
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 21 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący w zakresie podatku od towarów i usług ustalenia czy:
- przedstawiony zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowić ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji czy przedmiotowe wniesienie aportu będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT,
- w przypadku uznania opisanego wydzielonego zespołu składników majątku za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e w zw. z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca ma obowiązek dokonania korekty podatku VAT wcześniej odliczonego przy zakupie składników majątkowych wchodzących w skład aportowanej ZCP,
- w przypadku uznania opisanego wyżej wydzielonego zespołu składników majątku za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT w zw. z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, czy Spółka celowa ma obowiązek dokonania korekty podatku VAT od składników majątkowych wchodzących w skład aportowanej ZCP,
- wpłynął 24 lipca 2025 r. Wniosek - w odpowiedzi na wezwanie Organu - uzupełnił Pan pismem z 18 września 2025 r. (data wpływu: 18 września 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
(…).
Opis zdarzenia przyszłego (sformułowany ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 18 września 2025 r.)
Wnioskodawca - (...) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (...) - (...) (dalej: Wnioskodawca).
Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania i podlegającą obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów), bez względu na miejsce ich osiągania, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca rozwinął i prowadzi przedsiębiorstwo działające w wielu różnych segmentach działalności biznesowej, które pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym są od siebie niezależne i mogą być prowadzone jako odrębne przedsiębiorstwa.
Wspominanymi wyżej odrębnymi obszarami aktywności biznesowej są:
(…)
przy czym każda z wyżej wymienionych (…) stanowi odrębnie zorganizowany zespół składników majątkowych i niemajątkowych przeznaczonych do prowadzenia samodzielnie działalności gospodarczej w każdej lokalizacji niezależnie od innych lokalizacji;
1. Prowadzenie działalności handlowej w postaci sprzedaży detalicznej w (…) działającym w ramach sieci franczyzowej „(...)”, zlokalizowanym w (...), ul. (...)
2. Prowadzenie działalności w zakresie komercyjnego wynajmu nieruchomości i lokali użytkowych w budynkach i budowlach wybudowanych w ramach inwestycji pod nazwą (...), zlokalizowanej na nieruchomościach położonych w (...), ul. (...) (dalej: (...));
3. Prowadzenie motelu i restauracji w (...).
W strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy wyodrębnione są komórki organizacyjne (poszczególne branże), które zajmują się prowadzeniem działalności opisanej powyżej, w ramach których, prowadzona jest wewnętrznie odrębna księgowość finansowa i zarządcza (księgowania na wydzielonych kontach), istnieje zespół składników majątkowych i niematerialnych oraz zespół pracowników przypisanych funkcjonalnie do realizacji określonych zadań związanych z prowadzeniem danej działalności. Oznacza to, że każda z powyższych gałęzi biznesu może funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo.
Plan restrukturyzacji
Pierwszym etapem restrukturyzacji, do którego odnosi się niniejszy wniosek, będzie wniesienie aportem wskazanej w pkt 6 powyżej i oznaczonej jako (...) zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) do spółki (...) z siedzibą na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: „(...)” lub „Spółka celowa”).
(...) jest podmiotem, który został utworzony w (...) r. i nigdy nie prowadził działalności gospodarczej. Spółka celowa na chwilę składania niniejszego wniosku nie jest zarejestrowanym czynnym podatkiem VAT (jednakże zostanie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny przed dokonaniem analizowanej transakcji) i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Spółka celowa jest podmiotem powiązanym w stosunku do Wnioskodawcy.
Jak już wyżej wspomniano, działalność (...) skoncentrowana jest na komercyjnym wynajmie nieruchomości i lokali użytkowych w budynkach i budowlach wybudowanych w ramach inwestycji pod nazwą (...). Spółka celowa, na skutek wniesionego aportu zostanie wyposażona w niezbędny majątek, narzędzia techniczne i personel oraz wszelkie prawa i obowiązki związane z działalnością (...), w szczególności wynikające z zawartych umów najmu oraz umów z dostawcami. Przed wniesieniem aportu ZCP, majątek (...) zostanie wyceniony przez rzeczoznawcę. Wskutek wniesienia aportu do Spółki celowej zakres dotychczasowej działalność ZCP (...) nie ulegnie zmianie i będzie ona w pełni kontynuowana. Dotyczy to zarówno działalności prowadzonej w ramach ZCP (...), jak też pozostałej działalności przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawcę.
Cel biznesowy restrukturyzacji
Uzasadnieniem biznesowym planowanej restrukturyzacji jest zbudowanie transparentnej i efektywnej struktury zarządczej, która sprzyjać będzie koncentracji poszczególnych segmentów prowadzonej działalności gospodarczej na ich kluczowych kompetencjach. Z uwagi na bardzo zróżnicowany charakter prowadzonych przez Wnioskodawcę biznesów, bardzo istotną rolę odgrywa również dywersyfikacja ponoszonego przez Wnioskodawcę ryzyka. Dywersyfikacja ryzyka, ma zapobiegać zmniejszeniu potencjalnych strat, zapewnić stabilność finansową i zwiększyć konkurencyjność na rynku. Uporządkowanie struktury prowadzonej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wpisuje się również w szerszy plan sukcesyjny Wnioskodawcy, który zakłada powołanie fundacji rodzinnej. Na dzień składania niniejszego wniosku, prace nad założeniem fundacji rodzinnej weszły w fazę końcową. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie swojej jednoosobowej działalności gospodarczej ponad (...) lat temu i w przyszłości zamierza przekazać prowadzenie poszczególnych biznesów trójce swoich dzieci.
W związku z powyższym, niezbędne stało się uporządkowanie struktury prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, poprzez wydzielenie poszczególnych branż biznesowych do odrębnych spółek celowych.
Nie jest planowane, aby (...) dokonywał modyfikacji w przedmiocie czy zakresie przejmowanej działalności, chyba że będzie to wymagane przepisami prawa, bądź będzie wynikać z obowiązujących umów. Wnioskodawca oraz (...) pragną podkreślić, że będąca przedmiotem wniosku transakcja uwarunkowana będzie przede wszystkim względami gospodarczymi i prawnymi. W szczególności, jej celem nie jest unikanie opodatkowania, ani uchylanie się od opodatkowania.
Wyodrębnienie organizacyjne, funkcjonalne i finansowe
Poszczególne branże gospodarcze prowadzone przez Wnioskodawcę w ramach jego jednoosobowej działalności gospodarczej, są identyfikowalne dla celów wewnętrznego zarządzania biznesem Wnioskodawcy oraz funkcjonują równolegle i niezależnie w ramach wewnętrznej organizacji. Działalność (...) jest faktycznie wyodrębniona w zakresie struktury organizacyjnej całości działalności Wnioskodawcy.
Wyodrębnienie organizacyjne i funkcjonalne w analizowanym przypadku definiowane jest jako wydzielenie w sferze zarządzania i organizacji zespołu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, wraz z przypisaniem do odpowiedzialnych za daną działalność pracowników.
Wyodrębnienie funkcjonalne przekazywanego aportem ZCP (...) przejawia się zatem tym, że obecnie składniki służące prowadzeniu działalności (...) stanowią de facto zespół komórek organizacyjnych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, osób zatrudnionych w tych komórkach, którym przypisane są określone zadania umożliwiające realizację celów gospodarczych związanych z prowadzoną działalnością operacyjną. Powiązanie tych elementów zapewnia możliwość kontynuowania działalności operacyjnej po ich wniesieniu aportem do Spółki celowej, a co za tym idzie realizację celów gospodarczych przypisanych dla tej branży działalności. Zespół składników materialnych i niematerialnych, składający się na działalność operacyjną (...) będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Przekazywane składniki będą umożliwiały już na dzień ich przekazania kontynuowanie działalności operacyjnej wykonywanej przy ich wykorzystaniu.
(...) otrzymujący wkład przyjmie dla celów podatkowych składniki majątku wchodzące w skład aportu ZCP (...) w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy, natomiast dla celów bilansowych, wartość rynkową ustaloną zgodnie z wyceną dokonaną przez rzeczoznawcę na dzień wniesienia aportu.
W przypadku analizowanej transakcji w skład ZCP (...) wejdą, m.in.:
1) Prawo własności nieruchomości gruntowych zabudowanych budynkami handlowo - usługowymi (...) wraz z parkingami oraz stacją trafo, przeznaczoną do obsługi (...), dalej: „Nieruchomość”;
2) Aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, wyposażenie służące realizacji zadań związanych z zarządzaniem Nieruchomościami i prowadzeniem działalności (...);
3) Zobowiązania, w tym zobowiązania publicznoprawne związane z realizacją zadań związanych z zarządzaniem i prawami do (...);
4) Prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami m.in.: paliwa gazowego, energii elektrycznej, wody i odprowadzania ścieków;
5) Prawa i obowiązki wynikające z Umowy Ubezpieczenia w zakresie ubezpieczenia budynków, budowli, maszyn, urządzeń znajdujących się na Nieruchomościach;
6) Prawa i obowiązki wynikające z Umowy Ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności - wynajem i zarządzanie nieruchomościami (...);
7) Należności związane z prowadzoną działalnością (...) oraz środki pieniężne zgromadzone na dzień transakcji na wydzielonym dla danej gałęzi biznesowej rachunku bankowym prowadzonym;
8) Prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów najmu i umowy dzierżawy;
9) Dokumentacja techniczna i projektowa oraz dokumentacja dotycząca korespondencji z organami administracji publicznej, inspekcjami i strażami dotycząca wybudowania oraz włączenia do użytkowania budynków i budowli posadowionych na Nieruchomości;
10) Prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę zawartych z pracownikami w tym m.in. przeniesienie pracowników operacyjnych oraz przeniesienie funkcji Dyrektora Handlowego odpowiedzialnego za zarządzanie relacjami z najemcami, wdrażanie strategii komercjalizacji oraz marketing i reklamę. W ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy funkcjonują komórki organizacyjne (działy), w ramach których realizowana jest działalność operacyjna danej branży biznesowej przez kadrę pracowniczą przypisaną funkcjonalnie do realizacji tej działalności. Wskutek wniesienia ZCP (...) do Spółki celowej dla pracowników odpowiedzialnych za działalność operacyjną (...) dojdzie do zmiany pracodawcy wskutek przejścia zakładu pracy, w rozumieniu art. 231 kodeksu pracy;
11) Dokumentacja rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem (...), jak również zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań wyodrębnionych z ewidencji;
12) Logo wraz z szyldem i nazwą;
13) Biznesowy oraz promocyjno/marketingowy know-how dotyczący wnoszonej aportem części.
Niezależnie od wyodrębnienia organizacyjno/funkcjonalnego ZCP (...) jest również wyodrębniony finansowo. Wyodrębnienie finansowe w tym przypadku definiowane jest jako prowadzenie ewidencji księgowej w sposób umożliwiający przyporządkowanie odpowiednich aktywów i pasywów oraz przychodów i kosztów do działalności prowadzonej przez ZCP (...).
W zakresie finansowym wyodrębnienie finansowe ZCP (...) potwierdzone jest poprzez:
- wyodrębnienie w planie kont systemu księgowego kont przypisanych wyłącznie działalności (...), a także pozostałej działalności Wnioskodawcy zapewniających pełne i rzetelne zidentyfikowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością prowadzoną przez ZCP (...);
- wyodrębnienie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, wykorzystywanych do prowadzenia działalności w zakresie (...);
- funkcjonalne zapewnienie możliwości dokonywania odrębnych analiz przychodów i kosztów związanych z działalnością (...) oraz pozostałą działalnością Wnioskodawcy;
- zapewnienie możliwości sporządzania odrębnych budżetów oraz sprawozdań finansowych pro forma, które mają na celu zobrazowanie sytuacji finansowej działalności prowadzonej w zakresie (...) oraz pozostałej działalności.
W opisanym zdarzeniu przyszłym w ramach ZCP (...) przekazane zostaną księgi dotyczące części działalności wnoszonej aportem, które dają podstawę przyporządkowania przychodów i kosztów dotyczących tej działalności, jak i należności i zobowiązań do działalności prowadzonej przy wykorzystaniu składników materialnych i niematerialnych, które mają być przedmiotem planowanego aportu.
Intencją Wnioskodawcy jest potwierdzenie skutków podatkowych planowanego przedsięwzięcia polegającego na wniesieniu wyodrębnionej części działalności gospodarczej Wnioskodawcy jako aportu do Spółki celowej i potwierdzenia, że planowana transakcja będzie neutralna podatkowo zarówno dla Wnioskodawcy, jaki i Spółki celowej.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku, na pytanie Organu:
Czy Nabywca opisanych we wniosku składników materialnych i niematerialnych mających być przedmiotem aportu, będzie wykorzystywał nabyte składniki wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
Wskazali Państwo:
Tak, Nabywca będzie wykorzystywał nabyte w drodze aportu składniki wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w ramach kontynuowania działalności (...).
Na pytanie Organu:
Jakie konkretnie rodzaje składników zostaną przeniesione w ramach przenoszonych aktywów oraz wartości niematerialnych i prawnych?
Wskazali Państwo:
Przedmiotem aportu będą między innymi następujące środki trwałe, wyposażenie i wartości niematerialne i prawne:
- prawo własności nieruchomości gruntowej,
- budynek stacji transformatorowej,
- transformatory,
- agregaty prądotwórcze,
- budynki handlowe,
- monitoring wraz z oprogramowaniem,
- piece,
- sieci sanitarne zewnętrzne,
- instalacje elektryczne,
- rooftop,
- instalacje grzewcze,
- instalacje ciepła technologicznego,
- pylon reklamowy żelbetowy,
- instalacje sanitarne wewnętrzne, sufit podwieszany,
- instalacja wentylacji mechanicznej,
- oświetlenie placu,
- kurtyna powietrzna,
- zestaw do podnoszenia ciśnienia wody,
- wiaty śmietnikowe blaszane,
- klimatyzacja, dławik kompensacyjny,
- ciągnik rolniczy (...),
- sprzęt komputerowy z oprogramowaniem,
- pozostałe niskocenne wyposażenie.
Na pytanie Organu:
Czy w ramach planowanego aportu na Nabywcę przeniesione zostaną również:
a) prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finansowania i jest stroną takich umów;
b) umowy o zarządzanie nieruchomością;
c) umowy zarządzania aktywami;
d) należności o charakterze pieniężnym związane z przenoszonym majątkiem?
Wskazali Państwo:
a) Nie dotyczy - Zbywca nie zawierał umów związanych z finansowaniem dłużnym, przedmiot aportu był finansowany z majątku własnego Zbywcy;
b) Zbywca zawarł umowę o zarządzanie nieruchomością i umowa ta będzie przedmiotem aportu;
c) Nie dotyczy - Zbywca nie zawarł umowy o zarządzanie aktywami;
d) Przedmiotem aportu będą należności związane bezpośrednio z działalnością (...), które na dzień aportu będą zaksięgowane na kontach należności wydzielonych dla działalności (...). Dodatkowo zostaną przeniesione środki pieniężne zgromadzone na dzień transakcji na wydzielonym dla (...) rachunku bankowym prowadzonym przez Wnioskodawcę.
Na pytanie Organu:
Jeśli ww. umowy bądź część z nich nie będzie przedmiotem aportu to proszę wskazać dlaczego?
Wskazali Państwo:
Nie dotyczy - zawarte przez Zbywcę umowy dotyczące działalności (...) zostaną przeniesione w ramach aportu.
Na pytanie Organu:
Jeśli przedmiotem aportu nie będą umowy o zarządzanie nieruchomością i umowy o zarządzanie aktywami to czy Nabywca sam będzie musiał zawrzeć te umowy?
Wskazali Państwo:
Umowa o zarządzanie nieruchomością zawarta przez Zbywcę zostanie przeniesiona w ramach aportu, natomiast umowa o zarządzanie aktywami nie została zawarta przez Zbywcę. Nabywca aportu, również nie przewiduje konieczności zawierania takiej umowy.
Na pytanie Organu:
Czy aport ZCP (...) przez Wnioskodawcę do spółki celowej zostanie przeznaczony na powiększenie kapitału zakładowego lub/i kapitału zapasowego spółki celowej?
Wskazali Państwo:
Na dzień składania niniejszych wyjaśnień Nabywca nie zdecydował ostatecznie o tym w jaki sposób nastąpi dystrybucja wartości otrzymanego aportu. Rozważany jest wariant ujęcia w kapitałach Nabywcy otrzymanego aportu częściowo jako podwyższenie kapitału zakładowego, a częściowo jako podwyższenie kapitału zapasowego Spółki. Decyzja, w jakiej proporcji nastąpi dystrybucja wartości otrzymanego aportu zapadnie po otrzymaniu wyceny rynkowej wartości przedmiotu aportu, która nie jest w chwili obecnej jeszcze ukończona.
Na pytanie Organu:
Czy Spółka celowa jest małym podatnikiem w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 278; ze zm.)?
Wskazali Państwo:
Tak, spółka celowa spełnia warunki ustawowe aby zaklasyfikować ją jako małego podatnika zgodnie z powyższymi przepisami.
Na pytanie Organu:
Kiedy planowany jest aport ZCP (...)?
Wskazali Państwo:
Z uwagi na fakt, że cała działalność (...) jest organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wyodrębniona, Wnioskodawca planuje przeprowadzić aport ZCP (...) niezwłocznie po otrzymaniu potwierdzenia skutków podatkowych niniejszego aportu od Dyrektora KIS, najprawdopodobniej jeszcze w obecnym roku kalendarzowym.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 18 września 2025 r.)
1) Czy przedstawiony w opisie przyszłego stanu faktycznego, zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowić ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), (dalej: ustawa o VAT), a w konsekwencji czy przedmiotowe wniesienie aportu będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT? (Pytanie oznaczone we wniosku jako nr 6).
2) Czy w przypadku uznania opisanego wyżej wydzielonego zespołu składników majątku za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e w zw. z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca ma obowiązek dokonania korekty podatku VAT wcześniej odliczonego przy zakupie składników majątkowych wchodzących w skład aportowanej ZCP? (Pytanie oznaczone we wniosku jako nr 7)
3) Czy w przypadku uznania opisanego wyżej wydzielonego zespołu składników majątku za ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT w zw. z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, czy Spółka celowa ma obowiązek dokonania korekty podatku VAT od składników majątkowych wchodzących w skład aportowanej ZCP? (Pytanie oznaczone we wniosku jako nr 8)
Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 18 września 2025 r.)
Stanowisko do pytania nr 1 (oznaczonego we wniosku jako nr 6).
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie aportu (...) do Spółki celowej, będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towar w na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Towarami, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ww. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak natomiast stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zgodnie z interpretacją indywidualną DKIS z dnia 15 lutego 2024 r., znak 0113-KDIPT1-2.4012.855.2023.2.PRP „wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego - w zależności od tego co jest jego przedmiotem - spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów w myśl art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub odpłatnego świadczenia usług, w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych), a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż. W konsekwencji, wniesienie aportem majątku w zamian za udziały należy uznać za odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju”.
Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, poprzez ZCP rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Mając na uwadze powyższe, kluczowe jest w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego rozstrzygnięcie, czy przedmiotem niniejszej transakcji jest ZCP w rozumieniu ustawy o VAT.
Przedmiotem zbycia może być część przedsiębiorstwa, przy czym aby ww. część przedsiębiorstwa stanowiła ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, powinna stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wydzielony organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych i mogący stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, ZCP, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Wydzielenie zespołu składników materialnych i niematerialnych powinno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Z uwagi na zbliżone brzmienie definicji ZCP w ustawie o PIT/CIT oraz w ustawie o VAT uzasadnienie wyodrębnienia w powyższych trzech obszarach przywołane w pytaniu nr 1 niniejszego Wniosku, pozostaje również aktualne na gruncie przepisów ustawy o VAT. W związku z czym, Wnioskodawca nie ma wątpliwości, że mający być przedmiotem aportu (...) stanowi ZCP również w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT i w konsekwencji transakcja ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na treść art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Stanowisko do pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku jako nr 7).
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku uznania opisanego wyżej wydzielonego zespołu składników majątku za ZCP, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty podatku VAT wcześniej odliczonego przy zakupie składników majątkowych wchodzących w skład aportowanej ZCP.
Jak stanowi art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym, że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów lub środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.
Zgodnie z tym przepisem, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę ZCP.
Zatem korekta podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT, dotyczy podatku naliczonego od zakupów związanych jednocześnie z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić całości lub części kwot podatku, które posłużyłyby tylko czynnościom opodatkowanym oraz gdy zmianie uległo przeznaczenie towaru, od którego podatek został odliczony lub nieodliczony w całości.
Jednocześnie korekta dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa lub ZCP, będącego następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT, obowiązki swojego poprzednika.
W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty wcześniej odliczonego podatku VAT w związku ze zbyciem majątku w postaci ZCP. Obowiązek dokonania ewentualnej korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, zostanie przeniesiony na nabywcę ZCP.
Potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawca znajduje między innymi w interpretacji indywidualnej DKIS z 23 września 2024 r. znak 0113-KDIPT1-1.4012.583.2024.1.MG, w której zostało wskazane, iż „(...) planowana przez Państwa czynność zbycia przedsiębiorstwa w drodze aportu na rzecz spółki, która będzie kontynuowała działalność wykonywaną dotychczas przez przejęte przedsiębiorstwo, nie spowoduje w świetle art. 91 ust. 9 ustawy, obowiązku dokonania przez Państwa korekty podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa, tj. materiałów, towarów, wyposażenia i środków trwałych. Obowiązek dokonania ewentualnych korekt podatku naliczonego - zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, będzie ciążył na nabywcy ww. przedsiębiorstwa”.
Mając na względzie powyższe, w przypadku uznania opisanego wyżej wydzielonego zespołu składników majątku za ZCP, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonania korekty podatku VAT wcześniej odliczonego przy zakupie składników majątkowych wchodzących w skład aportowanej ZCP.
Stanowisko do pytania nr 3 (oznaczonego we wniosku jako nr 8).
Mając na uwadze argumentację przyjętą w pkt. 7 powyżej, korekta ta jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub ZCP, będącego następcą prawnym (beneficjentem praw i obowiązków zbywcy), który w tym zakresie przejmuje, wynikające z art. 91 ust. 1-8 ustawy, obowiązki swojego poprzednika. Jak zatem wynika z powyższych unormowań, korekta podatku naliczonego stosowana jest tylko w sytuacjach, w których zmienił się stopień wykorzystania nabytych towarów lub usług. Wskazuje się, iż powyższa korekta będzie dotyczyć jedynie sytuacji, w której nabywca ZCP będzie wykorzystywał wniesione przedsiębiorstwo do wykonywania czynności zwolnionych z VAT bądź pozostających poza zakresem VAT. W pozostałych przypadkach, gdy podatnik będzie prowadzić działalność opodatkowaną i będzie wykorzystywać ZCP, nie zachodzi konieczność korygowania podatku naliczonego przez przyjmującego aport. Składniki majątku wniesione aportem w ramach ZCP będą bowiem w dalszym ciągu wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z tego względu nie zaistnieje konieczność dokonania korekty w związku z otrzymaniem aportu (por. interpretacja indywidualna DIS w Warszawie z 28 stycznia 2015 r., nr IPPP2/443-1089/14-5/MM).
W analizowanej sytuacji, Spółka celowa po otrzymaniu aportu ZCP będzie wykonywać jedynie czynności opodatkowane podatkiem VAT, a ZCP będzie wykorzystywane do kontynuowania działalności prowadzonej w tym zakresie przez Wnioskodawcę. Po dokonaniu aportu nie zmieni się również przeznaczenie wykorzystywania przedmiotu aportu. W związku z powyższym Spółka celowa, nie będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy oraz zobowiązań, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Zatem, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
1. zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
2. faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Trzeba zaznaczyć, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.
Zakres powyższego wyłączenia z zakresu opodatkowania zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.
Natomiast w wyroku C-444/10 z dnia 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy. W tym zakresie Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Trybunał rozpatrujący sprawę uznał, że przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu wspólnotowych regulacji VAT wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej.
O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - (...) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (...) - (...). Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca rozwinął i prowadzi przedsiębiorstwo działające w wielu różnych segmentach działalności biznesowej, które pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym są od siebie niezależne i mogą być prowadzone jako odrębne przedsiębiorstwa. Wspominanymi odrębnymi obszarami aktywności biznesowej jest m.in. prowadzenie działalności w zakresie komercyjnego wynajmu nieruchomości i lokali użytkowych w budynkach i budowlach wybudowanych w ramach inwestycji pod nazwą (...), zlokalizowanej na nieruchomościach położonych w (...), ul. (...) ((...)).
Wnioskodawca planuje wniesienie aportem wskazanej powyżej działalności (...) jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) do spółki (...) z siedzibą na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej.
(...) jest podmiotem, który został utworzony w (...) r. i nigdy nie prowadził działalności gospodarczej. Spółka celowa na chwilę składania niniejszego wniosku nie jest zarejestrowanym czynnym podatkiem VAT, jednakże zostanie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny przed dokonaniem analizowanej transakcji.
W przypadku analizowanej transakcji w skład ZCP (...) wejdą, m.in.:
1) Prawo własności nieruchomości gruntowych zabudowanych budynkami handlowo - usługowymi (...) wraz z parkingami oraz stacją trafo, przeznaczoną do obsługi (...), (Nieruchomość);
2) Aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, wyposażenie służące realizacji zadań związanych z zarządzaniem Nieruchomościami i prowadzeniem działalności (...);
3) Zobowiązania, w tym zobowiązania publicznoprawne związane z realizacją zadań związanych z zarządzaniem i prawami do (...);
4) Prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami m.in.: paliwa gazowego, energii elektrycznej, wody i odprowadzania ścieków;
5) Prawa i obowiązki wynikające z Umowy Ubezpieczenia w zakresie ubezpieczenia budynków, budowli, maszyn, urządzeń znajdujących się na Nieruchomościach;
6) Prawa i obowiązki wynikające z Umowy Ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności - wynajem i zarządzanie nieruchomościami (...);
7) Należności związane z prowadzoną działalnością (...) oraz środki pieniężne zgromadzone na dzień transakcji na wydzielonym dla danej gałęzi biznesowej rachunku bankowym;
8) Prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów najmu i umowy dzierżawy;
9) Dokumentacja techniczna i projektowa oraz dokumentacja dotycząca korespondencji z organami administracji publicznej, inspekcjami i strażami dotycząca wybudowania oraz włączenia do użytkowania budynków i budowli posadowionych na Nieruchomości;
10) Prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę zawartych z pracownikami w tym m.in. przeniesienie pracowników operacyjnych oraz przeniesienie funkcji Dyrektora Handlowego odpowiedzialnego za zarządzanie relacjami z najemcami, wdrażanie strategii komercjalizacji oraz marketing i reklamę. W ramach struktury organizacyjnej Wnioskodawcy funkcjonują komórki organizacyjne (działy), w ramach których realizowana jest działalność operacyjna danej branży biznesowej przez kadrę pracowniczą przypisaną funkcjonalnie do realizacji tej działalności. Wskutek wniesienia ZCP (...) do Spółki celowej dla pracowników odpowiedzialnych za działalność operacyjną (...) dojdzie do zmiany pracodawcy wskutek przejścia zakładu pracy, w rozumieniu art. 231 kodeksu pracy;
11) Dokumentacja rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem (...), jak również zasady ewidencji przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań wyodrębnionych z ewidencji;
12) Logo wraz z szyldem i nazwą;
13) Biznesowy oraz promocyjno/marketingowy know-how dotyczący wnoszonej aportem części.
Przedmiotem aportu będą również między innymi następujące środki trwałe, wyposażenie i wartości niematerialne i prawne:
- prawo własności nieruchomości gruntowej,
- budynek stacji transformatorowej,
- transformatory,
- agregaty prądotwórcze,
- budynki handlowe,
- monitoring wraz z oprogramowaniem,
- piece,
- sieci sanitarne zewnętrzne,
- instalacje elektryczne,
- rooftop,
- instalacje grzewcze,
- instalacje ciepła technologicznego,
- pylon reklamowy żelbetowy,
- instalacje sanitarne wewnętrzne, sufit podwieszany,
- instalacja wentylacji mechanicznej,
- oświetlenie placu,
- kurtyna powietrzna,
- zestaw do podnoszenia ciśnienia wody,
- wiaty śmietnikowe blaszane,
- klimatyzacja, dławik kompensacyjny,
- ciągnik rolniczy (...),
- sprzęt komputerowy z oprogramowaniem,
- pozostałe niskocenne wyposażenie.
W ramach planowanego aportu na Nabywcę przeniesiona zostanie również umowa o zarządzanie nieruchomością.
Zbywca nie zawierał umów związanych z finansowaniem dłużnym, przedmiot aportu był finansowany z majątku własnego Zbywcy.
Zbywca nie zawarł umowy o zarządzanie aktywami. Nabywca aportu, również nie przewiduje konieczności zawierania takiej umowy.
Przedmiotem aportu będą należności związane bezpośrednio z działalnością (...), które na dzień aportu będą zaksięgowane na kontach należności wydzielonych dla działalności (...). Dodatkowo zostaną przeniesione środki pieniężne zgromadzone na dzień transakcji na wydzielonym dla (...) rachunku bankowym prowadzonym przez Wnioskodawcę.
Przy tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, Pana wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności w zakresie podatku od towarów i usług ustalenia czy przedstawiony zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowić ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a w konsekwencji czy przedmiotowe wniesienie aportu będzie wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług okolicznością determinującą możliwość wyłączenia, na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, stosowania przepisów ustawy do czynności zbycia określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem przepisy ustawy nie miały zastosowania do zbywanego zespołu składników, musi on - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w jego skład muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że przedstawiony zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa ze względu na spełnienie przesłanek zawartych w art. 2 pkt 27e ustawy.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zespół składników mających być przedmiotem aportu będzie na dzień transakcji wyodrębniony organizacyjnie jako niezależna jednostka w strukturze Pana przedsiębiorstwa. Co prawda, z wniosku nie wynika aby wyodrębnienie to miało charakter formalny, jak już jednak wskazano, zgodnie z powołaną wyżej definicją ZCP, konieczne do uznania przedmiotu sprzedaży za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest istnienie jego wyodrębnienia organizacyjnego. Nie jest jednak konieczne, aby wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako odrębnego zakładu, wydziału lub departamentu zostało dokonane w sposób formalny.
Powyższe potwierdza Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 czerwca 2012 r. o sygn. III SA/Wa 2836/11 wskazując, iż: „(...) Wyodrębnienie organizacyjne nie musi mieć sformalizowanego charakteru, ani też nie może być uznawane za decydujące dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. (...).”
W opisie zdarzenia przyszłego, w zakresie faktycznego wyodrębnienia organizacyjnego wskazał Pan, że poszczególnie prowadzone branże gospodarcze w ramach opisanej jednoosobowej działalności gospodarczej są identyfikowalne dla celów wewnętrznego zarządzania biznesem oraz funkcjonują równolegle i niezależnie w ramach wewnętrznej organizacji. Działalność (...) jest faktycznie wyodrębniona w zakresie struktury organizacyjnej jako całości prowadzonej przez Pana działalności. W analizowanym przypadku definiowane jest to jako wydzielenie w sferze zarządzania i organizacji zespołu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, wraz z przypisaniem do odpowiedzialnych za daną działalność pracowników. Należy więc uznać, że jednostka ta ((...)) będzie posiadała przypisane składniki materialne i niematerialne, a jej działalność będzie realizowana odrębnie od pozostałej działalności przedsiębiorstwa. Dodatkowo wskazano, że wskutek wniesienia ZCP (...) do Spółki celowej dla pracowników odpowiedzialnych za działalność operacyjną (...) dojdzie do zmiany pracodawcy wskutek przejścia zakładu pracy, w rozumieniu art. 231 kodeksu pracy. Fakt ten wzmacnia cechę organizacyjnej odrębności - zasoby ludzkie zostaną wyodrębnione razem z zespołem składników, co potwierdza istnienie kompletnej jednostki organizacyjnej gotowej do kontynuowania działalności operacyjnej w zakresie prowadzonej do tej pory przez Pana działalności.
Należy więc uznać, że wskazane powyżej przez Wnioskodawcę czynności są wystarczające do uznania, że pomimo braku formalnego wyodrębnienia organizacyjnego składników mających być przedmiotem aportu, będzie on faktycznie wyodrębniony organizacyjnie, tj. będzie posiadał swoje miejsce w strukturach działalności Wnioskodawcy. Z kolei jeśli dana jednostka/dział posiada swoje miejsce w strukturach przedsiębiorstwa, może być traktowana jako odpowiednio wyodrębniona, nawet bez formalnych działań w tym zakresie, wystarczające jest wówczas wyodrębnienie faktyczne, co potwierdza przywołany wyrok oraz przepisy, a który to warunek, zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, zostanie spełniony.
Sprzedawany zespół składników będzie również wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach ZCP (...) przekazane zostaną księgi dotyczące części działalności wnoszonej aportem, które dają podstawę przyporządkowania przychodów i kosztów dotyczących tej działalności, jak i należności i zobowiązań do działalności prowadzonej przy wykorzystaniu składników materialnych i niematerialnych, które mają być przedmiotem planowanego aportu. Tym samym można uznać, że przenoszona aportem jednostka spełniać będzie warunki wyodrębnienia finansowego poprzez możliwość prowadzenia pełnej ewidencji zdarzeń gospodarczych.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika również, że zespół składników mający być przedmiotem aportu będzie posiadał pełną zdolność do samodzielnego funkcjonowania jako niezależny podmiot gospodarczy. W (...) istnieje zespół składników majątkowych i niematerialnych oraz zespół pracowników przypisanych funkcjonalnie do realizacji określonych zadań związanych z prowadzeniem tej działalności. Oznacza to, że może ona funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo. Jednostce przypisane są określone zadania umożliwiające realizację celów gospodarczych związanych z prowadzoną działalnością operacyjną. Powiązanie tych elementów zapewnia możliwość kontynuowania działalności operacyjnej po ich wniesieniu aportem do Spółki celowej, a co za tym idzie realizację celów gospodarczych przypisanych dla tej branży działalności. Zespół składników materialnych i niematerialnych, składający się na działalność operacyjną (...) będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Stanowi to jednoznaczne rozdzielenie zakresu działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę i potwierdza pełną niezależność funkcjonalną przekazywanej jednostki - (...).
Dodatkowo, jak wskazał Pan we wniosku, wskutek wniesienia aportu do Spółki celowej zakres dotychczasowej działalność ZCP (...) nie ulegnie zmianie i będzie ona w pełni kontynuowana. Przekazywane składniki będą umożliwiały już na dzień ich przekazania kontynuowanie działalności operacyjnej wykonywanej przy ich wykorzystaniu.
Podsumowując, analiza zaprezentowanego przez Pana opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania składników materialnych i niematerialnych składających się na (...) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy.
Tym samym aport (...) stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT, i w konsekwencji przedmiotowe wniesienie aportu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 (oznaczonego we wniosku jako nr 6) jest prawidłowe.
W dalszej kolejności Pana wątpliwości dotyczą ustalenia czy będzie miał Pan obowiązek dokonania korekty podatku VAT wcześniej odliczonego przy zakupie składników majątkowych wchodzących w skład aportowanej ZCP.
W tym zakresie wskazać należy, że zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekty podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Na podstawie art. 91 ust. 1a ustawy:
Podatnik może nie dokonywać korekty, o której mowa w ust. 1, jeżeli różnica między proporcją ustaloną zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g a proporcją ustaloną dla zakończonego roku podatkowego nie przekracza dwóch punktów procentowych.
W oparciu o art. 91 ust. 1b ustawy:
W przypadku gdy proporcja ustalona dla zakończonego roku podatkowego jest mniejsza niż proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, przepis ust. 1a stosuje się pod warunkiem, że kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu wynikająca z:
1) różnicy między ustalonymi proporcjami oraz
2) korekty, o której mowa w ust. 2, z wyłączeniem korekty środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł
- nie przekracza 10 000 zł.
Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Na mocy art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Ponadto, art. 91 ust. 4 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
W myśl art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Według art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Stosownie do art. 91 ust. 7b ustawy:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Na mocy art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
W myśl art. 91 ust. 8 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.
Jednocześnie, na mocy art. 91 ust. 9 ustawy:
W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Jak wynika z cytowanego wyżej art. 91 ust. 9 ustawy, w przypadku gdy przedmiotem zbycia jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część do korekt, o których mowa w art. 91 ustawy zobowiązany jest nabywca przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, w sytuacji, gdy nabyte przez niego składniki majątku nie będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lub wyłącznie do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Odnosząc zatem brzmienie przytoczonych wyżej przepisów do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że skoro przedmiotem aportu na rzecz Spółki celowej będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, to czynność ta - jak wskazano wyżej - będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT. Oznacza to, że nie będzie Pan zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego, gdyż zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, ewentualny obowiązek korekty podatku naliczonego będzie ciążył na nabywcy przedsiębiorstwa.
Podsumowując, stwierdzić należy, że planowany aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa - działalności (...), na rzecz Spółki celowej nie będzie rodził po Pana stronie obowiązku dokonania korekty podatku VAT wcześniej odliczonego przy zakupie składników majątkowych wchodzących w skład aportowanej części przedsiębiorstwa.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 (oznaczonego we wniosku jako nr 7) jest prawidłowe.
Pana wątpliwości dotyczą również ustalenia czy Spółka celowa będzie miała obowiązek dokonania korekty podatku VAT od składników majątkowych wchodzących w skład aportowanej ZCP.
W tym zakresie, odwołując się ww. powołanych przepisów, wskazać należy, że, korekta określona w art. 91 ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, tylko w sytuacjach, w których zmienił się stopień wykorzystania nabytych towarów lub usług. Wskazuje się, iż powyższa korekta będzie dotyczyć jedynie sytuacji, w której nabywca ZCP będzie wykorzystywał wniesione przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część do wykonywania czynności zwolnionych z VAT bądź pozostających poza zakresem VAT. W pozostałych przypadkach, gdy podatnik będzie prowadzić działalność opodatkowaną na podstawie nabytego ZCP, nie zachodzi konieczność korygowania podatku naliczonego przez nabywcę. Składniki majątku wniesione aportem w ramach ZCP będą bowiem w dalszym ciągu wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z tego względu nie zaistnieje konieczność dokonania korekty w związku z otrzymaniem aportu.
Podsumowując, zgodnie z art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT:
- korekta podatku naliczonego dotyczy sytuacji, w których zmienia się sposób wykorzystania składników majątku - np. z działalności opodatkowanej na zwolnioną lub odwrotnie;
- jeśli nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP) kontynuuje działalność opodatkowaną VAT, nie ma obowiązku dokonywania korekty podatku naliczonego;
- korekta jest wymagana tylko wtedy, gdy składniki majątku zaczynają być wykorzystywane do czynności zwolnionych z VAT lub poza zakresem VAT (np. działalność niepodlegająca opodatkowaniu).
Kluczowe jest więc rzeczywiste wykorzystanie składników majątku po nabyciu - to ono decyduje o obowiązku korekty.
W niniejszej sprawie, jak zostało przez Pana wskazane, Spółka celowa będąca nabywcą przenoszonych w ramach aportu składników, które stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, będzie kontynuowała prowadzoną dotychczas działalność w zakresie (...). Ponadto Nabywca będzie wykorzystywał nabyte w drodze aportu składniki wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, w ramach kontynuowania działalności (...).
Zestawiając przedstawiony opis zdarzenia przyszłego z obowiązującymi w tym zakresie przepisami stwierdzić należy zatem, że Spółka celowa nie będzie miała obowiązku dokonania korekty podatku VAT od składników majątkowych wchodzących w skład aportowanej ZCP. Sposób wykorzystania aportowanych składników, w tym fakt kontynuowania działalności w ramach (...) nie będzie rodził po stronie Nabywcy takiego obowiązku.
Zatem Pana stanowisko w odniesieniu do pytania nr 3 (oznaczonego we wniosku jako nr 8) jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Pana zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostały/zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Dodatkowo zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.
