
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 września 2025 r. za pośrednictwem systemu ePUAP wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 września 2025 r. (wpływ 29 września 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług, jako podatnik VAT czynny.
Gmina realizuje zadania własne, do zakresu których należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne określone są w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie m.in. ochrony środowiska i przyrody oraz edukacji publicznej.
Realizując zadanie własne z zakresu ochrony środowiska Gmina złożyła deklarację przystąpienia do udziału w projekcie „(...)” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach „(...)” (...) programu Fundusze Europejskie (...). Gmina została uwzględniona na liście partnerów projektu przyjętej uchwałą nr (...) Zarządu Województwa (...) z dnia (...) r. Obecnie Gmina oczekuje na podpisanie umowy na dofinansowanie projektu. Kwota dofinansowania wyniesie (...) zł. Całkowity koszt realizacji zadania wyniesie (...) zł. Projekt będzie realizowany przez Gminę w latach (...).
Głównym celem projektu jest (...).
Kluczową kwestią jest poprawa efektywności energetycznej budynków oraz głęboka termomodernizacja obejmująca wymianę źródła ciepła w gospodarstwach domowych. Znaczną barierą w tym zakresie jest dotarcie do mieszkańców i przekonanie ich, że zmiany są konieczne, a do tego nie będą się wiązały z radykalnym wzrostem kosztów życia i poprawią jego jakość. Ponadto przeszkodą na poziomie lokalnym jest nadal niewystarczający stan wiedzy pracowników gminnych zajmujących się tematyką ochrony powietrza, braki kadrowe, czy też brak środków finansowych oraz trudności z pozyskiwaniem funduszy na realizację działań. Gmina jest pierwszym punktem kontaktu z mieszkańcem, dlatego też w ramach projektu planuje się zatrudnienie Ekodoradcy, który będzie ekspertem w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki dostępnym dla mieszkańców na szczeblu lokalnym. Planuje się także przeprowadzenie audytów energetycznych i przeglądów kominiarskich w gospodarstwach domowych i ubogich energetycznie, prowadzenia działań edukacyjnych oraz przeprowadzenie diagnozy ubóstwa energetycznego na terenie gminy.
Za działania te odpowiedzialny będzie ekodoradca, (...). Koszt zatrudnienia poniesie Gmina. Wydatki na zatrudnienie zostaną częściowo sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (50%). Planuje się (...).
Główne zadania ekodoradcy to: (...).
Gmina prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę - Gminę.
W ramach realizacji projektu Gmina ponosić będzie wydatki jedynie w związku z działaniami w projekcie i nie będzie zawierać żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez Gminę odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Przykładowe koszty ponoszone w projekcie będą dotyczyły m.in. (...).
Gmina nie będzie wykorzystywać towarów lub usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszelkie usługi na rzecz mieszkańców - konsultacje, doradztwo - realizowane będą przez ekodoradcę bezpłatnie, nie będą pobierane od mieszkańców żadne opłaty, a zatem nie będą związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Składając wniosek o przyznanie pomocy Gmina zaliczyła podatek VAT do kosztów kwalifikowanych, gdyż Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania. Nie występuje podatek VAT należny, gdyż nie będą świadczone żadne odpłatne usługi w ramach projektu. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy na podst. art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie gminnym.
Biorąc pod uwagę powyższe, Gmina stoi na stanowisku, że wydatki poniesione w ramach projektu będą związane z wykonywaniem przez Gminę działalności niepodlegającej ustawie o VAT (będącej przejawem działalności Gminy w ramach reżimu publicznoprawnego).
W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Gmina jako współbeneficjent (partner w projekcie) zobowiązana jest dołączyć indywidualną interpretację potwierdzającą brak prawnej możliwości odliczenia podatku VAT.
Pytanie
Czy w odniesieniu do realizowanego przez Gminę projektu pn. „(...)”, Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Gmina, realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne, zapisane w art. 7 ust. 1 i 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, tj. w zakresie ochrony środowiska i edukacji publicznej.
Gmina nie będzie wykorzystywać towarów i usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszelkie usługi na rzecz mieszkańców w ramach projektu - konsultacje, doradztwo, działania informacyjno-edukacyjne - realizowane będą przez ekodoradcę bezpłatnie, nie będą zawierane żadne umowy cywilnoprawne i nie będą pobierane od mieszkańców żadne opłaty, a zatem nie będą związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Skoro nabywane w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nie ma możliwości dokonania odliczeń kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem.
Biorąc powyższe pod uwagę, Gmina nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Natomiast stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej i edukacji publicznej.
Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT. Zatem, zadania realizowane przez gminę, wskazane w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadania własne nałożone na gminę na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług, jako podatnik VAT czynny. Realizując zadanie własne z zakresu ochrony środowiska Gmina złożyła deklarację przystąpienia do udziału w projekcie „(...)” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach „(...)” „(...)” programu Fundusze Europejskie (...). Gmina została uwzględniona na liście partnerów projektu przyjętej uchwałą nr (...) Zarządu Województwa (...) z dnia (...) r. Obecnie Gmina oczekuje na podpisanie umowy na dofinansowanie projektu. Głównym celem projektu jest (...). Gmina jest pierwszym punktem kontaktu z mieszkańcem, dlatego też w ramach projektu planuje się zatrudnienie Ekodoradcy, który będzie ekspertem w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki dostępnym dla mieszkańców na szczeblu lokalnym. Planuje się także przeprowadzenie audytów energetycznych i przeglądów kominiarskich w gospodarstwach domowych i ubogich energetycznie, prowadzenia działań edukacyjnych oraz przeprowadzenie diagnozy ubóstwa energetycznego na terenie gminy. Za działania te odpowiedzialny będzie ekodoradca, (...). Koszt zatrudnienia poniesie Gmina. Wydatki na zatrudnienie zostaną częściowo sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (50%). Planuje się (...). Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę – Gminę. W ramach realizacji projektu Gmina ponosić będzie wydatki jedynie w związku z działaniami w projekcie i nie będzie zawierać żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez Gminę odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Przykładowe koszty ponoszone w projekcie będą dotyczyły m.in. (...).
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(...)”.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione. Jak wynika z okoliczności sprawy, w ramach realizacji projektu Gmina ponosić będzie wydatki jedynie w związku z działaniami w projekcie i nie będzie zawierać żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez Gminę odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Gmina nie będzie wykorzystywać towarów lub usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wszelkie usługi na rzecz mieszkańców realizowane będą przez ekodoradcę bezpłatnie, nie będą pobierane od mieszkańców żadne opłaty, a zatem nie będą związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem w niniejszej sprawie podatek naliczony dotyczący wydatków objętych realizacją operacji nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym, nie będą spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego i Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia kwoty podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu pn.: „(...)”.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
