Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.162.2025.1.MM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.162.2025.1.MM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych/zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 17 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych

Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą z PKD przeważającym 66.19.Z (pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych) i dodatkowym 64.19.Z (pozostałe pośrednictwo pieniężne), polegającą zasadniczo na pośrednictwie w udzielaniu kredytów. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie jest więc w jakikolwiek sposób związana w szczególności z wynajmem nieruchomości.

Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim. W małżeństwie Wnioskodawcy obowiązuje majątkowy ustrój wspólności ustawowej. Małżonka Wnioskodawcy jest zatrudniona na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu i jest rezydentem Polski.

Wnioskodawca posiada (współwłasność z małżonką) 1 mieszkanie w (…), w którym mieszka ze swoją rodziną.

Ponadto, Wnioskodawca wraz ze swoją siostrą są właścicielami (własność w równym stosunku, tj. 50% Wnioskodawca oraz 50% siostra Wnioskodawcy) nieruchomości/posesji położonej w (…), na której znajdują się posadowione trzy niewielkie domy jednorodzinne (o powierzchni użytkowej ok. (…) m2 każdy), wybudowane w systemie szkieletowym w latach 2011-2013 (dalej: „domy”), wiata grillowa (dalej: „grill”), sauna zewnętrzna ogrodowa typu beczka (dalej: „sauna”), urządzenia rekreacyjne dla małych dzieci (dalej: „mini plac zabaw”) oraz tzw. szopa pełniąca rolę pomieszczenia gospodarczego, w którym znajdują się w szczególności narzędzia służące utrzymaniu posesji. Możliwość korzystania z grilla, sauny oraz mini placu zabaw zarezerwowana jest wyłącznie dla osób mających zapewniony nocleg w domach.

Domy (jak również grill, sauna czy mini plac zabaw) nigdy nie zostały wprowadzone do jakiejkolwiek działalności gospodarczej Wnioskodawcy (ani siostry Wnioskodawcy).

Domy, grill, sauna i mini plac zabaw są wykorzystywane przez Wnioskodawcę zasadniczo w trzech celach:

1)prywatny pobyt w domach przez Wnioskodawcę oraz jego najbliższą rodzinę (małżonkę oraz dzieci) – Wnioskodawca korzysta z domów (w tym okazjonalnie z grilla, sauny lub mini placu zabaw), w szczególności odwiedzając rodzinę, która ma miejsce zamieszkania w bliskiej odległości od domów, a także w przypadku chęci spędzania weekendu z małżonką oraz dziećmi w górach (np. celem pojeżdżenia na nartach lub odbycia rodzinnych wycieczek po górach);

2)goszczenie w domach członków rodziny lub bliskich znajomych Wnioskodawcy – za pobyt w domach członków rodziny lub bliskich znajomych Wnioskodawca nie pobiera żadnych opłat, w odniesieniu do tych osób Wnioskodawca nie pobiera również opłat za ewentualne korzystanie z grilla lub sauny;

3)wynajem krótkoterminowy domów (w tym z możliwością skorzystania z grilla lub sauny) na rzecz, co do zasady, osób fizycznych w ramach tzw. najmu krótkoterminowego (zasadniczo na okres od kilku do kilkunastu dni, głównie w okresie ferii, wakacji, przerw świątecznych oraz tzw. długich weekendów), za który to wynajem Wnioskodawca pobiera opłaty.

Wynajem krótkoterminowy domów – informacje ogólne.

Wnioskodawca wynajmuje domy, korzystając z utworzonych w celu wynajmu tych domów strony internetowej oraz profilu na platformie (…), jak również korzystając z popularnych portali internetowych ułatwiających wynajem lokali celem krótkoterminowego zakwaterowania (np. (…)), na których Wnioskodawca zamieszcza ogłoszenia dotyczące wynajmu domów. Część najemców wynajmuje domy bez pośrednictwa ww. portali internetowych.

Wnioskodawca w odniesieniu do wynajmowanych domów (w tym grilla i sauny) podejmuje czynności związane z wynajmem (głównie polegające na rezerwowaniu domów i rozliczeniach z najemcami), czynności pozwalające utrzymać domy w odpowiednim stanie (przykładowo remonty, naprawy, zakup wyposażenia, ogrzanie, w tym zakup drewna na opał), czynności związane z zapewnieniem czystości domów (w tym grilla i sauny) w czasie pomiędzy poszczególnymi okresami najmu czy czynności związanie z koszeniem trawy na posesji.

Ww. czynności Wnioskodawca wykonuje co do zasady samodzielnie lub przy pomocy matki Wnioskodawcy.

Wnioskodawca podkreśla, że w związku z wynajmem domów nie świadczy w szczególności dodatkowych usług, takich jak: sprzątanie pokoi w czasie trwania najmu, bieżąca wymiana pościeli lub ręczników, zapewnienie ochrony, administrowanie lub zarządzanie nieruchomością, całodobowe usługi recepcyjne ani nie świadczy innych profesjonalnych usług związanych z zarządzaniem nieruchomościami.

Wnioskodawca nie buduje również żadnej struktury organizacyjnej pozwalającej mu na profesjonalne zarządzanie częścią majątku Wnioskodawcy obejmującą domy, nie wypracowuje ani nie nabywa żadnej profesjonalnej strategii działalności związanej z wynajmem domów.

Wynajem krótkoterminowy domów – wpływy z wynajmu.

Siostra Wnioskodawcy użycza Wnioskodawcy bezpłatnie swoją część nieruchomości w celach wynajmu (by Wnioskodawca miał możliwość wynajmowania domów niestanowiących jego 100% własności). W konsekwencji, wszystkie wpływy z wynajmu krótkoterminowego domów trafiają wyłącznie do Wnioskodawcy (zasadniczo poprzez przelewy zaliczek na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz płatności pozostałej kwoty za wynajem gotówką po przyjeździe do domów).

Wpływy z wynajmu domów mogą się różnić wysokością w zależności od długości wynajmu, terminu, w jakim ma miejsce wynajem czy standardu/wyposażenia danego domu.

Wpływy te mają zasadniczo charakter zarobkowy (immanentny dla wynajmu nieruchomości), choć – mając na uwadze, że domy, jak wskazano wcześniej, służą również Wnioskodawcy i jego rodzinie, a także goszczeniu członków rodziny oraz bliskich znajomych – Wnioskodawca stara się, aby domy były najmowane wyłącznie przez osoby możliwie godne zaufania odnośnie do szanowania domów, w tym ich wyposażenia, nawet kosztem potencjalnego wyższego zarobku. Dlatego też przykładowo, Wnioskodawca nie wynajmuje domów na cele organizacji wieczorów kawalerskich (ze względu na zwiększone ryzyko dokonania szkód przez uczestników tego typu imprez, często obfitujących w znaczne ilości alkoholu).

Wpływy z wynajmu domów są dodatkowo zwiększone w przypadku skorzystania z najemców domów z grilla lub sauny. Te dodatkowe (zwiększone) wpływy zasadniczo nie mają charakteru zarobkowego i co do zasady służą w założeniu wyłącznie pokryciu kosztów udostępnienia grilla i sauny, tj. w odniesieniu do grilla w szczególności pokrycia kosztu drewna zużytego w trakcie grillowania (Wnioskodawca nabywa drewno służące m.in. ogrzaniu domów, które może być również wykorzystane do rozpalenia grilla), a w odniesieniu do sauny w szczególności pokrycia kosztów prądu. Wnioskodawca podkreśla, że te dodatkowo zwiększone wpływy są zasadniczo ściśle powiązane z wynajmem domów, tj. w szczególności nie ma możliwości odrębnego wynajęcia grilla lub sauny przez osoby z zewnątrz (niewynajmujące w tym czasie domów), nie ma również możliwości precyzyjnego wyodrębnienia kosztów ponoszonych na grilla i saunę.

Korzystanie z mini placu zabaw jest bezpłatne.

W dalszej części niniejszego wniosku opisane wyżej wpływy Wnioskodawcy z wynajmu domów (w tym grilla lub sauny) będą nazywane łącznie jako „Przychody z wynajmu domów”.

Wnioskodawca podkreśla, że:

-przychody z wynajmu domów nie stanowią dla Wnioskodawcy głównego źródła dochodu (mogłoby się to ewentualnie zmienić w przypadku znacznego zmniejszenia się wpływów z przedstawionej w stanie faktycznym prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej polegającej zasadniczo na udzielaniu kredytów),

-w związku z powyższym, a także w związku z faktem, że wynajem domów – zdaniem Wnioskodawcy – nie nosi znamion prowadzenia zorganizowanej, profesjonalnej działalności gospodarczej, Wnioskodawca traktuje wynajem domów (w tym grilla lub sauny) jako wynajem prywatny związany z zarządzaniem majątkiem osobistym (prywatnym), a nie jako działalność gospodarcza.

Pytania

1.Czy opisane w stanie faktycznym Przychody z wynajmu domów powinny być zaliczane przez Wnioskodawcę w całości do przychodów z najmu prywatnego (tj. niezwiązanego z działalnością gospodarczą), o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT?

2.Czy opisane w stanie faktycznym Przychody z wynajmu domów powinny być rozliczane przez Wnioskodawcę w całości na zasadach określonych w art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – opisane w stanie faktycznym Przychody z wynajmu domów powinny być zaliczane przez Wnioskodawcę w całości do przychodów z najmu prywatnego (tj. niezwiązanego z działalnością gospodarczą), o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym opisane w stanie faktycznym Przychody z wynajmu domów stanowią przychód z najmu prywatnego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o PIT źródłami przychodów są:

-pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);

-najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT).

W przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą albo najem jest przedmiotem tej działalności, wynajmowanie nieruchomości zaliczane jest do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W tym miejscu wskazać należy też na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego podjętą w składzie siedmiu sędziów z 24 maja 2021 r. o sygn. akt II FPS 1/21, w której wskazano, że: „Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f., chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej”.

Ponadto, w uchwale tej wskazano, że „to zatem podatnik decyduje o tym czy »powiązać« określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem”.

Zgodnie z przytoczoną uchwałą NSA bez znaczenia pozostaje ilość wynajmowanych lokali oraz wielkość osiąganych przychodów i zarobkowy cel prowadzonego wynajmu. Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła – najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” – do przychodów z działalności gospodarczej.

Aby daną działalność uznać za działalność gospodarczą, musi ona być prowadzona we własnym imieniu i łącznie spełniać następujące warunki:

-celu zarobkowego – działalność zarobkowa to działalność taka, która daje możliwość wygenerowania zysku i ma na celu zapewnienie określonego dochodu. Jednak nawet ewentualna strata będąca wynikiem działalności nastawionej na zysk nie pozbawia jej takiego charakteru, gdyż istotny jest tu sam zamiar osiągnięcia dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast czynności nastawione wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb osoby, która je podejmuje (w tym zarządzanie majątkiem prywatnym w sposób generujący zyski);

-ciągłości – ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Wiąże się z planowym charakterem działań i realizacją w sposób ciągły zamierzeń ukierunkowanych na osiąganie i zwiększanie zysków. Przesłanki ciągłości nie należy rozumieć jako konieczności wykonywania działalności bez przerwy – do jej zachowania wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikała intencja powtarzania określonego zespołu konkretnych czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku;

-zorganizowanego charakteru – prowadzenie działalności w sposób zorganizowany oznacza działanie metodyczne, systematyczne, uporządkowane, przebiegające według planu, przy udziale specjalnie dobranych środków, służących uzyskaniu dochodu. O takim zorganizowaniu mogą świadczyć (chociaż nie są decydujące) także niektóre czynności, jak na przykład wyodrębnienie pewnych składników materialnych lub niematerialnych służących danej działalności, dopełnienie obowiązków formalnych w zakresie zarejestrowania przedsiębiorcy, współpraca z podmiotami profesjonalnymi, świadczenie dodatkowych usług, za wyjątkiem usług zakwaterowania.

Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy sytuacji faktycznej. Należy również zauważyć, że nie ma podstaw, aby kwalifikować do pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, podejmowane przez podatnika czynności, które mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mają na celu zwyczajowe gospodarowanie tym majątkiem oraz zaspokajanie potrzeb osobistych podatnika lub jego rodziny. Działań z zachowaniem normalnych, zwyczajowo przyjętych w takich przypadkach reguł gospodarności nie należy utożsamiać z działalnością gospodarczą.

Podkreślenia wymaga, że o prowadzeniu działalności gospodarczej, której przedmiotem jest wynajem lokali, nie może przesądzać sama cecha ciągłości ukierunkowania działań na zysk, ponieważ ciągłość działań stanowi istotę umów najmu, z kolei zarobkowy charakter oddawania w najem składników majątku jest elementem reguły gospodarności, a podporządkowanie regułom gospodarności jest także cechą zarządzania majątkiem prywatnym.

Podobny pogląd przedstawił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 października 2019 r. o sygn. akt II FSK 1581/18, gdzie wskazał, że o prowadzeniu działalności gospodarczej, której przedmiotem jest najem, nie może przesądzać sama cecha ciągłości ani ukierunkowanie na zysk, gdyż działanie z zachowaniem reguł gospodarności charakteryzuje także zarządzanie majątkiem prywatnym. Kryterium różnicującym może być natomiast sposób zorganizowania wynajmu.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że Wnioskodawca nie podejmuje i nie będzie podejmował czynności, które mogłyby wskazywać na zorganizowany charakter działalności, w szczególności Wnioskodawca nie świadczy dodatkowych usług, takich jak: usługi sprzątania pokoi w czasie trwania umowy najmu, bieżącej wymiany pościeli ani ręczników, nie zapewnia ochrony, administrowania ani zarządzania nieruchomością czy całodobowej recepcji oraz innych profesjonalnych usług związanych z zarządzaniem nieruchomościami. W konsekwencji, działalności Wnioskodawcy nie da się zakwalifikować jako działalności gospodarczej.

Również umożliwienie w ramach wynajmu domów skorzystanie z grilla lub sauny, powodujące zwiększenie Przychodów z wynajmu domów, który to wzrost ma na celu zasadniczo wyłącznie pokrycie kosztów związanych ze skorzystaniem z grilla i sauny, nie przesądza o kwalifikacji tego najmu jako działalności gospodarczej.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie, zdaniem Wnioskodawcy, m.in. w interpretacjach indywidualnych z: 23 stycznia 2025 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.918.2024.2.MJ, 13 maja 2024 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.146.2024.2.DB czy 30 stycznia 2024 r. o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1056.2023.1.MR.

Należy również zauważyć, że na powyższą kwalifikację nie ma wpływu fakt korzystania przez Wnioskodawcę z portali internetowych umożliwiających wynajem domów, bowiem korzystanie z takich portali nie wpływa na sam wynajem, który pozostaje niezmieniony niezależnie od tego, czy jest świadczony z użyciem portalu czy z jego pominięciem. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji z dnia 3 lutego 2023 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.951.2022.2.WS, w której wskazano, że „całość uzyskiwanych przez Panią przychodów z najmu będzie stanowić dla Pani źródło przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...) Na taką kwalifikację źródła przychodów nie ma wpływu fakt poszukiwania przez Panią najemców za pomocą portali ogłoszeniowych oraz serwisów rezerwacyjnych. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlega całość uzyskiwanych przez Panią przychodów z najmu, a więc zarówno z najmu długoterminowego, jak i krótkoterminowego”.

Co istotne, przedstawiony już we wcześniejszej części uzasadnienia pogląd wyrażony przez NSA w uchwale podjętej w składzie siedmiu sędziów z 24 maja 2021 r. o sygn. II FPS 1/21, w której wskazano, że to podatnik decyduje o tym, czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem, został później wielokrotnie zaaprobowany w interpretacjach indywidualnych DKIS, przykładowo w interpretacjach:

-0115-KDIT1.4011.814.2024.1.ASZ z 2025-02-04,

-0113-KDIPT2-1.4011.883.2024.3.KD z 2025-01-30,

-0113-KDIPT2-1.4011.874.2024.2.HJ z 2025-02-03,

-0115-KDST2-1.4011.621.2024.1.MR z 2025-01-22,

-0114-KDIP3-2.4011.918.2024.2.MJ z 2025-01-23,

-0112-KDIL2-2.4011.848.2024.1.AA z 2025-01-21,

-0114-KDIP3-2.4011.847.2024.4.MG z 2025-01-10,

-0113-KDIPT2-1.4011.764.2024.2.HJ z 2024-12-30,

-0114-KDIP3-2.4011.794.2024.1.MJ z 2024-12-03,

-0115-KDST2-1.4011.514.2024.2.KB z 2024-12-02,

-0114-KDIP3-1.4011.745.2024.2.AC z 2024-11-25,

-0114-KDIP3-1.4011.730.2024.1.AK z 2024-11-14,

-0115-KDIT1.4011.525.2024.2.AS z 2024-11-19,

-0112-KDIL2-2.4011.689.2024.1.MW z 2024-11-06,

-0113-KDIPT2-1.4011.527.2024.2.KD z 2024-09-20,

-0115-KDIT1.4011.467.2024.1.ASZ z 2024-08-27,

-0112-KDIL2-2.4011.431.2024.1.AG z 2024-08-02,

-0115-KDST2-1.4011.243.2024.2.JP z 2024-07-01,

-0115-KDIT1.4011.146.2024.2.DB z 2024-05-13,

-0114-KDIP3-2.4011.1056.2023.1.MR z 2024-01-30,

-0115-KDIT1.4011.703.2023.1.MST z 2023-11-24,

-0114-KDIP3-2.4011.84.2023.2.MR z 2023-03-31.

Pogląd ten jest również aprobowany przez sądy administracyjne, przykładowo przez NSA, który w wyroku z 28 maja 2024 r. o sygn. II FSK 1080/21 stwierdził, przytaczając uchwałę II PPS 1/21, że:

„Przyjęcie stanowiska, zgodnie z którym prowadzenie działalności w celu zarobkowym oraz w sposób zorganizowany i ciągły przesądza o uznaniu tej działalności za działalność gospodarczą (z pominięciem końcowego fragmentu art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f.) prowadzi do wniosku, że de facto każda działalność w zakresie najmu nieruchomości powinna być traktowana jako działalność gospodarcza. W zasadzie bowiem każda działalność w zakresie najmu nieruchomości spełnia podstawowe warunki wskazane w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. Mając zatem na uwadze wynikający z ww. uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego sposób wykładni art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. oraz art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy we wzajemnym ich powiązaniu, umożliwiający nakreślenie – opartej na jednoznacznych przesłankach – linii rozgraniczającej poszczególne źródła przychodów w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu, stwierdzić należy, że w realiach rozpoznawanej sprawy organ nie wykazał naruszenia przez Skarżącego przepisów dotyczących opodatkowania przychodów pochodzących z prowadzenia działalności gospodarczej”.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym Przychody z wynajmu domów należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.

W Pana ocenie – w odniesieniu do pytania nr 2 – opisane w stanie faktycznym Przychody z wynajmu domów powinny być rozliczane przez Wnioskodawcę w całości na zasadach określonych w art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest rozliczanie całości opisanych w stanie faktycznym Przychodów z wynajmu domów na zasadach określonych w art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100.000 PLN oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 PLN z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

W związku z powyższym, zważywszy, że uzyskiwane z opisanych w stanie faktycznym Przychodów z wynajmu domów należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, to opisane przychody podlegać będą opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Jeśli przychód w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty 100.000 PLN, wówczas ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wyniesie 8,5%. Natomiast po przekroczeniu tego limitu Wnioskodawca powinna odprowadzić od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12,5% przychodów.

Powyższe stanowisko potwierdzają przykładowo następujące interpretacje indywidualne DKIS:

-0115-KDIT1.4011.814.2024.1.ASZ z 2025-02-04,

-0113-KDIPT2-1.4011.883.2024.3.KD z 2025-01-30,

-0114-KDIP3-2.4011.918.2024.2.MJ z 2025-01-23,

-0112-KDIL2-2.4011.848.2024.1.AA z 2025-01-21,

-0114-KDIP3-2.4011.847.2024.4.MG z 2025-01-10,

-0113-KDIPT2-1.4011.764.2024.2.HJ z 2024-12-30,

-0114-KDIP3-2.4011.794.2024.1.MJ z 2024-12-03,

-0115-KDST2-1.4011.514.2024.2.KB z 2024-12-02,

-0114-KDIP3-1.4011.745.2024.2.AC z 2024-11-25,

-0114-KDIP3-1.4011.730.2024.1.AK z 2024-11-14,

-0112-KDIL2-2.4011.689.2024.1.MW z 2024-11-06,

-0113-KDIPT2-1.4011.527.2024.2.KD z 2024-09-20,

-0112-KDIL2-2.4011.431.2024.1.AG z 2024-08-02,

-0115-KDIT1.4011.146.2024.2.DB z 2024-05-13,

-0114-KDIP3-2.4011.1056.2023.1.MR z 2024-01-30,

-0115-KDIT1.4011.703.2023.1.MST z 2023-11-24,

-0114-KDIP3-2.4011.84.2023.2.MR z 2023-03-31.

Reasumując, opisane w stanie faktycznym Przychody z wynajmu domów powinny być zaliczane przez Wnioskodawcę w całości do przychodów z najmu prywatnego (tj. niezwiązanego z działalnością gospodarczą), o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT i, w konsekwencji, Przychody z wynajmu domów powinny być rozliczane przez Wnioskodawcę w całości na zasadach określonych w art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.