
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji polegających na budowie i modernizacji infrastruktury wodno-ściekowej. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 września 2025 r. (wpływ 11 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). W ramach realizacji zadań w zakresie gospodarki wodno-ściekowej oraz lokalnej polityki gospodarczej (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym), Gmina prowadzi inwestycje polegające na:
·budowie i rozbudowie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie strefy przemysłowej Gminy;
·przebudowie i modernizacji oczyszczalni ścieków.
Celem inwestycji jest zapewnienie dostępu do infrastruktury technicznej zarówno mieszkańcom Gminy, jak i przedsiębiorstwom działającym na obszarze strefy przemysłowej. Inwestycja finansowana jest ze środków własnych Gminy oraz środków zewnętrznych pochodzących z programu „Polski Ład”.
Gmina nie będzie pobierać żadnych opłat z tytułu korzystania z infrastruktury – po zakończeniu inwestycji wybudowane sieci oraz zmodernizowane obiekty zostaną nieodpłatnie przekazane w administrowanie komunalnej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, działającej jako przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. Spółka ta jest odrębną osobą prawną, działającą na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, w której jednostki samorządu terytorialnego (w tym Gmina będąca Wnioskodawcą) posiadają 100% udziałów. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków – na podstawie taryf zatwierdzanych przez organy regulacyjne zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1. Na pytanie: Od kiedy ponoszą Państwo wydatki na realizację inwestycji będących przedmiotem Państwa wniosku, tj. polegających na budowie i modernizacji infrastruktury wodno-ściekowej (sieci w strefie przemysłowej oraz oczyszczalni ścieków)? Odpowiedzi proszę udzielić odrębnie do każdej z ww. inwestycji.
Odpowiedzieli Państwo:
Wydatki polegające na:
·budowie i rozbudowie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie strefy przemysłowej Gminy oraz
·przebudowie i modernizacji oczyszczalni ścieków
nie są jeszcze ponoszone, zapytanie o wydanie interpretacji dotyczy zdarzeń przyszłych.
2.Faktury dokumentujące wydatki poniesione:
·za budowę i rozbudowę sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie strefy przemysłowej Gminy;
·na przebudowę i modernizację oczyszczalni ścieków,
będą wystawione na Gminę.
3.Z uwagi na fakt, iż realizowana inwestycja finansowana będzie m.in. ze środków zewnętrznych pochodzących z programu „Polski Ład” całość przedsięwzięcia polegająca na wykonaniu dwóch zadań, tj.:
·budowa i rozbudowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie strefy przemysłowej Gminy oraz
·przebudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków,
będzie udokumentowana jedną fakturą (fakturami częściowymi wystawianymi zgodnie z zasadami określonym przez regulacje programu „Polski Ład”). Natomiast w oparciu o sporządzone w toku realizacji inwestycji dokumenty możliwe będzie określenie jakich obiektów budowlanych i robót będzie dotyczyła konkretna faktura i w jakiej części.
4.Inwestycja dotycząca:
·budowy i rozbudowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie strefy przemysłowej Gminy oraz
·przebudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków,
pozostaje w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
5.Celem planowanych inwestycji polegających na budowie i rozbudowie sieci wodociągowych oraz kanalizacyjnych, a także na przebudowie i modernizacji oczyszczalni ścieków jest zaspokajanie bieżących zbiorowych potrzeb mieszkańców i przedsiębiorców w zakresie dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Zakres realizacji inwestycji stanowi działalność publicznoprawną Gminy. Jednocześnie po zakończeniu inwestycji wybudowane sieci oraz zmodernizowane obiekty zostaną nieodpłatnie przekazane w administrowanie komunalnej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie eksploatowała powstałą infrastrukturę i świadczyła przy jej wykorzystaniu odpłatne usługi na rzecz mieszkańców.
W związku z tym inwestycja ta będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez spółkę komunalną (administratora infrastruktury), nie zaś przez Gminę – inwestora.
6.Gmina realizuje zadania z zakresu świadczenia usług wodno-kanalizacyjnych w trybie ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej poprzez spółkę prawa handlowego.
Wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana przez spółkę komunalną w celu prowadzenia swojej działalności gospodarczej. Czynności Gminy natomiast ograniczą się wyłącznie do nieodpłatnego przekazania w administrowanie powstałej infrastruktury na rzecz ww. spółki, co nastąpi po zakończeniu i rozliczeniu inwestycji (w tym po zapłacie przez Gminę wynagrodzenia dla wykonawców robót budowlanych, na podstawie faktur VAT wystawionych na Gminę jako nabywcę robót budowlanych).
W związku z powyższym ww. infrastruktura zostanie wykorzystana przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, które to polegają na nieodpłatnym przekazaniu w administrowanie infrastruktury dla spółki komunalnej na podstawie umowy cywilnoprawnej. Zaznaczyć należy, iż prawo własności nowopowstałej infrastruktury przysługiwać będzie Gminie, zaś spółka prawa handlowego prowadząca działalność gospodarczą przy wykorzystaniu nowopowstałej infrastruktury będzie jej administratorem (zarządcą).
7.W związku z realizacją inwestycji polegającej na:
·budowie i rozbudowie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie strefy przemysłowej Gminy oraz
·przebudowie i modernizacji oczyszczalni ścieków,
utworzona i częściowo zmodernizowana infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Gminę do działalności generującej dochody.
Poniesione wydatki będą związane z zadaniami własnymi Gminy, które nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
8.Podejmowane działania w celu realizacji zadania polegającego na:
·budowie i rozbudowie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie strefy przemysłowej Gminy oraz
·przebudowie i modernizacji oczyszczalni ścieków
nie będą czynnościami opodatkowanymi ani zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT.
Gmina realizując ww. inwestycję nie prowadzi i nie będzie prowadziła działalności zarobkowej.
Prowadzona inwestycja będzie związana z realizacją zadań własnych Gminy, a powstała infrastruktura zostanie nieodpłatnie przekazana w administrowanie spółce komunalnej realizującej w imieniu Gminy zadania z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.
Pytanie
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji polegających na budowie i modernizacji infrastruktury wodno-ściekowej (sieci w strefie przemysłowej oraz oczyszczalnia ścieków), które po zakończeniu zostaną nieodpłatnie przekazane w administrowanie komunalnej spółce z o.o. wykonującej czynności opodatkowane VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Gminy, nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację opisanych inwestycji, ponieważ mimo że infrastruktura będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (świadczenia usług wodno-kanalizacyjnych przez spółkę komunalną), to Gmina sama nie będzie bezpośrednio wykonywała czynności opodatkowanych VAT przy wykorzystaniu tej infrastruktury.
Gmina nieodpłatnie przekaże infrastrukturę spółce komunalnej w administrowanie, zachowując przy tym prawo własności wytworzonych w ramach inwestycji środków trwałych i nakładów, a więc nie wystąpi bezpośredni i jednoznaczny związek między wydatkami inwestycyjnymi a czynnościami opodatkowanymi VAT po stronie Gminy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego”.
Warunkiem prawa do odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego i jednoznacznego związku między zakupem towarów lub usług a czynnościami opodatkowanymi VAT po stronie podatnika.
W analizowanym przypadku:
·Gmina ponosi nakłady inwestycyjne,
·ale nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług wodociągowo-kanalizacyjnych,
·infrastruktura jest przekazywana nieodpłatnie do spółki komunalnej w administrowanie,
a zatem po stronie Gminy nie występują czynności opodatkowane VAT z wykorzystaniem tej infrastruktury.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz przepisów ustawy o VAT Gmina uznaje, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na budowę i modernizację sieci wodno-kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków, które są następnie nieodpłatnie przekazywane do eksploatacji spółce komunalnej. Brak jest bowiem bezpośredniego związku tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Ponadto jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Treść powyższych przepisów znajduje odzwierciedlenie w art. 9 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej: Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W świetle art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Ponadto jak stanowi art. 9 ustawy o samorządzie gminnym:
1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
2a. (uchylony).
3. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.
4. Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne gminy, określone w art. 7 ust. 1, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:
· Państwa Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
· Gmina prowadzi inwestycje polegające na budowie i rozbudowie sieci wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie strefy przemysłowej Gminy oraz przebudowie i modernizacji oczyszczalni ścieków.
· Inwestycje pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Gminę zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.
· Celem planowanych inwestycji polegających na budowie i rozbudowie sieci wodociągowych oraz kanalizacyjnych, a także na przebudowie i modernizacji oczyszczalni ścieków, jest zaspokajanie bieżących zbiorowych potrzeb mieszkańców i przedsiębiorców w zakresie dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków. Zakres realizacji inwestycji stanowi działalność publicznoprawną Gminy.
· Poniesione wydatki będą związane z zadaniami własnymi Gminy, które nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
· Po zakończeniu inwestycji wybudowane sieci oraz zmodernizowane obiekty zostaną nieodpłatnie przekazane w administrowanie komunalnej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która będzie eksploatowała powstałą infrastrukturę i świadczyła przy jej wykorzystaniu odpłatne usługi na rzecz mieszkańców.
· Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją ww. inwestycji będą wystawione na Gminę.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji polegających na budowie i modernizacji infrastruktury wodno-ściekowej (sieci w strefie przemysłowej oraz oczyszczalnia ścieków), które po zakończeniu zostaną nieodpłatnie przekazane w administrowanie komunalnej spółce z o.o. wykonującej czynności opodatkowane VAT.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak wskazano wyżej obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Analiza treści wniosku w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w przedstawionej przez Państwa sytuacji nie zostaną spełnione – określone w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z wniosku wynika bowiem jednoznacznie, że poniesione wydatki będą związane z zadaniami własnymi Gminy, które nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Jak Państwo wskazali „ww. infrastruktura zostanie wykorzystana przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, które to polegają na nieodpłatnym przekazaniu w administrowanie infrastruktury dla spółki komunalnej na podstawie umowy cywilnoprawnej”.
W związku z tym Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji polegających na budowie i modernizacji infrastruktury wodno-ściekowej.
Podsumowując stwierdzam, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji polegających na budowie i modernizacji infrastruktury wodno-ściekowej (sieci w strefie przemysłowej oraz oczyszczalnia ścieków), które po zakończeniu zostaną nieodpłatnie przekazane w administrowanie komunalnej spółce z o.o. wykonującej czynności opodatkowane VAT.
Tym samym Państwa stanowisko oceniłem jako prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W szczególności wydaną interpretację oparłem na informacji, że: „poniesione wydatki będą związane z zadaniami własnymi Gminy, które nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług” oraz że: „ww. infrastruktura zostanie wykorzystana przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, które to polegają na nieodpłatnym przekazaniu w administrowanie infrastruktury dla spółki komunalnej na podstawie umowy cywilnoprawnej”. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jednocześnie zaznaczam, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte Państwa pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to m.in. ustalenia, czy nieodpłatne przekazanie infrastruktury w administrowanie na rzecz spółki komunalnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
