Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w toku realizacji Projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.218.2023.2.MG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.218.2023.2.MG

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w toku realizacji Projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w toku realizacji Projektu pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 czerwca 2023 r. (wpływ 2 czerwca 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) (dalej: Wnioskodawca lub (…)) jest (…), funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach (…) (tekst jedn. Dz. U. z 2017 poz. 1158, z późn. zm.). Wnioskodawca posiada osobowość prawną. Zgodnie z przepisami ustawy o instytutach (…), do podstawowej działalności (…) należy prowadzenie (…) i prac rozwojowych, przystosowywanie wyników (…) naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki oraz ich wdrażanie. W związku z prowadzoną działalnością podstawową (…) może upowszechniać wyniki (…) i prac rozwojowych.

Program badawczy (…) obejmuje wszystkie zagadnienia związane z produkcją (…), począwszy od badań nad (…) podstawami produkcji (…), (…) ozdobnych przez (…), (…) i (…) roślin (…), (…), (…), (…) i ochronę zasobów (…) (…), (…) i (…), (…), uprawę (…), przetwórstwo i przechowalnictwo (…) i (…), bezpieczeństwo (…), (…), ekonomikę i marketing.

(…) może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie określonym w statucie. Działalność gospodarcza jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności statutowej (…).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

(…) uczestniczy w projekcie „(…)” (dalej: Projekt lub Operacja). Celem Projektu jest: wyselekcjonowanie (…) (…) o najlepszych parametrach (…) z referencyjnej populacji; przeprowadzane charakterystyki (…), selekcji (…) oraz związanych z tym (…).

Projekt ma charakter międzynarodowy i jest realizowany w partnerstwie (grupie) (…) podmiotów zajmujących się (…) naukowymi. Grupa występuje jedynie jako forma współpracy na potrzeby Projektu. Poprzez jej zawiązanie nie jest tworzony odrębny podmiot ani spółka.

Grupa ma skład międzynarodowy (podmioty z (…)). Wnioskodawca jest jedynym podmiotem z (…). Ogólnie ujmując każdy z uczestników grupy będzie prowadzić badania w ramach trzech zadań: ocena cech agronomicznych, definiowanie składu (…), identyfikacja zasobów (…) i wykorzystanie zdobytej wiedzy w hodowli. Grupa, traktowana jako całość, zamierza osiągnąć następujące rezultaty: przygotowanie listy wyselekcjonowanych (…), opracowanie gotowych do użycia modeli (w tym (…)) (…) rozwój i poszerzanie wiedzy.

Liderem grupy operacyjnej jest podmiot (…), który oprócz samodzielnego prowadzenia własnych (…), będzie koordynować i nadzorować (…) prowadzone przez innych uczestników (w tym przez (…)).

(…) będzie prowadzić (…), w oparciu o stosowaną uprawę, m.in. (…) materiał (…) do badań.

Zarówno (…), jak i pozostali członkowie partnerstwa (w tym Wnioskodawca), będą uczestniczyć w rozpowszechnianiu wniosków z wyników (…) i dyskusjach z zainteresowanymi stronami (producentami i hodowcami).

Projekt podzielony jest na zadania, przyporządkowane do poszczególnych z członków grupy. Każdy z parterów wykonuje zadania, które są jemu przyporządkowane. Wszystkie zadania mają jednak zasadniczo wspólny cel badawczy.

Projekt korzysta z dofinansowania ze środków publicznych. Finansowanie Projektu zostało rekomendowane przez (…).

Każdy z uczestników składa wniosek o dofinansowanie do instytucji w swoim państwie. W przypadku (…), wniosek o dofinansowanie zostanie złożony do (…). (…) będzie rozliczał wykonanie Projektu w części realizowanej przez (…). (…) po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie przekazywał płatności zaliczkowe zgodnie z zaplanowanym w umowie harmonogramem płatności. Po stronie (…), dofinansowanie ma pokryć (…)% kosztów Projektu (w pozostałym zakresie wystąpi wkład własny). (…) kontroluje czy wydatki ponoszone przez (…) są zgodne z założeniami Projektu.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu, w części realizowanej przez Wnioskodawcę, będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Koszty w tym dokumentowane fakturami, jakie ponosić będzie (…) w ramach realizacji Projektu to m.in.: koszty materiałów (w tym (…)) wykorzystywanych w (…) i (…), sprzęt (…), środki niezbędne do (…), materiały potrzebne w (…) (np. (…)), materiały eksploatacyjne, części zamienne i zużywalne, usługi serwisowe, koszty napraw sprzętu (…) i (…), pewne usługi zewnętrzne (związane z przeprowadzaniem (…)).

Przeprowadzenie Projektu zależy od otrzymania dofinansowania. (…) nie realizowałaby Projektu w przypadku braku dofinansowania.

Każdy z uczestników partnerstwa otrzymuje dofinansowanie na swoje działania. (…) nie odpowiada za działania pozostałych uczestników.

Każdy z partnerów Projektu, wykonuje przyjęte na siebie zadania i ponosi pełną odpowiedzialność za ich realizację. Każdy z partnerów ponosi koszty kwalifikowalne w zależności od przypisanego zadania we własnym imieniu.

(…) nie planuje wykorzystywania wyników Projektu w sposób komercyjny. Możliwe jest wykorzystanie wyników realizacji Projektu do dalszych (…) (…). Wiedza o Projekcie będzie upowszechniana w sposób nieodpłatny. (…) nie będzie świadczył odpłatnie usług, ani nie będzie dokonywał odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu.

W szczególności, prowadzenie przez (…) (…) (…) będzie związane wyłącznie z celami badawczymi w ramach Operacji. W zakresie Projektu, (…) nie dąży do uzyskania żadnych środków finansowych z tytułu działalności (…) (w tym (…)).

Dofinansowanie stanowi refundację poniesionych przez (…) kosztów kwalifikowanych operacji. W ramach Projektu, (…) nie będzie wykorzystywał zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Podobnie będzie po zakończeniu Projektu.

Z perspektywy (…), wyniki realizacji Projektu to upowszechnianie zdobytej wiedzy. Wiedza uzyskiwana w Projekcie ma w założeniu być udostępniana publicznie (w sposób nieodpłatny).

Ewentualnie powstałe prawa do efektów realizowanego projektu (np. utwory) będą własnością tego z członków partnerstwa, który je wytworzył. (…) będą przysługiwać prawa stosowanie do wykonanych przez (…) czynności (finansowanych w całości z dofinansowania) Wnioskodawca docelowo nie zamierza przenosić (ani udostępniać, np. w drodze licencji) odpłatnie żadnych praw do wyników (…) powstałych w związku z realizacją przedmiotowego projektu na rzecz innych podmiotów.

Wyniki realizacji projektu w formie danych naukowych wykorzystane będą do opracowania: (…) do czasopism naukowych, artykułów popularnych do prasy branżowej, (…) i (…) na konferencjach naukowych, materiałów upowszechnieniowych w formie ulotek i broszur oraz poradniki i (…) wydawane i udostępniane przez (…) w sieci internetowej. Docelowymi faktycznymi beneficjentami wyników prac badawczych są (…), producenci działający w (…), związki (…), doradcy, przedsiębiorstwa (…), decydenci polityczni, ministerstwa, społeczność naukowa.

Nieodpłatne rozpowszechnianie wyników (wiedzy) stanowić będzie przejaw działalności statutowej Wnioskodawcy - niebędącej działalnością gospodarczą.

Ponoszone przez (…) wydatki, związane z realizacją Projektu, nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a efekty operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pochodzące od (…) środki (dofinansowanie) będą przeznaczone na realizacje zadań (…) w ramach Projektu i nie mogą być wydatkowane na inne cele.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Nie otrzymują Państwo jakiegokolwiek wynagrodzenia za:

- publikowanie wyników (…) w czasopismach naukowych, w prasie branżowej, w poradnikach i (…),

- prowadzenie konferencji naukowych lub udział w konferencjach naukowych,

- rozpowszechniane wyników badań w formie ulotek i broszur.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaki wynika z faktur dokumentujących nabycie towarów/usług w toku realizacji Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 2 czerwca 2023 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie przysługuje mu prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Projektu.

W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokonanie odliczenia warunkowane jest więc istnieniem związku pomiędzy danym zakupem, a sprzedażą opodatkowaną.

Należy zatem ustalić, czy zakupy finansowane ze środków Projektu mają być wykorzystane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc zasadniczo do odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.

Powyższa zasada wyklucza skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku zakupów wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Stosownie do tego przepisu podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT przez działalność gospodarczą rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zaznaczyć należy, że status podatnika VAT powinien być weryfikowany w odniesieniu do każdej wykonywanej przez dany podmiot czynności z osobna. Jak wynika bowiem z art. 2 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, opodatkowaniu podlegają, z zasady wyłącznie czynności wykonywane przez podatnika VAT działającego w takim charakterze. Regulacja ta daje podstawy do wyciągnięcia wniosku, że ten sam podmiot część czynności może dokonywać jako podatnik VAT, a części nie działając w takim charakterze. Okoliczność ta została podkreślona w orzecznictwie TSUE, przykładowo w wyroku z 4.10.1995 r., C-291/92.

Poza działalnością gospodarczą Instytut wykonuje także działalność niegospodarczą, w ramach której, w szczególności, przeprowadza badania naukowe.

W odniesieniu do konkretnego Projektu podstawowe znaczenie ma fakt, że czynności (…) nie są związane z odpłatnym świadczeniem usług; nie mają prowadzić do odpłatnego świadczenia usług w przyszłości; wyniki natomiast będą upowszechniane nieodpłatnie.

Z perspektywy (…), udział w Projekcie wpisuje się natomiast w upowszechnianie wiedzy – poprzez przekazywanie rezultatów operacji do publicznej wiadomości, w szczególności poprzez różnego rodzaju publikacje.

Z samej istoty nie występują tutaj określone (wybrane) podmioty, do których kierowana jest wiedza. W konsekwencji, trzeba uznać, że działania Wnioskodawcy nie będą miały wyodrębnionych beneficjentów tj. podmiotów, które można byłoby uznać za odbiorców.

Z powyższego wynika, że sposób działania (…) w ramach konkretnego Projektu mieści się w ramach nieodpłatnej działalności statutowej – upowszechniania wiedzy; niestanowiącej działalności gospodarczej.

W rezultacie, (…) w związku z Projektem nie będzie świadczył odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług tj. wyniki (…) nie będą odsprzedawane. W konsekwencji, zakupy finansowane ze środków Projektu nie wykazują związku z działalnością opodatkowaną. Nieodpłatne upowszechnianie wyników (…) należy do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z tym, (…) nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji Projektu.

W zakończeniu warto zauważyć, że identyczne stanowisko zostało wyrażone w interpretacjach prawa podatkowego wydatnych w sytuacjach zbliżonych do rozpatrywanej: interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15.12.2021 r., znak: 0113-KDIPT1-1.4012.754.2021.2.JK oraz interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13.12.2021 r., znak: 0113-KDIPT1-3.4012.868.2021.1.MJ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

(t.j. Dz.U. z 2022r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W przepisie tym wskazano, że

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jako określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wniosku wynika, że są Państwo (…), funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach (…). Posiadają Państwo osobowość prawną. Do Państwa podstawowej działalności należy prowadzenie (…) naukowych i prac rozwojowych. Państwa program (…) obejmuje wszystkie zagadnienia związane z (…). Mogą Państwo prowadzić działalność gospodarczą w zakresie określonym w statucie. Są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uczestniczą Państwo w projekcie pn. „(…)”. Projekt ma charakter międzynarodowy (podmioty z (…)) i jest realizowany w partnerstwie (…) podmiotów zajmujących się (…), poprzez zawiązanie grupy nie jest tworzony odrębny podmiot ani spółka. Państwo są jedynym podmiotem z (…). Projekt podzielony jest na zadania, przyporządkowane do poszczególnych członków grupy. Projekt korzysta z dofinansowania ze środków publicznych – każdy z uczestników składa wniosek o dofinansowanie do instytucji w swoim Państwie. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją Projektu (w części realizowanej przez Państwa) będą wystawiane na Państwa. Kosztami realizacji projektu są m.in.: koszty materiałów (…), materiały eksploatacyjne, usługi serwisowe, koszty napraw sprzętu (…) i (…), usługi zewnętrzne (związane z przeprowadzeniem (…)).

Każdy z partnerów Projektu, wykonuje przyjęte na siebie zadania i ponosi pełną odpowiedzialność za ich realizację. Nie planują Państwo wykorzystywania wyników Projektu w sposób komercyjny. Możliwe jest wykorzystanie wyników realizacji Projektu do dalszych (…). Wiedza o Projekcie będzie upowszechniana w sposób nieodpłatny. Nie będą Państwo świadczyć odpłatnie usług, ani nie będą dokonywać odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu. W ramach Projektu, nie będą Państwo wykorzystywać zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Podobnie będzie po zakończeniu Projektu. Wyniki realizacji Projektu to upowszechnianie zdobytej wiedzy. Wiedza uzyskiwana w Projekcie ma w założeniu być udostępniana publicznie (w sposób nieodpłatny). Nie zamierzają Państwo przenosić (ani udostępniać, np. w drodze licencji) odpłatnie żadnych praw do (…) powstałych w związku z realizacją przedmiotowego projektu na rzecz innych podmiotów. Wyniki realizacji projektu w formie (…) naukowych wykorzystane będą do opracowania: publikacji do czasopism naukowych, artykułów popularnych do prasy branżowej, (…) i (…) na konferencjach naukowych, materiałów upowszechnieniowych w formie ulotek i broszur oraz poradniki i (…) wydawane i udostępniane przez (…) w sieci internetowej. Docelowymi faktycznymi beneficjentami wyników prac (…) są (…), producenci działający w (…), związki (…), doradcy, przedsiębiorstwa (…), decydenci polityczni, ministerstwa, społeczność naukowa. Nie otrzymują Państwo jakiegokolwiek wynagrodzenia za:

- publikowanie wyników (…) w czasopismach naukowych, w prasie branżowej, w poradnikach i (…),

- prowadzenie konferencji naukowych lub udział w konferencjach naukowych,

- rozpowszechniane wyników (…) w formie ulotek i broszur.

Nieodpłatne rozpowszechnianie wyników (wiedzy) stanowić będzie przejaw działalności statutowej Wnioskodawcy - niebędącej działalnością gospodarczą. Ponoszone przez Państwa wydatki, związane z realizacją Projektu, nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a efekty operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w toku realizacji przedmiotowego Projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony. Jak wynika z okoliczności sprawy nabywane w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, ponieważ - jak wskazali Państwo we wniosku – nie będą Państwo świadczyć odpłatnie usług, ani nie będą dokonywać odpłatnej dostawy towarów w ramach projektu, ani po jego zakończeniu. Ponoszone przez Państwa wydatki, związane z realizacją Projektu, nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, a efekty operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wiedza o Projekcie będzie upowszechniana w sposób nieodpłatny. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji Projektu.

Podsumowując, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w toku realizacji Projektu pn. „(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Informujemy, że wydana interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie objętym Państwa pytaniem. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Państwa stwierdzenia w tym zakresie przyjęto jako element stanu faktycznego i nie były one przedmiotem oceny.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.