Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.414.2025.2.DP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.414.2025.2.DP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług związanych z przeprowadzeniem zamierzonego projektu „(…)” - i jego zakresu w odniesieniu do poszczególnych zadań w projekcie,
  • braku opodatkowania dofinansowania, które otrzymają Państwo na realizację ww. projektu.

Uzupełnili go Państwo pismem z 2 października 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT składającym do Urzędu Skarbowego miesięczne rozliczenia VAT-7.

W dniu 16 stycznia 2025 roku wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) o przyznanie środków finansowych dla zamierzonego projektu „(…)”. Miejsce realizacji projektu: gmina (…), powiat (…), województwo (…). Realizacja przedmiotowego projektu obejmuje kilka zadań.

Zadanie 1 - Wymiana przepływomierzy.

Zdalny system odczytu wodomierzy zawierający demontaż istniejących i montaż nowych wodomierzy (DN15 - 150 szt., DN20 - 2100 szt., DN32 - 4 szt., DN40 - 11 szt., DN50 - 4 szt., DN 65 - 1 szt., DN 80 - 1 szt.) łącznie 2271 szt. z wbudowanymi nadajnikami DN, program do odczytów liczników oraz kompletny moduł komunikacyjny dla pracownika zawierający (po 1 szt.): antenę 868 MHz, tablet, połączenie oprogramowania rozliczeniowego z programem do odczytu radiowego.

Zadanie 2 - Budowa sieci wodociągowej w miejscowości A.

Sieć wodociągowa z rur PE-RC SDR 11 Dz 160/14,6 mm PN 16 - 579,5 m (kolektor główny), wraz z włączeniem do istniejącego wodociągu, hydrantami pożarowymi nadziemne DN80 - 4 kpl., zasuwami kołnierzowymi, trójnikami. Długość sieci wodociągowej objętej projektem - 579,5 m (kolektor główny), przyłączy - 41 szt., w tym 40 szt. (zaprojektowane - koszt niekwalifikowany), możliwe do wykonania 1 szt.

Zadanie 3 - Modernizacja oczyszczalni ścieków w miejscowości B.

Budowa kontenerowej oczyszczalni ścieków z obrotowym złożem biologicznym o wydajności 125 RLM i przepływie do 25 m3/d, zlokalizowanej na terenie istniejącej oczyszczalni BIOPAN 50. Oczyszczalnia zawiera 6 odseparowanych stref oczyszczania w jednym zbiorniku w tym: osadnik wstępny, cztery strefy biologiczne z obrotowym złożem, osadnik wtórny. Rozwiązanie może przyjąć maksymalnie 7,50 kg BZT5 na dobę. Oczyszczalnia zawiera się w monolitycznym zbiorniku wykonanym z GRP - żywicy poliestrowej wzmacnianej włóknem szklanym ze zintegrowanym systemem regulacji przepływu ścieku.

Zadanie 4 - Budowa instalacji fotowoltaicznych z magazynami energii na ujęciach wody.

Budowa 3 instalacji fotowoltaicznych o mocy min. 49,50 kWp każda z magazynami energii o pojemności min. 45 kWh każdy, na ujęciach wody w miejscowościach: C. (dz. nr: 1, 2, 3), D. (dz. nr 4) i E. (dz. nr 5). Każda instalacja składa się m.in. z: zestawu 110 paneli monokrystalicznych half-cut o minimalnej mocy 450 Wp każdy (na gruncie), dwóch inwerterów hybrydowych o mocy min. 25 kW każdy z falownikami i inteligentnym licznikiem „(…)” (montaż w budynku), instalacji elektrycznej z okablowaniem DC i AC inwerterów, wysokonapięciowego magazynu energii o pojemności min. 45 kWh w technologii akumulatorów LFP LiFePO4.

Zadanie 5 - Modernizacja gospodarki mechanicznej oczyszczalni ścieków w F.

Modernizacja wstępnego - mechanicznego oczyszczania ścieków na oczyszczalni w F, obejmująca modernizację: pompowni głównej, komory kraty koszowej oraz instalację sitopiaskownika wraz z niezbędną infrastrukturą z wykorzystaniem istniejącego pomieszczenia - piaskownika.

Zadanie 6 - Zakup samochodu elektrycznego.

Pojazd 5-cio miejscowy, 5-cio drzwiowy, (DMC) do 3500 kg, fabrycznie nowy (rok produkcji 2023 lub 2024), silnik elektryczny o mocy min 100 KM, zasięg na [zasilaniu] energią elektryczną (wg pomiarów WLTP) min. 300 km, pojemność akumulatora min 50 kWh.

Zadanie 7 - Promocja racjonalnej gospodarki wodno-ściekowej.

Działania podnoszące świadomość ludności w zakresie racjonalnej gospodarki wodno-ściekowej.

Data rozpoczęcia realizacji projektu: 1 października 2024 roku, data zakończenia realizacji projektu: 30 listopada 2025 roku.

Potrzeba realizacji projektu jest uzasadniona dysproporcją w dostępie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wyrażającym się w braku domkniętego obiegu wody. Obecnie z sieci wodociągowej korzysta (…) mieszkańców Gminy (95,6%) w stosunku do 1370 podłączonych do sieci kanalizacyjnej (21,7%), zaś długość sieci kanalizacyjnej w relacji do długości sieci wodociągowej wynosi 13,53 (dane GUS, za 2023 r.). Projekt obejmuje budowę sieci wodociągowej w miejscowości A. o dł. 579,5 m z montażem wodomierzy do zdalnego odczytu (technologia TIK) i zakupem samochodu elektrycznego, a także wyposażenie trzech ujęć wody w instalacje fotowoltaiczne i magazyny energii. Drugim elementem projektu jest modernizacja dwóch oczyszczalni ścieków (B. i F.). Projekt zlokalizowany jest w gminie miejsko-wiejskiej (…) (pow. (…)) zamieszkałej przez (…) osoby (miasto) i (…) (wieś) [wg. stanu na 31 grudnia 2023 r.; dane GUS, Bank Danych Lokalnych]. Gmina nie jest obszarem aglomeracji. Dziedziną projektu jest dostarczanie wody do spożycia przez ludzi (infrastruktura do celów ujęcia, uzdatniania, magazynowania i dystrybucji, działania na rzecz efektywności, zaopatrzenie w wodę pitną).

Budżet projektu:

  1. Wymiana przepływomierzy: wydatki ogółem (…) zł, wydatki kwalifikowalne (…) zł, dofinansowanie (…) zł.
  2. Budowa sieci wodociągowej w miejscowości A.: wydatki ogółem (…) zł, wydatki kwalifikowalne (…) zł, dofinansowanie (…) zł.
  3. Modernizacja oczyszczalni ścieków: wydatki ogółem (…) zł, wydatki kwalifikowalne (…) zł, dofinansowanie (…) zł.
  4. Budowa instalacji fotowoltaicznych z magazynami energii na ujęciach wody: wydatki (…) zł, wydatki kwalifikowalne (…) zł, dofinansowanie (…) zł.
  5. Modernizacja gospodarki mechanicznej oczyszczalni ścieków w F.: wydatki ogółem (…), wydatki kwalifikowalne (…) zł, dofinansowanie (…) zł.
  6. Zakup samochodu elektrycznego: wydatki ogółem (…) zł, wydatki kwalifikowalne (…) zł, dofinansowanie (…) zł.
  7. Promocja racjonalnej gospodarki wodno-ściekowej: wydatki ogółem (…) zł, wydatki kwalifikowalne (…) zł, dofinansowanie (…) zł.

Razem w projekcie: wydatki ogółem (…) zł, wydatki kwalifikowalne (…) zł, dofinansowanie (…) zł. Źródło finansowania: dofinansowanie (…) zł (w tym wydatki kwalifikowalne (…)), wkład własny (…) zł (w tym wydatki kwalifikowalne (…) zł).

Gmina jako wnioskodawca ma doświadczenie w realizacji zadań inwestycyjnych z zakresu gospodarki wodno-ściekowej. W związku z tym nabyła wszelką wiedzę niezbędną do efektywnego prowadzenia tego typu projektów. Posiada również doświadczenia w realizacji projektów współfinansowanych z budżetu UE. Realizowała z powodzeniem projekty inwestycyjne takie jak: „(…)”, „(…)” czy „(…)”. Środki finansowe na ten cel zostały zabezpieczone w budżecie projektu. Do jej zadań będzie należało:

  • prowadzenie dokumentacji projektu,
  • sporządzanie wniosków o płatność,
  • realizacja zadań informacyjnych i promocyjnych,
  • koordynacja harmonogramu przedsięwzięcia,
  • organizacja realizacji zadań inwestycyjnych.

Środki na wkład własny wnioskodawca zabezpiecza w budżecie Gminy oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej. We wniosku wykazano kwotę ubiegania się o zaliczkę (maksymalnie 50%) w wysokości (…) oraz liczbę projektowanych nowych przyłączy do sieci wodociągowej (wynikającą z dokumentacji projektowej przedsięwzięcia) w ilości 41 sztuk.

Gmina, w której realizowane będą powyższe przedsięwzięcia, podejmuje działania wynikające z obowiązków określonych w art. 3 ust. 5 i 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, które obejmują m.in. obowiązki w zakresie zapewnienia prawidłowego zarządzania gospodarką wodno-ściekową oraz promowania działań służących ochronie środowiska. Poprzez wymianę przepływomierzy, Gmina zapewni właściwe monitorowanie i rozliczanie zużycia wody. Montaż nowoczesnych przepływomierzy z wbudowanymi nadajnikami DN oraz wdrożenie systemu zdalnego odczytu danych umożliwi precyzyjne monitorowanie i rozliczanie ilości zużywanej wody, co przyczyni się do realizacji obowiązków gminy w zakresie nadzorowania gospodarki wodnej. System zdalnego odczytu ogranicza błędy i koszty związane z manualnym odczytem wodomierzy, co sprzyja efektywniejszemu zarządzaniu infrastrukturą wodociągową. Zapobieganie stratom wody i poprawa efektywności sieci wodociągowej będzie [możliwe] dzięki nowoczesnym przepływomierzom. Wówczas gmina może szybko identyfikować wycieki i nielegalne podłączenia, co jest kluczowe dla realizacji obowiązków związanych z ochroną zasobów wodnych. Automatyzacja odczytów umożliwia bieżące śledzenie zużycia wody i podejmowanie działań naprawczych w przypadku wykrycia anomalii w przepływach. Zdalny system odczytu wody umożliwi przekazywanie użytkownikom dokładnych danych o ich zużyciu wody, co będzie wspierać edukację mieszkańców w zakresie racjonalnego gospodarowania wodą. Popularyzacja działań w ramach zadania wśród mieszkańców gminy wpisuje się w obowiązek promocji racjonalnej gospodarki zasobami wodnymi. Implementacja systemu zdalnego odczytu, który integruje oprogramowanie rozliczeniowe z systemem radiowego odczytu danych, jest przykładem nowoczesnych rozwiązań wspierających efektywność w zarządzaniu gospodarką wodną. Dzięki tym technologiom gmina działa zgodnie z przepisami dotyczącymi modernizacji i cyfryzacji usług publicznych. Nowoczesne przepływomierze i systemy odczytu wspierają redukcję strat wody, co bezpośrednio przekłada się na ochronę zasobów naturalnych, zgodnie z wymogami prawa ochrony środowiska. Projekt przyczynia się do realizacji lokalnej polityki środowiskowej, ograniczając marnotrawstwo wody i minimalizując negatywny wpływ na środowisko. Działania w ramach zadania ułatwią gminie realizację obowiązku monitorowania ilości zużywanej wody, co jest kluczowe dla obliczania ilości ścieków wytwarzanych przez mieszkańców. Dzięki temu gmina może skuteczniej zarządzać gospodarką ściekową, realizując zobowiązania wynikające z art. 3 ust. 5 i 6 ustawy. Działania podejmowane w ramach projektu będą znacząco wspierać gminę w realizacji obowiązków związanych z gospodarowaniem wodą, racjonalizacją jej zużycia oraz edukacją mieszkańców. Zastosowanie nowoczesnych przepływomierzy i systemu zdalnego odczytu jest zgodne z wymogami ustawy, poprawia efektywność zarządzania infrastrukturą wodociągową i przyczynia się do zrównoważonego rozwoju regionu. Dzięki realizacji przedmiotowej inwestycji zminimalizowane zostaną zagrożenia zanieczyszczenia gruntu oraz wód podziemnych i powierzchniowych.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Gmina posiada własną jednostkę organizacyjną o nazwie Zakład (…). Jest to zakład budżetowy zajmujący się gospodarką wodno-kanalizacyjną. Prewspółczynnik ww. jednostki (Zakładu) stosowany w 2025 roku wynosi 92%.

W zakresie Zadania 1 - Wymiana przepływomierzy:

a.Przepływomierze zostaną zamontowane w ramach potrzeb u różnych kategorii odbiorców np. gospodarstwa domowe, budynki wielorodzinne, przedsiębiorstwa, instytucje publiczne, gminne jednostki organizacyjne.

b.Będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (faktury) lub niepodlegających opodatkowaniu (noty). Czynności zwolnione nie będą występować.

c.Ze względu na brak możliwości przypisania wydatków do poszczególnych rodzajów czynności stosowany jest prewskaźnik wyliczony indywidualnie dla zakładu budżetowego.

W zakresie Zadania 2 - Budowa sieci wodociągowej w miejscowości A.:

a.Powstająca sieć wodociągowa będzie wykorzystywana tylko do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności niepodlegające podatkowi VAT lub zwolnione od podatku nie będą występować.

b.Ponieważ powstająca sieć wodociągowa będzie dostarczać wodę tylko mieszkańcom danej miejscowości a są to indywidualne gospodarstwa domowe lub rolne, to sprzedaż będzie podlegała tylko czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W zakresie Zadania 3 - Modernizacja oczyszczalni ścieków w miejscowości B.:

a.Modernizowana oczyszczalnia ścieków będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub niepodlegających. Zwolnione od podatku nie będą występować.

b.Brak możliwości przypisania wydatków do poszczególnych rodzajów czynności.

W zakresie Zadania 4 - Budowa instalacji fotowoltaicznych z magazynami energii na ujęciach wody:

Zadanie 4 nie będzie realizowane w związku z oceną wniosku przez instytucję dotującą. Koszty budowy instalacji fotowoltaicznych z magazynami energii na ujęciach wody nie stanowią katalogu kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia.

W zakresie Zadania 5 - Modernizacja gospodarki mechanicznej oczyszczalni ścieków w F.:

a.Modernizowana oczyszczalnia ścieków będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub niepodlegających. Zwolnione od podatku nie będą występować.

b.Brak możliwości przypisania wydatków do poszczególnych rodzajów czynności.

W zakresie Zadania 6 - Zakup samochodu elektrycznego:

Zadanie 6 nie będzie realizowane w związku z oceną wniosku przez instytucję dotującą. Koszty zakupu samochodu nie stanowią katalogu kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia.

W zakresie Zadania 7- Promocja racjonalnej gospodarki wodno-ściekowej:

a.W ramach zadania zostaną podjęte działania w zakresie podnoszenia świadomości mieszkańców dotyczącej racjonalnej gospodarki wodno-ściekowej. Odbędą się spotkania edukacyjne dla mieszkańców i przedstawicieli lokalnych instytucji i przedsiębiorców. Na spotkaniach zostaną omówione dobre praktyki w zakresie oszczędności poboru wody i użytkowania przydomowych oczyszczalni.

b.Planowany jest zakup materiałów informacyjnych (ulotki, broszury, plakaty) oraz zamieszczanie informacji w mediach społecznościowych.

c.Adresatem działań będą mieszkańcy gminy, lokalni przedsiębiorcy i przedstawiciele instytucji.

d.Działania w ramach promocji gospodarki wodno-ściekowej nie będą odpłatne.

e.(...) jest zadaniem własnym gminy. Edukacja mieszkańców przyczynia się do racjonalnego gospodarowania zasobami oraz prawidłowym korzystaniem z systemu wodno-kanalizacyjnego.

Realizacja projektu „(…)” jest uzależniona od dofinansowania ze źródeł zewnętrznych, gdyż w przypadku nieotrzymania ww. dofinansowania Gmina zrezygnowałaby z realizacji danego projektu lub odłożyłaby go w czasie, gdyż nie posiada własnych środków na realizację tak dużej inwestycji.

Przyznane dofinansowanie nie może być przeznaczone na inne zadania lub ogólną działalność Gminy, co zawsze określa zawarta umowa na dofinansowanie projektu.

Wysokość dofinansowania uzależniona jest od spełnienia wyznaczonych kryteriów dofinansowania określonych w regulaminie wyboru przedsięwzięć do objęcia wsparciem z KPO.

Przy planowanych wydatkach ogółem (…) zł Gmina wnioskuje o dofinansowanie w kwocie (…) zł (w tym wydatki kwalifikowalne (…) zł). Dofinansowanie pokrywa 100% kosztów kwalifikowalnych wartości netto inwestycji.

Gmina nadal oczekuje na odpowiedź od Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) na wniosek dot. przyznania środków finansowych dla zamierzonego projektu. Umowa na dofinansowanie projektu nie została jeszcze zawarta.

Dofinansowanie, które wpłynie na realizację omawianej inwestycji, nie wpłynie na cenę usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, które świadczy Gmina.

Pytania

1)Czy Gmina będzie miała prawo do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług związanych z przeprowadzeniem zamierzonego projektu „(…)”?

2)Czy otrzymane środki finansowe od Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) na realizację ww. projektu będą podlegać opodatkowaniu?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług związanych z przeprowadzeniem zamierzonego projektu „(…)”.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Po scentralizowaniu się z jednostkami podległymi składa łączne miesięczne rozliczenie VAT-7 do urzędu skarbowego. Zgodnie z uchwałą nr (…) z dnia (…) 1998 r. w sprawie utworzenia zakładu budżetowego oraz uchwałą nr (…) z dnia (…) 2005 r. dot. zmian, zakład prowadzi działalność w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, utrzymania i eksploatacji sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na terenie gminy, poboru opłat za korzystanie z wody i odprowadzanie ścieków. Oczyszczalnia ścieków w Gminie została oddana do eksploatacji w 2000 roku, natomiast przekazana została protokołem zdawczo-odbiorczym jako środek trwały do Zakładu (…) w 2005 roku. Nowo powstały zakład prowadzi działalność gospodarczą w imieniu i na rzecz Gminy w zakresie usług opodatkowanych wobec mieszkańców i przedsiębiorstw oraz usług niepodlegających opodatkowaniu VAT wobec innych jednostek podległych gminie. Zakończona inwestycja poprawi jakość i wydajność oraz usprawni sprzedaż opodatkowaną i niepodlegającą, dlatego Gmina może jedynie skorzystać z częściowego odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług związanych z przeprowadzeniem inwestycji pod nazwą „(…)”. Ponieważ Gmina nie osiąga zbyt wysokich dochodów z działalności prowadzonej jako „gmina-pojedynczo” (posiada zbyt niski swój prewspółczynnik), dlatego mając do obsługi zakład budżetowy (Zakład) do prowadzenia działalności związanej z gospodarką wodno-ściekową dot. oczyszczalni ścieków, do stosowania odliczeń częściowych od faktur z przeznaczeniem zakupów do czynności opodatkowanych i niepodlegających zastosuje zapożyczony prewspółczynnik wyliczony oddzielnie na każdy rok dla Zakładu. Ponieważ realizacja przedmiotowego projektu obejmuje kilka zadań, które zostaną przekazane na stan wyposażenia obiektów i zadań wykonywanych przez zakład budżetowy gminy (Zakład), odliczeń podatku naliczonego od zakupów towarów i usług Gmina dokona w wysokości zapożyczonego prewspółczynnika od Zakładu, który w 2025 roku wynosi 92%.

2. Otrzymane środki finansowe od Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) na realizację ww. projektu nie będą podlegać opodatkowaniu.

Informacje uzupełniające:

1) Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu pn. „(…)” będą wystawiane na Gminę z numerem NIP: (…).

2) Gmina posiada własną jednostkę organizacyjną o nazwie: Zakład (…). Jest to zakład budżetowy zajmujący się gospodarką wodno-kanalizacyjną w Gminie.

3) Efekty realizacji ww. inwestycji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (faktury VAT) oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (noty) - jest to sprzedaż między jednostkami organizacyjnymi. Czynności zwolnione od podatku od towarów i usług nie będą występować.

4) Gmina nie jest w stanie obecnie przyporządkować kosztów realizacji przedmiotowej inwestycji do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności. Sprzedaż czynności opodatkowanych będzie dominująca, gdyż sprzedaż niepodlegająca opodatkowaniu VAT będzie sporadycznie tylko w stosunku do gminnych jednostek organizacyjnych. W 2025 roku indywidualny wskaźnik sprzedaży Zakładu wynosi 92% sprzedaży opodatkowanej i 8% sprzedaży niepodlegającej (wyliczony na podstawie danych za 2024 rok).

5) Realizacja projektu będzie uzależniona od przyznania środków finansowych od Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…), gdyż w przypadku ich nieuzyskania Gmina zrezygnuje z realizacji danej inwestycji lub odłoży ją w czasie, gdyż nie posiada własnych środków na realizację tak dużej inwestycji.

6) Otrzymane przez Gminę środki finansowe nie mogą być przeznaczona na inny cel. Nie mogą być również przeznaczone na ogólną działalność Gminy. Będą przeznaczone tylko i wyłącznie na zapłaty wykonawcom i dostawcom za świadczone usługi lub dostawy towarów prowadzonej inwestycji.

7) Wysokość przyznanej dotacji będzie uwarunkowana od uzyskanej punktacji przyznanej na podstawie kryteriów realizacji projektu „(…)”.

8) Warunkiem otrzymania środków finansowych jest zrealizowanie inwestycji w etapach i przedstawieniu wniosku o płatność wraz z rozliczeniem inwestycyjnym zrealizowanych wydatków zgodnie z warunkami które będą określone w umowie.

Uzupełnienie i zmiana Państwa stanowiska

Gmina zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. „(…)”.

Na dzień 2 października 2025 r. plany realizacji ww. projektu składają się z następujących zadań wykazanych we wniosku z dnia 7 sierpnia 2025 r., co do których Gmina będzie miała prawo do częściowego odliczenia podatku należnego od faktur zakupu towarów i usług w wysokości 92%, tj. wg prewspółczynnika stosowanego przez Zakład. Są to zadania:

  • Zadanie 1 - Wymiana przepływomierzy.
  • Zadanie 3 - Modernizacja oczyszczalni ścieków w miejscowości B.
  • Zadanie 5 - Modernizacja gospodarki mechanicznej oczyszczalni ścieków w F.

Na dzień 2 października 2025 r. plany realizacji ww. projektu składają się z następujących zadań wykazanych we wniosku z dnia 7 sierpnia 2025 r., do których Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług w wysokości 100%. Jest to zadanie:

  • Zadanie 2 - Budowa sieci wodociągowej w miejscowości A:

W zakresie zadania, do którego zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu, Gmina nie będzie miała prawa w całości lub w części do odliczenia podatku naliczonego to:

  • Zadanie 7 - Promocja racjonalnej gospodarki wodno-ściekowej.

Zadania, które nie będą realizowane przez Gminę w związku z oceną wniosku przez instytucję dotującą, gdyż koszty realizacji zadań nie stanowią katalogu kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia to:

  • Zadanie 4 - Budowa instalacji fotowoltaicznych z magazynami energii na ujęciach wody.
  • Zadanie 6 - Zakup samochodu elektrycznego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe w odniesieniu do Zadań 1, 2, 3, 5 i 7.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
  • podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności:

  • inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
  • mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności - czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Gmina działa w charakterze podatnika podatku VAT, gdy wykonuje we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Z art. 86. ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wykluczona jest możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:

  • spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
  • nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy - pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Przy odliczeniu częściowym pomija się tę część podatku, w jakiej zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT. Podatnik ma obowiązek dokonania tzw. alokacji podatku, czyli określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu. Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do tego rodzaju sprzedaży, z którym są związane.

Generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy i następne oraz art. 90 ustawy.

Art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

Art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem. Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

§ 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego - rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

§ 3 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Dla jednostek samorządu terytorialnego takich jak gmina nie ustala się jednego sposobu określenia proporcji (prewspółczynnika) dla całej jednostki (gminy) jako osoby prawnej, tylko odrębne sposoby (prewspółczynniki) dla poszczególnych jej jednostek organizacyjnych.

§ 3 ust. 4 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku zakładu budżetowego sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100 / P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez zakład budżetowy, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

P - przychody wykonane zakładu budżetowego.

Art. 86 ust. 2a ustawy odnosi się do sytuacji, gdy podatnik nabywa towary i usługi, przeznaczone do wykorzystywania zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z określonymi wyjątkami, które przepis ten wskazuje). Natomiast gdy podatnik w ramach działalności gospodarczej wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz zwolnione z opodatkowania, powinien stosować uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Stanowią one uzupełnienie przepisów art. 86 ustawy.

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (tzw. prewspółczynnik) oraz - w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku - w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynny podatnikiem VAT. Złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie zamierzonego przez Państwa projektu pn. „(…)”.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

  • Zadanie 4 - Budowa instalacji fotowoltaicznych z magazynami energii na ujęciach wody oraz
  • Zadanie 6 - Zakup samochodu elektrycznego

nie będą realizowane przez Państwa w związku z oceną wniosku przez instytucję dotującą, gdyż koszty realizacji zadań nie stanowią katalogu kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia, oraz przedstawili Państwo, do jakich czynności będą wykorzystywane towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu wyłącznie w odniesieniu do zadań:

  • Zadanie 1 - Wymiana przepływomierzy.
  • Zadanie 2 - Budowa sieci wodociągowej w miejscowości A.
  • Zadanie 3 - Modernizacja oczyszczalni ścieków w miejscowości B.
  • Zadanie 5 - Modernizacja gospodarki mechanicznej oczyszczalni ścieków w F.
  • Zadanie 7 - Promocja racjonalnej gospodarki wodno-ściekowej.

Wskazali Państwo, że każde zadanie ma swój odrębny budżet.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do pełnego lub częściowego odliczenia podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług związanych z przeprowadzeniem zamierzonego projektu „(…)”.

Podstawowym warunkiem odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

Z wniosku wynika, że wydatki poniesione w ramach Projektu można pogrupować następująco:

  • towary i usługi wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych,
  • towary i usługi wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu,
  • towary i usługi wykorzystywane do czynności mieszanych.

Wskazali Państwo, że wyłącznie do czynności opodatkowanych będzie wykorzystywana sieć wodociągowa, która powstanie w miejscowości A. w ramach Zadania 2 - będzie ona dostarczać wodę wyłącznie mieszkańcom tej miejscowości (gospodarstwom domowym lub rolnym).

W takiej sytuacji przysługuje Państwu prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług związanych z realizacją Zadania 2, pod warunkiem, że nie zaistnieją przesłanki, o których mowa w art. 88 ustawy.

W przypadku Zadania 7 - Promocja racjonalnej gospodarki wodno-ściekowej - podejmą Państwo działania w zakresie podnoszenia świadomości mieszkańców dotyczącej racjonalnej gospodarki wodno-ściekowej. Odbędą się spotkania edukacyjne dla mieszkańców, przedsiębiorców i przedstawicieli lokalnych instytucji. Na spotkaniach zostaną omówione dobre praktyki w zakresie oszczędności poboru wody i użytkowania przydomowych oczyszczalni. Ponadto zakupią Państwo materiały informacyjne i będą zamieszczać informacje w mediach społecznościowych. Działania te nie będą odpłatne. Wskazali Państwo, że (...) jest zadaniem własnym gminy, a edukacja mieszkańców przyczynia się do racjonalnego gospodarowania zasobami oraz prawidłowym korzystaniem z systemu wodno-kanalizacyjnego.

Należy się z Państwem zgodzić, że w przypadku wydatków na realizację Zadania 7 nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, ponieważ nie będą one wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku pozostałych trzech zadań, czyli:

  • Zadanie 1 - Wymiana przepływomierzy,
  • Zadanie 3 - Modernizacja oczyszczalni ścieków w miejscowości B.,
  • Zadanie 5 - Modernizacja gospodarki mechanicznej oczyszczalni ścieków w F.,

wskazali Państwo, że towary i usługi zakupione w ramach Projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie będą Państwo mogli przyporządkować wydatków odrębnie do poszczególnych rodzajów czynności.

W takiej sytuacji będą Państwo uprawnieni do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone na realizację Zadania 1, 3 i 5, przy zastosowaniu prewspółczynnika - czyli proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy - właściwego dla tej jednostki organizacyjnej wykorzystującej zakupione w ramach Projektu towary i usługi. Wskazali Państwo, że jednostką organizacyjną, która zajmuje się gospodarką wodno-kanalizacyjną, jest zakład budżetowy, zatem prewspółczynnik powinien być wyliczony zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia (z zastrzeżeniem art. 86 ust. 2h ustawy).

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 w odniesieniu do Zadań 1, 2, 3, 5 i 7 jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również opodatkowania środków finansowych, które otrzymają Państwo od Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) na realizację ww. projektu.

Art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi więc wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Samo otrzymanie jakiejkolwiek zapłaty lub dofinansowania (dotacji, dopłaty, subwencji) nie stanowi żadnej czynności ani zdarzenia opodatkowanego. Jeżeli czynność, za którą wnoszona jest opłata lub do której jest przyznawana dopłata, nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, to zapłata / dopłata do tej czynności nie stanowi elementu ceny oraz nie może być włączona do podstawy opodatkowania.

Aby ustalić, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane, należy przeanalizować szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele dofinansowania.

Dotacja, dofinansowanie, subwencja stanowi podstawę opodatkowania, gdy jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje, których nie można powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części lub całości ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy jest odpowiednikiem art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE, zgodnie z którym:

(…) podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Opodatkowanie subwencji (dotacji) stanowi wyjątek od zasad ogólnych wspólnego systemu VAT. Nie wszystkie dotacje stanowią element podstawy opodatkowania VAT – jedynie takie, które bezpośrednio wpływają na cenę transakcji podlegają opodatkowaniu. Natomiast inne dotacje nie wchodzą do podstawy opodatkowania, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT. Jednocześnie nie ma znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których dofinansowanie jest wypłacane.

Dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy niezbędne jest więc wyjaśnienie pojęcia „dotacja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym kontekście istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w szczególności wyroki w sprawach:

  • C-184/00 (Office des produits wallons ASBL v. Belgian State),
  • C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

W wyroku z 22 listopada 2001 r. w sprawie C-184/00 Trybunał stwierdził, że pojęcie subwencji (dotacji) bezpośrednio związanych z ceną należy interpretować jako obejmujące wyłącznie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a które są wypłacane przez podmiot trzeci w stosunku do sprzedawcy lub świadczącego. Trybunał argumentował, że w celu ustalenia, czy dotacja stanowi wynagrodzenie, cena towarów i usług musi, co do zasady, być ustalana nie później, niż w momencie zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Zobowiązanie do zapłaty dotacji dokonane przez osobę, która jej udziela, rodzi korelat, jakim jest prawo beneficjenta do jej otrzymania, ponieważ dokonał on dostawy podlegającej opodatkowaniu. Ten związek pomiędzy dotacją a ceną musi być jednoznacznie widoczny na podstawie indywidualnej analizy okoliczności stanowiących podstawę wypłaty tego wynagrodzenia. Z drugiej strony nie jest konieczne, aby cena towarów lub usług bądź część tej ceny została ustalona. Wystarczy by możliwe było jej ustalenie. Cena, jaką płaci nabywca, musi być ustalana w taki sposób, że zmniejsza się ona w proporcji do dotacji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, co zatem stanowi element ustalenia ceny, jakiej żąda ten ostatni. Trybunał w sprawie będącej przedmiotem rozpoznania wskazał sądowi odsyłającemu szereg wskazówek, stwierdzając, że sąd krajowy musi zbadać obiektywnie, czy fakt, iż dotacja jest wypłacana sprzedawcy lub świadczącemu pozwala mu sprzedawać towary lub świadczyć usługi po cenie niższej, niż musiałby on żądać w braku takiej dotacji. Nie jest konieczne, by dotacja odpowiadała bezpośrednio zmniejszeniu ceny dostarczanych towarów, wystarczy by relacja pomiędzy zmniejszeniem ceny a dotacją, która może być wyrażona ryczałtowo, była istotna.

W wyroku z 13 czerwca 2002 r. w sprawie C-353/00 Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki. Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu) albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT.

Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymywane dofinansowanie (dotacja) jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związany z ceną danego świadczenia/danej dostawy (tj. świadczenie/dostawa dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), takie dofinansowanie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dofinansowanie nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować je jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Bezpośrednio z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za daną konkretną dostawę.

Z opisu sprawy wynika, że realizacja projektu „(…)” jest uzależniona od dofinansowania ze źródeł zewnętrznych. Dofinansowanie nie może być przeznaczone na inne zadania lub Państwa ogólną działalność. Dofinansowanie pokryje 100% kosztów kwalifikowalnych wartości netto inwestycji (obecnie oczekują Państwo na odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego na złożony przez Państwa wniosek), ale nie wpłynie na cenę usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, które Państwo świadczą.

Skoro zatem dofinansowanie nie będzie miało bezpośredniego wpływu na cenę usług dostawy wody i odbioru ścieków, które świadczą Państwo na rzecz odbiorców zewnętrznych (poza gminną strukturą organizacyjną), to należy uznać, że jest to dofinansowanie ogólne do Państwa działalności wodno-kanalizacyjnej, niezwiązane z konkretnymi dostawami towarów ani świadczeniem usług.

Zatem środki finansowe, które otrzymają Państwo od Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…) na realizację ww. projektu w zakresie Zadań 1, 2, 3, 5 i 7, jako niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, nie będą stanowić podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, i nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 w odniesieniu do Zadań 1, 2, 3, 5 i 7 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Jako element opisu sprawy przyjąłem informację, że prewspółczynnik Zakładu wynosi 92%, i nie analizowałem jego prawidłowości.

Interpretacja dotyczy Zadania 1, 2, 3, 5 i 7, realizowanego w projekcie „(…)”. W zakresie Zadania 4 i 6 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa we wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność. Jeśli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).