Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.666.2025.1.GK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 października 2025 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących przebudowy (…) zlokalizowanego na działkach ewidencyjnych nr 1, 2, 3. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, składająca do urzędu skarbowego pliki JPK_V7M, zawierające część ewidencyjną i deklaracyjną, w których wykazuje m.in. podatek należny VAT z tytułu wynajmu, dzierżawy, sprzedaży wody, odbioru ścieków.

Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczania podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego porozumienia o wolnym Handlu przez Jednostki Samorządu Terytorialnego (Dz.U z 2018 r. poz. 280).

Rozliczanie podatku VAT w gminie jest scentralizowane. Jej jednostki organizacyjne nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT, tzn. że sprzedaż osiągana przez jednostki jest wykazywana w łącznych rozliczeniach VAT Gminy. W Strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonują jednostki budżetowe:

1.Urząd Gminy (…),

2.Ośrodek Opieki Społecznej (…),

3.Szkoła Podstawowa (…),

4.Szkoła Podstawowa (…),

5.Przedszkole Samorządowe (…).

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego (JST) prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług związaną z realizacją zadań własnych oraz działalność gospodarczą opodatkowaną m.in: sprzedaż wody, odbiór ścieków, wynajem lokali niemieszkalnych oraz zwolnioną tj. wynajem lokali na cele mieszkaniowe, sprzedaż nieruchomości.

Gmina jest właścicielem różnych nieruchomości w tym działek na których znajdują się (...). Gmina w 2025 roku jest realizatorem zadania inwestycyjnego dotyczącego przebudowy (...) na terenie gminy w miejscowości (...). Zasadniczym celem inwestycji jest (...). Przebudowa (...). Wymienione zadanie inwestycyjne będzie się odbywać w ramach zadań własnych JST na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2), 10), i 15) ustawy z dnia 8 marca 1990 r., o samorządzie gminnym (Dz.U z 2024 r. poz. 721 z zm.), tzn. zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruch drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych przestrzeni publicznej i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Przedmiotem opisywanego zadania inwestycyjnego jest przebudowa (...) w systemie (...), przez wykonawcę wyłonionym w drodze zamówienia publicznego, którego dotyczy (...) w miejscowości (...) gmina. Inwestycja swoim zakresem zlokalizowana jest w Gminie (...), obręb (...), działki ewidencyjne nr 1, 2, 3. Została zawarta z wykonawcą umowa na roboty budowlane, na kwotę (…) zł brutto oraz umowa w zakresie pełnienia funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego na kwotę (…) zł brutto. Przedmiotowe zadanie zrealizowane zostało w systemie (...). Po wykonanej przebudowie powstał (...). Roboty budowlane realizowane (...). Profilowanie (...). Wykonano (...). Prace renowacyjne dotyczyły (...).

Koszt poszczególnych składowych zadania wyniesie:

  • roboty budowlane: (…) zł brutto
  • dokumentacja projektowa: (…) zł brutto
  • nadzór inwestorski: (…) zł brutto.

Na realizację wymienionej inwestycji gmina uzyskała dofinansowanie w ramach operacji typu: (...), w ramach poddziałania: Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa: objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014 - 2020. Gmina podpisała z (…) Urzędem Marszałkowskim w (…), umowę o przyznanie pomocy finansowej, nr umowy (…), tytuł operacji „(…)”. Wartość dofinansowania według umowy wyniesie do 100% kosztów kwalifikowanych jednak nie więcej niż (…) zł. Pomoc zostanie przekazana jednorazowo po zakończeniu realizacji operacji inwestycyjnej które musi się zakończyć nie później niż do dnia (…) sierpnia 2025 r.

Założeniem programu pomocowego ze środków PROW, jest wsparcie zadań inwestycyjnych realizowanych przez JST, a otrzymane środki finansowe mogą być tylko przeznaczone (wydatkowane) na konkretne zadanie w tym przypadku przebudowę (...), więc nie ma i nie będzie możliwości ich przeznaczenia na ogólną działalność Gminy. W przypadku nie zrealizowania inwestycji celu inwestycji tj. przebudowy (...), przyznana pomoc finansowa nie podlega wypłacie. Ponad to w sytuacji gdyby Gmina nie otrzymała ww. dotacji na opisany we wniosku cel inwestycyjny, to takiego zadania by nie prowadziła.

Zrealizowana operacja inwestycyjna będzie służyła zadaniom własnym Gminy. Nie będą czerpane żadne korzyści finansowe z przebudowanego obiektu, teren objęty projektem ma charakter terenu użyteczności publicznej, który jest ogólnie dostępny - nie odpłatnie. Efekty inwestycyjne wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Poniesione wydatki inwestycyjne są bezpośrednio i wyłącznie związane z przebudową (...), stanowią nakłady na środki trwałe będące własnością Gminy (...), które zostaną przyjęte do ewidencji środków trwałych, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki poniesione w związku z przebudową (...) wyniosą powyżej (...) zł i stanowią nakłady na wytworzone nieruchomości w rozumieniu art. 2 ust. 14a ustawy o VAT. Nieruchomością gminną zarządza Urząd Gminy, obsługujący JST.

Po zakończeniu realizacji zadania - przebudowy  (...) powstały obiekt będzie służył wyłącznie czynnościom niepodlegającym podatku VAT tj. zadaniom własnym, związanym z udostępnianiem terenów jak przestrzeń publicznie, ogólnie i nie odpłatnie dostępna. Z tytułu korzystania z wytworzonej infrastruktury, Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat, nie będzie też to przedmiot najmu lub dzierżawy. Obiekt będzie służył wykonywaniu zadań publicznych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym w zakresie (...). Zakupione w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej Gminy, czy też uzyskiwania przychodu z wytworzonego w czasie projektu majątku.

Podatek VAT dotyczący inwestycji nie podlega odliczeniu gdyż nie jest związany z czynnościami opodatkowanymi. Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania ponoszonych wydatków związanych z przebudową (...), które służą czynnościom niepodlegającym podatkowi VAT. (...) będzie zarządzać Urząd Gminy w (…), Gmina jako właściciel nieruchomości wykorzystuje go do własnych celów niepodlegających VAT, wykonując czynności publicznoprawne w tym zakresie nie jest podatnikiem podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Gmina do wniosku o przyznanie pomocy finansowej, złożyła oświadczenie o braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Pytanie

Czy w związku z wykorzystaniem (...) do czynności niepodlegających VAT Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących przebudowy (...) zlokalizowanego na działkach ewidencyjnych nr 1, 2, 3?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy, w odniesieniu do wydatków służącym czynnościom niepodlegającym VAT, dotyczącym inwestycji, w zakresie przebudowy (...) na terenie gminy w miejscowości (...) na działkach ewidencyjnych nr 1, 2, 3 realizowanej w ramach projektu pn. „(…)”: Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Uzasadnienie:

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Realizując zadania polegające (...), gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, ale jako organ władzy publicznej. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest ustalenie, czy towar i usługi, przy których zakupie naliczono VAT:

  • zostały nabyte przez podatnika tego podatku
  • pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanymi z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizacje przedmiotowego zadania z uwagi na brak związku z czynnościami opodatkowanymi.

Infrastruktura powstała w ramach projektu będzie ogólnie dostępna, a korzystanie z niej będzie bezpłatne. Gmina nie planuje uzyskiwania żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT związanych z przedmiotowym zadaniem. Gmina wykonując przebudowę (...), wykorzystywać go będzie wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem VAT. Wydatki poniesione na realizacje projektu, są w sposób bezpośredni i jednoznaczny związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym nie jest możliwe dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są i nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych VAT. Gmina nie będzie uzyskiwała przychodów, związanych z wykorzystaniem towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu. Ponosząc przedmiotowe wydatki, Gmina nie będzie również działała w charakterze podatnika VAT. W konsekwencji, należy uznać, że ponoszone przez Gminę wydatki nie będą miały związku ze świadczeniem przez Gminę usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a tym samym nie będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację projektu.

Powyższe uzasadnienie znajduje potwierdzenie w wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, podobnych interpretacjach podatkowych:

  • z dnia 18 listopada 2024 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.558.2024.1.MR gdzie wskazano, że „Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych i stanowi celowe przedsięwzięci dla zapewnienia wody do celów rekreacyjnych, pożarowych oraz małej retencji. Zakupione w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, a wykorzystując powstały w wyniku realizacji Projektu majątek nie będziecie Państwo uzyskiwać przychodów. Zatem przy realizacji Projektu nie działacie Państwo w charakterze podatnika podatku od towaru i usług, o którym mowa w art. 15 ust 1 ustawy, lecz jako organ władzy publicznej, w ramach zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa, a zakupione towary i usługi w ramach realizacji Projektu nie pozostają w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych - co w konsekwencji powoduje, iż w analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione. Podsumowując Stwierdzam, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu”.
  • z dnia 15 listopada 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.761.2024.1.MJ gdzie uznano, że „Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art.86 ust 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym. Aby nabywane towary i usługi były wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazano w opisie sprawy - efekty zrealizowanej inwestycji wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. projektu”.
  • z dnia 23 sierpnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4013.534.2024.1.DS w której podkreślono ze: „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, ponieważ - jak wskazano w treści wniosku - podejmowane zadania w ramach opisanego projektu należy do zadań własnych Gminy. Nabyte towary i usługi nie są i nie będą przez Gminę wykorzystane do prowadzenia działalności odpłatnej. Towary i usługi nabyte w związku z realizacja projektu wykorzystywane są do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Projekt nie jest nastawiony na osiąganie zysku. W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma - na podstawie art. 86 ust 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących dostawę towarów lub świadczenie usług związanych z realizacją projektu”.
  • z dnia 5 lutego 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.783.2023.1.NW w której określono, że: „Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione bowiem - jak Państwo wskazali - inwestycja nie ma komercyjnego charakteru a z tytułu korzystania z infrastruktury powstałej w ramach inwestycji, Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, w analizowanej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione. Tym samym, w odniesieniu do Projektu - na podstawie art. 86 ust 1 ustawy - ni mają Państwo możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego. Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacja projektu”.

Według Gminy, w związku z wykorzystaniem (...) do czynności niepodlegających podatkowi VAT, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących przebudowy (...) w miejscowości (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują (…).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina w 2025 r. jest realizatorem zadania inwestycyjnego dotyczącego przebudowy (...) na terenie gminy w miejscowości (...) na działkach ewidencyjnych nr 1, 2, 3. Na realizację Gmina uzyskała dofinansowanie w ramach operacji typu: (...), w ramach poddziałania: Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa: objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020. Celem inwestycji jest (...). Zrealizowana operacja inwestycyjna będzie służyła zadaniom własnym Gminy. Nie będą czerpane żadne korzyści finansowe z przebudowanego obiektu, teren objęty projektem ma charakter terenu użyteczności publicznej, który jest ogólnie dostępny. Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat, nie będzie też przedmiotem najmu lub dzierżawy. Efekty inwestycyjne wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących przebudowy (...) w miejscowości (...) na działkach ewidencyjnych nr 1, 2, 3.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie są spełnione. Jak wynika z okoliczności sprawy Gmina nie będzie czerpała żadnych korzyści finansowych z przebudowanego obiektu, teren objęty projektem jest ogólnie dostępny. Gmina nie będzie z tego tytułu pobierała żadnych opłat. Co istotne w sprawie efekty inwestycyjne wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w niniejszej sprawie podatek naliczony dotyczący wydatków objętych realizacją inwestycji nie jest związany z realizacją czynności opodatkowanych wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Tym samym nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących przebudowy (...) w miejscowości (...) na działkach ewidencyjnych nr 1, 2, 3.

Tym samym Państwa stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zauważyć, że pojęcie „koszty kwalifikowane” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.