie negatywna to B. będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Państwa na rzecz B.

3)B. - jako importerowi Towarów - będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu importu.

Uzasadnienie

Ad 1

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega import towarów na terytorium kraju.

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Powyższa definicja odnosi się do czynności faktycznej jaką jest przywóz towaru na terytorium Unii Europejskiej. Dla zaistnienia importu nie ma zatem znaczenia cel przywozu bądź stosunek prawny, w ramach którego został dokonany.

Za terytorium państwa trzeciego uznaje się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej (art. 2 pkt 5 ustawy o VAT). Natomiast terytorium Unii Europejskiej to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (art. 2 pkt 3 ustawy o VAT).

W myśl przepisu art. 26a ust. 1 ustawy o VAT, miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:

Polska jest pierwszym i ostatnim państwem członkowskim UE, do którego następuje przywóz Towarów z terytorium państwa trzeciego, m.in. z Turcji,

Odprawa celna Towarów przeprowadzana jest przez B. w Polsce, gdzie następuje dopuszczenie towarów do obrotu na terenie Unii Europejskiej.

W związku z tym miejscem importu Towarów jest/będzie terytorium Polski.

W tym kontekście należy ustalić który podmiot, tj. Państwa Spółka czy B. jest podatnikiem VAT z tytułu dokonanego importu.

Podatnikami podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT).

Na gruncie ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Stosownie do treści przepisu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Zgodnie z przepisem art. 19a ust. 9 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego.

Zgodnie z art. 5 pkt 12, 15, 16, 18 i 19 Unijnego Kodeksu Celnego:

‒ „zgłoszenie celne” oznacza czynność, przez którą osoba w wymaganej formie i w określony sposób wyraża zamiar objęcia towaru określoną procedurą celną, wskazując w stosownych przypadkach wszelkie szczegółowe ustalenia, które mają mieć zastosowanie;

‒ „zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;

„procedura celna” oznacza jedną z następujących procedur, którą zgodnie z przepisami kodeksu można objąć towary:

a.dopuszczenie do obrotu;

b.procedury specjalne;

c.wywóz;

‒ „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;

‒ „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Stosownie do przepisu art. 77 unijnego kodeksu celnego, dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a)dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b)odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego. Dłużnikiem jest zgłaszający.

W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego.

Jak wynika z powyższych przepisów, zasady wymiaru oraz poboru podatku w imporcie towarów związane są ze specyfiką importu jako czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Sam bowiem przywóz powoduje obowiązek zapłaty podatku VAT. Obowiązek zapłaty (rozliczenia podatku należnego) VAT z tytułu importu towarów ciąży na podmiocie przywożącym towary niezależnie od tego czy ma on prawo do rozporządzania przywiezionym towarem jak właściciel. W rezultacie, każdy podmiot importujący towary jest zobowiązany uiścić/rozliczyć podatek VAT z tytułu importu towarów, które zostały przywiezione do Polski.

Jak wynika z powyższych przepisów, zasady wymiaru oraz poboru podatku w imporcie towarów związane są ze specyfiką importu jako czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Sam bowiem przywóz powoduje obowiązek zapłaty podatku VAT. Obowiązek zapłaty (rozliczenia podatku należnego) VAT z tytułu importu towarów ciąży na podmiocie przywożącym towary niezależnie od tego czy ma on prawo do rozporządzania przywiezionym towarem jak właściciel. W rezultacie, każdy podmiot importujący towary jest zobowiązany uiścić/rozliczyć podatek VAT z tytułu importu towarów, które zostały przywiezione do Polski.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym:

W ramach współpracy pomiędzy Państwem oraz B. strony uczestniczą w transakcji łańcuchowej, w ramach której:

B. jest odpowiedzialna za import Towarów w Polsce i uiszcza z tego tytułu podatek VAT należny oraz cło;

B. jest uprawniona do rozliczenia VAT z tytułu importu towarów na podstawie przepisu art. 33a ustawy o VAT. W związku z zaimportowaniem Towarów nabywanych od Spółki B. będzie posiadała wymaganą dokumentację celną, z której wynikać będzie kwota podatku do odliczenia z tytułu importu albo rozliczy podatek należny z tytułu importu zgodnie z przepisami art. 33a ustawy o VAT;

Zgodnie z dokumentami celnymi:

Dostawca jest wskazany jako eksporter - w kraju trzecim rozpoczyna się procedura celna eksportowa Towarów dostarczanych do Polski do B.,

B. jest wskazana jako importer Towarów w Polsce,

Warunki dostawy jakie zostały wskazane to „DAP”;

Państwa Spółka nie jest wskazana na dokumentach celnych ani jako eksporter, ani jako importer Towarów.

Na dokumentach CMR w związku z przedmiotową transakcją:

Państwa Spółka jest wskazana jako nabywca,

B. jest wskazana w polu „customs clearance”,

adres B. jest wskazany w polu „delivery address”.

W świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż to B. będzie podatnikiem podatku VAT z tytułu importu Towarów, bowiem to na B. ciążyć będzie obowiązek uiszczenia cła z tytułu przywozu Towarów do Polski.

Okoliczność, który podmiot jest/będzie prawnym właścicielem Towarów w momencie ich dopuszczenia do obrotu pozostaje bez wpływu na obowiązek rozliczenia importu przez B. (zgłaszającego).

Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji przykładowo w następujących interpretacjach:

Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 lutego 2022 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.614.2021.1.RM,

Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 sierpnia 2021 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.189.2021.2.JK,

Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 listopada 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.261.2018.1.PK;

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 grudnia 2016 r., sygn. 2461-IBPP2.4512.805.2016.1.IK;

Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 maja 2011 r., sygn. IBPP2/443-287/11/PK.

Klasyfikacja dla potrzeb VAT transakcji następującej przed zaimportowaniem Towarów

Skoro import Towarów stanowi transakcję, która podlega opodatkowaniu VAT przez B., należy ustalić, jaki charakter z punktu widzenia polskiego podatku VAT ma dokonana przez Państwa dostawa Towarów na rzecz B.

W opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym:

w dostawie łańcuchowej Towarów uczestniczą trzy podmioty:

‒  pierwszy podmiot w łańcuchu: Dostawca (podmiot spoza UE),

‒  drugi podmiot w łańcuchu: Państwa Spółka pełniąca rolę pośrednika (podmiot niemiecki),

‒  trzeci podmiot w łańcuchu: B., składający zgłoszenie celne (podmiot polski).

‒  Towary są transportowane bezpośrednio od Dostawcy do B.,

‒ podmiotem odpowiedzialnym za organizację transportu z państwa trzeciego do miejsca przeznaczenia w Polsce będzie pierwszy podmiot w łańcuchu, tj. Dostawca.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W myśl przepisu art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych, następujących po sobie dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

Stosownie natomiast do przepisu art. 22 ust. 3 ustawy o VAT dostawę towarów, która:

1)poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2)następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

W świetle przepisu art. 22 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Analogicznie brzmi również przepis art. 32 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.; dalej: „Dyrektywa VAT”), który stanowi iż w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub nabywcę lub też osobę trzecią, za miejsce dostawy uznaje się miejsce, w którym znajdują się towary w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy.

Akapit drugi art. 32 Dyrektywy VAT wskazuje jednak, iż w przypadku, gdy cyt. „miejsce rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów znajduje się na terytorium trzecim lub w państwie trzecim, uznaje się, że zarówno miejsce dostawy dokonywanej przez importera wskazanego lub uznanego zgodnie z art. 201 za osobę zobowiązaną do zapłaty VAT, jak i miejsce każdej kolejnej dostawy znajduje się w państwie członkowskim importu towarów.”

Zarówno przepis art. 32 dyrektywy VAT, jak i stanowiący jego implementację przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT wskazują import towarów jako pierwszą transakcję opodatkowaną VAT. Ponadto, regulacje te wskazują również, że każda transakcja następująca po zaimportowaniu towarów podlega opodatkowaniu VAT w kraju importu.

W przypadku transakcji dokonywanych przed zaimportowaniem towarów - miejscem dostawy towarów będzie miejsce, gdzie towary znajdowały się w momencie rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego (art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

Żaden z powołanych przepisów (ani żaden inny przepis ustawy o VAT czy Dyrektywy VAT) nie odnosi się natomiast do transakcji poprzedzającej import towarów. Powyższe jednoznacznie potwierdza, że transakcja taka w ogóle nie podlega regulacjom ustawy o VAT albowiem została dokonana poza UE, tj. przed zaimportowaniem towarów na terytorium jednego z krajów UE.

Wniosek:

Każda dostawa towarów poprzedzająca import towarów pozostaje poza zakresem regulacji ustawy o VAT ponieważ:

‒  w odniesieniu do importu towarów na terytorium UE przepisy ustawy o VAT oraz Dyrektywy VAT jako pierwszą transakcję opodatkowaną VAT wskazują import towarów,

      żaden przepis ustawy o VAT oraz Dyrektywy VAT nie odnosi się do transakcji poprzedzającej import towarów.

W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym B. dokonuje importu Towarów na terytorium Polski. Jest to pierwsza czynność z jaką ustawa o VAT wiąże powstanie obowiązku rozliczenia tego podatku na terytorium Polski. W konsekwencji, dostawy poprzedzające dokonany import Towarów pozostają poza zakresem opodatkowania VAT w Polsce.

Mając powyższe na uwadze, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym:

‒   do dostawy pomiędzy Państwem a B. nie znajdują zastosowania przepisy art. 22 ust. 4 ustawy o VAT. Przepisy te dotyczą dostawy towarów dokonywanej przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów. B. jest podatnikiem z tytułu importu Towarów, ale nie dokonuje ich dostawy w Polsce,

       import Towarów przez B. jest pierwszą czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT w Polsce,

       dostawa Towarów dokonana przez Państwa na rzecz B., stanowi transakcję poprzedzającą import Towarów.

W konsekwencji, dostawa Towarów dokonana przez Państwa na rzecz B. nie podlega opodatkowaniu VAT na terytorium Polski. Dostawa ta stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w następujących interpretacjach z dnia:

7 grudnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.513.2022.1.JO;

7 grudnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.538.2022.1.RM;

16 listopada 2022 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.337.2022.2.MR;

2 listopada 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.440.2022.1.RM;

9 lutego 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.614.2021.1.RM;

25 stycznia 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.1.2022.1.RM;

18 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.274.2021.1.PK;

10 grudnia 2019., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.585.2019.1.MC;

30 lipca 2019 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.334.2019.1.KT.

Spółka podkreśla, że opisany powyżej sposób rozliczenia jako jedyny pozwala uniknąć podwójnego opodatkowania VAT tej samej dostawy, tj. zarówno z tytułu importu towarów jak i z tytułu jakiejkolwiek innej dostawy i tym samym stanowi odzwierciedlenie unijnej zasady neutralności opodatkowania VAT.

Jak stanowi przepis art. 1 ust. 2 Dyrektywy VAT, cyt. „Zasada wspólnego systemu VAT polega na zastosowaniu do towarów i usług ogólnego podatku konsumpcyjnego dokładnie proporcjonalnego do ceny towarów i usług, niezależnie od liczby transakcji, które mają miejsce w procesie produkcji i dystrybucji poprzedzającym etap obciążenia tym podatkiem. VAT, obliczony od ceny towaru lub usługi według stawki, która ma zastosowanie do takiego towaru lub usługi, jest wymagalny od każdej transakcji, po odjęciu kwoty podatku poniesionego bezpośrednio w różnych składnikach kosztów. Wspólny system VAT stosuje się aż do etapu sprzedaży.”

W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, podatek VAT jest rozliczany przez ostatecznego nabywcę Towarów (B.) na terytorium kraju z tytułu ich importu (w Polsce). Kolejne opodatkowanie VAT dostawy dokonywanej przez Państwa na rzecz B. podatkiem VAT na terytorium Polski naruszałoby zatem omawianą zasadę.

Powyższe stanowisko potwierdzają indywidualne interpretacje wydane w analogicznym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, przykładowo:

22 kwietnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.55.2020.1.PJ;

19 listopada 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.261.2018.1.PK.

Wniosek:

Opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym transakcja pomiędzy Spółką a B. stanowi transakcję poprzedzającą import Towarów opodatkowany na terytorium Polski. Tym samym dostawa Towarów dokonywana przez Spółkę na rzecz B. nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, a w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. w kraju trzecim.

Ad 2

W przypadku uznania przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, iż dostawa Towarów dokonywana przez Państwa na rzecz B. podlega opodatkowaniu VAT w Polsce (Państwa stanowisko wskazane w pytaniu 1 zostanie uznane za nieprawidłowe), B. będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez Państwa na rzecz B. zawierających polski podatek VAT.

W myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, cyt.:

„Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

(...)

7)  wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.”

W świetle powyższych przepisów, w przypadku, gdy łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

1)B. będzie czynnym podatnikiem VAT,

2)Nabywane Towary będą wykorzystywane do wykonywania przez B. czynności opodatkowanych VAT,

3)Dostawa Towarów dokonywana przez Państwa na rzecz B. podlegałaby opodatkowaniu VAT w Polsce, co zostałoby udokumentowane przez Państwa fakturami zawierającymi podatek VAT (tylko jeśli Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 byłoby nieprawidłowe),

4)B. otrzymałaby w/w faktury,

B. byłaby uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego, który zostałby wykazany na fakturach od Spółki.

W opisanym stanie faktyczny/zdarzeniu przyszłym:

B. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT,

B. wykorzystuje nabywane od Państwa Towary dla potrzeb prowadzonej przez siebie na terytorium Polski działalności gospodarczej, tj. do produkcji Pojazdów. Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT.

Oznacza to, że warunki posiadania przez B. statusu podatnika VAT oraz związku nabycia z czynnościami opodatkowanymi VAT zostałyby spełnione.

W konsekwencji, w sytuacji, gdyby dostawa Towarów dokonywana przez Państwa na rzecz B. podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce (jeśli Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 byłoby nieprawidłowe) i spełnione zostały warunki o charakterze formalnym, tj.:

Państwo wykazaliby podatek VAT na fakturach wystawionych na rzecz B. z tytułu dostawy Towarów,

oraz

B. otrzymałaby ww. faktury,

B. byłaby uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego na ww. fakturach.

Wniosek:

Zasadniczo B. nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia Towarów od Państwa, albowiem przedmiotowa dostawa Towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce (jako dostawa poprzedzająca import opodatkowany w Polsce) i Państwo nie powinni wykazywać podatku należnego na fakturach wystawianych z tytułu w/w dostaw Towarów na rzecz B. Jeżeli jednak Państwa stanowisko prezentowane w pytaniu nr 1 zostałoby uznane za nieprawidłowe - zatem dostawa Towarów dokonywana przez Państwa na rzecz B. podlegałaby opodatkowaniu VAT w Polsce - wówczas B. będzie uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dokonywanej dostawy Towarów, o ile warunki formalne zostaną spełnione.

Ad 3

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwotę podatku naliczonego stanowi (art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT), cyt.:

„2) w przypadku importu towarów - kwota podatku:

a)wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c)wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b.”

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał dokument celny (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT).

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego (art. 19a ust. 9 ustawy o VAT).

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów (art. 33a ust. 1 ustawy o VAT).

W świetle powyższych regulacji podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu importu, o ile spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

podatnik dokonał przywozu towarów na terytorium Polski (importu towarów),

zaimportowane towary będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT,

w stosunku do zaimportowanych towarów powstał obowiązek podatkowy, tj. dług celny,

‒ podatnik otrzymał dokument celny, z którego wynika kwota podatku VAT naliczonego albo w stosunku do podatku VAT z importu rozliczanego na zasadach wskazanych w przepisach art. 33a ustawy o VAT, podatnik wykazał podatek należny z tytułu importu.

Żaden przepis nie wskazuje warunku, aby podatnik chcący odliczyć podatek VAT z tytułu importu towarów musiał być właścicielem importowanych towarów.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: Dyrektor KIS), orzecznictwie polskich sądów administracyjnych oraz zaprezentowanym ostatnio stanowisku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Przykładowo:

Interpretacja indywidualna z dnia 13 sierpnia 2021 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.189.2021.2.JK;

Interpretacja indywidualna z dnia 22 kwietnia 2020 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4012.55.2020.1.PJ;

Interpretacja indywidualna z dnia 5 października 2020 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.304.2020.2.TK;

Interpretacja indywidualna z dnia 28 stycznia 2019 r. sygn. 0115-KDIT1-3.4012.822.2018.2.BJ;

Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2019 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.126.2019.1.PR;

Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.229.2018.1.RM;

Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2018 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4012.261.2018.1.PK;

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 28 marca 2017 r. sygn. akt III SA/Gl 183/17;

Postanowienie TSUE z dnia 10 października 2020 r. w sprawie C-621/19.

Z powyższych interpretacji, wyroku oraz stanowiska TSUE jednoznacznie wynika, iż kluczowy dla posiadania prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu importu jest związek importowanych towarów z czynnościami opodatkowanymi VAT dokonywanymi w ramach działalności gospodarczej przez importera. Sam fakt posiadania prawa własności towarów przez importera pozostaje bez wpływu na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji, należy uznać, że o ile spełnione zostaną wskazane powyżej przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu, B. będzie uprawniona do jego odliczenia. Brak posiadania przez B. prawa własności Towarów w momencie ich importu do Polski pozostanie bez wpływu na jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie. B. stanie się właścicielem Towarów w momencie ich dostarczenia na terytorium Polski do siedziby B. (DAP/siedziba B.). Ponadto, import Towarów jest związany z prowadzeniem przez B. działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. B. wykorzystuje bowiem importowane Towary dla potrzeb prowadzonej przez siebie na terytorium Polski działalności gospodarczej, tj. do produkcji Pojazdów. Działalność ta podlega opodatkowaniu VAT.

Podsumowując, jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

Towary zostaną przemieszczone na terytorium Polski, tj. zaimportowane przez B.,

prawo do dysponowania Towarami jak właściciel zostanie przeniesione na B. w momencie ich dostarczenia na terytorium Polski do siedziby B. (DAP/siedziba B.),

Towary wykorzystywane są przez B. do produkcji Pojazdów w ramach działalności gospodarczej opodatkowanej VAT w Polsce,

B. dokona zapłaty długu celnego należnego w związku z importem Towarów (rozliczy VAT należny w ramach procedury uproszczonej, o której mowa w art. 33a ustawy o VAT),

na zgłoszeniu celnym B. będzie występowała jako importer,

B. będzie posiadała wymaganą dokumentację celną, z której wynikać będzie kwota podatku do odliczenia z tytułu importu albo rozliczy podatek należny z tytułu importu zgodnie z przepisami art. 33a ustawy o VAT.

Wniosek:

W świetle powołanych powyżej argumentów, interpretacji indywidualnych i orzecznictwa nie ulega wątpliwości, że w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną wszystkie przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu Towarów. Tym samym, B. będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu importu Towarów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

1) terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a,

4) terytorium państwa członkowskiego - rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a,

5) terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów należy rozumieć przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

W myśl art. 19a ust. 9 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.

Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu wówczas także, co do zasady, powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów.

Ponadto, stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Przy czym, jak stanowi art. 22 ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

Jednakże, stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.

Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Przy czym, jak stanowi art. 26a ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:

1)uszlachetniania czynnego,

2)odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,

3)składowania celnego,

4)tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,

5)wolnego obszaru celnego

- miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.

Ponadto, w myśl art. 5 pkt 15, 18 i 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) – zwanym dalej UKC:

- „zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;

- „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;

- „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Stosownie do art. 77 UKC:

1. Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a) dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b) odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

2. Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego. (...)

Stosownie natomiast do art. 33 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1) zgłoszeniu celnym albo

2) rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447

- kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Przy tym, jak stanowi art. 33a ust. 1 ustawy:

Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Jednocześnie, na podstawie art. 33a ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem:

1. przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu:

a) zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość,

b) potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego.

2) (uchylony)

3) dokonywania zgłoszeń celnych przez przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego w rozumieniu przepisów celnych.

Z wniosku wynika, że jesteście Państwo członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej, która produkuje i sprzedaje komponenty do wnętrz samochodów, foteli kierowcy oraz pasażera (Towary).

W ramach jednego typu transakcji nabywają Państwo Towary od Dostawcy z kraju trzeciego (m.in. Turcja), a następnie odsprzedają je na rzecz B. Sp. z o.o. (B.).

B. jest członkiem międzynarodowej grupy kapitałowej C (część grupy D), w której pełni funkcję producenta kontraktowego m.in. ciągników siodłowych i samochodów ciężarowych (Pojazdy).

Towary są dostarczane bezpośrednio od Dostawcy z kraju trzeciego do miejsca przeznaczenia w Polsce na warunkach DAP/siedziba B. Dostawca odpowiada za transport Towarów z kraju trzeciego do Polski. Ponadto, Dostawca organizuje odprawę eksportową i ponosi jej koszty. Z kolei Państwo określają miejsce i czas dostawy towarów, odbierają Towary od Dostawcy, opłacają ewentualne koszty poniesione przez sprzedawcę dotyczące odprawy importowej, ponoszą koszty od chwili przejęcia ładunku i ewentualne koszty rozładunku. Państwo ponoszą również koszty odprawy importowej oraz uiszczają płatność zgodnie z zawartą umową sprzedaży.

Procedura celna eksportowa Towarów dostarczanych do Polski do B. rozpoczyna się w kraju trzecim. W dokumentach celnych, Dostawca jest wskazany jako eksporter, natomiast B. jako importer Towarów w Polsce. 

Na dokumentach CMR Państwo jesteście wskazani jako nabywca, natomiast B. jest wskazana w polu „customs clearance”. Adres B. jest wskazany w polu „delivery address”.

Polska jest pierwszym i jedynym krajem UE, do którego dostarczane są Towary przetransportowane z kraju trzeciego (jest krajem przeznaczenia Towarów).

B. jest odpowiedzialna za import Towarów w Polsce i uiszcza z tego tytułu podatek VAT należny oraz cło.

B. jest uprawniona do rozliczenia VAT z tytułu importu towarów na podstawie art. 33a ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dostawa towarów dokonana na rzecz spółki B. będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce (pytanie nr 1).

W analizowanej sprawie, towar jest/będzie transportowany z kraju trzeciego (np. z Turcji) do Polski. Zatem skoro następuje/będzie następował przywóz towaru z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej (do Polski), to tym samym w Polsce dochodzi/będzie dochodzić do importu towarów, w rozumieniu art. 2 pkt 7 ustawy.

Odnosząc się do przedstawionych przez Państwa wątpliwości należy wskazać, że w analizowanym przypadku istotne jest, który uczestnik transakcji jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Zgodnie bowiem, z powołanym art. 22 ust. 4 ustawy, dostawę towarów wysyłanych z państwa trzeciego uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów (w tym przypadku Polski), gdy dostawa ta jest dokonywana przez podatnika, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów. Zatem, w przypadku importu towarów, pierwszą dostawą, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce jest dostawa dokonywana przez podmiot, który jest podatnikiem z tytułu importu towarów w kraju importu lub zaimportowania tych towarów. Dostawa, której przedmiotem jest towar niedopuszczony do obrotu na terytorium UE, nie może zostać potraktowana jako transakcja podlegająca opodatkowaniu VAT w Polsce. Z uwagi na to, że dostawy tej nie dokonuje importer towaru, taka transakcja podlega wyłączeniu z katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zawartego w art. 5 ust. 1 ustawy.

W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że B. jest odpowiedzialna za import Towarów w Polsce i uiszcza z tego tytułu należny podatek VAT oraz cło. Powyższe pozwala przyjąć, że B. jest podatnikiem z tytułu importu towarów, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem, skoro Państwo nie jesteście/nie będziecie podatnikiem z tytułu importu towarów, to transakcja dokonana pomiędzy Państwem a B. nie wpisuje się w dyspozycję art. 22 ust. 4 ustawy. W konsekwencji dostawę towarów dokonaną przez Państwa na rzecz spółki B. należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną, a tym samym opodatkowaną, w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego. Tym samym, dostawa towarów dokonana przez Państwa rzecz spółki B. nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Wątpliwości spółki B. dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów (pytanie nr 2).

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości, wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy:

W przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku:

a) wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c) wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d) wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Przy czym, jak stanowi art. 86 ust. 10b ust. 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przy czym, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przy czym, w przypadku importu towarów - kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego bądź kwota podatku należnego - w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy. Tym samym, aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu importu towarów, warunkiem koniecznym jest wykorzystanie importowanego towaru do działalności opodatkowanej tego podatnika. Jak wskazał TSUE w wyroku z 25 czerwca 2015 r. w sprawie C-187/14 DSV Road, koszt świadczeń powodujących naliczenie podatku powinien być włączony w cenę poszczególnych transakcji objętych podatkiem należnym lub w cenę towarów lub usług świadczonych przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej. Jednocześnie, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku importu towarów powstaje – zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy – w rozliczeniu za okres w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, tj. z chwilą powstania długu celnego (art. 19a ust. 9 ustawy).

B. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w Polsce i jak wynika z rozstrzygnięcia przyjętego w niniejszej interpretacji jest/będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z importem towarów. B. jest uprawniona do rozliczenia VAT z tytułu importu towarów na podstawie art. 33a ustawy. W związku z zaimportowaniem Towarów nabywanych od Państwa, B. będzie posiadała wymaganą dokumentację celną, z której wynikać będzie kwota podatku do odliczenia z tytułu importu albo rozliczy podatek należny z tytułu importu zgodnie z art. 33a ustawy. Przy tym, importowane Towary są/będą wykorzystywane przez B. do wykonywania czynności opodatkowanych VAT na terytorium kraju, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (produkcja Pojazdów). Zatem, skoro B. będąca podatnikiem VAT wykorzystuje/będzie wykorzystywała importowany Towar do wykonywania czynności opodatkowanych, ma/będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokumentów celnych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 również jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że przedmiotem interpretacji indywidualnej prawa podatkowego mogą być wyłącznie przepisy prawa podatkowego. Tym samym przedmiotem interpretacji, o której mowa w art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nie mogą być obowiązki wynikające z innych przepisów, w tym z przepisów prawa celnego. Tutejszy Organ nie jest więc uprawniony do oceny, który podmiot biorący udział w sprowadzeniu danego towaru do kraju jest obowiązany do uiszczenia cła. Zatem niniejszą interpretację oparto o przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że obowiązek uiszczenia cła ciąży/będzie ciążył na spółce B.

Jednocześnie wskazujemy, że nie odnieśliśmy się do pytania nr 2, ponieważ oczekiwali Państwo rozstrzygnięcia w zakresie pytania nr 2 jedynie w przypadku uznania stanowiska w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2156 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

‒ Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Mają Państwo (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2156 ze zm.).