
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek nr 1 i nr 2 jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek nr 1 i nr 2.
Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 7 sierpnia 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółdzielnia zamierza sprzedać ośrodek (...), składający się z (...) o łącznej powierzchni (...) ha zabudowanych w (...) budynkami o zabudowie rekreacyjnej i wypoczynkowej, które tworzą kompleks funkcjonalny i gospodarczy.
Nieruchomości położone są na działkach:
-nr 4, 3 o łącznej powierzchni (...) m2, dla których prowadzona jest Księga Wieczysta (...);
-nr 1, 2 o łącznej powierzchni (...) m2, dla których prowadzona jest Księga Wieczysta (...).
Teren Ośrodka jest ogrodzony ogrodzeniem metalowym oraz z płyt betonowych, drogi wewnętrzne oraz parking dla samochodów są utwardzone nawierzchnią bitumiczną oraz kostką. Poza powierzchnią zabudowaną - zieleń niska i wysoka, trawa.
Grunty są własnością Spółdzielni, Ośrodek stanowi składnik majątku Spółdzielni i jest środkiem trwałym Spółdzielni, był wykorzystywany od jego powstania na cele wypoczynkowe i rekreacyjne dla pracowników Spółdzielni. Ośrodek nie był przedmiotem dzierżawy. Drogi, chodniki, parking oraz oczyszczalnia ścieków były wykonywane w okresie od maja (...) do listopada (...) i poniesione nakłady przekroczyły 30% wartości początkowej obiektu.
Odliczenie VAT nie przysługiwało z uwagi na obowiązujące wówczas przepisy prawa podatkowego. Spółdzielnia chce sprzedać działki jako całość, jedna nieruchomość, jednemu kontrahentowi, który zaoferuje najlepszą cenę. Działki i budynki na nich posadowione zostały wycenione przez rzeczoznawcę łącznie jako całość.
Spółdzielnia jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od dnia (...)1993 r., w zakresie zarządzania nieruchomościami.
Spółdzielnia otrzymała w 2025 r. od Gminy zaświadczenie, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działki 4 i 3 znajdują się na terenach zabudowy usług turystyki i rekreacji, ponadto część działki nr 3 leży na terenie drogi publicznej.
Działki nr 1 i 2 położone są częściowo na terenach zabudowy usług turystyki i rekreacji, a w pozostałej części w terenie zieleni naturalnej.
Do działek doprowadzona jest: sieć elektryczna i wodociągowa. Na terenie Ośrodka wykonana jest studzienka kanalizacyjna z możliwością podłączenia do gminnej sieci.
W trakcie użytkowania wszystkich obiektów budowlanych i budowli nie wykonywano remontów ulepszających, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej i nie korzystano z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Baza obiektów usytuowanych na przedmiotowych działkach na terenie Ośrodka składa się z:
1.Budynek gospodarczy, (...),
2.Domki campingowe, (...),
3.Domki campingowe drewniane, (...),
4.Pawilon sanitarny, (...).
Budynek gospodarczy, domki campingowe (...) oraz pawilon sanitarny składające się na bazę obiektów Ośrodka są trwale związane z gruntem.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:
1. Jakimi dokładnie budynkami i budowlami w myśl art. 3 pkt 2 i 3 Prawa budowlanego [2] trwale z gruntem związanymi, zabudowane są poszczególne działki tj. działka nr 4, nr 3, nr 1 i nr 2 (należy wskazać sposób zabudowy każdej ze sprzedawanych działek)?
Nieruchomość składa się z czterech n/w działek o numerach:
-4 o pow. (…) m2,
-3 o pow. (…) m2,
-1 o pow. (…) m2,
-2 o pow. (…) m2.
Działka nr 4 jest zabudowana poniżej wymienionymi budynkami:
1.murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem,
2.murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem,
3.murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem,
4.murowany budynek socjalno-administracyjny trwale związany z gruntem,
5.pawilon sanitarny o konstrukcji lekkiej związany trwale z gruntem,
6.drewniany budynek campingowy niezwiązany trwale z gruntem,
7.drewniany budynek campingowy niezwiązany trwale z gruntem,
8.drewniany budynek campingowy niezwiązany trwale z gruntem,
9.drewniany budynek campingowy niezwiązany trwale z gruntem,
i budowlami:
10. oczyszczalnia ścieków
11. uzbrojenie terenu: sieć energii elektrycznej i wodociągowej,
12. chodnik z parkingiem (działka 4)
oraz
urządzeniem budowlanym - ogrodzenie (ogrodzony jest cały ośrodek).
Działka o nr 3 jest utwardzona i służy jako droga dojazdowa do Ośrodka.
Działka o nr 1 jest niezabudowana.
Działka o nr 2 jest niezabudowana.
Jednocześnie chcąc uniknąć jakichkolwiek wątpliwości, Spółdzielnia podkreśla, że w niniejszym stanie faktycznym mamy do czynienia ze sprzedażą nieruchomości w liczbie 2 (słownie: dwóch). Każda z nieruchomości złożona jest z dwóch działek. Jedna nieruchomość położona na działkach nr 4, 3 o łącznej powierzchni (...) m2, dla których prowadzona jest Księga Wieczysta (...) oraz druga nieruchomość położona na działkach nr 1, 2 o łącznej powierzchni (...) m2, dla których prowadzona jest Księga Wieczysta (...). Zostało to wyraźnie wskazane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Obie ww. nieruchomości składają się na jedną całość gospodarczo-infrastrukturalną.
2. Czy przy wytworzeniu/nabyciu poszczególnych budynków i budowli przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno).
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem (pkt 1 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęty na majątek (...) - nie przysługiwało.
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem (pkt 2 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęty na majątek (...) - nie przysługiwało.
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem (pkt 3 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęty na majątek (...) - nie przysługiwało.
Murowany budynek socjalno-administracyjny trwale związany z gruntem (pkt 4 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęty na majątek w dniu (...) - nie przysługiwało.
Drewniane domki campingowe (4) niezwiązane trwale z gruntem (pkt 6-9 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęte na majątek (...) - nie przysługiwało.
Pawilon sanitarny o konstrukcji lekkiej związany trwale z gruntem (pkt 5 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęty na majątek w dniu (...) - nie przysługiwało.
Ogrodzenie ośrodka (pkt 12 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęte na majątek w dniu (...) nie przysługiwało.
Utwardzenie terenu na działce 3 przyjęte na majątek (...) - nie przysługiwało.
Oczyszczalnia ścieków (pkt 10 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęta na majątek (...) - nie przysługiwało.
3.Kiedy (w jakim dniu, miesiącu, roku) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) poszczególnych budynków i budowli (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem (pkt 1 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęty na majątek (...)
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem (pkt 2 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęty na majątek (...)
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem (pkt 3 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęty na majątek (...)
Murowany budynek socjalno-administracyjny trwale związany z gruntem (pkt 4 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1] przyjęty na majątek w dniu (...)
Drewniane domki campingowe niezwiązane trwale z gruntem (pkt 6-9 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęte na majątek (...)
Pawilon sanitarny o konstrukcji lekkiej związany trwale z gruntem (pkt 5 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęty na majątek w dniu (...)
Ogrodzenie ośrodka (pkt 12 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1] przyjęte na majątek w dniu (...)
Utwardzenie terenu na działce 3 przyjęte na majątek (...)
Oczyszczalnia ścieków (pkt 10 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) przyjęta na majątek (...)
W związku z wykorzystywaniem obiektów w sezonie letnim, wakacyjnym pierwsze zajęcie używanie następowało w pierwszym okresie letnim po przyjęciu do użytkowania.
4. Czy od pierwszego zajęcia (używania) poszczególnych budynków/budowli do chwili planowanej sprzedaży budynków / budowli upłynie okres dłuższy niż 2 lata (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem przyjęty na majątek (...) - tak.
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem przyjęty na majątek (...) - tak.
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem przyjęty na majątek (...) - tak.
Murowany budynek socjalno-administracyjny trwale związany z gruntem przyjęty na majątek w dniu (...) - tak.
Drewniane domki campingowe niezwiązane trwale z gruntem przyjęte na majątek (...) - tak.
Pawilon sanitarny o konstrukcji lekkiej związany trwale z gruntem przyjęty na majątek w dniu (...) - tak.
Ogrodzenie ośrodka przyjęte na majątek w dniu (...) - tak.
Utwardzenie terenu na działce 3 przyjęte na majątek (...) - tak.
Oczyszczalnia ścieków przyjęta na majątek (...) - tak.
5. Czy poszczególne budynki i budowle były lub są przedmiotem najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze, jeśli tak to należy wskazać dokładne daty najmu (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
Działki oraz budynki i budowle były wykorzystywane na cele działalności socjalnej i wykorzystywane przez pracowników w okresie letnim tj. lipiec-sierpień na cele wypoczynku i rekreacji. W okresie ostatnich kilku lat, głównie z powodu trwającej wcześniej pandemii, kiedy obiekty te w ogóle nie były wykorzystywane i w okresie późniejszym znacznie spadło zainteresowanie pracowników wypoczynkiem w Ośrodku, domki były udostępniane okresowo, na turnusach jedno lub dwutygodniowych, zgodnie z przeznaczeniem byłym pracownikom oraz członkom Spółdzielni, osobom obcym za odpłatnością na poziomie skalkulowanych kosztów - miało to jednak charakter dodatkowy względem podstawowego sposobu wykorzystania tejże infrastruktury, tj. udostępniania jej obecnym pracownikom Spółdzielni. Infrastruktura powyższa nie była jednak nigdy przedmiotem najmu długoterminowego.
Wnioskodawca podaje dokładne daty najmu dla domków w latach (...):
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem (pkt 1 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) od (...),
Trzy drewniane domki campingowe niezwiązane trwale z gruntem (pkt 6-8 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) od (...),
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem (pkt 1 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) od (...),
Drewniany domek campingowy niezwiązany trwale z gruntem (pkt 6 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) od (...),
Drewniany domek campingowy niezwiązany trwale z gruntem (pkt 7 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) od (...),
Drewniany domek campingowy niezwiązany trwale z gruntem (pkt 9 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) od (...),
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem (pkt 1 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) od (...),
Murowany budynek campingowy trwale związany z gruntem (pkt 3 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1] od (...),
Drewniany domek campingowy niezwiązane trwale z gruntem (pkt 6 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) od (...),
Drewniany domek campingowy niezwiązane trwale z gruntem (pkt 7 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) od (...),
Drewniany domek campingowy niezwiązane trwale z gruntem (pkt 9 wyliczenia w odpowiedzi na pytanie nr 1) od (...).
6. Czy ponosili Państwo wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym poszczególnych budynków i budowli, w stosunku do których mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W chwili nabycia poszczególnych budynków i budowli nie były one przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż w chwili nabycia były one wykorzystywane wyłącznie do wykonywania działalności socjalnej na rzecz pracowników Spółdzielni. Działalność ta, zdaniem Spółdzielni - co zostało wykazane gruntownie w odpowiedzi na pytanie nr 10 - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, tym samym nie było podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
7. Jeżeli ponosili Państwo takie wydatki to były one niższe czy wyższe niż 30 % wartości początkowej poszczególnych budynków i budowli, kiedy zakończono ich ulepszenie, proszę podać dokładną datę (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
Spółdzielnia nie ponosiła wydatków, o których mowa w pytaniu nr 6.
8. Czy po poniesieniu wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, w stosunku do których mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a wydatki były wyższe niż 30% wartości początkowej poszczególnych budynków i budowli należy wskazać czy doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ww. definicji i kiedy (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
Spółdzielnia nie ponosiła wydatków, o których mowa w pytaniu nr 6.
9. Czy od pierwszego zajęcia, zasiedlenia poszczególnych budynków i budowli po ulepszeniu przekraczającym 30 % ich wartości początkowej, w myśl ww. definicji, do dnia dostawy minie okres dłuższy niż 2 lata (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
Spółdzielnia nie ponosiła wydatków, o których mowa w pytaniu nr 6.
10.Czy poszczególne budynki i budowle były wykorzystywane przez Państwa wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT wykonywali Państwo w odniesieniu do przedmiotowych budynków/ budowli - należy podać podstawę prawną zwolnienia (należy odnieść się do każdego budynku i budowli osobno)?
Celem utworzenia Ośrodka było zaspokajanie potrzeb w zakresie wypoczynku i rekreacji pracowników i ich rodzin, byłych pracowników, emerytów i rencistów
Jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 5, budynki i budowle znajdujące się na terenie ośrodka służyły przede wszystkim do realizacji działalności socjalnej przez Spółdzielnię na rzecz jej pracowników. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 cyt. ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Działania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych regulują przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 111 z późn. zm. Przedmiotem działania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚSJ, zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy jest finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z Funduszu, dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych oraz tworzenie zakładowych żłobków, klubów dziecięcych, przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego. Jak wynika z treści art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, sprawowanej przez dziennego opiekuna lub nianię, w przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. W myśl art. 2 pkt 5 ustawy o ZFŚS przez osoby uprawnione do korzystania z Funduszu rozumie się pracowników i ich rodziny, emerytów i rencistów - byłych pracowników i ich rodziny oraz inne osoby, którym pracodawca przyznał, w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2, prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu. Artykuł 3 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że Fundusz tworzą, z zastrzeżeniem ust. 2, pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. W Spółdzielnie zatrudnienie jest wyższe aniżeli 20 pracowników. Z powołanych przepisów wynika, iż zakładowa działalność socjalna dotyczy określonych rodzajów świadczeń pracodawcy na rzecz pracownika i tylko te świadczenia mogą być finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ponadto Fundusz jest tworzony na rzecz ww. osób i prawo do korzystania ze świadczeń finansowanych z Funduszu jest ich kolektywnym prawem.
Stosownie natomiast do art. 10 i art. 12 ustawy o ZFŚS, środkami Funduszu administruje pracodawca, a środki Funduszu są gromadzone na odrębnym rachunku bankowym.
W przypadku Funduszu socjalnego istotnym jest ustalenie czy podmiot zobowiązany do utworzenia Funduszu socjalnego i następnie administrowania nim, wykonując czynności do których obliguje go ustawa o ZFŚS występuje jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Należy wskazać, iż podmiot zobowiązany do utworzenia i administrowania zakładowym funduszem socjalnym podejmuje działania techniczne o charakterze nieodpłatnym, które pozostają całkowicie poza prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Podmiot nie rozpoczyna i nie prowadzi działalności gospodarczej w celu dysponowania Funduszem socjalnym. Wykonuje te czynności tylko dlatego, że taki obowiązek nakłada na niego ustawa o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. W konsekwencji podmiot wykonując te czynności z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Istotną okolicznością jest, że czynności te dokonywane są nieodpłatnie. Podatnik ponosi koszty związane z administrowaniem Funduszem, nie pobierając z tego tytułu wynagrodzenia.
Także w sytuacji, gdy dany wydatek jest częściowo finansowany również przez pracownika, pracodawca, odbierając i przekazując określone środki poza rachunkiem Funduszu, działa jedynie jako swego rodzaju pośrednik, a jego czynności związane są ściśle z rolą administratora ZFŚS. Tym samym, w takich sytuacjach, w których pracodawca najczęściej realizuje swoje zadania socjalne poprzez zakup finansowanych z ZFŚS towarów i usług od podmiotów trzecich np. w formie imprez integracyjnych i wycieczek - pracodawca występuje jedynie jako podmiot administrujący środkami Funduszu i nie jest w tym zakresie podatnikiem VAT.
Zatem czynności administrowania środkami Funduszu nie można uznać za świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jak już wskazano - pracodawca występuje jedynie w roli administratora, do czego zobowiązują go odrębne przepisy. Nie nabywa prawa własności ani prawa do rozporządzania jak właściciel środkami znajdującymi się na koncie Funduszu. Dysponowanie środkami nie należy do swobodnego uznania pracodawcy, stanowi regulowaną odrębną ustawą, pomoc materialną, której nie można uznać za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Powyższa interpretacja jest spójna z tą wydaną przez Izbę Skarbową w Katowicach w dniu 16 marca 2016 r. (sygn. IBPP1/4512-189/16/AW).
Jak już zostało wskazane dotyczy to jednak podstawowego i głównego przeznaczenia ośrodka. W przypadku udostępniania infrastruktury podmiotom innym niż pracownicy, Spółdzielnia naliczała i odprowadzała podatek VAT.
11.W przypadku, gdy którakolwiek ze sprzedawanych działek, stanowi działkę niezabudowaną budynkiem/budowlą [2] trwale z gruntem związaną należy wskazać (odrębnie do każdej niezabudowanej działki będącej przedmiotem wniosku):
Działka o nr 3 jest utwardzona i służy jako dojazd do ośrodka jest niezabudowana.
Działka o nr 1 jest niezabudowana.
Działka o nr 2 jest niezabudowana.
a. Czy dla działek będących przedmiotem sprzedaży obowiązuje Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, jeśli tak to należy jednoznacznie wskazać czy zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego poszczególne działki są przeznaczone pod zabudowę?
Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy (...) Nr (…) z dnia (...) 2021 r. wszystkie w/w działki znajdują się na terenach zabudowy usług turystyki i rekreacji.
b. Czy działki będące przedmiotem sprzedaży są objęte aktualną (obowiązującą) decyzją o warunkach zabudowy lub decyzją o lokalizacji inwestycji celu publicznego?
Działki będące przedmiotem sprzedaży nie są objęte obowiązującą decyzją o warunkach zabudowy.
c. Jednoznaczne wskazanie w ramach jakich czynności zostały nabyte przez Państwa poszczególne działki (należy odnieść się do każdej działki osobno):
- opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
- zwolnionych od podatku od towarów i usług,
- niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Działka o nr 4 została nabyta na własność aktem notarialnym Rep. A Nr (...) w dniu (...) (nabycie od osoby fizycznej) - nabycie przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług.
Działka o nr 3 została nabyta na własność aktem notarialnym Rep. A Nr (...) w dniu (...) (nabycie od osoby fizycznej) - nabycie przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług.
Wcześniej powyższe działki były dzierżawione od dnia (...) od osoby fizycznej.
Wymienione powyżej działki zostały nabyte przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług.
Działka nr 2 została nabyta na własność w drodze zamiany aktem notarialnym Rep. A Nr (…) z dnia (...) - nabycie od osoby fizycznej.
Działka nr 1 nabyta z dniem (...) przez zasiedzenie (Postanowieniem Sądu Rejonowego Sygn. akt (…) - nabycie nie objęte ustawą o podatku od towarów i usług.
d. Czy przy zakupie działek przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (należy odnieść się do każdej działki osobno)?
Działka o nr 4 została nabyta na własność aktem notarialnym Rep. A Nr (...) w dniu (...) (nabycie od osoby fizycznej) - nabycie przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługiwało.
Działka o nr 3 została nabyta na własność aktem notarialnym Rep. A Nr (...) w dniu (...) (nabycie od osoby fizycznej) - nabycie przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługiwało.
Działka nr 2 została nabyta na własność w drodze zamiany aktem notarialnym Rep. A Nr (…) z dnia (...) - nabycie od osoby fizycznej.
Działka nr 1 nabyta z dniem (...) przez zasiedzenie (Postanowieniem Sądu Rejonowego Sygn. akt (…) - nabycie nie objęte ustawą o podatku od towarów i usług, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługiwało.
e. W jaki sposób zostało udokumentowane nabycie, czy była wystawiona faktura zawierająca podatek VAT lub zwolnienie z podatku VAT, czy nie była wystawiona faktura VAT (należy odnieść się do każdej działki osobno)?
Działka o nr 4 została nabyta na własność aktem notarialnym Rep. A Nr (...) w dniu (...) (nabycie od osoby fizycznej) - nabycie przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług, brak faktury.
Działka o nr 3 została nabyta na własność aktem notarialnym Rep. A Nr (...) w dniu (...) (nabycie od osoby fizycznej) - nabycie przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług brak faktury.
Działka nr 2 została nabyta na własność w drodze zamiany aktem notarialnym Rep. A Nr (...) z dnia (...). - nabycie od osoby fizycznej.
Działka nr 1 nabyta z dniem (...) przez zasiedzenie (Postanowieniem Sądu Rejonowego Sygn. akt (...)) - nabycie nie objęte ustawą o podatku od towarów i usług, brak faktury.
j. Czy działki będące przedmiotem sprzedaży były wykorzystywane przez Państwo wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. działki, wykonywali Państwo - należy podać podstawę prawną zwolnienia.
Odpowiedź na to pytanie pokrywa się z tą udzieloną do pytania nr 10.
Pytanie
Czy należy zastosować zwolnienie z podatku VAT przy sprzedaży tej nieruchomości zabudowanej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku sprzedaży budynków i budowli opisanego ośrodka wypoczynkowego ma zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, który zwalnia od podatku od towarów i usług dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. W przedstawionym stanie faktycznym dostawa budynków i budowli nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą upływa okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym przysługuje tu zwolnienie z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
W związku z powyższym sprzedaż gruntu pod nieruchomościami (działki o nr 4, 3, 1, 2) zdaniem Wnioskodawcy również powinna być zwolniona od podatku VAT. Wynika to z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, który stanowi, że: „W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek nr 1 i nr 2 jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zauważyć, że jak wynika z Państwa uzupełnienia działka nr 1 i nr 2 stanowią działki niezabudowane. Zatem przedmiotem interpretacji będą działki nr 1 i nr 2 jako działki niezabudowane do których zastosowanie mają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT a nie jak Państwo we własnym stanowisku przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zatem w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy należy przyjąć, że zbycie nieruchomości zabudowanych, jak i niezabudowanych traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
W tym miejscu należy wskazać, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:
Przez tereny budowlane – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane.
Opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, jako akt prawa miejscowego, wiąże zarówno organy administracji, osoby fizyczne, osoby prawne, jak i inne jednostki organizacyjne. Zatem w sytuacji, gdy na danym terenie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to właśnie zapisom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy nadać decydujące znaczenie dla oceny przeznaczenia danego terenu, w tym również dla potrzeb art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Według art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1) lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2) sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”. Tym samym, również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Nie jest więc terenem budowlanym grunt, dla którego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje inne przeznaczenie niż pod zabudowę. Analogicznie, w przypadku braku takiego planu, powyższą zasadę należy stosować do decyzji o warunkach zabudowy. W zależności od rodzaju inwestycji będzie to albo decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego, albo decyzja o warunkach zabudowy.
Ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości. Bez znaczenia pozostaje przy tym klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane. Przy ocenie, czy przedmiotowe tereny stanowią tereny budowlane, nie wystarczy analiza ich podstawowego przeznaczenia określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnić bowiem należy również zapisy dotyczące przeznaczenia dopuszczalnego tego terenu. Sama możliwość wybudowania obiektów budowlanych oznacza, że grunty te stanowią grunty przeznaczone pod zabudowę. W tym miejscu należy zaznaczyć, że ustawodawca nie uzależnił charakteru terenu od głównego celu, który będący przedmiotem opodatkowania VAT teren ma spełniać, lecz zwolnienie od opodatkowania VAT zależy od możliwości dokonania zabudowy wskazanego terenu.
Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo sprzedać ośrodek wypoczynkowy na który składają się m.in. działki niezabudowane nr 1 i nr 2. Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzonym uchwałą Rady Gminy wszystkie w/w działki znajdują się na terenach zabudowy usług turystyki i rekreacji.
Tak więc, mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że sprzedaż działek niezabudowanych, które zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego znajdują się na terenach zabudowy usług turystyki i rekreacji, stanowią teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a zatem dostawa tych działek nr 1 i nr 2 nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.
Z uwagi na fakt, że dostawa działek nr 1 i nr 2, nie korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.
W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.
Jak wynika z wniosku – działka nr 2 została nabyta na własność w drodze zamiany aktem notarialnym od osoby fizycznej natomiast działka nr 1 nabyta z dniem (...) przez zasiedzenie, nabycie nie było objęte ustawą o podatku od towarów i usług. Zatem nabycie ww. działek, nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT. W zaistniałej sytuacji nie można mówić, że przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowych działek lub że takie prawo nie przysługiwało, skoro przy nabyciu nie wystąpił podatek VAT, który mógłby podlegać odliczeniu przez Państwa.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że nie zostały spełnione również warunki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT przy dostawie działki nr 2 i nr 1 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W konsekwencji, dostawa działek nr 2 i nr 1 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy, a zatem będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla przedmiotu dostawy.
Zatem, Państwa stanowisko, że sprzedaż działek nr 2 i nr 1 będzie zwolniona z podatku VAT jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Kwestia dotycząca zastosowania zwolnienia przy sprzedaży działek nr 4 i nr 3 została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
