Określenie w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. właściwej stawki podatku VAT dla produktów pochodzących z branży konopnej. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.264.2023.2.JG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.264.2023.2.JG

Temat interpretacji

Określenie w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. właściwej stawki podatku VAT dla produktów pochodzących z branży konopnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. właściwej stawki podatku VAT dla produktów pochodzących z branży konopnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 czerwca 2023 r. (wpływ 6 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka jest osobą prawną, podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. (…) sp. z o.o. prowadzi działalność w branży konopnej prowadząc badania oraz sprzedając produkty spożywcze, olejki, kosmetyki bazujące na konopiach. Jednym z produktów wytwarzanych oraz dystrybuowanych przez Spółkę są:

(...)

Wszystkie powyższe produkty są jadalne i zdatne do spożycia na co wskazuje strona producenta. Wszystkie wyżej wskazane produkty są olejami spożywczymi.

Dostawy były dokonywane w okresie od 1 stycznia 2020 roku do dnia 30 czerwca 2020 roku. Spółka nie wystąpiła z wnioskiem o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

(...)

Pytanie

Czy stawka 5% podatku VAT jest właściwa do produktów (...) w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 roku?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie prawidłową klasyfikacją PKWiU było w tamtym okresie PKWiU 10.41.29.0 (Pozostałe surowe oleje roślinne) wobec tego produkty wskazane w pkt 1 do 4 podlegały w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 roku jako wskazane w załączniku nr 10 poz. 10 do ustawy VAT stawce 5% VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Z kolei na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy VAT (w brzmieniu właściwym dla okresu od 1 stycznia do 30 czerwca 2022) dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56) stawka podatku wynosi 5%.

Zgodnie z załącznikiem Nr 10 poz. 20 (obecnie 10, ex 15, wcześniej PKWiU 10.41.29.0): Tłuszcze i oleje pochodzenia zwierzęcego, roślinnego lub mikrobiologicznego oraz produkty ich rozkładu; gotowe tłuszcze jadalne; woski pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego - wyłącznie jadalne podlegały opodatkowani stawce 5% w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 roku.

Należy wskazać, że produkty (...) to de facto oleje jadalne (skład to olej z nasion konopi włóknistych, naturalny kannabidiol CBD), podobnie w przypadku produktu (...) (olej konopny z filosterolami). Mając na uwadze powyższe, aby możliwe było zastosowanie 5% stawki VAT dla produktów (olejów) konieczne jest spełnienie łącznie niżej wymienionych przesłanek (pozycja 20 załącznika nr 10 do ustawy o VAT):

Produkt musi być klasyfikowany do grupowania PKWiU 10.4 oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne;

Produkt musi być jadalny.

W tym względzie, Spółka wskazuje, że produkty powinny zostać sklasyfikowane wg PKWiU pod numerem 10.4, tj. oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne, jako oleje roślinne.

Spółka pragnie wskazać, iż ani w ustawie o VAT ani w PKWiU nie znajduje się definicji określenia „jadalne”. Grupowania, w tytułach których występuje takie wyrażenie, są określone przez odpowiednie podpozycje Nomenklatury Scalonej. Nomenklatura Scalona (CN), określenia „jadalne” lub „niejadalne” używa do określenia produktów przeznaczonych dla ludzi.

Co więcej, kwestia podlegania opodatkowaniu 5% stawką VAT jest niezależna od ich końcowego przeznaczenia, charakteru lub rodzaju nabywców, ponieważ stawka podatku dotyczy istoty produktu, czyli tego czy jest to olej roślinny lub zwierzęcy jadalny, nie dotyczy zaś sposobu wykorzystania oleju. Dlatego też np. oleje roślinne zakwalifikowane jako jadalne, a sprzedawane np. do produkcji pasz czy do celów produkcji technicznej, również będą korzystały z prawa do zastosowania 5% stawki VAT jak olej roślinny czy zwierzęcy sprzedawany do celów branży spożywczej.

Z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie zobowiązuje podatnika do sprawdzenia przeznaczenia sprzedawanego surowca, należy uznać, że wystarczającą przesłanką do zastosowania stawki 5% jest jadalna cecha oleju. Brak jest zatem podstaw, aby o jadalnym charakterze olejów i tłuszczów roślinnych i zwierzęcych decydował faktyczny sposób ich wykorzystania przez nabywców.

W świetle powyższego, ze względu na fakt, iż produkty spełniają wszystkie przesłanki wskazane w pozycji 20 załącznika numer 10 do ustawy o VAT, tj.:

(i)Produkt należy klasyfikować zgodnie z zasadami PKWiU 10.4 „oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne”,

(ii)Produkty są jadalne,

Spółka była/jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 5% w odniesieniu do transakcji sprzedaży opisywanych produktów.

Podobne stanowisko w tym zakresie zostało zajęte w poniższych interpretacjach indywidualnych:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 8 kwietnia 2020 r. (0112-KDIL1-3.4012.584.2019.2.AKS): „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż oleju jadalnego nadającego się do spożycia przez ludzi, sklasyfikowanego w PKWiU 10.41.29.0, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5%, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy w zw. z poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy.”

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 4 października 2019 r. (0114-KDIP1-1.4012.443.2019.1.JO): „Z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie zobowiązuje podatnika do sprawdzenia przeznaczenia sprzedawanego surowca, należy uznać, że wystarczającą przesłanką do zastosowania stawki 5% jest jadalna cecha oleju. Brak jest zatem podstaw, aby o jadalnym charakterze olejów i tłuszczów roślinnych i zwierzęcych decydował faktyczny sposób ich wykorzystania przez nabywców”.

W świetle powyższego, ze względu na fakt, iż produkty spełniają wszystkie przesłanki wskazane w pozycji 20 załącznika numer 10 do ustawy o VAT, tj.: (i) Produkt należy klasyfikować zgodnie z zasadami PKWiU 10.4 „oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne” (ii), Produkty są jadalne, Spółka była/jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 5% w odniesieniu do transakcji sprzedaży opisywanych produktów.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 lipca 2019 r. (0112-KDIL1-2.4012.302.2019.1.PM): „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż oleju jadalnego nadającego się do spożycia przez ludzi, sklasyfikowanego w grupowaniu PKWiU 10.4 podlega opodatkowaniu według stawki 5% podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy, w związku z poz. 20 załącznika nr 10 do ww. ustawy – „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne”.

Mając na uwadze powyższą argumentację, a także ugruntowane stanowisko organów podatkowych, Spółka stoi na stanowisku, iż była uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 5% w odniesieniu do transakcji sprzedaży opisywanych produktów będących jadalnymi olejami roślinnymi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznaczamy, że niniejsza interpretacja oparta jest na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia, czyli w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 roku. Wskazujemy ponadto, że przy określaniu prawidłowego sposobu opodatkowania dla danego towaru istotne jest właściwe jego zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację oparliśmy się na podanej przez Spółkę klasyfikacji.

Nadmieniamy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. nr 1 poz. 11):

Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towaru sprzedawanego przez Spółkę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Spółka poprawnie zakwalifikowała towar będący przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU. Nie jesteśmy bowiem uprawnieni, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania danego towaru do grupowania statystycznego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu sprawy (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionego we wniosku towaru) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 5a ustawy:

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług, dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 30 czerwca 2020 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy przy tym zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy:

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2a ustawy:

Dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%:

1.stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W poz. 27 załącznika nr 3 do ustawy, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.4 „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne”.

Zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3 do ustawy, wykaz ten nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku od towarów i usług lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Oznacza to, że jeżeli dany towar lub usługa wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku lub zwolnieniu od podatku – zastosowanie ma niższa stawka podatku lub zwolnienie.

Z kolei załącznik nr 10 do ustawy zawiera wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%. W poz. 20 tego załącznika znajdują się towary o symbolu PKWiU ex 10.4 „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne”.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o  ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku dotyczy wyłącznie danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, że z uwagi na to, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, że stawki te powinny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka będąca czynny podatnikiem podatku VAT prowadzi działalność w branży konopnej. Jednym z produktów wytwarzanych oraz dystrybuowanych przez Spółkę są:

(...)

Wszystkie powyższe produkty są jadalne i zdatne do spożycia. Wszystkie wyżej wskazane produkty są olejami spożywczymi. Właściwym dla produktów jest PKWiU 10.41.29.0.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla sprzedaży wskazanych we wniosku produktów w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 roku.

Z treści powołanych przepisów wynika, że z preferencyjnej stawki podatku mogą korzystać oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne, sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 10.4.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie ma definicji określenia ,,jadalne”. Grupowania, w tytułach których występuje takie wyrażenie, są określone przez odpowiednie podpozycje CN. Nomenklatura scalona (CN), w odniesieniu do produktów przeznaczonych do spasania dla zwierząt stosuje określenia ,,paszowe”, ,,pastewne”. Natomiast określenia ,,jadalne”, ,,niejadalne” są używane do określenia produktów przeznaczonych dla ludzi.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż oleju jadalnego nadającego się do spożycia przez ludzi, sklasyfikowanego w PKWiU 10.41.29.0, podlegała w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5%, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy w zw. z poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy.

Podsumowując należy stwierdzić, że Spółka dla sprzedaży produktów (...) sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 10.41.29.0, w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 roku prawidłowo stosowała stawkę podatku w wysokości 5%.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga, czy produkt może być przedmiotem legalnego obrotu – zgodnie z odrębnymi przepisami, w szczególności przepisami o bezpieczeństwie żywności i żywienia, wyrobach medycznych oraz przepisach prawa farmaceutycznego.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiła i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).