
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 8 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla usług udzielania korepetycji z matematyki.
Uzupełniła go Pani pismami z 2 października 2025 r. (wpływ 2 października 2025 r.), 3 października 2025 r. (wpływ 3 października 2025 r.), 5 października 2025 r. (wpływ 5 października 2025 r.) oraz 23 października 2025 r. (wpływ 23 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na udzielaniu indywidualnych korepetycji z matematyki osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Nie sprzedaje Pani innych towarów i usług. Całość Pani działalności polega na świadczeniu usług edukacyjnych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej z zakresu matematyki. Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów, usługi edukacyjne (korepetycje), są wymienione w załączniku do rozporządzenia jako zwolnione z obowiązku stosowania kasy fiskalnej.
W uzupełnieniu do wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na zadane w wezwaniu przez Organ pytania:
1)Od kiedy prowadzi Pani działalność gospodarczą? Proszę wskazać, jaki dokładnie jest przedmiot prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej.
Odp. Działalność gospodarczą zaczęła Pani prowadzić (…) 2025 r., jej przedmiotem są usługi edukacyjne (indywidualne udzielanie korepetycji z matematyki na każdym poziomie nauczania).
2)Proszę by wskazała Pani klasyfikację statystyczną (pełny siedmiocyfrowy symbol) dla świadczonych usług korepetycji z matematyki – zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) 2015 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ze zm.).
Odp. Klasyfikacja statystyczna: 85.59.D Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
3)Jeśli, oprócz usług korepetycji z matematyki świadczy Pani jeszcze inne usługi, proszę o wskazanie jakie to usługi oraz podanie PKWiU tych usług.
Odp. Nie prowadzi Pani żadnych innych usług poza korepetycjami z matematyki. Pani dochód stanowi 100% dochód z prowadzenia indywidualnych korepetycji.
4)Czy świadczone przez Panią usługi korepetycji z matematyki stanowią usługi w zakresie edukacji?
Odp. Świadczone przez Panią usługi stanowią wyłącznie usługi w zakresie edukacji.
5)Czy którekolwiek ze świadczonych przez Panią usług, są usługami w zakresie:
-pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
-usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0)
-usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11)?
Odp. Żadne ze świadczonych przez Panią usług nie są z zakresu pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0), usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0), usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).
6)Czy wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w pierwszym roku prowadzenia przez Panią działalności gospodarczej przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwotę 20 000 zł?
Odp. Wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w pierwszym roku prowadzenia Pani działalności nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwoty 20 000 zł.
7)Czy Pani sprzedaż zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczyła w poprzednim roku lub w którymś z wcześniejszych lat, kwotę 20 000 zł?
Odp. Sprzedaż realizowana przez Panią na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku lub którymś z poprzednich lat kwoty 20 000 zł.
8)Czy Pani sprzedaż zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym kwotę 20 000 zł?
Odp. Wartość sprzedaży dokonanej przez Panią na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym kwoty 20 000 zł.
9)Czy powstał już wcześniej wobec Pani obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych? Jeżeli tak, to proszę wskazać kiedy i z jakiego powodu?
Odp. Nie było wobec Pani wcześniej obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.
10)Czy sprzedaje Pani towary i/lub świadczy usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902)?
Odp. Sprzedaje Pani usługi edukacyjne (korepetycje z matematyki), które nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902).
11)W jaki sposób pobiera Pani opłaty za wykonywane przez siebie usługi korepetycji z matematyki, tj. w formie gotówkowej czy bezgotówkowej?
Odp. Opłaty za korepetycje pobiera Pani zarówno w formie bezgotówkowej jak i gotówkowej.
12)Czy w przypadku świadczenia przez Panią usług korepetycji z matematyki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zapłata jest/będzie w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Pani rachunek bankowy lub na Pani rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest Pani członkiem)?
Odp. W przypadku świadczenia przez Panią usług korepetycji z matematyki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zapłata nie jest w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.
13)Czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenie usług korepetycji z matematyki jednoznacznie wynika/będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?
Odp. W transakcjach bezgotówkowych jasno wynika za co została dokonana opłata i na czyją rzecz została dokonana, natomiast w transakcjach gotówkowych udokumentowanych za pomocą dzienniczka sprzedaży bezrachunkowej jasno wynika za co nastąpiła zapłata. Ponadto, osoby płacące gotówkowo zawarły z Panią umowy, z których jasno wynika na rzecz kogo świadczona jest usługa łącznie z miejscem zamieszkania usługobiorcy.
14)Jeśli oprócz świadczenia usług korepetycji z matematyki, świadczy Pani jeszcze inne usługi, to w odniesieniu do tych usług proszę wskazać:
- w jaki sposób dokonywana jest zapłata za te usługi, tj. w formie gotówkowej czy bezgotówkowej?
- czy zapłata za usługi, inne niż korepetycje z matematyki, jest/będzie w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na Pani rachunek bankowy lub na Pani rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest Pani członkiem)?
- czy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenie usług, innych niż korepetycje z matematyki, jednoznacznie wynika/będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?
Odp. Nie świadczy Pani żadnych innych usług poza korepetycjami z matematyki.
Ponadto, wskazała Pani prawidłowy kod PKWiU: 85.59.14.0 Korepetycje udzielane w domu, dla świadczonych przez Panią usług korepetycji z matematyki.
Pytanie
Czy w przedstawionej sytuacji jest Pani zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że nie ma Pani obowiązku stosowania kasy fiskalnej, ponieważ:
-100 procent Pani sprzedaży stanowią usługi edukacyjne dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które są zwolnione z obowiązku ewidencji,
-nie prowadzi Pani sprzedaży innych towarów ani usług dla osób fizycznych.
Zgodnie z przepisami, obowiązek posiadania kasy fiskalnej dotyczy tylko sprzedaży niezwolnionej lub jeśli udział ze sprzedaży zwolnionej spadnie poniżej 80% całkowitej sprzedaży dla osób fizycznych i rolników ryczałtowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem.
Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł.
W myśl § 3 ust 1 pkt 2 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł.
Stosownie do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Zatem, powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu, którego wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła limitu kwoty 20 000 zł.
Według § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
I tak, w części I załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:
W poz. 34 załącznika do rozporządzenia wskazano:
Usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu ex 85 – Usługi w zakresie edukacji – z wyłączeniem:
– usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
– usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),
– usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).
Z objaśnień pod załącznikami wynika, że przedrostek ex – dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex – rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Natomiast w części II załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – sprzedaż dotycząca szczególnych czynności:
W poz. 42 załącznika do rozporządzenia wymieniono:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.
Odnosząc się do zwolnienia przedmiotowego należy zaznaczyć, że w świetle ww. przepisów rozporządzenia podatnik ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 (w powiązaniu z poz. 42 załącznika), po łącznym spełnieniu następujących warunków:
- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z tych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 42 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.
Ponadto, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1)dostawy:
a)gazu płynnego,
b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
- ciągników,
- pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
- samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
- pojazdów silnikowych do transportu towarów,
- pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
- z wyłączeniem motocykli,
h)komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
i)wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
j)wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
k)silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
l)sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
n)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
o)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
p)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
q)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
r)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
s)wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
t)wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
u)węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;
2)świadczenia usług:
a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,
b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
g)prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,
h)doradztwa podatkowego,
i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:
-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k)kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l)związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
n)parkingu samochodów i innych pojazdów,
o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Tym samym, § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług edukacyjnych, polegających na udzielaniu korepetycji z matematyki osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Nie sprzedaje Pani innych towarów i usług. Całość Pani działalności polega na świadczeniu usług edukacyjnych. Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów, usługi edukacyjne (korepetycje), są wymienione w załączniku do rozporządzenia jako zwolnione z obowiązku stosowania kasy fiskalnej. Działalność gospodarczą zaczęła Pani prowadzić (…) 2025 r., jej przedmiotem są usługi edukacyjne (indywidualne udzielanie korepetycji z matematyki na każdym poziomie nauczania). Klasyfikacja statystyczna zgodnie z PKWiU: 85.59.14.0. – Korepetycje udzielane w domu. Nie prowadzi Pani żadnych innych usług poza korepetycjami z matematyki. Pani dochód stanowi 100% dochód z prowadzenia indywidualnych korepetycji. Świadczone przez Panią usługi stanowią wyłącznie usługi w zakresie edukacji. Ponadto, wskazała Pani, iż żadne ze świadczonych przez Panią usług nie są z zakresu pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0), usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0), usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11). Wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w pierwszym roku prowadzenia Pani działalności nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności kwoty 20 000 zł. Sprzedaż realizowana przez Panią na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku lub którymś z poprzednich lat kwoty 20 000 zł. Wartość sprzedaży dokonanej przez Panią na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym kwoty 20 000 zł. Jak wynika z opisu sprawy, nie powstał wcześniej wobec Pani obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Świadczone przez Panią usługi edukacyjne (korepetycje z matematyki), nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Opłaty za korepetycje pobiera Pani zarówno w formie bezgotówkowej, jak i gotówkowej. W przypadku świadczenia przez Panią usług korepetycji z matematyki, zapłata nie jest w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Z transakcji bezgotówkowych jasno wynika, za co została dokonana opłata i na czyją rzecz została dokonana, natomiast z transakcji gotówkowych udokumentowanych za pomocą dzienniczka sprzedaży bezrachunkowej jasno wynika, za co nastąpiła zapłata. Ponadto, osoby płacące gotówkowo zawarły z Panią umowy, z których jasno wynika na rzecz kogo świadczona jest usługa łącznie z miejscem zamieszkania usługobiorcy. Nie świadczy Pani żadnych innych usług poza korepetycjami z matematyki.
Pani wątpliwości dotyczą braku obowiązku stosowania kasy fiskalnej w celu ewidencji sprzedaży swoich usług w zakresie prowadzonych przez Panią korepetycji z matematyki.
W pierwszej kolejności, odnosząc się do Pani wątpliwości dotyczących konieczności ewidencjonowania sprzedaży świadczonych usług na kasie fiskalnej należy wskazać, że usługi, jakie Pani wykonuje nie zostały wymienione w przepisie § 4 ust. 1 rozporządzenia. Tym samym, prowadzenie działalności gospodarczej we wskazanym przez Panią zakresie nie zostało wyłączone z możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w związku ze świadczeniem usług udzielania korepetycji, stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 2 powołanego wcześniej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. – nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2027 r., może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, chyba, że wcześniej osiągnięty przez Panią obrót z tytułu sprzedaży usług z Pani działalności gospodarczej, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczy kwotę 20 000 zł.
Jednocześnie, jak Pani wskazała w opisie sprawy, w przypadku świadczenia przez Panią usług korepetycji z matematyki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zapłata nie jest w całości wykonana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.
Zatem, należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 załącznika do tego rozporządzenia, dla świadczonych przez Panią usług polegających na udzielaniu korepetycji.
Dodatkowo, z opisu sprawy wynika, że świadczone przez Panią usługi, sklasyfikowane są pod kodem 85.59.14.0. – Korepetycje udzielane w domu. Ponadto, żadne ze świadczonych przez Panią usług nie są z zakresu pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0), usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0), usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).
Zatem, mając powyższe na względzie, prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku ze świadczeniem usług udzielania korepetycji z matematyki sklasyfikowanych według PKWiU jako 85.59.14.0. – Korepetycje udzielane w domu, przysługuje Pani na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 34 załącznika do rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do końca 2027 r.
Podsumowując, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą polegającą wyłącznie na świadczeniu usług udzielania korepetycji z matematyki, nie ma Pani obowiązku posiadania kasy rejestrującej i obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej. Wskazać jednak należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej przysługuje Pani nie dłużej niż do końca 2027 r.
Tym samym, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
