
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 21 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 października 2025 r. (wpływ 7 października 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zwraca się Pani o udzielenie informacji dotyczących obowiązkowego terminu wymiany kasy tradycyjnej na kasę online. Posiada Pani kasę fiskalną tradycyjną marki (...), która ma miejsce pamięci na ok. (...) raportów dobowych. Od początku założenia działalności gospodarczej aż do teraz, Pani przewodnim numerem PKD jest (...). Obecnie ma Pani plany że będzie się szkolić w wykonywaniu makijażu dla klientek, które będą dotyczyły również metamorfoz wraz z ubiorem w Pani butiku. Będzie również możliwość, aby dojeżdżać do klientek i wykonywać taką usługę. Dodała Pani dodatkowy nowy kod PKD (...), aby zacząć pozyskiwać dotację na szkolenia dla pracodawcy oraz pracownika z KRS Urzędu Pracy (…) - był to obowiązek. Usługa nigdy jeszcze nie została wykonana (będzie wykonywana dopiero w przyszłości jak uzyska Pani odpowiednią wiedzę, kwalifikacje oraz umiejętności).
W odpowiedzi na wezwanie, odpowiedziała Pani na zadane przez Organ pytania w następujący sposób:
Na pytanie oznaczone nr 1: „Czy kasa rejestrująca, za pomocą której obecnie ewidencjonuje Pani sprzedaż w swojej działalności (określana przez Panią jako „kasa tradycyjna”), jest kasą rejestrującą z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii?”
Odpowiedziała Pani: „Kasa fiskalna, z której korzystam, jest kasą fiskalną z elektronicznym zapisem kopii”.
Na pytanie oznaczone nr 2: „Czy powstał już u Pani obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej on-line z powodu prowadzenia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych towarów lub usług wymienionych w art. 145b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.)?”
Odpowiedziała Pani: „Do tej pory, nie powstał u mnie obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie online.”
Na pytanie oznaczone nr 3: „Czy też obowiązek taki powstanie u Pani dopiero w momencie rozpoczęcia świadczenia opisanych we wniosku usług kosmetycznych (usług metamorfozy)?”
Odpowiedziała Pani: „Brak jest obecnie obowiązku wymiany kasy fiskalnej na kasę online, a obowiązek wymiany na kasę rejestrującą online powstanie dopiero po wyczerpaniu pamięci fiskalnej obecnie używanej kasy. Moja podstawowa działalność gospodarcza to sprzedaż (...)— działalność główna w zakresie pozyskania dochodów. Usługi kosmetyczne/metamorfozy (...) są planowane do uruchomienia, a wniosek został złożony w celu uzyskania potwierdzenia stanowiska w zakresie prawidłowego stosowania przepisów prawa podatkowego.”
Na pytanie oznaczone nr 4: „Czy po rozpoczęciu świadczenia usług kosmetycznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na dotychczasowej kasie rejestrującej będzie Pani ewidencjonować wyłącznie pozostałą sprzedaż z pominięciem towarów lub usług wymienionych w art. 145b ust. 1 ustawy o VAT?”
Odpowiedziała Pani: „Sprzedaż towarów oraz planowane usługi wizażu będą ewidencjonowane na dotychczasowej kasie fiskalnej do momentu wyczerpania jej pamięci fiskalnej.”
Na pytanie oznaczone nr 5: „Proszę o wyjaśnienie czy użyte w pytaniu stwierdzenie „wykonanie usługi/metamorfozy” oznacza wykonanie usług kosmetycznych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych?”
Odpowiedziała Pani: „Przez „usługi metamorfozy” rozumiem usługi wizażu oraz makijażu. Nie będą wykonywane typowe usługi jak w salonach kosmetycznych ani inne wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.”
Pytanie
Czy w momencie wykonania usługi/metamorfozy może Pani wykorzystać obecną kasę tradycyjną do momentu zużycia pamięci fiskalnej czy od razu musi Pani wymienić na kasę online?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 2 października 2025 r.)
W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 111 ust. 1 oraz art. 145a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, możliwe jest dalsze korzystanie z dotychczasowej kasy rejestrującej (z elektronicznym zapisem kopii) do momentu wyczerpania jej pamięci fiskalnej. Obowiązek wymiany na kasę online powstanie dopiero po tym momencie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadziła do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Ustawa ta zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie rodzajach czynności – obowiązek stosowania kas rejestrujących on-line – w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.
W myśl art. 111a ust. 3 ustawy:
Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:
1)przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
2)przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
a)związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
b)obejmujących określenie:
-sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
-sposobu pracy kasy rejestrującej,
c)zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.
Art. 111 ust. 6a ustawy określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line. W myśl przywołanego przepisu:
Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z 25 czerwca 2025 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. 2025 r. poz. 845 ze zm.), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kasie on-line – rozumie się przez to kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.
Znowelizowana ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmuje obowiązek posiadania kasy on-line.
Stosownie do zapisu art. 145a ust. 1 ustawy:
Z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.
Zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 3 ustawy:
Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. – do świadczenia usług:
a)fryzjerskich,
b)kosmetycznych i kosmetologicznych,
c)budowlanych,
d)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
e)prawniczych,
f)związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.
Na podstawie art. 145b ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1.
Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 2 lit b) rozporządzenia Ministra Finansów z 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1059):
Przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do 30 czerwca 2021 r. do świadczenia usług kosmetycznych i kosmetologicznych.
Powyższy przepis określił, że podatnicy ograniczeni byli w możliwości prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do dnia 30 czerwca 2021 r., jeśli świadczą usługi kosmetyczne i kosmetologiczne. Zatem od 1 lipca 2021 r. w przypadku świadczenia usług kosmetycznych i kosmetologicznych wymagane jest prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej on-line.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, a podstawową Pani działalnością gospodarczą jest sprzedaż (...), która nie została wymieniona w art. 145b ust. 1 ustawy o VAT jako działalność objęta obligatoryjnym stosowaniem kas online.
Obecnie ma Pani plany że będzie się szkolić w wykonywaniu makijażu dla klientek, które będą dotyczyły również metamorfoz wraz z ubiorem w butiku. Będzie również możliwość, aby dojeżdżać do klientek i wykonywać taką usługę. Dodała Pani dodatkowy nowy kod (...) do wpisu w CEIDG. Usługi kosmetyczne/metamorfozy (...) są dopiero planowane do uruchomienia.
Usługa nigdy jeszcze nie została wykonana (będzie wykonywana dopiero w przyszłości jak uzyska Pani odpowiednią wiedzę, kwalifikacje oraz umiejętności). Do tej pory, nie powstał u Pani obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie online. Posiada Pani kasę fiskalną tradycyjną, która ma miejsce pamięci na ok. (...) raportów dobowych.
Wskazała Pani, ze do tej pory nie dokonywała sprzedaży towarów lub usług, które powodowałyby że powstał u Pani obowiązek wymiany dotychczas używanej kasy rejestrującej na kasę rejestrująca on-line.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia czy w momencie wykonania usługi metamorfozy może Pani wykorzystać obecną kasę tradycyjną do momentu zużycia pamięci fiskalnej czy od razu musi ją wymienić na kasę online.
Należy wskazać, że ustawodawca wprawdzie nie odwołał się w ww. przepisach do klasyfikacji statystycznych jednakże w opisie sprawy podała Pani, że ma w planach rozpocząć wykonywanie usługi kosmetyczne/metamorfozy o kodzie (...).
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności działalność zaklasyfikowana do kodu 96.02.Z to Działalność w zakresie pielęgnacji urody i pozostała działalność kosmetyczna. Podklasa ta obejmuje:
- zabiegi upiększające, takie jak masaż twarzy, manicure, pedicure, makijaż permanentny, depilacje, opalanie oraz pozostałe działalności w zakresie zabiegów kosmetologii estetycznej wykonywane przez kosmetologów i tym podobnych, niemających uprawnień medycznych i niebędących pracownikami medycznymi.
Podklasa ta nie obejmuje:
-produkcji peruk, sklasyfikowanej w 32.99.Z,
-działalności salonów tatuażu i piercingu, sklasyfikowanej w 96.09.Z.
Biorąc pod uwagę treść powyżej powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas on-line od 1 lipca 2020 r., dotyczy tylko ściśle określonych czynności.
Jak już wcześniej wskazano, w myśl art. art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 30 czerwca 2021 r. – do świadczenia usług kosmetycznych i kosmetologicznych.
Tym samym, świadcząc opisane we wniosku usługi kosmetyczne/metamorfozy, będzie Pani zobowiązana je ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej on-line.
Natomiast prowadzona przez Panią sprzedaż (...) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności, nie została wymieniona w przepisie art. 145b ust. 1 ustawy, jako sprzedaż której dokonywanie zobowiązuje do wymiany kasy na kasę online w określonym w tym przepisie terminie.
Mając zatem na uwadze regulacje prawne wynikające z powołanych przepisów prawa oraz przedstawiony przez Panią opis sprawy, stwierdzić należy, że skoro do dnia dzisiejszego nie występuje u Pani sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ani też na rzecz rolników ryczałtowych towarów lub usług wymienionych w art. 145b ust. 1 ustawy o VAT, to nie jest Pani obecnie zobowiązana do wymiany dotychczas używanej kasy rejestrującej na kasę rejestrującą on-line.
W przypadku jednak wystąpienia u Pani sprzedaży usług kosmetycznych/metamorfozy, które zostały wymienione w przepisie art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o VAT, będzie Pani zobowiązana do ewidencjonowania już pierwszej takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej on-line, niezależnie od tego że posiada Pani jeszcze kasę rejestrującą z elektronicznym zapisem kopii, w której nie została wyczerpana pamięć fiskalna. Nie może Pani bowiem ewidencjonować świadczonych usług kosmetycznych/metamorfozy na innej kasie niż kasa rejestrująca on-line. Nie ma natomiast przeciwwskazań, żeby przy użyciu dotychczasowej kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii nadal ewidencjonowała Pani dokonywaną przez Panią sprzedaż (...), która nie została wymieniona w przepisie art. 145b ust. 1 ustawy o VAT.
Tym samym Pani stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
w - formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
