
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury wystawionych przez Dostawcę. Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 10 września 2025 r. (wpływ 15 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. sprzedaż sprzętu elektronicznego. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT w Polsce i nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług (u.p.t.u.).
W ramach swojej działalności Wnioskodawca nabywa towary, takie jak m.in. (…) Jest to platforma sprzedażowa prowadzona przez firmę A. Co., Ltd., z siedzibą w Hong Kongu. Kluczowe jest, że ten zagraniczny sprzedawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce i posiada polski numer identyfikacji podatkowej (NIP). Towary te są importowane lub nabywane z magazynów zlokalizowanych na terenie Unii Europejskiej.
Wnioskodawca dokonuje tych zakupów w ramach wykonywanej działalności gospodarczej z wyraźnym zamiarem ich dalszej odsprzedaży. Głównymi odbiorcami tych towarów są osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, przede wszystkim na Ukrainie. Nabyte od Wnioskodawcy towary są następnie wywożone przez podróżnych poza terytorium UE w stanie nienaruszonym.
Zgodnie z pkt 1.2 regulaminu (…), użytkownik zobowiązuje się korzystać z serwisu lub usług wyłącznie we własnych celach prywatnych. Regulamin wyraźnie zabrania sprzedaży czy odsprzedaży usług, informacji, tekstów, obrazów, grafik, plików wideo, plików dźwiękowych, katalogów, baz danych i ofert dostępnych na stronie lub poprzez stronę, a także wykorzystywania treści ze strony do celów prowadzenia działalności gospodarczej konkurencyjnej wobec (…) lub w inny sposób do celów komercyjnych.
Wnioskodawca stosuje procedurę zwrotu podatku VAT podróżnym (Tax Free) zgodnie z art. 126-130 u.p.t.u. Spełnia wszystkie warunki formalne, w tym poinformowanie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o statusie sprzedawcy, zapewnienie podróżnym pisemnych informacji o zasadach zwrotu w kilku językach, oznaczenie punktów sprzedaży oraz poinformowanie o miejscu odbioru podatku. Wnioskodawca dokonuje zwrotu VAT wyłącznie od towarów nabytych od siebie, pod warunkiem posiadania potwierdzenia wywozu towarów przez urząd celny na deklaracji Tax-free. Wnioskodawca prowadzi ewidencję sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących oraz odbiera od podróżnych oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych towarów na potrzeby własne, wystawiając dokument „Zwrot VAT dla podróżnych” (deklarację Tax-free).
W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania:
1)z jakiego kraju towary które Państwo zakupujecie od Dostawcy (A. Co. LTD z siedzibą w Hong Kongu) są wysyłane lub transportowane przez Dostawcę, czy jest to terytorium kraju, tj. Polska, a jeśli nie należy wskazać z jakiego kraju towary są dostarczane do Polski;
odpowiedzieli Państwo, że towary nabywane od Dostawcy są wysyłane z magazynów zlokalizowanych na terytorium kraju, tj. Polski.
2)jaki kraj jest państwem importu oraz który podmiot występuje jako importer towarów, kto rozlicza podatek z tego tytułu, proszę opisać okoliczności sprawy;
odpowiedzieli Państwo, że w przedmiotowym stanie faktycznym nabywcą jest polski podatnik VAT. Podatek VAT z tytułu tej dostawy jest rozliczany przez podmiot (…).
3)czy Państwo nabywając towar który jest transportowany z magazynów zlokalizowanych na terenie Unii Europejskiej i nie jesteście zobowiązani do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w Polsce w związku z tym nabyciem;
odpowiedzieli Państwo, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) w Polsce w związku z nabyciem tych towarów na terenie Polski.
4)czy państwem przeznaczenia, tj. państwem w którym dokonujecie Państwo dostawy towarów na rzecz Klientów z Ukrainy jest Polska, jeśli nie to jakie jest to Państwo;
odpowiedzieli Państwo, że państwem przeznaczenia dostaw towarów realizowanych na rzecz klientów z Ukrainy jest Polska.
5)czy nabyte towary będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych na terytorium kraju;
odpowiedzieli Państwo, że nabyte towary są (i będą) wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych na terytorium kraju (Polski).
6)czy Dostawca (A. Co. LTD z siedzibą w Hong Kongu) wystawił dla Państwa polską fakturę zawierającą kwotę podatku VAT;
odpowiedzieli Państwo, że Dostawca (A. Co. LTD) wystawił na rzecz Wnioskodawcy polską fakturę VAT, na której została wykazana kwota podatku od towarów i usług VAT.
7)czy faktura, którą Państwo otrzymaliście od Dostawcy zawierała wszystkie dane, o których mowa w art. 106e ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775);
odpowiedzieli Państwo, że otrzymana od Dostawcy faktura zawiera wszystkie elementy wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. spełnia ona wszystkie wymogi formalne przewidziane dla faktury VAT).
8)czy przy transakcji z Państwem podmiot z Hong Kongu (A. Co. LTD) posłużył się polskim numerem NIP;
odpowiedzieli Państwo, że przy realizacji transakcji z Wnioskodawcą podmiot z Hong Kongu (A. Co. LTD) posłużył się polskim numerem NIP: (…).
9)czy przy transakcji z podmiotem z Hong Kongu podaliście Państwo swoje dane, w tym NIP do wystawienia faktury.
odpowiedzieli Państwo, że Wnioskodawca podał swoje dane, w tym numer NIP, dla celów wystawienia powyższej faktury przez Dostawcę.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca jako kupujący towar od firmy z siedzibą w Hong Kongu, która posiada polski numer NIP i widnieje w rejestrze czynnych podatników VAT posiada prawo do odliczenia podatku od towarów i usług VAT, jeśli towar od tej firmy został kupiony po zaakceptowaniu przez Wnioskodawcę regulaminu nakładającego obowiązek korzystania z serwisu wyłącznie na cele prywatne - Wnioskodawcy?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że posiada prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego z tytułu nabycia towarów od (…), pomimo zaakceptowania regulaminu nakładającego obowiązek korzystania z serwisu wyłącznie na cele prywatne. Prawo to wynika z fundamentalnych zasad systemu VAT, w szczególności zasady neutralności podatkowej.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.t.u., podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nabywa (...) z wyraźnym zamiarem ich dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, co stanowi czynność opodatkowaną VAT. Faktyczne przeznaczenie towarów na cele działalności gospodarczej jest zatem bezsporne i udokumentowane.
Fakt, że (…), pomimo siedziby w Hong Kongu, posiada polski numer NIP i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce, oznacza, że dla Wnioskodawcy transakcje te są traktowane jako dostawy krajowe, a prawo do odliczenia VAT naliczonego wynika z faktury wystawionej przez (…), na której wykazano polski VAT.
Restrykcyjna klauzula w regulaminie (…), ograniczająca korzystanie z serwisu do celów prywatnych i zakazująca odsprzedaży, stanowi umowę cywilnoprawną. Jednakże, prawo do odliczenia VAT jest prawem publicznoprawnym, integralną częścią wspólnego systemu VAT, który opiera się na zasadzie neutralności podatkowej. Zasada ta oznacza, że ciężar VAT powinien ostatecznie spoczywać na konsumencie końcowym, a nie na przedsiębiorcach działających jako pośrednicy w łańcuchu dostaw.
Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) oraz polskich sądów administracyjnych konsekwentnie podkreśla prymat rzeczywistości ekonomicznej nad formalizmami. TSUE wielokrotnie orzekał, że organy podatkowe nie mogą odmówić podatnikowi prawa do odliczenia VAT na podstawie oceny zasadności lub konieczności ponoszonych wydatków, pod warunkiem, że podatnik udowodni ich związek z działalnością opodatkowaną VAT. Dyrektywa VAT stoi na przeszkodzie krajowym przepisom, które odmawiają prawa do odliczenia VAT naliczonego, jeżeli udowodniono, że towary lub usługi były wykorzystywane na potrzeby działalności opodatkowanej podatnika.
Odmowa prawa do odliczenia VAT wyłącznie na podstawie klauzuli umownej o „prywatnym celu”, w sytuacji gdy towary są w sposób oczywisty wykorzystywane do opodatkowanej działalności gospodarczej, naruszałaby zasadę neutralności VAT. Spowodowałoby to, że ciężar podatku spadłby na Wnioskodawcę (pośrednika w łańcuchu dostaw), zamiast na konsumenta końcowego.
Wnioskodawca uważa, że przeciwna konkluzja prowadziłaby do naruszenia przepisów Dyrektywy VAT i u.p.t.u., a także do dyskryminacji.
W świetle powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jako kupujący towar od firmy z siedzibą w Hong Kongu, która posiada polski numer NIP i widnieje w rejestrze czynnych podatników VAT posiada prawo do odliczenia podatku od towarów i usług VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na mocy art. 88 ust. 3a ustawy o VAT:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący;
b) (uchylona);
2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3) (uchylony)
4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6) (uchylony)
7) wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.
Z powyższego przepisu wynika m.in. że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Stosowanie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą: sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W świetle art. 2 pkt 31 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.
Zakres informacji, jakie powinna zawierać faktura wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.
Stosownie do treści art. 106e ust. 1 pkt 1-15 ustawy:
Faktura powinna zawierać m.in.:
1) datę wystawienia;
2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a oraz pkt 25;
5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12) stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15) kwotę należności ogółem.
Z ww. uregulowań wynika, że faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i nabywcy oraz ich adresy. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który powinien wynikać z zawartej umowy.
Należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział.
Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.
Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe.
Aby powstało prawo do odliczenia, u wystawcy faktury podatek VAT musi być wymagalny, co oznacza, że powstał obowiązek podatkowy z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz powstała także podstawa opodatkowania z tytułu zrealizowania jednej z czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzicie Państwo działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. sprzedaż sprzętu elektronicznego. Jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. W ramach swojej działalności nabywacie Państwo towary (…). Jest to platforma sprzedażowa prowadzona przez firmę z siedzibą w Hong Kongu, który to podmiot jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce i posiada polski numer identyfikacji podatkowej (NIP). Przy realizacji transakcji z Państwem podmiot ten posłużył się polskim numerem NIP. Dostawca ten wystawił na Państwa rzecz polską fakturę VAT, na której została wykazana kwota podatku VAT. Otrzymana faktura zawiera wszystkie wymagane elementy przewidziane dla faktury VAT. Towary nabywacie Państwo na terytorium kraju, tj. Polski. Dokonujecie Państwo zakupów w ramach wykonywanej czynności opodatkowanej na terytorium Polski (w celu dalszej odsprzedaży na terytorium kraju). Sprzedajecie Państwo nabyte towary na terytorium Polski na rzecz osób fizycznych mających miejsce zamieszkania poza terytorium Unii Europejskiej, głównie na Ukrainie. Nabyte od Państwa towary są następnie wywożone przez podróżnych poza terytorium UE w stanie nienaruszonym. Stosujecie Państwo procedurę zwrotu podatku VAT podróżnym (Tax Free) zgodnie z art. 126-130 ustawy.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy Państwo, kupując towar od firmy z siedzibą w Hong Kongu, która posiada polski numer NIP i widnieje w rejestrze czynnych podatników VAT, posiadacie prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, jeśli towar od tej firmy został zakupiony po zaakceptowaniu przez Państwa regulaminu nakładającego obowiązek korzystania z serwisu wyłącznie w celach prywatnych.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy należy podkreślić, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym co ważne miejscem świadczenia i opodatkowania nabywanych towarów lub usług musi być Polska i podatnik powinien dysponować fakturą wystawioną w sposób właściwy z uwzględnieniem elementów o których mowa w przepisach ustawy.
Faktura jest dokumentem, który stanowi podstawę dla nabywcy towaru lub usługi do odliczenia podatku naliczonego, bowiem z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy wynika, że podatkiem naliczonym jest kwota podatku wynikająca z faktury.
Faktura powinna odzwierciedlać faktyczne zdarzenie gospodarcze w aspekcie podmiotowym, przedmiotowym oraz ilościowym. Tym samym faktura musi potwierdzać, że w rzeczywistości doszło do dostawy towarów lub świadczenia usług pomiędzy konkretnymi podmiotami, w zakresie ściśle określonego towaru lub usługi oraz w zakresie ilości danego towaru lub usługi. Niezgodność któregokolwiek z tych aspektów eliminuje możliwość odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturze, która nie odzwierciedla rzeczywistego zdarzenia gospodarczego.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności należy określić miejsce opodatkowania nabywanych towarów. Jak wynika z opisu sprawy nabywane od Dostawcy z HongKongu towary są wysyłane z magazynów zlokalizowanych na terytorium kraju, tj. Polski. Sprzedawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce i posiada polski numer identyfikacji podatkowej (NIP), którym posługuje się w transakcji z Państwem. Skoro więc miejscem wysyłki od Dostawcy jest terytorium kraju, tj. Polska, to transakcja ta będzie podlegała opodatkowaniu VAT w Polsce, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy. Wystawiona przez Dostawcę faktura powinna więc zawierać polski podatek VAT naliczony.
W analizowanej sprawie, jak wskazali Państwo w opisie sprawy, faktura spełnia wszystkie wymogi formalne zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy o VAT. W tym podmiot z Hong Kongu (Dostawca) przy realizacji transakcji posłużył się polskim numerem NIP, Wnioskodawca podał Dostawcy polski numer NIP, a na wystawionej polskiej fakturze VAT została wykazana kwota podatku od towarów i usług. Nabyte towary zaś zostały przez Wnioskodawcę wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych na terytorium kraju.
Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywacie Państwo – jako czynny podatnik VAT – towary (których miejscem świadczenia i opodatkowania jest Polska) od Dostawcy posiadającego siedzibę w Hong Kongu, zarejestrowanego jako czynny podatnik podatku VAT w Polsce, wysyłającego przesyłki z terytorium kraju, które służą Państwu wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego zawartego na otrzymanych fakturach. W opisanym przypadku spełniony jest warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek zakupionego towaru z opodatkowaną podatkiem VAT Państwa działalnością gospodarczą. W konsekwencji przy braku zaistnienia negatywnych przesłanek, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z faktur wystawionych przez Dostawcę. Natomiast fakt akceptacji regulaminu sklepu wskazującego, że nabyte towary są wysyłane w celach prywatnych nie jest przypadkiem wyszczególnionym w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, który uniemożliwia odliczenie podatku VAT z wystawionej faktury, gdyż nabyty towar służy do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podsumowując, w opisanym stanie faktycznym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego (w sytuacji, niezaistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy) z tytułu nabycia towarów od Dostawcy, pomimo zaakceptowania regulaminu nakładającego obowiązek korzystania z serwisu wyłącznie na cele prywatne.
Zatem Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
