Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.356.2025.2.MR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.356.2025.2.MR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-    możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonych przez Państwa Usług na rzecz Klientów – w przypadku, gdy miejscem importu towarów jest terytorium Polski – jako usług pośrednictwa związanych z przewozem lub innym sposobem przemieszczenia towarów, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2);

-    opodatkowania ww. Usług świadczonych na rzecz Klienta zarejestrowanego do VAT w Polsce – w przypadku, gdy miejscem importu towarów nie jest terytorium Polski oraz opodatkowania ww. Usług świadczonych na rzecz Klienta nieposiadającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Uzupełnili go Państwo pismem z 15 maja 2025 r. (wpływ 15 maja 2025 r.), pismem z 24 czerwca 2025 r. (wpływ 24 czerwca 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie – oraz pismem z 11 lipca 2025 r. (wpływ 11 lipca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) to firma, która od 2021 r. specjalizuje się w świadczeniu importu towarów z Chin. Od samego początku istnienia działalności Spółki, jej misją było niesienie wsparcia i bilateralna współpraca z polskimi przedsiębiorcami, którzy pragną poszerzyć swój dotychczasowy asortyment o produkty sprowadzane zarówno z Chin, jak i z całej Azji.

Spółka jest zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem od towarów i usług (dalej: „VAT”). Dodatkowo Spółka jest zarejestrowana w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (posiada ważny nr VAT-UE).

Opis Modelu:

Spółka rozważa następujący model biznesowy (dalej również: „Model”), opisany poniżej.

W pierwszej kolejności lokalny dostawca w Chinach co do zasady produkuje na zlecenie Spółki towar (dalej: „Dostawca”). Istnieje również możliwość, że Spółka będzie nabywać u Dostawcy już istniejący towar. Produkcja – bez względu na okoliczność, czy odbyła się na zlecenie Spółki – odbywa się w całości w Chinach.

Po dokonaniu zamówienia, towar jest transportowany do magazynu Spółki lub bezpośrednio od Dostawcy do portu. Zarówno magazyn Spółki, jak i port znajdują się w Chinach. Co istotne, ostatecznym nabywcą towaru nie jest Spółka, a jej klient (dalej: „Klient”). Klient może być zarówno zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem od towarów i usług, jak i nie być zarejestrowany na VAT w Polsce (nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej). Przy czym, Klient będzie każdorazowo podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.

Z punktu widzenia regulacji celnych, eksport towaru z Chin na terytorium Polski lub innego państwa EOG jest dokonywany na rzecz Klienta (na jego dane). Innymi słowy, etykiety znajdujące się na towarze przy eksporcie towarów z Chin do Polski/innego kraju EOG, muszą zawierać dane Klienta.

Import towaru na terytorium Polski lub innego państwa EOG jest dokonywany na rzecz Klienta.

Oznacza to, że przy odprawie celnej podawane są dane Klienta.

Wywóz towarów z Chin do Polski/innego kraju EOG będzie następował w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, tj. od momentu rozpoczęcia transportu od Dostawcy do chwili wywozu tego towaru na terytorium Polski/innego kraju EOG (miejsca ich zaimportowania), nie będą występowały przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego.

Fakturowanie:

Poniżej opisano planowany proces fakturowania i dokonywania płatności w Modelu.

Najpierw Klient otrzymuje od Spółki fakturę proforma na całe zamówienie (towar). Klient na podstawie faktury proforma opłaca 30-100% wartości zamówienia.

Po otrzymaniu ww. płatności za zamówienie, Spółka zamawia u Dostawcy towar. Gdy towar jest gotowy (został wyprodukowany przez Dostawcę), Klient płaci Spółce za pozostałą część towaru (o ile opłata nie została dokonana w całości wcześniej). Kolejno Dostawca wystawia Spółce fakturę za wyprodukowany przez niego towar.

Co więcej, firma transportowa (przewoźnik) wystawia fakturę na rzecz Klienta za usługi transportu międzynarodowego, tj. transport z Chin do Polski lub innego kraju EOG.

Agencja celna wystawia fakturę na rzecz Klienta z tytułu świadczonych usług odprawy celnej.

Usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Klienta:

Spółka działając na zlecenie/w imieniu Klienta jest odpowiedzialna za:

-nawiązanie (w tym inicjowanie) kontaktu z przewoźnikiem (firmą transportową),

-uzgodnienie terminu odbioru, rozmiarów i wagi towarów,

-uzgodnienie sposobu załadunku towarów oraz warunków jakie muszą spełniać środki transportu,

-spakowanie i wydanie towaru przewoźnikowi,

-generowanie awizo transportowego lub innego podobnego dokumentu (informację),

-przesłanie przedsiębiorstwu transportowemu numeru zamówienia upoważniającego do odbioru towaru w wyznaczonym miejscu i o wyznaczonym terminie.

Powyższe dotyczy transportu z Chin do Polski/innego kraju EOG.

Dodatkowo Spółka w ramach świadczonych usług na rzecz Klienta:

-uczestniczy w konsultacjach pomiędzy Klientem, a Dostawcą dla warunków handlowych kupna towarów,

-prowadzi z Dostawcą negocjacje dotyczące terminów realizacji zamówień na towary,

-udziela Klientowi wsparcia w zakresie technicznym, w szczególności określenie wymagań technicznych zamawianych towarów u Dostawcy,

-w ramach swoich działań dąży do kupna towarów przez Klienta od Dostawcy.

Powyższe usługi dalej będą określane łącznie jako „Usługi”.

Wnioskodawca, w związku z wykonywaniem Usług, będzie posiadać następujące dokumenty:

-umowę pomiędzy Klientem, a Spółką,

-kopię dokumentów transportowych potwierdzających import towarów z Chin na terytorium Polski/innego kraju EOG na rzecz Klienta jako eksportera,

-specyfikację pakowania przywożonych towarów,

-kopię deklaracji celnej importowej w formie elektronicznej potwierdzającej dokonanie importu,

-towarów przez Klienta na terytorium Polski/innego kraju EOG,

-kopie faktury wystawionych przez Dostawcę na Spółkę oraz przez Spółkę na Klienta dokumentujących sprzedaż towarów,

-kopię faktury wystawionej przez przewoźnika (spedytora) na rzecz Klienta.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1.  Co jest przedmiotem umowy łączącej Państwa z Klientem – proszę wymienić i opisać (ogólnie) do wykonania jakich czynności są Państwo zobowiązani?

Odpowiedź:

Wnioskodawca na podstawie umowy łączącej Wnioskodawcę z Klientem jest zobowiązany do:

-nawiązania (w tym inicjowania) kontaktu z Dostawcą;

-zamówienia i nabycia towaru u Dostawcy;

-sprzedaży na terenie Chin zamówionego wcześniej towaru na rzecz Klienta;

-nawiązania (w tym inicjowania) kontaktu z przewoźnikiem (firmą transportową);

-uzgodnienia terminu odbioru, rozmiarów i wagi towarów;

-uzgodnienia sposobu załadunku towarów oraz warunków jakie muszą spełniać środki transportu;

-spakowania i wydania towaru przewoźnikowi;

-generowania awizo transportowego lub innego podobnego dokumentu (informację);

-przesłania przedsiębiorstwu transportowemu numeru zamówienia upoważniającego do odbioru towaru w wyznaczonym miejscu i o wyznaczonym terminie;

-uczestniczenia w konsultacjach pomiędzy Klientem, a Dostawcą dla warunków handlowych kupna towarów;

-prowadzenia z Dostawcą negocjacji dotyczących terminów realizacji zamówień na towary;

-udzielania Klientowi wsparcia w zakresie technicznym, w szczególności określenie wymagań technicznych zamawianych towarów u Dostawcy.

Dodatkowo w niektórych przypadkach Spółka będzie wspierać klienta również w procesie odprawy celnej i dokumentacji, która jest potrzebna przy odprawie.

Podsumowując, z powyższego wynika, że usługa świadczona przez Wnioskodawcę ma charakter kompleksowy, z elementami:

-organizacji i koordynacji dostaw (logistyka),

-reprezentacji lub działania w imieniu Klienta w kontaktach z Dostawcą i przewoźnikiem (pośrednictwo handlowe),

-doradztwa technicznego i wsparcia przy zamówieniu towaru (usługa wsparcia technicznego).

2.  Czy oprócz faktury dokumentującej sprzedaż towarów na rzecz Klienta, będą Państwo posiadali fakturę własną, dokumentującą świadczenie opisanych we wniosku usług pośrednictwa na rzecz Klienta?

Odpowiedź:

Tak, oprócz faktury dokumentującej sprzedaż towarów na rzecz Klienta, Wnioskodawca będzie posiadać fakturę własną, dokumentującą świadczenie opisanych we wniosku usług pośrednictwa na rzecz Klienta.

3.  Czy posiadają Państwo dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości świadczonej przez Państwa usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów? Proszę o podanie jaki to dokument.

Odpowiedź:

Wnioskodawca będzie posiadać dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynikać będzie fakt wliczenia wartości świadczonej usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Tym dokumentem będzie kopia deklaracji celnej importowej wraz z załącznikiem, tj. kopią faktury dokumentującej świadczenie przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku usług pośrednictwa na rzecz Klienta.

4.   Czy nabywają Państwo towar od Dostawcy we własnym imieniu, a następnie odsprzedają ten towar na rzecz ostatecznego Klienta?

Odpowiedź:

Wnioskodawca nabywa towar od Dostawcy we własnym imieniu, a następnie odsprzedaje ten towar na rzecz Klienta (ma to miejsce na terytorium Chin). Wnioskodawca zwraca uwagę, że Klient nie jest ostatecznym nabywcą towarów, ponieważ po nabyciu towaru przez Klienta w Chinach i ich imporcie – co do zasady na terytorium Polski – towar jest sprzedawany przez Klienta do ostatecznego odbiorcy.

5.  Czy towary są transportowane z terytorium Chin do ostatecznego nabywcy, który posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski?

Odpowiedź:

Towary mogą być transportowane z terytorium Chin do ostatecznego nabywcy, który:

-posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski; albo

-posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium kraju; albo

-nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium jakiegokolwiek państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Przy czym Wnioskodawca ponownie zwraca uwagę, że Klient nie jest ostatecznym nabywcą towarów, ponieważ po nabyciu towaru przez Klienta w Chinach i ich imporcie – co do zasady na terytorium Polski – towar jest sprzedawany przez Klienta do ostatecznego odbiorcy.

Co więcej, jak wskazano w pierwotnym wniosku, Klient może być zarówno zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem od towarów i usług jak i nie być zarejestrowany na VAT w Polsce (nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej). Przy czym Klient będzie każdorazowo podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.

6.  Czy towary będą transportowane z terytorium Chin do ostatecznego nabywcy, który posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej inne niż terytorium kraju?

Odpowiedź:

Towary mogą być transportowane z terytorium Chin do ostatecznego nabywcy, który:

-posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski; albo

-posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż terytorium kraju; albo

-nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium jakiegokolwiek państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Przy czym Wnioskodawca ponownie zwraca uwagę, że Klient nie jest ostatecznym nabywcą towarów, ponieważ po nabyciu towaru przez Klienta w Chinach i ich imporcie – co do zasady na terytorium Polski – towar jest sprzedawany przez Klienta do ostatecznego odbiorcy.

Co więcej, jak wskazano w pierwotnym wniosku, Klient może być zarówno zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem od towarów i usług jak i nie być zarejestrowany na VAT w Polsce (nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej). Przy czym Klient będzie każdorazowo podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.

Pytania

1.  Czy Usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Klienta w opisanym Modelu – zakładając, że miejscem importu towarów jest terytorium Polski – stanowią usługi pośrednictwa związane z przewozem lub innym sposobem przemieszczania towarów, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT?

2.  Czy Usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Klienta w opisanym Modelu – zakładając, że miejscem importu towarów jest terytorium Polski – podlegają opodatkowaniu 0% stawką VAT?

3.  Czy Usługi wykonywane przez Spółkę w opisanym Modelu, na rzecz Klienta zarejestrowanego na VAT w Polsce – zakładając, że miejscem importu towarów nie jest terytorium Polski – podlegają opodatkowaniu VAT według właściwej stawki, natomiast na rzecz Klienta nieposiadającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce? (pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie z 11 lipca 2025 r.)

Państwa stanowisko w sprawie (doprecyzowane w piśmie z 11 lipca 2025 r.)

Stanowisko Wnioskodawcy

1.    Usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Klienta w opisanym Modelu – zakładając, że miejscem importu towarów jest terytorium Polski – stanowią usługi pośrednictwa związane z przewozem lub innym sposobem przemieszczania towarów, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

2.    Usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Klienta w opisanym Modelu – zakładając, że miejscem importu towarów jest terytorium Polski – podlegają opodatkowaniu 0% stawką VAT.

3.    Usługi wykonywane przez Spółkę w opisanym Modelu, na rzecz Klienta zarejestrowanego na VAT wPolsce – zakładając, że miejscem importu towarów nie jest terytorium Polski – podlegają opodatkowaniuVAT według właściwej stawki. Natomiast Usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Klientanieposiadającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedzibydziałalności gospodarczej nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1.

W myśl art. 83 ust. 3 ustawy o VAT, przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się:

1)  przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)  z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b)  z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)  z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)  z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju;

2)  przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:

a)  z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,

b)  z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,

c)  z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);

3)   usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Bez wątpienia Usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Klienta są związane z przemieszczaniem towarów, w tym w szczególności ich transportem (tutaj: z Chin do Polski). Dodatkowo miejsce wyjazdu (nadania) znajdować się będzie poza terytorium Unii Europejskiej Chiny), natomiast miejscem przyjazdu (przeznaczenia) będzie terytorium kraju.

Dalej, umowa pośrednictwa nie została zdefiniowana w przepisach ustawy o VAT. Natomiast ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.) nie reguluje szczegółowo jej zakresu, zatem stanowi ona tzw. umowę nienazwaną.

Niemniej jednak, zgodnie ze słownikiem języka polskiego, przez pośrednictwo należy rozumieć „działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron”. W konsekwencji, w ramach umowy pośrednictwa jedna strona zobowiązuje się wobec drugiej doprowadzić do sposobności zawarcia umowy lub pośredniczyć przy zawarciu takiej umowy.

Natomiast, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Klienta obejmują:

-nawiązanie (w tym inicjowanie) kontaktu z przewoźnikiem (firmą transportową),

-uzgodnienie terminu odbioru, rozmiarów i wagi towarów,

-uzgodnienie sposobu załadunku towarów oraz warunków jakie muszą spełniać środki transportu,

-spakowanie i wydanie towaru przewoźnikowi,

-generowanie awizo transportowego lub innego podobnego dokumentu (informacji),

-przesłanie przedsiębiorstwu transportowemu numeru zamówienia upoważniającego do odbioru towaru w wyznaczonym miejscu i o wyznaczonym terminie,

-uczestniczenie w konsultacjach pomiędzy Klientem, a Dostawcą dla warunków handlowych kupna towarów,

-prowadzenie z Dostawcą negocjacji dotyczących terminów realizacji zamówień na towary,

-udzielenie Klientowi wsparcia w zakresie technicznym, w szczególności określenia wymagań technicznych zamawianych towarów u Dostawcy.

Spółka w ramach swoich działań dąży do kupna towarów przez Klienta od Dostawcy.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Klienta w opisanym Modelu – zakładając, że miejscem importu towarów jest terytorium Polski – stanowią usługi pośrednictwa związane z przewozem lub innym sposobem przemieszczania towarów, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.

Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 grudnia 2018 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.674.2018.1.AP.

Ad 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W celu prawidłowego opodatkowania świadczonych usług należy ustalić miejsce ich świadczenia, jednakże żeby tego dokonać, konieczne jest w pierwszej kolejności zidentyfikowanie z jaką usługą, czy z jakimi usługami, mamy do czynienia. Zatem w okolicznościach przedmiotowej sprawy należy rozważyć kwestię tzw. świadczeń złożonych.

Co do zasady, dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług każde świadczenie powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę złożoną (kompleksową), obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi złożonej.

Powyższe wnioski można wywieść z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej – zwanego dalej TSUE. W orzeczeniach C-349/96 oraz C-242/08 TSUE wskazał, że dla ustalenia, czy w danym przypadku mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym, czy też z zespołem odrębnych świadczeń, istotne jest dokonanie analizy danej transakcji z punktu widzenia jej sensu ekonomicznego. Innymi słowy, zdaniem TSUE, podmiot dokonujący świadczenia powinien zweryfikować, czy dane świadczenie miałoby ekonomiczne uzasadnienie, gdyby zostało podzielone na poszczególne czynności, czy też właśnie z ekonomicznego punktu widzenia świadczenie stanowi jedną, kompleksową całość, a jego podział na poszczególne czynności miałby charakter sztuczny.

Innym często spotykanym w orzeczeniach TSUE kryterium oceny przy identyfikacji charakteru świadczenia jest dokonanie weryfikacji z punktu widzenia odbiorcy świadczenia rozumianego jako przeciętny konsument. Zdaniem TSUE, jeżeli z takiej perspektywy nabywca jest zainteresowany nabyciem jednego (złożonego) świadczenia, a nie zespołu poszczególnych odrębnych czynności, wówczas dla celów VAT należy przyjąć, że dane świadczenie ma charakter złożony. Wskazane kryterium identyfikacji jest zatem zasadniczo zbliżone do opisanego powyżej kryterium charakteru ekonomicznego.

Podsumowując, w przypadku usług o charakterze złożonym, o miejscu opodatkowania decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą złożoną, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności winna odbywać się zatem na podstawie tego, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Chociaż opisywane Usługi obejmują wiele świadczeń, to tworzą z perspektywy nabywcy jedną usługę złożoną. Zdaniem Wnioskodawcy, zakładając, że miejscem importu towarów jest terytorium Polski – Usługi stanowią usługi pośrednictwa związane z przewozem lub innym sposobem przemieszczania towarów, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT, co Spółka wyjaśnia w uzasadnieniu do stanowiska nr 1.

Dalej, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, 0% stawkę VAT stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Do dokumentów stanowiących dowód świadczenia ww. usług pośrednictwa opodatkowanych 0% stawki VAT należą w przypadku transportu (art. 83 ust. 5 ustawy o VAT):

1)  towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt. 2;

2)  towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt. 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Natomiast Spółka będzie w posiadaniu:

-umowy pomiędzy Klientem, a Spółką,

-kopii dokumentów transportowych potwierdzających import towarów z Chin na terytorium Polski/innego kraju EOG na rzecz Klienta jako eksportera,

-specyfikacji pakowania przywożonych towarów,

-kopii deklaracji celnej importowej w formie elektronicznej potwierdzającej dokonanie importu towarów przez Klienta na terytorium Polski/innego kraju EOG,

-kopii faktur wystawionych przez Dostawcę na Spółkę oraz przez Spółkę na Klienta dokumentujących sprzedaż towarów,

-kopii faktury wystawionej przez przewoźnika (spedytora) na rzecz Klienta.

Z posiadanych dokumentów transportowych będzie jednoznacznie wynikać, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (przekroczenie granicy Chińskiej w celu przewozu na terytorium Polski).

Co więcej na podstawie deklaracji celnej importowej będzie jednoznacznie wynikać fakt wliczenia wartości Usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Klienta w opisanym Modelu – zakładając, że miejscem importu towarów jest terytorium Polski – podlegają opodatkowaniu 0% stawką VAT.

Potwierdza to m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 czerwca 2019 r. sygn. 0112-KDIL1-3.4012.206.2019.1.KS.

Ad 3.

Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy o VAT.

I tak, stosownie do art. 28a ustawy – na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)  ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

a)  podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)  osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)  podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy o VAT, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem, według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Klient Wnioskodawcy spełnia definicję podatnika, wskazaną w cytowanym powyżej art. 28a ustawy o VAT.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT – miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Od powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania.

W pierwszym przypadku, Klient Wnioskodawcy jest podmiotem posiadającym siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, w związku z którym wykorzystuje Usługi nabywane od Wnioskodawcy, wyłącznie na terytorium Polski.

Zatem miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania Usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego Klienta – stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy o VAT – będzie terytorium kraju.

Jeżeli Usługi dotyczą towarów, dla których miejscem importu jest terytorium Polski, to powinny być one opodatkowane 0% stawką VAT, co Wnioskodawca wyjaśnił w uzasadnieniu na własne stanowisko nr 1 i nr 2.

Natomiast jeżeli miejscem importu towarów nie będzie terytorium Polski, to Usługi na rzecz Klienta będącego polskim podatnikiem VAT zasadniczo powinny zostać opodatkowane w Polsce, według właściwej stawki VAT.

Z kolei, gdy Klient Wnioskodawcy jest podmiotem posiadającym siedzibę, stałe miejsca prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium Polski, a miejscem importu towarów nie będzie terytorium Polski, to Klient wykorzystuje Usługi nabywane od Wnioskodawcy, wyłącznie poza terytorium Polski.

W tym przypadku miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania Usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz takiego Klienta – stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy o VAT – będzie terytorium państwa, w którym klient posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub siedzibę działalności gospodarczej (poza terytorium Polski).

Podsumowując powyższe, usługi wykonywane przez Spółkę w opisanym Modelu na rzecz Klienta, zarejestrowanego na VAT w Polsce – zakładając, że miejscem importu towarów nie jest terytorium Polski – podlegają opodatkowaniu VAT według właściwej stawki. Natomiast Usługi wykonywane przez Spółkę na rzecz Klienta nieposiadającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 2 ust. 7 ustawy wskakuje, że:

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi, od tego bowiem zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1)  ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:

a)  podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;

b)  osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2)  podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą.

Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, w myśl tego artykułu:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast w myśl art. 28b ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy:

Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

1)  posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;

2)  posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Zatem, za import towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy uważa się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Natomiast to, w którym państwie członkowskim podlega on opodatkowaniu - określa przepis art. 26a ustawy. Miejscem importu jest bowiem terytorium tego państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej. Zatem tylko import na terytorium kraju stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Powyższy przepis jest implementacją przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347/1 z dnia 11 grudnia 2006 r.) zwanej dalej „Dyrektywą”. W myśl art. 60 Dyrektywy:

Miejscem importu towarów jest państwo członkowskie, na którego terytorium znajdują się towary w momencie ich wprowadzenia do Wspólnoty.

Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Stosownie do treści art. 30b ust. 4 ustawy:

Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1-3a, obejmuje koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia – o ile nie zostały włączone do wartości celnej – ponoszone do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju, jak również wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

W myśl art. 30b ust. 5 ustawy:

Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w liście przewozowym lub jakimkolwiek innym dokumencie przewozowym, na podstawie którego towary są importowane. W przypadku braku takiej informacji za pierwsze miejsce przeznaczenia uważa się miejsce pierwszego przeładunku na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 85 Dyrektywy:

Podstawą opodatkowania jest wartość celna określona zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi.

Stosownie do art. 86 ust. 1 Dyrektywy:

Podstawa opodatkowania obejmuje następujące elementy, o ile nie zostały one włączone wcześniej:

a)  podatki, cła, opłaty i inne należności należne poza państwem członkowskim importu, a także inne należności z tytułu importu, z wyłączeniem VAT do pobrania;

b)  koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego importu, jak również koszty dodatkowe wynikające z transportu do innego miejsca przeznaczenia znajdującego się na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie wystąpienia zdarzenia powodującego powstanie obowiązku podatkowego.

W myśl art. 86 ust. 2 Dyrektywy:

Do celów ust. 1 lit. b) „pierwsze miejsce przeznaczenia” oznacza miejsce wymienione w liście przewozowym lub jakimkolwiek innym dokumencie przewozowym, na którego podstawie towary są importowane do państwa członkowskiego importu. W przypadku braku takiej informacji za pierwsze miejsce przeznaczenia uważa się miejsce pierwszego przeładunku w państwie członkowskim importu.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Zgodnie z art. 83. ust. 1 pkt 23 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Natomiast stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy:

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się:

1)   przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a)   z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej,

b)   z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c)   z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d)  z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Na mocy art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy:

Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Jak stanowi art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy:

Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

1)  towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2)  towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, o ile są związane z międzynarodowym transportem towarów, korzystają z preferencyjnego opodatkowania stawką 0% podatku.

Przy określaniu z jaką konkretnie usługą mamy do czynienia warto mieć na uwadze specyfikę danego świadczenia i obowiązki ciążące na stronach umowy, w szczególności rodzaj i charakter składających się na daną usługę czynności. Kwestie te, zgodnie z zasadą swobody zawierania umów, regulowane są w zawieranych przez strony umowach cywilnoprawnych, jednakże nie mogą one naruszać obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, że specjalizują się Państwo w świadczeniu importu towarów z Chin. Są Państwo zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz są Państwo zarejestrowani w Polsce na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE). Rozważają Państwo następujący model biznesowy:

Lokalny dostawca w Chinach co do zasady produkuje na Państwa zlecenie towar. Istnieje również możliwość, że będą Państwo nabywać u Dostawcy już istniejący towar. Produkcja odbywa się w całości w Chinach. Po dokonaniu zamówienia, towar jest transportowany do Państwa magazynu lub bezpośrednio od Dostawcy do portu. Zarówno Państwa magazyn, jak i port znajdują się w Chinach. Ostatecznym nabywcą towaru nie są Państwo, a Państwa Klient. Klient może być zarówno zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem od towarów i usług, jak i nie być zarejestrowany na VAT w Polsce, tj. nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej. Przy czym, Klient będzie każdorazowo podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy. Eksport towaru z Chin na terytorium Polski lub innego państwa EOG jest dokonywany na rzecz Klienta (na jego dane). Import towaru na terytorium Polski lub innego państwa EOG jest dokonywany na rzecz Klienta. Oznacza to, że przy odprawie celnej podawane są dane Klienta. Wywóz towarów z Chin do Polski/innego kraju EOG będzie następował w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, tj. od momentu rozpoczęcia transportu od Dostawcy do chwili wywozu tego towaru na terytorium Polski/innego kraju EOG (miejsca ich zaimportowania), nie będą występowały przerwy niezwiązane bezpośrednio z organizacją transportu do miejsca docelowego. Firma transportowa (przewoźnik) wystawia fakturę na rzecz Klienta za usługi transportu międzynarodowego, tj. transport z Chin do Polski lub innego kraju EOG. Agencja celna wystawia fakturę na rzecz Klienta z tytułu świadczonych usług odprawy celnej. W zakresie transportu z Chin do Polski/innego kraju EOG, działając na zlecenie/w imieniu Klienta są Państwo odpowiedzialni za:

-nawiązanie (w tym inicjowanie) kontaktu z przewoźnikiem (firmą transportową),

-uzgodnienie terminu odbioru, rozmiarów i wagi towarów,

-uzgodnienie sposobu załadunku towarów oraz warunków jakie muszą spełniać środki transportu,

-spakowanie i wydanie towaru przewoźnikowi,

-generowanie awizo transportowego lub innego podobnego dokumentu (informacji),

-przesłanie przedsiębiorstwu transportowemu numeru zamówienia upoważniającego do odbioru towaru w wyznaczonym miejscu i o wyznaczonym terminie.

Dodatkowo w ramach świadczonych usług na rzecz Klienta:

-uczestniczą Państwo w konsultacjach pomiędzy Klientem, a Dostawcą dla warunków handlowych kupna towarów,

-prowadzą Państwo z Dostawcą negocjacje dotyczące terminów realizacji zamówień na towary,

-udzielają Państwo Klientowi wsparcia w zakresie technicznym, w szczególności określenie wymagań technicznych zamawianych towarów u Dostawcy,

-w ramach swoich działań dążą Państwo do kupna towarów przez Klienta od Dostawcy.

Będą Państwo posiadać fakturę własną, dokumentującą świadczenie opisanych we wniosku usług pośrednictwa na rzecz Klienta.

W związku z wykonywaniem Usług, będą Państwo posiadać następujące dokumenty:

-umowę pomiędzy Klientem, a Spółką,

-kopię dokumentów transportowych potwierdzających import towarów z Chin na terytorium Polski/innego kraju EOG na rzecz Klienta jako eksportera,

-specyfikację pakowania przywożonych towarów,

-kopię deklaracji celnej importowej w formie elektronicznej potwierdzającej dokonanie importu,

-towarów przez Klienta na terytorium Polski/innego kraju EOG,

-kopie faktur wystawionych przez Dostawcę na Spółkę oraz przez Spółkę na Klienta dokumentujących sprzedaż towarów,

-kopię faktury wystawionej przez przewoźnika (spedytora) na rzecz Klienta.

Ponadto będą Państwo posiadać dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynikać będzie fakt wliczenia wartości świadczonej usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą:

-    możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla świadczonych przez Państwa Usług na rzecz Klientów – w przypadku, gdy miejscem importu towarów jest terytorium Polski – jako usług pośrednictwa związanych z przewozem lub innym sposobem przemieszczenia towarów, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1 i nr 2);

-    opodatkowania ww. Usług świadczonych na rzecz Klienta zarejestrowanego do VAT w Polsce – w przypadku, gdy miejscem importu towarów nie jest terytorium Polski oraz opodatkowania ww. Usług świadczonych na rzecz Klienta nieposiadającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Jak wynika z wniosku, jako firma specjalizująca się w dokonywaniu importu z Chin będą Państwo świadczyć Usługi na rzecz Klienta polegające przede wszystkim na pośrednictwie w organizowaniu transportu towarów z Chin do Polski lub innego kraju EOG, obejmujące:

-nawiązanie (w tym inicjowanie) kontaktu z Dostawcą;

-zamówienie i nabycie towaru u Dostawcy;

-sprzedaż na terenie Chin zamówionego wcześniej towaru na rzecz Klienta;

-nawiązanie (w tym inicjowanie) kontaktu z przewoźnikiem (firmą transportową);

-uzgodnienie terminu odbioru, rozmiarów i wagi towarów;

-uzgodnienie sposobu załadunku towarów oraz warunków jakie muszą spełniać środki transportu;

-spakowanie i wydanie towaru przewoźnikowi;

-generowanie awizo transportowego lub innego podobnego dokumentu (informacji);

-przesłanie przedsiębiorstwu transportowemu numeru zamówienia upoważniającego do odbioru towaru w wyznaczonym miejscu i o wyznaczonym terminie;

-uczestniczenie w konsultacjach pomiędzy Klientem a Dostawcą dla warunków handlowych kupna towarów;

-prowadzenie z Dostawcą negocjacji dotyczących terminów realizacji zamówień na towary;

-udzielanie Klientowi wsparcia w zakresie technicznym, w szczególności określenie wymagań technicznych zamawianych towarów u Dostawcy.

Dodatkowo w niektórych przypadkach będą Państwo wspierać Klienta również w procesie odprawy celnej i dokumentacji, która jest potrzebna przy odprawie. Eksport towarów z Chin na terytorium Polski lub innego państwa EOG jest dokonywany na rzecz Klienta. Import towarów na terytorium Polski lub innego państwa EOG jest dokonywany na rzecz Klienta.

Zatem, z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że opisane we wniosku Usługi będą związane z transportem międzynarodowym towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju lub innego kraju EOG.

Wskazali Państwo, że Państwa Klient może być zarówno zarejestrowanym w Polsce czynnym podatnikiem od towarów i usług, jak i nie być zarejestrowany do VAT w Polsce (tj. będzie podmiotem, który nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej). Przy czym, Klient będzie każdorazowo podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.

W pierwszej kolejności aby móc odnieść się do Państwa wątpliwości należy określić miejsce świadczenia i opodatkowania świadczonych przez Państwa Usług na rzecz Klientów.

Z okoliczności sprawy wynika, że będą Państwo świadczyć Usługi na rzecz podatników krajowych, posiadających na terytorium kraju siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi oraz na rzecz podmiotów nieposiadających na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej. Jednocześnie, w odniesieniu do świadczonych przez Państwa Usług opisanych we wniosku nie znajdują zastosowania szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia określone w przepisach art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy. W tej sytuacji do świadczonych przez Państwa Usług znajduje zastosowanie ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia wyrażona w art. 28b ustawy. W związku z powyższym miejscem świadczenia i opodatkowania usług, stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, jest miejsce w którym kontrahent (Klient) posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Wskazali Państwo, że świadczone Usługi pośrednictwa będą dotyczyć towarów transportowanych m.in. z terytorium państwa trzeciego (z Chin) na terytorium Polski. Miejscem importu towarów będzie terytorium Polski. Usługi będą świadczone na rzecz polskich podatników. Oznacza to, że miejscem świadczenia tych Usług będzie terytorium kraju – stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy.

Zatem, w tym przypadku świadczenia na rzecz Klienta Usług, które są związane z transportem towarów z Chin na terytorium Polski (w przypadku, gdy miejscem importu towarów będzie terytorium Polski), ww. Usługi będą mieścić się w zakresie usług pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy, gdyż są związane z usługami transportu międzynarodowego, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących ustalenia stawki podatku VAT jaką powinni Państwo opodatkować świadczone Usługi, należy zauważyć, że usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej korzystają z preferencyjnej stawki VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy pod warunkiem, że podmiot, który je świadczy posiada w swej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne świadczenie usług transportu międzynarodowego.

Jak wynika z uregulowań powołanego wyżej art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo podatnika do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim. Podstawowe znaczenie dla udokumentowania międzynarodowego transportu towarów jest list przewozowy stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, który potwierdzałby okoliczność, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Dopuszczalne są też inne dokumenty, przy czym ustawodawca nie określił jakie to mają być dowody, jednak muszą one jednoznacznie, w sposób niebudzący wątpliwości, potwierdzać spełnienie ww. wymogu.

Przy czym, jeżeli przewożone towary mają charakter towarów importowanych (przewóz towarów z kraju trzeciego na terytorium UE), wówczas dowodem świadczenia usług transportu międzynarodowego, oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, jest dodatkowo dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi transportowej do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Wynika to wprost z przepisu art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy.

Podali Państwo, że będą posiadać dokument potwierdzony przez urząd celno-skarbowy, z którego jednoznacznie wynikać będzie fakt wliczenia wartości świadczonej usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Tym dokumentem będzie kopia deklaracji celnej importowej wraz załącznikiem, tj. kopią faktury dokumentującej świadczenie przez Państwa opisanych we wniosku Usług pośrednictwa na rzecz Klienta. Ponadto posiadają Państwo także kopię dokumentów transportowych potwierdzających import towarów z Chin na terytorium Polski na rzecz Klienta jako eksportera, specyfikację pakowania przywożonych towarów, kopię faktury wystawionej przez przewoźnika (spedytora) na rzecz Klienta oraz fakturę własną, dokumentującą świadczenie opisanych we wniosku usług pośrednictwa na rzecz Klienta.

Zatem w odniesieniu do Usług pośrednictwa świadczonych na rzecz Klienta, podatnika podatku VAT, posiadającego siedzibę działalności gospodarczej w Polsce (w przypadku, gdy miejscem importu będzie terytorium Polski) związanych z transportem towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu na terytorium kraju, potwierdzonego wskazanymi dokumentami zastosowanie znajdzie obniżona stawka podatku w wysokości 0%. W sytuacji tej spełnione będą przesłanki, aby uznać świadczone przez Państwa usługi za usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy oraz uznać, że posiadają Państwo dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Zatem, w tym przypadku będą spełnione przesłanki niezbędne do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

W związku z powyższym, opisane we wniosku Usługi pośrednictwa świadczone na rzecz Klienta – w przypadku, gdy miejscem importu towarów jest terytorium Polski – jako usługi pośrednictwa związane z przewozem towarów, będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w zw. z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i nr 2 jest prawidłowe.

Świadczone przez Państwa Usługi pośrednictwa będą dotyczyć również towarów transportowanych z terytorium państwa trzeciego (Chin) na terytorium innego niż Polska kraju EOG. Ww. Usługi będą świadczone na rzecz polskiego podatnika, natomiast miejscem importu towarów w tym przypadku nie będzie terytorium Polski. Należy zatem stwierdzić, że miejscem świadczenia (opodatkowania) Usług będzie terytorium kraju – stosowanie do art. 28b ust. 1 ustawy. W przypadku, gdy transport ww. towarów nie będzie przebiegał przez terytorium kraju, wówczas Usługi nie mogą zostać zakwalifikowane jako usługi transportu międzynarodowego, ponieważ nie spełniają definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy – trasa nie przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju. W konsekwencji fakt posiadania dokumentacji stanowiącej dowód świadczenia Usług związanych z transportem towarów z państwa trzeciego na terytorium innego niż Polska państwa EOG, nie uprawnia Państwa do zastosowania do tych usług stawki w wysokości 0%, przewidzianej dla świadczonych usług transportu międzynarodowego. Zatem tak opisana usługa podlega opodatkowaniu stawką VAT właściwą dla tej usługi na terytorium kraju.

Z kolei, w przypadku świadczenia Usług pośrednictwa w transporcie towarów na rzecz Klientów zagranicznych, nieposiadających siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, miejscem świadczenia a zarazem opodatkowania ww. usług – stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy – nie będzie terytorium Polski. W konsekwencji, w okolicznościach analizowanej sprawy Usługi objęte wnioskiem, świadczone przez Państwa na rzecz podatników zagranicznych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. W związku z powyższym nie będą miały do nich zastosowania przepisy ustawy od towarów i usług.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że Usługi wykonywane przez Państwa na rzecz Klienta zarejestrowanego do VAT w Polsce – zakładając, że miejscem importu towarów nie jest terytorium Polski – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki, natomiast Usługi wykonywane na rzecz Klienta nieposiadającego w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej nie będą podlegały opodatkowaniu VAT w Polsce.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 3 jest prawidłowe.

Należy jednak zauważyć, że będą mieli Państwo prawo do zastosowania stawki w wysokości 0% w przypadku świadczenia Usług na rzecz polskiego podatnika – gdy miejscem importu nie będzie terytorium Polski, tylko innego kraju EOG – w sytuacji, gdy będą Państwo posiadać dokumenty, które potwierdzają, że w wyniku przewozu towarów z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz dokumenty celne potwierdzające wliczenie świadczonych Usług do podstawy opodatkowania importu towarów oraz, gdy na pewnym odcinku transport towarów będzie przebiegał przez terytorium kraju.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.