
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku z tytułu poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT). Rozlicza VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi i składa deklaracje podatkowe dla VAT za miesięczne okresy. Jako czynny podatnik podatku od towarów usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 dalej ustawa o VAT), Gmina wykonuje czynności opodatkowane dotyczące sprzedaży i dzierżawy nieruchomości, wynajmu lokali oraz dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Ponadto oprócz czynności związanych z działalnością gospodarczą, Gmina realizuje zadania własne i zlecone pozostające poza ustawą o VAT tj. czynności niepodlegające opodatkowaniu.
Gmina (…) przystąpiła do Projektu (dalej też zadania) „(…)”. Zadanie jest współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu II „(…)”; Działania 2.4. „Dostosowanie do zmian klimatu” programu (…). Całkowita wartość Projektu została ustalona na kwotę (…) zł, natomiast kwota dofinansowania z EFRR będzie nie wyższa niż (…) zł
Zadanie inwestycyjne polega na rozbudowie istniejącego zbiornika wodnego.
W szczególności zakres rzeczowy Projektu obejmuje:
1.Roboty budowlane w zakresie zbiornika wodnego:
(...)
2.Roboty budowlane w zakresie zagospodarowania terenu wokół zbiornika:
(...)
Zbiornik wodny w (…) w dolinie rzeki (…) ma zdolności do przejęcia potencjalnych wezbrań wody na rzece. Jego położenie tuż przed ujściem rzeki (…) do rzeki (…) pozwala na ograniczenie potencjalnej kumulacji wezbrań występujących w korycie rzeki (…) z wezbraniami w korycie (…). Fala wezbraniowa na rzece (…) może zostać spłaszczona dzięki pojemności retencyjnej zbiornika i zatrzymana do czasu przejścia fali wezbraniowej na rzece (…). Z tego punku widzenia zbiornik ma istotne właściwości w zakresie ochrony przeciwpowodziowej dla terenów w rejonie miejscowości (…), (…) i dalej w dół rzeki (…).
Zbiornik w (…) jest typem zbiornika retencyjnego z otwartą infiltracją i zielenią. Jest zbiornikiem wielofunkcyjnym pozwalającym na zagospodarowanie wód opadowych do celów użyteczności publicznej.
Zbiornik może gromadzić wodę na czas suszy, która może służyć bezpośrednio jako źródło nawadniania dla okolicznego terenu. Woda zgromadzona w zbiorniku przyczyni się do zwiększenia nawodnienia terenów w bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika. Sam zbiornik z uwagi na zgromadzone w swojej czaszy duże ilości wody będzie istotnym uzupełnieniem okolicznych zbiorników przeciwpożarowych. Projekt przewiduje wykonanie zejścia ułatwiającego pobór wody lub pomostu umożliwiającego zaopatrzenie w wodę przez samochody gaśnicze.
Zbiornik spełnia funkcję przyrodniczą z uwagi na to że jest siedliskiem ptactwa wodnego, wielu gatunków ryb i innych zwierząt bytujących w środowisku wodnym. Zbiornik stanowi również wodopój dla zwierząt zamieszkujących w znajdujących się pobliżu zbiornika kompleksu leśnego.
Zbiornik może pełnić także rolę dydaktyczną - wraz z planowaną ścieżką spacerową może stanowić potencjalną bazę do stworzenia szlaków ekologicznych lub ścieżek edukacyjnych.
Dzięki realizacji Projektu poprawią się warunki życia mieszkańców Gminy (…).
Inwestycja zostanie wykonana na terenie należącym do Gminy. Po zakończeniu zadania inwestycyjnego zbiornik będzie stanowił własność Gminy. Wnioskodawca nie planuje udostępniania zbiornika za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze. Zbiornik będzie służyć mieszkańcom, przy czym nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina nie zamierza pobierać żadnych opłat z tytułu korzystania z ww. zbiornika, zarówno obecnie jak i w przyszłości.
Wykonawca robót inwestycyjnych zostanie wybrany stosownie do przepisów ustawy o zamówieniach publicznych. Za wykonane prace w ramach realizacji zadania na Gminę (…) zostaną wystawione faktury VAT.
Pytanie
Czy Gmina (…) realizując zadania inwestycyjne „(…)” współfinansowanego środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2025 r. poz. 775), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, istotne jest ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
- zostały nabyte przez podatnika tego podatku (przesłanka podmiotowa) oraz
- pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi (przesłanka przedmiotowa).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemąjące osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest więc charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza, co do zasady te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
- pkt 1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
- pkt 14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gmina nabywając towary lub usługi celem realizacji zadania, nie będzie nabywała ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Wydatki na zadanie będą bowiem ponoszone na realizację nieodpłatnych zadań użyteczności publicznej w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie gospodarki wodnej oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.
Gmina nie przewiduje wykorzystywania towarów i usług nabytych w ramach realizacji zadania do świadczenia odpłatnych czynności, które mogłyby podlegać opodatkowaniu VAT po stronie Gminy i stanowiłyby działalność gospodarczą Gminy w rozumieniu ustawy o VAT.
Drugim warunkiem wynikającym z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, niezbędnym do zastosowania prawa do odliczenia VAT naliczonego, jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.
Z językowej interpretacji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT bezpośrednio wynika, że odliczyć można podatek naliczony związany z transakcjami, których następstwem jest określenie podatku należnego. Tym samym, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku.
Efekt planowanego zadania, po jego zakończeniu, będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania zadań własnych Gminy w zakresie gospodarki wodnej oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, tj. rozbudowa zbiornika w (…) zmniejszy zagrożenie powodziowe oraz możliwości podtopień gruntów na terenie Gminy (…). Jednocześnie, z uwagi na charakter planowanej do realizacji infrastruktury oraz określone powyżej jej przeznaczenie, Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów z tytułu jej późniejszego wykorzystania. Wobec powyższego, w omawianych okolicznościach, zdaniem Gminy, nie wystąpi związek przyczynowo - skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z wydatkami dotyczącymi realizacji Projektu.
W ocenie Wnioskodawcy, przedstawione powyżej okoliczności faktyczne sprawy wskazują, iż sposób wykorzystania efektów realizowanego zadania będzie miał charakter publicznoprawny (niekomercyjny). W konsekwencji, wskazać należy, iż efekty planowanego zadania wykorzystywane będą przez Gminę wyłącznie na potrzeby czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych na gruncie podobnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn.:
0112-KDIL1-2.4012.603.2025.1.BS z 30 września 2025 r.
0113-KDIPT1-2.4012.862.2025.1.MC z 26 września 2025 r.
0111-KDIB3-2.4012.669.2025.1.AK z 19 września 2025 r.
0111-KDIB3-2.4012.683.2025.1.AK z 19 września 2025 r.
0112-KDIL1-3.4012.609.2025.1.TK z 22 września 2025 r.
0114-KDIP1-2.4012.550.2025.1.GK z 11 września 2025 r.
0113-KDIPT1-1.4012.829.2025.1.ŻR z 18 września 2025 r.
0112-KDIL3.4012.540.2025.1.AW z 16 września 2025 r.
0113-KDIPT1-2.4012.760.2025.1.JS z 11 września 2025 r.
0114-KDIP4-2.4012.481.2025.1.KS z 8 września 2025 r.
0114-KDIP4-1.4012.449.2025.1.DP z 29 sierpnia 2025 r.
Podsumowując, czynności realizowane w ramach Projektu należą do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym. Wydatki Gminy będą dotyczyły realizacji zadań publicznych niebędących działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT i niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem. Wnioskodawca realizując opisane zadanie nie działa w charakterze podatnika VAT, ponieważ do zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
W ocenie Gminy, nie będzie ona miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług przy realizacji zadania pod nazwą „(…)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
W świetle tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
A zatem jednostki samorządu terytorialnego nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami VAT w przypadku wykonywanych przez nie czynności które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.), zwana dalej ustawą o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 14 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii tego czy Gmina Przasnysz realizując zadania inwestycyjne „(…)” współfinansowanego środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, należy wskazać, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, gdyż ponoszone wydatki w związku z realizacją zadania polegającego na rozbudowie istniejącego zbiornika wodnego nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Operacja polegająca na rozbudowie zbiornika wodnego obejmuje m.in.: powiększenie czaszy zbiornika, wykonanie pogłębienia czaszy całego zbiornika na średnią głębokość około 1-1,5 metra z wody, wywóz materiału na odległość do 5 km, wyczyszczenie dna zbiornika z roślinności wodnej, wyprofilowanie skarp brzegów zbiornika, umocnienie skarp zbiornika za pomocą narzutu kamiennego na warstwie geowłókniny, powyżej narzutu humusowanie z obsianiem trawą, wykonanie prac konserwacyjnych na rzece jak również zagospodarowanie terenu wokół zbiornika.
Zbiornik ma istotne właściwości w zakresie ochrony przeciwpowodziowej dla terenów w rejonie miejscowości (…), (…) i dalej w dół rzeki (…).
Zbiornik w (…) jest typem zbiornika retencyjnego z otwartą infiltracją i zielenią. Jest zbiornikiem wielofunkcyjnym pozwalającym na zagospodarowanie wód opadowych do celów użyteczności publicznej.
Zbiornik może gromadzić wodę na czas suszy, która może służyć bezpośrednio jako źródło nawadniania dla okolicznego terenu. Woda zgromadzona w zbiorniku przyczyni się do zwiększenia nawodnienia terenów w bezpośrednim sąsiedztwie zbiornika. Sam zbiornik z uwagi na zgromadzone w swojej czaszy duże ilości wody będzie istotnym uzupełnieniem okolicznych zbiorników przeciwpożarowych. Projekt przewiduje wykonanie zejścia ułatwiającego pobór wody lub pomostu umożliwiającego zaopatrzenie w wodę przez samochody gaśnicze.
Po zakończeniu zadania inwestycyjnego zbiornik będzie stanowił własność Gminy. Gmina nie planuje udostępniania zbiornika za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze. Zbiornik będzie służyć mieszkańcom, przy czym nie będzie wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Gmina nie zamierza pobierać żadnych opłat z tytułu korzystania z ww. zbiornika.
Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że w odniesieniu do realizacji zadania pn. „(…)”, Gminie (…) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych wydatków, ponieważ warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy nie zostaną spełnione.
Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
