Zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT z tytułu sprzedaży całej nieruchomości oraz z tytułu sprzedaży działki nr 1. - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.273.2023.1.GK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.273.2023.1.GK

Temat interpretacji

Zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT z tytułu sprzedaży całej nieruchomości oraz z tytułu sprzedaży działki nr 1.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT z tytułu sprzedaży całej nieruchomości oraz z tytułu sprzedaży działki nr 1.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 3 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT z tytułu sprzedaży nieruchomości. Uzupełnił go Pan pismem z 15 maja 2023 r. (data wpływu 19 maja 2023 r.) na wezwanie Organu z 9 maja 2023 r. Zakres wniosku jest następujący:

Opis zdarzenia przyszłego

Od (…) 2023 r. prowadzi Pan jednoosobową działalnością gospodarczą. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Prowadzi Pan działalność w zakresie: 02.20Z działalność związana z leśnictwem, 46.73Z sprzedaż hurtowa drewna 46.41Z transport drogowy towarów. W CEDIG jest także wpis 68.10.Z kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek.

Dnia (…) 2021 r. aktem notarialnym (…) zakupił Pan na podstawie umowy kupna sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą pod (…) NIP: (…) Regon: (…) od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej nieruchomość położoną w miejscowości (…) o powierzchni 4,16 ha składającą się z działek:

1 - powierzchnia 2,25 ha: działka niezabudowana - grunt rolny wg. ewidencji gruntów - 0,85 ha , sad - 1,07 ha, oraz 0,09 ha, grunty rolne zabudowane - 0,24 ha,

2 - powierzchnia 0,22 ha: 0,21 ha działka niezabudowana - w ewidencji gruntów grunt rolny, 0,01 ha droga,

3 - powierzchnia 0,50 ha - grunty rolne zabudowane murowanym piętrowym budynkiem mieszkalnym oznaczonym nr 6 przeznaczonym do remontu kapitalnego oraz zabudowaniami gospodarczymi przeznaczonymi do kapitalnego remontu,

4 - powierzchnia 0,65 ha - grunty rolne w ewidencji gruntów,

5 - powierzchnia 0,54 ha - grunty rolne w ewidencji gruntów.

Całą cenę sprzedaży uiścił Pan na rachunek bankowy oraz poniósł Pan podatek od czynności cywilnoprawnych, opłatę sądową oraz taksę za dokonanie czynności notarialnych, zakupioną nieruchomość zaksięgowano jako inwestycję w nieruchomości do ksiąg handlowych Firmy. W okresie od daty zakupu do dnia dzisiejszego nie ponoszono kosztów na ulepszenie nieruchomości.

Z powodu kryzysu gospodarczego podjął Pan decyzję o sprzedaży nieruchomości.

Sprzedaż nastąpi w zależności od chętnych na zakup w całości albo odrębnie poszczególne działki.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Na działce nr 1 znajduje się jedynie fundament po zawalonym domu.

Działka nr 3 zabudowana jest murowanym, piętrowym budynkiem mieszkalnym, oznaczonym numerem 6, przeznaczonym do kapitalnego remontu oraz zabudowa gospodarcza - stodoła - budynek w gospodarstwie rolnym - również do kapitalnego remontu.

Nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie budynków i budowli znajdujących się na działce 1 oraz 3.

Dla terenu, w którym znajdują się działki o nr 2, 4, 5 położone w miejscowości (…) brak jest obowiązującego planu przestrzennego zagospodarowania gminy. Dla terenu, w którym znajdują się działki o nr 2, 4, 5 położone w miejscowości (…) nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, poniżej wymienione działki figurują jako :

  • dz. 2 - położona w msc. (…) - pozostaje w obszarach rolnych;
  • dz. 4 - położona w msc. (…)- pozostaje w obszarach rolnych;
  • dz. 5 - położona w msc. (…) - działka rolna predysponowana pod zabudowę mieszkaniową z dopuszczeniem usług.

Pytania

1.Czy w przypadku sprzedaży całej nieruchomości obejmującej grunty rolne oraz działki zabudowane budynkiem mieszkalnym oraz gospodarczym można zastosować zwolnienie z podatku VAT gdyż przy zakupie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT oraz ze względu na to, że nie była użytkowana nie poniesiono wydatków na jej ulepszenie?

2.Czy sprzedaż odrębnie każdej działki może podlegać zwolnieniu z podatku VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, może Pan zastosować w przypadku sprzedaży całej nieruchomości lub odrębnie poszczególnych działek zwolnienie z podatku VAT gdyż przy zakupie nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku VAT gdyż zakup był od osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej oraz nie ponosił Pan wydatku na ulepszenie nieruchomości z prawem odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT z tytułu sprzedaży całej nieruchomości oraz z tytułu sprzedaży działki nr 1 jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości (grunt zabudowany i niezabudowany), stanowi czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, zarówno grunt, jak i budynek czy budowla spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższych przepisów stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku lub zwolnień od podatku.

Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawa budowlanego (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Odnosząc się do kwestii sposobu opodatkowania gruntów zabudowanych należy wskazać, że dla sprzedaży nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku: dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Przez pierwsze zasiedlenia rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu, lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się z podatku:

Dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W tym miejscu należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 lub 10a ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

W tym miejscu wskazać należy, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu sprawy wynika, że od (…) prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. (…) 2021 r. aktem notarialnym zakupił Pan na podstawie umowy kupna sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej nieruchomość położoną w miejscowości (…) o powierzchni 4,16 ha składającą się z działek:

1 - powierzchnia 2,25 ha: działka niezabudowana - grunt rolny wg. ewidencji gruntów - 0,85 ha , sad - 1,07 ha, oraz 0,09 ha, grunty rolne zabudowane - 0,24 ha. Na działce nr 1 znajduje się jedynie fundament po zawalonym domu.

2 - powierzchnia 0,22 ha: 0,21 ha działka niezabudowana - w ewidencji gruntów grunt rolny, 0,01 ha droga.

3 - powierzchnia 0,50 ha - grunty rolne - zabudowana jest murowanym, piętrowym budynkiem mieszkalnym, oznaczonym numerem 6, przeznaczonym do kapitalnego remontu oraz zabudowa gospodarcza - stodoła - budynek w gospodarstwie rolnym - również do kapitalnego remontu.

4 - powierzchnia 0,65 ha - grunty rolne w ewidencji gruntów.

5 - powierzchnia 0,54 ha - grunty rolne w ewidencji gruntów.

W okresie od daty zakupu do dnia dzisiejszego nie ponosił Pan kosztów na ulepszenie nieruchomości. Nie zostały poniesione wydatki na ulepszenie budynków i budowli znajdujących się na działce 1 oraz 3. Dla terenu, w którym znajdują się działki o nr 2, 4, 5 położone w miejscowości (…) brak jest obowiązującego planu przestrzennego zagospodarowania gminy. Dla terenu, w którym znajdują się działki o nr 2, 4, 5 położone w miejscowości (…) nie wydano decyzji o warunkach zabudowy. Sprzedaż nastąpi w zależności od chętnych na zakup w całości albo odrębnie poszczególne działki.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pana wątpliwości dotyczą określenia czy przysługuje Panu zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT z tytułu sprzedaży całej nieruchomości oraz zwolnienie z tytułu sprzedaży odrębnie każdej działki.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 4 pkt 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r. poz. 1899 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działce gruntu – należy przez to rozumieć niepodzieloną, ciągłą część powierzchni ziemskiej stanowiącą część lub całość nieruchomości gruntowej.

Uwzględniając powyższy zapis, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług jedna działka stanowi jeden przedmiot sprzedaży. Zatem, odnosząc się do Pana wątpliwości dotyczących zastosowania zwolnienia z tytułu sprzedaży całej nieruchomości należy wskazać, że Pana stanowisko w tej kwestii jest nieprawidłowe, ponieważ zastosowanie zwolnienia do sprzedaży nieruchomości składającej się z kilku działek, w tym z działek zabudowanych i niezabudowanych należy rozpatrzeć odrębnie dla każdej działki.

Z kolei odnosząc się do sprzedaży działki nr 1 na której znajduje się jedynie fundament po zawalonym domu, należy wskazać, że przedmiotowa działka stanowi nieruchomość niezabudowaną. Fundament po zawalonym domu nie wypełnia definicji budynku oraz nie nosi cech budowli. Tym samym przedmiotowa działka stanowi nieruchomość niezabudowaną. Jednakże należy wskazać, że ze względu na to, że na działce nr 1 znajdował się wcześniej dom to stanowi ona teren przeznaczony pod zabudowę.

W konsekwencji w momencie dostawy działka nr 1 przeznaczona będzie pod zabudowę i w rezultacie jej sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Ponadto działka nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, ponieważ działka nie będzie stanowiła działki zabudowanej.

W analizowanej sprawie dostawa działki nr 1 nie będzie także korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy przedmiotową działkę zakupił Pan na podstawie umowy kupna sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej. W związku z nabyciem ww. działki nie wystąpił podatek VAT naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu przez Pana. Zatem nie można twierdzić, że nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki. Tym samym jeden z warunków art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy nie został spełniony. W związku z tym, dostawa działki nr 1 nie będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z uwagi na powyższe, dostawa działki nr 1 nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9, 10, 10a, 2, w związku z tym będzie opodatkowana wg właściwej stawki podatku VAT.

Tym samym Pana stanowisko dotyczące zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT do sprzedaży działki nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT z tytułu sprzedaży całej nieruchomości oraz z tytułu sprzedaży działki nr 1, natomiast w zakresie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą działek nr 4, 5 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie. Jednocześnie Organ wskazuje, że w zakresie skutków podatkowych związanych ze sprzedażą działek nr 2 oraz 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).